De Partij voor de Dieren wil een sterke, onafhankelijke en eerlijke media-industrie die makers beschermt, onderzoeksjournalistiek ondersteunt en burgers beschermt tegen misbruik door grote techbedrijven. Ze pleiten voor modernisering van het auteursrecht, meer steun voor onafhankelijke journalistiek, en strengere regels voor digitale platforms en privacy. De kern van hun visie is dat media en cultuur essentieel zijn voor een gezonde democratie en dat de macht van grote bedrijven in de media-industrie moet worden beperkt.
De PvdD vindt dat makers in de media-industrie, zoals muzikanten en kunstenaars, beter beschermd en eerlijk beloond moeten worden, vooral tegen de macht van grote platforms en het ongeoorloofd gebruik van hun werk door AI. Ze willen het auteursrecht moderniseren zodat het aansluit bij de digitale tijd en makers een passende vergoeding krijgen.
“Het auteursrecht en het auteurscontractenrecht worden gemoderniseerd om de positie van de makers te versterken. Platforms die geld verdienen aan het aanbod van films en muziek gaan een redelijk deel van hun winst uitkeren aan de rechthebbende makers. Makers worden beschermd tegen het gebruik van hun creaties voor de training van AI-systemen.”
“Door kunstmatige intelligentie kunnen computers met één druk op de knop nieuwe kunst maken in de stijl van bestaande kunstenaars. Daarom moderniseren we het auteursrecht, zodat dit beter aansluit bij de huidige tijd. Hierbij is het belangrijk dat makers een passende vergoeding krijgen.”
De partij benadrukt het belang van onafhankelijke, pluriforme journalistiek als fundament van de democratie. Ze willen de toegankelijkheid en omvang van fondsen voor onafhankelijke en onderzoeksjournalistiek vergroten, bedreigingen aan journalisten tegengaan, en het verlaagde btw-tarief voor nieuwsmedia behouden.
“We spannen ons in om de onafhankelijke journalistiek te blijven waarborgen. We versterken daarom de toegankelijkheid en omvang van fondsen voor onafhankelijke journalistiek en steunen investeringen in onderzoeksjournalistiek.”
“Oude én nieuwe media kunnen aanspraak maken op stimuleringsfondsen voor de media. Besluitmakers binnen mediafondsen vormen een betere afspiegeling van de samenleving.”
“We zetten ons actief in tegen bedreigingen aan het adres van journalisten. Ook kunstenaars en (politieke) tekenaars worden beter beschermd. Online platforms worden aangesproken om maatregelen te nemen tegen bedreigingen.”
“Het verlaagde btw-tarief voor nieuwsmedia blijft gehandhaafd.”
De PvdD wil de macht van grote internetbedrijven in de media-industrie inperken door transparantie te eisen, microtargeting aan banden te leggen, en privacy van gebruikers te beschermen. Ze pleiten voor wettelijke rechten op eigen data en identiteit, en voor duidelijke herkenbaarheid van AI-gegenereerde media.
“We gaan ervoor zorgen dat internetbedrijven als Meta en Google meer transparantie bieden over wat zij gebruikers laten zien en waarom, en leggen microtargeting (waarbij heel gericht wordt geadverteerd) aan banden.”
“Iedereen krijgt het wettelijke recht op zijn of haar eigen gezicht en stem. Deepfakes die zonder toestemming iemands identiteit gebruiken, worden verboden.”
“Beelden en audio die gemaakt zijn door AI moeten altijd direct te herkennen zijn door bijvoorbeeld een watermerk of logo. Teksten die zich (deels) baseren op informatie die door AI gegenereerd is, vermelden dit expliciet.”
Het CDA benadrukt het belang van een pluriforme, onafhankelijke en toegankelijke media-industrie, met speciale aandacht voor de bescherming van jongeren en het tegengaan van mis- en desinformatie. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals strengere regulering van social media, versterking van regionale en lokale omroepen, en het verbieden van anonieme social media-accounts om de invloed van online platforms te beperken.
Het CDA wil de persvrijheid en onafhankelijke journalistiek waarborgen door het omroepbestel te hervormen, digitalisering te stimuleren en regionale/lokale media te versterken. Dit moet bijdragen aan een breed en representatief medialandschap dat bestand is tegen desinformatie en propaganda.
“Het CDA staat pal voor de persvrijheid en de democratische waarde van onafhankelijke journalistiek. Kwaliteitsmedia zijn van groot belang in tijden van mis- en desinformatie en propaganda. We willen een pluriform, toegankelijk, publieksonafhankelijk omroepbestel, met sterke representatie van de samenleving.”
“Bij de uitwerking van een nieuwe Mediawet maken we de omroephuizen gezamenlijk verantwoordelijk voor de verdeling van de budgetten en borgen we digitalisering als structurele taak. Bij de realisatie van de nieuwe Mediawet worden regionale, lokale en commerciële aanbieders betrokken.”
“We versterken de regionale en lokale omroepen. Op zender 10 wordt in heel Nederland de regionale omroep uitgezonden. De NPO steunt hiervoor de regionale publieke omroepen. Lokale omroepen moeten passen bij de lokale en regionale belevingswereld.”
Het CDA ziet social media als een grote invloed op de publieke opinie en wil deze platforms strenger reguleren, onder andere door het verbieden van anonieme accounts en het onderbrengen van onlinekanalen onder de Kijkwijzer. Dit moet jongeren beschermen en de verspreiding van schadelijke content tegengaan.
“Social mediaplatforms oefenen ongekende invloed uit op de publieke opinie, informatievoorziening en zelfs sociale verhoudingen. Daarom willen we anonieme social media-accounts kunnen verbieden. We willen de wetgeving aanscherpen om krachtig op te kunnen treden...”
“Onlinekanalen komen onder het regime van de Kijkwijzer. Daarnaast treden we op tegen onlinekanalen die moderatie van content en chats niet op orde hebben.”
Het CDA wil kinderen en jongeren beschermen tegen schadelijke invloeden van de media-industrie, zoals kinderarbeid via vlogs, finfluencers en marketing in online games. Hiervoor worden strengere regels en leeftijdsverificatie voorgesteld.
“Kinderen die geld verdienen met onlinefilmpjes en vlogs zijn een nieuwe vorm van kinderarbeid. We stellen strengere regels op.”
“We stellen strenge regels op voor Finfluencers, mensen die via social media jongeren verleiden onverantwoorde financiële risico’s te nemen.”
“We pakken marketing gericht op kinderen en aankopen in online games hard aan. Onlinekanalen komen onder het regime van de Kijkwijzer.”
FVD vindt dat de Nederlandse media-industrie te eenzijdig en onvoldoende pluriform is, met te veel verwevenheid tussen publieke media en gevestigde politiek. Ze pleiten voor een grondige hervorming van het medialandschap, meer ruimte voor nieuwe (online) media, bescherming tegen buitenlandse invloed, en een onafhankelijke toezichtstructuur voor de publieke omroep.
FVD stelt dat de publieke media te weinig divers zijn en te veel verweven met de gevestigde politiek, waardoor afwijkende meningen nauwelijks gehoord worden. Ze willen een werkelijk pluriforme publieke omroep, waar alle opvattingen eerlijk aan bod komen, en nieuwe media-initiatieven de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.
“De publieke media zijn in ons land teveel verstrengeld geraakt met de gevestigde politiek. Ze zijn te weinig afspiegeling van het brede maatschappelijke debat en zijn onvoldoende kritisch op de macht.”
“Forum voor Democratie kiest voor een grondige hervorming van het medialandschap. We willen een publieke omroep die werkelijk pluriform is en waar alle opvattingen eerlijk aan bod komen.”
“Nieuwe initiatieven — of het nu gaat om omroepen of online media — moeten ruim baan krijgen en de kans krijgen zich te ontwikkelen zonder te worden tegengewerkt door bestaande structuren.”
FVD wil de onafhankelijkheid van de publieke omroep versterken door een onafhankelijke Raad van Toezicht in te stellen en te onderzoeken of de NPO Ombudsman daadwerkelijk onafhankelijk functioneert. Klachten over partijdigheid moeten serieus en objectief behandeld worden.
“We stellen een onafhankelijke Raad van Toezicht in, zodat het bestuur van de publieke omroep democratisch gecontroleerd en evenwichtiger wordt.”
“We onderzoeken of de NPO Ombudsman daadwerkelijk onafhankelijk functioneert, zodat klachten over partijdigheid serieus en objectief behandeld worden.”
FVD wil voorkomen dat buitenlandse investeerders te veel invloed krijgen op Nederlandse media, zodat deze nationaal verankerd en onafhankelijk blijven. Dit geldt zowel voor kranten als commerciële zenders.
“We voeren een wet in die voorkomt dat (buitenlandse) investeerders te veel invloed krijgen op Nederlandse kranten en commerciële zenders, zodat de media onafhankelijk en nationaal verankerd blijven.”
“Buitenlandse investeerders mogen geen doorslaggevende invloed krijgen op onze nationale en lokale mediakanalen.”
FVD vindt het belangrijk dat nieuwe omroepen en online media zich kunnen ontwikkelen, zodat het medialandschap vernieuwt en pluriform blijft. Bestaande structuren mogen deze ontwikkeling niet tegenwerken.
“We geven nieuwe omroepen en (online) media de ruimte om zich te ontwikkelen, zodat het medialandschap vernieuwt en pluriform blijft.”
GroenLinks-PvdA wil een sterke, onafhankelijke en pluriforme publieke media-industrie die toegankelijk is voor iedereen en bijdraagt aan de democratie. Ze pleiten voor hervorming van de publieke omroep, een eerlijke bijdrage van grote streamingdiensten en Big Tech, en het tegengaan van commercialisering en desinformatie. De partij zet in op innovatie, eerlijke beloning voor makers en bescherming tegen de negatieve effecten van digitalisering en AI binnen de media-industrie.
GroenLinks-PvdA wil de publieke omroep hervormen tot een pluriform, onafhankelijk en toegankelijk systeem dat kwalitatieve journalistiek en programma’s biedt. Ze zien de publieke omroep als essentieel voor de democratie en willen deze toekomstbestendig maken door structuurwijzigingen en stabiele financiering.
“Een onafhankelijke en pluriforme publieke mediadienst is een onmisbaar onderdeel van ons democratisch bestel. We versterken de journalistiek en hervormen de omroep zodat Nederlandse burgers weer jarenlang plezier kunnen hebben van onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek en prachtige programma’s die ons samenbrengen.”
“We gaan voor een stevige publieke omroep, met een pluriform aanbod en een broedplaats voor talent. De huidige ledenomroepen gaan op in vier omroephuizen. De NOS en NTR vormen samen één taakomroephuis, waarbij de bijzondere positie van de NTR gewaarborgd blijft.”
“De NPO krijgt stabiele financiering door het budget voor acht in plaats van voor vijf jaar vast te leggen.”
De partij wil dat buitenlandse streamingdiensten en grote technologiebedrijven verplicht investeren in de Nederlandse media-industrie, zodat zij bijdragen aan de productie van lokale content en innovatie.
“Er komt een hogere investeringsverplichting voor buitenlandse streamingdiensten. Ook Big Tech bedrijven gaan onder deze investeringsverplichting vallen.”
GroenLinks-PvdA wil de invloed van commerciële belangen op de publieke omroep beperken door reclamezendtijd drastisch te verminderen, vooral rondom kinderprogramma’s.
“De reclamezendtijd op de publieke omroep wordt teruggebracht tot maximaal 5% van de totale zendtijd. Rondom kinderprogrammering wordt helemaal geen reclame meer uitgezonden. Zo wordt de commercialisering van de publieke omroep tegengegaan.”
De partij erkent het belang van sterke lokale en regionale media als waakhond en verbinder in de samenleving, en wil innovatie en samenwerking stimuleren.
“Lokale en regionale media moeten meer (financiële) mogelijkheden krijgen om te innoveren, onder andere om apps en online platforms te ontwikkelen. Daarnaast zetten we in op meer publiek-private samenwerking tussen regionale kranten en lokale en regionale omroepen.”
GroenLinks-PvdA wil dat makers in de media-industrie eerlijk worden beloond, met aandacht voor de impact van AI op auteursrecht en arbeidsvoorwaarden.
“AI heeft ook gevolgen in de culturele sector. In de sector moet fair pay & fair practice de norm zijn. Subsidies moeten direct terechtkomen bij makers en uitvoerenden en we hebben aandacht voor de gevolgen van generatieve AI op het auteursrecht.”
De partij wil nepnieuws en desinformatie die via (sociale) media verspreid worden krachtig aanpakken, onder andere met Europese wetgeving en moderatieverplichtingen.
“Met Europese wetgeving als de Digital Services Act bestrijden we nepnieuws en desinformatie die via sociale media worden verspreid. Ook moeten er moderatieverplichtingen gelden.”
JA21 wil de publieke media beperken tot twee neutrale, objectieve en pluriforme zenders, waarbij entertainment aan commerciële partijen wordt overgelaten. De partij pleit voor minder overheidssubsidie aan de cultuursector en meer ruimte voor particulier en commercieel initiatief, met nadruk op Nederlandse tradities en cultuur. Hun visie op de media-industrie draait om het terugdringen van overheidsinvloed, het waarborgen van neutraliteit en het stimuleren van een pluriform medialandschap.
JA21 wil het aantal publieke zenders terugbrengen tot twee, gericht op nieuws, debat, sport en cultuur, en entertainment overlaten aan commerciële omroepen. De partij vindt dat de NPO neutraal, objectief en pluriform moet zijn, en dat ledenomroepen moeten worden afgeschaft. Dit moet het vertrouwen in de publieke omroep en de democratie versterken.
“Wat betreft JA21 moet de rol van de NPO worden teruggebracht tot twee publieke zenders met nieuws, satire, muziek, sport, documentaires, geschiedenis, debat, achtergrond en duiding. Louter entertainment kan aan de commerciële omroepen worden overgelaten. Ledenomroepen worden afgeschaft.”
“De nieuwsvoorziening door de NPO moet neutraal, objectief en pluriform zijn. Van de NPO mag worden geëist dat zij consequent zelfkritisch is op deze aspecten van haar nieuwsvoorziening en maatregelen treft wanneer die neutraliteit, objectiviteit en pluriformiteit door grote delen van de bevolking in twijfel wordt getrokken.”
“Dat de NPO tot twee zenders wordt teruggebracht voor nationale gebeurtenissen, sport, debat en cultuur met afschaffing van de ledenomroepen. De NPO-organisatie moet neutraliteit, objectiviteit en pluriformiteit van haar nieuwsvoorziening zelf waarborgen.”
JA21 vindt dat de cultuur- en mediasector minder afhankelijk moet zijn van structurele overheidssubsidies. In plaats daarvan moet particulier en commercieel initiatief worden gestimuleerd, met meer aandacht voor Nederlandse tradities, taal en cultuuruitingen. Dit moet leiden tot een pluriformer en minder ideologisch gekleurd medialandschap.
“Wat JA21 betreft moet er significant minder overheidsgeld naar de uitvoerende kunsten: subsidie is juist niet goed voor een bloeiende cultuursector.”
“Dat de cultuursector minder afhankelijk wordt van structurele subsidies en meer het particulier en commercieel initiatief wordt gestimuleerd.”
“JA21 staat daarentegen voor een pluriforme kunst en cultuursector waarbij juist wel de verschillende ideologische invalshoeken een plek krijgen. En zeker hoort daarbij de herwaardering van Nederlandse tradities, taal en culturele symbolen.”
JA21 benadrukt dat Nederlandse normen en waarden centraal moeten staan in het media- en kunstlandschap. Dit betekent dat het onderwijs, de media en de cultuursector moeten bijdragen aan het versterken van de Nederlandse identiteit en pluriformiteit.
BIJ1 wil een inclusieve, diverse en onafhankelijke media-industrie die representatief is voor de samenleving en niet wordt beïnvloed door overheid of commercie. Ze pleiten voor het terugdraaien van bezuinigingen op de publieke omroep, het verbieden van omroepen die racistische denkbeelden of nepnieuws verspreiden, en het structureel investeren in representatie, toegankelijkheid en eerlijke beloning voor makers. De partij legt nadruk op bindende diversiteitscodes, bescherming van regionale en doelgroepmedia, en het aanpakken van armoede en ongelijkheid binnen de mediasector.
BIJ1 wil een publieke omroep die volledig onafhankelijk is van zowel overheid als commerciële invloeden. Ze willen bezuinigingen terugdraaien en omroepen die racistische denkbeelden of nepnieuws verspreiden verbieden, om zo de integriteit en representativiteit van de media-industrie te waarborgen.
“We willen een publieke omroep die onafhankelijk blijft en die niet door de overheid of door de commercie wordt beïnvloed. Daarom draaien we de bezuinigingen op de publieke omroep terug. Omroepen die ongrondwettelijke, racistische denkbeelden en nepnieuws verspreiden worden verboden en krijgen geen vergunning.”
BIJ1 streeft naar een media-industrie waarin diversiteit en representatie in besluitvorming en productie centraal staan. Ze willen bindende diversiteitscodes, meer fondsen voor makers uit ondervertegenwoordigde groepen, en een einde aan armoede in de mediasector door eerlijke beloning en toegankelijke subsidies.
“Er komt een sectorbreed onafhankelijk onderzoek naar de huidige situatie op het gebied van representatie en diversiteit in besluitnemende functies binnen media- en cultuurfondsen.”
“We investeren fors in de Fair Practice Code en de Code Culturele Diversiteit en maken deze bindend. Er komen extra middelen voor kleinere instellingen, onafhankelijke makers en de NPO om deze codes in te voeren.”
“We stellen structureel meer fondsen beschikbaar op het gebied van kunst, cultuur en media. We versimpelen de subsidie- en prestatievoorwaarden, waardoor meer makers aanspraak kunnen maken op deze fondsen.”
“Er komt structurele inzet om een einde te maken aan de armoede in de kunst, cultuur en mediasector.”
BIJ1 vindt het belangrijk dat de media-industrie een goede afspiegeling is van de samenleving en wil daarom regionale, lokale en doelgroepmedia beschermen tegen marginalisering.
“We zorgen voor een goede bewaking van de representativiteit van media, waarbij regionale media, lokale media en doelgroepmedia worden beschermd.”
De partij wil dat toegankelijkheid voor mensen met een handicap een norm wordt bij subsidieaanvragen voor mediamakers, onder meer door het verplicht stellen van tolken, ondertiteling en toegankelijke communicatie.
“Culturele instellingen, mediamakers en creatieve makers worden bij subsidieaanvragen ook beoordeeld op toegankelijkheid voor mensen met een handicap. Het gebruiken van schrijf- en gebarentolken, ondertiteling, meertaligheid en toegankelijke communicatie wordt de norm.”
De ChristenUnie ziet een sterke, onafhankelijke en pluriforme media-industrie als essentieel voor de democratie en samenleving. Ze pleiten voor het tegengaan van mediaconcentratie, het waarborgen van persvrijheid, een stabiel gefinancierde publieke omroep zonder afhankelijkheid van reclame, en strengere regulering van grote tech- en social mediabedrijven om polarisatie en negatieve invloeden te beperken. Hun visie is gericht op bescherming van diversiteit, onafhankelijkheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid binnen de media-industrie.
De ChristenUnie vindt conglomeraatvorming in het medialandschap onwenselijk en wil persvrijheid en de veiligheid van journalisten waarborgen. Dit moet bijdragen aan een pluriform en onafhankelijk media-aanbod, essentieel voor een open samenleving.
“De conglomeraatvorming in het medialandschap is daarentegen onwenselijk. De overheid waarborgt de persvrijheid en komt op voor de veiligheid van Nederlandse journalisten wereldwijd.”
“Onafhankelijke journalistiek en vrije media spelen een belangrijke rol in onze democratische rechtsstaat. Ze zijn de waakhonden van een open samenleving.”
De partij wil dat de publieke omroep onafhankelijk en pluriform blijft, met stabiele financiering die niet afhankelijk is van reclame-inkomsten. Dit moet de publieke opdracht en levensbeschouwelijke diversiteit waarborgen.
“Om de publieke opdracht die de NPO heeft waar te kunnen maken is een stabiele financiering nodig, die onafhankelijk is van reclame-inkomsten.”
“Levensbeschouwing is een pijler van de publieke omroep. De inhoudelijke invulling daarvan vraagt ruimte qua budget, platform en momenten van uitzending van programma’s op radio en tv.”
De ChristenUnie wil meer grip op grote techbedrijven die de informatiestroom bepalen, en social mediabedrijven verplichten minder polariserende algoritmes te gebruiken. Ze pleiten voor transparantie, keuzevrijheid voor gebruikers, en een stevige Europese zorgplicht voor digitale platforms.
“Ons recht op privacy en onze vrije en ongefilterde toegang tot gegevens kunnen in het gedrang komen als we niet meer grip krijgen op grote techbedrijven die grote hoeveelheden data over ons verzamelen en steeds meer bepalen welke informatie wij zien.”
“Social media bedrijven worden verplicht om minder 'polariserende algoritmes' in te zetten, bijvoorbeeld door gebruikers keuze vrijheid te geven over hoe aanbevelingen tot stand komen.”
“Er komt een stevige Europese zorgplicht voor digitale platforms en hostingbedrijven om op te treden tegen strafbare uitingen en gedragingen wanneer die op of door middel van deze platforms plaatsvinden.”
NSC wil een pluriforme, transparante en onafhankelijke media-industrie waar verschillende stemmen gehoord worden en de publieke omroep versterkt wordt. Ze pleiten voor strengere regels rond mediaconcentratie, meer transparantie en toezicht bij de publieke omroep, en het stimuleren van onderzoeksjournalistiek. Daarnaast willen ze lokale en regionale omroepen ondersteunen en advertentie-inkomsten bij de NPO onder voorwaarden uitbreiden.
NSC vindt het belangrijk dat er verschillende stemmen in de media blijven klinken en wil mediaconcentratie tegengaan. Ze zien pluriformiteit als essentieel voor de democratie en willen daarom strengere regels voor overnames en zeggenschapsstructuren van mediabedrijven, waaronder kranten.
“We willen dat er verschillende stemmen in de media blijven klinken. Daarom komen er strengere regels voor overnames en zeggenschapsstructuren van mediabedrijven, waaronder kranten.”
NSC streeft naar meer transparantie, verantwoording en naleving van beloningsnormen bij de publieke omroep. Ze willen een wettelijk verankerde journalistieke code en meer toezicht op de besteding van publieke middelen.
“We willen dat er bij de publieke omroep meer transparantie is over nevenfuncties, beloningen en naleving van Wet normering topinkomens (WNT) en eisen inzicht in hoe publieke middelen worden besteed. We willen een wettelijk verankerde journalistieke code, met toezicht en handhavingsbevoegdheden voor het Commissariaat voor de Media.”
NSC wil een breed omroepbestel met minimaal vijf publieke omroepverenigingen, fusie van NOS en NTR tot één taakomroep, en meer ruimte voor onderzoeksjournalistiek. Ze zien onderzoeksjournalistiek als fundament voor democratie en transparantie.
“We hechten aan pluriforme media daarom willen we een breed omroepbestel met ten minste vijf publieke omroepverenigingen. NOS en NTR fuseren we tot één taakomroep.”
“We willen de journalistiek, het fundament van onze democratie, versterken. We pleiten voor meer onderzoeksjournalistiek op landelijk, regionaal en lokaal niveau. Onderzoeksjournalistiek biedt niet alleen diepgang en context, maar draagt ook bij aan transparantie, verantwoording en het blootleggen van misstanden.”
“Daarnaast zetten we ons in voor het versterken van de positie van journalisten, zodat zij veilig, onafhankelijk en professioneel hun werk kunnen uitvoeren.”
NSC staat een beperkte uitbreiding van advertentie-inkomsten bij de NPO toe, maar sluit nieuws- en kinderprogramma’s hiervan uit om de onafhankelijkheid en bescherming van kwetsbare groepen te waarborgen.
“We staan een zorgvuldige uitbreiding van advertentie-inkomsten bij de NPO toe, met name via NPO Start en andere online platforms, met uitzondering van nieuws- en kinderprogramma’s.”
NSC erkent het belang van lokale en regionale omroepen voor de democratie en wil samenwerking stimuleren tussen verschillende niveaus van omroepen.
“We steunen lokale en regionale omroepen. Voor de rechtsstaat is het van belang dat de gehele publieke sector, inclusief de lokale en provinciale democratie, gevolgd wordt door een kritische en onafhankelijke journalistiek. Ook stimuleren we samenwerking tussen regionale, lokale en nationale omroepen.”
Volt ziet de media-industrie als essentieel voor een gezonde democratie en pleit voor bescherming van persvrijheid, pluriformiteit en onafhankelijke journalistiek. Ze willen strengere regels tegen mediamonopolies, investeren in duurzame financieringsmodellen voor kwaliteitsmedia, en stellen eisen aan transparantie en algoritmes van online platforms. Volt zet daarnaast in op mediawijsheid en AI-transparantie om desinformatie en nepnieuws tegen te gaan.
Volt wil de pluriformiteit van de media-industrie waarborgen en onafhankelijke journalistiek beschermen tegen commerciële en politieke druk. Ze stellen strengere eisen aan fusies en overnames in de mediasector en willen duurzame financieringsmodellen voor kwaliteitsmedia stimuleren.
“Door middel van overnames krijgen grote marktpartijen een steeds groter deel van ons medialandschap in handen. Zulke mediamonopolies ondermijnen de pluriformiteit van onze media en vormen een gevaar voor onze democratie. Volt wil dat bij fusies en overnames in de mediasector de effecten op spreiding van markt- en opiniemacht zwaarder meewegen. Daarom scherpen we de Mededingingswet aan.”
“Volt wil dat Nederland zich, met de mediasector, in Europees verband inspant voor het vinden van duurzame financieringsmodellen voor een pluriform medialandschap, waarin onafhankelijke kwaliteitsmedia en onderzoeksjournalistiek floreren.”
Volt wil dat online platforms transparant zijn over hun algoritmes, moderatie en advertentie-inkomsten, om te voorkomen dat engagement-gedreven desinformatie journalistieke inhoud verdringt. Ze pleiten voor strikte handhaving van Europese regels en eisen openbaarmaking van transparantieregisters.
“Volt wil daarom dat platformbedrijven zoals Meta actief worden verplicht om transparantieregisters openbaar te maken over hoe hun algoritmen informatie verspreiden, welke moderatie plaatsvindt, en cijfers te publiceren over advertentie-inkomsten en -plaatsingen per categorie (zoals nieuws & politiek, gezondheid & wetenschap, entertainment, content voor kinderen).”
“De overheid stelt minimumvoorwaarden op het gebied van algoritmische transparantie, zodat journalistieke inhoud niet systematisch wordt verdrongen door engagement-gedreven desinformatie.”
Volt wil mediawijsheid en AI-geletterdheid verplicht maken in het onderwijs, en duidelijke richtlijnen voor het gebruik van generatieve AI binnen nieuwsredacties en publieke omroepen. Dit moet burgers weerbaarder maken tegen desinformatie en de integriteit van journalistiek waarborgen.
“Net als in Zweden, moet ‘mediawijsheid’ een verplicht onderdeel worden van het primair en voortgezet onderwijs.”
“Volt pleit voor duidelijke richtlijnen voor het gebruik van generatieve AI binnen nieuwsredacties en publieke omroepen. Deze richtlijnen moeten waarborgen dat AI geen autonoom nieuws genereert zonder menselijke eindverantwoordelijkheid en redactionele controle.”
“Ook moet worden vermeld wanneer AI is ingezet bij het maken van nieuwsberichten. Transparantie en redactionele integriteit staan hierbij voorop.”
BVNL ziet de media-industrie vooral door de lens van digitale vrijheid, waarbij zij zich sterk uitspreken tegen overheidsbemoeienis, censuur en inmenging in sociale media. De partij wil absolute vrijheid van meningsuiting waarborgen, alternatieve media beschermen en overheidsinvloed op techbedrijven en mediaplatforms verbieden. Concrete voorstellen zijn het verbod op digitale censuur, geen identificatieplicht op sociale media en het expliciet afwijzen van een “Ministerie van Waarheid”.
BVNL verzet zich fel tegen elke vorm van overheidsbemoeienis met de media-industrie, in het bijzonder op sociale media. Zij zien overheidsinmenging als een bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting en willen voorkomen dat alternatieve media of afwijkende meningen als ‘desinformatie’ worden bestempeld. Dit standpunt richt zich direct op het beschermen van een pluriform medialandschap en het tegengaan van staatsinvloed op mediaplatforms.
“De overheid mag geen digitale censuur plegen.”
“De overheid mag geen contacten onderhouden met en invloed uitoefenen op social media en techbedrijven over het dwarszitten van Nederlanders met afwijkende meningen en over welke opvattingen als ‘desinformatie’ moeten worden aangemerkt.”
“Er komt geen identificatieplicht voor het gebruik van social media.”
“Er komt geen 'Ministerie van Waarheid' en alternatieve media en onwelgevallige meningen zijn geen ‘desinformatie’.”
BVNL beschouwt vrijheid van meningsuiting als een fundamenteel recht, ook binnen de media-industrie. Zij willen wettelijke waarborgen voor vrije meningsuiting op internet en sociale media, met als enige grens het oproepen tot geweld. Dit is bedoeld om een open debat en diversiteit van perspectieven in de digitale media te beschermen.
“We zetten ons in voor wetgeving en beleid om de vrijheid van meningsuiting op internet, met name op social media, te waarborgen. De grens ligt bij het oproepen tot geweld.”
BVNL uit scherpe kritiek op overheidsinitiatieven die zich richten op het bestrijden van desinformatie, omdat deze volgens de partij leiden tot het onderdrukken van afwijkende meningen en het cancelen van andersdenkenden op sociale media. Zij zien dit als een gevaarlijke vorm van staatscontrole over het publieke debat en de media-industrie.
“Zo richtte de overheid de Denktank Desinformatie op om mensen met afwijkende meningen over de coronacrisis te 'sensibiliseren'. Tevens werd er actief werk van gemaakt om andersdenkenden op sociale media te cancelen.”
De SGP ziet de media-industrie primair als een publieke taak die gericht moet zijn op het waarborgen van kwaliteit, betrouwbaarheid en onafhankelijkheid, met een duidelijke afbakening van commerciële invloeden. De partij pleit voor een compacte, reclamevrije publieke omroep, versterking van journalistieke kernwaarden en bescherming van lokale en regionale journalistiek. Amusement en grote sportevenementen horen volgens de SGP niet thuis bij de publieke omroep.
De SGP wil dat de publieke omroep zich beperkt tot haar kerntaken, met nadruk op hoogwaardige, culturele en informatieve programmering en zonder commerciële prikkels. Amusement en grote sportevenementen worden uitgesloten, en de NPO moet reclamevrij worden. Dit moet de onafhankelijkheid en maatschappelijke waarde van de publieke omroep waarborgen.
De SGP benadrukt het belang van betrouwbare en onafhankelijke journalistiek als fundament van de democratische rechtsstaat. Zij pleit voor steviger intern toezicht op journalistieke waarden, met name bij de NOS, en bescherming van lokale en regionale journalistiek tegen marktconcurrentie.
“De belangrijke rol van de journalistiek binnen de democratische rechtsstaat vraagt om steviger toezicht binnen de beroepsgroep, waaronder de NOS, op journalistieke kernwaarden zoals betrouwbaarheid en onafhankelijkheid.”
“De overheid ondersteunt waar mogelijk de lokale en regionale journalistiek, bijvoorbeeld door een eerlijk speelveld op de advertentiemarkt te bevorderen.”
“Levensvatbare lokale omroepen worden niet gedwongen te fuseren.”
De SGP wil de macht van grote digitale platforms in de media-industrie beperken om eerlijke concurrentie te waarborgen. Indien nodig moeten mededingingsregels worden aangepast om te voorkomen dat deze platforms de markt domineren.
“De macht van grote platforms moet aan banden worden gelegd zodat concurrentie mogelijk blijft. Indien nodig worden hiervoor mededingingsregels aangepast.”
BBB vindt dat de media-industrie te geconcentreerd is in handen van enkele bedrijven, wat de onafhankelijkheid en diversiteit van de media schaadt. Ze willen meer media in Nederlandse handen houden, persvrijheid waarborgen, en de publieke omroep hervormen tot een sobere, neutrale nieuwsvoorziening die niet concurreert met commerciële partijen. Regionale en lokale media krijgen extra aandacht en ondersteuning om pluriformiteit en betrokkenheid bij gemeenschappen te versterken.
BBB maakt zich zorgen over de concentratie van mediabedrijven en het buitenlandse eigenaarschap, omdat dit de onafhankelijkheid en veelkleurigheid van de media bedreigt. Ze pleiten voor beleid om te zorgen dat meer media in Nederlandse handen blijven, zodat de democratie en diversiteit van informatie gewaarborgd zijn.
“BBB is bezorgd over het eigenaarschap van omroepen, kranten en (week) bladen dat in handen is van slechts een paar bedrijven. Deze versmalling doet merkbaar afbreuk aan de onafhankelijkheid en veelkleurigheid van onze media. Er dient beleid te komen om te borgen dat meer media in Nederlandse handen blijven.”
BBB wil de publieke omroep hervormen tot een neutrale nieuwsvoorziening met een bescheiden cultureel aanbod, gericht op publieke waarden en niet op concurrentie met commerciële zenders. Ze willen entertainment beperken, ondoelmatige digitaliseringsuitgaven schrappen en duplicatie met commerciële zenders voorkomen.
“BBB wil de publieke omroep terugbrengen tot zijn kern: neutrale nieuwsvoorziening, informatie, educatie en een bescheiden cultureel aanbod. We gaan kritisch beoordelen welke entertainment programma’s bij de publieke omroep thuishoren en door de Rijksoverheid gefinancierd moeten worden en schrappen duplicatie met commerciële zenders en ondoelmatige digitaliseringsuitgaven. Doel is een sobere, breed gedragen publieke voorziening die niet concurreert met marktpartijen, maar publieke waarden dient.”
BBB vindt regionale en lokale media essentieel voor informatievoorziening en het behoud van streektaal en cultuur. Ze willen deze media ondersteunen en samenwerking met landelijke omroepen stimuleren om de pluriformiteit en betrokkenheid bij gemeenschappen te vergroten.
“De regionale en lokale omroepen zijn belangrijk voor de regionale informatie. Wij zien kansen door versteviging van de samenwerking met de landelijke omroepen. Zij worden tevens ingezet voor het behoud van de streektaal.”
“In gemeenschappen vervullen lokale media een belangrijke rol. Zij horen te worden ondersteund in de nieuwsvoorziening.”
BBB benadrukt het belang van persvrijheid en onafhankelijke onderzoeksjournalistiek, en wil maatregelen nemen om deze te beschermen als dat nodig is.
“Wij staan voor de veiligheid van journalisten en voor onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Indien nodig moeten er maatregelen worden getroffen die de o zo belangrijke persvrijheid en onderzoeksjournalistiek beschermen.”
D66 wil een sterke, onafhankelijke en betrouwbare media-industrie die de democratie beschermt en desinformatie bestrijdt. Ze investeren in de publieke omroep, onderzoeksjournalistiek en digitale vaardigheden, en eisen eerlijke vergoedingen van grote techbedrijven aan journalisten. D66 stelt duidelijke grenzen aan desinformatie en wil dat publieke middelen doelmatig worden besteed binnen de mediasector.
D66 ziet een sterke publieke omroep en onafhankelijke journalistiek als essentieel voor een goed functionerende democratie en het tegengaan van desinformatie. Ze willen investeren in de publieke omroep, onderzoeksjournalistiek en lokale media, en stellen eisen aan de besteding van publiek geld.
“D66 versterkt de onderzoeksjournalistiek en lokale en regionale journalistiek, zodat journalisten de overheid scherp kunnen controleren.”
“D66 investeert in een sterke publieke omroep met een divers en kwalitatief hoogstaand media-aanbod. We versterken de kerntaak van de publieke omroep: mensen voorzien van betrouwbare informatie. We bewaken dat publiek geld goed wordt besteed, ook bij bedrijven die buiten het bestel worden ingehuurd.”
D66 beschouwt het tegengaan van desinformatie en het beschermen van journalisten als basisvoorwaarden voor de democratie. Ze willen strengere handhaving, wettelijke verankering van journalistieke codes en uitsluiting van omroepen die desinformatie verspreiden.
“Desinformatie ondermijnt vertrouwen en verdeelt mensen. Het zet de democratie onder druk. Daarom pakken we het hard aan: de publieke omroep krijgt meer middelen om desinformatie te bestrijden, er wordt strenger gehandhaafd en de journalistieke code wordt vastgelegd in de wet. Omroepen die desinformatie verspreiden, horen niet thuis binnen de publieke omroep.”
“Vrijheid en veiligheid van journalisten is een basisvoorwaarde voor onze democratie. Daarom investeert D66 in persveiligheid. We beschermen freelancers en helpen bedreigde buitenlandse journalisten met noodvisa.”
D66 wil dat grote techbedrijven die verdienen aan journalistieke producten, journalisten eerlijk vergoeden. Dit moet de positie van de media-industrie versterken tegenover dominante digitale platforms.
“Grote techbedrijven die geld verdienen aan journalistieke producten moeten journalisten hier eerlijk voor vergoeden.”
DENK besteedt in haar verkiezingsprogramma nauwelijks directe aandacht aan de media-industrie als sector. Het programma richt zich vooral op digitale mensenrechten, privacybescherming en het tegengaan van schadelijke effecten van social media op kinderen, maar concrete voorstellen over de media-industrie zelf ontbreken vrijwel volledig.
DENK wil de macht van grote technologiebedrijven beperken en privacy van burgers beter beschermen, wat indirect invloed heeft op de media-industrie, vooral online platforms. De partij pleit voor strengere regelgeving, transparantie van algoritmes en meer toezicht op het gebruik van persoonsgegevens.
“Wij willen inzetten op betere waarborgen van de online privacy. Dat betekent dat handel in persoonsgegevens aan banden wordt gelegd en de macht van de bigtech bedrijven Europees moet worden ingeperkt.”
“Er komt een verplicht algoritmeregister, dat geldt voor zowel overheden als bedrijven die algoritmen inzetten.”
“Sterker toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP krijgt extra middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie.”
DENK wil kinderen beschermen tegen schadelijke invloeden van social media door een leeftijdsgrens in te stellen en verantwoord internetgebruik te stimuleren. Dit raakt de media-industrie in haar rol als aanbieder van digitale content en platforms.
“Wij nemen maatregelen om de schadelijke effecten van social mediagebruik op kinderen tegen te gaan. Dat betekent dat wij voor een leeftijdsgrens zijn van 15 jaar, waarbij voor kinderen schadelijke content onder die leeftijd wordt afgeschermd.”
“Wij stimuleren het terugdringen van telefoongebruik op school en geven meer aandacht aan het verantwoord gebruik van het internet.”
De VVD ziet een sterke, onafhankelijke en innovatieve mediasector als essentieel voor een goed geïnformeerde samenleving en het functioneren van de democratie. Ze willen publieke middelen meer richten op journalistiek, de NPO hervormen tot een efficiëntere organisatie met focus op kerntaken, en lokale en onafhankelijke media versterken. Daarnaast pleit de VVD voor meer toezicht op pluraliteit en marktdominantie, en stimuleert ze innovatie en digitale ontwikkeling binnen de mediasector.
De VVD wil dat publieke middelen voor media vooral ten goede komen aan de journalistiek, om deze te versterken en de samenleving beter te informeren. Dit is een reactie op de uitdagingen van desinformatie, digitale versnippering en buitenlandse beïnvloeding.
“Publieke middelen voor media moeten voor een groter deel aan de journalistiek besteed worden opdat zij sterker wordt.”
De VVD wil de NPO hervormen tot een efficiëntere, transparantere en toekomstbestendige organisatie die zich richt op haar kerntaken: nieuws, educatie, journalistiek, cultuur en grote sportevenementen, met beperkte ruimte voor amusement. Dit moet de publieke omroep weerbaarder en relevanter maken.
“We zetten de hervorming van de NPO door, waarbij deze efficiënter, transparanter en toekomstbestendiger wordt. We vinden dat de publieke omroep terug moet naar haar kerntaken: nieuws, educatie, journalistiek, cultuur en grote sportevenementen, met daarnaast enige ruimte voor amusement.”
De VVD wil sterke lokale media die inwoners informeren en het lokale bestuur kritisch volgen, en pleit voor meer toezicht op pluraliteit en marktdominantie in het media-aanbod. Onafhankelijke media zijn volgens de VVD cruciaal voor het tegengaan van desinformatie en het waarborgen van democratische waarden.
“We zetten ons in voor sterke lokale media in heel Nederland, die inwoners goed informeren over wat er in hun omgeving speelt en het lokale bestuur kritisch volgen.”
“We geven het Commissariaat voor de Media en de Autoriteit Consument & Markt meer toezicht op pluraliteit, marktdominantie en online veiligheid van het media-aanbod.”
De VVD wil dat de NPO meer ruimte krijgt voor coproducties, digitale exploitatie en innovatie, en verlangt transparantere rapportage over kosten en programmering. Dit moet de mediasector toekomstbestendig maken en inspelen op digitale ontwikkelingen.
“De NPO krijgt meer ruimte voor coproducties, digitale exploitatie en innovatie. Ze rapporteren transparanter over kosten en programmering op omroepniveau.”
De PVV wil de publieke omroep (NPO) volledig afschaffen en alle subsidies aan deze media-instelling stopzetten. Zij zien de NPO als een verlengstuk van een ideologie die niet de mening van de 'gewone Nederlander' weerspiegelt en willen het Mediapark in Hilversum transformeren tot een woonwijk. De partij pleit voor minder overheidsbemoeienis en financiering van de media-industrie.
De PVV beschouwt de NPO als een gesubsidieerde instelling die niet de stem van de gewone Nederlander vertegenwoordigt en te veel eenzijdige, 'woke' en multiculturele standpunten uitdraagt. Daarom wil de partij alle subsidies aan de NPO stopzetten en het Mediapark herbestemmen, waarmee zij een fundamentele verandering in de media-industrie voorstaat: volledige privatisering en beëindiging van publieke financiering.
De PVV verzet zich tegen wat zij zien als 'woke-ideologie' en 'genderpropaganda' in door de overheid gesubsidieerde media. Zij willen dat de media-industrie zich onthoudt van het verspreiden van dergelijke ideologieën, vooral als deze met belastinggeld worden gefinancierd.
“We stoppen met gesubsidieerd wokebeleid en schrappen de hokjesdenkende genderpropaganda op scholen.”
De SP wil de macht van grote mediabedrijven en techplatforms doorbreken om onafhankelijke, diverse en toegankelijke media te waarborgen. Ze pleiten voor strengere regulering van mediaconcentratie, investeren in de publieke omroep en beschermen digitale kunst en media tegen commerciële belangen. De partij ziet een sterke publieke rol als essentieel voor een pluriform medialandschap en het tegengaan van de dominantie van commerciële en Big Tech partijen.
De SP vindt dat de macht van grote mediabedrijven zoals DPG en Talpa te groot is geworden, wat de pluriformiteit en onafhankelijkheid van de media bedreigt. Ze willen mediaconcentratie tegengaan door wettelijke grenzen te stellen, zodat één of enkele bedrijven niet de markt kunnen domineren en onafhankelijke journalistiek behouden blijft.
“De macht van grote mediaconcerns zoals DPG en Talpa is te groot geworden. Dat bedreigt onafhankelijke journalistiek en een divers aanbod. Wij breken de macht van deze conglomeraten en voorkomen dat één of enkele bedrijven de markt kan domineren. De overheid stelt grenzen aan mediaconcentratie, zodat pluriformiteit en onafhankelijke media gegarandeerd blijven.”
De SP wil stoppen met bezuinigingen op de publieke omroep en juist investeren in een breed, divers en experimenteel aanbod. Ze vinden dat kijkcijfers niet leidend moeten zijn en dat er meer ruimte moet komen voor kritische journalistiek, Nederlands drama en documentaires.
“We stoppen de bezuinigingen en investeren juist in de publieke omroep. We pleiten voor een brede en diverse publieke omroep waar kijkcijfers niet meer leidend zijn en programmamakers meer mogelijkheden krijgen om te experimenteren met formats en programma’s. Bij de publieke omroep komt meer ruimte voor kritische journalistiek, Nederlands drama en documentaires.”
De SP erkent digitale media, games en online cultuur als volwaardige kunstvormen en wil deze ondersteunen. Ze verzetten zich tegen de commercialisering van cultuur door grote techbedrijven en willen digitaal erfgoed en digitale kunstenaars beschermen.
“Nieuwe kunstvormen – zoals digitale media, games en online cultuur – krijgen ruimte en steun. Grote techbedrijven mogen cultuur niet reduceren tot ‘content’ voor hun verdienmodel. We beschermen digitaal erfgoed en ondersteunen digitale kunstenaars.”
De SP benadrukt het belang van onafhankelijke en toegankelijke media voor de democratie. Ze willen sterke publieke en regionale journalistiek met stabiele financiering en bescherming van journalisten.
“Media horen onafhankelijk en toegankelijk te zijn. De journalistiek speelt een onmisbare rol in onze samenleving en democratie. Daarom zetten we in op sterke publieke en regionale journalistiek met goede en stabiele financiering. Verdiepende onderzoeksjournalistiek wordt aangemoedigd en ondersteund. Freelancers krijgen recht op een minimumtarief. We beschermen journalisten tegen bedreigingen, vanuit de samenleving en vanuit de politiek.”
50PLUS ziet een sterke publieke omroep als essentieel voor het waarborgen van persvrijheid en het tegengaan van bedreigingen aan de vrijheid van meningsuiting. Ze willen verspilling bij de publieke omroep tegengaan, waardevolle programma’s behouden en regionale omroepen versterken.
50PLUS vindt een stevige publieke omroep noodzakelijk om persvrijheid en vrijheid van meningsuiting te beschermen, maar wil verspilling tegengaan en waardevolle programma’s behouden. Dit standpunt richt zich op het belang van een onafhankelijke, efficiënte publieke media-industrie die maatschappelijke meerwaarde biedt, met specifieke aandacht voor ouderen.
“In deze tijd dat de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid overal bedreigd worden, is een stevige publieke omroep noodzakelijk. Verspilling bij de publieke omroep moet worden tegengegaan. Gelijktijdig is het van belang dat mooie programma’s, zoals die van bijvoorbeeld omroep Max, worden behouden.”
50PLUS benadrukt het belang van regionale omroepen vanwege hun nabijheid tot de burger. Dit standpunt onderstreept dat de media-industrie niet alleen nationaal, maar ook regionaal moet worden versterkt om de verbinding met lokale gemeenschappen te behouden.
“Regionale omroepen staan dicht bij de burger en worden bevorderd.”