DENK wil de banden tussen Nederland en Marokko versterken, met nadruk op het vergemakkelijken van mobiliteit en samenwerking. Hun belangrijkste concrete voorstel is het versoepelen van visumregels tussen Nederland en Marokko om werken en wonen te vergemakkelijken. DENK ziet Marokko als een belangrijk "bindingsland" vanwege de grote gemeenschap met Marokkaanse wortels in Nederland.
DENK pleit voor het versoepelen van visumregels tussen Nederland en Marokko om het voor mensen makkelijker te maken om te werken en wonen in Nederland. Dit voorstel is onderdeel van een bredere visie om de diplomatieke en economische relaties met landen waar veel Nederlanders hun wortels hebben, te verbeteren. DENK wil hierbij de betrokken gemeenschappen actief betrekken.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
“Nederland gaat specifiek diplomatiek beleid voeren voor het bevorderen van de diplomatieke en economische betrekkingen met bindingslanden. De gemeenschappen in Nederland worden hierbij betrokken.”
GroenLinks-PvdA benoemt Marokko expliciet als een van de landen die betrokken zijn bij intimidatie en geweld tegen Nederlanders binnen de landsgrenzen. Hun belangrijkste voorstel is het beschermen van diaspora-gemeenschappen in Nederland tegen inmenging en intimidatie door buitenlandse overheden, waaronder Marokko, via een meldpunt, strafrechtelijke stappen en diplomatieke maatregelen. De partij richt zich hiermee op het waarborgen van de veiligheid en autonomie van mensen met een migratieachtergrond.
GroenLinks-PvdA wil de diaspora in Nederland beschermen tegen intimidatie en inmenging door buitenlandse overheden, waaronder Marokko. Dit doen ze door het opzetten van een meldpunt, het nemen van strafrechtelijke stappen en het inzetten van diplomatieke maatregelen. Het doel is om de veiligheid van Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond te waarborgen en buitenlandse beïnvloeding tegen te gaan.
“vele Nederlanders het slachtoffer van intimidatie en geweld binnen onze eigen grenzen door landen als China, Iran, Eritrea, Turkije en Marokko. We beschermen de diaspora in Nederland, bijvoorbeeld door de spoedige oprichting van een toegankelijk meldpunt, strafrechtelijke stappen en diplomatieke maatregelen.”
JA21 wil geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU en verzet zich tegen het inzetten van arbeidsmigratie als ruilmiddel voor het terugnemen van onderdanen door landen zoals Marokko. Hun beleid richt zich op het beperken en reguleren van migratie, waarbij ze expliciet benoemen dat arbeidsmigratie niet gebruikt mag worden als onderhandelingsmiddel met landen buiten de EU, waaronder Marokko.
JA21 is kritisch op het gebruik van arbeidsmigratie als onderhandelingsmiddel om landen buiten de EU, zoals Marokko, te bewegen hun onderdanen terug te nemen. Zij vinden dat arbeidsmigratie uitsluitend in het belang van Nederland moet zijn en niet als diplomatiek ruilmiddel mag worden ingezet. Dit standpunt adresseert het probleem van ongewenste migratiestromen en het gebrek aan grip op terugkeer van uitgeprocedeerde migranten.
“Arbeidsmigratie niet als ‘ruilmiddel’ inzetten voor het terugnemen van onderdanen door landen buiten de EU, zoals Marokko.”
De PVV koppelt "Marokko" in haar verkiezingsprogramma uitsluitend aan criminaliteitsstatistieken onder Marokkaanse Nederlanders. Het programma noemt Marokkanen expliciet als groep die volgens de partij vaker verdacht wordt van misdrijven, en gebruikt deze statistiek als onderbouwing voor strengere maatregelen tegen criminaliteit onder allochtonen. Er zijn geen andere concrete beleidsvoorstellen of bredere standpunten over Marokko als land of over bilaterale betrekkingen.
De PVV stelt dat Marokkanen in Nederland disproportioneel vaak verdacht worden van misdrijven en gebruikt dit als argument voor strengere aanpak van criminaliteit onder allochtonen. Dit standpunt wordt gepresenteerd als feitelijke onderbouwing voor hun bredere beleid gericht op veiligheid en immigratiebeperking.
“Marokkanen zijn 5,5 keer vaker verdacht van een misdrijf dan Nederlanders; allochtonen zijn verdachte in 55% van alle geweldsmisdrijven; ruim 70% van alle gedetineerden is allochtoon. Dat is onacceptabel.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma