BVNL pleit voor een zeer streng migratiebeleid, met als kern een directe asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het actief ontmoedigen en terugdringen van immigratie. De partij wil opvang beperken tot de eigen regio, illegaliteit strafbaar maken, en sociale voorzieningen en integratie-eisen voor immigranten fors aanscherpen. Remigratie wordt financieel gestimuleerd en internationale samenwerking wordt alleen gezocht als deze leidt tot minder instroom.
BVNL wil per direct een volledige asielstop en het opzeggen van internationale verdragen die asiel mogelijk maken, omdat zij vinden dat de instroom onhoudbaar is en de Nederlandse samenleving onder druk zet. De partij stelt dat opvang van vluchtelingen in de eigen regio moet plaatsvinden en dat Nederland niet langer verantwoordelijk moet zijn voor grote migratiestromen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Voer een asielstop in. De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
De partij wil intensiever grenstoezicht, sluiting van aanmeldcentra, en het actief uitzetten van afgewezen asielzoekers en illegalen. Gemeenten en instanties die illegalen ondersteunen worden beboet, en landen die niet meewerken aan terugkeer worden gesanctioneerd.
“We intensiveren grenstoezicht en werken samen met omliggende landen zoals Duitsland, België en Luxemburg om gezamenlijk de grenzen te bewaken.”
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil immigratie ontmoedigen door opvang sober te maken, tijdelijke verblijfsvergunningen te geven, en remigratie financieel te stimuleren. Er komen strengere eisen voor verblijfsrecht, gezinshereniging wordt beperkt, en economische migranten worden actief geweerd.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Mannen die vrouw en kinderen achterlaten in onveilig gebied en via betaalde mensenhandelaren naar Nederland zijn gereisd hebben geen recht op gezinshereniging. Verdragen daartoe zeggen we op.”
De partij stelt strenge eisen aan integratie, taalbeheersing, en economische zelfredzaamheid. Immigranten die niet voldoen aan deze eisen of zich niet aanpassen, verliezen hun verblijfsrecht of recht op naturalisatie.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Het aanvragen van een Nederlands paspoort kan pas na 10 jaar, in plaats van na 5 jaar.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL wil sociale voorzieningen en huisvesting beperken voor immigranten en statushouders, om misbruik te voorkomen en de druk op de woningmarkt te verlichten.
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen voorrang meer voor een sociale woning voor statushouders.”
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
Internationale samenwerking wordt alleen gezocht als deze leidt tot beperking van migratie, zoals opvang in derde landen of het herstellen van de Dublin-afspraken.
“De Dublin-afspraken worden in ere hersteld, waardoor vluchtelingen in het eerste land van aankomst asiel moeten aanvragen. Iedereen die Nederland binnenkomt via Duitsland of België kan dus geen asiel aanvragen.”
“Binnen de huidige internationale wetgeving zijn ook tal van immigratiebeperkende maatregelen mogelijk, zoals asielopvang in partnerlanden zoals Rwanda zodat eventuele vluchtelingen die asiel aanvragen in Rwanda de procedure kunnen afwachten.”
D66 kiest voor een gericht, humaan en effectief migratiebeleid dat arbeidsmigratie beperkt tot sectoren waar deze echt nodig is, uitbuiting tegengaat en vluchtelingen bescherming biedt volgens internationale verdragen. Ze willen arbeidsmigratie sturen op basis van maatschappelijke behoefte, investeren in integratie vanaf dag één, en pleiten voor modernisering van het asielstelsel met behoud van solidariteit en mensenrechten. D66 stelt strenge eisen aan werkgevers, wil snellere procedures en eerlijke verdeling van opvang, en zet in op Europese samenwerking en hervestiging van vluchtelingen.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren met echte tekorten en kenniswerkers, en ontmoedigt laagbetaalde arbeidsmigratie. Ze willen hogere lonen, innovatie en strenge eisen aan werkgevers om uitbuiting te voorkomen. Arbeidsmigratie moet bijdragen aan de economie zonder de samenleving te belasten.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
“We kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan.”
D66 wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan door betere handhaving, verantwoordelijkheid bij werkgevers en uitzendbureaus, en betere registratie. Arbeidsmigranten moeten veilig kunnen werken en wonen, met aandacht voor taal en integratie.
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
“We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij.”
“We verbeteren handhaving met de Arbeidsinspectie en beperken het doorlenen van arbeidsmigranten.”
“Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
D66 wil een humaan asielbeleid met snelle, zorgvuldige procedures, eerlijke verdeling van opvang en directe integratie van nieuwkomers. Ze investeren in opvang met een menselijke maat, willen dat asielzoekers vanaf dag één meedoen, en bieden specifieke bescherming aan kwetsbare groepen.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk.”
“We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
“We zorgen voor stabiele en voldoende financiering van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en organisaties die vluchtelingen ondersteunen bij procedures.”
“We zorgen voor zorgvuldige inspraak voor buurtbewoners en betrekken hen tijdig bij de opzet van opvanglocaties.”
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTI+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
D66 wil het internationale asielstelsel moderniseren zodat vluchtelingen veilig asiel kunnen aanvragen buiten Europa, met behoud van solidariteit en mensenrechten. Ze verhogen het hervestigingsquotum en willen afspraken over terugkeer op Europees niveau.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
“We houden vast aan de waarden die onder de huidige verdragen liggen: solidariteit, eerlijkheid en menselijkheid. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld, vangen we op.”
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
De PVV pleit voor een extreem restrictief migratiebeleid, gericht op het volledig stoppen van asielinstroom en het drastisch beperken van immigratie, vooral uit islamitische landen. De partij wil de grenzen sluiten voor asielzoekers, gezinshereniging stoppen, verdragen opzeggen die migratie mogelijk maken, en bestaande migranten sneller uitzetten bij overtredingen. Kernmaatregelen zijn een totale asielstop, sluiting van azc’s, intrekking van verblijfsvergunningen bij misdragingen, en het beëindigen van voorrang voor statushouders op sociale huurwoningen.
De PVV wil een volledige asielstop en het sluiten van de grenzen voor asielzoekers, met inzet van het leger en technologie voor grensbewaking. Dit wordt gemotiveerd door de wens om de instroom van (niet-westerse) vreemdelingen te stoppen en Nederland “weer van de Nederlanders” te maken.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
De partij wil gezinshereniging volledig stoppen en tijdelijke verblijfsvergunningen van specifieke groepen, zoals Syriërs en Oekraïners, intrekken. Dit wordt onderbouwd met het argument dat de meeste asielzoekers geen oorlogsvluchtelingen zijn en dat delen van Syrië weer veilig zijn.
De PVV wil internationale verdragen die asiel en immigratie mogelijk maken opzeggen en een opt-out bij de EU afdwingen, zodat Nederland zelfstandig migratiebeleid kan voeren.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV wil dat asielzoekers en statushouders die zich misdragen of crimineel zijn, direct hun verblijfsstatus verliezen en worden uitgezet. Dit geldt ook voor mensen met een dubbele nationaliteit bij ernstige misdrijven.
“One strike you’re out: o Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten”
De partij wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en dat voorzieningen en subsidies voor asielgerelateerde organisaties worden stopgezet.
De PVV wil illegaal verblijf en hulp aan illegalen strafbaar stellen, en voorzieningen voor illegalen afschaffen.
De partij wil naturalisatie pas na 15 jaar legaal verblijf toestaan en alle uitzonderingsgronden voor dubbele nationaliteit schrappen.
De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling voor, zonder financiële beloning, maar met een vliegticket en administratieve hulp.
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
JA21 wil het Nederlandse migratiebeleid drastisch beperken en strenger reguleren, met als doel de instroom van asielzoekers, arbeidsmigranten en gezinsmigranten fors terug te dringen. De partij pleit voor een asielstop, strengere selectie en handhaving, het moderniseren van internationale verdragen, en het invoeren van migratieplafonds. Alleen migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland zijn nog welkom.
JA21 streeft naar een fundamentele stelselwijziging met als einddoel een asielstop in Nederland. De partij ziet asielmigratie als een grote belasting voor de samenleving en wil opvang in Nederland beëindigen, asielprocedures externaliseren en opvang in de regio realiseren.
“Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Een duurzame en humane systeemverandering en een einde aan asielopvang in Nederland.”
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
Gezinsmigratie wordt door JA21 gezien als een belangrijke bron van migratie die verder beperkt moet worden. De partij wil strengere eisen stellen aan gezinshereniging, zoals hogere inkomenseisen, leeftijdsgrenzen en beperking van het aantal over te laten komen partners.
“Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
JA21 wil arbeidsmigratie fors beperken, vooral laaggeschoolde arbeidsmigratie, en alleen ruimte bieden aan hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde voor Nederland. De partij pleit voor strengere handhaving, terugkeer van werkloze arbeidsmigranten en geen arbeidsmigratie als ruilmiddel.
“JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel. Voor hoogopgeleide kennismigratie waar onze samenleving behoefte aan heeft, blijft uiteraard plaats in Nederland.”
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
“Arbeidsmigratie niet als ‘ruilmiddel’ inzetten voor het terugnemen van onderdanen door landen buiten de EU, zoals Marokko.”
JA21 vindt dat internationale verdragen zoals het EVRM en het VN Vluchtelingenverdrag verouderd zijn en de nationale soevereiniteit beperken. De partij wil deze verdragen moderniseren en Nederland meer ruimte geven om het eigen migratiebeleid te bepalen.
“JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
“Met een coalitie van Europese landen het EVRM moderniseren.”
“Het VN Vluchtelingenverdrag uit 1951 moderniseren door toespitsing op opvang in de eigen regio.”
Om de bevolkingsgroei te beperken en de druk op de woningmarkt te verlichten, wil JA21 migratieplafonds juridisch vastleggen en scherpe selectie toepassen op arbeidsmigratie en gezinshereniging.
“Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 wil illegale arbeid en misstanden rond arbeidsmigratie hard aanpakken, streng handhaven op inschrijving en woonmisstanden, en terugkeer van ongewenste of werkloze migranten actief bevorderen.
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
“Strenge handhaving van inschrijvingsplicht bij gemeenten.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken.”
BBB wil migratie strikt beheersen door harde grenzen te stellen aan de instroom, onderscheid te maken tussen typen migratie, en internationale verdragen te herzien. De partij pleit voor een streng asielbeleid met opvang in de regio, beperking van gezinshereniging, strafbaarstelling van illegaliteit, en selectieve arbeidsmigratie gericht op economische meerwaarde. BBB streeft naar nationale zeggenschap over migratie, minder financiële prikkels voor asielprocedures, en het onaantrekkelijk maken van Nederland voor kansarme asielzoekers.
BBB ziet migratie als een beheersbaar fenomeen en wil harde grenzen stellen aan de instroom, met onderscheid tussen verschillende typen migratie. De partij noemt bevolkingsgroei door migratie onhoudbaar en wil beleid dat gericht is op het beperken van aantallen en soorten migranten.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“Als land moeten we behalve sturen op aantallen ook sturen op soort migratie. Dat vraagt om beleidsmatig onderscheid tussen vluchtelingen, arbeidsmigranten en asielmigranten.”
BBB wil de asielinstroom drastisch beperken, gezinshereniging beperken tot het kerngezin, en strengere toelatingseisen hanteren. Ook wordt ingezet op opvang in de regio en het opzeggen van internationale verdragen die volgens BBB de nationale beleidsruimte beperken.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
BBB wil illegaliteit strafbaar stellen, snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, en streng optreden tegen overlastgevers. Vrijwillige terugkeer wordt gestimuleerd, maar bij weigering volgt gedwongen uitzetting.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil asielaanvragen buiten de EU laten afhandelen, opvang in de regio realiseren, en Nederland onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers. Ook wordt gepleit voor terugkeerhubs buiten Nederland.
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
“Voor mensen die toch zijn gekomen, maar geen recht op verblijf hebben, realiseren we terugkeercentra in samenwerking met andere landen.”
BBB wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren met structurele tekorten en alleen vakmensen toelaten die aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde leveren. Circulaire arbeidsmigratie wordt gestimuleerd, waarbij migranten tijdelijk werken en daarna terugkeren.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk.”
“Circulaire arbeidsmigratie, waarbij vakmensen tijdelijk legaal in Nederland werken en daarna terugkeren, biedt kansen voor wederzijdse ontwikkeling.”
“Arbeidsmigratie moet gericht zijn op die beroepsgroepen waar structurele tekorten bestaan én waar de inzet van vakbekwame mensen bijdraagt aan duurzame economische ontwikkeling.”
BBB wil meer nationale zeggenschap over migratiebeleid en pleit voor het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen die volgens de partij een strenger migratiebeleid belemmeren.
“Nederland moet ook kritisch kijken naar internationale verdragen die onze beleidsruimte beperken. Vooral op het gebied van migratie, asiel, klimaat, stikstof, energie en landbouw.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid.”
“We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
FVD pleit voor een radicaal restrictief migratiebeleid, gericht op het volledig stoppen van asielinstroom, het ontmoedigen van immigratie uit niet-westerse landen, en het actief stimuleren van remigratie. De partij wil internationale verdragen opzeggen, opvang in Nederland beëindigen, naturalisatie stopzetten, en alleen tijdelijk, economisch waardevolle migranten toelaten via een streng GreenCard-systeem. Hun visie is dat migratie een bedreiging vormt voor cultuur, welvaart en veiligheid, en dat Nederland weer volledige controle over de grenzen moet krijgen.
FVD wil per direct stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, alle lopende procedures beëindigen, opvanglocaties sluiten en opvang uitsluitend in de regio organiseren. Dit beleid is ingegeven door de overtuiging dat de huidige migratie onhoudbare sociale en economische kosten veroorzaakt en de Nederlandse samenleving onder druk zet.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
FVD wil internationale verdragen die migratie faciliteren opzeggen, zoals het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen en het Marrakechpact, om volledige zeggenschap over het migratiebeleid terug te krijgen. Dit wordt gezien als noodzakelijk om nationale soevereiniteit en controle over wie het land binnenkomt te herstellen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
“We zeggen internationale verdragen op die onze beleidsvrijheid inperken, zoals het VN-vluchtelingenverdrag dat ons dwingt tot het opnemen van migranten.”
FVD wil niet alleen de instroom stoppen, maar ook de bestaande migrantenpopulatie verkleinen door remigratie actief te stimuleren. Dit gebeurt via financiële beurzen, begeleiding, en biometrische registratie om terugkeer te bevorderen en herhaalde immigratie te voorkomen. Het doel is een negatief migratiesaldo te realiseren.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil alleen nog tijdelijk, economisch waardevolle en cultureel compatibele arbeidsmigranten toelaten via een streng gereguleerd GreenCard-systeem, zonder uitzicht op naturalisatie. Permanente verblijfsvergunningen worden afgeschaft en migranten moeten periodiek hun nut bewijzen.
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve voor huwelijkspartners en kinderen van Nederlanders) en sociale voorzieningen pas na tien jaar arbeid toegankelijk maken voor immigranten, om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor migranten.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen, actief opsporen en uitzetten, en samenwerking zoeken met derde landen voor opvang van uitgeprocedeerde illegalen. Gemeenten die illegaal verblijf faciliteren worden beboet.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
FVD wil een hoge belasting heffen op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken, om te voorkomen dat Nederlands geld het land verlaat en om fraude te ontmoedigen.
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit. Het frauderen hiermee wordt zwaar bestraft en leidt tot intrekking van de verblijfsvergunning.”
NSC pleit voor een streng, selectief en realistisch migratiebeleid dat de omvang en samenstelling van de bevolking actief stuurt, met een duidelijke bovengrens aan het migratiesaldo. De partij wil alle vormen van migratie beperken—arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie—door middel van concrete maatregelen zoals een Wet verantwoorde migratie, versobering van regelingen, strengere toelatingseisen en opvang in de regio. De kern van hun visie is dat migratie alleen mag plaatsvinden binnen de draagkracht van de samenleving, met nadruk op nationale regie en het tegengaan van misstanden.
NSC wil een actief en selectief migratiebeleid met een maximale jaarlijkse migratiesaldo, wettelijk vastgelegd en jaarlijks gemonitord. Dit moet de bevolkingsgroei beheersbaar houden en de draagkracht van de samenleving bewaken.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
“De regering brengt jaarlijks via de ‘stand van de migratie’ in beeld hoe het migratiesaldo zich verhoudt tot de bandbreedtes voor migratie (arbeid, studie en asiel) en of bijsturing nodig is.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het echt nodig is voor de Nederlandse economie, met strenge eisen aan werkgevers en een werkgeversheffing om misbruik en uitbuiting te voorkomen. Sectoren met structurele misstanden kunnen een uitzendverbod krijgen.
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“We stellen strikte eisen aan de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en huisvesting van arbeidsmigranten. Daarbij moeten controles niet alleen op papier plaatsvinden, maar ook fysiek op locatie.”
“Ook vinden we dat vanwege de grove misstanden een uitzendverbod moet komen in de vleessector.”
De voordelen voor kennismigranten worden beperkt; toelatingseisen worden aangescherpt en fiscale regelingen versoberd, zodat alleen specialisten die echt nodig zijn nog worden toegelaten.
NSC wil het aantal buitenlandse studenten beperken door strengere toelating, verhoging van het collegegeld voor niet-EU studenten en het terugdringen van Engelstalige opleidingen, met prioriteit voor Nederlandse studenten.
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden.”
“Het collegegeld voor studenten van buiten Europa wordt significant verhoogd.”
“Nederlandse studenten hebben voorrang en er komen flink minder Engelstalige opleidingen.”
Het asielbeleid wordt strenger, met nadruk op opvang in de regio, snelle procedures, terugkeer van afgewezen asielzoekers en het beperken van gezinshereniging. Alleen mensen die echt bescherming nodig hebben komen in aanmerking.
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Terugkeer van illegale vreemdelingen moet veel beter worden geregeld. We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd.”
NSC steunt Europese samenwerking voor grensbewaking en asielprocedures in veilige derde landen, maar wil nationale soevereiniteit behouden en overweegt een ‘opt out’ als EU-beleid niet werkt.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor een humaan, rechtvaardig en internationaal georiënteerd migratiebeleid dat zich richt op het aanpakken van de oorzaken van migratie, het waarborgen van mensenrechten en het bieden van veilige, legale vluchtwegen. Ze verwerpen deals en maatregelen die in strijd zijn met internationale verdragen, willen een eerlijke verdeling van vluchtelingen en zetten in op betere bescherming en integratie van migranten en arbeidsmigranten.
PvdD wil migratiebeleid richten op het wegnemen van de oorzaken van migratie, zoals conflicten en klimaatverandering, en pleit voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen naar draagkracht, in lijn met internationale verdragen.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten. Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt.”
“Een eerlijke verdeling van vluchtelingen naar draagkracht zou het uitgangspunt moeten zijn.”
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
De partij verwerpt het Europese migratiepact, migratiedeals met derde landen en deelname aan grensgeweld, omdat deze in strijd zijn met mensenrechten en leiden tot onmenselijke situaties aan de grenzen.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders. Landen die grensbewaking misbruiken om migratie tegen te gaan worden daarop aangesproken.”
PvdD wil meer veilige en legale vluchtwegen en humanitaire doorgangen creëren, en stelt dat reddingsacties op zee niet mogen worden tegengewerkt.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Overheden dienen alles in het werk te stellen om vluchtelingen op zee te redden. Zolang zij dat niet doen, mogen ngo’s en andere humanitaire organisaties reddingsacties op zee organiseren zonder daarin tegengehouden of beboet te worden.”
De partij benadrukt het belang van het strikt naleven van internationale verdragen, het niet terugsturen van mensen naar gevaarlijke situaties, en het waarborgen van de rechten van migranten, inclusief snelle procedures en bescherming tegen discriminatie.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
PvdD wil investeren in humane opvang, begeleiding en snelle integratie van vluchtelingen en statushouders, met aandacht voor psychische hulp, huisvesting en acceptatie in de samenleving.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking. Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau.”
De partij wil gelijke rechten en bescherming voor arbeidsmigranten, afschaffing van fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers, strengere regulering van uitzendbureaus en onderzoek naar herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor EU-arbeidsmigranten.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
Volt kiest voor een humaan, solidair en Europees georiënteerd migratiebeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten, het bieden van legale migratiekanalen en het eerlijk verdelen van verantwoordelijkheid binnen de EU. De partij pleit voor snelle, eerlijke procedures, betere bescherming van arbeidsmigranten, afschaffing van strafbaarstelling van illegaliteit, en het stimuleren van integratie en deelname aan de samenleving vanaf dag één. Volt verzet zich tegen deals met dictatoriale regimes en zet in op structurele oplossingen die zowel migranten als de ontvangende samenleving ten goede komen.
Volt wil een gezamenlijk, menswaardig en solidair migratiebeleid in de EU, met eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid en bescherming van mensenrechten. De partij verzet zich tegen deals met dictators en pleit voor legale migratiekanalen en het stoppen van pushbacks.
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Volt wil dat landen die zich schuldig maken aan de zogenoemde pushbacks geen ondersteuning meer ontvangen om hun buitengrenzen te controleren.”
Volt streeft naar snelle, eerlijke en toegankelijke asielprocedures met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische hulp. De partij wil extra aanmeldcentra, een eerlijke spreiding van vluchtelingen en waarborging van kinderrechten.
“Volt wil zo snel mogelijk twee extra aanmeldcentra, zodat de druk en de overlast in Ter Apel afneemt.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand.”
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
Volt wil dat asielzoekers en statushouders vanaf dag één kunnen werken, een BSN krijgen en toegang hebben tot taalonderwijs en begeleiding, zodat zij direct kunnen deelnemen aan de samenleving.
“Asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
Volt wil structurele bescherming van arbeidsmigranten door betere handhaving, verplichte certificering van uitzendbureaus, scheiding van werk- en huurcontracten, en het betrekken van arbeidsmigranten bij beleid.
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
“Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
“We geven arbeidsmigranten een plek aan tafel bij beleidsmakers. De belangen van arbeidsmigranten moeten worden vertegenwoordigd door de arbeidsmigranten zelf.”
Volt schaft de strafbaarstelling van illegaliteit af, herstelt de bed-bad-brood-regeling en garandeert toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt wil migratieoorzaken aanpakken door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in landen van herkomst, met als doel gedwongen migratie te voorkomen.
“Door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in landen van herkomst helpen we mensen lokaal vooruit. Op die manier kan internationale samenwerking gedwongen migratie voorkomen.”
De SP wil het migratiebeleid fors aanscherpen door het totale migratiesaldo te verlagen, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk te beperken. Tegelijkertijd blijft de partij voorstander van een humane opvang van vluchtelingen, met nadruk op opvang in de regio en snelle, rechtvaardige procedures. De SP koppelt migratiebeleid direct aan sociale samenhang, bescherming tegen uitbuiting en het behoud van publieke voorzieningen.
De SP wil het aantal migranten dat jaarlijks netto in Nederland blijft, drastisch terugbrengen tot circa 40.000, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie te beperken. Dit moet de druk op huisvesting, zorg en onderwijs verminderen en de integratie bevorderen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als een verdienmodel voor bedrijven en wil deze sterk terugdringen door werkvergunningen, strengere eisen aan werkgevers en betere bescherming van arbeidsmigranten. Arbeidsmigratie wordt gezien als oorzaak van uitbuiting, druk op voorzieningen en sociale problemen.
“De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
“Arbeidsmigratie is een verdienmodel van bedrijven met lage lonen en uitzendbureaus.”
“Er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus.”
De SP wil vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld humaan opvangen, maar geeft de voorkeur aan opvang in de regio. Nederland moet bijdragen aan opvang buiten de EU, mits deze menswaardig is, en vluchtelingen eerlijk verdelen binnen Europa.
“Als mensen zich wel gedwongen voelen om te vluchten, voorkomen we dat ze via levensgevaarlijke routes naar Nederland moeten komen, door te zorgen voor goede opvang in de regio en veilige vluchtroutes.”
“Met een goede overeenkomst zouden opvangcentra buiten de EU mogelijk moeten zijn, maar alleen met een goed niveau van veiligheid, voorzieningen en financiering.”
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren.”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren en dat mensen zonder recht op bescherming snel terugkeren, om draagvlak en integratie te waarborgen.
De SP vindt dat iedereen die in Nederland blijft, vanaf dag één Nederlands moet leren en zich moet inzetten voor integratie, met aandacht voor taal, normen en waarden.
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie om overbelasting van systemen te voorkomen. Ze willen de instroom beperken, strengere toelatingscriteria hanteren, en meer verantwoordelijkheid leggen bij werkgevers en onderwijsinstellingen. Uitzonderingen worden alleen gemaakt voor arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten.
50PLUS wil de migratie beperken door onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie, de instroom te maximeren, en strengere eisen te stellen aan toelating en integratie. Ze pleiten voor aanpassing van het Vluchtelingenverdrag, opvang in de regio, en het uitsluiten van economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
Om de instroom van arbeids- en studiemigranten te beperken, legt 50PLUS de verantwoordelijkheid mede bij werkgevers en onderwijsinstellingen. Werkgevers moeten de werkelijke kosten dragen en onderwijsinstellingen moeten zorgen voor huisvesting en Nederlandstalig onderwijs.
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk.”
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid en staat gerichte arbeidsmigratie voor de zorg toe.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS wil voorkomen dat tijdelijke arbeids- en studiemigranten AOW-rechten opbouwen die later moeilijk uitvoerbaar zijn. Daarom moeten deze rechten bij vertrek uit Nederland worden afgekocht.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
“Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
Het CDA wil migratie fors beperken en pleit voor streng en stevig gestuurd migratiebeleid, met nadruk op Europese samenwerking en duidelijke selectie aan de poort. Ze stellen voor om asielaanvragen buiten Europa te behandelen, arbeidsmigratie strenger te reguleren, en integratie- en terugkeermaatregelen te versterken. De kern van hun visie is dat migratie alleen beheersbaar is met harde keuzes, strenge selectie en een rechtvaardige balans tussen opvang en draagkracht van de samenleving.
Het CDA wil mensensmokkel tegengaan en de instroom beperken door asielaanvragen voortaan uitsluitend buiten Europa te laten behandelen. Alleen uitgenodigde asielmigranten mogen naar Europa komen, waarbij het Vluchtelingenverdrag en het EVRM moeten worden aangepast.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Het CDA wil dat asielaanvragen met weinig kans direct aan de buitengrens in een gesloten omgeving worden beoordeeld, met directe terugkeer bij afwijzing. Dit moet ook in Nederland worden toegepast, met strengere bescherming van de buitengrens en uitbreiding van Frontex.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
“Strengere bescherming van de Europese buitengrenzen. Frontex wordt opgeschaald.”
Het CDA wil onderscheid maken tussen permanente en tijdelijke bescherming, gezinshereniging beperken tot het kerngezin en pas toestaan na wachttijd en bij voldoende inkomen en woonruimte.
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
“Om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
Het CDA wil uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar stellen, maar benadrukt dat hulp aan hen niet strafbaar mag zijn.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
Het CDA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken, werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en taal, en misstanden en schijnconstructies hard aanpakken. Alleen voor essentiële beroepen komt een gereguleerde vakkrachtenregeling.
“Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Er komt een vakkrachtenregeling, die voor bepaalde essentiële beroepen de instroom van vakkrachten reguleert op onder andere aantallen, huisvesting, toegang tot zorg en onderwijs voor de kinderen, met circulariteit voor geselecteerde sectoren als bindende voorwaarde.”
Het CDA wil verplichte inburgering voor statushouders en een verplicht taaltraject voor arbeidsmigranten die langer blijven. Kansrijke asielzoekers krijgen sneller toegang tot de arbeidsmarkt.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen.”
Het CDA wil migratieovereenkomsten sluiten met landen aan de Europese buitengrens, gericht op het aanpakken van oorzaken van migratie, grensbewaking en terugkeer van afgewezen asielzoekers.
“We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale mensensmokkel en het meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en mensgericht migratiebeleid, waarin grenzen worden gezien als achterhaald en iedereen het recht heeft om vrij te wonen, werken en leven waar die wil. Ze willen universeel verblijfsrecht, directe toegang tot basisvoorzieningen en werk voor alle migranten, en afschaffing van beperkende en discriminerende maatregelen. Hun visie is gericht op het beschermen van mensen in plaats van grenzen, met nadruk op gelijke rechten, veilige opvang en het beëindigen van gedwongen deportaties.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waarin verblijfsvergunningen worden vervangen door universeel verblijfsrecht en migranten dezelfde rechten krijgen als Nederlanders. Ze zien grenzen als een koloniaal overblijfsel dat ongelijkheid in stand houdt en pleiten voor het versoepelen van visumvoorwaarden en het afschaffen van inkomenseisen.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Een radicale omslag in ons asiel- en migratiebeleid is nodig. We moeten afrekenen met het gewelddadige grensbeleid en zorgen voor rechtvaardige opvang, veilige migratie en een wereld zonder grenzen.”
BIJ1 wil dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus, toegang krijgt tot basisvoorzieningen zoals opvang, zorg, werk en onderwijs. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden, en de Koppelingswet wordt afgeschaft.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil dat alle gevluchte mensen en ongedocumenteerden vanaf dag één mogen werken en studeren, om hun afhankelijkheid te verkleinen en hun positie te versterken.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
BIJ1 wil een einde maken aan vreemdelingendetentie, deportaties en het criminaliseren van illegaliteit. Uitgeprocedeerde en onuitzetbare mensen krijgen alsnog verblijfsrecht, en niemand wordt opgesloten vanwege migratiestatus.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
BIJ1 wil investeren in kleinschalige, kwalitatief goede opvang met extra aandacht voor kwetsbare groepen, zoals LHBTQIA+ personen en ouderen met een migratieachtergrond. Opvang en voorzieningen moeten voldoen aan dezelfde standaarden als voor Nederlandse staatsburgers.
“Er komen structureel meer investeringen voor de materiële, persoonlijke en medische ondersteuning van vluchtelingen in gedegen AZC’s met goede voorzieningen. Deze ondersteuning en voorzieningen moeten voldoen aan de minimumstandaarden die ook voor Nederlandse staatsburgers gelden.”
“In AZC’s komt meer aandacht voor LHBTQAI+ personen en in het bijzonder trans personen. Zij moeten toegang hebben tot zorg in een veilige omgeving.”
BIJ1 verzet zich tegen Europese migratiedeals, Frontex en het huidige asiel- en migratiepact. Ze willen een solidair Europees asielsysteem en beëindiging van grensgeweld.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan migratiebeleid, gericht op het beperken van laagbetaalde arbeidsmigratie en het versterken van een rechtvaardig asielstelsel. De partij wil arbeidsmigratie alleen toestaan als deze bijdraagt aan brede welvaart, misstanden aanpakken, en asielprocedures versnellen met respect voor mensenrechten. Kernvoorstellen zijn actieve sturing op migratiesaldo, strengere eisen aan werkgevers, betere registratie en opvang, en het uitvoeren van het EU-migratiepact.
GroenLinks-PvdA wil het migratiesaldo beperken tot een gematigde groei en arbeidsmigratie alleen toestaan als deze bijdraagt aan brede welvaart. Werkgevers die afhankelijk zijn van laagbetaald en uitbuitend werk worden geweerd, en er komt meer regie bij de overheid en gemeenten.
“We kiezen voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
“We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
“Gemeenten moeten nieuwe bedrijvigheid of uitbreiding stop kunnen zetten als wijken sterk onder druk staan.”
De partij wil misstanden en uitbuiting tegengaan door strengere regels voor werkgevers, betere registratie, en het afschaffen van fiscale voordelen voor sectoren met veel arbeidsmigranten. Werkgevers worden verplicht te investeren in huisvesting en onderwijs voor arbeidsmigranten.
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
“We verbeteren de registratie van arbeidsmigranten.”
“Onrechtvaardige fiscale voordelen voor sectoren schaffen we af, ook voor sectoren met veel arbeidsmigranten.”
GroenLinks-PvdA wil een sneller, rechtvaardiger en menswaardiger asielstelsel, met uitvoering van het EU-migratie- en asielpact, kleinschalige opvang, en respect voor mensenrechten. Er wordt ingezet op snelle procedures, spreiding van opvang, en veilige routes voor vluchtelingen.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang.”
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
“Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
De VVD wil het migratiebeleid drastisch aanscherpen door de instroom van asielzoekers en arbeidsmigranten sterk te beperken en selectiever te maken. Alleen kwetsbare vluchtelingen mogen via hervestiging komen, arbeidsmigratie wordt strenger gereguleerd, en internationale verdragen moeten worden aangepast om nationale controle te herstellen. De partij koppelt migratiebeleid expliciet aan het beschermen van de Nederlandse samenleving, economie en publieke voorzieningen.
De VVD wil het asielstelsel fundamenteel wijzigen: asiel aanvragen in Nederland wordt onmogelijk, alleen vooraf geselecteerde vluchtelingen via hervestiging mogen komen. Dit moet de instroom beperken en het draagvlak voor opvang behouden.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De partij wil dat criminele, overlastgevende en uitgeprocedeerde asielzoekers zonder pardon worden uitgezet en illegaal verblijf strafbaar wordt. Internationale verdragen moeten worden aangepast als ze deze aanpak belemmeren.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het aantoonbaar bijdraagt aan de economie en samenleving. Werkgevers moeten eerst het Nederlandse arbeidspotentieel benutten, en bedrijven worden verantwoordelijk voor het welzijn van arbeidsmigranten.
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft.”
De VVD wil een opt-out op EU-asielafspraken als Nederland onvoldoende steun vindt voor haar koers, en pleit voor modernisering van internationale verdragen om nationale controle te vergroten.
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging... dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven.”
Er komt een migratiewet die het kabinet verplicht bestuurlijke maatregelen te nemen bij te hoge instroom van asiel- of arbeidsmigranten, zowel nationaal als Europees.
“De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
Statushouders krijgen geen voorrang meer op sociale huurwoningen en opvang wordt versoberd, om het draagvlak onder Nederlanders te behouden.
De ChristenUnie streeft naar een menswaardig, gecontroleerd en toekomstbestendig migratiebeleid, waarbij migratie wordt beperkt tot een gematigd niveau en integratie centraal staat. Ze willen grip op arbeids-, studie- en asielmigratie door strengere voorwaarden, betere procedures en meer aandacht voor terugkeer en integratie. Migranten worden gezien als mensen met waarde, maar wie geen blijvende plek heeft, moet terugkeren.
De ChristenUnie wil migratie beperken tot een beheersbaar niveau, met duidelijke keuzes voor economie en samenleving. Ze baseren zich op het advies van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen en willen het migratiesaldo binnen een vastgestelde bandbreedte houden.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“De ChristenUnie streeft naar een menswaardig en toekomstbestendig migratiebeleid, zoals uitgewerkt in haar migratievisie.”
De partij wil arbeidsmigratie beperken, uitbuiting tegengaan en integratie afdwingen, ook voor EU-arbeidsmigranten. Studiemigratie wordt teruggedrongen en gezinshereniging is mogelijk, maar met duidelijke integratieplichten.
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“We zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
“Gezinnen horen bij elkaar en moeten herenigd worden, wanneer duidelijk is dat een status wordt verleend of als arbeidsmigranten zich hier langjarig vestigen... De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen.”
De ChristenUnie wil een efficiënte asielprocedure met snelle duidelijkheid voor asielzoekers, menswaardige opvang, en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen afspraken met herkomstlanden over terugname.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
Integratie is voorwaarde voor verblijf: beheersing van de Nederlandse taal, onderschrijven van de participatieverklaring en actieve bijdrage aan de samenleving zijn essentieel. Dit geldt voor alle migranten, inclusief arbeidsmigranten en expats.
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
DENK kiest voor een humaan en ruimhartig migratiebeleid, gericht op mensenrechten, snelle integratie en internationale samenwerking. De partij verwerpt restrictieve asielwetten, wil legale migratieroutes bevorderen en investeert in menswaardige opvang en begeleiding van vluchtelingen. DENK pleit voor het versnellen van procedures, het recht op werk voor statushouders en het aanpakken van misstanden rond arbeidsmigratie.
DENK verwerpt strenge en beperkende asielwetten en wil vluchtelingen menswaardig opvangen, met snelle integratie en behoud van gezinshereniging. De partij benadrukt het belang van begeleiding, kleinschalige opvang en het recht op werk voor statushouders.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
DENK ziet internationale samenwerking als essentieel om migratie menswaardig te organiseren, mensenhandel te bestrijden en legale migratieroutes te creëren. De partij wil de grondoorzaken van migratie aanpakken en investeert in opvang en bescherming van vluchtelingen binnen en buiten de EU.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
“We ondersteunen organisaties die zich inzetten voor de opvang en bescherming van vluchtelingen in en buiten de Europese Unie.”
DENK wil dat nieuwkomers sneller en beter kunnen integreren door te investeren in inburgeringstrajecten, persoonlijke begeleiding en het versnellen van procedures zonder afbreuk te doen aan menswaardigheid.
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK erkent de negatieve effecten van uitbuiting van arbeidsmigranten en wil misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting bestrijden via strengere regels en handhaving.
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
De SGP wil het migratiesaldo fors beperken door strikte grenzen te stellen aan alle vormen van migratie, met nadruk op het terugdringen van asiel- en arbeidsmigratie. Ze pleiten voor een bovengrens aan migratie, snelle en strenge asielprocedures, meer terugkeer van afgewezen asielzoekers, en het beperken van arbeidsmigratie tot strikt noodzakelijke gevallen. Integratie wordt gekoppeld aan culturele en religieuze criteria, en de partij wil dat Nederland meer nationale regie krijgt over het migratiebeleid.
De SGP vindt het huidige migratiesaldo onhoudbaar en wil een duidelijke bovengrens instellen, waarbij de overheid verplicht is in te grijpen als deze wordt overschreden. Dit moet de demografische druk en integratieproblemen beperken.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
De SGP wil asielprocedures versnellen, opvang in de regio of buiten de EU organiseren, en het aantal kansarme aanvragen beperken. Ze willen onderscheid maken tussen vluchtelingen en economische migranten, en opvang in Nederland beperken tot wie echt bescherming nodig heeft.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Spoedige implementatie van het EU-migratiepact draagt bij aan verscherpte buitengrenscontrole en onmiddellijke beoordeling van aanvragen, zodat effectief onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen en (economische) migranten. De laatste categorie mag de EU niet betreden.”
De SGP beschouwt terugkeer van afgewezen asielzoekers als essentieel en wil strengere maatregelen om dit af te dwingen, inclusief het gebruik van drukmiddelen richting herkomstlanden.
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
“Om terugkeer te bevorderen worden in nationale en Europese (handels)overeenkomsten voortdurend afspraken gemaakt over terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers. Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
Arbeidsmigratie wordt door de SGP als problematisch gezien; ze willen het aantal arbeidsmigranten en studiemigranten fors beperken, met strikte voorwaarden en quota, en alleen uitzonderen voor cruciale vakkrachten.
De SGP wil bij asiel en migratie expliciet rekening houden met culturele en religieuze achtergrond om integratieproblemen te voorkomen, en stelt hogere eisen aan inburgering en kennis van Nederlandse waarden.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”