FVD wil de maximumsnelheid op snelwegen standaard verhogen naar 130 km/u en waar veilig mogelijk zelfs hoger, naar Duits model. Ze stellen dat dit de mobiliteit, bereikbaarheid en vrijheid vergroot, en willen daarnaast verkeersboetes verlagen en trajectcontroles afschaffen om autorijden aantrekkelijker te maken.
FVD pleit voor het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen naar 130 km/u als standaard, en op plekken en tijdstippen waar het verantwoord is zelfs hoger, naar voorbeeld van Duitsland. Dit moet volgens de partij zorgen voor snellere en soepelere reizen, en past in hun bredere visie op meer vrijheid en bereikbaarheid voor automobilisten.
“De maximumsnelheid gaat standaard terug naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger, naar Duits model.”
“We brengen de reguliere maximumsnelheid terug naar 130 km/u en verhogen deze, op plekken en tijdstippen waar dat verantwoord is, zodat reizen sneller en soepeler gaat.”
“We verhogen de maximumsnelheid naar 130 km/u en hoger waar mogelijk...”
“We maken autorijden weer leuk en betaalbaar door de maximumsnelheid naar 130 km/u te verhogen...”
Als aanvulling op het verhogen van de maximumsnelheid wil FVD trajectcontroles afschaffen en verkeersboetes verlagen, omdat zij vinden dat deze maatregelen autorijden veiliger, minder stressvol en betaalbaarder maken. Dit sluit aan bij hun streven naar meer vrijheid en minder overheidsbemoeienis op de weg.
“We schaffen trajectcontroles af, zodat autorijden veiliger en minder stressvol wordt.”
“We verlagen de exorbitante verkeersboetes - die nu een verkapte belasting zijn - naar een niveau dat altijd onder het Europees gemiddelde ligt, zodat de angstcultuur op de weg kan worden doorbroken.”
De Partij voor de Dieren wil de maximumsnelheid op autosnelwegen structureel verlagen naar 100 km/u en op ringwegen naar 70 km/u, met 30 km/u als norm binnen de bebouwde kom. Dit beleid is gericht op het verminderen van uitstoot, het verbeteren van verkeersveiligheid en het creëren van een leefbaardere, gezondere omgeving.
De PvdD stelt voor om de maximumsnelheid op autosnelwegen zowel overdag als ’s nachts te verlagen naar 100 km/u, en op ringwegen naar 70 km/u. Dit moet leiden tot minder uitstoot en een veiliger verkeer. De partij ziet het verschil tussen 130 en 100 km/u als significant voor het klimaat en de volksgezondheid.
“De maximumsnelheid op autosnelwegen wordt overdag en ’s nachts 100 km per uur en op ringwegen 70 km per uur. Het verschil tussen 130 en 100 km per uur rijden levert 15 tot 25% minder uitstoot op.”
Om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in woonkernen te vergroten, wil de PvdD de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom verlagen naar 30 km/u. Dit sluit aan bij hun bredere visie op autoluwe steden en prioriteit voor voetgangers en fietsers.
“Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 km per uur.”
De partij pleit voor extra snelheidsbeperkingen in de nacht rondom natuurgebieden, met het oog op de veiligheid van mens en dier.
“In de buurt van natuurgebieden gelden nachtelijke snelheidsbeperkingen in het belang van de veiligheid van alle levende wezens.”
De PvdD wil dat auto’s technisch begrensd worden zodat extreem hoge snelheden niet meer mogelijk zijn, met als doel de verkeersveiligheid te vergroten.
“Om de verkeersveiligheid te verbeteren krijgen auto’s een snelheidslimiet. Er is geen reden waarom een auto 180 km per uur moet kunnen rijden.”
BIJ1 noemt het onderwerp "maximum snelheid" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar pleit wel voor het ontmoedigen van autoverkeer en het stimuleren van lagere snelheden in de bebouwde kom. Het programma richt zich op het verminderen van autogebruik, het stoppen van snelwegverbredingen en het aanmoedigen van 30km-zones, met als doel veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid te vergroten.
BIJ1 wil geen uitbreiding van snelwegen en stimuleert lagere snelheden in woonwijken om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren. Dit beleid is gericht op het terugdringen van autoverkeer en het bevorderen van alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsen, wat indirect invloed heeft op de maximum snelheid.
De PVV wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 140 km/u, waar dat veilig kan. Zij zien autorijden als een vorm van vrijheid en verzetten zich tegen beperkende maatregelen voor automobilisten. De verhoging van de maximumsnelheid wordt gepresenteerd als onderdeel van een breder beleid om de positie van de automobilist te versterken en mobiliteit te bevorderen.
De PVV pleit voor het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen naar 140 km/u, mits dit veilig kan. Dit voorstel is onderdeel van hun visie dat autorijden vrijheid en welvaart symboliseert, en dat automobilisten niet verder moeten worden beperkt door regelgeving. De partij positioneert zich hiermee expliciet tegen recente snelheidsverlagingen en benadrukt het belang van doorrijden en minder stilstand.
Het VVD-verkiezingsprogramma bevat geen concrete standpunten of beleidsvoorstellen over het verhogen, verlagen of aanpassen van de maximum snelheid op wegen. De partij richt zich vooral op verkeersveiligheid, handhaving van snelheids- en geluidsovertredingen, en het verbeteren van de doorstroming, maar noemt nergens expliciet de maximum snelheid als beleidsinstrument.
De VVD wil de verkeersveiligheid verbeteren door strengere handhaving op snelheidsovertredingen, met name gericht op motoren en verkeershufters. Dit standpunt adresseert het probleem van verkeersonveiligheid, maar gaat niet in op het aanpassen van de maximum snelheid zelf.
Volt wil de maximumsnelheid op snelwegen verlagen als dat nodig is om de klimaatdoelen op korte termijn te halen, met de mogelijkheid om deze maatregel later terug te draaien als het merendeel van het verkeer elektrisch is. Daarnaast pleit Volt voor het invoeren van 30 km/u als maximumsnelheid op meer plekken binnen de bebouwde kom om de verkeersveiligheid te verbeteren en de uitstoot te verminderen. Hun visie is pragmatisch en gericht op het combineren van klimaatwinst en verkeersveiligheid, met ruimte voor aanpassing op basis van technologische ontwikkelingen.
Volt stelt voor om de maximumsnelheid op snelwegen te verlagen als tijdelijke maatregel om de klimaatdoelen te halen. Dit is een pragmatische, op data gebaseerde benadering waarbij de maatregel kan worden teruggedraaid als de omstandigheden veranderen, bijvoorbeeld als het wagenpark grotendeels elektrisch is.
“Op snelwegen verlagen we de maximumsnelheid als dit nodig is om op korte termijn de klimaatdoelen te halen. Daarnaast onderzoeken we welke effecten dit heeft op de verkeersveiligheid. Als het merendeel van het verkeer elektrisch is, kunnen we deze maatregel weer aanpassen.”
Volt wil op meer plekken binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid verlagen naar 30 km/u. Dit is bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten en de uitstoot in dichtbevolkte gebieden te verminderen.
“We gaan op meer plekken binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur rijden. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid en verminderen we de uitstoot in dichtbewoonde gebieden.”
BVNL wil de maximumsnelheid op snelwegen harmoniseren en verhogen naar 130 km/uur. Dit past binnen hun bredere visie om automobilisten meer vrijheid te geven en de infrastructuur beter af te stemmen op de behoeften van het verkeer. Het verhogen van de maximumsnelheid wordt gepresenteerd als een concrete maatregel om de doorstroming te verbeteren en het wegennet efficiënter te benutten.
BVNL pleit voor het harmoniseren en verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen naar 130 km/uur. Hiermee wil de partij de doorstroming bevorderen, de reistijd verkorten en automobilisten meer vrijheid geven. Dit standpunt is onderdeel van een breder beleid om de infrastructuur uit te breiden en het autorijden aantrekkelijker te maken.
“De maximumsnelheid harmoniseren en verhogen naar 130 km/uur.”
De ChristenUnie noemt "maximum snelheid" alleen in de context van het spoor: zij willen de maximumsnelheid op het spoor verhogen naar 160 km/u waar de ondergrond dit toelaat. Over de maximumsnelheid op wegen (auto’s) doet de partij geen concrete uitspraken of voorstellen in het programma. De focus ligt dus uitsluitend op sneller treinverkeer als onderdeel van duurzame mobiliteit.
De ChristenUnie wil het treinverkeer versnellen door op delen van het spoor een hogere maximumsnelheid van 160 km/u in te voeren, mits de ondergrond dit toelaat. Dit past binnen hun bredere visie op duurzame mobiliteit en het aantrekkelijker maken van de trein als alternatief voor de auto en het vliegtuig.
“Op het spoorwegennet wordt – daar waar de ondergrond het toelaat – een maximumsnelheid van 160 km/u de norm.”
DENK wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 130 km/u, zowel overdag als 's avonds, waar dit mogelijk is. Tegelijkertijd benadrukt de partij het belang van verkeersveiligheid, met strengere handhaving op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur en extra aandacht voor veiligheid rondom scholen en in woonwijken. Hun visie combineert dus een hogere maximumsnelheid met aanvullende veiligheidsmaatregelen.
DENK pleit ervoor om de maximumsnelheid op snelwegen overal waar het kan terug te brengen naar 130 km/u, zowel overdag als 's avonds. Dit voorstel wordt gepresenteerd als onderdeel van het betaalbaar en aantrekkelijk houden van autorijden, zonder daarbij de verkeersveiligheid uit het oog te verliezen.
“De maximumsnelheid gaat overdag én ‘s avonds overal waar dit kan terug naar 130 km/u. Tegelijkertijd staan wij voor beleid om de verkeersveiligheid te vergroten. Op overtredingen zoals telefoongebruik achter het stuur wordt strenger gehandhaafd. Wij willen meer aandacht voor verkeersveiligheid rondom scholen en in woonwijken.”
GroenLinks-PvdA wil de verkeersveiligheid verhogen door de maximum snelheid binnen de bebouwde kom te verlagen naar 30 kilometer per uur als norm. Dit voorstel is onderdeel van hun bredere visie om voetgangers en fietsers prioriteit te geven boven autoverkeer en zo de leefbaarheid en veiligheid in steden te verbeteren.
GroenLinks-PvdA stelt voor om de maximum snelheid binnen de bebouwde kom standaard te verlagen naar 30 kilometer per uur. Dit moet de verkeersveiligheid vergroten, vooral voor kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers, en sluit aan bij hun streven naar gezondere en schonere mobiliteit.
“Binnen de bebouwde kom wordt 30 kilometer per uur de norm.”
NSC vindt dat de maximum snelheid strikt moet worden nageleefd, vooral binnen de bebouwde kom, om de verkeersveiligheid te vergroten. Ze pleiten voor strengere handhaving op snelheidsovertredingen en gerelateerd gevaarlijk rijgedrag, zoals telefoongebruik en rijden onder invloed. Concrete beleidsvoorstellen richten zich op respecteren en handhaven van de maximum snelheid, niet op het wijzigen van bestaande snelheidslimieten.
NSC benadrukt het belang van het respecteren van de maximum snelheid, met name binnen de bebouwde kom, om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ze willen streng optreden tegen overtredingen en gevaarlijk gedrag in het verkeer, waarbij handhaving centraal staat. Dit standpunt adresseert het probleem van verkeersonveiligheid door te focussen op naleving van bestaande snelheidslimieten.
“De maximale snelheid moet gerespecteerd worden, zeker binnen de bebouwde kom. Er wordt streng opgetreden tegen telefoongebruik in de auto en tegen rijden onder invloed van alcohol en drugs.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma