BVNL ziet een sterke, goed functionerende infrastructuur als essentieel voor de Nederlandse economie en logistiek. De partij pleit voor forse investeringen in wegen, openbaar vervoer, vliegvelden en internationale verbindingen om logistieke knelpunten op te lossen en de bereikbaarheid te verbeteren. BVNL wil daarnaast minder regels en lasten voor ondernemers, zodat logistieke processen efficiënter kunnen verlopen.
BVNL vindt dat de groei van de bevolking en economie vraagt om een forse uitbreiding en modernisering van de infrastructuur, met specifieke aandacht voor logistieke bottlenecks zoals files, openbaar vervoer en vliegvelden. Dit moet de doorstroming en bereikbaarheid verbeteren, wat direct invloed heeft op logistieke processen in Nederland.
“Het economisch belang van een goede infrastructuur is enorm. De Nederlandse bevolking is in de afgelopen decennia met miljoenen mensen toegenomen, maar de infrastructuur is hier niet op aangepast. Daarom is een enorme inhaalslag nodig.”
“Meer investeren in de uitbreiding van de capaciteit van het wegennet. Files worden aangepakt door de capaciteit van de wegen af te stemmen op de hoeveelheid auto’s en er wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.”
“Meer investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer.”
“Meer aandacht voor internationale treinverbindingen. Doorbreken van het monopolie van kaartverkoop door nationale vervoerders. Meer aandacht voor ProRail als bottle-neck voor nieuwe infrastructuur.”
“De A3 tussen Amsterdam en Rotterdam aanleggen.”
“Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.”
“De Lelylijn moet er zo snel mogelijk komen.”
“Vliegveld Lelystad gaat zo snel mogelijk open.”
“We gaan investeren in andere vliegvelden zoals Rotterdam/The Hague airport, Eindhoven en Eelde om de druk op Schiphol te verlichten.”
BVNL wil de regeldruk en belastingdruk voor ondernemers, waaronder logistieke bedrijven, fors verminderen. Dit moet de logistieke sector flexibeler en concurrerender maken, zodat goederen- en personenstromen efficiënter kunnen verlopen.
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
FVD ziet logistiek als een cruciale motor voor de Nederlandse economie en pleit voor maximale ruimte en minder regelgeving voor logistieke knooppunten zoals de haven van Rotterdam en Schiphol. Ze willen oneerlijke concurrentie in de transportsector aanpakken, investeren in infrastructuur en innovatie, en belemmeringen voor logistieke groei wegnemen om Nederland als internationale logistieke hub te versterken.
FVD wil dat logistieke centra zoals de haven van Rotterdam en Schiphol zonder Europese beperkingen kunnen groeien, omdat zij deze zien als essentieel voor handel, werkgelegenheid en de internationale positie van Nederland. Door het schrappen van CO2- en stikstofregels en het stimuleren van uitbreiding, wil FVD de concurrentiekracht van de Nederlandse logistiek vergroten.
“We stellen bedrijven in de haven vrij van het Europese CO2-emissiehandelssysteem (ETS) en stikstofregels, zodat de haven onbeperkt kan uitbreiden en floreren.”
“Schiphol is een essentiële motor van handel en toerisme, en die rol moet worden versterkt in plaats van beknot.”
“De haven van Rotterdam krijgt ruim baan.”
FVD wil een einde maken aan uitbuiting en oneerlijke concurrentie door onderbetaalde buitenlandse chauffeurs en malafide uitzendbureaus, omdat dit de Nederlandse logistieke sector ondermijnt en de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Ze pleiten voor strenge handhaving op opleiding, bijscholing en minimale talenkennis voor chauffeurs.
“Onze chauffeurs en bedrijven hebben te maken met oneerlijke concurrentie van onderbetaalde buitenlandse chauffeurs die via schimmige constructies en malafide uitzendbureaus in Nederland werkzaam zijn.”
“We pakken onderbetaalde buitenlandse chauffeurs, schijnconstructies en illegale uitzendbureaus aan, zodat de sector weer eerlijk en concurrerend wordt.”
“We handhaven streng op chauffeursopleidingen en verplichte bijscholing, zodat alleen goed opgeleide chauffeurs de weg op gaan.”
“We stellen eisen aan de talenkennis van chauffeurs, zodat zij de verkeersregels begrijpen en de veiligheid op onze wegen wordt gewaarborgd.”
FVD wil investeren in infrastructuur zoals wegen, openbaar vervoer, hyperloop-technologie en glasvezel om de logistieke bereikbaarheid en innovatie te versterken. Dit moet Nederland toekomstbestendig maken als logistieke draaischijf.
“We verbreden en optimaliseren alle snelwegen om doorstroming te verbeteren en regionale economieën te versterken.”
“We investeren in hyperloop-technologie als supersnelle verbinding tussen steden en landen, en zorgen dat heel Nederland wordt voorzien van supersnel glasvezel internet.”
“Een nieuwe luchthaven in de Noordzee en innovaties zoals hyperloops en supersnel glasvezelinternet maken Nederland toekomstbestendig.”
JA21 beschouwt logistiek als een vitale sector voor de Nederlandse economie en internationale concurrentiepositie. De partij verzet zich tegen dwingende elektrificatie, extra belastingen en een lappendeken aan milieuzones, en pleit voor minder regeldruk en investeringen in infrastructuur. JA21 wil logistieke ketens versterken door realistisch beleid, behoud van fossiele brandstoffen in zwaar transport, en het aantrekkelijker maken van de sector voor ondernemers.
JA21 vindt dat elektrificatie van zwaar transport en logistiek niet realistisch is op korte termijn en verzet zich tegen nationale afbouw van fossiele brandstoffen. De partij wijst op praktische problemen zoals netcongestie, hoge kosten en het ontbreken van laadfaciliteiten, en wil ondernemers niet opzadelen met onhaalbaar beleid.
“Fossiele brandstof blijft de komende jaren de dominante energiebron in zowel transport als logistiek. Elektrisch rijden is nog niet geschikt voor grootschalige toepassing bij zwaar transport, lange afstanden en intensief gebruik.”
“Geen dwingende elektrificatie van zwaar transport en bouwmaterieel.”
“Ondernemers mogen niet langer worden opgezadeld met het huidige ondoordachte en onhaalbare beleid rond de elektrificatie van (onder andere) wagenparken. Van dwang kan in dat kader geen sprake zijn.”
JA21 wil onnodige regeldruk en bureaucratie in de logistieke sector verminderen en waarschuwt voor een onwerkbare situatie door verschillende milieuzones in steden. De partij pleit voor het afschaffen van onnodige regels en het aantrekkelijker maken van de sector voor jonge ondernemers en chauffeurs.
“JA21 wil ruimte voor ondernemers creëren door onnodige regeldruk in de logistieke vergunningverlening af te schaffen en door met minder bureaucratie de transportsector aantrekkelijk te maken voor jonge ondernemers en chauffeurs.”
“Geen lappendeken aan milieuzones in steden.”
“Er ontstaat een lappendeken aan verschillende regelingen over het land wat voor het bedrijfsleven tot een onwerkbare situatie leidt.”
JA21 ziet sterke logistieke ketens en infrastructuur als essentieel voor de economie en geopolitieke onafhankelijkheid. De partij wil extra investeren in infrastructuur en het behoud en de versterking van binnenvaart, spoor en havens.
“Transport en logistiek zijn van vitaal belang voor onze economie. Sterke logistieke ketens zijn een voorwaarde voor onze internationale concurrentiepositie.”
“Nederland ziet investering in behoud en versterking van binnenvaart, spoor en havens ook als een geopolitieke strategische opgave door ons land minder afhankelijk te maken van buitenlandse spelers en kwetsbare routes.”
“Extra investering in vervanging en renovatie van de infrastructuur van 0,5% van het BBP.”
JA21 erkent de strategische rol van Nederland als logistiek knooppunt en benadrukt het belang van bescherming van vitale infrastructuur en maritieme aanvoerroutes voor de samenleving.
“Nederland is een handelsland en logistiek knooppunt. Het grootste deel van onze import en export komt over zee. De bescherming van vitale infrastructuur en maritieme aanvoerroutes is voor onze samenleving van levensbelang.”
De PVV ziet logistiek als een essentieel onderdeel van de Nederlandse economie en mobiliteit, waarbij bereikbaarheid, infrastructuur en nationale controle centraal staan. De partij wil investeren in wegen, spoor, havens en luchthavens, en verzet zich tegen klimaatmaatregelen die de logistieke sector belemmeren. Belangrijke voorstellen zijn het samenvoegen van NS en ProRail, het schrappen van zero-emissiezones, het behouden van havens in Nederlandse handen, en het stimuleren van groei van Schiphol en Lelystad Airport.
De PVV benadrukt het belang van goed functionerende logistieke infrastructuur zoals wegen, spoorwegen, havens en luchthavens voor de economie en bereikbaarheid. De partij wil investeren in uitbreiding en verbetering van deze infrastructuur en verzet zich tegen maatregelen die de logistieke sector beperken.
“Provinciale opcenten worden een doelheffing: dit geld moet worden uitgegeven aan meer asfalt, wegverbredingen, verkeersveiligheid etc.”
“NS en ProRail samen in één groot Nederlands Spoorbedrijf”
“Schiphol mag groeien”
“Lelystad Airport openen”
“Van net zo groot belang zijn onze binnenvaart en havens – maar ook havenbedrijven gaan gebukt onder verregaande klimaatmaatregelen en de onbetaalbare energielasten.”
De PVV vindt dat kritieke logistieke infrastructuur, zoals havens, in Nederlandse publieke handen moet blijven om strategische belangen te waarborgen.
“Havens en andere kritieke infrastructuur altijd met een meerderheidsaandeel in Nederlandse (publieke) handen”
De partij verzet zich tegen klimaatmaatregelen die volgens haar de logistieke sector en ondernemers belemmeren, zoals zero-emissiezones en verplichte elektrificatie van vervoer.
De Partij voor de Dieren wil de logistiek in Nederland radicaal verduurzamen door het transport van goederen en dieren sterk te beperken, te vergroenen en regionaal te organiseren. Ze pleiten voor strengere regels en handhaving op diertransport, het ontmoedigen van internationale goederenstromen, en het stimuleren van lokale productie en circulaire economie om logistieke ketens te verkorten en te verduurzamen.
De PvdD wil het transport van levende dieren drastisch beperken vanwege dierenwelzijn en milieu-impact. Ze stellen strengere controles, verbieden export buiten de EU, en eisen technologische monitoring van transporten.
“Transporten van levende dieren uit de veehouderij naar landen buiten de EU zijn niet langer toegestaan. Aan import en doorvoer via de EU van dieren vanuit bijvoorbeeld de Verenigde Staten naar Azië komt per direct een einde. Eendagskuikens worden niet langer geëxporteerd en de hele wereld over gevlogen.”
“Transportwagens met dieren krijgen een gps-volgsysteem, ongeacht de lengte van het transport.”
“Er komt veel strengere controle en handhaving van de Nederlandse en Europese transportregels. Onafhankelijke dierenartsen controleren het welzijn van dieren tijdens een transport.”
De partij wil internationale logistieke stromen beperken door lokale productie te stimuleren en het goederenvervoer te vergroenen. Ze willen minder transport over lange afstanden, investeren in schonere scheepvaart en het belasten van vervuilende logistiek.
“We kiezen voor een economie waarin producten langer meegaan en er meer lokaal geproduceerd wordt. Zo beperken we het over de wereld slepen van goederen, zeker ook door de zeer vervuilende scheepvaart.”
“Goederenvervoer wordt stiller, schoner en klimaatneutraal. Of het nu gaat om vervoer per trein, over de weg, over water of per leiding.”
“De scheepvaart investeert in manieren om zuiniger te varen. Bijvoorbeeld met zeilen die bijdragen aan de voortstuwing en robots die de romp schoon en glad houden.”
De PvdD wil logistieke ketens verkorten door de economie te regionaliseren, lokale productie te stimuleren en afhankelijkheid van mondiale logistiek te verminderen.
“We bevorderen de regionalisering van de economie door lokale ketens, streekproducten en regionaal geldgebruik te stimuleren. Zo maken we economieën veerkrachtiger en minder afhankelijk van mondiale systemen.”
“Initiatieven voor regionale voedselproductie en de verbinding tussen boer en burger worden volop gestimuleerd. Ruim baan voor stadslandbouw, voedselbossen en boerderijen waarbij burgers samen het eigenaarschap vormgeven en samenwerken met de boer.”
De SGP erkent het belang van een sterke logistieke sector voor handel en bedrijvigheid en pleit voor gerichte investeringen in infrastructuur, arbeidsmarkt en verduurzaming van transport. Ze willen knelpunten in het logistieke netwerk aanpakken, de binnenvaart stimuleren, en de sector aantrekkelijker maken voor werknemers, met oog voor duurzaamheid en bereikbaarheid in heel Nederland.
De SGP ziet goede logistiek over weg, spoor en water als essentieel voor de economie en wil daarom investeren in onderhoud, uitbreiding en stimulering van logistieke netwerken. Dit moet niet alleen de handel ondersteunen, maar ook de bereikbaarheid van regio’s en voorzieningen waarborgen.
“Goede logistiek over weg, spoor én water is onontbeerlijk voor handel en bedrijvigheid.”
“Het Rijk investeert meer in het vaarwegennet. Achterstallig onderhoud bij sluizen en bruggen wordt aangepakt, evenals capaciteitsknelpunten, zoals bij de Volkeraksluizen.”
“De Rijksoverheid komt samen met provincies en gemeenten met een plan om goederenvervoer via de binnenvaart te stimuleren door betere benutting van vaarwegen en binnenhavens.”
“Het Rijk investeert mee in de aanleg van beveiligde truckparkings en ligplaatsen voor binnenvaartschepen.”
De SGP maakt zich zorgen over personeelstekorten in de logistiek en wil het werken in deze sector aantrekkelijker maken, mede door overheidssteun en betere arbeidsvoorwaarden.
“De overheid zet in om werk in deze sector weer aantrekkelijk te maken. Momenteel worstelen vervoersmaatschappijen met krapte op de arbeidsmarkt.”
Duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt voor de SGP in de logistieke sector. Ze willen investeren in schonere aandrijvingen, emissieloze transportopties en het stimuleren van alternatieve brandstoffen, met oog voor zowel milieu als economische belangen.
“Voor leefomgeving en klimaat is verduurzaming van het vervoer belangrijk.”
“De waarde van transport en logistiek zien we misschien pas als het misgaat, maar dan is het te laat. De SGP wil daarom steun en ruimte voor deze sector.”
“Verduurzaming van de binnenvaart door vervanging van motoren en aanleg van bunkerplaatsen voor duurzame brandstoffen en stroom verdient steun.”
Volt ziet logistiek als een cruciale schakel voor duurzame mobiliteit en economie, met een sterke focus op het moderniseren van goederenvervoer per spoor en het verbeteren van internationale treinverbindingen. De partij wil logistieke knelpunten aanpakken door te investeren in infrastructuur, digitalisering en grensoverschrijdende samenwerking, zodat vervoer efficiënter, groener en toekomstbestendig wordt. Concrete voorstellen zijn onder andere de modernisering van goederenwagons, digitalisering van logistieke processen en het versterken van internationale spoorlijnen.
Volt wil het goederenvervoer verduurzamen en efficiënter maken door te investeren in moderne wagons, digitalisering en infrastructuurverbeteringen. Dit moet zorgen voor minder vrachtverkeer op de weg, minder files en een oplossing voor het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. De focus ligt op het versnellen van logistieke processen en het verbeteren van grensoverschrijdende verbindingen.
“Goed georganiseerd goederenverkeer per spoor zorgt voor minder vrachtverkeer over de weg. Dat is beter voor het milieu en biedt een oplossing voor het groeiend tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Ook zorgt dit voor minder files in de EU. Daarom moderniseren we het goederenvervoer per spoor.”
“We maken zoveel mogelijk gebruik van moderne goederenwagons die 120 km/u rijden en het passagiersvervoer zo min mogelijk hinderen.”
“Met een snelle invoering van de nieuwe digitale automatische Scharfenbergkoppeling wordt een grote efficiëntieslag gemaakt.”
“Om het goederenvervoer naar Noord-Duitsland te verbeteren, verdubbelen we het spoor van de Twentekanaallijn die in 2027 wordt geëlektrificeerd.”
Volt zet in op betere internationale treinverbindingen en logistieke afstemming binnen Europa. Door infrastructuur te verbeteren en boekingssystemen te integreren, wil Volt grensoverschrijdende logistiek en mobiliteit vergemakkelijken en verduurzamen.
“We geven internationale treinen prioriteit. Dit zorgt niet alleen voor een betere internationale bereikbaarheid, maar ook voor een betere verbinding aan de grens en tussen steden.”
“We versterken daarom bestaande spoorlijnen tussen veelgebruikte routes zoals Den Haag-Frankfurt, Rotterdam-Berlijn en Amsterdam-Londen.”
“We investeren in de aanleg en reparatie van infrastructuur in de grensregio’s, zodat woon- en werkverkeer, familiebezoek en studeren over de grens makkelijker wordt.”
“We zetten in op internationale boekingssystemen voor Europese spoorwegen waar je gemakkelijk routes en prijzen kan vergelijken en met één ticket de hele treinreis boekt.”
BBB ziet de logistieke sector als cruciaal voor de Nederlandse economie en strategische zelfstandigheid. De partij wil investeren in infrastructuur, betere voorzieningen voor beroepschauffeurs, en het voorkomen van wildgroei aan distributiecentra, met nadruk op veiligheid, bereikbaarheid en het behoud van het logistieke knooppunt Nederland. Concrete voorstellen zijn onder meer het stimuleren van truckparkings, het versterken van de maritieme en logistieke sector, en het waarborgen van goed onderhoud aan infrastructuur.
BBB erkent het belang van goede arbeidsomstandigheden en veiligheid voor beroepschauffeurs, gezien hun centrale rol in de logistieke keten. Het verbeteren van rustplaatsen en truckparkings wordt gezien als essentieel voor verkeersveiligheid en het welzijn van chauffeurs.
“We stimuleren de totstandkoming van meer voorzieningen voor beroepschauffeurs en binnenvaart, zoals truckparkings en op/afstapplaatsen. Dit voorkomt onveilige situaties, zorgt voor rust en verbetert de arbeidsomstandigheden van deze onmisbare beroepsgroepen.”
“Met een aanzienlijke logistieke sector voor het Havengebied, (glas)tuinbouw en visserij, is het belangrijk dat vrachtwagenchauffeurs beschikken over veilige en comfortabele rustplaatsen die voorzien zijn van adequate sanitaire voorzieningen.”
“Er moet worden gezorgd voor meer truckparkings om de verkeersveiligheid te bevorderen en rustplaatsen voor chauffeurs te verbeteren.”
BBB beschouwt de maritieme en logistieke sector als essentieel voor de economie en strategische autonomie van Nederland. De partij wil havens ruimte geven om te groeien en schonere brandstoffen stimuleren, met prioriteit voor goederenvervoer over water.
“De maritieme en logistieke sector zijn cruciaal voor onze economie en strategische zelfstandigheid. BBB geeft havens de ruimte om te versterken. We stimuleren schonere brandstoffen in de scheepvaart.”
“Goederenvervoer over het water kan wegen ontlasten. Daarom willen we betrouwbare bruggen, sluizen en tunnels, met slim gepland onderhoud en goede doorvaart garanties. Hierbij heeft de binnenvaart altijd voorrang op de pleziervaart.”
BBB erkent het belang van distributiecentra voor het logistieke knooppunt Nederland, maar wil ongecontroleerde uitbreiding voorkomen om landschapsvervuiling tegen te gaan.
“Distributiecentra zijn nodig in een land dat een logistiek knooppunt is. Datacentra zijn nodig in een samenleving waarin digitale processen toenemend belangrijk worden. Maar dat is iets anders dan een wildgroei van knooppunten voor data en distributie toestaan. BBB wil voorkomen dat ongecontroleerde uitbreiding leidt tot landschapsvervuiling.”
BBB ziet goed onderhoud van bruggen, tunnels en wegen als noodzakelijk om logistieke vertragingen te voorkomen en de veiligheid te waarborgen. Achterstallig onderhoud wordt als een urgent probleem gezien voor de logistieke sector.
“Veel bruggen, tunnels en wegen zijn aan het einde van hun levensduur. De veiligheid is in het geding. Dit leidt tot files, logistieke vertragingen en verminderde militaire mobiliteit. Er is sprake van achterstallig onderhoud. Onze infrastructuur moet goed worden onderhouden.”
BIJ1 pleit voor een fundamentele herziening van logistiek en mobiliteit, gericht op duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en het verminderen van de ecologische voetafdruk. De partij wil investeren in openbaar vervoer, het autoverkeer terugdringen, fossiele infrastructuur afbouwen en logistieke ketens verduurzamen, met bijzondere aandacht voor toegankelijkheid en het beperken van negatieve sociale gevolgen. Hun visie is radicaal: logistiek moet circulair, eerlijk en gericht zijn op het welzijn van mens en planeet, niet op winstmaximalisatie.
BIJ1 wil het autobezit en autoverkeer verminderen door fors te investeren in openbaar vervoer en alternatieve vervoersmiddelen, en door geen nieuwe snelwegverbredingen meer toe te staan. Dit moet de logistieke infrastructuur verduurzamen en de afhankelijkheid van vervuilende mobiliteit verkleinen.
“Daarom verminderen we met ons Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) het autobezit, door te investeren in openbaar vervoer en het stimuleren van flex- en thuiswerken.”
“We voeren geen snelwegverbredingen meer uit. Nieuwe wegen leggen we alleen aan als deze de bereikbaarheidsnorm bevorderen en niet ten koste gaan van natuurgebieden.”
De partij wil de logistieke keten rondom fossiele brandstoffen drastisch inperken door import, opslag en distributie van gas en olie te stoppen en bestaande terminals te sluiten. Dit is bedoeld om de logistieke afhankelijkheid van fossiele energie te doorbreken en de transitie naar lokale, hernieuwbare energie te versnellen.
“We stoppen de import van gas, en vloeibaar gas (LNG) in het bijzonder, uit autocratische regimes zoals Rusland, de Verenigde Staten en ‘Israël’.”
“De tijdelijke LNG-import terminal in Eemshaven wordt opgeheven, er komen geen nieuwe (tijdelijke) import terminals bij en de Gate terminal in Rotterdam wordt gesloten.”
BIJ1 wil dat productie- en consumptieketens circulair en eerlijk worden ingericht, met minder gebruik van grondstoffen en meer samenwerking tussen wetenschap, getroffen groepen en burgers. Dit raakt direct aan logistiek door te pleiten voor kortere, transparantere en duurzamere logistieke ketens.
“Wij zullen onze manier van productie, maar ook van consumptie, volledig moeten herzien om te komen tot een rechtvaardige en verduurzaamde samenleving. Daarom gaan we radicaal eerlijk en circulair om met grondstoffen: minder, beter, langer en opnieuw.”
De partij wil de logistiek van voedselproductie en -distributie verduurzamen door lokale productie te stimuleren, import van verre producten te ontmoedigen en de bio-industrie af te bouwen. Dit vermindert de logistieke belasting op milieu en grondstoffen.
Het CDA ziet logistiek als een cruciale sector voor de Nederlandse economie en wil deze toekomstbestendig en duurzaam maken. De partij zet in op multimodaal goederenvervoer, verduurzaming van logistieke ketens en investeringen in infrastructuur, met speciale aandacht voor vervoer over water, spoor en zero-emissie transport. CDA koppelt logistiek expliciet aan economische groei, internationale samenwerking en het behalen van klimaatdoelen.
Het CDA wil de logistieke sector verduurzamen door vervoer over water en spoor te stimuleren en logistieke corridors te vergroenen. Dit moet bijdragen aan economische groei én het behalen van klimaatdoelen.
“Goederenvervoer is van belang voor onze economie. Multimodaal goederenvervoer krijgt voorrang: we stimuleren vervoer over water en spoor voor ons toekomstig verdienvermogen.”
“Samen met Europa investeren we in logistieke e-corridors met waterstof- en batterijtrucks, gekoppeld aan havens en economische regio’s aan TEN-T-corridors.”
“We stimuleren zero-emissie-vrachtvervoer door het versnellen van laadinfrastructuur voor zware voertuigen via publiek-private samenwerking.”
“En vervoer over water zetten we centraal in logistieke verduurzamingsplannen. We stimuleren zero-emissie-vervoer over water.”
Het CDA wil investeren in het onderhoud en de vernieuwing van logistieke infrastructuur, met nadruk op samenwerking met regio’s en buurlanden om Europese subsidies te benutten en grensoverschrijdende logistiek te versterken.
“We kiezen ervoor om onze infrastructuur en logistiek toekomstbestendig te maken: door met de regio’s en buurlanden grensoverstijgend samen te werken, kunnen we zo ook aanspraak maken op Europese subsidies.”
De partij wil de logistieke sector verder verduurzamen via regelgeving, verbreding van de vrachtwagenheffing en het aanwijzen van hoofdroutes voor gevaarlijke stoffen, om zowel milieu als veiligheid te waarborgen.
“De vrachtwagenheffing is deels bedoeld om de sector verder te verduurzamen. We verbreden de heffing naar alle wegen (niet alleen snelwegen), om sluiproutes te voorkomen.”
“We wijzen de hoofdroutes aan waar gevaarlijke stoffen over worden vervoerd (kernnet) zodat bouwen en wonen langs het spoor makkelijker wordt.”
DENK noemt het woord "logistiek" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en behandelt het onderwerp slechts indirect via mobiliteit, vervoer en infrastructuur. De partij richt zich vooral op het betaalbaar en toegankelijk maken van vervoer voor iedereen, met nadruk op investeringen in openbaar vervoer en het betaalbaar houden van autorijden. Concrete logistieke beleidsvoorstellen ontbreken; de focus ligt op mobiliteit als sociaal recht en verduurzaming van vervoer.
DENK wil mobiliteit voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maken, wat indirect raakt aan logistieke processen door het verbeteren van bereikbaarheid en vervoersstromen. De partij ziet investeren in openbaar vervoer en het betaalbaar houden van autorijden als middelen om sociale ongelijkheid te verkleinen en verduurzaming te stimuleren.
“Wij investeren in het openbaar vervoer. Hiermee zorgen wij voor een dekkende dienstregeling, goedkopere kaartjes, beter kwaliteit en dragen wij bij aan verduurzaming.”
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
Hoewel niet direct over logistiek in de zin van goederenvervoer, raakt DENK aan logistieke knooppunten door haar standpunten over luchthavens en vliegen. De partij wil vliegen betaalbaar houden voor Nederlanders, investeren in schonere luchtvaart en arbeidsvoorwaarden op Schiphol verbeteren.
“Wij willen een vliegbeleid dat duurzaamheid én toegankelijkheid in balans brengt.”
“Er moet geïnvesteerd worden in schonere manieren van vliegen. Dit moeten wij doen door afdwingbare afspraken te maken met de luchtvaartbranche.”
“Wij willen een strenge handhaving van goede arbeidsvoorwaarden voor de harde werkers op Schiphol.”
De VVD ziet logistiek als een essentieel onderdeel van de Nederlandse economie en richt zich vooral op het verbeteren van infrastructuur, bereikbaarheid en het verminderen van belemmerende regelgeving. De partij wil investeren in wegen, spoor en binnenvaart om logistieke processen te versnellen en verduurzamen, en pleit voor het schrappen van onnodige regels die logistieke ketens vertragen. De nadruk ligt op het versterken van Nederland als logistiek knooppunt door praktische investeringen en het wegnemen van bureaucratische obstakels.
De VVD wil de bereikbaarheid en efficiëntie van logistieke processen verbeteren door te investeren in infrastructuur zoals wegen, spoorwegen en binnenvaart. Dit moet knelpunten oplossen, reistijden verkorten en Nederland aantrekkelijk houden als logistiek centrum. De partij erkent het belang van logistiek voor economie en werkgelegenheid en koppelt dit aan verduurzaming.
“We investeren met de investeringsagenda voor nationale groei in onze infrastructuur en daarmee de bereikbaarheid van woonwijken, zodat we nieuwe auto-, spoor- en waterwegen kunnen aanleggen en bestaande verbindingen goed kunnen onderhouden. Daarnaast stellen we ons ten doel om de grootste knelpunten uit de file top-10 aan te pakken.”
“We erkennen het belang van de binnenvaart als efficiënt en duurzaam vervoersmiddel, en ondersteunen we verdere verduurzaming.”
“We zetten ons in voor de verbetering van de bereikbaarheid van de regio door betere ontsluitingen te regelen en reistijden regio-randstad te verkleinen.”
De VVD ziet overmatige regelgeving als een rem op logistieke efficiëntie en economische groei. Door het schrappen van onnodige regels en het versnellen van procedures wil de partij logistieke processen soepeler laten verlopen en innovatie in de sector stimuleren.
“We stoppen de enorme wildgroei aan regels, want die zet zowel de mensen als de overheid zelf klem. We zetten het mes in de bureaucratie. Daartoe maken we een Deltaplan minder regels, rapportages en procedures.”
“We lichten alle wet- en regelgeving door en behouden alleen de regels die evident noodzakelijk zijn. We schrappen koppen op Europese regelgeving, vragen van alle overheidsorganisaties om regels niet strenger te interpreteren dan strikt noodzakelijk, versimpelen subsidievoorwaarden, beperken aanbestedingsregels tot de Europese ondergrens, verminderen onnodige complexiteit...”
GroenLinks-PvdA ziet de logistieke sector kritisch als een bron van laagbetaald en vervuilend werk, en wil deze sector hervormen door de vraag naar arbeidsmigratie te verminderen en innovatie te stimuleren. Ze pleiten voor strengere regels en meer circulaire economie om de afhankelijkheid van goedkope import en distributiecentra te beperken. De partij wil dat logistiek bijdraagt aan een duurzame, eerlijke economie met betere arbeidsvoorwaarden en minder milieuschade.
GroenLinks-PvdA wil af van een logistieke sector die draait op laagbetaalde arbeid en uitbuiting, en ziet innovatie als noodzaak. De partij wil de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in de logistiek afneemt en dat bedrijven in deze sector moeten vernieuwen of verdwijnen als ze niet aan hogere standaarden voldoen.
“Arbeidsmigratie is nu vooral een verdienmodel voor werkgevers in laagproductieve en vervuilende exportsectoren zoals de logistiek, (glas)tuinbouw, de vleessector en metaalindustrie. Wij willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
De partij wil de wildgroei van distributiecentra tegengaan en de instroom van goedkope, vaak niet-duurzame producten beperken. Dit moet de concurrentiepositie van Nederlandse ondernemers beschermen en bijdragen aan een duurzamere economie.
“We beperken de enorme concurrentie van online winkels door deze bedrijven de kosten door te laten berekenen voor het terugsturen van producten en door de wildgroei van distributiecentra te beperken.”
“Nederland wordt overspoeld met goedkope spullen uit met name China. Niet alleen voldoen deze spullen niet aan Europese veiligheidsregels, maar ze ondermijnen met goedkope namaak ook Nederlandse ondernemers. In Europees verband pleiten we voor strengere regels.”
NSC ziet logistiek als een strategisch onderdeel van de economie en de energietransitie, met nadruk op verduurzaming en versterking van logistieke knooppunten. De partij wil investeren in binnenvaart, spoor, havens en buisleidingen, en benoemt Den Helder als nationaal logistiek knooppunt voor offshore, waterstof en defensie. NSC koppelt logistiek expliciet aan duurzaamheid, innovatie en nationale veiligheid.
NSC wil het goederenvervoer via binnenvaart, short sea en spoor stimuleren en investeren in havens, overslagfaciliteiten en vaarwegen. Dit moet bijdragen aan een efficiëntere, schonere logistieke sector en de concurrentiepositie van Nederland versterken. Tegelijkertijd wordt van de sector een bijdrage aan verduurzaming verwacht.
“We bevorderen het goederenvervoer met binnenvaart, short sea en spoor en versterken het landelijk netwerk van binnenhavens en overslagfaciliteiten. Het beheer en onderhoud van vaarwegen, bruggen en sluizen verdient meer prioriteit.”
“Ook de binnenvaart zal een aandeel moeten leveren in het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen; we stellen hiervoor samen met de sector een ambitieus maar realistisch transitiepad op.”
NSC erkent Den Helder als een strategisch nationaal logistiek knooppunt, met een meerjarig investeringsprogramma gericht op offshore, wind, waterstoflogistiek en defensie. Dit moet de unieke positie van Den Helder als logistiek centrum versterken en bijdragen aan de energietransitie en nationale veiligheid.
“We erkennen de haven van Den Helder als haven van nationaal belang. In 2026 starten we een meerjarig investeringsprogramma om Den Helder te ontwikkelen tot logistiek knooppunt voor offshore, wind, waterstoflogistiek en defensie.”
Met het oog op de energietransitie en de toename van gevaarlijke stoffen zoals ammoniak, wil NSC het vervoer via buisleidingen als volwaardig logistiek alternatief ontwikkelen. Dit moet de veiligheid en efficiëntie van het transport van gevaarlijke stoffen vergroten.
“Vanwege de mogelijke toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen door de energietransitie (ammoniak) wordt het vervoer door buisleidingen als volwaardig alternatief ontwikkeld.”
De ChristenUnie erkent het belang van logistiek vooral in relatie tot sectoren als transport, binnenvaart en arbeidsmigratie. Hun belangrijkste voorstellen richten zich op verduurzaming van transportstromen, het versterken van binnenlandse logistieke netwerken en het aanpakken van misstanden rond arbeidsmigratie in de logistieke sector. De partij ziet logistiek als een cruciale schakel voor een duurzame economie en eerlijke arbeidsmarkt.
De ChristenUnie wil de logistieke sector vergroenen door te investeren in duurzame transportoplossingen en infrastructuur, met speciale aandacht voor binnenvaart en overslaglocaties. Dit moet bijdragen aan minder uitstoot en een efficiëntere logistieke keten.
“Om duurzaam transport over water aantrekkelijker te maken, komt er een landelijk netwerk van overslaglocaties. We zetten in op verduurzaming van de binnenvaart door versneld in te zetten op innovatieve energieoplossingen zoals Zero Emmission Service (batterijcontainers).”
De partij benoemt expliciet de logistieke sector als een van de sectoren waar veel arbeidsmigranten werken en waar misstanden voorkomen. ChristenUnie wil betere arbeidsomstandigheden en strenger toezicht om uitbuiting tegen te gaan.
“Het gaat hier niet alleen om arbeid in sectoren als de logistiek of agrarische sector, maar ook om kennismigranten voor de Zuidas of Brainport Eindhoven.”
“Er moet een einde komen aan schrijnende leefomstandigheden en uitbuiting van arbeidsmigranten, zoals inhoudingen op het loon of dakloosheid bij verlies van baan.”
D66 ziet logistiek als een essentieel onderdeel van zowel defensie als duurzame mobiliteit. De partij wil investeren in efficiënte logistiek binnen de krijgsmacht en stimuleert het schoner en veiliger vervoeren van goederen over water en spoor, met als doel zowel veiligheid als duurzaamheid te versterken.
D66 onderstreept het belang van logistiek voor de paraatheid en effectiviteit van de krijgsmacht. Efficiënte logistiek wordt gezien als noodzakelijk voor het functioneren van moderne en klassieke militaire operaties, waarbij voldoende materieel, munitie en ondersteuning centraal staan.
“We investeren in de gereedheid van onze krijgsmacht. Dat doen we onder andere met voldoende (getraind) personeel, uitbreiding van oefenlocaties, passend materieel en efficiënte logistiek en instandhouding.”
“Moderne oorlogsvoering is gelaagd, hybride en technologisch gedreven, maar blijft ook afhankelijk van klassieke slagkracht en menselijke veerkracht. Daarvoor zijn klassieke investeringen nodig, zoals in genoeg munitie, systemen en materieel, mensen en industriële productiecapaciteit.”
D66 wil de logistieke sector verduurzamen door goederen vaker over water en per trein te vervoeren. Dit moet bijdragen aan minder uitstoot en een veiliger, efficiënter logistiek systeem, waarbij bedrijventerreinen beter worden aangesloten op het spoor.
“D66 wil goederen vaker veilig en schoon vervoeren over het water en per trein. Hiervoor worden bedrijventerreinen beter aangesloten op het spoor.”
De SP wil de logistieke sector verduurzamen door vervoer over water te stimuleren en afvalinzameling en -verwerking terug te brengen in publieke handen. Hun visie is gericht op het verminderen van vervuiling, het verkleinen van de afhankelijkheid van wegtransport en het waarborgen van maatschappelijke belangen boven winst.
De SP ziet binnenvaart als een duurzaam alternatief voor wegtransport en wil de logistieke sector vergroenen door vervoer over water te bevorderen. Dit moet leiden tot minder vrachtwagens op de weg, minder uitstoot en minder files.
“We stimuleren de binnenvaart. Vervoer over water helpt bij de verduurzaming van het vervoer van goederen, door deze effectief in te zetten ten opzichte van wegtransport. Dat leidt tot minder vrachtwagens, minder uitstoot en minder files. Daarom verbeteren we vaarwegen en verstrekken we subsidie voor elektrisch of op waterstof varen.”
De SP wil dat logistieke processen rondom afval niet langer door marktpartijen worden uitgevoerd, maar weer een publieke taak worden. Dit voorkomt dat winst boven maatschappelijke belangen gaat en zorgt voor een eerlijkere en duurzamere logistieke keten rondom afval.
“Afvalinzameling en verwerking is een maatschappelijke taak, die wat ons betreft niet overgelaten kan worden aan de markt. Door deze taak te privatiseren zijn er te veel negatieve financiele prikkels voor bedrijven om winst boven hun maatschappelijke taken te stellen met veel negatieve gevolgen van dien. Afvalverwerking en inzameling worden weer onderdeel van de publieke sector.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma