De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor een menswaardig, gelijkwaardig en rechtvaardig beleid voor migranten, met nadruk op gelijke behandeling, bescherming tegen uitbuiting en het waarborgen van mensenrechten. Ze willen uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan, humane opvang en integratie van vluchtelingen garanderen, en discriminatie en criminalisering van ongedocumenteerden stoppen.
PvdD wil dat arbeidsmigranten dezelfde rechten en bescherming krijgen als andere werknemers, met maatregelen tegen uitbuiting en misbruik door werkgevers en uitzendbureaus. Ze richten zich op het beëindigen van het verdienmodel van goedkope, kwetsbare arbeidskrachten en het verbeteren van huisvesting en arbeidsomstandigheden.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Gelijk loon en gelijke rechten voor gelijk werk wordt de norm.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“Arbeidsmigranten krijgen betere bescherming tegen uitbuiting, waaronder het recht op een eigen slaapkamer en fatsoenlijke huisvesting.”
“Het is niet langer toegestaan dat commerciële bedrijven zowel werkgever als huisbaas zijn van arbeidsmigranten.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
“Slachthuizen behoren tot de grootste uitbuiters van kwetsbare arbeidsmigranten van Nederland. ... Er komt daarom een verbod op uitzendkrachten in de vleesverwerkende industrie en andere sectoren met hoog risico op uitbuiting van arbeidsmigranten.”
De partij wil investeren in humane opvang, snelle en zorgvuldige procedures, en volledige participatie van vluchtelingen in de samenleving. Ze verzetten zich tegen criminalisering, discriminatie en mensonwaardige opvang, en willen het VN-Vluchtelingenverdrag respecteren.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
PvdD wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van vluchtelingen opvangen, zich inzetten voor veilige en legale migratieroutes, en migratiedeals die mensenrechten schenden beëindigen. Ze verwerpen het Europese migratiepact en willen internationale verdragen als uitgangspunt nemen.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten. Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt.”
BVNL wil immigratie en de instroom van kansarme migranten drastisch beperken, met als doel de Nederlandse samenleving, economie en cultuur te beschermen. Ze pleiten voor een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, strengere eisen aan integratie en het ontmoedigen van langdurig verblijf of sociale voorzieningen voor migranten. De partij stelt harde maatregelen voor, zoals het sluiten van AZC’s, het strafbaar maken van illegaliteit en het actief stimuleren van remigratie.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten, en internationale verdragen die migratie faciliteren opzeggen. Ze zien de huidige instroom als onhoudbaar voor de Nederlandse samenleving en economie.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen.”
BVNL wil migratie ontmoedigen door opvang sober te maken, tijdelijke verblijfsvergunningen te geven, remigratie financieel te stimuleren en het strafbaar maken van illegaliteit. Ze stellen harde eisen aan integratie en beperken toegang tot sociale voorzieningen.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
BVNL wil alle asielzoekerscentra sluiten en deze gebouwen transformeren tot woningen, waarmee ze de opvanginfrastructuur voor migranten willen afbouwen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
Migranten moeten zich volledig aanpassen, de taal leren en werken. Toegang tot uitkeringen en sociale voorzieningen wordt sterk beperkt en gekoppeld aan integratie-eisen.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
Migranten die veroordeeld worden voor misdrijven of niet voldoen aan integratie- en participatie-eisen verliezen hun verblijfsrecht en worden uitgezet.
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
“Vreemdelingen en iedereen met meer dan één verblijfstitel die veroordeeld is voor een geweldsmisdrijf verliest zijn Nederlandse verblijfstitel en zetten we uit.”
BVNL benadrukt de hoge kosten van migratie en de druk op woningen, zorg en sociale voorzieningen als belangrijkste reden voor hun restrictieve beleid.
“Volgens Jan van de Beek, wiskundige en cultureel antropoloog, kost elke asielzoeker over zijn gehele levensloop de Nederlandse schakist € 800.000,00. Thans bedraagt de rekening meer dan € 24 miljard per jaar. Dit is onhoudbaar.”
“Maar door achtereenvolgende kabinetten die grote migratiestromen hebben toegestaan, zijn er grote groepen migranten die voorzien moeten worden van een woning, zorg en onderwijs en die vaak de Nederlandse taal nog niet machtig zijn.”
“Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan. De huidige bevolking krimpt en veel van de problemen in de zorg, het onderwijs en op de woningmarkt kunnen worden opgelost door de grenzen te sluiten.”
BBB wil migratie sterk beperken en onderscheid maken tussen verschillende typen migranten, waarbij arbeidsmigratie alleen selectief en tijdelijk wordt toegestaan voor sectoren met tekorten. Integratie-eisen worden aangescherpt, met nadruk op taalbeheersing, participatie en het tegengaan van misbruik en overlast. Het beleid is gericht op het beheersbaar houden van migratie, het beschermen van de verzorgingsstaat en het waarborgen van sociale samenhang.
BBB wil migratie beheersbaar maken door harde grenzen te stellen aan het aantal migranten en onderscheid te maken tussen arbeids-, asiel- en gezinsmigratie. De partij ziet grootschalige immigratie als een bedreiging voor de samenleving en pleit voor een drastische beperking van de instroom.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“Beleid inrichten op soort migratie. Als land moeten we behalve sturen op aantallen ook sturen op soort migratie. Dat vraagt om beleidsmatig onderscheid tussen vluchtelingen, arbeidsmigranten en asielmigranten.”
“De grootschalige immigratie naar Nederland is al ruim vijftig jaar onderwerp van debat, in de politiek én aan de keukentafel. Toch is het nog altijd niet gelukt om een realistisch, uitvoerbaar en consistent migratiebeleid te voeren. De druk op onze samenleving neemt al decennialang toe: op de woningmarkt, in de zorg, in het onderwijs en bij politie en justitie.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als deze aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde heeft, met duidelijke selectiecriteria en tijdelijke, circulaire inzet. Huisvesting moet fatsoenlijk zijn en bij voorkeur bij het bedrijf plaatsvinden.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk. Binnenlandse arbeid en migratie binnen de EU volstaan daarvoor niet altijd. BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
“Circulaire arbeidsmigratie, waarbij vakmensen tijdelijk legaal in Nederland werken en daarna terugkeren, biedt kansen voor wederzijdse ontwikkeling. Dit vraagt om duidelijke selectiecriteria en samenwerking met werkgevers, gebaseerd op behoefte, vaardigheden en maatschappelijke impact.”
“Huisvesting van arbeidsmigranten moet mogelijk zijn bij het bedrijf waarvoor zij werken, mits fatsoenlijk en tegen marktconforme prijzen.”
BBB stelt strengere eisen aan integratie, met verplichte taalcursussen, participatie via werk of opleiding, en het stopzetten van overheidscommunicatie in andere talen dan Nederlands, Fries, Engels of streektalen.
“We zien nu grote groepen migranten die de Nederlandse taal niet machtig zijn en daardoor achterblijven in de samenleving. We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1-niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
“Geen Arabische of Turkse folders van de overheid meer door de brievenbus. Want anders leren deze migranten al helemaal geen Nederlands. We stoppen met overheidscommunicatie in andere talen dan het Nederlands, Fries, Engels of streektalen.”
BBB wil misstanden, uitbuiting en overlast door migranten hard aanpakken, illegaliteit strafbaar stellen en snelle uitzetting van overlastgevers en afgewezen asielzoekers realiseren.
“Oneerlijke concurrentie, uitbuiting en malafide praktijken worden bestreden, zonder het hele systeem plat te leggen.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers en statushouders worden sneller overgeplaatst naar streng gecontroleerde handhaving en toezichtlocaties, waar vrijheidsbeperkende maatregelen gelden.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Snel afscheid van wie misbruik maakt. Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
De SP wil het aantal migranten, met name arbeids-, kennis- en studiemigranten, fors beperken om de druk op sociale voorzieningen, huisvesting en integratie te verminderen. Arbeidsmigratie wordt gezien als een verdienmodel voor bedrijven en leidt volgens de SP tot uitbuiting en ontwrichting van samenlevingen, zowel in Nederland als in de herkomstlanden. De partij pleit voor strengere regulering, betere bescherming van arbeidsmigranten en een migratiesaldo van maximaal 40.000 per jaar.
De SP vindt dat het huidige aantal migranten te hoog is en wil het migratiesaldo structureel verlagen, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie fors terug te dringen. Dit moet de druk op voorzieningen en integratie verminderen en ruimte bieden voor humane opvang van vluchtelingen.
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
“Daarom worden de voorstellen van de commissie Roemer per direct doorgevoerd en ook de aantallen arbeidsmigranten fors teruggeschroefd.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als een vorm van moderne slavernij en een verdienmodel voor bedrijven, wat leidt tot uitbuiting, slechte arbeidsvoorwaarden en sociale problemen. De partij wil strengere regulering, betere registratie, werkvergunningen en ketenaansprakelijkheid invoeren.
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers of bemiddelaars die arbeidsmigranten naar Nederland halen zijn verantwoordelijk voor de kosten van huisvesting en zorgverzekering zolang de arbeidsmigrant in Nederland verblijft, dus ook na afloop van het werk. Hierbij wordt ketenaansprakelijkheid toegepast.”
“We gaan arbeidsmigranten beschermen tegen werkgevers door niet langer toe te staan dat die ook hun huisbaas zijn.”
De SP wil een einde maken aan grootschalige, onmenselijke huisvesting van arbeidsmigranten en pleit voor kleinschalige, verspreide huisvesting met nadruk op integratie en verbinding met de omgeving.
De SP wijst op de negatieve effecten van arbeidsmigratie op herkomstlanden, zoals braindrain en ontwrichting van gemeenschappen, en wil constructies die migranten van buiten Europa ronselen verbieden.
De SP wil dat alle migranten, inclusief arbeidsmigranten, vanaf dag één Nederlands leren en dat bedrijven en kennisinstellingen verantwoordelijk zijn voor taallessen.
“Iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
“Bedrijven en kennisinstellingen dragen de zorg voor taallessen voor arbeids en kennismigranten die zij hier zelf naartoe halen.”
De PVV wil de instroom van migranten, met name asielzoekers en niet-westerse vreemdelingen, volledig stoppen en de uitstroom fors vergroten. Hun belangrijkste voorstellen zijn een totale asielstop, het sluiten van azc’s, het intrekken van verblijfsvergunningen van Syriërs, en het direct uitzetten van criminele vreemdelingen. De partij koppelt migratie aan problemen als criminaliteit, druk op de verzorgingsstaat en woningnood, en stelt Nederlanders nadrukkelijk op de eerste plaats.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, azc’s sluiten en geen nieuwe opvanglocaties meer openen. Dit beleid wordt gemotiveerd door de overtuiging dat Nederland “vol” is en dat migratie leidt tot overlast, criminaliteit en druk op voorzieningen.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De PVV wil criminele vreemdelingen en statushouders direct uitzetten, verblijfsvergunningen intrekken bij misdragingen, en naturalisatie en sociale rechten sterk beperken. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om misbruik van het systeem en criminaliteit tegen te gaan.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
“Naturalisatie pas na 15 jaar legaal verblijf”
De PVV wil de tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs intrekken en hen terugsturen naar Syrië of andere Arabische landen, met als argument dat delen van Syrië weer veilig zijn en Syriërs hun eigen land moeten opbouwen.
De PVV wil gezinshereniging beëindigen en immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, omdat zij deze groepen als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving zien.
De PVV wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en dat zij geen bijstand ontvangen als zij geen Nederlands spreken. Dit wordt gemotiveerd door het idee dat Nederlanders worden benadeeld door het huidige beleid.
De ChristenUnie ziet migranten als mensen die rechtvaardig behandeld moeten worden, met nadruk op integratie, participatie en het leren van de Nederlandse taal. Ze willen strengere eisen voor arbeidsmigratie, betere arbeidsomstandigheden, en stellen integratieverplichtingen, zoals taallessen en het onderschrijven van Nederlandse waarden. Tegelijkertijd pleiten ze voor menswaardige opvang en begeleiding, en zijn ze tegen strafbaarstelling van illegaliteit.
De ChristenUnie wil dat arbeidsmigranten niet alleen economisch bijdragen, maar ook integreren door het leren van de Nederlandse taal en het onderschrijven van Nederlandse waarden. Ze willen voorwaarden verbinden aan verblijfsvergunningen, inzetten op taallessen via werkgevers en gemeenten, en slechte arbeidsomstandigheden bestrijden.
“Arbeidsmigranten zijn nu niet verplicht Nederlands te leren en in te burgeren. In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
“Het gevaar dreigt dat EU-arbeidsmigranten in een parallel circuit blijven leven, met kans op herhaling van de migratiegolven uit de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Via werkgevers en gemeenten zetten we in op taalonderwijs voor deze groep vanuit de overtuiging dat een goede taalbeheersing noodzakelijk is voor een succesvolle integratie.”
“Er moet een einde komen aan schrijnende leefomstandigheden en uitbuiting van arbeidsmigranten, zoals inhoudingen op het loon of dakloosheid bij verlies van baan.”
“Het beheersen van de Nederlandse taal, ook door arbeidsmigranten, is daarbij essentieel.”
De partij benadrukt dat succesvolle integratie alleen mogelijk is als overheid, samenleving én nieuwkomers hun verantwoordelijkheid nemen. Migranten hebben een morele plicht om in te burgeren, de taal te leren en Nederlandse waarden te respecteren.
“Integratie van nieuwkomers is alleen een succes wanneer overheid, samenleving en nieuwkomers gezamenlijk hun verantwoordelijkheid nemen.”
“Tegelijk rust er op de nieuwkomers een morele plicht om in te burgeren. Dit geldt voor inburgeringsplichtigen, maar ook voor iedereen die Nederland als (tijdelijk) thuis kiest.”
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
De ChristenUnie pleit voor menswaardige opvang van afgewezen asielmigranten, snelle procedures, en begeleiding bij terugkeer. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen hulp aan ongedocumenteerden niet strafbaar maken.
“We staan in voor menswaardige opvang en begeleiding van afgewezen asielmigranten, waarbij gewerkt wordt aan terugkeer. Waar dat niet mogelijk is werken we aan een duurzaam perspectief: doormigratie of legalisering van verblijf.”
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
Gezinshereniging wordt toegestaan als de status is verleend of arbeidsmigranten zich langdurig vestigen, maar komt met duidelijke integratieplichten voor gezinsleden.
“Gezinnen horen bij elkaar en moeten herenigd worden, wanneer duidelijk is dat een status wordt verleend of als arbeidsmigranten zich hier langjarig vestigen.”
“De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen. Dit geldt voor zowel vluchtelingen en arbeidsmigranten als expats.”
Volt pleit voor een menswaardig, solidair en inclusief migratiebeleid, met nadruk op gelijke behandeling, bescherming tegen uitbuiting en het benutten van het potentieel van migranten. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het loskoppelen van werk- en huurcontracten voor arbeidsmigranten, het verbeteren van handhaving tegen uitbuiting, het bieden van directe toegang tot werk en basisvoorzieningen, en het actief betrekken van migranten bij beleidsvorming. Volt wil migranten vanaf dag één laten meedoen in de samenleving en waarborgt hun rechten op werk, huisvesting en bescherming.
Volt erkent dat arbeidsmigranten vaak in kwetsbare posities terechtkomen, vooral wanneer werk en huisvesting aan dezelfde werkgever zijn gekoppeld. Om uitbuiting en afhankelijkheid te voorkomen, wil Volt arbeids- en huurcontracten scheiden, handhaving versterken en uitzendbureaus strenger certificeren.
“In sectoren waar arbeidsmigranten werken, wordt geregeld zowel werk als huisvesting door dezelfde werkgever aangeboden. Dit plaatst arbeidsmigranten in een afhankelijke positie, doordat zowel hun onderkomen als hun inkomen afhankelijk van de werkgever zijn. Om die reden pleit Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract.”
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
“Uitzendbureaus zijn helaas met regelmaat medeplichtig aan uitbuiting van arbeidsmigranten. We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
Volt wil dat migranten, inclusief asielzoekers en ongedocumenteerden, vanaf dag één toegang krijgen tot werk, een BSN en basisvoorzieningen zoals gezondheidszorg en onderwijs. Dit bevordert hun zelfstandigheid en deelname aan de samenleving.
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft. Ook ongedocumenteerden en derdelanders met een visum kunnen een BSN krijgen, werken en belasting betalen.”
“We verbeteren de toegang tot gezondheidszorg, onderwijs, woningen en rechtsbijstand door in samenwerking met gemeenten meer capaciteit op te bouwen.”
“De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt vindt dat arbeidsmigranten zelf een stem moeten hebben in het beleid dat hen aangaat en dat zij beter geïnformeerd moeten worden over hun rechten en procedures, mede door taalbarrières te slechten.
“We geven arbeidsmigranten een plek aan tafel bij beleidsmakers. De belangen van arbeidsmigranten moeten worden vertegenwoordigd door de arbeidsmigranten zelf.”
“We starten bewustwordingscampagnes voor zowel arbeidsmigranten als werkgevers. Vanwege de taalbarrières en een gebrek aan goede informatie weten arbeidsmigranten niet altijd wat hun rechten zijn.”
Volt wil legale migratie vergemakkelijken, onder meer via een Europese job-tinder, meer visa voor niet-Europese migranten en het versnellen van procedures voor gezinshereniging en werk.
“We bouwen een Europese job-tinder (Europese talent pool) zodat arbeidsmigranten van buiten de EU een goed overzicht hebben van de beschikbare banen in de EU.”
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat.”
“Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom van migranten beperken, verantwoordelijkheden bij werkgevers en onderwijsinstellingen leggen, en alleen bij hoge nood (zoals in de zorg) uitzonderingen toestaan. Concrete voorstellen zijn onder meer het beperken van asielrechten, het afkopen van AOW-rechten bij vertrek, en het stellen van taalvereisten voor naturalisatie.
50PLUS wil migratie beperken om overbelasting van systemen te voorkomen en maakt onderscheid tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie. De partij pleit voor een Europees asielbeleid, beperking van asiel voor economische vluchtelingen, en het stellen van maxima aan de instroom.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
De partij legt de verantwoordelijkheid voor arbeids- en studiemigratie mede bij werkgevers en onderwijsinstellingen, om zo het aantal migranten te beperken en de kosten eerlijker te verdelen.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
Arbeidsmigranten en studiemigranten bouwen tijdens hun verblijf AOW-rechten op, maar 50PLUS wil dat deze rechten bij vertrek uit Nederland worden afgekocht om administratieve lasten en kosten te beperken.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg erkent 50PLUS dat gerichte arbeidsmigratie noodzakelijk kan zijn, ondanks het verder strenge migratiebeleid.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS stelt als voorwaarde voor het verkrijgen van het Nederlanderschap dat men de Nederlandse taal beheerst, en benadrukt dat nieuwe Nederlanders niet alleen rechten maar ook plichten hebben.
Het CDA wil de instroom van migranten, met name arbeids- en asielmigranten, fors beperken en stelt strenge eisen aan hun verblijf en integratie. Tegelijkertijd legt het CDA nadruk op fatsoenlijke behandeling, verplichte taaltrajecten en betere registratie, met duidelijke verantwoordelijkheden voor werkgevers en gemeenten. De partij koppelt migratiebeleid aan draagkracht, integratievermogen en het tegengaan van misstanden.
Het CDA wil de afhankelijkheid van arbeidsmigranten verminderen, misstanden tegengaan en werkgevers meer verantwoordelijk maken voor huisvesting, taal en terugkeer. Er komen bindende afspraken en strengere handhaving, met als stok achter de deur een sectoraal verbod op uitzendkrachten.
“Voor laagbetaald werk zijn we te vaak afhankelijk van arbeidsmigranten uit andere delen van de EU, of daarbuiten. Veel werkgevers en opdrachtgevers zijn van goede wil, maar te vaak worden arbeidsmigranten behandeld op een manier die Nederland onwaardig is.”
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
“Vrijwillige terugkeer van werkloze arbeidsmigranten wordt extra ondersteund om dak- en thuisloosheid te voorkomen; hiervoor zoeken we samenwerking met de EU-landen van herkomst.”
“Gemeenten en werkgevers zijn samen verantwoordelijk voor een goede registratie van arbeidsmigranten.”
“De pilots met informatiepunten voor arbeidsmigranten maken we de standaard in ons land, zodat zij beter kunnen worden geïnformeerd over hun rechten en plichten.”
“Schijnconstructies met uitzendbureaus in andere EU-landen zorgen voor misstanden met niet-Europese arbeidsmigranten, de zogeheten derdelanders. Op Europees niveau zetten we vol in op verduidelijking van de regels en handhaving om dit soort schijnconstructies tegen te gaan.”
Het CDA ziet beheersing van de Nederlandse taal als essentieel voor integratie en deelname aan de samenleving. Werkgevers worden verantwoordelijk voor het aanbieden van taaltrajecten aan arbeidsmigranten die langer blijven.
“Arbeidsmigranten die hier langdurig verblijven, volgen een verplicht taaltraject dat is toegespitst op werk en deelnemen in de samenleving. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk.”
Het CDA erkent de kwetsbare positie van kinderen van arbeidsmigranten en wil hun toegang tot onderwijs en voorschoolse educatie verbeteren.
“Er leven tienduizenden kinderen van arbeidsmigranten in Nederland, die zich in een kwetsbare positie bevinden en vaak van school wisselen. Toegang tot een vaste school wordt onderdeel van de bedrijfseffectrapportage. Voorschoolse educatie wordt, net als voor kinderen van statushouders, verplicht.”
Het CDA wil uitbuiting van arbeidsmigranten hard aanpakken en veilige opvang bieden aan slachtoffers van mensenhandel.
“We pakken de uitbuiting van mensen hard aan en zorgen voor veilige opvang voor slachtoffers van mensenhandel, inclusief arbeidsmigranten.”
DENK pleit voor een humaan en rechtvaardig migratiebeleid, met nadruk op snelle integratie, bescherming tegen uitbuiting en het tegengaan van discriminatie van migranten. De partij wil legale migratieroutes, betere opvang en begeleiding van vluchtelingen, en harde aanpak van misstanden rond arbeidsmigranten. DENK streeft naar gelijke kansen voor mensen met een migratieachtergrond op de arbeidsmarkt en in de samenleving.
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders snel moeten kunnen deelnemen aan de samenleving, met recht op werk en goede begeleiding. Dit voorkomt langdurige afhankelijkheid en bevordert zelfredzaamheid.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
DENK wil het verdienmodel van mensenhandelaren tegengaan door legale migratiemogelijkheden te creëren en samen te werken met andere landen. Mensenrechten moeten altijd worden gewaarborgd.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil misstanden zoals uitbuiting, overbewoning en schijnconstructies bij arbeidsmigranten bestrijden. Ook wordt ingezet op gelijke beloning en het tegengaan van discriminatie op de arbeidsmarkt.
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
“Wij gaan wettelijk borgen dat het verschil in beloning tussen mannen en vrouwen, en tussen mensen met en zonder een migratieachtergrond, wordt opgeheven.”
“Uitwassen in uitzendbranche gaan wij tegen met een vergunningsysteem. Zo pakken wij uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie aan.”
DENK wil discriminatie op de woningmarkt en arbeidsmarkt keihard aanpakken, zodat mensen met een migratieachtergrond gelijke kansen krijgen.
GroenLinks-PvdA wil het aantal arbeidsmigranten in laagbetaalde sectoren terugdringen en uitbuiting tegengaan, terwijl noodzakelijke vakkrachten en kennismigranten onder striktere voorwaarden welkom blijven. Werkgevers worden verantwoordelijk gemaakt voor eerlijke arbeidsvoorwaarden, huisvesting en integratie, en de overheid krijgt meer regie over migratie en bevolkingsgroei. Het doel is een rechtvaardig, humaan en uitvoerbaar migratiebeleid dat misstanden voorkomt en de lasten eerlijk verdeelt.
GroenLinks-PvdA wil de toestroom van arbeidsmigranten in laagbetaalde sectoren beperken, omdat deze leidt tot uitbuiting, overbewoning en druk op voorzieningen. Werkgevers die afhankelijk zijn van laagbetaald werk moeten innoveren of verdwijnen, en fiscale voordelen voor deze sectoren worden afgeschaft.
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
“Minder laagbetaalde arbeidsmigratie. Er worden jaarlijks steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland gehaald. Twee derde van hen is afkomstig uit de EU. Zij hebben vaak laagbetaalde banen. De kosten en baten van arbeidsmigratie zijn niet eerlijk verdeeld. De voordelen liggen vooral bij werkgevers en de kosten bij de samenleving en de arbeidsmigrant.”
“Onrechtvaardige fiscale voordelen voor sectoren schaffen we af, ook voor sectoren met veel arbeidsmigranten.”
Om grip te krijgen op arbeidsmigratie en misstanden te voorkomen, wil de partij betere registratie, strengere toelatingseisen voor kennismigranten en een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Alleen werkgevers die aantoonbaar vakkrachten nodig hebben, mogen arbeidsmigranten aannemen.
“Elke arbeidsmigrant in beeld. De politiek kan niet sturen op bandbreedtes als onduidelijk is hoeveel migranten er daadwerkelijk in Nederland zijn. Veel arbeidsmigranten zijn nu slecht geregistreerd en daarom niet in beeld. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning.”
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
Werkgevers die arbeidsmigranten naar Nederland halen, worden verplicht te zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en toegang tot onderwijs, zoals taallessen, ook voor meekomende gezinsleden. Dit moet misstanden en overlast in wijken tegengaan.
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
“In veel wijken zien we de gevolgen van overbewoning en uithuiszetting. Regelmatig worden arbeidsmigranten op wisselende locaties gehuisvest waardoor zij geen binding krijgen met de buurt. Daarom moet er een huisvestingsverordening komen in gemeenten om verkamering tegen te gaan, zoals wordt gedaan in Roosendaal, en het huurrecht...”
De partij wil het migratiesaldo actief sturen om een gematigde bevolkingsgroei te realiseren, met een duidelijke bandbreedte. Arbeidsmigratie blijft mogelijk voor sectoren die bijdragen aan brede welvaart, maar wordt beperkt voor sectoren die afhankelijk zijn van uitbuiting.
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
“Voor bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting van mensen is in Nederland geen plek.”
NSC wil het aantal arbeidsmigranten fors beperken en stelt strengere eisen aan werkgevers, arbeidsvoorwaarden en toelating. Het programma richt zich op het tegengaan van misstanden, het ontmoedigen van laagbetaalde arbeidsmigratie en het selectief toelaten van migranten op basis van de behoeften van de Nederlandse arbeidsmarkt. De partij pleit voor een actief, selectief en gecontroleerd migratiebeleid met duidelijke grenzen en meer grip op instroom.
NSC wil arbeidsmigratie beperken tot wat strikt noodzakelijk is voor de Nederlandse economie en misstanden tegengaan. De partij vindt dat Nederland te afhankelijk is geworden van goedkope arbeidskrachten en dat de lasten hiervan te veel op de samenleving drukken. Werkgevers krijgen meer verantwoordelijkheid en er komen strengere regels en heffingen om het verdienmodel van laagbetaalde arbeid te ontmoedigen.
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“We stellen strikte eisen aan de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en huisvesting van arbeidsmigranten. Daarbij moeten controles niet alleen op papier plaatsvinden, maar ook fysiek op locatie.”
“We schaffen de mogelijkheid voor werkgevers af om een percentage (25%) van het minimumloon van arbeidsmigranten voor huisvesting in te houden.”
NSC wil arbeidsmigranten alleen toelaten als er binnen de EU niemand beschikbaar is en pleit voor een selectief toelatingsbeleid, met nadruk op de behoeften van de Nederlandse arbeidsmarkt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen EU-arbeidsmigranten en migranten van buiten de EU, waarbij voor de laatste groep strengere eisen gelden.
“Arbeidsmigranten van buiten de EU willen we selectief toelaten op basis van wat de Nederlandse arbeidsmarkt nodig heeft.”
“Voor toelating van arbeidsmigranten van buiten de EU gaat een arbeidsmarkttoets gelden. Ze mogen alleen hier komen als er binnen de EU niemand te vinden is.”
“Onder bepaalde omstandigheden moeten lidstaten weer de mogelijkheid krijgen om de instroom van arbeidsmigranten te reguleren, waarbij een EU-quotum voor bepaalde sectoren een optie is.”
De partij vindt dat de overheid en gemeenten een actieve rol moeten spelen in het registreren en controleren van arbeidsmigranten, om misstanden en uitbuiting te voorkomen.
NSC wil voorkomen dat sociale voorzieningen een aanzuigende werking hebben op arbeidsmigranten en stelt voor om de opbouw van sociale zekerheid en AOW te beperken voor tijdelijke arbeidsmigranten.
“We voeren een eerlijk en realistisch ingroeistelsel in voor sociale zekerheid en AOW om te voorkomen dat Nederlandse sociale voorzieningen een magneet vormen. Niet iedere student of tijdelijke arbeidsmigrant hoeft AOW op te bouwen.”
BIJ1 pleit voor volledige gelijkwaardigheid van migranten, met universele toegang tot basisvoorzieningen en rechten, ongeacht verblijfsstatus. Ze willen het migratie- en asielbeleid radicaal hervormen door grenzen te openen, verblijfsvergunningen op termijn te vervangen door universeel verblijfsrecht, en arbeids- en sociale rechten voor migranten gelijk te trekken met die van Nederlanders. Concrete voorstellen zijn onder meer het afschaffen van de Koppelingswet, het recht op werk en studie vanaf dag één, en het opzetten van een vakbond voor arbeidsmigranten.
BIJ1 vindt dat migranten, ongeacht hun verblijfsstatus, recht hebben op dezelfde basisvoorzieningen en rechten als Nederlanders. Dit standpunt adresseert uitsluiting en discriminatie van migranten en streeft naar radicale gelijkwaardigheid.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil dat migranten direct mogen werken en studeren, en dat arbeidsmigranten dezelfde rechten en bescherming krijgen als andere werknemers. Dit moet uitbuiting en afhankelijkheid tegengaan en sociale rechtvaardigheid bevorderen.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
“Arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen verdienen dezelfde rechten als elke andere werknemer.”
Op de lange termijn wil BIJ1 grenzen openen en verblijfsvergunningen vervangen door universeel verblijfsrecht, zodat migranten en gevluchte mensen dezelfde rechten krijgen als Nederlanders. Dit is een fundamentele visie op vrije migratie en radicale gelijkheid.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
BIJ1 wil dat migranten direct stemrecht krijgen en dubbele nationaliteit mogelijk wordt, om hun politieke participatie en integratie te bevorderen.
“Actief en passief stemrecht zijn basisrechten voor iedereen. Vluchtelingen en migranten moeten ook direct gebruik kunnen maken van deze rechten, en niet pas na 5 jaar. Daarbij worden de mogelijkheden om een dubbele nationaliteit te hebben of te behouden verbreed: een dubbele identiteit heeft meerwaarde en mag niet worden onderdrukt.”
BIJ1 erkent dat bepaalde migrantengroepen extra kwetsbaar zijn en wil daarom gerichte bescherming en ondersteuning bieden, bijvoorbeeld voor ouderen met een migratieachtergrond en arbeidsmigranten.
“Er is extra aandacht voor kwetsbare groepen zoals ouderen met een migratieachtergrond en de LGBTQIA+ gemeenschap.”
“Arbeidsmigranten verdienen een eigen vakbond die kan opkomen voor het waarborgen van hun rechten, en hun bescherming tegen uitbuiting en erbarmelijke leefomstandigheden.”
FVD wil de immigratie naar Nederland drastisch beperken en zet sterk in op remigratie van migranten die volgens hen niet integreren of economisch bijdragen. Ze stellen voor om asielopvang te stoppen, een negatief migratiesaldo te realiseren, sociale voorzieningen voor migranten te beperken, en remigratie actief te stimuleren met financiële prikkels en begeleiding. Hun visie is dat Nederland weer "baas in eigen huis" moet worden, waarbij migratie alleen mogelijk is voor tijdelijk, economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten.
FVD streeft naar meer mensen die vertrekken dan binnenkomen, en wil migranten die niet integreren actief laten terugkeren naar hun land van herkomst. Ze willen dit bereiken met remigratiebeurzen, remigratiecoaches en biometrische registratie om terugkeer te voorkomen. Het doel is volgens FVD om de druk op sociale voorzieningen, huisvesting en samenhang te verminderen.
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
FVD wil alleen nog tijdelijke migranten toelaten die economisch waardevol zijn en cultureel compatibel, via een streng gereguleerd GreenCard-systeem. Permanente verblijfsvergunningen worden afgeschaft en migranten moeten periodiek hun nut bewijzen.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
FVD wil de toegang van migranten tot sociale voorzieningen beperken en geldstromen naar het buitenland ontmoedigen. Dit moet Nederland minder aantrekkelijk maken voor migranten die volgens FVD vooral komen voor voorzieningen.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit. Het frauderen hiermee wordt zwaar bestraft en leidt tot intrekking van de verblijfsvergunning.”
FVD wil asielopvang in Nederland volledig stoppen, naturalisaties voor tien jaar bevriezen, en illegaal verblijf strafbaar stellen. Hiermee willen ze de instroom van nieuwe migranten minimaliseren.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
De SGP wil het aantal migranten, en specifiek arbeidsmigranten, fors beperken en stelt strikte voorwaarden aan toelating. Ze pleiten voor scherpe selectie op noodzakelijke vakkrachten, strengere regels tegen uitbuiting, en het beperken van migratie om de draagkracht van de samenleving te waarborgen. De partij maakt onderscheid tussen verschillende typen migranten en wil vooral economische migratie en studiemigratie aan banden leggen.
De SGP vindt dat Nederland te afhankelijk is geworden van arbeidsmigratie en wil het aantal arbeidsmigranten fors terugdringen. Alleen voor cruciale vakkrachten die niet in Nederland te vinden zijn, wordt een uitzondering gemaakt. Er komen quota en strikte voorwaarden, en ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor de integratie en huisvesting van arbeidsmigranten.
“Nederland is chronisch verslaafd aan arbeidsmigratie en dat is ongezond. Zeker als we mensen hierheen laten komen om onze rijkdom in stand te houden, terwijl zij beter mee kunnen werken aan de ontwikkeling van hun eigen land. Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze toekomstige economie.”
“Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor werknemers die zij hierheen halen, onder meer ten aanzien van huisvesting of het leren van de taal.”
De SGP wil verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie stimuleren afschaffen en boetes voor uitbuiting verhogen. Ze willen dat loonkosten gelijk zijn voor alle werknemers in een sector, ongeacht herkomst, en zijn tegen verdere versoepeling van arbeidsmigratie vanuit derde landen.
“Boetes voor uitbuiting van arbeidskrachten worden verhoogd en verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie stimuleren, verdwijnen.”
“De EU-regels voor detachering vanuit andere lidstaten moeten ertoe leiden dat de loonkosten in het werkland gelijk zijn voor alle werknemers in een bepaalde sector.”
“Nederland stemt niet in met het EU-plan de poorten te openen en een Tinder voor arbeidsmigranten op te zetten. Overkomst van arbeidsmigranten uit Afrikaanse en Aziatische landen is overbodig gelet op het aantal EU-werklozen.”
De SGP wil een EU-brede bovengrens voor het aantal arbeidsmigranten en meer nationale mogelijkheden om arbeidsmigratie te beperken, bijvoorbeeld via werk- of woonvergunningen.
JA21 wil migratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met een nadruk op het selecteren van migranten die economisch en maatschappelijk iets bijdragen. Ze pleiten voor het stoppen van laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU, het aanscherpen van gezinsmigratie, en het actief terugsturen van migranten zonder perspectief in Nederland. De partij ziet migratie als een belangrijke oorzaak van problemen op de arbeidsmarkt, woningmarkt en sociale cohesie.
JA21 stelt dat Nederland de grip op arbeidsmigratie is verloren en wil deze beperken tot migranten die daadwerkelijk van meerwaarde zijn voor de samenleving. Ze willen geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU en meer regulering binnen de EU.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Meer ruimte binnen EU-verband om arbeidsmigratie uit andere lidstaten te reguleren op basis van vraag en aanbod per sector.”
“Arbeidsmigratie mag niet leiden tot Nederland als lagelonenland. JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel.”
JA21 wil gezinsmigratie beperken tot migranten die Nederland iets te bieden hebben en de regels rond gezins- en huwelijksmigratie aanscherpen.
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom. Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
De partij wil dat EU-migranten die werkloos raken of overlast veroorzaken, terugkeren naar hun land van herkomst. Werkloze arbeidsmigranten mogen niet als dakloze in Nederland blijven.
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken: het huidige benodigde aantal registraties om dossiers aan de IND te kunnen overdragen terugdringen, scherpe afspraken met landen van herkomst over terugkeer.”
JA21 wil streng optreden tegen illegale arbeid, uitbuiting en woonmisstanden onder arbeidsmigranten.
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen, huisvesting zoveel mogelijk op terrein van de werkgever in plaats van in woonwijken en recreatieparken.”
De VVD wil arbeidsmigratie en andere vormen van migratie strenger reguleren, waarbij alleen migranten die aantoonbaar bijdragen aan de Nederlandse samenleving welkom zijn. Werkgevers krijgen meer verantwoordelijkheid voor arbeidsmigranten, misstanden worden hard aangepakt, en overlastgevende of criminele migranten worden teruggestuurd. De partij pleit voor betere registratie, strengere selectie en het tegengaan van fraude en schijnconstructies.
De VVD wil alleen arbeidsmigranten toelaten die een duidelijke meerwaarde hebben voor de samenleving en bedrijven stimuleren om minder afhankelijk te zijn van arbeidsmigratie. Werkgevers moeten eerst het Nederlandse arbeidspotentieel benutten en zijn verantwoordelijk voor het welzijn van arbeidsmigranten.
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
De VVD wil misstanden rondom arbeidsmigranten, zoals uitbuiting, slechte leefomstandigheden en fraude, krachtig bestrijden. Dit gebeurt door strengere registratie, het tegengaan van malafide uitzendbureaus en het instellen van uitzendverboden bij aanhoudende misstanden.
“Malafide constructies worden tegengegaan: Nog te vaak maken malafide bedrijven gebruik van sluiproutes om arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus in Oost-Europa onder mensonterende omstandigheden in Nederland te laten werken.”
“Als daar geen verbetering optreedt, zullen we voor de desbetreffende sectoren een uitzendverbod instellen. Arbeidsmigranten bevinden zich soms buiten het zicht van de instanties, waardoor fraude en uitbuiting onopgemerkt blijven. Daarom is een betere registratie van arbeidsmigranten noodzakelijk.”
De VVD wil dat arbeidsmigranten die overlast veroorzaken of dakloos raken, inclusief EU-burgers, worden teruggestuurd naar hun land van herkomst. Hiervoor worden internationale afspraken gemaakt, eventueel gecombineerd met hulpverlening.
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd. Met landen waar veel arbeidsmigranten vandaan komen worden afspraken gemaakt over effectieve terugkeer, eventueel in combinatie met verslavingshulp.”
De VVD wil schijnerkenningen en andere vormen van verblijfsfraude door migranten hard aanpakken, omdat dit leidt tot ongewenste verblijfsrechten en misbruik van het systeem.
“Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
“Daarnaast willen wij dat erkenning van buitenlandse kinderen voortaan alleen nog bij een aantal gemeenten plaats kan vinden.”
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar deze echt nodig is en stelt strenge eisen aan werkgevers om uitbuiting en slechte leefomstandigheden van arbeidsmigranten te voorkomen. De partij kiest voor minder laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gericht op vakkrachten en kenniswerkers, en wil betere registratie en handhaving. D66 benadrukt dat arbeidsmigranten eerlijk behandeld moeten worden en dat de samenleving niet mag opdraaien voor de negatieve gevolgen.
D66 wil de instroom van laagbetaalde arbeidsmigranten verminderen en arbeidsmigratie vooral inzetten waar deze bijdraagt aan innovatie en een groene toekomst. De partij vindt dat de overheid de regie moet nemen en dat arbeidsmigratie alleen mag plaatsvinden onder strenge voorwaarden, met name rond huisvesting en arbeidsvoorwaarden.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben. We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
D66 wil dat arbeidsmigranten veilig en eerlijk kunnen werken en wonen in Nederland. De partij baseert zich op de aanbevelingen van de commissie-Roemer en wil extra maatregelen nemen om uitbuiting en slechte leefomstandigheden te voorkomen, onder andere door betere handhaving en het beperken van doorlenen van arbeidsmigranten.
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
“We verbeteren handhaving met de Arbeidsinspectie en beperken het doorlenen van arbeidsmigranten.”
D66 vindt dat goed beleid alleen mogelijk is met voldoende informatie. Daarom wil de partij de registratie van arbeidsmigranten verbeteren en samenwerken met instanties om verwachtingen en onderzoeken te verbeteren.
“We kunnen arbeidsmigratie alleen gericht sturen als we er voldoende informatie over hebben. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”