De ChristenUnie wil het verstrekken van consumentenkrediet strenger reguleren om problematische schulden te voorkomen, met name door strengere krediettoetsen en het beperken van het op afbetaling kopen van consumptiegoederen. Ze pleiten voor een aanscherping van Europese regelgeving, een verbod op Buy Now, Pay Later-diensten, en het verlagen van de maximale kredietrente. De partij wil dat kredietverstrekkers meer verantwoordelijkheid nemen en dat kredietregistratie en -toetsing een centrale rol krijgen bij het voorkomen van schulden.
De ChristenUnie vindt dat kredietverstrekkers consumenten beter moeten beschermen door strengere krediettoetsen en registratie, vooral bij nieuwe vormen van consumentenkrediet zoals Buy Now, Pay Later (BNPL). Dit moet voorkomen dat mensen onverantwoord geld lenen en in de schulden raken.
“De strenge voorwaarden van de Richtlijn Consumentenkrediet (zoals krediettoets) gaan ook gelden voor BNPL-diensten.”
Om schuldgewenning en problematische schulden te voorkomen, wil de ChristenUnie het op afbetaling kopen van consumptiegoederen tot € 1000 verbieden en het aangaan van nieuwe kredieten beperken als er al openstaande bedragen zijn.
“Om schuldgewenning tegen te gaan, pleiten we in Europa daarnaast voor een aanscherping van de Richtlijn Consumentenkrediet door een verbod op het op afbetaling kopen van consumptiegoederen voor aankopen tot € 1000.”
“De bedrijven moeten consumenten beter gaan waarschuwen over de kosten van te laat betalen, boven een openstaand bedrag van € 100 mogen zij geen nieuwe aankoop accepteren.”
De ChristenUnie wil dat kredietverlening minder winstgevend wordt en dat consumenten beter beschermd worden tegen hoge rentes, door de maximale kredietrente te verlagen.
“De maximale kredietrente moet omlaag. De kredietpercentages mogen voortaan maximaal 3% meer dan de kapitaalmarktrente bedragen.”
D66 noemt "kredietregistratie" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die direct betrekking hebben op het systeem van kredietregistratie (zoals BKR-registratie). Wel zijn er enkele relevante voorstellen rond schulden, studieschuld en hypotheekverstrekking, die zijdelings raken aan het thema kredietregistratie. De partij wil onder andere de studieschuld niet meer laten meetellen bij hypotheekaanvragen en het schuldenstelsel vereenvoudigen.
D66 wil dat de studieschuld geen rol meer speelt bij het verkrijgen van een hypotheek, zodat starters meer kansen krijgen op de woningmarkt. Dit raakt aan kredietregistratie, omdat studieschulden nu vaak geregistreerd worden en invloed hebben op kredietwaardigheid.
“We laten de studieschuld niet meer meetellen bij de hypotheekaanvraag.”
D66 streeft naar een eenvoudiger schuldenstelsel met één overzicht en één incassotraject, wat kan bijdragen aan transparantere kredietregistratie en minder versnippering van schuldeninformatie.
“We maken het schuldenstelsel simpeler: één volledig overzicht, één overheidsincasso en één duidelijk traject voor schulden.”
FVD wil de invloed van kredietregistratie op de toegang tot hypotheken beperken door studieschulden niet langer mee te laten tellen bij hypotheekaanvragen, terwijl een positieve huurgeschiedenis juist wél moet meetellen. Hiermee wil FVD starters en huurders meer kansen geven op de woningmarkt en het verkrijgen van een hypotheek minder afhankelijk maken van traditionele kredietregistratie.
FVD vindt dat studieschulden niet moeten worden meegenomen bij het beoordelen van hypotheekaanvragen, omdat deze volgens hen geen reëel risico vormen voor banken. Dit standpunt is bedoeld om starters sneller toegang te geven tot de koopwoningmarkt en de drempel van kredietregistratie te verlagen.
“We tellen studieschulden niet mee bij hypotheekaanvragen, deze zijn immers risicoloos voor de bank omdat ze gepauzeerd kunnen worden, zodat starters sneller een huis kunnen kopen.”
FVD wil dat een positieve huurgeschiedenis van de afgelopen drie jaar wordt meegewogen bij hypotheekaanvragen. Hiermee bepleiten ze een alternatieve vorm van kredietwaardigheidsbeoordeling, zodat mensen die hun huur altijd netjes hebben betaald, ook makkelijker een hypotheek kunnen krijgen.
“We wegen de huurgeschiedenis van de laatste drie jaar mee bij hypotheekaanvragen. Mensen die vergelijkbare huurlasten hebben kunnen dragen, kunnen dezelfde hypotheeklast dragen.”
Het CDA wil de financiële positie van mensen met schulden verbeteren door één overzicht te creëren van hun schulden en betalingscapaciteit. Dit moet ervoor zorgen dat schulden verantwoord worden geïnd en huishoudens niet onder het sociaal minimum belanden. Het CDA ziet kredietregistratie als een instrument om mensen te beschermen tegen problematische schulden en om grip op hun financiële situatie te bevorderen.
Het CDA pleit voor een centraal en volledig overzicht van de schulden en de betalingscapaciteit van mensen. Dit moet voorkomen dat mensen verder in de problemen raken door onoverzichtelijke of onnodig oplopende schulden, en zorgt ervoor dat incasso’s verantwoord plaatsvinden. Het voorstel is bedoeld om de negatieve gevolgen van schuldenproblematiek te beperken en huishoudens te beschermen tegen het zakken onder het sociaal minimum.
“We willen één overzicht van schulden en betalingscapaciteit van mensen, zodat schulden verantwoord kunnen worden geïnd en huishoudens niet onder het sociaal minimum belanden.”
GroenLinks-PvdA wil problematische schulden door consumentenkrediet en 'Buy Now Pay Later'-diensten (BNPL) stevig aanpakken, vooral om kwetsbare groepen zoals jongeren te beschermen. Ze stellen strengere regels voor kredietverlening en registratie voor, waaronder een verbod op BNPL in fysieke winkels, hogere minimumleeftijden en beperkingen op nieuwe aankopen bij openstaande schulden. De partij wil zo voorkomen dat mensen onverantwoord krediet aangaan en in een schuldenval terechtkomen.
GroenLinks-PvdA wil de toegankelijkheid van consumentenkrediet beperken en de kredietregistratie aanscherpen, met bijzondere aandacht voor BNPL-diensten. Dit moet voorkomen dat mensen, vooral jongeren, te makkelijk schulden opbouwen zonder voldoende bescherming of inzicht in hun financiële situatie. Door strengere eisen aan kredietverlening en registratie te stellen, wil de partij voorkomen dat mensen in een problematische schuldsituatie belanden.
“We zien dat BNPL-bedrijven hun diensten uitbreiden naar de winkelstraat, waardoor kopen op krediet nog normaler wordt. Daarom verbieden we BNPL in fysieke winkels. Verder moet minimaal een derde van de aankoopprijs vooraf worden voldaan, verhogen we de minimumleeftijd naar 21 jaar en maken we nieuwe aankopen onmogelijk als er nog een aanzienlijk bedrag openstaat. Als bedrijven niet aantoonbaar hebben gecontroleerd of mensen de aankopen wel kunnen betalen en de minimumleeftijd hebben, vervalt de schuld.”
De VVD wil de negatieve gevolgen van een langdurige BKR-registratie voor ondernemers die failliet zijn gegaan beperken. Zij pleiten ervoor dat ondernemers die hun schulden hebben afbetaald, sneller van hun kredietregistratie afkomen zodat zij weer kunnen deelnemen aan het economisch verkeer, bijvoorbeeld door het afsluiten van een telefoonabonnement.
De VVD vindt dat ondernemers die failliet zijn gegaan en hun schuldeisers hebben afbetaald, niet onnodig lang moeten worden belemmerd door een negatieve kredietregistratie. Dit moet hen helpen sneller weer te ondernemen of deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer. Het huidige systeem wordt als te streng en remmend ervaren voor een nieuwe start.
“Daarnaast willen we dat een ondernemer die failliet is gegaan en schuldeisers heeft afbetaald, minder persoonlijk nadelige gevolgen ondervindt door een langdurige BKR-registratie. Zo kan hij bijvoorbeeld gewoon weer een telefoonabonnement afsluiten.”
Volt noemt kredietregistratie niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar doet wel voorstellen die raken aan het reguleren van consumentenkrediet en het voorkomen van problematische schulden. De partij wil dat achteraf betalen (Buy Now Pay Later) onder dezelfde regels valt als andere leningen en kredieten, en pleit voor strengere regelgeving om schuldenproblematiek te voorkomen. Concrete voorstellen over het aanpassen van het systeem van kredietregistratie (zoals het BKR) ontbreken.
Volt wil dat achteraf betalen (Buy Now Pay Later) niet langer een uitzonderingspositie heeft en onder dezelfde wettelijke regels valt als andere vormen van krediet. Dit moet consumenten beter beschermen tegen het aangaan van problematische schulden, omdat achteraf betalen nu vaak buiten het reguliere toezicht en kredietregistratie valt.
“Volt wil dat het verplicht aanbieden van achteraf betalen door winkels uit de wet wordt gehaald en dat voor achteraf betalen dezelfde regels gelden als voor andere leningen en kredieten.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma