De ChristenUnie is duidelijk tegen de opening van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart. Zij willen het vliegveld niet openen, compenseren investeerders ruimhartig en zetten in op beperking van het aantal vluchten in Nederland, met een sterke voorkeur voor treinverkeer als alternatief voor korte vluchten.
De ChristenUnie kiest ervoor Lelystad Airport niet te openen voor burgerluchtvaart vanwege zorgen over milieu, stikstofuitstoot en de bescherming van omwonenden. In plaats daarvan willen ze investeren in alternatieven zoals treinverkeer en bieden ze compensatie aan partijen die al geïnvesteerd hebben in het vliegveld.
“Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartige gecompenseerd.”
Het niet openen van Lelystad Airport past in een bredere visie van de ChristenUnie om het aantal vluchten in Nederland te beperken, de luchtvaart te verduurzamen en treinreizen aantrekkelijker te maken, vooral binnen Europa.
“Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt. Om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden en de stikstofuitstoot terug te brengen, zal Schiphol drastisch moeten krimpen.”
“Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
JA21 is voorstander van het openstellen van Lelystad Airport voor commerciële vluchten en ziet dit als onderdeel van een bredere visie waarin economische groei en technologische verduurzaming van de luchtvaart centraal staan. De partij verzet zich tegen krimp van luchthavens en pleit voor innovatieve oplossingen om milieubelasting en geluidshinder te beperken, in plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting.
JA21 wil Lelystad Airport openstellen voor commerciële luchtvaart om de capaciteit van de Nederlandse luchtvaartsector te vergroten en de economische positie van Nederland te versterken. Dit past in hun bredere visie tegen krimp van luchthavens en vóór groei, mits gecombineerd met technologische innovatie en verduurzaming.
JA21 erkent dat geluidshinder voor omwonenden een probleem is bij uitbreiding van luchthavens zoals Lelystad Airport. De partij wil dit oplossen met technologische verbeteringen, geluidsreducerende infrastructuur en eerlijke compensatie, in plaats van het beperken van de luchthavenactiviteiten.
“Oplossingen voor geluidshinder voor omwonenden moeten worden gezocht in technologische verbeteringen (zoals Continuous Descent Approaches), geluidsreducerende infrastructuur en een eerlijke compensatieregeling.”
BBB wil Lelystad Airport voorlopig niet openstellen voor commerciële vluchten. De partij stelt strikte voorwaarden: pas als alle PAS-melders volledig zijn gelegaliseerd en er geen laagvliegroutes komen die extra hinder en uitstoot veroorzaken, is opening bespreekbaar. Tot die tijd krijgt Lelystad Airport een militaire bestemming.
BBB ziet Lelystad Airport primair als strategisch belangrijk voor de luchtmacht en wil commerciële opening alleen overwegen als aan duidelijke voorwaarden wordt voldaan. De partij wil eerst volledige legalisatie van PAS-melders en uitsluiting van laagvliegroutes die tot extra hinder en uitstoot leiden, waarmee BBB rekening houdt met zowel juridische als milieuproblemen.
“Met BBB valt pas te praten over de opening van Lelystad Airport voor commerciële vluchten als de PAS-melders volledig zijn gelegaliseerd en er geen laagvliegroutes komen die leiden tot extra hinder en uitstoot.”
“Lelystad Airport krijgt een bestemming als luchtmachtbasis op basis van militair medegebruik. Voor onze luchtmacht is Lelystad Airport van strategisch belang. De benodigde infrastructuur ligt klaar en zal door de luchtmacht in gebruik genomen worden.”
BVNL is uitgesproken vóór het zo snel mogelijk openen van Lelystad Airport. Dit wordt gepresenteerd als een concrete maatregel om de druk op Schiphol te verlichten en de Nederlandse luchtvaartinfrastructuur te versterken. Daarnaast wil BVNL investeren in regionale luchthavens als onderdeel van een bredere strategie voor economische groei en bereikbaarheid.
BVNL ziet Lelystad Airport als een noodzakelijke uitbreiding van de Nederlandse luchtvaartcapaciteit. Door het vliegveld snel te openen, wil de partij de druk op Schiphol verminderen en bijdragen aan een betere spreiding van het vliegverkeer. Dit past binnen hun visie op economische groei en het versterken van de infrastructuur.
“Vliegveld Lelystad gaat zo snel mogelijk open.”
Naast Lelystad Airport pleit BVNL voor investeringen in andere regionale luchthavens. Dit moet de capaciteit van het Nederlandse luchtruim vergroten en Schiphol ontlasten, waarmee de partij inzet op een robuuster en toekomstbestendig luchtvaartnetwerk.
“We gaan investeren in andere vliegvelden zoals Rotterdam/The Hague airport, Eindhoven en Eelde om de druk op Schiphol te verlichten.”
FVD is voor het volledig openen en benutten van Lelystad Airport als regionale luchthaven, in afwachting van een nieuwe luchthaven in de Noordzee. Ze willen dat Lelystad Airport, samen met andere regionale luchthavens, een grotere rol krijgt om de capaciteit eerlijk te verdelen en de regio’s te laten profiteren van luchtvaartgroei.
FVD wil Lelystad Airport zo snel mogelijk openen en optimaal inzetten als regionale luchthaven. Dit moet bijdragen aan een betere spreiding van het vliegverkeer, economische groei in de regio en het behoud van Nederland als internationale luchtvaarthub. Het voorstel is onderdeel van een bredere visie waarin Schiphol mag doorgroeien tot er een nieuwe luchthaven in de Noordzee is gerealiseerd.
“We investeren in uitbreiding van Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Eelde en openen Lelystad, zodat de capaciteit eerlijk wordt verdeeld en regio’s profiteren.”
“Schiphol de ruimte krijgen om op verantwoorde wijze te groeien, terwijl ook regionale luchthavens zoals Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en Lelystad volop benut worden.”
De PVV is uitgesproken vóór het openen van Lelystad Airport en wil dat dit zo snel mogelijk gebeurt. Zij zien het vliegveld als volledig uitgerust en klaar voor gebruik, en beschouwen de opening als een logische stap om de luchtvaartcapaciteit in Nederland te vergroten. Er worden geen voorwaarden, beperkingen of aanvullende eisen genoemd; het standpunt is direct en eenduidig.
De PVV vindt dat Lelystad Airport, nu het vliegveld volledig is aangelegd en uitgerust, direct geopend moet worden. Dit wordt gepresenteerd als een praktische en economische maatregel, zonder aandacht voor mogelijke bezwaren of randvoorwaarden. De partij koppelt dit aan hun bredere visie op groei van de luchtvaart en het belang van Schiphol en de Nederlandse economie.
De Partij voor de Dieren is uitgesproken tegen de opening van Lelystad Airport voor commerciële vluchten. Hun belangrijkste voorstel is dat Lelystad Airport, samen met andere regionale luchthavens, gesloten blijft voor commerciële luchtvaart om klimaat, leefomgeving en veiligheid te beschermen. De partij kiest voor krimp van de luchtvaart en investeert in alternatieven zoals internationale treinverbindingen.
De PvdD wil Lelystad Airport niet openstellen voor commerciële vluchten, omdat verdere groei van de luchtvaart niet past binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid. Dit sluit aan bij hun bredere visie op het drastisch beperken van de luchtvaartsector en het stimuleren van duurzame alternatieven.
“Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten.”
“De luchtvaart krijgt een omvang die past binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid. Nederland kiest voor de noodzakelijke krimp van de luchtvaart.”
De SGP wil Lelystad Airport uitsluitend inzetten als overlooplocatie voor privéjets vanuit Schiphol en is terughoudend over verdere openstelling voor burgerluchtvaart. Uitbreiding van Lelystad Airport voor commerciële vluchten is alleen bespreekbaar als er geen laagvliegroutes over kwetsbare gebieden zoals de Veluwe ontstaan. De partij benadrukt het belang van het beperken van het aantal vluchten en het verminderen van overlast.
De SGP stelt voor om Lelystad Airport te gebruiken als uitwijkhaven voor privéjets, zodat de druk op Schiphol vermindert. Dit is een concrete maatregel om het aantal vluchten op Schiphol te beperken, vooral in de nachtelijke uren, en om geluidsoverlast en milieubelasting te verminderen.
“Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.”
De SGP is alleen bereid tot een beperkte openstelling van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart als er geen laagvliegroutes over onder meer de Veluwe zijn. Dit standpunt is bedoeld om de leefomgeving en natuur te beschermen tegen extra hinder.
“Als op Lelystad Airport F-35-straaljagers gestationeerd worden, komt er ook een beperkte openstelling voor de burgerluchtvaart, zolang geen sprake is van laagvliegroutes over onder meer de Veluwe.”
BIJ1 is uitgesproken tegen de opening van Lelystad Airport en pleit voor een structurele krimp van de luchtvaart in Nederland. Het programma stelt expliciet dat Lelystad Airport niet open mag gaan, als onderdeel van een bredere visie om vliegverkeer te verminderen en alternatieven zoals het spoor te stimuleren. De partij koppelt dit aan klimaatdoelen en sociale rechtvaardigheid.
BIJ1 wil Lelystad Airport niet openen, als onderdeel van het beleid om de luchtvaart te beperken en klimaatdoelen te halen. Dit standpunt is concreet en expliciet geformuleerd, en wordt gekoppeld aan het uitfaseren van korteafstandsvluchten en het verbeteren van het Europese spoornetwerk.
“Er komt geen 4e aanvliegroute voor Schiphol en Lelystad Airport opent niet. We sluiten Rotterdam The Hague Airport. Door de verbetering van het Europese spoornetwerk kunnen we korteafstandsvluchten uitfaseren en uiteindelijk bijna in het geheel afschaffen.”
Het CDA is terughoudend over de opening van Lelystad Airport voor commerciële vluchten. Commercieel gebruik wordt alleen overwogen als er eerst aan strikte voorwaarden wordt voldaan op het gebied van schoner en stiller vliegen en het oplossen van de laagvliegroutes.
Het CDA stelt dat Lelystad Airport momenteel alleen militair wordt gebruikt en dat commerciële luchtvaart pas mogelijk is als aan duidelijke randvoorwaarden wordt voldaan. Dit betreft vooral het verduurzamen van de luchtvaart en het oplossen van de problematiek rond laagvliegroutes, waarmee het CDA de belangen van milieu en omwonenden vooropstelt.
“Lelystad Airport wordt nu wel militair gebruikt, maar niet voor commerciële luchtvaart. Commercieel gebruik is alleen mogelijk wanneer aan randvoorwaarden is voldaan voor schoner en stiller vliegen en de problematiek met laagvliegroutes is opgelost.”
GroenLinks-PvdA is duidelijk tegen de openstelling van Lelystad Airport voor commerciële vluchten. Hun belangrijkste voorstel is om Lelystad Airport gesloten te houden voor commerciële luchtvaart en geen onrendabele vliegvelden meer te subsidiëren, als onderdeel van een bredere inzet op het terugdringen en verduurzamen van de luchtvaart.
GroenLinks-PvdA wil Lelystad Airport niet openstellen voor commerciële vluchten, omdat zij inzetten op het beperken van de luchtvaart en het stimuleren van duurzamere alternatieven zoals de trein. Dit standpunt is concreet en expliciet geformuleerd, en maakt deel uit van hun bredere visie op het verminderen van de milieu-impact van vliegen.
“Lelystad Airport blijft dicht voor commerciële vluchten en onrendabele vliegvelden worden niet langer overeind gehouden.”
NSC is duidelijk tegen het openen van Lelystad Airport voor commerciële burgerluchtvaart. Zij vinden dat de maatschappelijke kosten en investeringen niet opwegen tegen de economische baten en wijzen op de overlast voor omwonenden als belangrijke reden om het vliegveld gesloten te houden voor deze functie.
NSC wil Lelystad Airport niet openstellen voor commerciële burgerluchtvaart vanwege de verwachte overlast voor nieuwe groepen omwonenden en omdat de economische voordelen niet opwegen tegen de maatschappelijke kosten en benodigde investeringen. Dit standpunt is expliciet en concreet onderbouwd in het programma.
“Lelystad Airport gaat mede daarom niet open voor de commerciële burgerluchtvaart. De economische baten van dit vliegveld wegen ook niet op tegen de maatschappelijke kosten en investeringen die nog gedaan moeten worden.”
De SP is uitgesproken tegen de opening en uitbreiding van Lelystad Airport. Zij willen dat Lelystad Airport gesloten blijft en zijn tegen nieuwe aanvliegroutes, met als doel het beperken van overlast en vervuiling en het beschermen van mens en milieu.
De SP wil Lelystad Airport definitief gesloten houden en geen uitbreiding van vliegvelden toestaan. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere visie om de luchtvaartsector te verkleinen, overlast en vervuiling te verminderen en de leefomgeving te beschermen.
“Geen uitbreiding van vliegvelden. Lelystad Airport blijft gesloten en er komen geen nieuwe aanvliegroutes voor Schiphol.”
De VVD is duidelijk voorstander van het openen van Lelystad Airport voor zowel defensie- als burgerluchtvaart. Het belangrijkste concrete voorstel is de daadwerkelijke openstelling van het vliegveld, waarmee de partij inzet op groei van de luchtvaartsector en het versterken van de regionale en nationale economie.
De VVD wil Lelystad Airport openstellen voor zowel defensie- als burgerluchtvaart. Hiermee beoogt de partij de capaciteit van de Nederlandse luchtvaart te vergroten, de druk op Schiphol te verlichten en economische kansen voor de regio te creëren. Dit standpunt is concreet en onderscheidt zich door de expliciete keuze voor openstelling, zonder aanvullende voorwaarden of beperkingen te noemen.
“We openen Lelystad Airport voor zowel defensie- als burgerluchtvaart.”
Volt is duidelijk tegen de opening van Lelystad Airport en wil dat deze luchthaven gesloten blijft. Hun beleid richt zich op het beperken van vliegverkeer, het stimuleren van duurzame alternatieven zoals internationale treinverbindingen, en het eerlijker belasten van de luchtvaartsector. Volt ziet Lelystad Airport niet als onderdeel van de toekomst van mobiliteit in Nederland.
Volt kiest expliciet voor het gesloten houden van Lelystad Airport, als onderdeel van een bredere strategie om de luchtvaart te beperken en verduurzamen. Dit standpunt is ingegeven door milieuoverwegingen en de wens om alternatieven voor korteafstandsvluchten te stimuleren.
“We willen dat Schiphol vanaf 2026 maximaal 400.000 vluchten per jaar faciliteert en Luchthaven Lelystad gesloten blijft.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma