De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen tot circa 40.000 per jaar, met een sterke beperking van arbeids-, kennis- en studiemigratie, terwijl zij vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld humaan wil blijven opvangen. De partij ziet arbeidsmigratie als een verdienmodel dat leidt tot uitbuiting en druk op voorzieningen, en pleit voor strengere regulering, betere integratie en eerlijke verdeling van opvang. De SP koppelt migratiebeleid aan het aanpakken van grondoorzaken van migratie, zoals oorlog en ongelijkheid, en wil mensensmokkel en misstanden hard aanpakken.
De SP wil het totale netto migratiesaldo structureel verlagen om de druk op voorzieningen te verminderen en sociale samenhang te behouden. Dit betekent een forse beperking van arbeids-, kennis- en studiemigratie, met als doel een beheersbare bevolkingsgroei en blijvend draagvlak voor opvang van vluchtelingen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Nu ligt dat saldo op meer dan 100 duizend migranten per jaar. Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als een vorm van moderne slavernij en een verdienmodel voor bedrijven, wat leidt tot uitbuiting, sociale problemen en druk op voorzieningen. De partij wil het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven, werkvergunningen invoeren, werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en zorg, en misstanden streng aanpakken.
“De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“Er zijn 800 duizend tot 1,2 miljoen arbeidsmigranten in Nederland. Het exacte aantal weet niemand. Ze worden hierheen gehaald door bedrijven en uitgebuit en afgedankt als ze niet meer nodig zijn.”
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus.”
De SP wil vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld altijd menswaardig opvangen, met een eerlijke verdeling over gemeenten en binnen Europa. Het aantal opgevangen vluchtelingen moet passen binnen het verlaagde migratiesaldo; als het aantal vluchtelingen stijgt, moet arbeids- en studiemigratie verder omlaag.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen, op dit moment zijn dat gemiddeld 18.917 mensen per jaar.”
“Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor. Gemiddeld vangt Nederland 18.917 mensen op die vluchten voor oorlog en geweld, ruim onder het migratiesaldo van de SP van 40 duizend. Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren.”
De SP koppelt migratiebeleid aan het bestrijden van de oorzaken van migratie, zoals oorlog, ongelijkheid en uitbuiting. Zij pleit voor een krachtiger internationaal beleid gericht op vrede, eerlijke handel en ontwikkeling, zodat minder mensen hoeven te vluchten.
“Nederland moet dus in de eerste plaats inzetten op het voorkomen van de oorzaken van vertrek, zoals oorlog, klimaatrampen, ongelijkheid en dictatoriale regimes, waar ook ter wereld.”
“De grondoorzaken waardoor mensen vluchten of op zoek gaan naar een toekomst elders moeten wij aanpakken.”
“Ons land en de EU moeten zich veel krachtiger inzetten voor wereldwijde vrede, veiligheid en economische ontwikkeling en dus strijden tegen oorlog, onderdrukking en achterstelling.”
De SP wil mensensmokkel harder aanpakken, misstanden bij arbeidsmigratie streng bestraffen, en pushbacks en mensenrechtenschendingen stoppen. Zij pleit voor meer capaciteit bij politie en inspectie, en bescherming van migranten tegen uitbuiting.
“Er moet meer geïnvesteerd worden in politie en recherche om mensensmokkelaars aan te pakken en te stoppen.”
“Frontex moet pushbacks en de schendingen van mensenrechten direct staken.”
“De vele misstanden rondom lage beloningen, slechte werkomstandigheden en geen of vreselijke huisvesting zijn een teken van foute bedrijfsvoering. We gaan arbeidsmigranten beschermen tegen werkgevers door niet langer toe te staan dat die ook hun huisbaas zijn.”
De SP vindt dat iedereen die in Nederland komt wonen, ongeacht migratiereden, vanaf dag één Nederlands moet leren en actief moet kunnen deelnemen aan de samenleving. Integratie is een recht en plicht, en de overheid moet hierin het voortouw nemen.
“Wanneer migranten in Nederland mogen (ver)blijven is het van het grootste belang dat zij integreren. Dat is zowel een recht als een plicht.”
“Iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
“De overheid is verantwoordelijk voor het bieden van goede taallessen aan vluchtelingen. Bedrijven en kennisinstellingen dragen de zorg voor taallessen voor arbeids en kennismigranten die zij hier zelf naartoe halen.”
BVNL pleit voor een onmiddellijke en zeer vergaande beperking van migratie, met als kernpunten een volledige asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het actief stimuleren van remigratie. De partij ziet immigratie als een bedreiging voor de Nederlandse leefbaarheid, economie en cultuur, en stelt voor om sociale voorzieningen en verblijfsrechten voor migranten sterk te beperken. Integratie-eisen worden aangescherpt en er wordt ingezet op het ontmoedigen van economische migratie en het bestraffen van illegaliteit.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten, en stelt voor om internationale verdragen die asiel mogelijk maken op te zeggen. Dit wordt gemotiveerd door de stelling dat de huidige migratiestromen onhoudbaar zijn voor Nederland en de samenleving onder druk zetten.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen. Hiertoe is het onvermijdelijk dat we een groot aantal internationale verdragen opzeggen.”
BVNL wil immigratie beperken door tijdelijke verblijfsvergunningen, sobere opvang, en het ontmoedigen van economische migranten. Er wordt ingezet op remigratie en het actief uitzetten van afgewezen asielzoekers en illegalen.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
De partij wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten, en streng optreden tegen mensensmokkel en organisaties die illegale migratie faciliteren. Landen die niet meewerken aan terugkeer van hun onderdanen worden gesanctioneerd.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil sociale voorzieningen en verblijfsrechten voor migranten sterk beperken, met strengere eisen voor taal, werk en integratie. Migranten die niet voldoen aan deze eisen verliezen hun rechten of worden uitgezet.
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL wil alle asielzoekerscentra sluiten en deze gebouwen transformeren naar woningen, als onderdeel van het beëindigen van asielopvang in Nederland.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
Integratie wordt verplicht gesteld, met nadruk op het leren van de Nederlandse taal, het overnemen van Nederlandse waarden, en het verbieden van buitenlandse financiering van religieuze instellingen.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Verbod op buitenlandse financiering van moskeeën en Islamitische scholen.”
BVNL koppelt immigratiebeperking aan het oplossen van het woningtekort en het verminderen van de druk op onderwijs en huisvesting.
“Om weer betaalbaar te kunnen wonen, moeten vraag en aanbod op de woningmarkt weer in balans komen door meer woningen te bouwen en immigratiebeperkende maatregelen te nemen.”
“Door een sterke beperking van het aantal buitenlandse studenten, krijgen Nederlandse studenten veel meer kans op een studentenwoning.”
De ChristenUnie pleit voor een menswaardig, gecontroleerd en toekomstbestendig migratiebeleid, waarbij migratie wordt erkend als oorzaak van bevolkingsgroei en maatschappelijke druk, maar ook als kans voor wederzijds begrip en economische groei. De partij wil het migratiesaldo beperken, inzet op strengere eisen en betere integratie, en onderscheidt duidelijk tussen verschillende vormen van migratie (arbeid, studie, asiel, gezin). Concrete voorstellen zijn onder meer het beperken van studiemigratie, strengere voorwaarden voor arbeidsmigratie, snelle en rechtvaardige asielprocedures, en nadruk op taal en participatie voor alle nieuwkomers.
De ChristenUnie wil de bevolkingsgroei door migratie beperken en streeft naar een gematigd migratiesaldo, in lijn met adviezen van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen. Migratie moet worden afgestemd op de draagkracht van de samenleving en de economie.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“De ChristenUnie (over een tijdsperiode van tien jaar gezien) streven naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte zoals geschetst door de staatscommissie.”
De partij erkent de afhankelijkheid van goedkope arbeidskrachten, maar wil deze verminderen door strengere voorwaarden, betere arbeidsomstandigheden en Europese afspraken over tewerkstellingsvergunningen.
“In die sectoren is Nederland verslaafd aan goedkope arbeidsmigranten. Dit is niet houdbaar.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“Er moet een einde komen aan schrijnende leefomstandigheden en uitbuiting van arbeidsmigranten, zoals inhoudingen op het loon of dakloosheid bij verlies van baan.”
De ChristenUnie waardeert de bijdrage van studiemigratie aan kennisuitwisseling, maar wil het aantal internationale studenten verminderen om druk op voorzieningen te verlichten en de kerntaak van Nederlandse universiteiten te waarborgen.
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
“Het aantal internationale studenten is echter enorm toegenomen en legt in sommige steden een te grote druk op beschikbare voorzieningen.”
De partij erkent de noodzaak van bescherming voor vluchtelingen, maar wil snelle procedures, strikter toezicht en inzet op terugkeer van afgewezen asielzoekers, met aandacht voor mensenrechten en opvang.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
De ChristenUnie stelt dat succesvolle integratie alleen mogelijk is als nieuwkomers de Nederlandse taal leren, de participatieverklaring onderschrijven en actief bijdragen aan de samenleving. Dit geldt voor alle migranten, inclusief arbeidsmigranten.
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
“Arbeidsmigranten zijn nu niet verplicht Nederlands te leren en in te burgeren. In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
Gezinshereniging wordt toegestaan voor vluchtelingen en arbeidsmigranten, maar komt met duidelijke integratieplichten voor de herenigde gezinsleden.
“Gezinnen horen bij elkaar en moeten herenigd worden, wanneer duidelijk is dat een status wordt verleend of als arbeidsmigranten zich hier langjarig vestigen. Uitgangspunt is het kerngezin, met voldoende oog voor schrijnende gevallen, zoals pleegkinderen of meerderjarige kinderen met een zorgvraag. Gezinshereniging komt niet zonder plichten.”
“De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen.”
De PVV wil migratie naar Nederland radicaal beperken, met een totale asielstop, het sluiten van azc’s en het uitzetten van illegale en criminele vreemdelingen. De partij richt zich specifiek op het stoppen van immigratie uit islamitische landen, het intrekken van verblijfsvergunningen bij misdragingen, en het opzeggen van internationale verdragen die migratie mogelijk maken. De kern van hun visie is dat Nederland weer “van de Nederlanders” moet worden, waarbij migratie als een existentiële bedreiging voor de samenleving wordt gezien.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, azc’s sluiten en geen nieuwe opvanglocaties meer openen. Dit wordt gemotiveerd door de overtuiging dat de huidige migratie Nederland onleefbaar maakt en de verzorgingsstaat onder druk zet.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De partij wil immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, vanuit de overtuiging dat de islam niet verenigbaar is met de Nederlandse samenleving.
De PVV wil illegaal verblijf en hulp aan illegalen strafbaar stellen, en criminele vreemdelingen direct uitzetten na veroordeling. Ook statushouders die zich misdragen verliezen hun verblijfsvergunning.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Alle illegalen eruit”
“Illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar conform aangenomen PVV-amendement”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De PVV wil verblijfsvergunningen van Syriërs en andere groepen intrekken en remigratie bevorderen, zonder financiële beloning.
“De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken.”
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
De partij wil internationale verdragen die migratie mogelijk maken opzeggen, om volledige nationale controle te krijgen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.”
De PVV wil naturalisatie pas na 15 jaar legaal verblijf toestaan en dubbele nationaliteit verbieden, om loyaliteit aan Nederland te waarborgen.
De partij wil sociale voorzieningen beperken voor migranten die niet integreren, zoals het weigeren van bijstand aan mensen die geen Nederlands spreken.
“Geen bijstand voor wie geen Nederlands spreekt”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en internationaal georiënteerd migratiebeleid, waarbij de nadruk ligt op het aanpakken van de oorzaken van migratie, het waarborgen van mensenrechten en het bieden van veilige, legale routes voor vluchtelingen. Ze verwerpen restrictieve deals en grensmaatregelen, willen discriminatie en uitbuiting van migranten tegengaan, en pleiten voor gelijke rechten en snelle procedures voor iedereen die in Nederland verblijft. De partij wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van de opvang op zich nemen en investeren in humane opvang en integratie.
PvdD wil migratie voorkomen door de oorzaken zoals conflicten, klimaatverandering en armoede aan te pakken, zodat mensen niet hoeven te vluchten. Ze benadrukken dat de meeste vluchtelingen niet in Europa terechtkomen en pleiten voor een eerlijke verdeling van opvang.
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
“Een eerlijke verdeling van vluchtelingen naar draagkracht zou het uitgangspunt moeten zijn.”
De partij stelt internationale verdragen als het Vluchtelingenverdrag en het EVRM centraal en verwerpt afspraken en deals die hiermee in strijd zijn. Ze willen geen medeplichtigheid aan mensenrechtenschendingen aan de Europese grenzen.
“Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt. Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders. Landen die grensbewaking misbruiken om migratie tegen te gaan worden daarop aangesproken.”
PvdD wil meer veilige en legale routes voor vluchtelingen, een eerlijker verdeling van vluchtelingen in Europa, en het verhogen van het VN-quotum. Ze zijn tegen gesloten kampen en het Europese migratiepact.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
De partij wil investeren in humane opvang, snelle en zorgvuldige procedures, en volledige participatie van vluchtelingen en migranten in de samenleving. Discriminatie, xenofobie en criminalisering van ongedocumenteerden worden bestreden.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
PvdD wil gelijke behandeling, loon en huisvesting voor arbeidsmigranten, strengere regulering van uitzendbureaus, en het beëindigen van uitbuiting, vooral in risicosectoren.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“Er komt daarom een verbod op uitzendkrachten in de vleesverwerkende industrie en andere sectoren met hoog risico op uitbuiting van arbeidsmigranten.”
De partij wil de Koppelingswet afschaffen, zodat ongedocumenteerden toegang krijgen tot basisvoorzieningen, en kinderrechten wettelijk vastleggen.
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
De SGP wil migratie in alle vormen fors beperken en stelt duidelijke bovengrenzen aan het migratiesaldo, met als doel de demografische druk, integratieproblemen en druk op voorzieningen te verminderen. Ze pleiten voor strengere selectie en terugkeer, beperking van arbeids- en studiemigratie, en een asielbeleid dat primair gericht is op tijdelijke opvang in de regio van herkomst. Integratie-eisen worden verzwaard en de nadruk ligt op het beschermen van de Nederlandse (christelijke) identiteit.
De SGP vindt het huidige migratieniveau onhoudbaar en wil een harde bovengrens aan het migratiesaldo, inclusief alle migratiesoorten. Dit moet de overheid dwingen tot keuzes en grip geven op bevolkingsgroei en integratie.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
Arbeids- en studiemigratie worden als problematisch gezien voor de arbeidsmarkt en integratie. De SGP wil strikte voorwaarden, quota en meer verantwoordelijkheid voor werkgevers.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Een EU-bovengrens limiteert het aantal arbeidsmigranten dat jaarlijks de EU binnenkomt.”
De SGP wil asielopvang zoveel mogelijk in de regio van herkomst, snelle afhandeling van aanvragen, en asiel als tijdelijk uitgangspunt. Nederland moet minder aantrekkelijk worden voor asielzoekers en procedures mogen niet gerekt worden.
“De SGP wil menswaardige asielaanvraag en -opvang in de buurt van het land van herkomst het uitgangspunt laten zijn.”
“Er komt meer grip op migratie door in te zetten op hervestiging in plaats van illegale migratie.”
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of er sprake is van een asielverzoek dat waarschijnlijk kan worden ingewilligd, of zeker niet.”
De SGP wil effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, beperking van herhaalde aanvragen, en geen pardonregelingen. Overlastgevers en misbruikers worden direct uitgezet.
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
Integratie wordt strenger: hogere taaleisen, langere naturalisatietermijn, en selectie op culturele/religieuze achtergrond om integratieproblemen te voorkomen. De Nederlandse (christelijke) identiteit wordt expliciet beschermd.
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie om overbelasting van systemen te voorkomen. Ze willen de instroom beperken via een aangepast Europees asielbeleid, strengere toelatingscriteria en meer verantwoordelijkheid voor werkgevers en onderwijsinstellingen. Uitzonderingen worden alleen gemaakt voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie, de instroom te maximeren en strengere eisen te stellen aan toelating en integratie. Ze pleiten voor een aangepast Europees asielbeleid, opvang in de regio, en het intrekken van de spreidingswet. Economische migratie en migratie uit veilige landen worden uitgesloten van asiel, en overlastgevende asielzoekers verliezen hun rechten.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
50PLUS wil dat werkgevers en onderwijsinstellingen mede verantwoordelijk worden voor arbeids- en studiemigratie, onder andere door het verhalen van kosten en het beperken van het aantal migranten. Ook moeten onderwijsinstellingen zorgen voor huisvesting van buitenlandse studenten en wordt het onderwijs in principe in het Nederlands aangeboden.
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid en staat gerichte arbeidsmigratie voor de zorg toe.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS wil dat arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland verblijven, bij vertrek hun opgebouwde AOW-rechten afkopen, om administratieve lasten en kosten voor de overheid te beperken.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland. Het legt een te groot beslag op overheidsdiensten om soms tot 40 jaar later deze kleine uitkeringen te verzorgen bij de onvindbare rechthebbenden.”
50PLUS stelt als voorwaarde voor het verkrijgen van het Nederlanderschap dat men de Nederlandse taal beheerst, om integratie te bevorderen.
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
BBB wil migratie sterk beperken en stelt harde grenzen aan de instroom, met nadruk op beheersbaarheid en nationale regie. De partij pleit voor strengere toelatingseisen, beperking van asiel- en gezinsmigratie, opvang in de regio, en een selectief beleid voor arbeidsmigratie gericht op economische meerwaarde. BBB wil internationale verdragen herzien, remigratie stimuleren en integratie eisen stellen aan nieuwkomers.
BBB ziet de huidige migratiestroom als onhoudbaar en wil deze drastisch beperken door harde grenzen te stellen en onderscheid te maken tussen soorten migratie. De partij koppelt migratie direct aan druk op de woningmarkt, zorg en sociale voorzieningen.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“Het indammen van de migratiestroom en een halt aan de ongecontroleerde hoeveelheid asielzoekers draagt bij aan het verminderen van de druk op de woningmarkt.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
BBB wil de asielinstroom fors beperken, asielaanvragen buiten de EU afhandelen, en gezinshereniging beperken tot het kerngezin. Internationale verdragen moeten worden herzien of opgezegd ten gunste van nationaal beleid.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
BBB erkent de noodzaak van arbeidsmigratie in bepaalde sectoren, maar wil deze beperken tot vakmensen met aantoonbare meerwaarde en circulaire migratie stimuleren. Tegelijkertijd moet het arbeidspotentieel van migranten die al in Nederland zijn beter worden benut.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk.”
“BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
“BBB vindt dat Nederland meer werk moet maken van het activeren van mensen die hier al zijn. Wie hier woont, moet naar vermogen meedoen en bijdragen.”
BBB stelt harde eisen aan integratie, taalbeheersing en participatie van migranten. Wie niet meedoet, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.
“We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1-niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
BBB wil snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, illegaliteit strafbaar stellen en ontmoedigen dat Nederland aantrekkelijk is voor kansarme asielzoekers.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en mensgericht migratiebeleid, waarbij grenzen worden gezien als achterhaald en het recht op vrije migratie centraal staat. Ze willen universeel verblijfsrecht, directe toegang tot basisvoorzieningen voor iedereen ongeacht status, en afschaffing van beperkende en uitsluitende migratieregels. Hun voorstellen omvatten het openen van grenzen, het afschaffen van de IND als poortwachter, het beëindigen van detentie en deportatie, en het gelijkstellen van rechten voor alle migranten en vluchtelingen.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waarin iedereen vrij is om te migreren en verblijven waar die wil, ongeacht nationaliteit of verblijfsstatus. Ze zien grenzen als een koloniaal overblijfsel dat ongelijkheid in stand houdt en pleiten voor het afschaffen van verblijfsvergunningen en het invoeren van universeel verblijfsrecht.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
“Grenzen, vaak met willekeur getekend, zijn een koloniaal litteken dat in het heden nog steeds pijn doet.”
BIJ1 wil dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus, toegang krijgt tot basisvoorzieningen zoals opvang, zorg, werk en onderwijs. Ze willen de Koppelingswet afschaffen, sociale advocatuur behouden, en ongedocumenteerden legaliseren.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
BIJ1 wil een einde maken aan vreemdelingendetentie, deportaties en het criminaliseren van illegaliteit. Ze willen de IND hervormen tot een dienstverlenend loket en de Dienst Terugkeer en Vertrek opheffen.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Het mandaat van de IND wordt omgezet in een loketfunctie om mensen op weg te helpen in Nederland. De IND wordt hervormd tot een sociale, dienstbare organisatie.”
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
BIJ1 wil dat vluchtelingen en arbeidsmigranten vanaf dag één mogen werken en studeren, recht hebben op zelfstandige huisvesting, en gelijk loon en arbeidsrechten krijgen. Ook willen ze de afhankelijkheid van werkgevers verminderen.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
BIJ1 verzet zich tegen Europese deals en wetgeving die het recht op asiel beperken, wil Frontex afschaffen, en pleit voor een solidair Europees asielsysteem met eerlijke verdeling van vluchtelingen.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan migratiebeleid, gericht op het beperken van laagbetaalde arbeidsmigratie en het verbeteren van het asielstelsel. De partij wil de regie terug bij de overheid, misstanden en uitbuiting tegengaan, en inzet op snelle integratie van nieuwkomers. Alleen arbeidsmigratie die bijdraagt aan brede welvaart blijft mogelijk, met strenge eisen aan werkgevers en meer aandacht voor draagvlak in de samenleving.
GroenLinks-PvdA wil het aantal arbeidsmigranten beperken, vooral in sectoren waar uitbuiting en slechte arbeidsomstandigheden voorkomen. De partij vindt dat bedrijven die alleen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting geen plek hebben in Nederland. Arbeidsmigratie blijft alleen mogelijk voor werkgevers die bijdragen aan brede welvaart.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
“We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe.”
“Er worden jaarlijks steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland gehaald. Twee derde van hen is afkomstig uit de EU. Zij hebben vaak laagbetaalde banen. De kosten en baten van arbeidsmigratie zijn niet eerlijk verdeeld. De voordelen liggen vooral bij werkgevers en de kosten bij de samenleving en de arbeidsmigrant.”
De partij wil misstanden tegengaan door strengere regels voor werkgevers, betere registratie van arbeidsmigranten en het aanpakken van malafide uitzendbureaus. Gemeenten krijgen meer regie om nieuwe bedrijvigheid te beperken als de leefbaarheid onder druk staat.
“De politiek kan niet sturen op bandbreedtes als onduidelijk is hoeveel migranten er daadwerkelijk in Nederland zijn. Veel arbeidsmigranten zijn nu slecht geregistreerd en daarom niet in beeld. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“Gemeenten moeten nieuwe bedrijvigheid of uitbreiding stop kunnen zetten als wijken sterk onder druk staan.”
GroenLinks-PvdA kiest voor actieve sturing op een gematigde bevolkingsgroei, met een migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, om rekening te houden met de impact op ruimte, huisvesting, zorg en onderwijs.
“We kiezen voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
De partij wil een effectief, menswaardig en betaalbaar asielstelsel, met snelle procedures, kleinschalige opvang, en directe integratie van nieuwkomers. Er wordt ingezet op Europese samenwerking, veilige routes en een eerlijk terugkeerbeleid.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
GroenLinks-PvdA wil investeren in opvang van vluchtelingen in de regio, het afbouwen van irreguliere en gevaarlijke migratieroutes, en het bevorderen van hervestiging via veilige routes.
“De opvang van vluchtelingen in de regio wordt beter ondersteund en irreguliere en gevaarlijke migratieroutes worden versneld afgebouwd ten gunste van reguliere en veilige routes voor wie recht heeft op internationale bescherming.”
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
NSC kiest voor een streng, realistisch en selectief migratiebeleid, waarbij het migratiesaldo wordt gemaximeerd en alle vormen van migratie – arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie – worden beperkt. De partij wil migratie vooral sturen op basis van de draagkracht van de samenleving, met nadruk op opvang in de regio, strengere toelatingseisen en het afbouwen van fiscale voordelen voor migranten. Concrete voorstellen zijn onder meer een migratiesaldo-plafond, een werkgeversheffing voor arbeidsmigranten, versobering van expatregelingen, beperking van studiemigratie en een fundamentele herziening van het asielstelsel.
NSC wil het aantal migranten beperken tot wat de samenleving aankan, met een jaarlijks migratiesaldo van maximaal 50.000 en wettelijke verplichtingen voor de regering om bij te sturen als dit wordt overschreden. Dit moet de bevolkingsgroei beheersbaar houden en de druk op voorzieningen verminderen.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als er geen alternatief binnen de EU is, met strengere eisen aan werkgevers en een heffing om misbruik en uitbuiting tegen te gaan. NSC wil het verdienmodel van goedkope arbeid ontmoedigen en de lasten eerlijker verdelen.
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“Arbeidsmigranten van buiten de EU willen we selectief toelaten op basis van wat de Nederlandse arbeidsmarkt nodig heeft.”
De voordelen voor kennismigranten worden beperkt; alleen specialisten die echt nodig zijn, mogen komen, en fiscale regelingen worden versoberd om verstoring van de woningmarkt en oneerlijke concurrentie te voorkomen.
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
NSC wil het aantal buitenlandse studenten beperken door strengere toelatingseisen, minder Engelstalige opleidingen en verhoging van het collegegeld voor niet-EU studenten, om de druk op huisvesting en onderwijs te verminderen.
Het asielbeleid wordt aangescherpt met nadruk op opvang in de regio, snelle en strenge procedures, en het verplaatsen van asielaanvragen naar veilige derde landen. Alleen legale migratie geeft recht op verblijf.
“Beperken asielmigratie door strenge, uitvoerbare asielmaatregelen, met nadruk op opvang in de regio.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
NSC wil onderscheid maken tussen vluchtelingen en tijdelijke beschermden, met strengere voorwaarden voor gezinshereniging en nadruk op terugkeer zodra mogelijk.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
Volt ziet migratie als een kans en pleit voor een humaan, solidair en Europees georganiseerd migratie- en asielbeleid, met nadruk op mensenrechten en integratie. Ze willen legale migratiekanalen, betere bescherming van migranten en arbeidsmigranten, en directe toegang tot werk en voorzieningen voor asielzoekers. Volt verzet zich tegen deals met dictatoriale regimes en pushbacks, en wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan.
Volt wil een gezamenlijk Europees migratiebeleid gebaseerd op solidariteit, mensenrechten en het potentieel van migranten voor de samenleving. Ze pleiten voor eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid, veilige opvang, en het recht op asiel.
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“Wij erkennen ook het recht om asiel aan te vragen.”
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
Volt verwerpt deals met dictatoriale regimes en pushbacks, en wil legale migratiekanalen voor werk, onderwijs, gezinshereniging en humanitaire redenen. Mensenrechten moeten altijd centraal staan in verdragen en procedures.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
Volt wil dat asielzoekers vanaf dag één kunnen werken, een BSN krijgen en toegang hebben tot opleidingen, om integratie en zelfstandigheid te bevorderen.
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
Volt wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan door strengere handhaving, certificering van uitzendbureaus, en het loskoppelen van werk- en huurcontracten. Arbeidsmigranten moeten zelf inspraak krijgen in beleid.
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
“Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
“We geven arbeidsmigranten een plek aan tafel bij beleidsmakers. De belangen van arbeidsmigranten moeten worden vertegenwoordigd door de arbeidsmigranten zelf.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en basisvoorzieningen als opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten garanderen, ook voor ongedocumenteerden.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Het CDA wil migratie fors beperken en strenger sturen, met nadruk op het beperken van asielmigratie via Europese samenwerking en het reguleren van arbeidsmigratie. Ze pleiten voor een nieuw asielsysteem waarbij aanvragen buiten Europa plaatsvinden, strengere eisen aan integratie en taal, en meer verantwoordelijkheid voor werkgevers bij arbeidsmigratie. De partij koppelt migratie direct aan draagkracht, integratievermogen en maatschappelijke samenhang.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken door op alle vormen van migratie streng te sturen. Ze willen duidelijke keuzes maken, vooral op Europees niveau, en streven naar een scenario van gematigde bevolkingsgroei.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Het CDA wil een nieuw internationaal asielsysteem waarbij asielaanvragen alleen buiten de EU worden behandeld, om mensensmokkel te stoppen en de instroom te verminderen. Ze pleiten voor een strenge buitengrensprocedure, directe terugkeer bij afwijzing, en aanpassing van internationale verdragen.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
Het CDA stelt verplichte inburgering, taaltrajecten en snelle toegang tot werk centraal voor statushouders en arbeidsmigranten. Werkgevers worden verantwoordelijk voor taallessen aan arbeidsmigranten, en niet voldoen aan integratieverplichtingen kan leiden tot verlies van status.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Arbeidsmigranten die hier langdurig verblijven, volgen een verplicht taaltraject dat is toegespitst op werk en deelnemen in de samenleving. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk.”
Het CDA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken, misstanden aanpakken en werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en taal. Alleen voor essentiële beroepen komt er een gereguleerde vakkrachtenregeling, en misbruik van regelingen wordt streng aangepakt.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen.”
“Er komt een vakkrachtenregeling, die voor bepaalde essentiële beroepen de instroom van vakkrachten reguleert op onder andere aantallen, huisvesting, toegang tot zorg en onderwijs voor de kinderen, met circulariteit voor geselecteerde sectoren als bindende voorwaarde.”
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar zijn, en steunt Europese voorstellen voor wederzijdse erkenning van terugkeerbesluiten en inbewaringstelling bij onderduikrisico.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
“Een goed terugkeerbeleid is van cruciaal belang voor grip op migratie. Wij volgen de voorstellen vanuit de Europese Commissie, waarin wederzijdse erkenning van terugkeerbesluiten in Europa plaatsvindt. Daarbij is inbewaringstelling mogelijk als er sprake is van een onderduikrisico, evenals terugkeer naar een derde land waarmee een overeenkomst vanuit Europa is gesloten, als invulling van het concept van de terugkeerhubs.”
D66 kiest voor een selectief, humaan en gericht migratiebeleid: arbeidsmigratie wordt beperkt tot sectoren waar het echt nodig is en asielmigratie wordt menselijk en Europees geregeld. De partij wil uitbuiting tegengaan, integratie vanaf dag één mogelijk maken, en pleit voor modernisering van internationale verdragen om migratie beter te reguleren. D66 benadrukt solidariteit, eerlijkheid en snelle procedures, met oog voor draagvlak en bescherming van kwetsbare groepen.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar tekorten zijn en innovatie centraal staat, met minder laagbetaalde, kwetsbare arbeidsmigratie. De overheid krijgt de regie, werkgevers worden strenger gecontroleerd en arbeidsmigranten moeten fatsoenlijk worden gehuisvest en behandeld.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
“We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij.”
D66 wil een humaan asielbeleid met snelle, zorgvuldige procedures, eerlijke verdeling binnen Europa en directe integratie van kansrijke asielzoekers. De partij investeert in opvang met een menselijke maat, bestrijdt overlast en wil dat nieuwkomers vanaf dag één kunnen meedoen.
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 vindt het huidige systeem van internationale bescherming verouderd en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren. Vluchtelingen moeten buiten Europa asiel kunnen aanvragen en alleen bij kansrijke aanvragen veilig naar Europa komen.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan door betere handhaving, strengere eisen aan werkgevers en verbeterde registratie. De aanbevelingen van de commissie-Roemer vormen de basis, maar D66 wil verder gaan.
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
“We verbeteren handhaving met de Arbeidsinspectie en beperken het doorlenen van arbeidsmigranten.”
“Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
D66 wil snellere terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus en afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur op Europees niveau. Strafbaarstelling van illegaliteit wijst de partij af.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
FVD wil de immigratie naar Nederland radicaal beperken door een volledige asielstop, het beëindigen van opvang in Nederland, en het stimuleren van remigratie van mensen met een migratieachtergrond. De partij pleit voor het opzeggen van internationale verdragen, een naturalisatiestop, strengere eisen voor arbeidsmigratie, en het invoeren van financiële en praktische prikkels om terugkeer naar het land van herkomst te bevorderen. Hun visie is dat migratie de Nederlandse cultuur, economie en sociale cohesie onder druk zet en dat Nederland weer volledige controle moet krijgen over wie het land binnenkomt en verblijft.
FVD wil geen nieuwe asielzoekers meer toelaten, lopende procedures afbreken, opvanglocaties sluiten en opvang in de regio als norm stellen. Dit moet de instroom van migranten stoppen en de druk op voorzieningen, cultuur en veiligheid verminderen.
FVD vindt het niet voldoende om alleen de instroom te stoppen; zij willen ook dat mensen die niet integreren actief worden ondersteund bij terugkeer naar hun land van herkomst, onder meer via financiële beurzen en begeleiding.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil internationale verdragen die migratie reguleren opzeggen, zoals het VN-vluchtelingenverdrag en Schengen, om volledige zeggenschap over de grenzen terug te krijgen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
FVD wil alleen tijdelijk economisch waardevolle en cultureel compatibele arbeidsmigranten toelaten via een GreenCard-systeem, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve in uitzonderingen) en sociale voorzieningen pas na tien jaar arbeid toegankelijk maken voor immigranten.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen, actief opsporen en uitzetten, en uitgeprocedeerde illegalen onderbrengen in derde landen.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
De VVD wil migratie fors beperken en strenger reguleren, met nadruk op het selectief toelaten van migranten die bijdragen aan de samenleving en economie. Ze pleiten voor een fundamentele stelselwijziging waarbij asiel alleen nog via hervestiging mogelijk is, strengere eisen voor arbeids- en kennismigratie, en harde maatregelen tegen misbruik, fraude en overlast. De partij koppelt migratiebeleid expliciet aan het beschermen van de Nederlandse welvaart, veiligheid en draagvlak.
De VVD wil het asielsysteem fundamenteel wijzigen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen, niet meer via een asielaanvraag ter plekke. Dit moet de instroom beperken en het draagvlak behouden, met selectie op basis van kwetsbaarheid en capaciteit.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Arbeids- en kennismigratie worden strenger gereguleerd: alleen migranten die aantoonbaar bijdragen aan de economie zijn welkom, met nadruk op het tegengaan van misbruik, overlast en malafide constructies. Werkgevers krijgen meer verantwoordelijkheid en er komen strengere toelatingseisen.
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“De lusten en lasten van arbeidsmigratie moeten eerlijk worden verdeeld: Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland.”
“We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
De VVD wil een wettelijke plicht voor het kabinet om bij te hoge instroom van asiel- of arbeidsmigranten direct beperkende maatregelen te nemen, zowel nationaal als Europees.
“Er komt een migratiewet: De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
De partij wil fraude, misbruik van verblijfsrecht en schijnconstructies bij migratie keihard bestrijden, met meer middelen voor handhaving, registratie en het intrekken van verblijfsvergunningen.
“Malafide constructies worden tegengegaan: Nog te vaak maken malafide bedrijven gebruik van sluiproutes om arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus in Oost-Europa onder mensonterende omstandigheden in Nederland te laten werken.”
“Schijnerkenningen worden aan banden gelegd: Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind.”
“Meer capaciteit voor intrekken verblijfsvergunningen: Door de hoge instroom van migranten is de aandacht de laatste jaren vooral gegaan naar het toekennen of afwijzen van asielvergunningen. Dit blijft belangrijk, maar tegelijkertijd vinden we dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
De VVD wil internationale verdragen moderniseren om streng migratiebeleid mogelijk te maken en pleit voor Europese samenwerking, maar wil een opt-out als er onvoldoende steun is.
“Internationale verdragen worden gemoderniseerd, opvang in de regio wordt de norm: Om het Nederlandse immigratiesysteem fundamenteel te wijzigen moet een aantal verdragen worden aangepast.”
“Een opt-out-clausule voor EU-afspraken op gebied van asiel en migratie: Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
JA21 wil migratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met als doel de bevolkingsgroei, druk op de woningmarkt en sociale voorzieningen te verminderen. De partij pleit voor een asielstop, strengere selectie van arbeids- en gezinsmigranten, en het moderniseren van internationale verdragen. Alleen migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland zijn welkom, met nadruk op tijdelijke opvang in de regio en het tegengaan van misstanden rond arbeidsmigratie.
JA21 wil een fundamentele stelselwijziging waarbij asielopvang in Nederland tot het verleden behoort en vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio worden opgevangen. Dit moet de instroom maximaal beperken en de druk op de samenleving verlichten.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
JA21 wil arbeidsmigratie beperken tot hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde voor Nederland, en laaggeschoolde arbeidsmigratie – vooral van buiten de EU – stoppen. De partij wil misstanden en overlast door arbeidsmigratie hard aanpakken en terugkeer van werkloze EU-migranten bevorderen.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel. Voor hoogopgeleide kennismigratie waar onze samenleving behoefte aan heeft, blijft uiteraard plaats in Nederland.”
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
Gezinsmigratie wordt verder beperkt tot migranten die aantoonbaar iets bijdragen aan Nederland. De eisen voor gezinshereniging en naturalisatie worden fors verzwaard om misbruik en integratieproblemen te voorkomen.
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom. Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
JA21 vindt dat oude internationale verdragen niet meer passen bij de huidige migratieproblematiek en wil deze moderniseren. Daarnaast wil de partij wettelijke migratieplafonds invoeren om bevolkingsgroei te beheersen.
“Oude internationale verdragen zijn niet langer opgewassen tegen huidige migratievraagstukken in de totaal veranderde wereld van nu. JA21 herziet de knellende internationale verdragen en legt de soevereiniteit over onze grenzen weer waar hij hoort: bij ons Nederlandse parlement.”
“Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
DENK kiest voor een humaan en rechtvaardig migratiebeleid, gericht op het creëren van legale migratieroutes, bescherming van mensenrechten en snelle integratie van vluchtelingen. De partij verwerpt restrictieve asielwetten en wil investeren in menswaardige opvang, internationale samenwerking en het tegengaan van mensenhandel. DENK benadrukt het belang van snelle toegang tot werk en inburgering voor nieuwkomers.
DENK pleit voor legale migratiemogelijkheden en samenwerking met andere landen om mensenhandel tegen te gaan en de oorzaken van migratie aan te pakken. Dit beleid is gericht op het waarborgen van mensenrechten en het voorkomen van illegale en gevaarlijke migratie.
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
DENK verwerpt streng asielbeleid en zet in op kleinschalige, menswaardige opvang en snelle toegang tot werk en inburgering voor vluchtelingen. De partij wil dat vluchtelingen zo snel mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving en hun eigen inkomen verdienen.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil dat de IND meer ruimte krijgt om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen, zodat mensen in uitzonderlijke situaties beter beschermd worden.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”