Volt ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een technologie die in dienst moet staan van de samenleving, met nadruk op transparantie, ethiek, en Europese samenwerking. Ze pleiten voor strenge regulering, publieke controle, AI-geletterdheid in onderwijs en samenleving, en bescherming van grondrechten. Concrete voorstellen zijn onder meer een verplicht algoritmeregister, ethische toetsing van AI, Europese investeringen in AI-innovatie, en bescherming van makers tegen generatieve AI.
Volt wil dat AI-systemen, vooral die door de overheid worden gebruikt, transparant zijn en vooraf getoetst worden op mensenrechten en ethiek. Ze pleiten voor een verplicht algoritmeregister en open standaarden, zodat burgers inzicht hebben in gebruikte algoritmen en datasets.
“Alle algoritmes openbaar gemaakt in het algoritmeregister en vooraf getoetst op mensenrechten en non-discriminatie, zeker bij gebruik in handhaving en toezicht.”
“AI en algoritmen die door de overheid en in de uitvoering gebruikt worden om beslissingen te nemen die invloed hebben op mensen, moeten verplicht getoetst worden aan grondrechten en ethische kaders.”
“Iedereen moet inzage kunnen hebben in de informatie en algoritmes die door de overheid gebruikt worden. Daarvoor is het van belang dat we zo snel mogelijk overschakelen naar open standaarden en een verplicht algoritmeregister invoeren.”
Volt wil dat Nederland en de EU vooroplopen in AI-ontwikkeling, met investeringen in open source, betrouwbare data, en een Europees ecosysteem. Ze willen minder afhankelijk zijn van niet-EU-landen en pleiten voor een "Silicon Europa".
“Als onderdeel van de strategie voor digitale autonomie worden de meest geavanceerde, transparante en betrouwbare AI-modellen ontwikkeld. De technologie wordt opgebouwd uit opensource-componenten en getraind met betrouwbare data van de overheid en de maatschappij.”
“Nederland moet voorop lopen in de samenwerking met andere EU-landen bij de ontwikkeling van AI.”
“We stimuleren innovatie door een Silicon Europa op te zetten. Dit wordt een ecosysteem waar kennis, kapitaal en overheid samenkomen om hightech producten en diensten te ontwikkelen.”
Volt wil AI-geletterdheid structureel opnemen in het onderwijs en de samenleving, zodat burgers en jongeren kritisch en bewust met AI omgaan. Ze pleiten voor verplichte lessen over AI en digitale vaardigheden.
“Volt pleit ervoor dat middelbare scholieren leren over kunstmatige intelligentie (AI) en hoe deze technologie verantwoord wordt ingezet.”
“Door Nederlanders proactief te informeren en te onderwijzen over AI, bijvoorbeeld door middel van chatbots op basis van GPT-NL, vergroten we de AI-geletterdheid van Nederlanders.”
“Volt pleit voor AI-geletterdheid binnen het vak mediawijsheid.”
Volt benadrukt dat AI altijd moet voldoen aan Europese waarden, grondrechten en ethische normen. Ze willen voorkomen dat AI leidt tot discriminatie, schending van privacy of nieuwe schandalen zoals het toeslagenschandaal.
“AI die de overheid inzet, voldoet altijd aan de AI-verordening en de Europese eisen en waarden.”
“Algoritmen, inclusief daarop gebaseerde kunstmatige intelligentie (AI), mogen niet discrimineren en moeten transparant en herleidbaar zijn.”
“De overheid moet een nieuw, AI-gedreven, toeslagenschandaal voorkomen. De mens moet centraal blijven staan en het laatste woord hebben bij beslissingen.”
Volt wil makers beschermen tegen generatieve AI door transparantie over trainingsdata te eisen, verplichte licenties in te voeren, en geen auteursrecht toe te kennen aan AI-gegenereerde content.
“GenAI-bedrijven worden verplicht volledige transparantie te bieden over de oorsprong van hun trainingsdata en een licentie af te sluiten bij de organisatie die de auteursrechten beheert.”
“Content die met GenAI wordt gegenereerd krijgt geen auteursrecht. Alleen mensen kunnen auteursrecht krijgen.”
“Dat doen we door GenAI-bedrijven te verplichten om volledig transparant te zijn over de bronnen van hun trainingsdata en voor het gebruik daarvan een licentie af te sluiten. Ook krijgt alles wat met GenAI wordt gemaakt een digitaal watermerk.”
Volt ziet AI als hulpmiddel om publieke dienstverlening te verbeteren en werknemers te ondersteunen, mits ethisch verantwoord. Ze willen AI inzetten om administratieve lasten te verlagen en werknemers te begeleiden bij automatisering.
“AI is er om Nederlandse werknemers te steunen. We pleiten ervoor om sectoren, waar veel automatisering plaatsvindt, extra te begeleiden bij het omscholen van werknemers.”
“We zetten kunstmatige intelligentie (AI) in om de administratieve en personele lastendruk bij inkoopprocessen te verlagen, bijvoorbeeld bij offertebeoordelingen en het beantwoorden van vragen.”
GroenLinks-PvdA ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een technologie met zowel kansen als risico’s, en pleit voor strikte publieke controle, transparantie en bescherming van mensenrechten. Ze willen investeren in verantwoorde, maatschappelijk nuttige AI, riskante toepassingen verbieden, en zorgen voor eerlijke beloning en bescherming van privacy en auteursrecht. De partij benadrukt het belang van Europese autonomie, toezicht, en het tegengaan van discriminatie en ongelijkheid door AI.
GroenLinks-PvdA wil AI inzetten voor het algemeen belang, met publieke controle en investeringen in toepassingen die bijdragen aan de samenleving. Ze willen voorkomen dat AI ongelijkheid vergroot of vrijheden aantast.
“We creëren eerlijke algoritmes, versterken onze veiligheid en investeren in kunstmatige intelligentie die bijdraagt aan de samenleving. Zo voorkomen we dat de ongelijkheid toeneemt en beschermen we onze vrijheden.”
“We investeren in de komst van een AI-fabriek in Groningen, waar start-ups en overheden vrijuit kunnen experimenteren met nieuwe toepassingen. Dat gebeurt met respect voor het privacy- en auteursrecht, en met een eerlijke beloning van alle deelnemers.”
De partij wil riskante AI-systemen, zoals gezichts- of emotieherkenning, verbieden en export van AI-software die mensenrechten schaadt tegengaan. Ze leggen nadruk op bescherming van privacy, auteursrecht en het voorkomen van discriminatie.
“We verbieden riskante AI-systemen, zoals systemen voor realtime gezichts- of emotieherkenning.”
“Met nieuwe Europese regelgeving voorkomen we de export van (AI)software in de surveillance- en defensie-industrie die bijdraagt aan mensenrechtenschendingen.”
“AI-gegenereerde content moet altijd als zodanig herkenbaar zijn, met duidelijke bronvermelding. Het verplicht afstaan van data voor het trainen van AI-modellen is niet toegestaan.”
“We verankeren het auteursrecht op eigen gezicht en stem, met uitzondering van satire.”
“Besluiten met grote impact mogen nooit volledig door een algoritme of AI worden genomen.”
“Geen discriminerende algoritmen en systemen. We verbeteren het toezicht op hoe de overheid data gebruikt en privacy beschermt.”
GroenLinks-PvdA wil sterke, onafhankelijke toezichthouders en wettelijke verplichtingen voor transparantie, uitlegbaarheid en impactanalyses bij AI-gebruik, vooral door de overheid.
“We beschermen onze privacy en mensenrechten door meer middelen en bevoegdheden voor de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Consument en Markt en de algoritmetoezichthouder en faciliteren samenwerking met andere Europese toezichthouders.”
“Overheidsorganisaties worden verplicht tot een impactanalyse op rechtsgelijkheid en grondrechten bij inzet van nieuwe technologie of data.”
“Transparantie en uitlegbaarheid worden wettelijk verplicht bij iedere vorm van geautomatiseerde beoordeling.”
De partij wil dat AI niet leidt tot uitbuiting van makers of werkenden, en dat er eerlijke beloning en sociale zekerheid is, vooral in sectoren die geraakt worden door generatieve AI.
“In de sector moet fair pay & fair practice de norm zijn. Subsidies moeten direct terechtkomen bij makers en uitvoerenden en we hebben aandacht voor de gevolgen van generatieve AI op het auteursrecht.”
“We zetten samen met vakbonden in op fijner en efficiënter werken met AI, en platformwerkers hebben recht op sociale zekerheid, zie hoofdstuk ‘Werk, Inkomen en Economie’.”
GroenLinks-PvdA streeft naar minder afhankelijkheid van niet-Europese technologie, investeert in Europese AI-ontwikkeling en wil AI verduurzamen door energieverbruik te beperken.
“We bouwen hun macht af door te investeren in Europese digitale infrastructuur, een eigen Cloud en veilige AI.”
“We sturen als overheid op circulariteit en efficiëntie... We zetten ons in voor Europese regelgeving die modulaire en repareerbare hardware stimuleert en veroudering tegengaat.”
“De digitale samenleving verbruikt veel stroom, vaak door onnodig AI-gebruik of door ICT alsmaar te laten draaien.”
De Partij voor de Dieren wil dat kunstmatige intelligentie (AI) uitsluitend wordt ingezet onder strikte publieke en democratische controle, met nadruk op mensenrechten, ecologie en sociale rechtvaardigheid. AI-toepassingen mogen niet leiden tot ongelijkheid, manipulatie of het verdringen van menselijk contact, en moeten transparant, ethisch en duurzaam zijn. De partij pleit voor duidelijke regelgeving, bescherming van privacy en auteursrecht, en investeringen in onafhankelijk AI-veiligheidsonderzoek.
De PvdD vindt dat AI niet mag worden gedomineerd door commerciële belangen, maar onder publieke regie moet staan met aandacht voor mensenrechten, ecologie en sociale rechtvaardigheid. Transparantie, ethiek en anti-discriminatie zijn hierbij essentieel.
“De Partij voor de Dieren wil dat AI snel onder publieke en democratische controle komt, met nadrukkelijke aandacht voor ecologische grenzen, mensenrechten, dierenwelzijn, mededogen en sociale rechtvaardigheid.”
“Kunstmatige intelligentie wordt alleen onder democratische regie ontwikkeld.”
“De overheid, nationaal én Europees, moet zeggenschap krijgen over zowel de AI-infrastructuur (zoals datacenters) als over het ontwerp en de regulering van de technologie zelf.”
AI mag alleen worden ingezet als het aantoonbaar bijdraagt aan publieke doelen en niet leidt tot ongelijkheid, manipulatie of het verdringen van menselijk contact. Er gelden strikte eisen aan transparantie, duurzaamheid en ethiek.
“AI mag uitsluitend commercieel worden ingezet wanneer de toepassing verenigbaar is met duurzame en sociaal rechtvaardige principes. Toepassingen die bijdragen aan ongelijkheid, overconsumptie en gedragsmanipulatie vallen daar niet onder en krijgen in Nederland geen ruimte.”
“AI mag geen vervanging zijn voor essentiële menselijke interactie in sectoren waar menselijke interactie belangrijk is, zoals binnen de zorg, onderwijs en cultuur. Technologie moet daar ondersteunend zijn – niet het menselijke contact verdringen.”
“De overheid zet AI alleen in als de toepassing aantoonbaar bijdraagt aan publieke doelen, zoals dierenwelzijn, natuurherstel, energiebesparing, betere zorg of armoedebestrijding. Elke voorgenomen toepassing wordt vooraf getoetst op ecologische impact.”
AI-systemen moeten transparant zijn over hun werking, energieverbruik en onzekerheden. Ze moeten aantoonbaar anti-discriminatoir zijn en worden getoetst op ethiek, privacy en beheersbaarheid. Er komt structureel toezicht en onafhankelijk onderzoek naar AI-veiligheid.
“Beelden en audio die gemaakt zijn door AI moeten altijd direct te herkennen zijn door bijvoorbeeld een watermerk of logo. Teksten die zich (deels) baseren op informatie die door AI gegenereerd is, vermelden dit expliciet.”
“Alle AI-systemen die invloed hebben op mensenlevens, inclusief systemen die worden ingezet ten behoeve van de veiligheid, worden aan de voorkant ontworpen en later getoetst op beheersbaarheid, ethiek, lichamelijke integriteit en privacy. Deze systemen moeten aantoonbaar anti-discriminatoir zijn.”
“Nederland erkent publiekelijk de systemische en existentiële risico’s van AI en investeert structureel in AI-veiligheidsonderzoek.”
De partij wil burgers beschermen tegen identiteitsmisbruik, deepfakes en ongewenst gebruik van persoonsgegevens. Het auteursrecht wordt gemoderniseerd zodat makers beschermd zijn tegen AI-gebruik van hun werk.
“Iedereen krijgt het wettelijke recht op zijn of haar eigen gezicht en stem. Deepfakes die zonder toestemming iemands identiteit gebruiken, worden verboden.”
“Door kunstmatige intelligentie kunnen computers met één druk op de knop nieuwe kunst maken in de stijl van bestaande kunstenaars. Daarom moderniseren we het auteursrecht, zodat dit beter aansluit bij de huidige tijd. Hierbij is het belangrijk dat makers een passende vergoeding krijgen.”
“Makers worden beschermd tegen het gebruik van hun creaties voor de training van AI-systemen.”
AI-aanbieders moeten transparant zijn over het gebruik van nieuwsbronnen, en in het onderwijs wordt aandacht besteed aan de ethische aspecten van AI en het verantwoord werken ermee.
“Er komt een verplichting voor kunstmatige intelligentie (AI)-aanbieders om transparant te zijn over de manier waarop ze gebruikmaken van nieuwsartikelen en ander bronnen.”
“Kritisch denken, digitale vaardigheden (inclusief de ethische aspecten van AI en digitale weerbaarheid) en mediawijsheid krijgen een grotere rol in het curriculum.”
“Het onderwijs richt zich daarom op zowel het ontwikkelen van deze vaardigheden lós van AI, als op het verantwoord werken mét AI.”
De SGP ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een technologie met grote potentie, maar benadrukt het belang van ethische kaders, menselijke controle en technologische soevereiniteit. Ze pleiten voor transparantie, controleerbaarheid, investeringen in eigen AI-capaciteit, en bescherming van publieke waarden en privacy. Concrete voorstellen zijn onder meer een AI-fabriek in Groningen, strengere regels voor risicovolle AI-systemen, en het waarborgen dat de eindbeslissing altijd bij een mens ligt.
De SGP wil voorkomen dat Nederland afhankelijk wordt van buitenlandse grootmachten op het gebied van AI en pleit voor eigen investeringen en productiecapaciteit. Dit moet de technologische soevereiniteit versterken en het Nederlands belang vooropstellen.
“Nederland moet ook zelf investeren in kunstmatige intelligentie om te voorkomen dat China en de VS alle touwtjes in handen krijgen.”
“De SGP wil daarom investeren in regionale productiecapaciteit voor nieuwe technologieën zoals een AI-fabriek in Groningen, waarbij het Nederlands belang prevaleert boven Europees belang.”
De SGP benadrukt dat AI altijd ondergeschikt moet zijn aan de mens, met duidelijke ethische kaders, transparantie en menselijke eindverantwoordelijkheid. Ze willen dat AI-systemen controleerbaar zijn, vooringenomenheid voorkomen, en privacy beschermen.
“AI-systemen moeten voldoen aan de principes van proportionaliteit, subsidiariteit, dataminimalisatie en transparantie. De eindbeslissing moet altijd bij een mens liggen.”
“Er moeten ethische richtlijnen worden geïntegreerd voor AI waaronder het voorkomen van vooringenomenheid en het beschermen van privacy.”
“Algoritmes moeten altijd te herleiden zijn zodat beslissingen en de manier waarop deze tot stand gekomen zijn duidelijk en controleerbaar blijven.”
“Bij het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in de zorg moet een menswaardige toepassing centraal staan.”
De SGP wil strengere regels voor risicovolle AI-systemen, transparantie over het gebruik van AI en data, en een helder onderscheid tussen door mensen en door AI gegenereerde informatie.
“De regels voor verkoop van riskante AI-systemen aan buitenlandse partijen moeten aangescherpt worden.”
“Er dient altijd helder onderscheid te zijn tussen wat door een mens en wat door AI gegenereerd is.”
“Bedrijven en organisaties moeten transparant zijn over het gebruik van data van burgers.”
De SGP stelt dat AI nooit mag worden ingezet om kinderen te manipuleren of te dwingen, gezien hun extra kwetsbaarheid.
“Kunstmatige intelligentie mag nooit gebruikt worden om kinderen ergens toe te dwingen of hen te misleiden. Zij zijn extra kwetsbaar.”
De SGP benadrukt het unieke mensbeeld vanuit christelijk perspectief: alleen mensen zijn moreel verantwoordelijk, niet AI. Ze waarschuwen voor een te controlerende overheid door AI.
“Kunstmatige intelligentie (AI) dient zich te verhouden tot een onderliggend mensbeeld. De mens beschikt over een ziel, verstand en geest, maar AI niet. Bijbels gezien is de mens daarom de enige die moreel verantwoordelijk gehouden kan worden voor de functie die technologie vervult.”
Het CDA ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een essentiële technologie voor economische groei, wetenschappelijke vooruitgang en geopolitieke positie, maar benadrukt het belang van ethiek, digitale autonomie en Europese samenwerking. Ze willen investeren in AI-ontwikkeling, digitale infrastructuur en onderwijs, met strikte naleving van wetgeving en een centrale regie via een AI-commissaris. Het CDA pleit voor verantwoord gebruik van AI in zowel publieke als private sectoren, met oog voor ethische kaders en digitale weerbaarheid.
Het CDA wil dat Nederland en Europa minder afhankelijk worden van Big Tech door te investeren in eigen AI-ontwikkeling, cloud-toepassingen, chipproductie en datacentra. Ze zien AI als een strategische technologie voor economische en geopolitieke positie en willen Europese samenwerking stimuleren.
“We stimuleren doorontwikkeling van het Nederlands ‘large language-model’ GPT-NL als basis voor AI. Ook stimuleren we de bouw van Europees-autonome datacentra. En we steunen de komst van een AI-fabriek in Noord-Nederland en essentiële softwaretoepassingen.”
“We willen minder afhankelijk worden van Big Tech buiten Europa. Daarom investeren we in digitale autonomie, bijvoorbeeld door als Europa eigen cloud-toepassingen te maken, en met gelijkgestemde landen te bouwen aan de versterking van de Europese chipsector.”
“Kunstmatige intelligentie (AI) ontwikkelt zich snel tot een drijvende kracht achter economische macht, wetenschappelijke vooruitgang en geopolitieke invloed. Europa bevindt zich op een knooppunt in de wereldwijde AI-race, maar loopt achter op de VS en China.”
Het CDA wil een centrale regie op AI via een AI-commissaris, betere verankering van digitale ethiek in onderwijs en bedrijfsleven, en strikte naleving van AI-wetgeving. Ze benadrukken het belang van mediawijsheid, cyberveiligheid en verantwoord gebruik van AI-toepassingen.
“Er komt daarnaast een commissaris AI voor centrale regie. Zo stimuleren we steviger samenwerking en data-uitwisseling tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden. Toezichthouders behouden hun onafhankelijke rol, en zien toe op naleving van de geldende wetgeving op het gebied van AI.”
“Wij willen een betere verankering van digitale ethiek: AI-ethiek, het begrijpen van algoritmes, mediawijsheid en cyberveiligheid in funderend en vervolgonderwijs en bibliotheken. Ook bedrijven, vooral het mkb, dragen bij door hun medewerkers te scholen en toepassingen verantwoord in te zetten.”
Het CDA wil AI inzetten om overheidsprocessen efficiënter te maken, zoals bij belastingaangifte en vergunningsprocedures, maar benadrukt dat dit alleen gebeurt waar mogelijk en verantwoord.
Het CDA vindt dat onderwijsinstellingen aandacht moeten besteden aan de werking, kansen en risico’s van AI, zodat burgers en professionals voorbereid zijn op een samenleving waarin AI een grote rol speelt.
“Medische opleidingen hebben aandacht voor de werking, kansen en risico’s van technologie en met name AI.”
“Wij willen een betere verankering van digitale ethiek: AI-ethiek, het begrijpen van algoritmes, mediawijsheid en cyberveiligheid in funderend en vervolgonderwijs en bibliotheken.”
De VVD ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een essentiële groeitechnologie voor de toekomst van Nederland en wil hierin internationaal vooroplopen. De partij pleit voor forse investeringen in AI, het stimuleren van innovatie en ondernemerschap, en het inzetten van AI voor een efficiëntere overheid en betere publieke dienstverlening. Tegelijkertijd wil de VVD Europese regelgeving versoepelen om innovatie niet te belemmeren en AI inzetten voor maatschappelijke uitdagingen zoals zorg, veiligheid en infrastructuur.
De VVD wil Nederland tot koploper maken in AI door grootschalige investeringen, het stimuleren van start-ups en scale-ups, en het creëren van AI-hubs en fabrieken. Dit moet economische groei, technologische onafhankelijkheid en werkgelegenheid bevorderen.
“▶ Vol inzetten op kunstmatige intelligentie: Kunstmatige intelligentie heeft de toekomst. Het is tijd dat we meer redeneren vanuit kansen, dan vanuit angst. We doen daarom investeringen in kunstmatige intelligentie via de investeringsagenda voor nationale groei en de investeringsmaatschappij. Anders worden we sterk afhankelijk van de VS en China. Deze investeringsagenda moet bijdragen aan de komst van een ‘normale’ AI-fabriek in Groningen en een AI-gigafabriek in Nederland mogelijk maken.”
“Verder zorgen we dat we met dit fonds een AI-hub krijgen. Frankrijk heeft met Station F daar al een voorbeeld van. We helpen het mkb volop de kansen van kunstmatige intelligentie te benutten. Door de inzet op kunstmatige intelligentie krijgt het hele land een impuls.”
De VVD ziet AI als middel om de overheid moderner, efficiënter en klantvriendelijker te maken. Dit betekent minder bureaucratie, snellere processen en betere dienstverlening aan burgers.
“De VVD wil een overheid die Estland naar de kroon steekt als het gaat om digitalisering. We zien kunstmatige intelligentie als kans en niet alleen als risico. Daarom zetten we vol in op de efficiëntie- en kwaliteitsslag die kunstmatige intelligentie ons kan bieden en scholen we ambtenaren op grote schaal om.”
“AI kan zorgen voor een revolutie bij de overheid, maar dan moet de overheid wel om leren gaan met techniek.”
De VVD vindt dat Europese regelgeving innovatie op het gebied van AI te veel belemmert en pleit voor versoepeling van de AI-act en andere relevante wetgeving.
“We maken ons daarom in de EU hard voor onder andere het versoepelen van de Artificiële Intelligentie-verordening (AI-act), General Data Protection Regulation (GDPR), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Corporate Sustainability Due Dilligence Directive en de Regulation on Deforestation-free products (EUDR).”
De VVD wil AI inzetten om maatschappelijke problemen aan te pakken, zoals het verbeteren van de zorg, het verminderen van dierproeven, het versterken van de strafrechtketen en het stimuleren van innovatie in infrastructuur en vervoer.
“Digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie zullen de komende decennia welzijn en gezondheid op veel vlakken verbeteren en de administratieve bureaucratie verminderen, arbeidsuren besparen en de kwaliteit van de zorg verbeteren.”
“Dankzij nieuwe onderzoeksmethoden en innovatieve alternatieven zoals de inzet van AI kunnen dierproeven vervangen, verminderd of verfijnd worden.”
“De samenwerking tussen organisaties in de strafrechtketen moet worden verbeterd met gebruik van digitalisering en artificiële intelligentie.”
“We passen regels en wetgeving daarvoor aan om vervoerinnovatie te vergemakkelijken en verschillende (nieuwe) vervoersmodaliteiten te combineren. ... maken gebruik van AI waar mogelijk en nemen regels weg die innovatie stimuleren.”
JA21 ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een belangrijke motor voor economische groei, innovatie en kostenbeheersing, vooral in sectoren als zorg, bedrijfsleven, politie en defensie. De partij wil AI actief stimuleren, kennis op bestuursniveau vergroten en de praktische toepassing van AI vooropstellen boven ethische kaders, met als doel productiviteit en digitale soevereiniteit te versterken.
JA21 beschouwt AI als essentieel voor het toekomstig succes van de Nederlandse economie en wil ondernemers stimuleren om AI-oplossingen te gebruiken, vooral in het mkb. De overheid moet ruimte geven aan innovatie en digitalisering, met productiviteit als uitgangspunt, en investeren in digitale vaardigheden en strategische technologie om afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven te verminderen.
“Het gebruik van AI in de praktijk stimuleren, vooral in het mkb, door in te zetten op slimme data-analyse, automatisering en AI-oplossingen die ondernemers echt helpen. Aan ethische kaders hebben we niet genoeg, het uitgangspunt is productiviteit.”
“Digitalisering en kunstmatige intelligentie bieden enorme kansen voor onze economie, maar dan moet de overheid wel meebewegen en ondernemers de ruimte geven om te groeien en te innoveren.”
“Zorgen voor digitale soevereiniteit. Europa en Nederland mogen niet volledig afhankelijk zijn van Amerikaanse of Chinese techbedrijven. We investeren in strategische technologie en digitale veiligheid.”
JA21 wil dat AI grootschalig wordt ingezet in de zorg om toekomstige kostenstijgingen op te vangen. Dit vereist een cultuuromslag binnen zorginstellingen, met meer kennis van AI op bestuursniveau en concreet beleid. Koepels van huisartsen en thuiszorg moeten instellingen ondersteunen bij deze transitie.
“AI actief omarmen en kennis van AI op bestuursniveau vergroten.”
“AI en innovatie prioriteren om toekomstige stijgingen van zorgkosten op te vangen.”
“Grootschalige inzet van kunstmatige intelligentie (AI) in de zorg vraagt een cultuuromslag binnen instellingen die in veel gevallen nog erg behoudend acteren.”
JA21 wil investeren in AI voor de politie om efficiënter te werken en agenten meer op hun kerntaken te laten focussen. Ook bij defensie moet AI worden geïntegreerd om de krijgsmacht te moderniseren en de operationele effectiviteit te vergroten.
“Meer blauw op straat. Dat betekent: de politiecapaciteit maximaal uitbreiden, maar ook efficiënter gaan werken. Dit willen we onder meer doen door te investeren in kunstmatige intelligentie (AI) en door agenten meer de ruimte te geven om te focussen op hun kerntaken.”
“De krijgsmacht moet op innovatieve wijze de laatste technologische ontwikkelingen toepassen in de organisatie, waaronder met de integratie van drones en AI.”
NSC ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een technologie met grote impact op privacy, veiligheid, arbeidsmarkt en autonomie. Ze pleiten voor strenge regulering en handhaving om burgers te beschermen tegen misbruik van AI, investeren in eigen AI-infrastructuur en talent, en willen Europese soevereiniteit op AI-gebied versterken. Concrete voorstellen zijn onder meer het verbieden van gezichtsherkenning in de openbare ruimte, het strafbaar stellen van deepfakes, het stimuleren van soevereine AI-modellen en het opzetten van een Nederlandse AI-faciliteit.
NSC benadrukt het belang van bescherming van burgers tegen de negatieve gevolgen van AI, zoals privacyschendingen, deepfakes en misbruik van persoonsgegevens. Ze willen strengere handhaving van bestaande regels, verbod op gezichtsherkenning in de openbare ruimte, en het strafbaar stellen van deepfakes.
“Burgers staan nog te vaak machteloos tegen AI-toepassingen die een grote impact hebben op hun persoonlijke levenssfeer. Er moet strengere handhaving zijn op de bestaande regels. Zo mogen er geen camera’s met gezichtsherkenning in de openbare ruimte of in supermarkten hangen.”
“Het maken en verspreiden van deepfakes wordt strafbaar gesteld via het auteursrecht, met een verplichte snelle verwijdering van dit materiaal.”
“We pleiten voor een verplichting op Europees niveau voor ontwikkelaars van kunstmatige intelligentie om zichtbare en onzichtbare watermerken toe te voegen wanneer hun software wordt gebruikt om bestaande mensen na te bootsen.”
NSC wil minder afhankelijk zijn van buitenlandse (met name Amerikaanse) technologie en zet in op eigen AI-infrastructuur, talentontwikkeling en Europese samenwerking. Ze ondersteunen initiatieven als een AI-fabriek in Groningen en het ontwikkelen van een Nederlands taalmodel.
“We investeren in technisch talent. Daarbij zetten we extra in op de instroom in mbo-, hbo- en wo-opleidingen voor strategische sectoren die echt om mensen staan te springen zoals de halfgeleiderindustrie, AI en energietechnologie.”
“We steunen de oprichting van een AI-fabriek in Groningen die rekenkracht, data en talent beschikbaar maakt voor het mkb en strategische sectoren.”
“Er wordt een Nederlandse AI-faciliteit in Groningen gebouwd. Dit moet leiden tot een ecosysteem waarop bedrijfsleven, wetenschap en overheid zo zijn aangesloten dat het bijdraagt aan de brede welvaart van de regio. We ondersteunen daarnaast de ontwikkeling van GPT-NL als Nederlands taalmodel.”
Om privacy en veiligheid van burgers te waarborgen, wil NSC dat de overheid bij voorkeur kiest voor soevereine of lokaal draaiende AI-modellen, zodat data niet bij grote techbedrijven terechtkomt.
“We moeten voorkomen dat de overheid data van onze burgers voedt aan de tech-reuzen omdat zij hun AI-modellen daarop trainen. De overheid moet wanneer het nuttig is zeker gebruik maken van AI-toepassingen, maar hierbij omwille van de veiligheid en privacy bij voorkeur kiezen voor soevereine of lokaal draaiende AI-modellen.”
NSC erkent dat AI grote en onzekere effecten zal hebben op de arbeidsmarkt. Ze willen bedrijven stimuleren om personeel bij te scholen zodat zij kunnen omgaan met de veranderingen die AI teweegbrengt.
“We voorzien dat de doorontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) grote en onzekere effecten zal hebben op de arbeidsmarkt, zowel in positieve als in negatieve zin. Bedrijven moeten gestimuleerd worden om hun personeel bij te scholen zodat zij wendbaar met deze veranderingen om kunnen gaan.”
D66 wil dat Nederland en Europa onafhankelijk worden van grote buitenlandse techbedrijven en zelf koploper worden in verantwoorde, waardengedreven kunstmatige intelligentie (AI). Ze pleiten voor strenge democratische controle, investeren in een sterke Europese AI-sector, en waarborgen dat AI wordt ontwikkeld en ingezet volgens Europese waarden, met nadruk op menselijke controle en bescherming tegen misbruik.
D66 ziet afhankelijkheid van buitenlandse (Amerikaanse/Chinese) techbedrijven als een risico voor autonomie, veiligheid en democratie. Ze willen daarom investeren in een eigen Europese AI-sector, waarbij de overheid als launching customer optreedt en publieke sectoren niet afhankelijk laat zijn van buitenlandse winstgedreven bedrijven.
“Nederland wordt koploper in Europa in waardengedreven en verantwoorde AI. AI biedt enorme kansen, maar zorgt ook voor risico’s voor werk, veiligheid en democratie. De strijd om de dominantie op het gebied van AI in de wereld is in volle gang. Nederland en Europa dreigen nog afhankelijker te worden van vijandige of ongewenste machten. D66 wil dat we producent zijn, geen consument. We bouwen daarom onze eigen kennis en kracht op het gebied van AI op, op basis van Europese waarden en standaarden.”
“Onder leiding van de bewindspersoon zet de overheid sterk de toon bij aanbestedingen en contracteisen van ICT, vooral in belangrijke publieke sectoren. De ontwikkeling van AI in bijvoorbeeld de zorg, het onderwijs en overheidsdiensten is gevoelig. Daarom laten we dat niet over aan buitenlandse bedrijven die alleen uit zijn op winst en schaal.”
“We kiezen voor Europese alternatieven en helpen vanuit de overheid door als eerste klant (launching customer) om producten op de markt te brengen.”
D66 benadrukt het belang van democratische controle en betekenisvolle menselijke sturing bij de inzet van AI, vooral waar het publieke waarden en veiligheid betreft. Ze willen sterke toezichthouders en duidelijke regels om schadelijke effecten van AI en algoritmes te voorkomen.
“D66 staat voor democratische grip en onafhankelijke controle op ons digitale bestaan. Digitale autonomie is daarvoor cruciaal. Waar we die autonomie nog niet hebben, beschermen sterke toezichthouders mensen en maatschappij tegen de schadelijke effecten van de verdienmodellen van grote techbedrijven.”
“Nederland in 2030 Europees koploper is op het gebied van AI, drones, ruimtevaart en cybersecurity voor defensie. Ons uitgangspunt voor deze technologieën is betekenisvolle menselijke controle.”
D66 wil dat AI wordt ingezet voor publieke doelen zoals betere zorg, onderwijs en overheidsdiensten, en niet primair voor winstmaximalisatie. Ze waarschuwen voor AI die discrimineert of mensen de mond snoert, en willen dat AI bijdraagt aan veiligheid, menselijke waardigheid en democratie.
“Niet aan techbedrijven die verdienen aan verslavende algoritmes. Niet aan AI die discrimineert of mensen de mond snoert. En zeker niet aan buitenlandse machten die ons kunnen afsluiten van onze eigen data. D66 bouwt aan een digitale samenleving waarin de waarden die we samen belangrijk vinden centraal staan: veiligheid, menselijke waardigheid, rechtvaardigheid en democratie.”
“Denk aan AI die artsen helpt om betere zorg te geven. Of aan digitale diensten die de overheid toegankelijker maken.”
De ChristenUnie ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een grote maatschappelijke uitdaging die duidelijke ethische kaders en overheidsregie vereist, vooral om de rechtsstaat, privacy en menselijke waardigheid te beschermen. Ze pleiten voor transparantie, strenge regulering en het waarborgen van menselijke controle, met specifieke aandacht voor AI in de zorg en het publieke domein. Concrete voorstellen zijn onder andere een verplicht algoritmeregister, privacybescherming, en het uitsluiten van commercieel datagebruik in de zorg.
De ChristenUnie benadrukt dat AI potentieel ontwrichtend kan zijn voor de rechtsstaat en vraagt daarom om duidelijke ethische kaders en actieve regie van de overheid. Ze willen dat de overheid grenzen stelt aan het gebruik van AI en algoritmes, met name waar het publieke belangen raakt.
“De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) is een van de grootste maatschappelijke uitdagingen van onze tijd, met potentieel ontwrichtende gevolgen voor onder andere de rechtsstaat. Daarom vindt de ChristenUnie dat dit duidelijke ethische kaders en regie van de overheid vraagt.”
“De overheid moet grenzen stellen waar het gaat om de inzet van technieken en de regulering van ons digitale maatschappelijke verkeer, bijvoorbeeld bij het gebruik van kunstmatige intelligentie en algoritmes.”
Om het gebruik van AI en algoritmes inzichtelijk te maken, wil de ChristenUnie een verplicht en uitgebreid algoritmeregister. Dit moet zorgen voor transparantie over hoe en waar algoritmes worden ingezet door de overheid.
“Het algoritmeregister wordt uitgebreid en verplicht gesteld, zodat transparant is hoe algoritmes worden ingezet.”
De ChristenUnie ziet kansen voor AI in de zorg, bijvoorbeeld bij het detecteren van afwijkingen in medisch beeldmateriaal, maar stelt strikte voorwaarden: de arts blijft eindverantwoordelijk, privacy van patiënten moet worden geborgd en commercieel gebruik van data is uitgesloten.
“Kunstmatige intelligentie kan een middel tot mogelijke detectie zijn voor een arts, zolang de arts eindverantwoordelijk blijft en het middel niet interfereert met de goede relatie tussen arts en patiënt.”
“Voorwaarde is dat de privacy van patiënten wordt geborgd en commercieel gebruik van data uitgesloten.”
De SP wil kunstmatige intelligentie (AI) streng reguleren om misbruik, discriminatie en verlies van menselijke controle te voorkomen. Ze pleiten voor duidelijke regels rond transparantie, auteursrechten, en het beperken van geautomatiseerde besluitvorming, waarbij altijd menselijke betrokkenheid vereist blijft bij belangrijke beslissingen. De partij ziet AI als een technologie die kansen biedt, maar vooral risico’s met zich meebrengt die actief moeten worden ingeperkt om publieke waarden, privacy en democratie te beschermen.
De SP vindt dat kunstmatige intelligentie streng gereguleerd moet worden om misbruik, zoals deepfakes en schending van auteursrechten, te voorkomen. Ze willen dat het altijd duidelijk is wanneer iets door AI is gemaakt en dat AI alleen met publieke informatie mag worden getraind, zonder inbreuk op auteursrechten.
“Kunstmatige Intelligentie reguleren. Kunstmatige Intelligentie maakt het steeds moeilijker om te achterhalen wat echt en wat nep is; wat door mensen is gemaakt of door AI-software. Dit kan leiden tot misbruik, zoals bij deepfake porno of het gebruik van kunst en kennis van anderen zonder betaling. Daarom is strenge regulering nodig. Het moet altijd duidelijk zijn wanneer iets door AI is gemaakt. Daarnaast mag AI alleen worden getraind met publieke informatie en mag het geen inbreuk maken op auteursrechten. Mensen krijgen auteursrechten over hun eigen stem, gezichtskenmerken en lichaam.”
De SP stelt dat algoritmes en AI nooit zelfstandig beslissingen mogen nemen over mensen bij belangrijke zaken zoals uitkeringen; menselijke betrokkenheid en transparantie over gebruikte gegevens zijn verplicht. Dit standpunt is gericht op het voorkomen van digitale discriminatie en het waarborgen van controle en uitleg bij besluiten die mensen raken.
“Algoritmes nemen geen beslissingen over ons. Bij beslissingen die impact hebben op iemands leven, bijvoorbeeld bij de aanvraag voor een uitkering, blijven altijd mensen betrokken. We staan niet toe dat dergelijke beslissingen volledig geautomatiseerd worden via algoritmes. Ook moet het altijd duidelijk zijn welke gegevens de basis waren voor het besluit.”
“Bij digitale hulpmiddelen als AI wordt altijd weergegeven welke gegevens de basis waren voor het besluit.”
De SP wil dat AI en risicoprofilering niet mogen leiden tot discriminatie, vooral niet door overheidsinstanties zoals politie en belastingdienst. Ze wijzen op de inherente vooroordelen in algoritmes en willen het gebruik van AI voor profilering en geautomatiseerde fraudeopsporing verbieden als mensenrechten niet gewaarborgd zijn.
“Stop digitale discriminatie vanuit de overheid. Risicoprofilering en AI mogen niet leiden tot discriminatie. Verschillende overheidsorganisaties, zoals de politie en belastingdienst, maken gebruik van profileringsalgoritmes om fraude of verdacht gedrag te voorspellen. Maar profileringsalgoritmen bevatten te vaak vooroordelen van hun makers of zijn getraind met beperkte datasets. De inzet van algoritmen, Kunstmatige Intelligentie en geautomatiseerde besluitvorming om fraude op te sporen en besluiten te nemen is niet langer toegestaan wanneer mensen rechten niet gewaarborgd kunnen worden.”
De SP wil het gebruik van kunstmatige intelligentie door scholieren en studenten in goede banen leiden, waarmee ze wijzen op de noodzaak van duidelijke kaders en begeleiding bij AI-gebruik in het onderwijs.
“Het gebruik van kunstmatige intelligentie door scholieren en studenten moet in goede banen worden geleid.”
BBB wil kunstmatige intelligentie (AI) verantwoord inzetten binnen de overheid, met nadruk op transparantie, menselijk toezicht en risicobeperking. Daarnaast investeert BBB in een Nederlands AI-ecosysteem, onder andere via Defensie en regionale AI-hubs. De partij pleit voor strikte regulering van AI-toepassingen zoals deepfakes en gezichtsherkenning om privacy en digitale rechten te beschermen.
BBB vindt dat de overheid AI alleen op een transparante, controleerbare en risicobewuste manier mag gebruiken. Dit moet voorkomen dat AI leidt tot ondoorzichtige besluitvorming of verlies van menselijke regie.
“De overheid zet AI op een verantwoorde en doelmatige manier in, met nadruk op transparantie, menselijk toezicht en het beperken van risico’s.”
BBB wil dat Nederland minder afhankelijk wordt van buitenlandse technologie door te investeren in een eigen AI-infrastructuur, met steun van Defensie en regionale innovatiehubs.
“Nederland investeert via Defensie structureel in de ontwikkeling van het Nederlandse AInetwerk waaronder de AIfabriek in Groningen en lokale AIhubs.”
Om burgers te beschermen tegen misbruik van AI, wil BBB illegale deepfakes strafbaar stellen en het gebruik van gezichtsherkenning in de publieke ruimte beperken zonder expliciete wetgeving en toezicht.
“Het zonder toestemming maken of verspreiden van deepfakes wordt wettelijk verboden en bestraft.”
“Beperk of verbied het gebruik van gezichtsherkenning en andere surveillance in de publieke ruimte zonder expliciete wetgeving en strikt toezicht.”
DENK ziet kunstmatige intelligentie (AI) vooral als een risico voor privacy, mensenrechten en discriminatie, en pleit daarom voor streng toezicht, transparantie en wettelijke waarborgen. De partij wil de Autoriteit Persoonsgegevens versterken met meer middelen en expertise op AI, een algoritmewet invoeren die mensenrechten beschermt, en het gebruik van afkomstgerelateerde kenmerken in algoritmen verbieden. Transparantie en non-discriminatie staan centraal in hun visie op AI.
DENK wil dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) meer middelen, bevoegdheden en diepgaande expertise krijgt op het gebied van kunstmatige intelligentie. Hiermee wil de partij waarborgen dat AI-systemen niet leiden tot schendingen van privacy of mensenrechten, en dat er effectief toezicht is op het gebruik van AI door zowel overheid als bedrijven.
“Sterker toezicht door de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP krijgt extra middelen, bredere bevoegdheden en diepgaande expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie.”
DENK pleit voor een algoritmewet die mensenrechten bij het gebruik van algoritmen verplicht beschermt, met een expliciet verbod op het gebruik van afkomstgerelateerde kenmerken. Hiermee wil de partij discriminatie door AI en algoritmen voorkomen en zorgen voor eerlijke behandeling van burgers.
“Er komt een algoritmewet. In deze wet worden waarborgen voor mensenrechten bij algoritmen verplicht. Het gebruik van afkomstgerelateerde kenmerken in algoritmen en risicoprofielen wordt verboden.”
“Ook worden strenge eisen ingevoerd die verplicht stellen dat algoritmes op non discriminatoire wijze worden ontworpen, getest én gecontroleerd.”
Om het gebruik van AI en algoritmen inzichtelijk te maken, wil DENK een verplicht algoritmeregister invoeren voor zowel overheden als bedrijven. Dit moet zorgen voor transparantie en publieke controle op de inzet van AI-systemen.
“Algoritmes worden transparant. Er komt een verplicht algoritmeregister, dat geldt voor zowel overheden als bedrijven die algoritmen inzetten.”
FVD ziet kunstmatige intelligentie (AI) vooral als een kans om de arbeidsmarkt en overheid efficiënter en toekomstbestendig te maken. Ze willen AI integreren in beroepsopleidingen om vakmensen voor te bereiden op moderne technologie, en het gebruik van AI binnen de overheid stimuleren om productiviteit te verhogen en het aantal ambtenaren te verminderen. FVD benadrukt dat praktijkgerichte beroepen minder snel door AI worden vervangen en daarom extra moeten worden gewaardeerd.
FVD wil dat jongeren in beroepsopleidingen leren werken met AI en moderne technologieën, zodat ze beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt van de toekomst. Dit moet de positie van vakmensen versterken en de afhankelijkheid van arbeidsmigratie verminderen.
“We integreren nieuwe technologie en AI in beroepsopleidingen, zodat vakmensen leren werken met moderne tools en hun positie op de arbeidsmarkt wordt versterkt.”
“Ook de opkomst van kunstmatige intelligentie maakt de herwaardering van vakmanschap urgent. Spoedig zal AI veel administratieve banen vervangen, maar voorlopig zien wij computers nog geen hamer vasthouden, geen lasnaad leggen of patiënt verzorgen. Juist praktijkgerichte beroepen zijn toekomstbestendig en onmisbaar.”
FVD wil dat de overheid breed gebruikmaakt van AI om de efficiëntie te verhogen en het aantal benodigde ambtenaren te verlagen. Ze zien AI als een middel om bureaucratie te verminderen en overheidsdiensten betrouwbaarder te maken.
50PLUS ziet kunstmatige intelligentie (AI) vooral als een kans om het leven van ouderen te verbeteren, met nadruk op zelfstandigheid en betere zorg. Ze willen dat AI-implementatie door de overheid beter wordt gecoördineerd en dat technologie in dienst staat van ouderen. Concrete voorstellen richten zich op het benutten van AI voor toegankelijkheid, zorg en digitale inclusie van ouderen.
50PLUS wil dat kunstmatige intelligentie wordt ingezet om het leven van ouderen makkelijker te maken, de zorg te verbeteren en zelfstandig wonen te ondersteunen. De partij ziet AI als een middel om digitale inclusie te bevorderen en ouderen te beschermen tegen digitale uitsluiting, mits de overheid de regie houdt over implementatie.
“Kunstmatige Intelligentie (AI) in dienst van ouderen. AI biedt enorme kansen voor ouderen. 50PLUS omarmt technologie die het leven makkelijker maakt, zorg verbetert en ouderen langer zelfstandig laat wonen.”
“Digitale zaken en AI-implementatie worden door de overheid beter gecoördineerd.”
50PLUS koppelt de noodzaak van meer elektriciteitsopwekking aan de wens om Nederland te laten meedoen met de revolutie van high-tech en artificiële intelligentie. Ze zien voldoende energievoorziening als een randvoorwaarde om AI-toepassingen en high-tech bedrijven te behouden en aan te trekken.
“Meer elektriciteit opwekken is nodig als Nederland wil meedoen met de revolutie van high-tech en artificiële intelligentie.”
BVNL ziet kunstmatige intelligentie (AI) als een welkome innovatie en wil onderzoek en innovatie op dit gebied stimuleren, mits zorgvuldig wordt omgegaan met privacy en burgerrechten. De partij pleit voor een innovatievriendelijk klimaat, maar benadrukt dat AI geen gevaar mag vormen voor de privacy van burgers en dat de overheid verantwoordelijk is voor zorgvuldige integratie, bijvoorbeeld in het onderwijs.
BVNL wil investeren in onderzoek en ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en andere digitale technologieën, om zo een innovatievriendelijk klimaat te creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen floreren. Het doel is om Nederland als technologische voorloper te positioneren, met samenwerking tussen publieke en private partijen.
“BVNL zet zich in voor de stimulering van onderzoek en innovatie op het gebied van kunstmatige intelligentie en andere digitale technologieën zoals quantumtechnologie. We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen.”
“Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, zullen we onze positie als voorloper op het gebied van technologie versterken.”
BVNL erkent de voordelen van AI, maar stelt duidelijke grenzen: AI mag geen gevaar vormen voor de privacy van burgers. De overheid moet zorgvuldig nagaan hoe AI wordt ingezet, bijvoorbeeld in het onderwijs, en waarborgen dat fundamentele rechten beschermd blijven.
“Artificial Intelligence (AI) is een welkome innovatie, mits er zorgvuldig mee wordt omgegaan. Het is een taak voor de overheid om na te gaan hoe AI bijvoorbeeld kan worden geïncorporeerd in het onderwijs. Privacy is een groot goed en AI mag geen gevaar worden voor onze privacy.”
BIJ1 neemt een uitgesproken standpunt in tegen het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) voor militaire doeleinden. Het programma bevat verder geen concrete of uitgewerkte voorstellen over AI in andere sectoren; de focus ligt uitsluitend op het verbieden van militaire AI-toepassingen.
BIJ1 wil het ontwikkelen en gebruiken van AI-systemen voor militaire toepassingen direct stoppen. De partij ziet het gebruik van kunstmatige intelligentie in de wapenindustrie als een bedreiging voor vrede en veiligheid, en pleit daarom voor een strikt verbod op deze praktijken.
“Daarbij komt er direct een stop op het ontwikkelen en gebruiken van AI-systemen voor militaire doeleinden.”
De PVV noemt kunstmatige intelligentie slechts één keer in haar verkiezingsprogramma, en uitsluitend in de context van het verminderen van administratiedruk in de zorg. Er zijn geen bredere visies, waarschuwingen, of beleidsvoorstellen over kunstmatige intelligentie buiten deze beperkte toepassing. Het programma bevat geen concrete plannen voor regulering, stimulering, of ethische kaders rond AI.
De PVV ziet kunstmatige intelligentie als een hulpmiddel om de administratieve lasten voor zorgverleners te verminderen. Dit wordt gepresenteerd als een praktische maatregel om het werkplezier te vergroten en personeelstekorten tegen te gaan, zonder verdere uitwerking of bredere visie op AI.
“Met slimme inzet van kunstmatige intelligentie verlagen we de administratiedruk.”