FVD wil de maximumsnelheid op de Nederlandse wegen standaard verhogen naar 130 km/u en waar veilig mogelijk zelfs hoger, naar Duits model. Ze stellen dat dit de bereikbaarheid, mobiliteit en vrijheid vergroot, en willen daarnaast verkeershandhaving meer op veiligheid dan op boetes richten. Hun visie is dat autorijden sneller, soepeler en leuker moet worden, met minder bureaucratie en meer ruimte voor automobilisten.
FVD pleit voor het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen naar minimaal 130 km/u, en op plekken en tijdstippen waar het veilig kan zelfs nog hoger, geïnspireerd op het Duitse model. Ze zien dit als een manier om reizen sneller en soepeler te maken, de economie te stimuleren en de vrijheid van automobilisten te vergroten.
“De maximumsnelheid gaat standaard terug naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger, naar Duits model.”
“We brengen de reguliere maximumsnelheid terug naar 130 km/u en verhogen deze, op plekken en tijdstippen waar dat verantwoord is, zodat reizen sneller en soepeler gaat.”
“We verhogen de maximumsnelheid naar 130 km/u en hoger waar mogelijk...”
“We maken autorijden weer leuk en betaalbaar door de maximumsnelheid naar 130 km/u te verhogen...”
FVD koppelt de verhoging van de maximumsnelheid expliciet aan hun bredere visie op vrijheid, bereikbaarheid en economische dynamiek. Ze presenteren het verhogen van de snelheid als onderdeel van het terugbrengen van dynamiek en het verminderen van overheidsbemoeienis.
“Zo wordt Nederland weer een mobiele grootmacht waarin vrijheid, bereikbaarheid en welvaart hand in hand gaan.”
“Dynamiek terug: investeren in mobiliteit, infrastructuur en innovatie. Forum voor Democratie wil een Nederland dat bruisend in beweging is. We maken autorijden weer leuk en betaalbaar door de maximumsnelheid naar 130 km/u te verhogen...”
De Partij voor de Dieren wil de maximumsnelheid op autosnelwegen structureel verlagen naar 100 km/u en op ringwegen naar 70 km/u, met als doel het verminderen van uitstoot, het verbeteren van verkeersveiligheid en het beschermen van natuur en leefomgeving. Binnen de bebouwde kom pleit de partij voor een maximumsnelheid van 30 km/u. De partij ziet lagere snelheden als essentieel voor klimaat, gezondheid en veiligheid.
De PvdD wil de maximumsnelheid op autosnelwegen permanent verlagen naar 100 km/u, zowel overdag als ’s nachts, en op ringwegen naar 70 km/u. Dit moet zorgen voor minder uitstoot, meer verkeersveiligheid en een betere leefomgeving. De partij onderbouwt dit met het effect op CO2-uitstoot en verwijst naar internationale voorbeelden.
“De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur. Het verschil tussen 130 en 100 km per uur rijden levert 15 tot 25% minder uitstoot op.”
Om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in woonkernen te vergroten, wil de PvdD de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom verlagen naar 30 km/u. Dit sluit aan bij hun bredere visie op autoluwe steden en prioriteit voor voetgangers en fietsers.
“Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 km per uur.”
De partij pleit voor extra snelheidsbeperkingen in de nacht nabij natuurgebieden, om de veiligheid van mens en dier te waarborgen en verstoring van natuur te beperken.
“In de buurt van natuurgebieden gelden nachtelijke snelheidsbeperkingen in het belang van de veiligheid van alle levende wezens.”
De PvdD wil dat auto’s technisch begrensd worden zodat ze niet harder kunnen rijden dan noodzakelijk, met als doel verkeersveiligheid en het tegengaan van onnodig hoge snelheden.
“Om de verkeersveiligheid te verbeteren krijgen auto’s een snelheidslimiet. Er is geen reden waarom een auto 180 km per uur moet kunnen rijden.”
BIJ1 doet in haar verkiezingsprogramma geen concrete voorstellen over het verlagen of aanpassen van de maximumsnelheid op de weg. Het programma richt zich vooral op het verminderen van autoverkeer, het stoppen van snelwegverbredingen en het stimuleren van alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsen. Specifieke beleidsmaatregelen over de maximumsnelheid worden niet genoemd.
BIJ1 wil het autoverkeer terugdringen door te investeren in openbaar vervoer en het stoppen van snelwegverbredingen, maar noemt geen expliciete aanpassing van de maximumsnelheid. De focus ligt op het beperken van de ruimte voor auto's en het stimuleren van duurzamere vervoersvormen.
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden. We staken de toevoeging van rijstroken aan de snelwegen”
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“We moedigen het gebruik van 30km-zones aan.”
Het VVD-verkiezingsprogramma bevat geen concrete standpunten of voorstellen over het verhogen, verlagen of aanpassen van de maximumsnelheid op de weg. De partij richt zich vooral op verkeersveiligheid, handhaving van bestaande regels en het aanpakken van overtredingen, maar doet geen uitspraken over de hoogte of wijziging van de maximumsnelheid.
De VVD wil de verkeersveiligheid verbeteren door strengere handhaving op snelheidsovertredingen, onder andere via meer flitspalen en hogere straffen voor verkeershufters. Dit standpunt adresseert het probleem van verkeersonveiligheid, maar zegt niets over het aanpassen van de maximumsnelheid zelf.
“We pakken onveilige N-wegen aan, richten wegen anders in, waarbij we oog houden voor een vlotte en veilige doorstroming, en zetten waar nodig flitspalen in.”
“Daarnaast verstevigen we de handhaving op rijden onder invloed van drugs en alcohol, en met een telefoon achter het stuur. Bovendien verstevigen we ook de aanpak van snelheids- en geluidsovertredingen van motoren.”
“We verhogen de straffen voor (stelselmatige) verkeershufters, onder meer door levenslange rijontzeggingen in te voeren en boetes te verhogen.”
DENK wil de maximumsnelheid op de weg verhogen naar 130 km/u, zowel overdag als 's avonds, waar dit mogelijk is. Tegelijkertijd benadrukt de partij het belang van verkeersveiligheid, met strengere handhaving op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur en extra aandacht voor veiligheid rondom scholen en in woonwijken. Hun visie combineert dus een hogere snelheid met aanvullende veiligheidsmaatregelen.
DENK pleit ervoor om de maximumsnelheid op de weg overal waar het kan terug te brengen naar 130 km/u, zowel overdag als 's avonds. Dit voorstel is bedoeld om autorijden aantrekkelijker en sneller te maken, maar wordt gekoppeld aan de voorwaarde dat het alleen gebeurt waar het verantwoord is.
“De maximumsnelheid gaat overdag én ‘s avonds overal waar dit kan terug naar 130 km/u.”
Hoewel DENK de maximumsnelheid wil verhogen, onderstreept de partij het belang van verkeersveiligheid. Ze willen strenger handhaven op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur en extra aandacht voor verkeersveiligheid rondom scholen en in woonwijken.
“Tegelijkertijd staan wij voor beleid om de verkeersveiligheid te vergroten. Op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur wordt strenger gehandhaafd. Wij willen meer aandacht voor verkeersveiligheid rondom scholen en in woonwijken.”
GroenLinks-PvdA wil de verkeersveiligheid verhogen door de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom te verlagen naar 30 kilometer per uur als norm. Dit voorstel is onderdeel van een bredere visie waarin voetgangers en fietsers prioriteit krijgen boven auto’s, en verkeersveiligheid en duurzaamheid centraal staan.
GroenLinks-PvdA stelt voor om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom standaard te verlagen naar 30 kilometer per uur. Hiermee willen ze het aantal verkeersslachtoffers verminderen en de leefbaarheid en veiligheid in woonwijken vergroten, vooral voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers.
“Binnen de bebouwde kom wordt 30 kilometer per uur de norm.”
Door de maximumsnelheid te verlagen en infrastructuur aan te passen, wil GroenLinks-PvdA de positie van voetgangers en fietsers versterken. Dit draagt bij aan een gezondere, veiligere en schonere leefomgeving.
“Voetgangers en fietsers krijgen voorrang op auto’s.”
De PVV wil de maximumsnelheid op de snelweg verhogen naar 140 km/u, waar dat veilig kan. Zij zien autorijden als een vorm van vrijheid en verzetten zich tegen beperkende maatregelen voor automobilisten. De partij koppelt deze verhoging aan het belang van mobiliteit, economische welvaart en het verminderen van overheidsbemoeienis.
De PVV vindt dat autorijden vrijheid en welvaart symboliseert en dat automobilisten te veel worden beperkt. Door de maximumsnelheid op de snelweg te verhogen naar 140 km/u (waar dat veilig kan), wil de partij de bewegingsvrijheid van automobilisten vergroten en de reistijd verkorten. Dit voorstel wordt gepresenteerd als onderdeel van een bredere visie tegen strengere milieumaatregelen en voor meer keuzevrijheid op de weg.
Volt wil de maximumsnelheid op snelwegen verlagen als dat nodig is om de klimaatdoelen op korte termijn te halen, en onderzoekt daarbij ook de effecten op verkeersveiligheid. Deze maatregel kan worden teruggedraaid als het merendeel van het verkeer elektrisch is. Daarnaast pleit Volt voor het invoeren van meer 30 km/u-zones binnen de bebouwde kom om de verkeersveiligheid te verbeteren en de uitstoot in dichtbevolkte gebieden te verminderen.
Volt stelt voor om de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen als dit noodzakelijk is om de klimaatdoelen op korte termijn te behalen. De partij koppelt deze maatregel expliciet aan de mate van elektrificatie van het wagenpark en wil de effecten op verkeersveiligheid onderzoeken. Het is een tijdelijke maatregel die kan worden aangepast wanneer het merendeel van het verkeer elektrisch is.
“Op snelwegen verlagen we de maximumsnelheid als dit nodig is om op korte termijn de klimaatdoelen te halen. Daarnaast onderzoeken we welke effecten dit heeft op de verkeersveiligheid. Als het merendeel van het verkeer elektrisch is, kunnen we deze maatregel weer aanpassen.”
Volt wil op meer plekken binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid verlagen naar 30 kilometer per uur. Dit is gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van de uitstoot in dichtbewoonde gebieden.
“We gaan op meer plekken binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur rijden. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en verminderen we de uitstoot in dichtbewoonde gebieden.”
BVNL wil de maximumsnelheid op de Nederlandse wegen harmoniseren en verhogen naar 130 km/uur. Zij zien dit als onderdeel van een bredere visie waarin automobiliteit wordt gestimuleerd en beperkingen voor automobilisten worden verminderd.
BVNL pleit voor het verhogen en harmoniseren van de maximumsnelheid naar 130 km/uur. Dit voorstel is bedoeld om de doorstroming op de wegen te verbeteren en de positie van automobilisten te versterken, in lijn met hun algemene voorkeur voor minder restricties en meer vrijheid voor weggebruikers.
“De maximumsnelheid harmoniseren en verhogen naar 130 km/uur.”
NSC benadrukt het belang van het respecteren van de maximumsnelheid, vooral binnen de bebouwde kom, en wil streng optreden tegen overtredingen. Er worden geen voorstellen gedaan om de maximumsnelheid te verhogen of verlagen; de focus ligt op handhaving en verkeersveiligheid.
NSC vindt het belangrijk dat de bestaande maximumsnelheden worden nageleefd om de verkeersveiligheid te waarborgen, met name in woongebieden. Het programma legt de nadruk op strenge handhaving tegen overtredingen, zoals te hard rijden, telefoongebruik en rijden onder invloed, om zo de veiligheid op de weg te vergroten.
“De maximale snelheid moet gerespecteerd worden, zeker binnen de bebouwde kom. Er wordt streng opgetreden tegen telefoongebruik in de auto en tegen rijden onder invloed van alcohol en drugs.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma