BBB positioneert zich als tegenpool van partijen als D66 en GroenLinks/PvdA op het gebied van migratie, door te pleiten voor een streng, restrictief en nationaal georiënteerd migratie- en asielbeleid. De partij wil de instroom van migranten fors beperken, internationale verdragen herzien of opzeggen, en opvang vooral in de regio organiseren. BBB benadrukt het belang van nationale zeggenschap, strenge selectie aan de grens en het onaantrekkelijk maken van Nederland voor asielzoekers.
BBB verzet zich expliciet tegen het meer open, internationale migratiebeleid van partijen als D66 en GroenLinks/PvdA, en wil nationale controle en beperking van migratie. Ze zien internationale verdragen en Brusselse regels als belemmerend en pleiten voor herziening of opzegging daarvan.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken. We laten ons niet langer gijzelen door Brusselse papieren werkelijkheden.”
“Internationale verdragen kritisch herzien. Nederland moet ook kritisch kijken naar internationale verdragen die onze beleidsruimte beperken. Vooral op het gebied van migratie, asiel, klimaat, stikstof, energie en landbouw. Internationale samenwerking mag nooit ten koste gaan van onze democratische zeggenschap.”
BBB wil de migratiegroei actief beperken, stelt harde maxima aan asielinstroom en pleit voor opvang buiten Nederland, in tegenstelling tot het meer open beleid van D66/GroenLinks-PvdA.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Zo min mogelijk noodopvang. Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
BBB wil strengere toelatingseisen, minder rechten voor asielzoekers en statushouders, en hogere eisen aan integratie en participatie, in tegenstelling tot het inclusieve beleid van D66/GroenLinks-PvdA.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“De Asielnoodmaatregelenwet invoeren. Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
“Inburgeringscursus direct na eerste goedkeuring aanvraag. Zodra de asielaanvraag, die buiten de EUgrenzen wordt gedaan, voorlopig is goedgekeurd, start de asielzoeker met een inburgeringscursus. Pas als die is behaald, wordt de aanvraag definitief goedgekeurd en mag de migrant naar Nederland komen.”
“We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
BBB wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en koppelt uitkeringen aan participatie, wat haaks staat op het beleid van D66/GroenLinks-PvdA.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
D66 kiest voor een gereguleerde, humane en selectieve migratie: arbeidsmigratie wordt gericht ingezet voor sectoren waar tekorten zijn, met nadruk op bescherming tegen uitbuiting, terwijl asielzoekers snel duidelijkheid en integratie krijgen. De partij steunt Europese samenwerking en een eerlijker verdeling van asielzoekers, met oog voor mensenrechten en draagvlak in de samenleving. D66 wil minder laagbetaalde arbeidsmigratie, betere opvang en snellere procedures, en stelt strenge eisen aan werkgevers en overheden.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar tekorten zijn en kiest voor vakkrachten en kenniswerkers, met strenge voorwaarden voor werkgevers en minder laagbetaalde arbeidsmigratie. Dit moet uitbuiting tegengaan en de druk op voorzieningen verminderen.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben. We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“We kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
D66 wil dat arbeidsmigranten veilig en eerlijk kunnen werken en wonen, met nadruk op handhaving, huisvesting en integratie. Aanbevelingen van de commissie-Roemer zijn het minimum.
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen. De aanbevelingen van de commissie-Roemer zijn de basis, maar ook daarbovenop zet D66 fors in op verbetering van de kwetsbare positie van arbeidsmigranten.”
“We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij.”
D66 wil snellere en zorgvuldige asielprocedures, eerlijke verdeling van asielzoekers binnen Europa, en opvang met een menselijke maat. Integratie en deelname aan de samenleving moeten vanaf dag één mogelijk zijn.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil aparte, gesloten opvang en snellere terugkeer voor overlastgevende asielzoekers, maar beschermt kwetsbare groepen zoals kinderen en LHBTIQA+-asielzoekers extra.
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
“We stellen een wettelijk kinderpardon in: gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven, zijn thuis in Nederland. Zij mogen niet de dupe worden van falend overheidsbeleid.”
“D66 wil dat opvanglocaties veilige opvang bieden voor LHBTIQA+-asielzoekers en statushouders. Vanaf dag één is er psychosociale hulp, met specifieke ondersteuning voor vrouwen en slachtoffers van gendergerelateerd geweld.”
D66 steunt modernisering van internationale verdragen en Europese samenwerking, met behoud van mensenrechten en solidariteit.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt.”
“We houden vast aan de waarden die onder de huidige verdragen liggen: solidariteit, eerlijkheid en menselijkheid. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld, vangen we op. Mensen gaan nooit terug naar onveilige gebieden.”
NSC kiest voor een streng, realistisch en selectief migratiebeleid dat zich duidelijk onderscheidt van het meer open en internationale migratiebeleid van D66 en GroenLinks/PvdA. De partij wil alle vormen van migratie (arbeid, kennis, studie, asiel) fors beperken en koppelt migratie direct aan draagkracht, sociale samenhang en nationale belangen. Belangrijkste voorstellen zijn het invoeren van een migratiesaldo-plafond, versobering van voordelen voor kennismigranten, beperking van studiemigratie, en opvang van asielzoekers in de regio.
NSC wil een harde bovengrens aan migratie, met een wettelijk verplicht migratiesaldo van maximaal 50.000 per jaar, en een Wet verantwoorde migratie die de regering dwingt tot bijsturing. Dit staat haaks op het meer open migratiebeleid van D66 en GroenLinks/PvdA, die geen harde plafonds hanteren.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
NSC wil arbeidsmigratie fors beperken, onder meer door een werkgeversheffing op laagbetaalde arbeid en striktere eisen aan sectoren die afhankelijk zijn van arbeidsmigranten. Dit contrasteert met D66 en GroenLinks/PvdA, die arbeidsmigratie vooral als economisch noodzakelijk zien.
“We pakken misstanden en uitbuiting streng aan. Onderbetaalde arbeidsmigranten (zoals in delen van de vleessector) mogen geen verdienmodel zijn.”
“We gaan ook naar het Engels voorbeeld een werkgeversheffing invoeren.”
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen...”
NSC wil de fiscale voordelen en toelatingseisen voor kennismigranten en expats versoberen, in tegenstelling tot D66 en GroenLinks/PvdA die kennismigratie juist stimuleren voor innovatie.
NSC wil het aantal internationale studenten beperken, Nederlandse studenten voorrang geven en het aantal Engelstalige opleidingen fors terugdringen. Dit is een duidelijk verschil met D66 en GroenLinks/PvdA, die internationalisering van het hoger onderwijs juist omarmen.
“Minder studiemigratie. Nederlandse studenten hebben voorrang en er komen flink minder Engelstalige opleidingen.”
“We moeten kritisch blijven op het hoge aantal internationale studenten. Buitenlandse studenten moeten de Nederlandse taal leren, binding hebben met Nederland en van toegevoegde waarde zijn op de arbeidsmarkt.”
NSC wil asielmigratie beperken door strenge, uitvoerbare maatregelen en opvang in de regio, en steunt het verplaatsen van asielprocedures buiten de EU. Dit verschilt fundamenteel van het beleid van D66 en GroenLinks/PvdA, die vasthouden aan het recht op asiel in Nederland.
“Minder asielmigratie. Door strenge en realistische maatregelen met opvang in de regio.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
NSC wil migratie alleen toestaan als deze aantoonbaar bijdraagt aan de Nederlandse samenleving en economie, en stelt selectie en beperking centraal.
“Arbeidsmigranten van buiten de EU willen we selectief toelaten op basis van wat de Nederlandse arbeidsmarkt nodig heeft.”
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is.”
Volt kiest voor een uitgesproken humaan, solidair en Europees georiënteerd migratiebeleid, vergelijkbaar met D66 en GroenLinks/PvdA, maar met nadruk op mensenrechten, legale migratiekanalen en het afwijzen van deals met onvrije regimes. De partij wil eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen de EU, snelle integratie en participatie van nieuwkomers, en bescherming tegen uitbuiting van arbeidsmigranten. Volt onderscheidt zich door expliciet te pleiten voor het stopzetten van uitzetcentra in derde landen en het afschaffen van de strafbaarstelling van illegaliteit.
Volt wil een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid, met eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid over EU-landen en directe aandacht voor integratie en participatie. Dit sluit aan bij de koers van D66 en GroenLinks/PvdA, maar Volt benadrukt het recht op asiel, snelle toegang tot werk en het benutten van talenten van nieuwkomers.
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“Wij erkennen ook het recht om asiel aan te vragen.”
Volt neemt een uitgesproken standpunt tegen het sluiten van migratiedeals met dictatoriale regimes en het opzetten van uitzetcentra buiten de EU, waarmee het zich scherper positioneert dan D66 en GroenLinks/PvdA.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten.”
Volt wil dat nieuwkomers vanaf dag één kunnen meedoen in de samenleving, met snelle toegang tot werk, onderwijs en taalonderwijs, en extra stimulansen voor sectoren met personeelstekorten.
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
“Voor beroepen in tekortsectoren bouwen we extra stimulansen in, zoals om- en bijscholing.”
Volt pleit voor het vergroten van legale migratiekanalen (werk, onderwijs, gezinshereniging, humanitaire trajecten) en het waarborgen van mensenrechten in alle migratieverdragen.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en basisvoorzieningen garanderen, waarmee het zich duidelijk onderscheidt van partijen die strengere migratiecontroles voorstaan.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt wil strengere handhaving en certificering van uitzendbureaus, en betere bescherming van arbeidsmigranten, met nadruk op gelijke behandeling en fatsoenlijke huisvesting.
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
BVNL positioneert zich radicaal tegenover het migratiebeleid van partijen als D66 en GroenLinks/PvdA, die zij verwijten verantwoordelijk te zijn voor "ongebreidelde immigratie" en de gevolgen daarvan voor Nederland. BVNL pleit voor een directe asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, het sluiten van AZC’s en het ontmoedigen van zowel asiel- als arbeidsmigratie, met als doel de bevolkingsgroei en druk op voorzieningen te stoppen. Hun visie is dat Nederland alleen kan herstellen als de instroom van migranten sterk wordt beperkt en de eigen cultuur en voorzieningen worden beschermd.
BVNL wijst het migratiebeleid van D66 en GroenLinks/PvdA af, omdat deze partijen volgens BVNL grote migratiestromen hebben toegestaan die de leefbaarheid en voorzieningen onder druk zetten. BVNL wil daarom een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van het vluchtelingenverdrag en het sluiten van aanmeldcentra.
“BVNL wil daarom het volgende: Immigratie • Per direct een asielstop invoeren. • We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Maar door achtereenvolgende kabinetten die grote migratiestromen hebben toegestaan, zijn er grote groepen migranten die voorzien moeten worden van een woning, zorg en onderwijs...”
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s.”
BVNL stelt dat het beleid van D66 en GroenLinks/PvdA te ruimhartig is en wil migratie ontmoedigen door strenge voorwaarden te stellen aan verblijf, uitkeringen en integratie, en door remigratie financieel te stimuleren.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
BVNL ziet het migratiebeleid van D66 en GroenLinks/PvdA als een bedreiging voor de Nederlandse cultuur en wil deze beschermen door integratie te eisen en cultuurrelativisme af te wijzen.
“Onze vrije normen en waarden moeten koste wat kost behouden blijven. Een sterke, harmonieuze samenleving heeft immers gedeelde waarden als basis.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn...”
BVNL stelt dat het migratiebeleid van D66 en GroenLinks/PvdA de woningmarkt en publieke voorzieningen overbelast. Zij willen migratie beperken om deze problemen op te lossen.
“De vraag naar woningen is geëxplodeerd door een netto migratiesaldo van meer dan 100.000 mensen gemiddeld per jaar.”
“Veel van de problemen in de zorg, het onderwijs en op de woningmarkt kunnen worden opgelost door de grenzen te sluiten.”
“Om weer betaalbaar te kunnen wonen, moeten vraag en aanbod op de woningmarkt weer in balans komen door meer woningen te bouwen en immigratiebeperkende maatregelen te nemen.”
De VVD positioneert zich scherp tegenover het migratiebeleid van partijen als D66 en GroenLinks/PvdA, die zij impliciet linken aan een te ruimhartig en ongecontroleerd migratiebeleid. De VVD pleit voor een streng, selectief en restrictief migratiebeleid, met als kernpunten het beperken van asielinstroom, het afschaffen van voorrang voor statushouders, en het stellen van hogere eisen aan integratie en naturalisatie. Hun visie draait om het beschermen van Nederlandse voorzieningen, soevereiniteit en draagvlak, en het tegengaan van misbruik en overlast.
De VVD wil de asielinstroom drastisch beperken en migratie veel selectiever maken dan D66 of GroenLinks/PvdA, die volgens de VVD te weinig grenzen stellen. De partij stelt voor om asiel alleen nog via hervestiging toe te staan, het aantal hergevestigde vluchtelingen te beperken op basis van draagkracht (ook nul mogelijk), en illegaal verblijf strafbaar te stellen. Dit is een fundamenteel andere koers dan het meer open migratiebeleid van genoemde partijen.
“De VVD wil grip krijgen op de instroom, die behapbaar maken voor ons land en ruimte houden voor echte vluchtelingen die onze hulp nodig hebben. Wij staan voor een selectief migratiebeleid dat onze soevereiniteit herstelt en onze vrijheid, rechtsstaat en voorzieningen beschermt.”
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
“Het verlenen van noodzakelijke medische zorg door professionele zorgverleners mag nooit worden gecriminaliseerd, want goede zorg is een mensenrecht. Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen.”
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
De VVD wil af van de wettelijke voorrang voor statushouders bij sociale huurwoningen en stelt dat opvang van asielzoekers nooit ten koste mag gaan van Nederlanders. Dit contrasteert met het beleid van D66 en GroenLinks/PvdA, die doorgaans meer nadruk leggen op gelijke behandeling en opvang.
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
“De VVD vindt daarom dat de opvang van asielzoekers netjes geregeld moet zijn, maar nooit ten koste mag gaan van de veiligheid of het woongenot van Nederlanders.”
De VVD stelt strengere eisen aan integratie en naturalisatie dan D66 of GroenLinks/PvdA, met nadruk op taal, werk en het onderschrijven van Nederlandse waarden. Dit beleid is bedoeld om mislukte integratie en afhankelijkheid van uitkeringen te voorkomen.
“Het is onacceptabel dat migranten die onvoldoende Nederlands spreken Nederlander mogen worden. Daarom willen wij de taaleis voor naturalisatie verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer.”
“De VVD wil dat elke nieuwkomer direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en we verhogen de taaleis voor naturalisatie naar het basisniveau voor de werkvloer.”
“Statushouders die op azc’s verblijven komen pas in aanmerking voor andere vormen van huisvesting op het moment dat zij zowel in woord als in daad achter de Nederlandse waarden staan.”
De VVD koppelt migratie direct aan bevolkingsgroei en wil, in tegenstelling tot D66 en GroenLinks/PvdA, maatregelen nemen om bevolkingsgroei als gevolg van migratie te beperken.
“Daarom wil de VVD dat er, in lijn met de aanbevelingen van de Staatscommissie demografische ontwikkelingen, op alle vormen van migratie maatregelen worden genomen, zodat de bevolkingsgroei als gevolg van migratie beperkt blijft.”
De VVD benadrukt het tegengaan van misbruik, fraude en overlast door migranten, en stelt strengere maatregelen voor dan D66 of GroenLinks/PvdA.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
“Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat duidelijk verschilt van de meer open benadering van D66 en GroenLinks/PvdA. De partij wil de instroom van asielzoekers, arbeids- en studiemigranten beperken via strengere selectie, opvang in de regio, en het aanpassen van internationale verdragen. Alleen voor personeelstekorten in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op haar restrictieve koers.
50PLUS wil de instroom van asielzoekers, arbeids- en studiemigranten fors beperken, in tegenstelling tot het doorgaans ruimhartiger beleid van D66 en GroenLinks/PvdA. De partij pleit voor opvang in de regio, het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, en het stellen van maxima aan de instroom. Hiermee wil 50PLUS overbelasting van systemen en publieke voorzieningen voorkomen.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
50PLUS stelt duidelijke eisen aan migranten, zoals taalbeheersing en het afkopen van opgebouwde rechten bij vertrek. Werkgevers en onderwijsinstellingen worden verantwoordelijk gehouden voor de kosten en huisvesting van arbeids- en studiemigranten. Dit staat haaks op het meer inclusieve beleid van D66 en GroenLinks/PvdA.
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
Hoewel het beleid streng is, erkent 50PLUS het groeiende personeelstekort in de zorg en maakt hiervoor een uitzondering op haar restrictieve migratiekoers. Dit pragmatische standpunt wijkt af van de algemene lijn.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
De PVV positioneert zich fel tegen het migratiebeleid van partijen als D66 en GroenLinks/PvdA, die zij verwijten een "opengrenzenbeleid" te voeren dat volgens de PVV leidt tot overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat. De PVV pleit voor een totale asielstop, het sluiten van azc’s, het beëindigen van immigratie uit islamitische landen en het opzeggen van internationale verdragen die migratie mogelijk maken. Hun kernvisie is dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden, in tegenstelling tot het beleid van progressieve partijen.
De PVV bekritiseert expliciet het migratiebeleid van D66 en GroenLinks/PvdA, die zij verantwoordelijk houden voor massa-immigratie en de negatieve gevolgen daarvan. Volgens de PVV heeft het beleid van deze partijen geleid tot een overvol Nederland, toename van asielzoekers en islamisering, en het onder druk zetten van de Nederlandse verzorgingsstaat.
“Het opengrenzenbeleid maakt ons land helemaal kapot. De PVV is er klaar mee. Het roer moet drastisch om.”
“De PVV is de enige partij die de instroom van (niet-westerse) vreemdelingen wil stoppen – en dat kan. Andere landen doen het ook...”
“Dit is úw land! Nederland is vol, overvol, bomvol. De PVV komt in democratisch verzet. Tegen azc’s, tegen de massa-immigratie en islamisering, tegen overlast en criminaliteit – en tegen het decennialange links-liberale beleid dat de erbarmelijke staat van ons land heeft veroorzaakt.”
Als reactie op het beleid van D66 en GroenLinks/PvdA stelt de PVV een totale asielstop voor, het sluiten van azc’s, het stoppen van immigratie uit islamitische landen en het opzeggen van internationale verdragen die migratie faciliteren. Dit is een fundamenteel andere koers dan die van genoemde partijen.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Geen immigratie uit islamitische landen”
“Opt-out op asiel en immigratie bij de EU afdwingen met inzet vetorecht”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
De PVV stelt dat het beleid van D66 en GroenLinks/PvdA migranten voorrang geeft boven Nederlanders, bijvoorbeeld bij sociale huurwoningen en uitkeringen. De PVV wil deze voorrang beëindigen en stelt de belangen van Nederlanders centraal.
De PVV wijst expliciet naar D66 en GroenLinks/PvdA als veroorzakers van de huidige migratieproblematiek, en positioneert zichzelf als het alternatief.
“Wij zijn er helemaal klaar mee. Klaar met overlastgevende asielzoekers, klaar met criminele niet-westerse allochtonen, klaar met vreemdelingen die van onze verzorgingsstaat profiteren – en klaar met de continue tegenwerking van politici die te laf zijn om voor de Nederlanders op te komen.”
“Het is het directe gevolg van decennialang wanbeleid, waarbij anti-Nederlandse keuzes zijn gemaakt.”
De ChristenUnie kiest voor een gematigd en gecontroleerd migratiebeleid, waarbij menswaardigheid en integratie centraal staan, in tegenstelling tot de meer open benadering van D66 en GroenLinks/PvdA. Ze willen het migratiesaldo beperken, arbeids- en studiemigratie strenger reguleren, en stellen hogere eisen aan integratie en taalbeheersing. De partij benadrukt dat migratie niet de oplossing is voor structurele tekorten en wil meer grip op arbeidsmigratie en asielprocedures.
De ChristenUnie wil, anders dan D66 en GroenLinks/PvdA, het migratiesaldo beperken en migratie strenger sturen, met expliciete verwijzing naar adviezen van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen. Ze zien migratie niet als vanzelfsprekend positief en willen keuzes maken voor de economie en samenleving.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“De ChristenUnie staat voor een ‘economie van genoeg’ waar welvaart hand in hand gaat met welzijn en de kwaliteit van leven. Lasten worden niet afgewenteld op de samenleving, terwijl de lusten alleen bij bedrijven liggen.”
“Arbeidsmigratie is daarbij geen eenvoudig antwoord voor de oplossing van onze structurele tekorten.”
De partij wil arbeids- en studiemigratie beperken en koppelen aan strengere voorwaarden, zoals verplichte integratie en taalbeheersing, en pleit voor Europese afspraken over tewerkstellingsvergunningen. Dit contrasteert met het doorgaans meer open beleid van D66 en GroenLinks/PvdA.
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
De ChristenUnie stelt hogere eisen aan integratie dan D66 of GroenLinks/PvdA, met nadruk op taalbeheersing, participatie en het onderschrijven van Nederlandse waarden. Integratie wordt gezien als een morele plicht voor iedereen die hier (tijdelijk) verblijft.
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
“Statushouders en arbeidsmigranten zijn onderdeel van de samenleving. Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
De ChristenUnie wil snellere asielprocedures, duidelijke terugkeer voor afgewezen asielzoekers en is kritisch op het huidige asielbeleid. Ze pleiten voor afspraken met landen van herkomst en overwegen sancties bij niet-meewerken, wat strenger is dan het beleid van D66 of GroenLinks/PvdA.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
De SGP positioneert zich scherp tegenover het migratiebeleid van partijen als D66 en GroenLinks/PvdA, die zij associëren met een meer open en seculiere benadering. De SGP pleit voor een strikte bovengrens aan migratie, het expliciet meewegen van draagkracht en draagvlak in de samenleving, en het stellen van stevige culturele en religieuze eisen aan nieuwkomers. Hun visie is dat migratie niet de oplossing is voor demografische problemen en dat Nederland zijn christelijke fundament moet beschermen tegen de invloed van progressief-liberale waarden.
De SGP wil een duidelijke bovengrens aan het migratiesaldo en een integraal beleid dat alle migratiesoorten omvat, in tegenstelling tot partijen als D66 of GroenLinks/PvdA die migratie minder willen beperken. De partij benadrukt dat draagkracht en draagvlak in de samenleving leidend moeten zijn, en dat bij overschrijding van de grenzen direct beperkende maatregelen volgen.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Draagkracht en draagvlak in de samenleving worden voortaan uitdrukkelijk meegewogen bij de vaststelling van de nieuwe migratiekoers.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
De SGP verzet zich expliciet tegen de seculiere waarden van progressief-liberale partijen als D66 en GroenLinks/PvdA, en wil dat nieuwkomers zich voegen naar de christelijke wortels van Nederland. Zij stellen stevige eisen aan integratie, waarbij cultuur en religie een grotere rol krijgen dan bij genoemde partijen.
“Ons land heeft christelijke wortels. We moeten ons daarvan bewust zijn en ze niet laten doorsnijden door de seculiere waarden van progressief-liberalen.”
“Aan nieuwkomers mogen stevige eisen worden gesteld, zoals het onderschrijven van onze breed gedeelde, nationale ‘spelregels’ en het spreken van de Nederlandse taal.”
“Het betekent geen omarming van progressief-seculiere waarden, zoals abortus of homohuwelijk.”
De SGP wijst het idee af dat migratie, zoals vaak bepleit door D66 of GroenLinks/PvdA, een oplossing is voor de vergrijzing. In plaats daarvan pleiten zij voor verhoging van het geboortecijfer en het beperken van migratie.
“Omdat migratie niet de oplossing is voor de vergrijzing wordt een rem op migratie gezet. Om niet nog verder te vergrijzen op de lange termijn moet het geboortecijfer echt omhoog.”
De SGP wil bij toelating van migranten eerst kijken naar Nederlanders en Nederlandstaligen, en vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand. Dit staat haaks op het meer inclusieve beleid van D66 en GroenLinks/PvdA.
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
De SGP wil dat asiel in principe tijdelijk is en dat bij toelating cultuur en religie een grotere rol spelen, in tegenstelling tot het meer permanente en universele asielrecht dat D66 en GroenLinks/PvdA voorstaan.
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en inclusief migratiebeleid dat zich onderscheidt van D66 en GroenLinks/PvdA door een sterke nadruk op het aanpakken van de oorzaken van migratie, het waarborgen van mensenrechten en het afwijzen van restrictieve Europese deals. Hun belangrijkste voorstellen zijn het niet tornen aan het VN-Vluchtelingenverdrag, het afwijzen van het Europese migratiepact, het bieden van legale en veilige vluchtwegen, en het waarborgen van gelijke rechten voor alle migranten, inclusief arbeidsmigranten en mensen zonder papieren.
PvdD verzet zich expliciet tegen het Europese migratiepact en deals zoals de Tunesië-deal, in tegenstelling tot D66 en GroenLinks/PvdA die deze vaker steunen of pragmatischer benaderen. De partij vindt dat deze akkoorden leiden tot mensenrechtenschendingen en onmenselijke opvang.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
PvdD benadrukt dat Nederland altijd het VN-Vluchtelingenverdrag moet respecteren en geen mensen mag terugsturen naar gevaarlijke situaties, waar andere partijen soms ruimte laten voor uitzonderingen.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De partij pleit voor het actief creëren van veilige en legale routes voor vluchtelingen, een punt waarop ze zich scherper positioneert dan D66 of GroenLinks/PvdA.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
PvdD wil dat alle migranten, ongeacht status, gelijke rechten krijgen op het gebied van werk, huisvesting, zorg en bescherming tegen discriminatie. Dit gaat verder dan het beleid van D66 of GroenLinks/PvdA, die vaker pragmatische of graduele benaderingen kiezen.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
PvdD legt sterk de nadruk op het bestrijden van de grondoorzaken van migratie, zoals conflicten, klimaatverandering en armoede, en ziet dit als essentieel onderdeel van migratiebeleid.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
De SP positioneert zich duidelijk tegen het migratiebeleid van partijen als D66 en GroenLinks/PvdA, die zij verwijten migratie te benaderen als een economisch verdienmodel en te weinig oog te hebben voor de sociale gevolgen. De SP pleit voor een fors lager migratiesaldo, striktere regulering van arbeidsmigratie, en een eerlijke verdeling van opvang, met nadruk op integratie en bescherming van sociale voorzieningen. Hun visie is dat migratie beheersbaar, humaan en sociaal moet zijn, in tegenstelling tot het volgens hen te liberale beleid van D66 en GroenLinks/PvdA.
De SP wil het totale migratiesaldo structureel verlagen tot 40.000 per jaar, omdat zij vinden dat partijen als D66 en GroenLinks/PvdA de bevolkingsgroei door migratie onderschatten en de druk op voorzieningen negeren. Volgens de SP is een lager migratiesaldo noodzakelijk om sociale samenhang en draagvlak voor opvang te behouden.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Nu ligt dat saldo op meer dan 100 duizend migranten per jaar. Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
De SP hekelt het beleid van D66 en GroenLinks/PvdA, die arbeidsmigratie volgens hen faciliteren als verdienmodel voor bedrijven, en wil arbeidsmigratie sterk beperken en reguleren. Ze stellen werkvergunningen, registratie en ketenaansprakelijkheid verplicht, en willen misstanden hard aanpakken.
“Arbeidsmigratie is een verdienmodel van bedrijven met lage lonen en uitzendbureaus. De vele misstanden rondom lage beloningen, slechte werkomstandigheden en geen of vreselijke huisvesting zijn een teken van foute bedrijfsvoering.”
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren. Hiervoor moet het kabinet zich samen met andere landen in EU verband hard maken.”
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus.”
De SP verwijt D66 en GroenLinks/PvdA dat zij de lasten van opvang vooral bij arme gemeenten leggen. De SP wil dat ook rijke gemeenten hun eerlijke deel nemen, om sociale spanningen en segregatie te voorkomen.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
“We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
De SP vindt dat integratie een recht én plicht is, en dat partijen als D66 en GroenLinks/PvdA te vrijblijvend zijn. Zij willen vanaf dag één verplichte taallessen en actief beleid om segregatie tegen te gaan.
“De overheid, bedrijven en onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat mensen die hier komen wonen vanaf dag één Nederlands leren.”
“Bevorderen van gemengde scholen en buurten. We bestrijden de tweedeling en segregatie op school en in de buurt, bijvoorbeeld door woningen te bouwen in verschillende prijsklassen.”
DENK kiest voor een ruimhartig, humaan migratie- en asielbeleid en verzet zich expliciet tegen restrictieve maatregelen zoals voorgesteld door rechtse partijen. De partij wil versnelde en menswaardige procedures, behoud van gezinshereniging, en investeert in begeleiding en integratie van nieuwkomers. DENK onderscheidt zich door het actief creëren van legale migratieroutes en het versoepelen van visumregels met landen waarmee Nederland historische banden heeft.
DENK verwerpt strengere asielwetten en pleit voor het behoud van rechten voor vluchtelingen, waaronder gezinshereniging en het voorkomen van een tweestatusstelsel. De partij wil investeren in kleinschalige, menswaardige opvang en snelle procedures, in tegenstelling tot restrictieve benaderingen.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
DENK wil legale migratiemogelijkheden bevorderen en internationale samenwerking zoeken om mensenhandel te bestrijden en de oorzaken van migratie aan te pakken. Dit is een expliciet verschil met partijen die vooral inzetten op beperking van migratie.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil nieuwkomers actief ondersteunen met persoonlijke begeleiding en investeren in kleinschalige, taalrijke inburgeringstrajecten. Dit beleid is gericht op snelle en succesvolle integratie, en onderscheidt zich door de nadruk op persoonlijke ontzorging.
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
DENK wil de migratie tussen Nederland en landen met historische banden vergemakkelijken door visumregels te versoepelen, wat een onderscheidend en concreet voorstel is ten opzichte van andere partijen.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
FVD positioneert zich radicaal tegenover het migratiebeleid van partijen als D66 en GroenLinks/PvdA, die zij associëren met "opengrenzenbeleid" en massale immigratie. FVD pleit voor een volledige asielstop, remigratie van bestaande migranten, en het beëindigen van internationale verdragen die migratie faciliteren. Hun voorstellen zijn gericht op het drastisch beperken van migratie, het ontmoedigen van vestiging, en het herstellen van nationale controle over grenzen en naturalisatie.
FVD verwerpt het migratiebeleid van D66 en GroenLinks/PvdA, dat zij zien als te ruimhartig en verantwoordelijk voor massale instroom. Zij willen een volledige asielstop, afschaffing van het COA, en opvang uitsluitend in de regio. Dit is een directe breuk met het beleid van genoemde partijen, die doorgaans inzetten op humane opvang en internationale solidariteit.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wijst internationale afspraken en verdragen die migratie reguleren af, in tegenstelling tot D66 en GroenLinks/PvdA die deze juist verdedigen. FVD wil volledige nationale zeggenschap over migratie door uit verdragen als Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag te stappen, en desnoods EU-boetes te accepteren.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
Waar D66 en GroenLinks/PvdA inzetten op integratie, kiest FVD voor het actief stimuleren van remigratie van migranten en hun nakomelingen. Zij willen remigratiebeurzen, coaches en een negatief migratiesaldo, om zo de gevolgen van het volgens hen mislukte integratiebeleid van andere partijen terug te draaien.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil het verkrijgen van het Nederlanderschap en permanente verblijfsstatus drastisch beperken, in tegenstelling tot het beleid van D66 en GroenLinks/PvdA die naturalisatie en verblijfszekerheid juist willen vergemakkelijken. FVD stelt een naturalisatiestop van tien jaar voor en wil alleen tijdelijke verblijfsvergunningen die periodiek worden getoetst.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan migratiebeleid met actieve sturing op een gematigd migratiesaldo, waarbij arbeidsmigratie wordt beperkt tot sectoren die bijdragen aan brede welvaart. De partij wil misstanden en uitbuiting tegengaan, snelle integratie van nieuwkomers bevorderen, en de regie over migratie terug bij de overheid leggen. Daarnaast wordt ingezet op efficiënte asielprocedures, kleinschalige opvang, en internationale samenwerking voor opvang en terugkeer.
GroenLinks-PvdA wil het migratiesaldo actief sturen op 40.000 tot 60.000 per jaar, om zo een gematigde bevolkingsgroei te realiseren die rekening houdt met draagvlak, huisvesting, zorg en onderwijs. Dit is een duidelijke breuk met ongerichte groei en legt de nadruk op beheersbaarheid en maatschappelijke impact.
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
De partij wil arbeidsmigratie beperken tot werkgevers die bijdragen aan brede welvaart, en bedrijvigheid die afhankelijk is van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting weren. Dit moet misstanden en negatieve effecten op leefbaarheid tegengaan.
“We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe. Voor bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting van mensen is in Nederland geen plek.”
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
GroenLinks-PvdA streeft naar een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel met snelle integratie van nieuwkomers, behoud van draagvlak, en kleinschalige opvang. De partij wil de regie terug bij de overheid en investeert in communicatie met buurtbewoners en vrijwilligers.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“We maken financieringsafspraken voor de lange termijn en vragen gemeenten een ijzeren voorraad aan opvangplekken aan te houden. Dat is duidelijker en goedkoper voor iedereen.”
De partij ziet internationale samenwerking als essentieel voor migratie, met afspraken over veilige opvang en terugkeer, en hulp aan buurlanden van conflictgebieden om opvang daar te verbeteren.
“Ook voor migratie ligt de sleutel internationaal; we werken samen met Europa om veilige opvang en terugkeer te garanderen.”
“Met landen van herkomst gaan we, op basis van gelijkwaardigheid, brede partnerschappen aan waar terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers onderdeel van is.”
Het CDA kiest voor een veel strengere en restrictievere migratiekoers dan D66 of GroenLinks/PvdA, met als kern het fors beperken van migratie en het verplaatsen van asielprocedures naar buiten Europa. De partij wil grip op migratie door strenge selectie, tijdelijke vergunningen, beperking van gezinshereniging en het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer. Waar D66 en GroenLinks/PvdA doorgaans inzetten op ruimhartiger en humaner migratiebeleid, kiest het CDA expliciet voor beperking en beheersing.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken, in tegenstelling tot de meer open houding van D66 en GroenLinks/PvdA. De partij pleit voor het behandelen van asielaanvragen buiten Europa en het aanpassen van internationale verdragen om dit mogelijk te maken.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Het CDA stelt strengere eisen aan asielzoekers dan D66 of GroenLinks/PvdA, met tijdelijke vergunningen, beperking van gezinshereniging tot het kerngezin, en het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer. Dit is een duidelijke breuk met het meer inclusieve beleid van de andere partijen.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA wil dat Europa het voortouw neemt in het beperken van migratie, onder meer door het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit staat haaks op de positie van D66 en GroenLinks/PvdA, die internationale verdragen juist als waarborg voor mensenrechten zien.
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
BIJ1 kiest voor een radicaal open en solidaire benadering van migratie, die sterk verschilt van het restrictievere beleid van D66 en GroenLinks/PvdA. De partij pleit voor het afschaffen van grenzen, universeel verblijfsrecht, gelijke toegang tot voorzieningen voor iedereen ongeacht verblijfsstatus, en het beëindigen van Europese migratiedeals. BIJ1 wil structureel historisch onrecht herstellen en migratie niet beperken, maar juist faciliteren en beschermen.
BIJ1 streeft naar het afschaffen van verblijfsvergunningen en het invoeren van universeel verblijfsrecht, waarbij migranten en vluchtelingen dezelfde rechten krijgen als Nederlanders. Dit is een fundamenteel verschil met D66 en GroenLinks/PvdA, die weliswaar voor humane opvang zijn, maar niet pleiten voor open grenzen of universeel verblijfsrecht.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
BIJ1 wil dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus, toegang krijgt tot basisvoorzieningen zoals opvang, zorg, voedselbanken, werk en taallessen. Dit gaat verder dan het beleid van D66 of GroenLinks/PvdA, die vaak voorwaarden stellen aan toegang tot voorzieningen.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
BIJ1 verzet zich expliciet tegen Europese migratiedeals en het huidige EU-grensbeleid, en wil Frontex afschaffen. Dit is een duidelijk onderscheid met D66 en GroenLinks/PvdA, die wel kritisch zijn maar niet pleiten voor volledige afschaffing.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
BIJ1 erkent het koloniale verleden en wil mensen uit voormalige koloniën via een toegankelijke procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit geven, als vorm van herstel. Dit is een uniek standpunt dat niet terugkomt bij D66 of GroenLinks/PvdA.
“Mensen uit voormalige koloniën krijgen via een toegankelijk procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit, waarmee historisch onrecht deels wordt hersteld.”
JA21 positioneert zich als tegenpool van D66 en GroenLinks/PvdA op het gebied van migratie, met een uitgesproken restrictief beleid. Waar D66 en GroenLinks/PvdA volgens JA21 kiezen voor een ruimhartig en internationaal georiënteerd migratiebeleid, pleit JA21 juist voor het fors beperken van migratie, het stellen van strikte eisen aan migranten en het juridisch verankeren van migratieplafonds. De partij wil de soevereiniteit over migratie terughalen naar het Nederlandse parlement en ziet migratie als een van de grootste oorzaken van maatschappelijke problemen zoals woningnood en druk op de verzorgingsstaat.
JA21 wil migratie sterk beperken en alleen migranten toelaten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland, in tegenstelling tot het volgens hen veel te ruime beleid van D66 en GroenLinks/PvdA. De partij koppelt migratie direct aan problemen als woningnood, verlies van sociale cohesie en druk op publieke voorzieningen.
“De bevolkingsomvang van Nederland neemt door migratie te snel toe en migratie legt een veel te grote druk op onze verzorgingsstaat, nationale identiteit en publieke voorzieningen. Migratie moet sterk beperkt worden, en migranten die Nederland wel opneemt moeten integreren.”
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratie plafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 wijst het internationale karakter van het migratiebeleid van D66 en GroenLinks/PvdA af en wil verdragen aanpassen zodat Nederland zelf weer kan bepalen wie wordt toegelaten. De partij noemt bestaande verdragen "knellend" en niet meer passend bij de huidige situatie.
“Oude internationale verdragen zijn niet langer opgewassen tegen huidige migratievraagstukken in de totaal veranderde wereld van nu. JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
JA21 zet zich expliciet af tegen het idee van Nederland als ruimhartig opvangland, wat zij toeschrijven aan partijen als D66 en GroenLinks/PvdA. De partij wil opvang in de regio en een asielstop in Nederland.
“Wij kiezen voor de toekomst, de cultuur en de welvaart van ons land, niet voor Nederland als opvangplek voor de hele wereld.”
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”