BIJ1 pleit voor een forse krimp van de luchtvaartsector, waaronder KLM, door het aantal vliegbewegingen te verminderen, uitbreiding van luchthavens te stoppen en vliegen zwaarder te belasten. Ze willen dat veelvliegers en zakelijke reizigers aanzienlijk meer betalen, terwijl incidentele reizigers en mensen uit diasporische gemeenschappen worden ontzien via een compensatieregeling. Het doel is om de uitzonderingspositie van de luchtvaart in het belastingstelsel te beëindigen en korteafstandsvluchten te vervangen door treinverkeer.
BIJ1 wil het aantal vluchten structureel verminderen en uitbreiding van luchthavens tegengaan, wat direct gevolgen heeft voor KLM als grootste gebruiker van Schiphol. De partij ziet de luchtvaart als een grote vervuiler die niet langer ontzien mag worden en wil de sector dwingen tot inkrimping.
“Nederlandse vliegvelden, waaronder Schiphol, mogen niet uitbreiden. Het totale aantal vliegbewegingen wordt afgebouwd, met als doel een structurele krimp van de luchtvaart.”
“Er komt geen 4e aanvliegroute voor Schiphol en Lelystad Airport opent niet. We sluiten Rotterdam The Hague Airport.”
BIJ1 wil de fiscale voordelen voor de luchtvaartsector, waar KLM van profiteert, afschaffen door BTW en accijns op kerosine en vliegtickets te heffen. Hiermee wordt de uitzonderingspositie van KLM en andere luchtvaartmaatschappijen binnen het belastingstelsel beëindigd.
BIJ1 introduceert een progressieve vliegtaks waarbij veelvliegers en zakelijke reizigers (waaronder KLM-klanten) per vlucht steeds meer betalen, terwijl incidentele reizigers worden ontzien. Dit moet bedrijven en rijke individuen ontmoedigen om vaak te vliegen.
“Een progressieve vluchtbelasting maakt structureel onderscheid tussen incidentele reizigers en veel vliegende rijken: wie vaker vliegt, betaalt per vlucht steeds meer; wie éénmalig vliegt, betaalt slechts een minimale bijdrage.”
“We introduceren een vliegtaks voor zakelijke veelvliegers. Zo stimuleren we bedrijven om te kiezen voor online bijeenkomsten of duurzame vervoermiddelen in plaats van het vliegtuig.”
BIJ1 wil voorkomen dat mensen uit diasporische gemeenschappen, die familie in voormalige koloniën bezoeken (vaak met KLM), de dupe worden van hogere ticketprijzen. Er komt een compensatiemechanisme om deze groep te beschermen.
“Diasporische gemeenschappen uit de voormalige koloniën niet de dupe mogen worden van hogere ticketprijzen. Er komt een sociaal rechtvaardig compensatiemechanisme dat garandeert dat het contact met familie en herkomstlanden behouden blijft, ongeacht inkomen of beleidsmaatregel.”
“Als maatregelen om luchtverkeer te reduceren prijsstijgingen als gevolg hebben, dan zorgen we dat deze geen negatieve invloed zullen hebben op mensen uit diasporische gemeenschappen uit de voormalige koloniën, wanneer die een land van oorsprong willen bezoeken.”
BIJ1 wil korteafstandsvluchten, waar KLM een groot aandeel in heeft, uitfaseren en uiteindelijk vrijwel geheel afschaffen door te investeren in een klimaatneutraal Europees spoornetwerk.
“Door de verbetering van het Europese spoornetwerk kunnen we korteafstandsvluchten uitfaseren en uiteindelijk bijna in het geheel afschaffen.”
“We zetten ons op Europees niveau in voor een massale investering in een klimaatneutraal, publiek Europees spoornetwerk, zodat korteafstandsvluchten kunnen worden uitgefaseerd en afgeschaft.”
De SP wil de luchtvaartsector, inclusief KLM, fors verduurzamen en beperken, met nadruk op minder vluchten, strengere milieuregels en het afbouwen van de hubfunctie van Schiphol. Privéjets worden verboden, nachtvluchten stopgezet, en veelvliegers extra belast, terwijl de sector eerlijker moet bijdragen aan klimaatdoelen. De partij kiest voor minder luchtvaart ten gunste van milieu, gezondheid en eerlijke mobiliteit.
De SP wil het aantal vluchten terugdringen, de hubfunctie van Schiphol afbouwen en geen uitbreiding van vliegvelden toestaan. Dit is gericht op het verminderen van overlast, vervuiling en het beschermen van de gezondheid van omwonenden. Dit raakt KLM direct, omdat haar internationale netwerk en overstapfunctie afhankelijk zijn van Schiphol als hub.
“We bouwen de hubfunctie van Schiphol juist af, om overlast en vervuiling te verminderen en het vliegverkeer binnen de grenzen van mens en milieu te houden.”
“Het aantal vluchten wordt zoveel mogelijk teruggedrongen waar deze de gezondheid van omwonenden schaden, wat ook ten goede komt voor de werkdruk op vliegvelden.”
“Geen uitbreiding van vliegvelden. Lelystad Airport blijft gesloten en er komen geen nieuwe aanvliegroutes voor Schiphol.”
De SP wil vliegen schoner en eerlijker maken door kerosinebelasting, synthetische brandstoffen, en het verbieden van privéjets. Veelvliegers gaan extra betalen, en nachtvluchten worden direct stopgezet. Dit verhoogt de kosten voor KLM en dwingt tot verduurzaming.
“We eisen dat vliegen minder vervuilend wordt. Synthetische kerosine wordt de norm en elektrisch taxiën wordt verplicht. Daarnaast voeren we een kerosinebelasting in, zodat de luchtvaartsector eindelijk eerlijk bijdraagt en wordt aangespoord om te verduurzamen.”
“Nachtvluchten worden per direct stopgezet.”
“Acht procent van de reizigers koopt maar liefst veertig procent van alle vliegtickets. Voor mensen die één keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan, verandert er niets: zij betalen geen extra vliegtaks. Veelvliegers dragen juist iets extra bij.”
“Verbod op asociale privéjets. Privéjets zijn het toppunt van vervuilende luxe voor de ultrarijken, terwijl de klimaat en geluidslast op ons allemaal neerkomt. We verbieden privéjets, want vliegen is geen privilege voor enkelen ten koste van iedereen.”
De SP wil korte vluchten vervangen door treinverkeer zodra alternatieven beschikbaar zijn, wat directe gevolgen heeft voor KLM's binnen-Europese netwerk.
FVD wil de luchtvaartsector, en daarmee KLM als nationale luchtvaartmaatschappij, versterken door Schiphol te laten groeien, een nieuwe luchthaven in de Noordzee te bouwen en regionale luchthavens uit te breiden. Ze willen vliegen betaalbaar houden door de vliegbelasting af te schaffen en belastingvrij vliegen binnen het Koninkrijk te garanderen. De partij verzet zich tegen beperkingen op korte vluchten en zet in op Nederland als internationale luchtvaarthub.
FVD ziet Schiphol (en daarmee KLM als belangrijkste gebruiker) als essentieel voor de Nederlandse economie en internationale positie. Ze willen Schiphol laten doorgroeien en de rol als hub versterken, zodat Nederland aantrekkelijk blijft voor handel en reizen.
Om verdere groei van de luchtvaart mogelijk te maken zonder extra druk op de Randstad, wil FVD een nieuwe luchthaven in de Noordzee realiseren. Dit moet de positie van Nederland als luchtvaarthub veiligstellen en KLM toekomstperspectief bieden.
“We bouwen een nieuwe luchthaven in de Noordzee en laten Schiphol tot die tijd verantwoord doorgroeien, zodat Nederland internationaal bereikbaar blijft.”
“Forum voor Democratie pleit daarom voor een nieuwe luchthaven in de Noordzee, zodat de luchtvaart duurzaam kan doorgroeien zonder dat de leefomgeving in de Randstad verder wordt belast.”
FVD wil vliegen betaalbaar en aantrekkelijk houden, wat direct relevant is voor KLM als aanbieder van (inter)nationale vluchten. Ze willen de vliegbelasting afschaffen en vluchten binnen het Koninkrijk belastingvrij houden.
“We schaffen de vliegbelasting af, zodat vliegen betaalbaar blijft en Nederland concurrerend blijft als reis- en handelsland.”
“We houden vluchten binnen het Koninkrijk volledig belastingvrij, zodat vliegen binnen Nederland, maar ook verbindingen met de Cariben en tussen de eilanden betaalbaar blijven.”
FVD verzet zich tegen een verbod op korte (binnenlandse of Europese) vluchten, waarmee ze de vrijheid van mobiliteit en het netwerk van KLM willen beschermen.
JA21 ziet de luchtvaart, en daarmee ook KLM als nationale luchtvaartmaatschappij, als essentieel voor de Nederlandse economie, werkgelegenheid en internationale verbindingen. De partij verzet zich tegen krimp van Schiphol en pleit voor groei van de sector, met nadruk op innovatie, verduurzaming en het behoud van Nederland als internationaal luchtvaartknooppunt. Belangrijke voorstellen zijn het afschaffen van de vliegbelasting, geen beperking van Schiphol, en investeren in technologische verbeteringen en modernisering van het luchtruim.
JA21 is fel tegen het beperken van Schiphol en andere luchthavens, omdat dit volgens hen de internationale positie van Nederland en de rol van KLM als nationale luchtvaartmaatschappij zou ondermijnen. Ze willen groei mogelijk maken, mits gecombineerd met verduurzaming en innovatie.
JA21 wil de vliegbelasting afschaffen en innovatie stimuleren als alternatief voor beperkende maatregelen. Ze zien technologische vooruitgang als de weg naar verduurzaming van de luchtvaart, wat ook KLM direct raakt.
De partij wil het Nederlandse luchtruim moderniseren voor kortere, directe vliegroutes, wat de efficiëntie en duurzaamheid van luchtvaartmaatschappijen als KLM ten goede komt.
“Een modern en ordelijk luchtruim is cruciaal en daarom moet het Nederlandse luchtruim worden heringericht voor kortere, directe vliegroutes en flexibel civiel en militair gebruik.”
“Modernisering van het luchtruim met kortere, directe routes en flexibel gebruik voor civiele en militaire vluchten.”
De SGP erkent het economische belang van Schiphol en de luchtvaart, maar wil het aantal vluchten beperken vanwege milieu- en geluidsproblemen. Ze pleiten voor hogere vliegbelastingen op langeafstandsvluchten, het verplaatsen van privéjets naar Lelystad Airport, en het sluiten van luchthavens voor niet-noodzakelijke vluchten op zondag, met behoud van Schiphols hubfunctie voor de economie.
De SGP wil het aantal vluchten op Schiphol beperken, vooral vanwege geluidsoverlast en milieubelasting, en stelt voor om privéjets te verplaatsen en nachtvluchten te verminderen. Tegelijkertijd willen ze de economische hubfunctie van Schiphol behouden, maar zonder verdere groei van het aantal vluchten.
“Schiphol zit vol. Het aantal vluchten moet eerder omlaag dan omhoog, zeker in de nachtelijke uren. Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.”
“De geluidshinder voor omwonenden van Schiphol moet significant omlaag. Niet alleen door stillere vliegtuigen, maar ook door minder vluchten op bepaalde uren van de dag.”
“Schiphol en andere luchthavens verbinden Nederland met de rest van de wereld. Tegelijkertijd zorgen de vele vliegbewegingen voor uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast rond met name Schiphol. De SGP zet in op het meenemen van milieukosten in ticketprijzen, minder goedkope vakantievluchten die economisch weinig toegevoegde waarde hebben en minder geluidsoverlast rond Schiphol. We blijven daarbij oog houden voor de hubfunctie van Schiphol, waar Nederlandse bedrijven van profiteren. Die mag niet ondermijnd worden.”
De SGP wil de vliegbelasting op langeafstandsvluchten verhogen en de opbrengst deels terugsluizen naar verduurzaming van de sector. Ze stimuleren alternatieven voor vliegen, zoals betere internationale treinverbindingen binnen Europa.
“De vliegbelasting voor vluchten over lange afstand moet omhoog, met een terugsluis naar de sector voor ondersteuning bij verduurzaming.”
“Nederland werkt samen met andere Europese landen aan betere internationale treinverbindingen zodat er meer alternatieven komen voor vliegreizen binnen Europa.”
De SGP wil dat Schiphol en andere luchthavens op zondag gesloten zijn voor niet-noodzakelijke vluchten, vanuit religieuze en maatschappelijke overwegingen.
“Schiphol (en andere luchthavens) worden op zondag gesloten voor niet noodzakelijke vluchten.”
De SGP staat open voor het verder uitwerken van plannen om start- en landingsbanen van Schiphol naar zee te verplaatsen, zodat de vrijgekomen grond in de Randstad benut kan worden voor woningbouw en bedrijvigheid.
“Plannen voor verplaatsing van start- en landingsbanen van Schiphol naar zee worden verder uitgewerkt en getoetst. De vrijkomende gronden in de Randstad kunnen goed gebruikt worden voor woningbouw en vestiging van hoogwaardige bedrijvigheid.”
Volt wil het aantal vluchten op Schiphol beperken, korteafstandsvluchten verbieden en de luchtvaart eerlijker belasten om duurzame alternatieven zoals internationale treinverbindingen aantrekkelijker te maken. Ze pleiten voor het verhogen van de vliegbelasting, het belasten van kerosine en het afschaffen van belastingvrijstellingen voor overstappers. Hun visie is dat de luchtvaartsector, inclusief KLM, fors moet verduurzamen en minder ruimte krijgt, ten gunste van klimaat en duurzame mobiliteit.
Volt wil het aantal vluchten op Schiphol fors beperken en Lelystad Airport gesloten houden, om de impact van luchtvaart op klimaat en leefomgeving te verminderen. Dit raakt KLM direct als grootste gebruiker van Schiphol en beïnvloedt hun groeimogelijkheden.
“We willen dat Schiphol vanaf 2026 maximaal 400.000 vluchten per jaar faciliteert en Luchthaven Lelystad gesloten blijft.”
Volt wil fossiele korteafstandsvluchten (waaronder veel KLM-vluchten) verbieden en internationale treinverbindingen verbeteren, zodat reizen binnen Europa duurzamer wordt. Dit dwingt KLM tot aanpassing van haar netwerk en strategie.
“We verbieden fossiele korteafstandsvluchten (tot 650 km). We zetten in op samenwerkingen met België, Frankrijk en Duitsland om het aanbod van alternatief vervoer te versnellen.”
Volt wil de luchtvaartsector zwaarder belasten door hogere vliegbelastingen, differentiatie naar vluchtklasse, het belasten van kerosine en het afschaffen van belastingvrijstellingen voor overstappers. Dit maakt vliegen duurder en raakt KLM financieel.
“We verhogen de vliegbelasting en zetten in op differentiatie op basis van vluchtklasse (economy, business, first class).”
“We zorgen dat overstappers - die nu worden vrijgesteld van belasting - een eerlijke bijdrage gaan leveren voor de vervuilende belasting van het Nederlandse en Europese luchtruim.”
“We gaan de eerlijke prijs voor vliegtickets vragen door kerosine te belasten en douanekosten voor internationale vluchten en internationale treinen gelijk te trekken.”
“In Europees verband schaffen we de accijnsvrijstelling op kerosine af. In Nederland belasten we de industrie met een pakket aan maatregelen, zoals een tariefverhoging van bijna 50 euro voor middellange vluchten en 130 euro voor lange vluchten.”
Volt wil dat de overheid onderzoek naar duurzame luchtvaart (zoals elektrisch vliegen en duurzame brandstoffen) ondersteunt, zodat ook KLM moet investeren in innovatie en verduurzaming.
“De Rijksoverheid ondersteunt onderzoek naar duurzamere luchtvaart, zoals elektrisch vliegen als in IJsland of vliegen op basis van duurzame luchtvaartbrandstof, e-fuels of waterstof. Door heldere bijmengverplichtingen kan de luchtvaart sneller verduurzamen.”
De ChristenUnie wil het aantal vluchten in Nederland fors beperken, met als doel de negatieve impact van de luchtvaart op klimaat, milieu en omwonenden te verminderen. Schiphol moet drastisch krimpen, er komt een nachtsluiting, en internationale treinreizen worden gestimuleerd als alternatief voor korte vluchten. Fiscale voordelen voor de luchtvaart worden afgeschaft en de partij pleit voor stevige Europese afspraken over CO2-beprijzing en kerosineaccijns.
De ChristenUnie vindt dat Schiphol fors moet inkrimpen om de rechtsbescherming van omwonenden te waarborgen en de stikstofuitstoot terug te dringen. Een nachtsluiting en strenge uitstootnormen worden ingevoerd om de leefomgeving te beschermen.
“Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt. Om te voldoen aan de rechtsbescherming van omwonenden en de stikstofuitstoot terug te brengen, zal Schiphol drastisch moeten krimpen. Er komt een nachtsluiting.”
“Schiphol krijgt een normenkader voor uitstoot van CO2, NOx en zeer zorgwekkende stoffen.”
De partij wil korte vluchten (zoals die van KLM binnen Europa) ontmoedigen door internationale treinverbindingen te verbeteren en deze aantrekkelijker te maken. Er komt een extra belasting op korte vluchten om treinreizen te stimuleren.
“Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
“De vliegbelasting wordt enerzijds meer gebaseerd op de daadwerkelijke CO2-belasting, anderzijds komt er een opslag voor vluchten tot 1250 km om duurzamer vervoer per trein te stimuleren.”
De ChristenUnie wil een einde maken aan fiscale voordelen voor de luchtvaart, zoals btw-vrijstelling en het ontbreken van accijns op kerosine. Dit moet de sector eerlijker laten bijdragen aan de kosten van milieuvervuiling.
“In Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
“Op vliegtuigbrandstof en -tickets moet na de benodigde verdragswijziging accijns of btw betaald worden. Ook verhogen we de vliegbelasting.”
NSC benoemt KLM niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar hun standpunten over Schiphol en de luchtvaartsector zijn direct relevant voor KLM als nationale luchtvaartmaatschappij. NSC wil het aantal korteafstandsvluchten vanaf Schiphol terugdringen, geluidshinder verminderen, en strengere milieuregels invoeren, terwijl Schiphol een internationaal knooppunt blijft. De partij pleit voor Europese belastingen op vliegen en stimuleert alternatieven zoals internationale treinverbindingen.
NSC wil het aantal korteafstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol verminderen, wat direct impact heeft op KLM’s netwerk en strategie. Dit moet worden bereikt door betere internationale treinverbindingen, waarmee de partij inzet op verduurzaming en vermindering van overlast.
“Hierdoor ontstaat een betere verbinding met de grote steden in Europa en dringen we het aantal korte afstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol terug.”
NSC wil de geluidshinder rond Schiphol met 20% terugdringen en stelt strakke lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit. Dit betekent mogelijk beperkingen op het aantal vluchten en een vorm van nachtsluiting, wat gevolgen heeft voor KLM’s operatie.
“Daarom houden we vast aan het doel om geluidshinder met 20% terug te dringen, door te kijken naar het aantal vluchten en een vorm van nachtsluiting.”
“Schiphol moet zich binnen strakke lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit verder ontwikkelen tot een internationaal knooppunt voor trein- en luchtvaart.”
NSC pleit voor Europese belastingen op vliegtickets en kerosine, en een hogere ambitie voor duurzame vliegtuigbrandstof. Dit raakt direct de kostenstructuur en verduurzamingsopgave van KLM.
NSC wil het internationale HSL-treinnetwerk verbeteren en het boeken van internationale treinreizen eenvoudiger en goedkoper maken, om zo vliegen op korte afstanden minder aantrekkelijk te maken. Dit is een expliciet alternatief voor KLM’s korteafstandsvluchten.
“Het moet eenvoudiger en goedkoper worden om een internationale (nacht)treinreis te boeken.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is zeer kritisch op KLM en de luchtvaartsector, en pleit voor een forse krimp van de luchtvaart, waarbij KLM expliciet wordt genoemd als partij wiens groeimodel niet langer wordt gesteund. De partij wil onder andere frequent flyer-programma’s zoals Flying Blue van KLM verbieden, Schiphol halveren en korte vluchten verbieden waar de trein een alternatief is. De kern van hun visie is dat de luchtvaart, inclusief KLM, niet langer mag groeien en actief moet worden teruggedrongen ten gunste van klimaat, leefomgeving en gezondheid.
PvdD wil het stimuleren van extra vliegen door loyaliteitsprogramma’s van luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM’s Flying Blue, verbieden. Dit omdat het aanzetten tot meer vliegen haaks staat op de klimaatdoelen en de urgentie om de luchtvaart te beperken.
“We verbieden frequent flyer-programma’s, zoals Flying Blue van KLM. Meer vliegen kan midden in een klimaatcrisis echt niet meer gestimuleerd worden.”
De partij kiest voor een drastische inperking van de luchtvaartcapaciteit, waarbij Schiphol moet halveren en andere luchthavens sluiten. Dit raakt KLM direct, omdat Schiphol de thuisbasis is van KLM en haar internationale netwerk.
“Schiphol halveert. Lelystad Airport en vliegveld Twente gaan niet open voor commerciële vluchten. Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Rotterdam The Hague Airport sluiten. Hier ontstaat ruimte voor woningen en natuur.”
PvdD wil dat de luchtvaartsector, waar KLM een hoofdrol in speelt, niet langer belastingvoordelen geniet en volledig onder de klimaatdoelen valt. Dit betekent hogere belastingen en het afschaffen van privileges die KLM en andere luchtvaartmaatschappijen nu hebben.
“De luchtvaartsector wordt volledig meegenomen in de Nederlandse klimaatdoelen. Te starten met de snelle invoer van een wettelijk CO2-plafond voor de luchtvaart.”
“Belastingvoordelen voor het vliegverkeer, zoals vrijstellingen van btw en accijnzen, worden afgeschaft.”
Om het aantal (KLM-)vluchten verder te beperken, wil PvdD korte vluchten verbieden als de trein een goed alternatief biedt. Dit raakt direct het binnenlandse en korte Europese netwerk van KLM.
“Er komt een verbod op korte vluchten tot 750 kilometer waar de trein een goed alternatief is.”
DENK noemt KLM niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar hun standpunten over luchtvaart zijn relevant voor het beleid rond KLM als nationale luchtvaartmaatschappij. DENK wil vliegen betaalbaar houden voor Nederlanders, is tegen de vliegtaks, en pleit voor investeringen in schoner vliegen met aandacht voor arbeidsvoorwaarden op Schiphol. De partij wil duurzaamheid en toegankelijkheid in balans brengen, met concrete voorstellen voor schonere luchtvaart en bescherming van werknemers.
DENK vindt dat vliegen voor Nederlanders toegankelijk en betaalbaar moet blijven, en verzet zich daarom tegen de vliegtaks. Ze willen voorkomen dat Nederlanders uitwijken naar luchthavens in het buitenland en benadrukken het belang van betaalbare vliegtickets.
“Betaalbare vliegtickets. Wij zijn tegen de vliegtaks. Nederlanders moeten kunnen blijven genieten van een welverdiende vliegvakantie.”
De partij wil investeren in schonere manieren van vliegen door afdwingbare afspraken met de luchtvaartbranche, waaronder KLM. Tegelijkertijd vraagt DENK aandacht voor het verminderen van overlast voor omwonenden en het handhaven van goede arbeidsvoorwaarden voor werknemers op Schiphol.
“Er moet geïnvesteerd worden in schonere manieren van vliegen. Dit moeten wij doen door afdwingbare afspraken te maken met de luchtvaartbranche. De overheid stelt middelen beschikbaar om te investeren in schoner vliegen.”
“Op kerosine wordt een belasting geheven om schoner vliegen te stimuleren. In de afspraken met de luchtvaartbranche wordt ook aandacht gegeven aan het verminderen van de overlast voor omwonenden.”
“Wij willen een strenge handhaving van goede arbeidsvoorwaarden voor de harde werkers op Schiphol.”
BVNL ziet Schiphol als een essentiële economische pijler en wil ruimte bieden voor groei van de luchtvaart, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt met aandacht voor stillere en energiezuinige vliegtuigen. Daarnaast pleit BVNL voor het openen van Lelystad Airport en investeringen in regionale luchthavens om de druk op Schiphol te verlichten. Specifiek beleid of standpunten over KLM worden niet genoemd in het programma.
BVNL erkent het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie en wil groei mogelijk maken, zolang dit gepaard gaat met verduurzaming van de luchtvaart. Het partijprogramma noemt expliciet het belang van energiezuinige en stille vliegtuigen, maar noemt KLM niet als aparte entiteit of onderwerp van beleid.
“Schiphol is een economische pijler van de Nederlandse economie en mag groeien op een verantwoorde manier waarbij ingezet wordt op energiezuinige en stille vliegtuigen.”
Om de druk op Schiphol te verlichten, wil BVNL Lelystad Airport zo snel mogelijk openen en investeren in andere regionale luchthavens. Dit standpunt richt zich op spreiding van luchtvaartcapaciteit, maar noemt KLM niet expliciet.
GroenLinks-PvdA wil het vliegverkeer, waaronder KLM, fors verduurzamen en beperken, met als doel een klimaatneutrale luchtvaart in 2050. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals een CO₂-plafond, het afschaffen van vrijstellingen voor transferpassagiers en privéjets, het stoppen van nachtvluchten, en het vervangen van korte vluchten door treinverbindingen. De partij koppelt deze voorstellen aan strengere milieuregels en het verbeteren van arbeidsomstandigheden op Schiphol.
GroenLinks-PvdA wil het aantal vluchten verminderen en de luchtvaartsector, inclusief KLM, dwingen tot verduurzaming via jaarlijkse dalende CO₂- en geluidsplafonds. Dit moet leiden tot een klimaatneutrale luchtvaart in 2050 en minder overlast voor omwonenden.
“Krimp van het vliegverkeer. De luchtvaart moet verduurzamen. Om dat te stimuleren voeren we een CO₂-plafond en geluidsplafond in. Die dalen ieder jaar richting een klimaatneutrale luchtvaart in 2050.”
De partij wil de milieu-impact van vliegen zwaarder belasten, uitzonderingen schrappen en korte vluchten vervangen door treinverbindingen. Dit raakt direct KLM, dat veel transferpassagiers vervoert en profiteert van nachtvluchten en vrijstellingen.
“De vliegtuigbelasting wordt aangepast aan de milieu-impact van de vlucht. Daar maken we afspraken over met Europese partners. De vrijstellingen voor transferpassagiers en privéjets vervallen en we stoppen met nachtvluchten en vluchten waarvoor een alternatieve treinverbinding bestaat.”
GroenLinks-PvdA wil betere arbeidsomstandigheden voor medewerkers van Schiphol (waar KLM de grootste gebruiker is) en meer bescherming voor omwonenden tegen geluid en gezondheidsrisico’s.
“De arbeidsomstandigheden op Schiphol worden verbeterd. Bij zware belasting van werknemers wordt snel ingegrepen. Er komt een nieuw normenstelsel voor geluid, gebaseerd op ervaren hinder, waar Schiphol aan moet voldoen.”
Het PVV-verkiezingsprogramma noemt KLM niet expliciet, maar spreekt zich wel duidelijk uit over het luchtvaartbeleid in Nederland. De partij is voorstander van groei van Schiphol en het openen van Lelystad Airport, en verzet zich tegen verdere verhoging van de vliegtaks. Er zijn geen specifieke standpunten of beleidsvoorstellen over KLM als bedrijf of nationale luchtvaartmaatschappij.
De PVV ziet Schiphol als essentieel voor de economie en internationale positie van Nederland en wil daarom ruimte bieden voor groei van de luchthaven. Ook pleit de partij voor het zo snel mogelijk openen van Lelystad Airport. Dit beleid is relevant voor KLM als grootste gebruiker van Schiphol, maar KLM wordt niet expliciet genoemd.
“Wij zijn trots op Amsterdam Airport Schiphol, één van de grootste luchthavens van Europa én de wereld – van groot belang voor ons vestigingsklimaat, onze economie en onze internationale handelspositie. Van de PVV mag Schiphol groeien. En wat Lelystad Airport betreft: het vliegveld ligt klaar, volledig uitgerust – dus zo snel mogelijk openen.”
“Schiphol mag groeien. Lelystad Airport openen.”
De PVV is tegen verdere verhoging van de vliegtaks, waarmee ze zich uitspreekt tegen extra belastingdruk op de luchtvaartsector. Dit kan indirect gunstig zijn voor KLM, maar het programma noemt het bedrijf niet.
“Vliegtaks wordt niet verder verhoogd”
BBB ziet KLM als een essentieel onderdeel van de Nederlandse luchtvaart en economie, en wil dat KLM kan investeren in vlootvernieuwing en groei. De partij benadrukt het belang van Schiphol als internationale hub en pleit voor innovatie en schonere toestellen om overlast en uitstoot te verminderen. BBB kiest voor een pragmatische benadering waarbij economische belangen en duurzaamheid in balans worden gebracht.
BBB vindt dat KLM een centrale rol speelt in de Nederlandse luchtvaart en economie. De partij wil dat KLM de ruimte krijgt om te investeren in een schonere, moderne vloot en om te groeien, mits innovatie en vermindering van overlast en uitstoot worden nagestreefd. Dit standpunt is gericht op het behouden van de internationale concurrentiepositie van Nederland en het waarborgen van werkgelegenheid.
“KLM moet investeren in vlootvernieuwing en kunnen groeien.”
“Luchtvaart blijft een onmisbare schakel in de vervoersketen. Schiphol blijft een belangrijke internationale hub, waarbij het streven blijft naar minder overlast en uitstoot. Investeren in innovatie en schonere toestellen is van wezenlijk belang.”
D66 noemt KLM niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar hun standpunten over luchtvaart zijn direct relevant voor KLM als nationale luchtvaartmaatschappij. D66 wil het aantal vluchten vanaf Schiphol beperken, strengere milieunormen invoeren en een hogere, gedifferentieerde vliegbelasting invoeren. Hun visie is dat luchtvaart mogelijk blijft, maar binnen strikte grenzen voor klimaat, geluid en leefomgeving.
D66 erkent het belang van luchtvaart voor internationale verbindingen, maar stelt dat de negatieve impact op klimaat en leefomgeving te groot is. Daarom willen ze het aantal vluchten vanaf Schiphol beperken, strengere normen opleggen en een hogere, eerlijke vliegbelasting invoeren. Dit raakt KLM direct als grootste gebruiker van Schiphol.
“Er komt een grens aan hoeveel vluchten er vanaf Schiphol mogen vertrekken. Dit is onderdeel van de nieuwe regels voor Schiphol, met normen voor uitstoot, geluid, water en klimaat.”
“Daarom komt er een eerlijke, effectieve en rechtvaardige vliegbelasting met verschillende belastingtarieven. Ook investeren we in duurzame innovaties.”
De VVD is trots op KLM als Nederlandse luchtvaartmaatschappij en wil haar concurrentiepositie beschermen door een gelijk speelveld te waarborgen ten opzichte van Europese concurrenten. De partij verzet zich tegen extra nationale vliegbelastingen en pleit voor een EU-brede aanpak, zodat KLM en andere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen concurrerend kunnen blijven. De VVD ziet een bloeiende luchtvaartsector, met KLM als boegbeeld, als essentieel voor de economie en het vestigingsklimaat.
De VVD wil dat KLM en andere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen niet op achterstand worden gezet door nationale regelgeving of belastingen. Door het speelveld gelijk te houden met andere Europese luchtvaartmaatschappijen, moet KLM haar sterke concurrentiepositie behouden. Dit is volgens de VVD belangrijk voor de economie en het behoud van werkgelegenheid.
“We zijn trots op oer-Hollandse luchtvaartmaatschappijen als KLM. We zorgen er daarom voor dat het speelveld voor hen gelijk blijft ten opzichte van Europese concurrenten, zodat deze bedrijven een competitieve concurrentiepositie behouden.”
De VVD wil vliegen betaalbaar houden en ziet nationale vliegbelastingen als nadelig voor KLM en andere Nederlandse maatschappijen. De partij pleit ervoor om bestaande belastingen niet te verhogen en op termijn te vervangen door een Europese belasting, zodat KLM niet wordt benadeeld ten opzichte van buitenlandse concurrenten.
“We maken ons er daarom sterk voor om geen nieuwe vliegbelastingen te introduceren en huidige belastingen niet te verhogen. Om een gelijk speelveld te behouden, willen we op termijn de Nederlandse vliegbelasting vervangen door een EU-brede belasting op vliegen.”
Het CDA erkent het economisch belang van de luchtvaart, waaronder KLM, maar stelt duidelijke grenzen aan groei door milieuruimte en gezondheid centraal te stellen. De partij wil een CO₂-plafond per luchthaven invoeren en ziet krimp of groei van de luchtvaart niet als doel op zich, maar als gevolg van strikte milieudoelen.
Het CDA vindt dat de luchtvaartsector, inclusief KLM, alleen kan groeien of krimpen binnen de grenzen van wat verantwoord is voor milieu en volksgezondheid. De partij wil de huidige klimaatdoelen vastleggen in een CO₂-plafond per luchthaven, waarmee de ruimte voor luchtvaart direct wordt begrensd door milieunormen.
“De economische waarde van de luchtvaart moet in harmonie komen met mens en milieu. De luchtvaart vervult een belangrijke rol in onze economie, maar moet ook verduurzamen qua CO₂-uitstoot, geluid en stikstof. Krimp of groei zijn geen doel op zich, maar een resultaat van de milieuruimte en gezondheidsruimte die beschikbaar is. We zorgen dat deze milieuruimte en gezondheidsruimte helder worden gedefinieerd. Te beginnen met het vastleggen van de huidige klimaatdoelen in een CO₂-plafond per luchthaven.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma