BBB wil de migratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met een nadruk op het beheersbaar maken van de instroom en het stellen van harde grenzen. De partij pleit voor strengere selectie aan de grens, beperking van asiel- en gezinsmigratie, en een duidelijke scheiding tussen verschillende typen migranten. Integratie-eisen worden verzwaard, en er komt meer nadruk op terugkeer en het ontmoedigen van langdurig verblijf zonder perspectief.
BBB ziet de huidige migratiestroom als onhoudbaar en wil deze drastisch terugbrengen door het stellen van maxima, strengere selectie en het beperken van asiel- en gezinsmigratie. De partij maakt onderscheid tussen verschillende typen migranten en wil vooral asielmigratie beperken vanwege de blijvende impact op bevolkingsgroei en samenleving.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“Er zijn grenzen aan hoeveel migranten Nederland kan opvangen. Daarom hecht BBB waarde aan een strenge selectie aan de grens.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“De grootschalige immigratie naar Nederland is al ruim vijftig jaar onderwerp van debat... Terwijl de instroom van migranten vrijwel onverminderd doorgaat, wordt onze verzorgingsstaat stap voor stap uitgehold.”
BBB wil de toelatingseisen voor asielzoekers en gezinshereniging aanscherpen, de verblijfsduur beperken, en het onderscheid tussen vluchtelingen en andere beschermden vergroten. Ook wordt gezinshereniging beperkt tot het kerngezin en worden financiële prikkels en uitgebreide rechtsbijstand afgeschaft.
“De Asielnoodmaatregelenwet invoeren. Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen.”
“Financiële prikkels afschaffen. We schaffen dwangsommen en proceskostenvergoedingen in het asielrecht af. Er mag geen financiële beloning meer zijn voor vertragingstactieken.”
“Grenzen aan rechtsbijstand. Kansarme asielaanvragen krijgen voortaan minimale rechtsbijstand.”
BBB wil dat migranten sneller en strenger integreren, met verplichte taalcursussen en directe inzet op werk of opleiding. Overheidscommunicatie in andere talen dan Nederlands wordt afgeschaft, en niet meedoen leidt tot korting op uitkeringen.
“We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
“Geen Arabische of Turkse folders van de overheid meer door de brievenbus. Want anders leren deze migranten al helemaal geen Nederlands.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
BBB erkent de noodzaak van arbeidsmigranten in bepaalde sectoren, maar wil deze beperken tot tijdelijke, circulaire migratie van vakmensen met aantoonbare meerwaarde. Arbeidsmigratie mag niet leiden tot overbelasting van integratie en huisvesting.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk.”
“Arbeidsmigratie moet bijdragen aan het oplossen van knelpunten op de arbeidsmarkt, zonder te leiden tot overbelasting van integratie en huisvesting.”
“Circulaire arbeidsmigratie, waarbij vakmensen tijdelijk legaal in Nederland werken en daarna terugkeren, biedt kansen voor wederzijdse ontwikkeling.”
BBB wil vrijwillige en gedwongen terugkeer van afgewezen migranten versnellen, illegaliteit strafbaar stellen, en remigratie actief stimuleren. Ook worden internationale verdragen herzien om strenger beleid mogelijk te maken.
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid.”
GroenLinks-PvdA wil het migratiebeleid strenger en eerlijker maken door uitbuiting van arbeidsmigranten te bestrijden, de instroom van laagbetaalde arbeidsmigranten te beperken en de regie terug te geven aan de overheid. Ze kiezen voor een humaan asielstelsel met snelle procedures, betere integratie van nieuwkomers en meer verantwoordelijkheid voor werkgevers bij huisvesting en scholing van migranten. Alleen arbeidsmigratie die bijdraagt aan brede welvaart blijft mogelijk, terwijl misstanden en malafide constructies hard worden aangepakt.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken tot sectoren die bijdragen aan brede welvaart en misstanden zoals uitbuiting en slechte huisvesting bestrijden. Werkgevers die afhankelijk zijn van laagbetaald werk en uitbuiting worden ontmoedigd of geweerd, en er komen strengere regels voor uitzendbureaus en huisvesting.
“Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Voor bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting van mensen is in Nederland geen plek.”
“Arbeidsmigratie is nu vooral een verdienmodel voor werkgevers in laagproductieve en vervuilende exportsectoren zoals de logistiek, (glas)tuinbouw, de vleessector en metaalindustrie. Wij willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”
“Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“We willen dat arbeidsmigranten in de sectoren met veel misstanden rechtstreeks in dienst genomen worden, zonder tussenkomst van een uitzendbureau.”
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus.”
“We versterken de Nederlandse Arbeidsinspectie om uitbuiting tegen te gaan, bijvoorbeeld via hogere boetes.”
“De au pair-regeling, waarbij veelvuldig misstanden voorkomen, schaffen we af en er komt een uitzendverbod in de vleessector.”
De partij legt meer verantwoordelijkheid bij werkgevers voor huisvesting en scholing van arbeidsmigranten en wil de registratie verbeteren om grip te krijgen op aantallen en omstandigheden. Dit moet misstanden voorkomen en de druk op voorzieningen verminderen.
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
“Veel arbeidsmigranten zijn nu slecht geregistreerd en daarom niet in beeld. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
GroenLinks-PvdA wil het migratiesaldo actief sturen en alleen arbeidsmigratie toestaan als deze bijdraagt aan brede welvaart, met een voorkeur voor vakkrachten en kennismigranten in essentiële sectoren. De instroom wordt beperkt tot een bandbreedte die rekening houdt met draagvlak en voorzieningen.
“We kiezen voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
“We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe.”
“Soms is arbeidsmigratie nodig om een personeelsvraag in belangrijke sectoren op te vullen, zoals de bouw, zorg en de energietransitie. Wij faciliteren dit waar nodig en moedigen deze werkgevers aan om gebruik te maken van de bestaande mogelijkheden om vakkrachten tijdelijk in Nederland te laten werken.”
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning.”
Het asielstelsel moet sneller, rechtvaardiger en menselijker worden, met snelle integratie van nieuwkomers, kleinschalige opvang en respect voor mensenrechten. Gemeenten krijgen meer regie en er komt meer aandacht voor draagvlak in de samenleving.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang.”
“We investeren in de communicatie met buurtbewoners en nemen hun zorgen serieus.”
JA21 wil migratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met een duidelijke voorkeur voor hoogopgeleide migranten die aantoonbare meerwaarde bieden. De partij pleit voor een asielstop, het beperken van gezins- en arbeidsmigratie, en het invoeren van migratieplafonds, met als doel de druk op de woningmarkt, sociale voorzieningen en de Nederlandse cultuur te verminderen.
JA21 wil migratie alleen toestaan als deze aantoonbare meerwaarde heeft voor Nederland, met scherpe selectie op economische en maatschappelijke bijdrage. De partij ziet de huidige omvang van migratie als onhoudbaar en schadelijk voor de samenleving, en wil migratieplafonds en strengere regels voor gezinshereniging en arbeidsmigratie invoeren.
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom.”
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
“Voor gereguleerde arbeidsmigratie moet ruimte blijven, net als voor hoogopgeleide kennismigratie, maar de huidige aantallen leiden tot grote problemen in veel van onze steden.”
JA21 streeft naar een asielstop in Nederland en wil opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio organiseren. De partij beschouwt de meeste asielzoekers als economische migranten en wil opvang op Nederlands grondgebied beëindigen.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“De migratiecrisis blijft immers een van de grootste problemen waar Nederland momenteel mee kampt. De bevolkingsgroei in Nederland komt vandaag de dag volledig voor rekening van migratie.”
JA21 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar aantoonbaar behoefte is, met een verbod op laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU. De partij ziet grootschalige, laaggeschoolde arbeidsmigratie als schadelijk voor de arbeidsmarkt en sociale cohesie.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Nederland is de grip op arbeidsmigratie compleet verloren. Het aantal arbeidsmigranten in Nederland nadert een miljoen.”
“JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel.”
JA21 wil de regels voor gezinsmigratie aanscherpen, met hogere inkomenseisen, leeftijdsgrenzen en beperking van het aantal toegestane huwelijkspartners. De partij ziet gezinsmigratie als een belangrijke bron van migratie van buiten de EU.
“Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
JA21 wil streng handhaven op terugkeer van migranten zonder verblijfsgrond, inclusief werkloze arbeidsmigranten en overlastgevers. De partij pleit voor gedwongen terugkeer en het makkelijker maken van uitzetting van EU-migranten die niet meer aan de voorwaarden voldoen.
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken.”
JA21 wil illegale arbeid en verblijf hard aanpakken, met hogere boetes voor werkgevers en terugwerkende kracht bij het innen van belastingen en premies. Illegaliteit moet strafbaar worden gesteld.
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan.”
De PVV wil de instroom van migranten, met name asielzoekers en niet-westerse vreemdelingen, volledig stoppen en de uitstroom fors vergroten. Hun programma bevat harde voorstellen zoals een totale asielstop, het sluiten van azc’s, het uitzetten van criminele migranten, het intrekken van verblijfsvergunningen, en het ontmoedigen van integratie en naturalisatie. De partij koppelt migratie direct aan overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat, en stelt Nederland en Nederlanders expliciet centraal.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, azc’s sluiten, en immigratie uit islamitische landen stoppen. Ze zien migratie als een existentiële bedreiging voor Nederland en willen via noodwetten, het leger en internationale opt-outs de instroom blokkeren.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
De PVV wil dat migranten die zich misdragen of veroordeeld zijn voor een misdrijf direct worden uitgezet, inclusief hun gezinsleden bij minderjarigen. Ook wordt gepleit voor het intrekken van verblijfsvergunningen bij fraude of ongewenst gedrag.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt.”
De partij wil verblijfsvergunningen van specifieke groepen (zoals Syriërs en Oekraïense mannen) intrekken en remigratie actief bevorderen, zonder financiële beloning.
“De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken.”
“Volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terug naar Oekraïne”
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
De PVV wil naturalisatie pas na 15 jaar legaal verblijf toestaan en alle uitzonderingen op het verbod op dubbele nationaliteit schrappen.
De partij wil migranten die geen Nederlands spreken uitsluiten van bijstand en statushouders geen voorrang meer geven op sociale huurwoningen.
De PVV wil illegaal verblijf en hulp aan illegalen strafbaar stellen, en voorzieningen voor illegalen afschaffen.
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom van migranten beperken, met uitzonderingen voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg, en legt verantwoordelijkheden bij werkgevers en onderwijsinstellingen. Belangrijke voorstellen zijn het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, het beperken van asiel voor economische migranten, en het stellen van eisen aan integratie en terugkeer.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie, om overbelasting van systemen te voorkomen. De partij pleit voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid, versterking van de buitengrenzen, en opvang in de regio als norm. Er worden duidelijke grenzen gesteld aan wie recht heeft op asiel en onder welke voorwaarden migranten mogen blijven.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
De partij legt de verantwoordelijkheid voor arbeids- en studiemigratie mede bij werkgevers en onderwijsinstellingen, om de instroom te beperken en de lasten eerlijker te verdelen. Dit moet leiden tot een gezondere balans en minder druk op overheidsdiensten.
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid voor gerichte arbeidsmigratie in deze sector.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS stelt eisen aan integratie, zoals taalbeheersing, en wil dat migranten zonder verblijfsrecht snel terugkeren. Er worden maatregelen genomen om misbruik en overlast te voorkomen.
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
Tijdelijke arbeids- en studiemigranten bouwen AOW-rechten op, maar 50PLUS wil dat deze rechten bij vertrek uit Nederland worden afgekocht om administratieve lasten te beperken.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
BVNL wil de instroom van migranten, en met name asielzoekers en kansarme migranten, per direct stoppen en stelt zeer strenge eisen aan integratie en verblijfsrechten. De partij pleit voor een asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, het ontmoedigen van langdurig verblijf, en het actief stimuleren van remigratie, met als doel de Nederlandse cultuur, economie en voorzieningen te beschermen.
BVNL wil de instroom van asielzoekers en kansarme migranten volledig stoppen door een asielstop in te voeren en internationale verdragen op te zeggen. Dit wordt gemotiveerd door zorgen over de betaalbaarheid van sociale voorzieningen, woningnood en het behoud van de Nederlandse cultuur.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen.”
BVNL stelt strenge eisen aan migranten die al in Nederland zijn, waaronder verplichte integratie, taalbeheersing, arbeidsparticipatie en het verlies van verblijfsrecht bij misdragingen of werkweigering. Sociale voorzieningen worden beperkt en verblijfsvergunningen zijn tijdelijk.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
BVNL wil migranten die niet voldoen aan de eisen actief laten terugkeren naar het land van herkomst, onder meer door financiële stimulansen en het bestraffen van illegaliteit. Ook worden maatregelen genomen tegen landen die niet meewerken aan terugkeer.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
BVNL koppelt het woningtekort en druk op voorzieningen direct aan migratie en stelt dat het stoppen van immigratie noodzakelijk is om deze problemen op te lossen.
“De vraag naar woningen is geëxplodeerd door een netto migratiesaldo van meer dan 100.000 mensen gemiddeld per jaar.”
“BVNL wil het woningtekort oplossen. Dit kan door de immigratie te stoppen en de woningmarkt te liberaliseren en te dereguleren, zodat er meer woningen kunnen worden bijgebouwd.”
“Voer een asielstop in. De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
NSC wil het migratiebeleid aanzienlijk strenger en selectiever maken, met een duidelijke focus op het beperken van de instroom van arbeids-, kennis-, studie- en asielmigranten. De partij stelt harde eisen aan toelating, integratie en verblijfsrechten van migranten, en koppelt migratie expliciet aan demografische, sociale en economische draagkracht. Concrete voorstellen zijn onder meer een migratiesaldo-plafond, strengere arbeids- en kennismigratie, versobering van voordelen, en opvang van asielzoekers buiten Nederland.
NSC wil een actief en selectief migratiebeleid voeren, waarbij de instroom van migranten wordt beperkt tot wat de samenleving aankan. Er wordt een jaarlijks migratiesaldo-plafond ingesteld, en een Wet verantwoorde migratie verplicht de regering tot bijsturing als dit plafond in zicht komt.
“We pleiten voor een bewust, actief en selectief migratiebeleid, dat rekening houdt met de draagkracht van de Nederlandse samenleving. Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als er geen geschikte kandidaten binnen de EU zijn, met strikte eisen aan arbeidsvoorwaarden en huisvesting. Kennismigranten worden alleen toegelaten als hun expertise niet in Nederland aanwezig is, en fiscale voordelen voor deze groep worden versoberd.
“Arbeidsmigranten van buiten de EU willen we selectief toelaten op basis van wat de Nederlandse arbeidsmarkt nodig heeft. Als landen toetreden tot de Europese Unie dan moet de instroom van nieuwe groepen arbeidsmigranten uit deze landen sterk beperkt en gereguleerd worden.”
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
“We stellen strikte eisen aan de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en huisvesting van arbeidsmigranten. Daarbij moeten controles niet alleen op papier plaatsvinden, maar ook fysiek op locatie.”
NSC wil het aantal buitenlandse studenten beperken, vooral door minder Engelstalige opleidingen en strengere toelatingseisen. De instroom wordt gekoppeld aan de capaciteit van huisvesting en opleidingsplaatsen.
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden. Hierbij kan maatwerk worden toegepast per opleiding.”
“Minder studiemigratie. Nederlandse studenten hebben voorrang en er komen flink minder Engelstalige opleidingen.”
Het asielbeleid wordt strenger, met opvang in de regio als uitgangspunt en procedures buiten de EU. Alleen via legale migratieroutes kan men in aanmerking komen voor verblijf in Nederland.
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en er komen strengere voorwaarden voor bepaalde groepen vluchtelingen, zoals wachttijd en eisen rond huisvesting en inkomen.
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
Werkgevers die arbeids- of kennismigranten naar Nederland halen, moeten een heffing betalen. De opbrengst wordt gebruikt voor integratie, taalonderwijs en het aan het werk helpen van mensen in Nederland.
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten. Met de opbrengsten kunnen gemeenten mensen in Nederland aan het werk helpen die nu nog langs de kant staan, zoals statushouders en werklozen in de bijstand.”
“Werkgevers die kennis- en arbeidsmigranten naar Nederland halen, hebben een grote verantwoordelijkheid. Zij moeten actief bijdragen aan de integratie van deze werknemers in onze samenleving en ervoor zorgen dat de werknemers de Nederlandse taal leren. We voeren naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in voor arbeidsmigranten.”
De SGP wil het aantal migranten in Nederland fors beperken, met strikte voorwaarden voor toelating en een duidelijke bovengrens voor migratie. Ze pleiten voor strengere selectie, snellere procedures, meer terugkeer van afgewezen migranten, en hogere eisen aan integratie en zelfredzaamheid. Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het strikt noodzakelijk is, en integratie moet plaatsvinden op basis van Nederlandse taal en cultuur.
De SGP vindt het huidige migratieniveau onhoudbaar en wil een duidelijke bovengrens en sturend beleid voor alle migratiesoorten, inclusief arbeids- en studiemigratie. Ze willen migratie niet als oplossing voor vergrijzing, maar pleiten voor meer geboorten en een integraal migratiebeleid dat rekening houdt met draagkracht en draagvlak in de samenleving.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
De SGP wil dat asielprocedures sneller verlopen, herhaalde kansloze aanvragen worden beperkt, en afgewezen migranten direct terugkeren. Ze willen het indienen van herhaalde aanvragen aan banden leggen en het verblijf van migranten uit veilige landen beperken.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Migranten die niet in Nederland mogen blijven, keren zo snel mogelijk terug naar het land van herkomst.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
De SGP stelt hoge eisen aan integratie, waarbij kennis van de Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis centraal staat. Ook tweede en derde generatie migranten met onvoldoende taalbeheersing krijgen een inburgeringsplicht.
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
“Er komt onder andere een taal- en inburgeringsplicht voor mensen met een migratieachtergrond van de tweede en derde generatie, als ze nog onvoldoende Nederlands kunnen spreken.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
De SGP wil bij toelating van migranten nadrukkelijk cultuur en religie laten meewegen, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen. Ze willen dat asiel van tijdelijke aard is en dat islamitische landen meer verantwoordelijkheid nemen voor opvang van moslims.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland.”
“De inzet is erop gericht om te zorgen dat islamitische landen meer verantwoordelijkheid nemen voor het opvangen van moslims uit de hun omringende landen.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het strikt noodzakelijk is voor de economie, met strikte voorwaarden en verantwoordelijkheid voor werkgevers. Uitbuiting wordt streng bestraft en fiscale prikkels voor arbeidsmigratie worden afgeschaft.
“Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor werknemers die zij hierheen halen, onder meer ten aanzien van huisvesting of het leren van de taal.”
“Boetes voor uitbuiting van arbeidskrachten worden verhoogd en verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie stimuleren, verdwijnen.”
De VVD wil migratie naar Nederland sterk beperken en strenger reguleren, met een duidelijke voorkeur voor selectieve toelating van migranten die economisch bijdragen. De partij stelt voor om asiel alleen nog via hervestiging toe te staan, arbeidsmigratie te beperken tot noodzakelijke gevallen, en misbruik en fraude hard aan te pakken. Migranten moeten zich aanpassen aan Nederlandse normen en waarden, en er komen strengere eisen voor naturalisatie en integratie.
De VVD wil het asielstelsel fundamenteel wijzigen zodat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, waarbij het aantal wordt afgestemd op de draagkracht van het land. Dit moet de instroom beperken en misbruik van het asielsysteem tegengaan.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het aantoonbaar noodzakelijk is voor de economie, met nadruk op het beperken van de instroom en het aanpakken van misstanden. Werkgevers moeten eerst het Nederlandse arbeidspotentieel benutten en zijn verantwoordelijk voor het welzijn van arbeidsmigranten.
“Om de afhankelijkheid van arbeidsmigratie zoveel mogelijk te beperken moet de overheid bedrijven actief helpen om in te zetten op robotisering en automatisering.”
“Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
De VVD wil fraude en misbruik van migratieregels streng aanpakken, onder meer door betere registratie, het intrekken van verblijfsvergunningen en het tegengaan van schijnconstructies zoals schijnerkenningen en malafide uitzendbureaus.
“Daarom is een betere registratie van arbeidsmigranten noodzakelijk. Burgemeesters krijgen meer bevoegdheden om in te grijpen bij grove misstanden...”
“Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
“Er komen meer middelen om schijnerkenning aan te pakken en het wordt makkelijker om deze fraudeurs strafrechtelijk te vervolgen.”
“Daarnaast willen wij dat erkenning van buitenlandse kinderen voortaan alleen nog bij een aantal gemeenten plaats kan vinden.”
“Meer capaciteit voor intrekken verblijfsvergunningen: Door de hoge instroom van migranten is de aandacht de laatste jaren vooral gegaan naar het toekennen of afwijzen van asielvergunningen. Dit blijft belangrijk, maar tegelijkertijd vinden we dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
De VVD wil de eisen voor het verkrijgen van het Nederlanderschap en integratie fors aanscherpen, met hogere taaleisen, langere termijnen en nadruk op het onderschrijven van Nederlandse waarden.
“Het verkrijgen van het Nederlanderschap is een enorme gunst. Door het Nederlanderschap krijgt een migrant namelijk – voor altijd – onder meer allerlei rechten en toegang tot voorzieningen. Daar mag behoorlijk wat tegenover staan, waarbij het belang van de Nederlandse samenleving zwaar mee mag wegen. Daarom willen wij de eisen voor naturalisatie fors aanscherpen.”
“Het is onacceptabel dat migranten die onvoldoende Nederlands spreken Nederlander mogen worden. Daarom willen wij de taaleis voor naturalisatie verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer.”
Statushouders krijgen geen voorrang meer bij sociale huurwoningen en opvang wordt soberder, om de druk op de woningmarkt en voorzieningen voor Nederlanders te verminderen.
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
“Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
Volt ziet migranten als waardevolle leden van de samenleving en pleit voor een humaan, solidair en eerlijk migratiebeleid binnen Nederland en de EU. De partij stelt concrete maatregelen voor om arbeidsmigranten beter te beschermen, legale migratiekanalen te openen, en integratie en gelijke toegang tot werk, huisvesting en basisvoorzieningen te waarborgen. Volt benadrukt het belang van mensenrechten, gelijke behandeling en het benutten van het potentieel van migranten voor de samenleving.
Volt wil arbeidsmigranten beschermen tegen uitbuiting en afhankelijkheid, onder andere door betere regelgeving, handhaving en het loskoppelen van werk- en huurcontracten. De partij erkent de structurele problemen rond arbeidsomstandigheden en huisvesting en wil deze aanpakken.
“Arbeidsmigratie blijft belangrijk, maar moeten we eerlijker en beter regelen, met goede huisvesting en gelijke behandeling.”
“In sectoren waar arbeidsmigranten werken, wordt geregeld zowel werk als huisvesting door dezelfde werkgever aangeboden. Dit plaatst arbeidsmigranten in een afhankelijke positie, doordat zowel hun onderkomen als hun inkomen afhankelijk van de werkgever zijn. Om die reden pleit Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract.”
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld. Dit zorgt voor structurele controle in plaats van eenmalig bij de start.”
Volt wil legale migratiekanalen verruimen en migranten vanaf dag één laten participeren in de samenleving, met aandacht voor werk, onderwijs en gezinshereniging. De partij ziet migratie als een kans voor zowel migranten als de ontvangende samenleving.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Wij geloven dat alle nieuwkomers het recht toekomt om op een zinvolle manier deel te nemen aan de samenleving. Nederland kan hun vaardigheden, talenten, ervaringen en ideeën inzetten en hen zo in staat stellen een onafhankelijk leven op te bouwen en een bijdrage te leveren aan onze samenleving.”
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
Volt stelt mensenrechten en internationale wetgeving centraal in het migratiebeleid en verzet zich tegen deals met landen die mensenrechten schenden. De partij wil dat Nederland en de EU zich strikt aan deze normen houden.
“Bij de implementatie van het nieuwe Europese Asiel- en Migratiepact maakt Nederland zich in de EU sterk voor het welzijn van migranten en het handhaven van internationale wetgeving en mensenrechtenstandaarden.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
Volt wil dat migranten, inclusief ongedocumenteerden, toegang krijgen tot gezondheidszorg, werk, onderwijs en rechtsbijstand. De partij wil discriminatie tegengaan en gelijke kansen voor iedereen garanderen.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
“We verbeteren de toegang tot gezondheidszorg, onderwijs, woningen en rechtsbijstand door in samenwerking met gemeenten meer capaciteit op te bouwen.”
“Ongedocumenteerde jongeren die in Nederland het basis- en/of middelbaar onderwijs hebben gevolgd, moeten toegang krijgen tot hoger onderwijs zodra ze achttien jaar worden.”
Het CDA wil migratie fors beperken en strenger sturen, met nadruk op beheersbare instroom en integratie. Arbeidsmigranten en asielmigranten krijgen strengere eisen en begeleiding, met nadruk op fatsoenlijke behandeling, taal, werk en terugkeer bij afwijzing. De partij pleit voor Europese samenwerking, strengere grensbewaking en een nieuw asielsysteem waarbij aanvragen buiten de EU plaatsvinden.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken via streng beleid op alle vormen van migratie. De partij wil asielaanvragen buiten Europa laten behandelen, directe terugkeer bij afwijzing en strengere grensbewaking. Dit moet de instroom beheersbaar maken en de draagkracht van de samenleving beschermen.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
Het CDA erkent de economische noodzaak van bepaalde arbeidsmigranten, maar stelt strenge eisen aan hun behandeling, huisvesting en integratie. Werkgevers worden verantwoordelijk gehouden voor huisvesting, taalonderwijs en het voorkomen van misstanden. Er komt meer toezicht en handhaving, en misbruik van regelingen wordt streng aangepakt.
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
“We voeren de aanbevelingen uit het rapport Geen tweederangsburgers. Aanbevelingen om misstanden bij arbeidsmigranten in Nederland tegen te gaan onverkort en met urgentie verder uit. Gemeenten en werkgevers zijn samen verantwoordelijk voor een goede registratie van arbeidsmigranten.”
“Schijnconstructies met uitzendbureaus in andere EU-landen zorgen voor misstanden met niet-Europese arbeidsmigranten, de zogeheten derdelanders. Op Europees niveau zetten we vol in op verduidelijking van de regels en handhaving om dit soort schijnconstructies tegen te gaan.”
Het CDA benadrukt taal als sleutel tot integratie en verplicht taallessen voor zowel arbeidsmigranten als statushouders. Gemeenten en werkgevers krijgen een actieve rol in het begeleiden van inburgering, met duidelijke resultaatafspraken en sancties bij niet-naleving.
“Arbeidsmigranten die hier langdurig verblijven, volgen een verplicht taaltraject dat is toegespitst op werk en deelnemen in de samenleving. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk.”
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
“Gemeenten worden gehouden aan hun plicht om zorg te dragen voor de inburgering van nieuwkomers. Er worden duidelijke resultaatafspraken gemaakt.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht meewerken aan terugkeer, met strafbaarstelling bij weigering. Tegelijk blijft hulp aan deze groep door anderen toegestaan. Europese samenwerking moet wederzijdse erkenning van terugkeerbesluiten versterken.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar.”
“Een goed terugkeerbeleid is van cruciaal belang voor grip op migratie. Wij volgen de voorstellen vanuit de Europese Commissie, waarin wederzijdse erkenning van terugkeerbesluiten in Europa plaatsvindt.”
DENK kiest voor een humaan, inclusief en rechtvaardig migratiebeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten, het creëren van legale migratieroutes en het bestrijden van discriminatie. De partij wil snelle en menswaardige opvang en integratie van vluchtelingen, betere bescherming van arbeidsmigranten, en het bevorderen van gelijke kansen voor mensen met een migratieachtergrond. Concrete voorstellen zijn onder andere het versnellen van asielprocedures, het aanpakken van uitbuiting van arbeidsmigranten, en het wettelijk dichten van de loonkloof tussen mensen met en zonder migratieachtergrond.
DENK pleit voor een humaan asielbeleid waarin vluchtelingen snel, kleinschalig en menswaardig worden opgevangen, met snelle toegang tot werk en begeleiding bij inburgering. De partij verzet zich tegen het beperken van rechten van vluchtelingen en wil internationale samenwerking voor legale migratieroutes.
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten”
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK wil misstanden rondom arbeidsmigranten aanpakken door uitbuiting, overbewoning en discriminatie te bestrijden, en door wettelijke maatregelen te nemen voor gelijke beloning.
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
“Wij willen dat de loonkloof wordt gedicht. Wij gaan wettelijk borgen dat het verschil in beloning tussen mannen en vrouwen, en tussen mensen met en zonder een migratieachtergrond, wordt opgeheven.”
“Uitwassen in uitzendbranche gaan wij tegen met een vergunningsysteem. Zo pakken wij uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie aan.”
DENK ziet het creëren van legale migratieroutes en het aanpakken van grondoorzaken van migratie als essentieel, en verwerpt het afsluiten van Europa voor migranten.
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen.”
De ChristenUnie ziet migranten in de eerste plaats als mensen met waardigheid, maar vindt dat migratie beter gereguleerd moet worden om druk op voorzieningen, integratieproblemen en uitbuiting te voorkomen. De partij pleit voor strengere eisen aan integratie, beperking van arbeids- en studiemigratie, en een menswaardige maar strikte asielprocedure. Migranten moeten actief bijdragen aan de samenleving, vooral door taalbeheersing en participatie.
De ChristenUnie vindt succesvolle integratie essentieel en stelt hogere eisen aan taalbeheersing en participatie voor alle migranten, inclusief arbeidsmigranten en gezinsherenigers. Dit moet voorkomen dat groepen in een parallelle samenleving terechtkomen en integratieproblemen ontstaan.
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel. Integratie vraagt van mensen dat ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal verhuizen. Niet alleen onze taal leren, maar ook onze waarden leren kennen en respecteren.”
“Arbeidsmigranten zijn nu niet verplicht Nederlands te leren en in te burgeren. In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
“Gezinshereniging komt niet zonder plichten. De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen. Dit geldt voor zowel vluchtelingen en arbeidsmigranten als expats.”
De partij wil de instroom van arbeids- en studiemigranten beperken en reguleren, omdat deze groepen volgens de ChristenUnie te veel druk leggen op voorzieningen, innovatie remmen en uitbuiting in de hand werken. Er moeten Europese afspraken komen over tewerkstellingsvergunningen en het aantal studiemigranten moet omlaag.
“De groei van laagbetaalde arbeid en het aanbod van arbeidsmigranten remt innovatie en robotisering en legt een te grote druk op voorzieningen die schaars zijn.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“We zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
De ChristenUnie wil een menswaardige opvang en procedure voor asielzoekers, maar is ook streng: wie geen recht op verblijf heeft, moet terugkeren. Er wordt ingezet op snelle procedures, spreiding van opvang en afspraken met landen van herkomst over terugkeer.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“De spreidingswet blijft van kracht om te kunnen voorzien in voldoende kleinschalige opvanglocaties, passend bij de omvang van de gemeente of buurt. Ook blijven alle gemeenten verplicht om statushouders te huisvesten.”
De ChristenUnie wil uitbuiting en slechte leefomstandigheden van arbeidsmigranten tegengaan door strengere handhaving van wetgeving en het aanpakken van sectoren die misstanden veroorzaken.
“Er moet een einde komen aan schrijnende leefomstandigheden en uitbuiting van arbeidsmigranten, zoals inhoudingen op het loon of dakloosheid bij verlies van baan.”
“Sectoren die geen verbetering laten zien in hoe ze met mensen omgaan (zoals de vleessector), krijgen een uitzendverbod opgelegd.”
FVD wil de instroom van migranten naar Nederland volledig stoppen en zet sterk in op remigratie van bestaande migranten, vooral uit niet-westerse landen. Ze stellen voor om asielopvang te beëindigen, naturalisatie te bevriezen, sociale voorzieningen te beperken en remigratie actief te stimuleren met financiële prikkels en begeleiding. Hun beleid is gericht op het beschermen van Nederlandse cultuur, welvaart en sociale samenhang door migratie drastisch te beperken en te keren.
FVD ziet migratie als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving, cultuur en economie, en wil daarom de instroom van nieuwe migranten en asielzoekers volledig beëindigen. Ze pleiten voor het opzeggen van internationale verdragen, het strafbaar stellen van illegaliteit en het beperken van sociale voorzieningen voor migranten.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
FVD wil niet alleen de instroom stoppen, maar ook bestaande migranten die niet integreren actief laten terugkeren naar hun land van herkomst. Ze stellen remigratiebeurzen, coaches en biometrische registratie voor om terugkeer aantrekkelijk en definitief te maken.
“Wij willen mensen die hier niet aarden actief ondersteunen bij hun terugkeer. Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil alleen nog tijdelijk verblijf toestaan aan economisch waardevolle, cultureel compatibele migranten via een streng GreenCard-systeem, zonder uitzicht op naturalisatie. Permanente verblijfsvergunningen worden afgeschaft en migranten moeten periodiek hun nut bewijzen.
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
FVD wil migratie financieel onaantrekkelijk maken door sociale voorzieningen pas na tien jaar arbeid toe te staan en hoge belastingen te heffen op geldtransfers naar herkomstlanden.
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een menswaardig, rechtvaardig en inclusief migratiebeleid, waarbij gelijke rechten en bescherming voor migranten centraal staan. Ze willen uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan, vluchtelingen humaan opvangen, en discriminatie en criminalisering van migranten bestrijden. Concrete voorstellen zijn onder meer het waarborgen van gelijke arbeidsrechten, het afschaffen van de Koppelingswet, het faciliteren van veilige en legale vluchtwegen, en het eerlijk verdelen van opvang en huisvesting.
PvdD wil dat arbeidsmigranten dezelfde rechten en bescherming krijgen als andere werknemers, met nadruk op het tegengaan van uitbuiting en het verbeteren van huisvesting. Ze willen misstanden aanpakken door strengere certificering van uitzendbureaus en het afschaffen van fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Arbeidsmigranten krijgen betere bescherming tegen uitbuiting, waaronder het recht op een eigen slaapkamer en fatsoenlijke huisvesting. Het is niet langer toegestaan dat commerciële bedrijven zowel werkgever als huisbaas zijn van arbeidsmigranten.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
De partij pleit voor een humaan asiel- en migratiebeleid, snelle en zorgvuldige procedures, en het waarborgen van mensenrechten. Ze willen discriminatie en xenofobie tegengaan, investeren in integratie, en opvang en huisvesting eerlijk verdelen over gemeenten.
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
PvdD wil de Koppelingswet afschaffen zodat ongedocumenteerden toegang krijgen tot basisvoorzieningen, en ze willen het helpen van mensen zonder papieren niet langer strafbaar maken.
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
De partij wil de oorzaken van migratie aanpakken, migratiedeals met derde landen beëindigen, en inzetten op veilige, legale routes voor vluchtelingen. Ze pleiten voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen over Europa en het verhogen van het VN-quotum.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
De SP wil het aantal migranten dat jaarlijks naar Nederland komt fors beperken, met een nadruk op het terugdringen van arbeids-, kennis- en studiemigratie, terwijl vluchtelingen humaan worden opgevangen. De partij stelt strenge eisen aan werkgevers, wil misstanden en uitbuiting tegengaan, en pleit voor eerlijke verdeling en integratie van migranten, met nadruk op taal en sociale samenhang. De SP ziet arbeidsmigratie vooral als een verdienmodel voor bedrijven en wil deze beperken om druk op voorzieningen en sociale cohesie te verminderen.
De SP wil het migratiesaldo structureel verlagen tot circa 40.000 per jaar, vooral door het aantal arbeids-, kennis- en studiemigranten fors terug te brengen. Dit moet de druk op voorzieningen en de leefbaarheid in wijken verminderen, en ruimte bieden voor integratie en opvang van vluchtelingen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Nu ligt dat saldo op meer dan 100 duizend migranten per jaar. Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als een verdienmodel voor bedrijven dat leidt tot uitbuiting, slechte huisvesting en sociale problemen. De partij wil werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en zorg, werkvergunningen invoeren, en malafide uitzendbureaus aanpakken.
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij. Er zijn 800 duizend tot 1,2 miljoen arbeidsmigranten in Nederland. Het exacte aantal weet niemand. Ze worden hierheen gehaald door bedrijven en uitgebuit en afgedankt als ze niet meer nodig zijn.”
“Werkgevers of bemiddelaars die arbeidsmigranten naar Nederland halen zijn verantwoordelijk voor de kosten van huisvesting en zorgverzekering zolang de arbeidsmigrant in Nederland verblijft, dus ook na afloop van het werk.”
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus. Hierbij wordt meteen een boete ingesteld die uitgekeerd wordt aan de arbeidsmigranten voor eventuele terugkeer of als overbruggingsbudget.”
De SP wil vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld humaan opvangen, maar als het aantal vluchtelingen onverwacht stijgt, wordt arbeids-, kennis- en studiemigratie verder beperkt om opvang mogelijk te houden.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor... Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
De SP vindt dat iedereen die in Nederland komt wonen, ongeacht het type migrant, vanaf dag één de taal moet leren. Bedrijven en kennisinstellingen zijn verantwoordelijk voor taallessen voor arbeids- en kennismigranten die zij zelf halen.
“Daarom is het belangrijk dat iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
“Bedrijven en kennisinstellingen dragen de zorg voor taallessen voor arbeids en kennismigranten die zij hier zelf naartoe halen.”
De SP wil dat de opvang van vluchtelingen eerlijk wordt verdeeld over alle gemeenten, met nadruk op kleinschalige, verspreide huisvesting en het tegengaan van grootschalige, onmenselijke opvanglocaties voor arbeidsmigranten.
“We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
“Er moet een verbod komen op de bouw van nog meer grootschalige huisvestingslocaties. Deze plekken zijn onmenselijk. Zowel voor arbeidsmigranten die op elkaar gestapeld moeten wonen, als voor de gemeenschappen waar de huisvesting wordt gebouwd. We zetten in op kleinere en verspreide huisvesting met de menselijke maat, integratie en verbinding met de omgeving voorop.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en mensgericht migratiebeleid, waarin migranten gelijke rechten en toegang tot voorzieningen krijgen, ongeacht verblijfsstatus. Ze willen universeel verblijfsrecht, afschaffing van beperkende wetten, en directe verbetering van de positie van arbeidsmigranten en vluchtelingen. Hun visie is gericht op het beschermen van mensen in plaats van grenzen, met nadruk op solidariteit, inclusie en het tegengaan van discriminatie.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waar migranten dezelfde rechten en toegang tot basisvoorzieningen hebben als Nederlanders, ongeacht hun verblijfsstatus of documenten. Ze willen verblijfsvergunningen vervangen door universeel verblijfsrecht en pleiten voor het afschaffen van wetten die migranten uitsluiten.
“Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
De partij wil arbeidsmigranten volledige arbeidsrechten geven, inclusief het recht op meerdere werkgevers, gelijke beloning, en toegang tot sociale voorzieningen. Afhankelijkheid van werkgevers wordt actief bestreden.
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
“Arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen verdienen dezelfde rechten als elke andere werknemer.”
BIJ1 wil een einde maken aan het opsluiten en deporteren van migranten en uitgeprocedeerde vluchtelingen. Ze pleiten voor het sluiten van detentiecentra en het opheffen van instanties die deportatie uitvoeren.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Migranten en mensen op de vlucht opsluiten en gedwongen deporteren, stopt.”
De partij wil de inburgeringstoets afschaffen en familiehereniging versoepelen, zodat ook niet-traditionele families en migranten van buiten de EU makkelijker kunnen herenigen.
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
D66 ziet migranten als essentieel voor het functioneren van de samenleving en economie, maar wil arbeidsmigratie strenger sturen en misstanden aanpakken. Ze kiezen voor gerichte arbeidsmigratie van vakkrachten en kenniswerkers, betere bescherming tegen uitbuiting, en snelle, humane integratie van asielzoekers. D66 pleit voor regie van de overheid, hogere eisen aan werkgevers, en directe deelname van nieuwkomers aan de samenleving.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar het echt nodig is en focust op vakkrachten en kenniswerkers. Tegelijkertijd willen ze de instroom van laagbetaalde arbeidsmigranten verminderen om uitbuiting en druk op voorzieningen tegen te gaan.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
D66 wil dat arbeidsmigranten veilig en eerlijk kunnen werken en wonen, met strenge voorwaarden voor werkgevers en betere handhaving. Uitbuiting en slechte huisvesting worden actief bestreden.
“Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
“We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij.”
D66 wil dat nieuwkomers vanaf dag één kunnen meedoen aan de samenleving, met directe toegang tot taal, onderwijs en werk. Ze pleiten voor snelle procedures en eerlijke opvang.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”