GroenLinks-PvdA is uitgesproken vóór de aanleg van de Lelylijn als nieuwe spoorverbinding tussen Groningen en de Randstad, met een internationale doorkoppeling richting Noord-Duitsland en Scandinavië. De partij ziet de Lelylijn als essentieel voor betere bereikbaarheid, economische ontwikkeling van Noord-Nederland en verduurzaming van mobiliteit. Ze koppelen de lijn aan bredere investeringen in openbaar vervoer en regionale ontwikkeling.
GroenLinks-PvdA wil de Lelylijn realiseren als een nieuwe spoorlijn die Groningen en de Randstad sneller verbindt, en deze lijn in internationaal verband doortrekken als hogesnelheidslijn naar Noord-Duitsland, Denemarken en Zweden. Dit moet de bereikbaarheid van Noord-Nederland verbeteren, economische kansen vergroten en bijdragen aan duurzame mobiliteit.
“We leggen de Lelylijn aan tussen Groningen en de Randstad en in internationaal verband als hogesnelheidslijn naar Noord-Duitsland, Denemarken en Zweden.”
“We maken ons sterk voor de Lelylijn,”
De partij benadrukt dat de Lelylijn niet alleen een vervoersproject is, maar ook een stimulans voor de economische en sociale ontwikkeling van regio’s als Friesland en Flevoland. Ze verwachten dat deze provincies direct profiteren van de verbeterde verbindingen.
“Ook Friesland profiteert van de Lelylijn.”
“Flevoland ligt in het hart van Nederland en een goede ov-verbinding met de omringende provincies is essentieel. We maken ons sterk voor de Lelylijn,”
JA21 is voorstander van de aanleg van de Lelylijn en benadrukt het belang van gelijktijdige realisatie met de Nedersaksenlijn. De partij wil dat alle mogelijke financieringsbronnen worden onderzocht om de Lelylijn volgens het oorspronkelijke tijdpad te realiseren, ondanks budgetverschuivingen en infrastructurele uitdagingen.
JA21 vindt dat de Lelylijn en Nedersaksenlijn beide essentieel zijn voor de verbetering van het openbaar vervoer, vooral buiten de Randstad. De partij benadrukt dat deze projecten gelijktijdig moeten worden aangelegd om de bereikbaarheid en economische ontwikkeling in de regio te stimuleren.
“JA21 blijft het belang benadrukken van een gelijktijdige aanleg van zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn.”
“Dan komen grote projecten zoals de Lelylijn en de Nedersaksenlijn in beeld. JA21 blijft het belang benadrukken van een gelijktijdige aanleg van zowel de Nedersaksenlijn als de Lelylijn.”
JA21 maakt zich zorgen over het overhevelen van budgetten en wil dat de aanleg van de Lelylijn niet vertraagd wordt. De partij pleit voor onderzoek naar diverse financieringsbronnen, waaronder bijdragen van overheden, Europese fondsen en private investeringen, om het oorspronkelijke tijdpad te waarborgen.
“JA21 wil dat onderzoek wordt gedaan naar alle mogelijke financieringsbronnen zoals bijdragen van het Rijk, provincies en gemeenten, Europese fondsen en eventueel private investeringen om de aanleg van de Lelylijn volgens het oorspronkelijk tijdpad te realiseren.”
“Dat alle mogelijke financieringsbronnen worden onderzocht om de Lelylijn toch binnen het oorspronkelijk tijdpad te realiseren.”
NSC steunt de aanleg van de Lelylijn om de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van Noord-Nederland te versterken. Ze willen dat de aanleg in de komende kabinetsperiode start, met aandacht voor brede welvaart, militaire mogelijkheden en Europese financiering. De partij koppelt de Lelylijn aan het verbeteren van internationale treinverbindingen en het stimuleren van regionale groei buiten de Randstad.
NSC ziet de Lelylijn als essentieel voor het verbeteren van de bereikbaarheid en het economisch vestigingsklimaat van Noord-Nederland. Ze willen dat de aanleg snel begint, met oog voor brede welvaart en militaire doeleinden, zodat de eerste treinen voor 2040 rijden. Dit past in hun bredere visie om investeringen buiten de Randstad te stimuleren.
“Met aanleg van de Lelylijn versterken we de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van het noorden. Bij de definitieve keuze kijken we naast financiële aspecten ook naar effecten op de brede welvaart, en de mogelijkheden voor militaire doeleinden.”
“De aanleg moet nog aankomende kabinetsperiode beginnen, zodat voor 2040 de eerste treinen rijden.”
NSC wil Europese financiering inzetten voor de realisatie van de Lelylijn. Dit wordt gekoppeld aan hun bredere inzet op een Europees HSL-treinnetwerk en het verbeteren van internationale treinverbindingen.
“Voor de Lelylijn zetten we in op Europese financiering.”
De ChristenUnie is uitgesproken vóór de aanleg van de Lelylijn en wil hiervoor 13 miljard euro beschikbaar stellen. Ze zien de Lelylijn als een essentiële ruimtelijke en infrastructurele keuze om Nederland bereikbaar te houden en regionale ontwikkeling te stimuleren. De partij koppelt de Lelylijn aan grote nationale keuzes op het gebied van wonen, economie en duurzaamheid.
De ChristenUnie wil de Lelylijn daadwerkelijk realiseren en reserveert hiervoor een fors budget. Ze zien de lijn als een noodzakelijke investering om de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling van Noord-Nederland te versterken. Dit past binnen hun bredere visie op duurzame mobiliteit en ruimtelijke solidariteit tussen regio’s.
“We gaan door met de aanleg van de Nedersaksenlijn en stellen de benodigde 13 miljard beschikbaar voor de realisatie van de Lelylijn.”
“Daarin worden grote structuurkeuzes gemaakt, zoals de Lelylijn, Nedersaksenlijn, het aanwijzen van grootschalige nieuwbouwlocaties, Deltawind21 in combinatie met een derde Maasvlakte en natuurontwikkeling.”
BBB steunt de aanleg van de Lelylijn als een van de grote infrastructurele projecten die Nederland de komende decennia nodig heeft. De partij ziet de Lelylijn als essentieel voor toekomstige bereikbaarheid, bevolkingsgroei en regionale ontwikkeling, en wil financiering hierop afstemmen.
BBB noemt de Lelylijn expliciet als prioriteit binnen de nationale ontwikkelingsstrategie voor grootschalige infrastructuur. De partij ziet de lijn als noodzakelijk om Nederland bereikbaar te houden bij groeiende bevolking en als stimulans voor regionale economie en woningbouw.
“Hierbij denkt BBB onder meer aan de Lelylijn, de Oude Lijn bij Leiden, het verlengen van de Noord Zuidlijn, de IJmeerverbinding vanuit Almere en de passagiersverbinding tussen Weert en Hamont (Antwerpen). We stellen onze financieringsarrangementen daar ook op in.”
BIJ1 wil de Lelylijn vóór 2030 realiseren als onderdeel van een bredere investering in openbaar vervoer, met speciale aandacht voor regio’s buiten de Randstad. De partij ziet de Lelylijn als een essentiële nieuwe spoorverbinding die bijdraagt aan betere bereikbaarheid, mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende gebieden.
BIJ1 pleit voor de snelle aanleg van de Lelylijn, samen met de Nedersaksenlijn, om het landelijke ov-netwerk te versterken en regio’s buiten de Randstad beter te ontsluiten. Dit moet bijdragen aan efficiëntere mobiliteit en economische kansen in gebieden die nu onderbedeeld zijn qua openbaar vervoer.
“Nog voor 2030 realiseren we de voorgestelde Lelylijn en Nedersaksenlijn. Deze nieuwe spoorlijnen fungeren als aanvullende ruggengraat voor het landelijke ov-netwerk. En dragen bij aan efficiëntere mobiliteit en economische ontwikkeling in onderbediende regio’s.”
BVNL is uitgesproken vóór de aanleg van de Lelylijn en wil dat deze spoorverbinding zo snel mogelijk gerealiseerd wordt. De partij ziet de Lelylijn als een prioriteit binnen het verbeteren van het openbaar vervoer en de bereikbaarheid van Nederland, en noemt deze expliciet als concreet investeringspunt.
BVNL beschouwt de Lelylijn als een noodzakelijke investering in hoogwaardige en betrouwbare infrastructuur, bedoeld om de bereikbaarheid te vergroten en het openbaar vervoer te verbeteren. De partij noemt de snelle realisatie van de Lelylijn als een van haar concrete prioriteiten op het gebied van mobiliteit.
“De Lelylijn moet er zo snel mogelijk komen.”
Het CDA steunt de aanleg van de Lelylijn als onderdeel van investeringen in een robuust spoornetwerk tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens. De partij ziet de Lelylijn als essentieel voor betere bereikbaarheid, economische groei en het verbinden van regio’s buiten de Randstad. Concrete voorstellen zijn gericht op het versneld realiseren van deze spoorverbinding samen met andere grote spoorprojecten.
Het CDA pleit voor de aanleg van de Lelylijn om economische kerngebieden, universiteitssteden en regio’s beter te verbinden en zo de bereikbaarheid en economische ontwikkeling buiten de Randstad te versterken. De partij noemt de Lelylijn expliciet als prioriteit binnen de noodzakelijke investeringen in het nationale spoornetwerk.
“Op de grote assen van ons land – tussen economische kerngebieden, universiteitssteden, regio’s en havens – blijft investeren in een robuust spoornetwerk noodzakelijk, zoals de Lelylijn, de Noord-Zuidlijn en snelle internationale verbindingen. Daarom moeten ook de Hogesnelheidslijnen en ERTMS snel worden gerealiseerd.”
De Partij voor de Dieren steunt de aanleg van de Lelylijn en wil deze zo snel mogelijk realiseren om de treinreistijd tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland te verkorten. Dit past binnen hun bredere visie om het openbaar vervoer aantrekkelijker, sneller en duurzamer te maken als alternatief voor de auto en het vliegtuig.
De PvdD ziet de Lelylijn als een noodzakelijke investering om de bereikbaarheid van Noord- en Oost-Nederland te verbeteren en treinreizen aantrekkelijker te maken. Hiermee willen ze de reistijd verkorten en het openbaar vervoer versterken als duurzaam alternatief.
“De treinreistijd tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland wordt verkort. De Lelylijn en Nedersaksenlijn komen er zo snel mogelijk.”
De SGP steunt de verbetering van de bereikbaarheid van Noord-Nederland en wil dat het masterplan voor de Lelylijn ook de optie van opwaardering van bestaand spoor serieus meeneemt. De partij pleit voor een zorgvuldige afweging op basis van beschikbare middelen, zodat de beste keuze wordt gemaakt voor het noorden van het land.
De SGP vindt dat bij de besluitvorming over de Lelylijn niet alleen naar volledige nieuwbouw gekeken moet worden, maar dat ook het verbeteren van bestaande spoorlijnen als alternatief moet worden onderzocht. Dit moet ervoor zorgen dat de bereikbaarheid van Noord-Nederland op een doelmatige en betaalbare manier wordt verbeterd.
“In het masterplan voor de Lelylijn wordt de variant ‘opwaardering van bestaand spoor’ meegenomen, zodat op basis van de beschikbare middelen de beste keus gemaakt kan worden voor betere bereikbaarheid van het noorden van het land.”
De SP steunt de aanleg van de Lelylijn als onderdeel van investeringen in sterke binnenlandse treinverbindingen om alle regio’s goed bereikbaar te maken. Het doel is om de bereikbaarheid en het openbaar vervoer in heel Nederland te verbeteren, zodat iedereen kan rekenen op betrouwbaar en toegankelijk vervoer.
De SP wil investeren in de Lelylijn als een concrete maatregel om de bereikbaarheid van regio’s te vergroten en het openbaar vervoer te versterken. Hiermee wil de partij voorkomen dat regio’s worden achtergesteld en bijdragen aan een eerlijk, duurzaam en toegankelijk mobiliteitsnetwerk voor iedereen.
“We investeren in sterke binnenlandse treinverbindingen, zoals de Lelylijn, Maaslijn en Nedersaksenlijn. Zo zorgen we dat alle regio’s goed bereikbaar zijn en iedereen kan rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer.”
De VVD ziet de Lelylijn als een toekomstig perspectief om de bereikbaarheid tussen regio en Randstad te verbeteren, maar verbindt haar inzet expliciet aan de beschikbaarheid van financiering en uitvoerbaarheid. Concrete toezeggingen voor directe aanleg ontbreken; de partij blijft zich inzetten zodra de voorwaarden gunstig zijn. De Lelylijn wordt dus niet als harde belofte gepresenteerd, maar als een optie die afhankelijk is van haalbaarheid.
De VVD noemt de Lelylijn expliciet als een toekomstig perspectief om reistijden tussen regio en Randstad te verkleinen en de regionale bereikbaarheid te verbeteren. De partij verbindt haar inzet echter duidelijk aan de voorwaarde dat financiering en uitvoerbaarheid eerst geregeld moeten zijn, waardoor het geen onvoorwaardelijke prioriteit is. Dit standpunt adresseert de wens tot betere verbindingen, maar is voorzichtig en voorwaardelijk.
“Daarbij zien we de Lelylijn als een perspectief voor de toekomst, waarvoor we ons blijven inzetten zodra financiering en uitvoerbaarheid dit mogelijk maken.”
Volt wil de Lelylijn niet als nationaal project realiseren, maar kiest voor een internationale spoorlijn Amsterdam-Groningen-Bremen als onderdeel van het Europese TEN-T netwerk. Het werk dat al voor de Lelylijn is verricht, kan deels worden gebruikt voor deze bredere verbinding, waarmee Volt inzet op betere internationale bereikbaarheid en Europese samenwerking.
Volt verwerpt de nationale Lelylijn als zelfstandig project en kiest in plaats daarvan voor een internationale HSL-verbinding tussen Amsterdam, Groningen en Bremen, die is goedgekeurd binnen het Europese TEN-T netwerk. Hiermee wil Volt Europese subsidies benutten, internationale bereikbaarheid verbeteren en bestaande inspanningen voor de Lelylijn deels hergebruiken.
“We realiseren zo snel mogelijk de spoorlijn Amsterdam - Groningen - Bremen. Die is goedgekeurd door de EU binnen het uitgebreide Trans-European Transport Network (TEN-T). Hiervoor zijn Europese subsidies beschikbaar. Deze spoorlijn is een verlenging van de HSL Brussel - Amsterdam en vervangt daarbij het Lelylijnproject en het Wunderlineproject. Het werk dat al voor de Lelylijn is verricht, kan hiervoor (deels) worden gebruikt.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma