BBB wil Lelystad Airport voorlopig niet openstellen voor commerciële vluchten, maar ziet het vliegveld primair als strategisch belangrijk voor militair gebruik. Pas als aan strikte voorwaarden is voldaan, zoals legalisatie van PAS-melders en het voorkomen van extra hinder door laagvliegroutes, is commerciële opening bespreekbaar.
BBB beschouwt Lelystad Airport als strategisch belangrijk voor de luchtmacht en wil het vliegveld in eerste instantie inzetten voor militair medegebruik. Commerciële vluchten zijn pas bespreekbaar als milieuproblemen zijn opgelost en er geen extra overlast ontstaat. Dit standpunt adresseert zowel nationale veiligheid als zorgen over milieu en leefbaarheid rond Lelystad.
“Lelystad Airport krijgt een bestemming als luchtmachtbasis op basis van militair medegebruik. Voor onze luchtmacht is Lelystad Airport van strategisch belang. De benodigde infrastructuur ligt klaar en zal door de luchtmacht in gebruik genomen worden.”
“Met BBB valt pas te praten over de opening van Lelystad Airport voor commerciële vluchten als de PAS-melders volledig zijn gelegaliseerd en er geen laagvliegroutes komen die leiden tot extra hinder en uitstoot.”
BIJ1 is uitgesproken tegen de opening van Lelystad Airport en verdere uitbreiding van de luchtvaart in Nederland. Zij willen Lelystad Airport gesloten houden, geen nieuwe aanvliegroutes toestaan, en inzetten op het verminderen van vliegverkeer ten gunste van klimaat en leefomgeving.
BIJ1 verzet zich expliciet tegen de opening van Lelystad Airport en verdere groei van de luchtvaart. Zij zien uitbreiding als schadelijk voor klimaat, natuur en omwonenden, en willen in plaats daarvan investeren in alternatieven zoals het Europese spoornetwerk.
“Er komt geen 4e aanvliegroute voor Schiphol en Lelystad Airport opent niet. We sluiten Rotterdam The Hague Airport.”
“Nederlandse vliegvelden, waaronder Schiphol, mogen niet uitbreiden. Het totale aantal vliegbewegingen wordt afgebouwd, met als doel een structurele krimp van de luchtvaart.”
BVNL wil dat vliegveld Lelystad zo snel mogelijk wordt geopend als onderdeel van hun visie om de druk op Schiphol te verlichten en de Nederlandse infrastructuur te versterken. Ze zien Lelystad Airport als een belangrijk middel om de capaciteit van het luchtverkeer te vergroten en economische groei te stimuleren. Dit standpunt wordt expliciet en concreet genoemd in hun programma.
BVNL pleit voor een snelle opening van vliegveld Lelystad om de druk op Schiphol te verlichten en de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren. Ze zien investeringen in regionale luchthavens als essentieel voor de economie en het spreiden van luchtvaartcapaciteit.
De ChristenUnie is duidelijk tegen de opening van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart en wil in plaats daarvan investeren in duurzame mobiliteit, zoals de aanleg van de Lelylijn. Hun visie is gericht op het beperken van vliegverkeer, het compenseren van gedane investeringen in Lelystad Airport, en het verbeteren van treinverbindingen als alternatief voor korte vluchten.
De ChristenUnie wil Lelystad Airport niet openstellen voor commerciële passagiersvluchten. Dit standpunt is ingegeven door zorgen over milieu, stikstofuitstoot en de bescherming van omwonenden. De partij stelt voor om publieke en private investeringen in het vliegveld ruimhartig te compenseren.
“Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartige gecompenseerd.”
In plaats van uitbreiding van vliegverkeer via Lelystad, kiest de ChristenUnie voor forse investeringen in de Lelylijn, een nieuwe spoorverbinding die Noord-Nederland beter bereikbaar maakt. Dit sluit aan bij hun bredere visie op duurzame mobiliteit en het aantrekkelijker maken van treinreizen binnen Nederland en Europa.
“We gaan door met de aanleg van de Nedersaksenlijn en stellen de benodigde 13 miljard beschikbaar voor de realisatie van de Lelylijn.”
FVD wil Lelystad Airport volledig openen en benutten als regionale luchthaven om de capaciteit van het Nederlandse vliegverkeer te vergroten. Dit maakt deel uit van hun bredere visie om Schiphol te ontlasten en de luchtvaartsector te laten groeien, totdat een nieuwe luchthaven in de Noordzee gerealiseerd is.
FVD ziet Lelystad als een belangrijke regionale luchthaven die moet worden geopend en optimaal benut om de capaciteit van het Nederlandse vliegverkeer eerlijk te verdelen en regio’s te laten profiteren. Dit moet bijdragen aan een sterke internationale positie van Nederland en het behoud van betaalbare en toegankelijke luchtvaart.
“We investeren in uitbreiding van Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Eelde en openen Lelystad, zodat de capaciteit eerlijk wordt verdeeld en regio’s profiteren.”
“Schiphol de ruimte krijgen om op verantwoorde wijze te groeien, terwijl ook regionale luchthavens zoals Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en Lelystad volop benut worden.”
GroenLinks-PvdA is duidelijk tegen de openstelling van Lelystad Airport voor commerciële vluchten en wil investeren in betere OV-verbindingen van en naar Lelystad, waaronder een busverbinding over de Houtribdijk. Hun visie is gericht op duurzaamheid, het beperken van luchtvaartgroei en het verbeteren van regionale bereikbaarheid via trein en bus.
GroenLinks-PvdA wil Lelystad Airport niet openstellen voor commerciële vluchten, omdat zij inzetten op het beperken van de luchtvaart en het beschermen van het milieu. Dit standpunt adresseert zorgen over klimaat, geluidsoverlast en leefbaarheid in de regio.
“Lelystad Airport blijft dicht voor commerciële vluchten en onrendabele vliegvelden worden niet langer overeind gehouden.”
De partij wil de bereikbaarheid van Lelystad verbeteren door te investeren in openbaar vervoer, waaronder een busverbinding tussen Lelystad en Enkhuizen over de Houtribdijk. Dit moet de regionale mobiliteit en verbinding met omliggende provincies versterken.
“een busverbinding tussen Lelystad en Enkhuizen over de Houtribdijk”
JA21 is voorstander van het openstellen van Lelystad Airport voor commerciële luchtvaart en ziet dit als onderdeel van een bredere visie waarin economische groei en technologische verduurzaming samengaan. De partij verzet zich tegen krimp van luchthavens en pleit voor innovatie en technologische oplossingen om milieuproblemen en geluidshinder aan te pakken, in plaats van beperkende maatregelen.
JA21 wil Lelystad Airport openstellen voor commerciële vluchten als alternatief voor het beperken van de luchtvaartsector. Dit wordt gezien als een manier om economische groei te stimuleren en regionale luchthavens te versterken, waarbij technologische innovatie wordt ingezet om milieuproblemen en geluidshinder te beperken.
De PVV is voorstander van het zo snel mogelijk openen van Lelystad Airport, dat volgens hen al volledig klaar ligt. Ze zien Lelystad Airport als een noodzakelijke uitbreiding van de luchtvaartcapaciteit in Nederland, naast verdere groei van Schiphol.
De PVV wil Lelystad Airport direct in gebruik nemen, omdat het vliegveld al volledig is uitgerust en klaar ligt. Hiermee wil de partij de luchtvaartcapaciteit vergroten en economische groei stimuleren, zonder verdere vertraging door politieke besluiteloosheid.
De Partij voor de Dieren is uitgesproken tegen de opening van Lelystad Airport voor commerciële vluchten. Hun belangrijkste voorstel is dat Lelystad Airport niet open mag gaan, als onderdeel van een bredere strategie om de luchtvaart te laten krimpen en klimaat, natuur en leefomgeving te beschermen.
De PvdD wil Lelystad Airport niet openstellen voor commerciële vluchten, omdat zij vinden dat de luchtvaartsector moet krimpen om klimaatdoelen te halen en overlast voor mens en natuur te beperken. Dit standpunt is concreet en herhaaldelijk genoemd als onderdeel van hun bredere visie op het terugdringen van de luchtvaart in Nederland.
“Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten.”
“krimpt de Nederlandse luchtvaart, gaat Lelystad Airport niet open”
De SGP wil Lelystad Airport primair inzetten voor het verplaatsen van privéjets vanuit Schiphol, om zo de druk op Schiphol te verlagen en de geluidsoverlast en milieubelasting te beperken. Daarnaast staat de partij een beperkte openstelling van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart toe, maar alleen als er geen laagvliegroutes over kwetsbare gebieden zoals de Veluwe ontstaan.
De SGP stelt voor om privéjets te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad Airport, als maatregel om het aantal vluchten op Schiphol te verminderen en de overlast te beperken. Dit wordt gezien als een concrete stap om Schiphol te ontlasten zonder het totale vliegverkeer te laten groeien.
“Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.”
De SGP is alleen voor een beperkte openstelling van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart als daar F-35-straaljagers worden gestationeerd, en dan uitsluitend zolang er geen laagvliegroutes over onder meer de Veluwe zijn. Hiermee wordt de bescherming van natuur en leefomgeving expliciet als voorwaarde gesteld.
“Als op Lelystad Airport F-35-straaljagers gestationeerd worden, komt er ook een beperkte openstelling voor de burgerluchtvaart, zolang geen sprake is van laagvliegroutes over onder meer de Veluwe.”
Volt wil dat Luchthaven Lelystad gesloten blijft en verzet zich tegen de opening ervan als overloopluchthaven voor Schiphol. Daarnaast stelt Volt voor om de Lelylijn niet aan te leggen, maar in plaats daarvan te investeren in een internationale spoorverbinding Amsterdam-Groningen-Bremen, waarbij bestaand werk aan de Lelylijn deels wordt benut. Hun visie is gericht op duurzaamheid, beperking van luchtvaartgroei en prioriteit voor internationale treinverbindingen.
Volt is expliciet tegen het openen van Luchthaven Lelystad en wil deze gesloten houden, mede om de groei van de luchtvaart te beperken en duurzaamheid te bevorderen. Dit standpunt is onderdeel van een bredere visie op het verminderen van vliegbewegingen en het stimuleren van alternatieven.
“We willen dat Schiphol vanaf 2026 maximaal 400.000 vluchten per jaar faciliteert en Luchthaven Lelystad gesloten blijft.”
Volt kiest ervoor om de Lelylijn niet aan te leggen, maar in plaats daarvan te investeren in een internationale spoorlijn Amsterdam-Groningen-Bremen. Het reeds verrichte werk voor de Lelylijn kan deels worden gebruikt voor deze nieuwe verbinding, waarmee Volt inzet op grensoverschrijdende treinverbindingen in plaats van nationale spooruitbreiding.
“Deze spoorlijn is een verlenging van de HSL Brussel - Amsterdam en vervangt daarbij het Lelylijnproject en het Wunderlineproject. Het werk dat al voor de Lelylijn is verricht, kan hiervoor (deels) worden gebruikt.”
Het CDA stelt dat Lelystad Airport voorlopig alleen militair wordt gebruikt en commerciële luchtvaart pas mogelijk is als aan strenge voorwaarden wordt voldaan. De partij koppelt het openstellen van Lelystad Airport aan verduurzaming van de luchtvaart en het oplossen van de problematiek rond laagvliegroutes, waarmee het CDA een voorwaardelijke en terughoudende houding inneemt.
Het CDA wil Lelystad Airport niet openstellen voor commerciële luchtvaart zolang er geen oplossingen zijn voor milieuvervuiling en laagvliegroutes. Hiermee adresseert de partij zorgen over geluidsoverlast, CO₂-uitstoot en stikstof, en stelt het belang van mens en milieu voorop boven economische groei van de luchtvaart.
“Lelystad Airport wordt nu wel militair gebruikt, maar niet voor commerciële luchtvaart. Commercieel gebruik is alleen mogelijk wanneer aan randvoorwaarden is voldaan voor schoner en stiller vliegen en de problematiek met laagvliegroutes is opgelost.”
D66 noemt Lelystad expliciet als locatie voor grootschalige woningbouw en stedelijke ontwikkeling. Hun belangrijkste voorstel is het creëren van nieuw land tussen Amsterdam en Flevoland, waarbij Lelystad als eerste stad van tien nieuwe steden fungeert, met uitstekende OV-verbindingen en voorzieningen. Hiermee wil D66 het woningtekort aanpakken en duurzame, goed bereikbare gemeenschappen bouwen.
D66 kiest ervoor om nieuw land te creëren tussen Amsterdam en Flevoland, met Lelystad als eerste locatie voor een van de tien nieuwe steden. Dit moet het woningtekort oplossen en ruimte bieden aan groei, met nadruk op bereikbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Lelystad wordt zo gepositioneerd als startpunt van een grootschalige, toekomstgerichte verstedelijkingsslag.
“Wat als we weer durven dromen op de schaal van de Deltawerken of de Flevopolder? We creëren nieuw land tussen Amsterdam en Flevoland, als eerste stad van de tien. En dat is nog maar het begin.”
NSC is duidelijk tegen de opening van Lelystad Airport voor commerciële burgerluchtvaart. Zij vinden dat de economische baten van het vliegveld niet opwegen tegen de maatschappelijke kosten en de overlast voor omwonenden, en kiezen daarom voor het niet openen van Lelystad Airport.
NSC wil Lelystad Airport niet openstellen voor commerciële burgerluchtvaart. Zij wijzen op de overlast van nieuwe aanvliegroutes en vinden dat de maatschappelijke kosten en benodigde investeringen niet opwegen tegen de baten. Dit standpunt is expliciet en concreet, en wordt gemotiveerd door zowel omgevingsbelangen als een kosten-batenafweging.
“Lelystad Airport gaat mede daarom niet open voor de commerciële burgerluchtvaart. De economische baten van dit vliegveld wegen ook niet op tegen de maatschappelijke kosten en investeringen die nog gedaan moeten worden.”
De SP is duidelijk tegen de opening van Lelystad Airport en wil geen uitbreiding van vliegvelden in Nederland. Hun belangrijkste voorstel is dat Lelystad Airport gesloten blijft, als onderdeel van een bredere strategie om de luchtvaart te beperken en duurzamer te maken.
De SP wil Lelystad Airport definitief gesloten houden en is tegen elke uitbreiding van vliegvelden. Dit standpunt komt voort uit zorgen over milieuvervuiling, geluidsoverlast en de wens om de luchtvaartsector te verkleinen ten gunste van mens en natuur.
“Geen uitbreiding van vliegvelden. Lelystad Airport blijft gesloten en er komen geen nieuwe aanvliegroutes voor Schiphol. We bouwen de hubfunctie van Schiphol juist af, om overlast en vervuiling te verminderen en het vliegverkeer binnen de grenzen van mens en milieu te houden.”
De VVD wil Lelystad Airport openen voor zowel defensie- als burgerluchtvaart. Dit past in hun bredere visie om de luchtvaartsector te laten groeien en de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren, waarbij Lelystad Airport een concrete rol krijgt als uitbreiding van de luchtvaartcapaciteit.
De VVD ziet Lelystad Airport als een belangrijke aanvulling op de Nederlandse luchtvaartinfrastructuur. Door de luchthaven te openen voor zowel defensie- als burgerluchtvaart, wil de partij de groei van de sector faciliteren en de druk op Schiphol verlichten. Dit moet bijdragen aan economische groei en betere bereikbaarheid.
“We openen Lelystad Airport voor zowel defensie- als burgerluchtvaart.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma