De Partij voor de Dieren is uitgesproken tegen het gebruik van Lelystad Airport voor vliegverkeer. Zij willen Lelystad Airport niet openen voor commerciële vluchten en pleiten voor een forse krimp van de luchtvaartsector, waarbij klimaat, leefomgeving en veiligheid centraal staan.
De PvdD wil Lelystad Airport niet gebruiken voor vliegverkeer en stelt expliciet dat het vliegveld niet open mag voor commerciële vluchten. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere visie om de luchtvaartsector te laten krimpen ten gunste van klimaat, natuur en leefomgeving.
“Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten.”
“Schiphol halveert. Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten.”
De partij ziet geen toekomst voor uitbreiding van vliegverkeer, ook niet via Lelystad, omdat de luchtvaart moet krimpen om binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te blijven. Dit betekent dat groeiwensen van de sector worden afgewezen en alternatieven zoals treinverkeer worden gestimuleerd.
“De luchtvaart krijgt een omvang die past binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid. Nederland kiest voor de noodzakelijke krimp van de luchtvaart.”
“In nieuwe luchtvaartverdragen die Nederland sluit, staan gezondheid, klimaat en veiligheid centraal, niet de groeiwensen van de luchtvaartsector.”
JA21 is voorstander van het openstellen van Lelystad Airport voor commerciële luchtvaart en ziet dit als een manier om de luchtvaartsector te versterken zonder Schiphol of andere luchthavens te laten krimpen. Ze willen groei mogelijk maken door innovatie en technologische verduurzaming, en pleiten voor het zoeken van oplossingen voor geluidshinder via technologie en compensatie. Het gebruik van Lelystad Airport wordt gepresenteerd als onderdeel van een bredere visie op economische groei en internationale verbindingen.
JA21 wil dat Lelystad Airport wordt opengesteld voor commerciële luchtvaart om de capaciteit van de Nederlandse luchtvaartsector te vergroten en economische groei te ondersteunen. Dit standpunt is een reactie op voorstellen om Schiphol te laten krimpen en sluit aan bij hun visie op het combineren van groei en verduurzaming. Ze zien Lelystad als een logische aanvulling op het bestaande netwerk van luchthavens.
JA21 erkent dat het openstellen van Lelystad Airport voor vliegverkeer gevolgen kan hebben voor omwonenden, en wil deze problemen aanpakken met technologische innovaties en eerlijke compensatie. Ze wijzen op technologische verbeteringen en infrastructuur als de beste manier om hinder te beperken, in plaats van beperkende maatregelen voor de luchtvaartsector.
“Oplossingen voor geluidshinder voor omwonenden moeten worden gezocht in technologische verbeteringen (zoals Continuous Descent Approaches), geluidsreducerende infrastructuur en een eerlijke compensatieregeling.”
BVNL wil vliegveld Lelystad zo snel mogelijk openen voor vliegverkeer om de druk op Schiphol te verlichten. Daarnaast pleit de partij voor investeringen in andere regionale luchthavens. Hun visie is gericht op het vergroten van de capaciteit voor vliegverkeer in Nederland door het benutten van bestaande en nieuwe luchthavens.
BVNL ziet het openen van vliegveld Lelystad als een noodzakelijke stap om de groeiende vraag naar vliegverkeer op te vangen en Schiphol te ontlasten. Dit past in hun bredere strategie om de infrastructuur uit te breiden en economische groei te stimuleren.
“Vliegveld Lelystad gaat zo snel mogelijk open.”
Naast Lelystad wil BVNL investeren in andere regionale luchthavens, zodat de druk op Schiphol wordt verminderd en de bereikbaarheid en capaciteit van het Nederlandse vliegverkeer wordt vergroot.
“We gaan investeren in andere vliegvelden zoals Rotterdam/The Hague airport, Eindhoven en Eelde om de druk op Schiphol te verlichten.”
FVD wil Lelystad Airport volledig openen en benutten voor vliegverkeer, als onderdeel van hun bredere visie om de luchtvaartsector te laten groeien en Nederland internationaal bereikbaar te houden. Ze zien Lelystad als een regionale luchthaven die samen met andere regionale luchthavens de capaciteit moet vergroten totdat een nieuwe luchthaven in de Noordzee is gerealiseerd. Hun beleid is gericht op het eerlijk verdelen van vliegcapaciteit en het versterken van de economie en mobiliteit.
FVD pleit voor het openen en volledig benutten van Lelystad Airport voor vliegverkeer, naast andere regionale luchthavens. Dit moet zorgen voor een eerlijke verdeling van de capaciteit, economische groei in de regio’s en het behoud van Nederland als internationale luchtvaarthub. Lelystad wordt gezien als een noodzakelijke aanvulling totdat een nieuwe luchthaven in de Noordzee is gerealiseerd.
“We investeren in uitbreiding van Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Eelde en openen Lelystad, zodat de capaciteit eerlijk wordt verdeeld en regio’s profiteren.”
“Schiphol de ruimte krijgen om op verantwoorde wijze te groeien, terwijl ook regionale luchthavens zoals Eindhoven, Rotterdam, Maastricht, Eelde en Lelystad volop benut worden.”
NSC is duidelijk tegen het openstellen van Lelystad Airport voor commerciële burgerluchtvaart. Zij vinden dat de economische baten niet opwegen tegen de maatschappelijke kosten en willen het vliegveld daarom niet voor regulier vliegverkeer gebruiken.
NSC wil Lelystad Airport niet openstellen voor commerciële burgerluchtvaart vanwege zorgen over geluidsoverlast, maatschappelijke kosten en benodigde investeringen. Zij vinden dat de baten niet opwegen tegen de nadelen en kiezen expliciet voor het niet gebruiken van Lelystad voor regulier vliegverkeer.
“Lelystad Airport gaat mede daarom niet open voor de commerciële burgerluchtvaart. De economische baten van dit vliegveld wegen ook niet op tegen de maatschappelijke kosten en investeringen die nog gedaan moeten worden.”
“daarom niet open voor de commerciële burgerluchtvaart. De economische baten van dit vliegveld wegen ook niet op tegen de maatschappelijke kosten en investeringen die nog gedaan moeten worden.”
De PVV is voorstander van het zo snel mogelijk openen van Lelystad Airport voor vliegverkeer. Zij zien Lelystad als een volledig uitgerust vliegveld dat direct in gebruik genomen kan worden, en koppelen dit aan hun bredere visie op groei van de luchtvaart en het belang van Schiphol voor de economie.
De PVV wil Lelystad Airport direct openstellen voor vliegverkeer, omdat het vliegveld al klaar ligt en volledig is uitgerust. Dit past in hun bredere beleid om de luchtvaartsector te laten groeien en het vestigingsklimaat en de economie te versterken. De partij ziet geen reden voor verdere vertraging en positioneert Lelystad als een logische aanvulling op Schiphol.
De SGP is terughoudend over het uitbreiden van vliegverkeer via Lelystad Airport. Zij willen Lelystad vooral inzetten voor het verplaatsen van privéjets vanuit Schiphol, en burgerluchtvaart alleen toestaan als er geen laagvliegroutes over kwetsbare gebieden zoals de Veluwe ontstaan. Het aantal vluchten op Schiphol moet omlaag, en Lelystad wordt slechts beperkt en onder strikte voorwaarden gebruikt voor burgerluchtvaart.
De SGP wil de druk op Schiphol verminderen door privéjets te verplaatsen naar Lelystad Airport. Dit wordt gezien als een manier om het aantal vluchten op Schiphol te beperken, vooral in de nachtelijke uren, en zo de overlast en milieuschade te verminderen.
“Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.”
De SGP staat alleen een beperkte openstelling van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart toe, en dan uitsluitend als er geen laagvliegroutes over onder meer de Veluwe zijn. Dit is gekoppeld aan de mogelijke stationering van F-35-straaljagers op Lelystad en aan het beperken van het aantal vluchten op Schiphol.
“Als op Lelystad Airport F-35-straaljagers gestationeerd worden, komt er ook een beperkte openstelling voor de burgerluchtvaart, zolang geen sprake is van laagvliegroutes over onder meer de Veluwe. Bij de begrenzing van het aantal vluchten op Schiphol wordt hier rekening mee gehouden.”
BBB is zeer terughoudend over het gebruik van Lelystad Airport voor commercieel vliegverkeer. Lelystad krijgt eerst een militaire bestemming en pas als PAS-melders volledig zijn gelegaliseerd en er geen laagvliegroutes met extra hinder en uitstoot komen, wil BBB praten over commerciële opening. De partij stelt strikte voorwaarden en ziet Lelystad primair als strategisch voor Defensie.
BBB ziet Lelystad Airport voorlopig als luchtmachtbasis van strategisch belang voor Defensie. Commercieel vliegverkeer is pas bespreekbaar als aan strikte voorwaarden is voldaan, zoals legalisering van PAS-melders en het voorkomen van extra hinder en uitstoot door laagvliegroutes. Hiermee adresseert BBB zowel milieuproblemen als juridische onzekerheid rond stikstof, en positioneert Lelystad primair als militair knooppunt.
“Lelystad Airport krijgt een bestemming als luchtmachtbasis op basis van militair medegebruik. Voor onze luchtmacht is Lelystad Airport van strategisch belang. De benodigde infrastructuur ligt klaar en zal door de luchtmacht in gebruik genomen worden. Met BBB valt pas te praten over de opening van Lelystad Airport voor commerciële vluchten als de PASmelders volledig zijn gelegaliseerd en er geen laagvliegroutes komen die leiden tot extra hinder en uitstoot.”
BIJ1 is uitgesproken tegen het openen van Lelystad Airport voor vliegverkeer. Hun belangrijkste voorstel is om Lelystad Airport niet te openen, Schiphol niet uit te breiden, en het aantal vliegbewegingen in Nederland structureel te verminderen. Dit past in hun bredere visie van het terugdringen van de luchtvaart ten gunste van klimaat, milieu en sociale rechtvaardigheid.
BIJ1 wil Lelystad Airport niet openen voor vliegverkeer, omdat zij streven naar een krimp van de luchtvaartsector en het uitfaseren van korteafstandsvluchten. Het niet openen van Lelystad Airport wordt expliciet genoemd als onderdeel van hun beleid om de negatieve impact van luchtvaart op klimaat en leefomgeving te beperken.
“Er komt geen 4e aanvliegroute voor Schiphol en Lelystad Airport opent niet. We sluiten Rotterdam The Hague Airport. Door de verbetering van het Europese spoornetwerk kunnen we korteafstandsvluchten uitfaseren en uiteindelijk bijna in het geheel afschaffen.”
Het CDA is terughoudend over het openstellen van Lelystad Airport voor commercieel vliegverkeer. Commercieel gebruik wordt alleen overwogen als er eerst aan strikte voorwaarden wordt voldaan, zoals schoner en stiller vliegen en het oplossen van de laagvliegroutes-problematiek.
Het CDA erkent het huidige militaire gebruik van Lelystad Airport, maar stelt dat commerciële luchtvaart pas mogelijk is als aan duidelijke randvoorwaarden wordt voldaan. Dit betreft vooral milieu- en geluidsnormen en het oplossen van de problematiek rond laagvliegroutes. Hiermee wil het CDA voorkomen dat de opening van Lelystad Airport ten koste gaat van omwonenden en het milieu.
“Lelystad Airport wordt nu wel militair gebruikt, maar niet voor commerciële luchtvaart. Commercieel gebruik is alleen mogelijk wanneer aan randvoorwaarden is voldaan voor schoner en stiller vliegen en de problematiek met laagvliegroutes is opgelost.”
De ChristenUnie is duidelijk tegen het openen van Lelystad Airport voor vliegverkeer. Zij willen Lelystad niet gebruiken voor burgerluchtvaart en pleiten voor compensatie van reeds gedane investeringen, met als doel het aantal vluchten in Nederland te beperken en de trein als alternatief te stimuleren.
De ChristenUnie kiest ervoor Lelystad Airport niet te gebruiken voor vliegverkeer, specifiek niet voor burgerluchtvaart. Dit standpunt is onderdeel van een bredere strategie om het aantal vluchten in Nederland te beperken, de stikstofuitstoot te verminderen en de rechtsbescherming van omwonenden te waarborgen. Investeringen in Lelystad worden gecompenseerd, en de partij zet in op alternatieven zoals treinverkeer.
“Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartige gecompenseerd.”
D66 is duidelijk tegen het openstellen van Lelystad Airport voor vliegverkeer door burgers. Hun belangrijkste voorstel is dat Lelystad Airport niet open gaat voor burgerluchtvaart, omdat zij de negatieve gevolgen van vliegen voor klimaat en leefomgeving willen beperken en het aantal vluchten willen begrenzen.
D66 wil Lelystad Airport niet gebruiken voor vliegverkeer door burgers. Dit standpunt komt voort uit zorgen over de impact van luchtvaart op klimaat en leefomgeving, en de wens om het aantal vluchten in Nederland te beperken. D66 kiest voor een betere balans tussen internationale bereikbaarheid en duurzaamheid, en ziet geen toegevoegde waarde in het openen van Lelystad Airport voor extra vliegverkeer.
“Lelystad Airport gaat niet open voor burgerluchtvaart.”
GroenLinks-PvdA is duidelijk tegen het openstellen van Lelystad Airport voor commercieel vliegverkeer. Hun belangrijkste voorstel is dat Lelystad Airport dicht blijft voor commerciële vluchten, als onderdeel van een bredere strategie om de luchtvaart te beperken en te verduurzamen.
GroenLinks-PvdA wil Lelystad Airport niet gebruiken voor commercieel vliegverkeer. Dit standpunt komt voort uit hun streven naar krimp van de luchtvaart, verduurzaming en het beperken van overlast en milieu-impact. Het sluiten van Lelystad Airport voor commerciële vluchten wordt expliciet genoemd als beleidsmaatregel.
“Lelystad Airport blijft dicht voor commerciële vluchten en onrendabele vliegvelden worden niet langer overeind gehouden.”
De SP is duidelijk tegen het gebruik van Lelystad Airport voor vliegverkeer. Zij willen Lelystad gesloten houden, geen uitbreiding van vliegvelden toestaan en de luchtvaartsector juist inkrimpen om overlast en vervuiling te verminderen.
De SP wil Lelystad Airport niet openstellen voor vliegverkeer en verzet zich tegen uitbreiding van vliegvelden in het algemeen. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere visie om de luchtvaartsector te verkleinen, overlast te beperken en het milieu te beschermen.
“Geen uitbreiding van vliegvelden. Lelystad Airport blijft gesloten en er komen geen nieuwe aanvliegroutes voor Schiphol. We bouwen de hubfunctie van Schiphol juist af, om overlast en vervuiling te verminderen en het vlieg...”
De VVD wil Lelystad Airport openen voor zowel defensie- als burgerluchtvaart, waarmee het vliegveld daadwerkelijk gebruikt gaat worden voor regulier vliegverkeer. Dit past in hun bredere visie om de luchtvaartsector te laten groeien en Schiphol te ontlasten, zonder extra hinder voor omwonenden.
De VVD kiest expliciet voor het openstellen van Lelystad Airport voor burgerluchtvaart, naast defensietaken. Hiermee willen ze de capaciteit voor vliegverkeer in Nederland vergroten en Schiphol ontlasten, zodat de luchtvaartsector kan blijven groeien en concurreren.
“We openen Lelystad Airport voor zowel defensie- als burgerluchtvaart.”
Volt is duidelijk tegen het openstellen van Lelystad voor vliegverkeer en wil dat de luchthaven gesloten blijft. Hun beleid richt zich op het beperken van het aantal vluchten op Schiphol, het verbieden van korteafstandsvluchten en het stimuleren van duurzame alternatieven, waarbij Lelystad expliciet niet als uitwijkmogelijkheid wordt gezien. Volt kiest voor minder vliegverkeer en investeert in internationale treinverbindingen als alternatief.
Volt verwerpt het gebruik van Lelystad als luchthaven voor vliegverkeer en pleit expliciet voor sluiting. Dit standpunt is onderdeel van een bredere visie om het aantal vluchten te beperken en de luchtvaart te verduurzamen, waarbij Lelystad niet als oplossing wordt gezien voor capaciteitsproblemen op Schiphol.
“We willen dat Schiphol vanaf 2026 maximaal 400.000 vluchten per jaar faciliteert en Luchthaven Lelystad gesloten blijft.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma