BBB wil de nationale zeggenschap over migratie- en asielbeleid terughalen van de EU en pleit voor een streng, selectief en nationaal gestuurd migratiebeleid. Ze willen verdragen en EU-regels moderniseren of beperken, opvang buiten de EU organiseren, en Nederland onaantrekkelijk maken voor asielzoekers. De partij zet in op het opt-outen uit het Europese asieldossier, strengere grensbewaking, en opvang in de regio.
BBB vindt dat Nederland weer zelf moet bepalen wie het land binnenkomt en wil minder afhankelijk zijn van EU-regels en Brusselse besluiten. Ze zien Europese regelgeving als belemmerend voor effectief migratiebeleid en streven naar een opt-out op het Europese asieldossier.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Nederland maakt zich in Brussel sterk voor het moderniseren van verdragen en meer nationale zeggenschap.”
“We laten ons niet langer gijzelen door Brusselse papieren werkelijkheden.”
“Nederland moet ook kritisch kijken naar internationale verdragen die onze beleidsruimte beperken. Vooral op het gebied van migratie, asiel, klimaat, stikstof, energie en landbouw.”
“In de praktijk vormen Europese regels steeds vaker een belemmering: voor ondernemerschap, voor innovatie en voor een effectief asiel en migratiebeleid.”
BBB wil de buitengrenzen van de EU veel strenger bewaken, Frontex meer bevoegdheden geven, en desnoods nationale grenzen extra beveiligen. Ze zijn voor fysieke grensmaatregelen en willen subsidies aan NGO’s die migranten op zee oppikken schrappen.
“We geven Frontex, die verantwoordelijk is voor het bewaken van de EUbuitengrenzen, meer bevoegdheden en zorgen voor een forse uitbreiding van personeel. Tot die essentiële buitengrens op orde is, beveiligen we onze eigen grenzen met hulp van Defensie.”
“Nederland steunt de plaatsing en uitbreiding van grenshekken en andere fysieke maatregelen aan de buitengrenzen van Europa, ook met grensbarrières op zee, om smokkelboten te weren.”
“In navolging van Duitsland schrappen we subsidies aan NGO’s die migranten op zee oppikken.”
BBB wil dat asielaanvragen buiten de EU worden afgehandeld en opvang zoveel mogelijk in de regio plaatsvindt. Dit moet Nederland minder aantrekkelijk maken voor asielzoekers en de instroom beperken.
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst. We sluiten hiertoe deals met derde landen, zodat mensen niet langer de gevaarlijke reis over zee hoeven te maken.”
“Nederland is nu vaak aantrekkelijker voor asielzoekers dan andere EUlanden. We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
BBB wil internationale verdragen en EU-regels die streng migratiebeleid belemmeren moderniseren of opzeggen, en het VN-Vluchtelingenverdrag vervangen door nationaal beleid.
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil een humaan en rechtvaardig EU-migratiebeleid dat mensenrechten centraal stelt, de oorzaken van migratie aanpakt en internationale verdragen respecteert. Ze verwerpen het huidige Europese migratiepact, willen migratiedeals met derde landen beëindigen, en pleiten voor veilige, legale vluchtwegen en een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen Europa. De PvdD zet zich af tegen grensgeweld, pushbacks en het uitbesteden van grensbewaking aan landen met slechte mensenrechtenpraktijken.
De PvdD is fel tegen het huidige EU-migratiepact en migratiedeals met derde landen, omdat deze leiden tot mensenrechtenschendingen en onmenselijke opvang. Ze willen dat Nederland zich hier actief tegen verzet binnen de EU.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals. Er komen ook geen nieuwe migratiedeals.”
De partij vindt dat het EU-migratiebeleid altijd moet voldoen aan internationale mensenrechtenverdragen en het VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland mag niet akkoord gaan met afspraken die hiermee in strijd zijn.
“Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt. Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De PvdD wil dat de EU en Nederland hun eerlijke deel van vluchtelingen opvangen, met een eerlijke verdeling naar draagkracht tussen lidstaten. Ze pleiten voor het verhogen van het VN-quota en uitbreiding van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“De Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB), die nu voor Oekraïners geldt, wordt op Europees niveau uitgebreid met nationaliteiten waarvan het inwilligingspercentage hoog ligt (denk aan mensen uit Syrië, Eritrea, Jemen). De RTB wordt een vorm van categorale bescherming.”
De partij wil dat Nederland en de EU niet langer bijdragen aan grensgeweld, pushbacks of het financieren van organisaties als de Libische kustwacht. Frontex moet vervangen worden door humanitaire missies.
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders. Landen die grensbewaking misbruiken om migratie tegen te gaan worden daarop aangesproken. De EU stopt met het trainen en financieren van de Libische kustwacht, die beschuldigd wordt van ernstige mensenrechtenschendingen.”
“Frontex moet worden vervangen door humanitaire missies die mensen in nood daadwerkelijk helpen. De huidige grensbewaking kijkt weg bij schendingen van mensenrechten, faalt in hulpverlening en opereert zonder voldoende onafhankelijk toezicht.”
De PvdD wil meer veilige en legale routes naar Europa voor vluchtelingen, inclusief humanitaire doorgangen en het recht op asielaanvraag na redding op zee.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Overheden dienen alles in het werk te stellen om vluchtelingen op zee te redden. Zolang zij dat niet doen, mogen ngo’s en andere humanitaire organisaties reddingsacties op zee organiseren zonder daarin tegengehouden of beboet te worden. Na een reddingsactie op zee worden mensen naar locaties gebracht waar ze asiel kunnen aanvragen.”
De partij vindt dat het EU-migratiebeleid zich moet richten op het wegnemen van de oorzaken van migratie, zoals conflicten en klimaatverandering, zodat mensen niet hoeven te vluchten.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
Volt pleit voor een humaan, solidair en gemeenschappelijk Europees migratiebeleid, waarbij mensenrechten en internationale verdragen centraal staan. Ze willen eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid tussen EU-lidstaten, veilige en legale migratiekanalen, en betere bescherming van migranten en vluchtelingen. Concrete voorstellen zijn onder meer het stoppen van deals met dictatoriale regimes, hervorming van Frontex, en het vergroten van legale migratiemogelijkheden voor werk en hervestiging.
Volt wil dat migratie en opvang van vluchtelingen eerlijk over EU-lidstaten worden verdeeld, met aandacht voor menselijke waardigheid en integratie. Ze benadrukken het belang van solidariteit en het recht op asiel, en willen dat migranten zelf kunnen kiezen in welk EU-land zij zich hervestigen, rekening houdend met hun sociale netwerken en behoeften.
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling. Alleen zo geeft solidariteit vorm aan een humanere en eerlijke verdeling in de EU. Mensen moeten zelf kunnen kiezen in welk land binnen de EU zij hervestigd worden, waarbij er rekening gehouden wordt met betekenisvolle banden met Europese landen en behoeften, zoals bestaande sociale netwerken, taalvaardigheid of medische conditie.”
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
Volt verzet zich tegen het sluiten van migratiedeals met dictatoriale regimes en eist dat mensenrechten altijd worden gerespecteerd in EU-migratiebeleid. Ze willen dat verdragen direct worden opgeschort bij mensenrechtenschendingen en dat alternatieven voor gevangenisachtige uitzetcentra worden gezocht.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten. Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil dat Frontex wordt hervormd en onder democratische controle komt, met streng toezicht op mensenrechten aan de buitengrenzen. Ze pleiten voor een EU-zoek- en reddingsoperatie en sancties voor landen die zich schuldig maken aan pushbacks.
“De Europese grens- en kustwacht Frontex wordt grondig hervormd, komt los te staan van nationale regeringen en legt verantwoording af aan het Europees Parlement. Volt wil dat er een gemeenschappelijke EU-zoek- en reddingsoperatie komt voor het Middellandse Zeegebied, in lijn met de oproepen vanuit het Europees Parlement.”
“We willen inspecteurs aan de grenzen, zodat landen die zich schuldig maken aan het terugduwen van vluchtelingen voor de rechter kunnen worden gebracht. Volt wil dat landen die zich schuldig maken aan de zogenoemde pushbacks geen ondersteuning meer ontvangen om hun buitengrenzen te controleren.”
“Om breed toezicht van de EU te garanderen en pushbacks en mensenrechtenschendingen tegen te gaan, moeten het Europees Bureau voor de grondrechten van Frontex, nationale onafhankelijke toezichtmechanismen en klachtenbureaus samenwerken. Zij moeten toegankelijk zijn voor migranten.”
Volt wil meer legale en veilige migratieroutes naar de EU, onder andere via werk, onderwijs en humanitaire trajecten. Ze pleiten voor een Europese talent pool en meer mogelijkheden voor visa voor niet-Europese migranten.
“We bouwen een Europese job-tinder (Europese talent pool) zodat arbeidsmigranten van buiten de EU een goed overzicht hebben van de beschikbare banen in de EU. Dankzij een matchingsysteem worden werkgevers en werkzoekenden aan elkaar gekoppeld.”
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij. Denk aan visa voor recent afgestudeerden of startende ondernemers.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt benadrukt dat Nederland en de EU zich strikt moeten houden aan internationale en Europese verdragen, zonder de randen van de regels op te zoeken. Nieuwe wetgeving moet vooraf worden getoetst op mensenrechten.
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken. De Raad van State dient verplicht nieuwe wetgeving, inclusief onderliggende regelgeving, vooraf te toetsen.”
Het CDA wil het Europese migratiebeleid aanzienlijk strenger maken door asielaanvragen buiten de EU af te handelen, de Europese buitengrenzen te versterken en migratieovereenkomsten met derde landen te sluiten. Ze pleiten voor aanpassing van internationale verdragen, directe terugkeer bij afwijzing, en een onderscheid tussen tijdelijke en permanente bescherming. Het CDA ziet grip op migratie als essentieel voor draagkracht en integratie in de samenleving.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen voortaan uitsluitend buiten de EU te behandelen. Alleen uitgenodigde asielmigranten mogen naar Europa komen, wat een fundamentele wijziging van het huidige systeem betekent.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Het CDA wil een strengere procedure aan de Europese buitengrens, waarbij kansarme asielaanvragen direct en in een gesloten omgeving worden beoordeeld. Afgewezen asielzoekers moeten onmiddellijk terugkeren, en Frontex wordt opgeschaald.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“Strengere bescherming van de Europese buitengrenzen. Frontex wordt opgeschaald.”
Het CDA wil dat de EU migratieovereenkomsten sluit met landen aan de buitengrenzen en veilige derde landen, gericht op het aanpakken van de oorzaken van migratie, grensbewaking en terugkeer van afgewezen asielzoekers. Mensenrechten moeten in deze overeenkomsten worden geborgd.
“We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale mensensmokkel en het meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers. In de migratieovereenkomsten worden mensenrechten geborgd.”
“We steunen een nieuw veilig derde land-concept waarmee asielaanvragen ook in een veilig derde land buiten de EU worden onderzocht en het huidige bandencriterium wordt losgelaten in overeenstemming met de geldende verdragen.”
Het CDA wil het Vluchtelingenverdrag en het EVRM aanpassen en pleit voor een tweestatusstelsel: onderscheid tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken. Gezinshereniging voor tijdelijk beschermden wordt beperkt.
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Het CDA ondersteunt Europese voorstellen voor wederzijdse erkenning van terugkeerbesluiten en het gebruik van terugkeerhubs, inclusief inbewaringstelling bij onderduikrisico.
“Wij volgen de voorstellen vanuit de Europese Commissie, waarin wederzijdse erkenning van terugkeerbesluiten in Europa plaatsvindt. Daarbij is inbewaringstelling mogelijk als er sprake is van een onderduikrisico, evenals terugkeer naar een derde land waarmee een overeenkomst vanuit Europa is gesloten, als invulling van het concept van de terugkeerhubs.”
JA21 wil het EU-migratiebeleid drastisch aanscherpen door opvang van asielzoekers buiten de EU te organiseren, het EU-migratiepact te beperken tot strengere grensbewaking en opvang in de regio, en herverdeling van asielzoekers binnen de EU af te wijzen. De partij pleit voor modernisering van internationale verdragen, behoud van nationale soevereiniteit over migratie, en samenwerking met gelijkgezinde EU-landen om deze koers te realiseren.
JA21 wil dat de EU prioriteit geeft aan opvang van vluchtelingen in de regio van herkomst en het externaliseren van de asielprocedure naar landen buiten het EU-grondgebied. Dit moet mensensmokkel tegengaan, kosten besparen en de asielinstroom naar Europa minimaliseren.
“In EU-verband moet Nederland prioriteit geven aan opvang in de regio, het externaliseren van de asielprocedure, return hubs, en het aanscherpen van het aankomende EU-migratiepact.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
“Optrekken met gelijkgezinde (lid)staten om het verplaatsen van asielprocedures en -opvang in partnerlanden buiten de Europese Unie mogelijk te maken.”
“Deals met partnerlanden voor asielopvang buiten de EU.”
JA21 steunt het versterken van de EU-buitengrenzen en strengere grenscontroles, maar verzet zich tegen het EU-herverdelingsmechanisme (spreidingswet) voor asielzoekers. De partij wil dat Nederland niet verplicht wordt asielzoekers uit andere EU-landen op te nemen.
“JA21 steunt de beperkende maatregelen die voortvloeien uit het aanstaande EU-migratiepact, zoals de versterking van de EU-buitengrenzen, en zal strikt toezien op de implementatie hiervan. Tegelijkertijd introduceert het pact een herverdelingsmechanisme van asielzoekers binnen Europa waarmee het pact in feite neerkomt op een EU-spreidingswet.”
“Kiezen voor het afkopen in plaats van opvangen van asielzoekers na de implementatie van het EU-migratiepact, conform de aangenomen motie-Eerdmans.”
JA21 vindt dat verouderde internationale verdragen de ruimte voor effectief EU-migratiebeleid beperken. De partij wil deze verdragen moderniseren, de toepassing beperken tot opvang in de regio, en toetreding van de EU tot het EVRM blokkeren om nationale soevereiniteit te behouden.
JA21 wil dat Nederland samenwerkt met andere EU-landen die kritisch zijn op het huidige migratiebeleid, om gezamenlijk op te trekken richting strengere regels en meer nationale zeggenschap.
“JA21 wil dat Nederland samen met deze landen het voortouw neemt om verder internationaal draagvlak te vergaren. Op deze manier kan het EVRM worden gemoderniseerd en aansluiten bij het belang van Nederland.”
De SGP wil het EU-migratiebeleid aanzienlijk strenger maken, met een sterke nadruk op beperking van instroom, verscherpte buitengrenscontrole en nationale soevereiniteit. Ze pleiten voor harde quota, strikte voorwaarden voor arbeidsmigratie, en samenwerking binnen de EU om irreguliere migratie en asielshoppen tegen te gaan, maar verzetten zich tegen verdere EU-liberalisering van migratie. De partij wil dat Nederland zelf de regie houdt over migratie en asiel, met een duidelijke bovengrens en meer druk op herkomstlanden voor terugkeer.
De SGP vindt dat de EU haar buitengrenzen veel strenger moet bewaken en asielaanvragen direct moet beoordelen om onderscheid te maken tussen vluchtelingen en economische migranten. Dit moet asielshoppen en ongecontroleerde instroom tegengaan.
“Spoedige implementatie van het EU-migratiepact draagt bij aan verscherpte buitengrenscontrole en onmiddellijke beoordeling van aanvragen, zodat effectief onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen en (economische) migranten. De laatste categorie mag de EU niet betreden.”
“Het uitbrengen van gezamenlijke ambtsberichten wordt bevorderd om shopgedrag van asielzoekers binnen de EU tegen te gaan.”
De SGP wil het aantal arbeidsmigranten dat de EU binnenkomt fors beperken, met quota en strikte voorwaarden, en verzet zich tegen EU-plannen die arbeidsmigratie vergemakkelijken.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Een EU-bovengrens limiteert het aantal arbeidsmigranten dat jaarlijks de EU binnenkomt.”
“Nederland stemt niet in met het EU-plan de poorten te openen en een Tinder voor arbeidsmigranten op te zetten.”
De SGP wil dat de EU-lidstaten gezamenlijk druk uitoefenen op herkomstlanden om uitgeprocedeerde asielzoekers terug te nemen, desnoods met sancties.
“Om terugkeer te bevorderen worden in nationale en Europese (handels)overeenkomsten voortdurend afspraken gemaakt over terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers. Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
“EU-lidstaten worden verplicht elkaars terugkeerbesluiten uit te voeren.”
De SGP verzet zich tegen plannen voor versoepeling van visumregels of verdere openstelling van de EU voor migranten, en wil dat Nederland haar hoge bevolkingsdichtheid als argument gebruikt in EU-overleggen.
“Er komt geen versoepeling van de visumplicht voor Turkije, waardoor 85 miljoen Turkse burgers de EU vrij zouden mogen inreizen en zich hier als EU-burger kunnen vestigen.”
“De hoge bevolkingsdichtheid van Nederland wordt frequent aangekaart bij EU-overleggen over de verdeling van asielzoekers en dient mee te wegen bij verplichte allocatie van asielzoekers.”
NSC pleit voor een streng, selectief en realistisch EU-migratiebeleid, waarbij Nederland samen met andere lidstaten inzet op meer grip op migratie, opvang in de regio en hervorming van het Europese asielstelsel. Ze willen asielprocedures buiten de EU laten plaatsvinden, arbeidsmigratie reguleren met EU-quotums, en nationale soevereiniteit behouden als EU-afspraken tekortschieten. De partij steunt het EU-migratiepact, maar is bereid tot opt-outs of bilaterale afspraken als Europese samenwerking onvoldoende resultaat oplevert.
NSC wil dat asielaanvragen zoveel mogelijk buiten de EU plaatsvinden, om ongecontroleerde migratie en overbelasting van nationale systemen te voorkomen. Ze steunen het EU-migratiepact, maar willen verdergaande hervormingen, zoals opvang in veilige derde landen en samenwerking met partners als de UNHCR.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC ziet effectieve Europese samenwerking als noodzakelijk om ongecontroleerde migratie te voorkomen. Ze willen het EU-migratiepact snel uitvoeren, met betere grensbewaking, verplichte grensprocedures en directe afhandeling van kansarme asielaanvragen aan de buitengrens.
“Effectieve Europese samenwerking is noodzakelijk om ongecontroleerde migratie te voorkomen. De invoering van het Europees Asiel- en Migratiepact is daarom van groot belang. Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
“Daarnaast moet het Europese Migratiepact snel worden uitgevoerd voor betere grensbewaking en samenwerking.”
Als Europese samenwerking niet tot voldoende resultaat leidt, wil NSC dat Nederland met andere landen aparte afspraken maakt of zelfs een opt-out van het EU-beleid overweegt.
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
NSC wil dat lidstaten onder bepaalde omstandigheden weer de mogelijkheid krijgen om de instroom van arbeidsmigranten te reguleren, bijvoorbeeld via EU-quotums voor bepaalde sectoren. Ze pleiten voor meer grip op arbeidsmigratie in EU-verband.
“Onder bepaalde omstandigheden moeten lidstaten weer de mogelijkheid krijgen om de instroom van arbeidsmigranten te reguleren, waarbij een EU-quotum voor bepaalde sectoren een optie is.”
“Binnen de EU verkennen we hoe we meer grip kunnen krijgen op arbeidsmigratie, zoals grensoverschrijdende detachering.”
NSC is voorstander van het maken van Europese migratiepacten met herkomst- en transitlanden, waarbij asielaanvragen in veilige derde landen plaatsvinden om ongereguleerde migratie te voorkomen.
“We zijn voorstander van het maken van goede (Europese) afspraken met herkomstlanden en transitielanden om ongereguleerde migratie te voorkomen. Een migratiepact met een derde land kan zowel bilateraal als in EU-verband worden afgesloten. Hiervan moet een onderdeel zijn dat asielaanvragen in veilige derde landen plaatsvinden.”
De PVV wil een radicale breuk met het huidige EU-migratiebeleid en pleit voor volledige nationale zeggenschap over asiel en immigratie. De partij streeft naar een totale asielstop, het sluiten van de grenzen, het afdwingen van een opt-out binnen de EU, en het opzeggen van internationale verdragen die migratie reguleren. Nederland moet volgens de PVV zijn vetorecht inzetten om EU-migratieregels te blokkeren en alle asielzoekers aan de grens weigeren.
De PVV wil dat Nederland direct stopt met het toelaten van asielzoekers, ongeacht EU-regels, en beroept zich daarbij op artikel 72 VWEU. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijke maatregel om de nationale soevereiniteit te herstellen en de instroom van migranten te stoppen.
De PVV wil dat Nederland een uitzonderingspositie (opt-out) binnen de EU afdwingt op het gebied van asiel en immigratie, door het vetorecht te gebruiken en eventueel de Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting in te zetten als drukmiddel. Dit standpunt is gericht op het terughalen van nationale controle over migratiebeleid.
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
“Nederland moet al het mogelijke vetoën, waaronder de EU-begroting, om zo een opt-out op asiel en immigratie ... te dwingen en de EU van binnenuit op de schop te nemen.”
De PVV wil internationale verdragen die volgens haar migratie beperken of nationale soevereiniteit ondermijnen, zoals het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, opzeggen. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijke stap om volledige controle over het migratiebeleid te herwinnen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.”
De PVV koppelt haar migratiebeleid expliciet aan religieuze herkomst en wil immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, los van EU-regels. Dit wordt als noodzakelijk gezien voor de bescherming van de Nederlandse identiteit.
“Geen immigratie uit islamitische landen”
De PVV wil afwijken van de EU-richtlijn tijdelijke bescherming door volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terug te sturen, in tegenstelling tot het huidige EU-beleid.
“Daarom gaan we een uitzondering maken op de Richtlijn tijdelijke bescherming van de EU, waardoor we volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden kunnen terugsturen.”
BIJ1 pleit voor een radicaal ander EU-migratiebeleid dat mensenrechten centraal stelt, grenzen openstelt en migratiedeals en grensbewaking afschaft. Nederland moet zich binnen de EU inzetten voor toegankelijke en veilige vluchtroutes, eerlijke verdeling van vluchtelingen, afschaffing van Frontex en het beëindigen van deals met derde landen. Op termijn streeft BIJ1 naar universeel verblijfsrecht en gelijke rechten voor iedereen, ongeacht nationaliteit of verblijfsstatus.
BIJ1 verzet zich tegen het huidige restrictieve EU-migratiebeleid, waaronder deals met derde landen en de militarisering van grenzen. Nederland moet binnen de EU pleiten voor het beëindigen van deze praktijken en zich niet langer financieel of politiek eraan verbinden.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland draagt niet langer bij aan Europees grensgeweld. Het betaalt niet mee aan grenspolitie, wapens of hekken, detentie of quasi-detentie faciliteiten: binnen de EU en wereldwijd.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
BIJ1 wil dat Nederland zich in de EU inzet voor toegankelijke, veilige vluchtroutes en een eerlijke verdeling van vluchtelingen, waarbij de behoeften van vluchtelingen centraal staan en mediterrane landen worden ontlast.
“Nederland pleit binnen de Europese Unie actief voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, en een betere toegang tot asielprocedures.”
“Nederland zet zich binnen de EU actief in voor een solidair asielsysteem, waarbinnen een eerlijke (her)verdeling van gevluchte mensen plaatsvindt middels een verdeelsleutel, en waarbij mediterrane landen ontlast worden. Hierbij wordt rekening gehouden met de behoeften van de gevluchte persoon, zoals culturele achtergrond en familiebanden.”
BIJ1 verzet zich expliciet tegen recente en voorgestelde verslechteringen van het EU-asielbeleid, zoals het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling en terugkeermaatregelen.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
Op de lange termijn streeft BIJ1 naar een Europa zonder grenzen, waar verblijfsvergunningen worden vervangen door universeel verblijfsrecht en migranten gelijke rechten krijgen als staatsburgers.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
De SP wil het EU-migratiebeleid menselijker en eerlijker maken door vluchtelingen eerlijk over lidstaten te verdelen, opvang in de regio te stimuleren en mensenrechten centraal te stellen. Tegelijkertijd pleit de partij voor het fors beperken van arbeids-, kennis- en studiemigratie binnen de EU en het tegengaan van misstanden en uitbuiting, met strengere regels en meer nationale regie. De SP is kritisch op het huidige EU-beleid en wil dat Nederland zich in EU-verband inzet voor humane opvang, eerlijke verdeling en het aanpakken van de oorzaken van migratie.
De SP vindt dat vluchtelingen eerlijk over EU-lidstaten verdeeld moeten worden, naar draagkracht, en dat opvang buiten de EU alleen kan als deze menswaardig is. Dit moet voorkomen dat sommige landen of regio’s onevenredig belast worden en waarborgen dat mensenrechten worden gerespecteerd.
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren. Dit doen landen naar draagkracht, ook ons land. Dat betekent dat vluchtelingen beter verdeeld worden.”
“Wij staan open voor migratieafspraken, op voorwaarde dat de opvang op een menswaardige manier plaatsvindt. Met een goede overeenkomst zouden opvangcentra buiten de EU mogelijk moeten zijn, maar alleen met een goed niveau van veiligheid, voorzieningen en financiering.”
De SP veroordeelt het huidige optreden van Frontex en andere EU-grensbewakers en eist directe beëindiging van pushbacks en mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen van Europa.
“Het gebruik van pushbacks en schendingen van mensenrechten direct staken. ... Frontex moet pushbacks en de schendingen van mensenrechten direct staken.”
De SP wil dat Nederland zich in EU-verband inzet voor het beperken van arbeidsmigratie, het invoeren van werkvergunningen en het tegengaan van uitbuiting en malafide constructies waarbij arbeidsmigranten van buiten Europa via andere EU-landen worden binnengehaald.
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren. Hiervoor moet het kabinet zich samen met andere landen in EU verband hard maken.”
“Het kabinet moet zich in EU verband hard maken om deze constructie te verbieden en een dergelijk verbod voor Nederland mogelijk te maken. Aan deze wetteloosheid moet een einde komen.”
De SP vindt dat de EU en Nederland zich veel krachtiger moeten inzetten voor het aanpakken van de grondoorzaken van migratie, zoals oorlog, ongelijkheid en oneerlijke handelsverdragen, en dat mensenrechten altijd het uitgangspunt moeten zijn in het EU-buitenlandbeleid.
“Ons land en de EU moeten zich veel krachtiger inzetten voor wereldwijde vrede, veiligheid en economische ontwikkeling en dus strijden tegen oorlog, onderdrukking en achterstelling.”
“De bescherming van mensenrechten moet altijd het uitgangspunt zijn in ons buitenland beleid en in handelsverdragen.”
BVNL wil de nationale zeggenschap over het migratiebeleid herstellen en verzet zich tegen EU-bemoeienis en -dwang op dit terrein. De partij pleit voor een asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het herstellen van grenscontroles, waarbij Nederland uit de EU kan stappen als het geen volledige controle over het asielbeleid krijgt. BVNL ziet het beperken van immigratie als noodzakelijk voor de leefbaarheid en betaalbaarheid van Nederland.
BVNL vindt dat Nederland zelf moet bepalen wie het land binnenkomt en verzet zich tegen EU-regels die migratie afdwingen. De partij koppelt het behoud van nationale soevereiniteit direct aan het migratiebeleid en stelt zelfs het EU-lidmaatschap ter discussie als Nederland geen volledige controle krijgt.
“Indien Nederland niet meer zeggenschap krijgt over het asielbeleid en het stikstofbeleid dan kunnen we het EU-lidmaatschap verruilen voor een associatieverdrag.”
“De overdracht van soevereiniteit naar de EU moet stoppen en we moeten de mogelijkheid krijgen tot opt-ins en opt-outs.”
BVNL wil per direct een asielstop en het opzeggen van internationale verdragen die volgens hen migratie naar Nederland mogelijk maken. Dit is een fundamentele breuk met het huidige EU-migratiebeleid en internationale afspraken.
De partij wil de Dublin-afspraken herstellen, zodat asielzoekers in het eerste veilige EU-land asiel moeten aanvragen, en pleit voor intensiever grenstoezicht in samenwerking met buurlanden. Dit is een reactie op wat BVNL ziet als falend EU-grensbeleid.
FVD wil volledige nationale controle over het migratiebeleid en verwerpt de invloed van de EU en internationale verdragen op Nederlandse migratie. Ze pleiten voor het opzeggen van EU-migratieafspraken, het accepteren van boetes in plaats van EU-dwang, en uiteindelijk een NEXIT om volledige zeggenschap over grenzen en migratie terug te krijgen. Hun kernvoorstel is: Nederland beslist zelf wie het land binnenkomt, niet Brussel.
FVD vindt dat de EU Nederland dwingt tot migratiebeleid dat niet in het nationale belang is. Ze willen stoppen met het volgen van EU-migratieafspraken, verdragen opzeggen en desnoods boetes betalen om eigen grenzen te kunnen bewaken. Dit standpunt adresseert direct de EU-invloed op migratie en stelt nationale soevereiniteit centraal.
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“De EU ontneemt ons land de mogelijkheid om ... onze grenzen te beschermen en ons immigratiebeleid vorm te geven.”
FVD ziet het EU-lidmaatschap als een fundamentele belemmering voor zelfstandig migratiebeleid. Ze willen een ordentelijke uittreding uit de EU (NEXIT) om volledige controle over migratie, grenzen en naturalisatie terug te krijgen. Dit is hun structurele, lange termijn oplossing voor het migratievraagstuk.
“We verlaten de Europese Unie op een ordentelijke manier, zodat Nederland weer volledige controle krijgt over zijn wetten, grenzen en beleid.”
“Nederland weer soeverein. Forum voor Democratie wil dat Nederland zelf zijn eigen regels kan maken, zijn eigen grenzen kan beschermen en zijn eigen allianties kan sluiten. De Europese Unie maakt dat alles onmogelijk.”
“Door verdragen zoals Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag op te zeggen, beschermen we onze welvaart en veiligheid en herpakken we de controle over onze grenzen.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid binnen de EU, met nadruk op het beperken van asiel- en arbeidsmigratie en het versterken van de Europese buitengrenzen. Ze pleiten voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid, aanpassing van het Vluchtelingenverdrag, opvang in de regio, en het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum. Uitzonderingen op het strenge beleid zijn alleen mogelijk voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg.
50PLUS wil een streng migratiebeleid op EU-niveau, waarbij de instroom van migranten wordt beperkt en de verantwoordelijkheid voor opvang en toelating meer bij Europese samenwerking komt te liggen. Ze pleiten voor versterking van de buitengrenzen, opvang in de regio, en het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag met gelijkgestemde Europese landen. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en alleen echte vluchtelingen toe te laten.
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
50PLUS maakt een duidelijk onderscheid tussen vluchtelingen en economische migranten, en wil dat asiel alleen wordt verleend aan mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben. Personen uit veilige landen en economische migranten krijgen geen recht op asiel, waarmee het beleid zich richt op het terugdringen van misbruik van het asielsysteem binnen de EU.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
Hoewel het algemene beleid streng is, erkent 50PLUS dat er voor de zorgsector een uitzondering nodig is vanwege het groeiende personeelstekort. Dit is de enige sector waarvoor gerichte arbeidsmigratie binnen het strenge EU-migratiebeleid wordt toegestaan.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
De ChristenUnie pleit voor een menswaardig, gecontroleerd en toekomstbestendig EU-migratiebeleid, met nadruk op het beperken van ongecontroleerde instroom, het verbeteren van arbeidsvoorwaarden en het versterken van Europese samenwerking. Ze willen grip op arbeidsmigratie via EU-afspraken, snelle en rechtvaardige asielprocedures binnen het EU-migratiepact, en waarborgen voor mensenrechten aan de buitengrenzen. Integratie, terugkeer bij afwijzing en het tegengaan van uitbuiting staan centraal in hun visie.
De ChristenUnie wil de afhankelijkheid van goedkope arbeidsmigranten verminderen en pleit voor Europese afspraken zoals tewerkstellingsvergunningen en het afschaffen van belastingvoordelen voor expats. Dit moet innovatie stimuleren en uitbuiting tegengaan.
“Daarnaast zijn er aparte Schengen-afspraken en een arbeidsmigratiepact in de Europese Unie nodig. Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector. In Europees verband zetten we ons in om belastingvoordelen voor expats gezamenlijk af te schaffen.”
De partij ondersteunt het EU-migratiepact voor snellere procedures en strikter toezicht, maar waarschuwt voor mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen. Ze willen dat asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden en dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
“We zien tegelijkertijd ook dat in de uitvoering het pact de kans op mensenrechtenschendingen vergroot, vooral in landen aan de Europese buitengrenzen. Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De ChristenUnie wil dat landen van herkomst meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers. Als zij dit niet doen, moeten er sancties komen, bij voorkeur in Europees verband.
“Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
De partij benadrukt het belang van EU-brede afstemming van wetgeving tegen mensenhandel en grensoverschrijdende opsporing, zodat criminelen niet profiteren van verschillen tussen landen.
“Wetgeving ter bestrijding van mensenhandel en uitbuiting wordt – om te beginnen binnen de EU – beter op elkaar afgestemd en grensoverschrijdende opsporing wordt versterkt. Landsgrenzen mogen de opsporing en vervolging niet belemmeren.”
GroenLinks-PvdA wil een humaan, effectief en Europees afgestemd migratiebeleid, waarbij mensenrechten centraal staan en het EU-migratie- en asielpact leidend is. Ze pleiten voor snelle, eerlijke procedures aan de EU-buitengrens, een evenredige verdeling van asielzoekers over lidstaten, en het tegengaan van mensenrechtenschendingen zoals pushbacks. Tegelijkertijd willen ze veilige, reguliere migratieroutes bevorderen en irreguliere, gevaarlijke routes ontmoedigen.
GroenLinks-PvdA ondersteunt het EU-migratie- en asielpact en wil dat Nederland zijn beleid en wetgeving hierop baseert, met nadruk op snelle, zorgvuldige procedures aan de buitengrens en eerlijke verdeling van asielzoekers. Mensenrechten en internationale verdragen moeten altijd worden gerespecteerd.
“We baseren ons beleid en onze asielwetgeving op het EU asiel- en migratiepact: snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is. Bij al deze maatregelen kijken we scherp naar effectiviteit en respect voor de rechten van asielzoekers en de internationale verdragen.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn.”
De partij neemt expliciet stelling tegen pushbacks en mensenrechtenschendingen aan de Europese buitengrenzen. Ze willen dat Nederland zich hier actief tegen verzet en dat Frontex wordt ingezet om mensenrechten te waarborgen.
“Nederland zal actief pushbacks en andere mensenrechtenschendingen aan de buitengrenzen tegengaan en Frontex dient de handhaving daarvan te versterken. We willen geen EU-financiering voor grensbeleid dat mensenrechten schendt.”
GroenLinks-PvdA wil irreguliere en gevaarlijke migratieroutes afbouwen en veilige, reguliere routes voor mensen met recht op bescherming stimuleren. Ze pleiten voor een hoger hervestigingsquotum en samenwerking met landen buiten de EU.
“Irreguliere en gevaarlijke migratieroutes worden versneld afgebouwd ten gunste van reguliere en veilige routes voor wie recht heeft op internationale bescherming. We zetten in op een hervestigingsmodel waardoor gevaarlijke routes en het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars worden ondergraven.”
“We willen naar een stelsel dat de meest kwetsbare vluchtelingen die recht hebben op asiel vooropstelt en pakken het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars aan. We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
DENK pleit voor een humaan en duurzaam EU-migratiebeleid, waarbij het afsluiten van Europa wordt afgewezen en juist wordt ingezet op legale migratieroutes en internationale samenwerking. De partij wil dat mensenrechten centraal staan, het verdienmodel van mensenhandelaren wordt aangepakt en de grondoorzaken van migratie worden verminderd. DENK benadrukt het belang van soevereiniteit, maar ziet Europese samenwerking als noodzakelijk voor een rechtvaardig migratiebeleid.
DENK verwerpt het idee van een Europa dat zich afsluit en pleit voor het creëren van legale migratieroutes, het investeren in klimaatrechtvaardigheid en het aanpakken van de oorzaken van migratie. De partij ziet een humane en duurzame aanpak als essentieel en wil dat mensenrechten altijd worden geborgd.
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK is voorstander van Europese samenwerking op migratiegebied, mits de nationale soevereiniteit behouden blijft. De partij ziet meer Europese samenwerking als noodzakelijk, maar wil dat Nederland zeggenschap houdt over het eigen beleid.
“We zullen als Europa meer onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat betekent meer Europese samenwerking op internationaal gebied en op defensiegebied, zonder het verlies van onze eigen soevereiniteit. Dat geldt ook voor migratie, dat om een humane en duurzame aanpak vraagt.”
“Wij zijn pragmatische voorstanders van de EU: als wij uitdagingen beter in Europees verband kunnen aanpakken, dan zijn wij daar een voorstander van. Wij hechten aan het borgen van inspraak van ons nationale parlement bij EU regelgeving en hechten aan het behouden van onze soevereine zeggenschap over hoe ons land wordt bestuurd.”
De VVD wil het Europese migratiebeleid aanzienlijk strenger maken en pleit voor meer nationale controle als Europese afspraken tekortschieten. De partij zet in op een strengere bewaking van de EU-buitengrenzen, sancties voor niet-coöpererende lidstaten, en een opt-out voor Nederland als Europese hervormingen uitblijven. Nederland moet binnen de EU een leidende rol nemen in het beperken van asielinstroom en het afdwingen van naleving van strengere regels.
De VVD ziet effectieve controle van migratie als een Europese taak, met nadruk op het versterken van de buitengrenzen en het sanctioneren van lidstaten die zich niet aan afspraken houden. Dit moet illegale migratie tegengaan en de asielinstroom beperken.
“De meest effectieve plek om illegale migranten tegen te houden is niet aan de nationale grens, maar aan de Europese buitengrens. Legers aan de EU-buitengrenzen krijgen meer bevoegdheden om migranten tegen te houden.”
“Het Europese asiel- en migratiepact is een goed middel om de asielinstroom drastisch te beperken en terugkeer te bevorderen. Dit pact werkt alleen als alle EU-lidstaten zich eraan houden. Daarom willen wij dat de Europese Commissie EU-lidstaten sanctioneert die weigeren de strengere regels van het pact uit te voeren.”
Als Europese hervormingen uitblijven of andere lidstaten afspraken niet nakomen, wil de VVD dat Nederland zich kan onttrekken aan EU-asielregels via een opt-out-clausule. Dit geeft Nederland meer soevereiniteit over het eigen migratiebeleid.
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
De VVD wil dat Nederland binnen de EU het initiatief neemt voor strengere asielregels en hervormingen, en samenwerkt met gelijkgestemde landen om irreguliere migratie te bestrijden.
“Een streng asielbeleid begint en eindigt niet aan de Nederlandse landsgrenzen, maar aan de Europese buitengrenzen. Daarom willen wij dat onze stelselwijziging niet alleen nationaal, maar ook Europees beleid wordt. Wij willen hierbij samenwerken met gelijkgestemde EU-lidstaten.”
D66 kiest voor een humaan, eerlijk en gezamenlijk Europees migratiebeleid, waarbij solidariteit tussen EU-lidstaten en bescherming van vluchtelingen centraal staan. Ze steunen de invoering van het Europese migratiepact, pleiten voor een eerlijke verdeling van asielzoekers en willen legale, veilige routes voor vluchtelingen versterken. D66 wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren, zolang dit de rechten van vluchtelingen niet beperkt.
D66 ziet het Europese migratiepact als een noodzakelijke stap naar een werkend en humaan asielsysteem, met meer regie en samenwerking tussen EU-lidstaten. Ze benadrukken het belang van een eerlijke verdeling van asielzoekers over Europa om chaos en druk op nationale systemen te voorkomen.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
D66 vindt het huidige systeem verouderd en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren, mits dit de bescherming van vluchtelingen niet aantast. Ze willen dat vluchtelingen buiten Europa asiel kunnen aanvragen en bij een kansrijke aanvraag veilig naar Europa kunnen komen, om gevaarlijke routes te voorkomen.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil op korte termijn het Europese hervestigingsbeleid versterken door meer erkende vluchtelingen via de UNHCR op te nemen, en het Nederlandse hervestigingsquotum verhogen. Dit draagt bij aan solidariteit binnen de EU en biedt bescherming aan de meest kwetsbaren.
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”