FVD is tegen het kinderpardon en pleit voor een streng uitzettingsbeleid zonder uitzonderingen voor kinderen of gezinnen met kinderen. Het programma stelt voor om asielprocedures te stoppen, illegaliteit strafbaar te stellen en uitgeprocedeerde gezinnen actief uit te zetten, waarmee het kinderpardon feitelijk wordt afgeschaft.
FVD wil geen uitzonderingen meer maken voor kinderen of gezinnen die uitgeprocedeerd zijn; het kinderpardon wordt niet genoemd of ondersteund. In plaats daarvan wordt ingezet op het beëindigen van alle asielprocedures, strafbaarstelling van illegaliteit en het uitzetten van uitgeprocedeerde gezinnen, inclusief kinderen. Dit beleid is bedoeld om Nederland onaantrekkelijk te maken voor proceduremigranten en om te voorkomen dat illegaliteit wordt beloond.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
“We stellen ouders van criminele asielzoekers aansprakelijk voor het wangedrag van hun kinderen en beëindigen in voorkomende gevallen ook hun procedures, zodat zij zelf corrigerend gaan optreden.”
Het verkiezingsprogramma van BBB bevat geen enkele vermelding van het kinderpardon of een vergelijkbare regeling voor kinderen van asielzoekers zonder verblijfsvergunning. BBB richt zich in haar migratiebeleid op striktere uitzetting, beperking van asielprocedures en het tegengaan van misbruik, zonder uitzonderingen of coulance voor kinderen. Er worden geen voorstellen gedaan die specifiek of impliciet een kinderpardon ondersteunen.
BBB benoemt nergens het kinderpardon en kiest voor een streng uitzettingsbeleid zonder uitzonderingen voor minderjarigen of gezinnen met kinderen. Het programma legt de nadruk op snelle uitzetting, beëindiging van procedures bij terugkeer, en het strafbaar stellen van illegaliteit, zonder ruimte voor een pardonregeling voor kinderen.
“Asielzoekers die andere asielzoekers in azc’s bedreigen, intimideren of mishandelen, bijvoorbeeld om hun geloof of seksuele voorkeur, worden zonder pardon uit de asielprocedure gezet en teruggestuurd naar land van herkomst.”
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
De VVD noemt het kinderpardon niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en neemt er dus geen direct standpunt over in. Wel is duidelijk dat de partij streng is op het gebied van verblijfsrecht voor kinderen en het tegengaan van misbruik van verblijfsregelingen, waarbij zij pleit voor het beperken van uitzonderingen en het aanpakken van fraude. Concrete voorstellen richten zich op het voorkomen van schijnerkenningen en het intrekken van verblijfsvergunningen bij misbruik, wat impliceert dat de VVD weinig ruimte ziet voor generieke pardonregelingen voor kinderen.
De VVD wil voorkomen dat kinderen via schijnerkenning of andere vormen van misbruik verblijfsrecht krijgen in Nederland. Dit standpunt adresseert het probleem van vermeend misbruik van het systeem, waarbij de partij stelt dat uitzonderingen (zoals een kinderpardon) fraudegevoelig zijn en daarom moeten worden beperkt of afgeschaft.
“Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
“Er komen meer middelen om schijnerkenning aan te pakken en het wordt makkelijker om deze fraudeurs strafrechtelijk te vervolgen.”
“Daarnaast willen wij dat erkenning van buitenlandse kinderen voortaan alleen nog bij een aantal gemeenten plaats kan vinden.”
“Dit blijft belangrijk, maar tegelijkertijd vinden we dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
BVNL noemt het kinderpardon niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en neemt geen standpunt in voor een generieke regeling voor kinderen van asielzoekers zonder verblijfsstatus. Het programma benadrukt juist een streng terugkeer- en uitzettingsbeleid voor afgewezen asielzoekers en illegalen, zonder uitzonderingen voor kinderen. BVNL pleit voor het actief beëindigen van verblijf van afgewezen asielzoekers, ongeacht leeftijd of verblijfsduur.
BVNL wijst impliciet een kinderpardon af door te pleiten voor het actief uitzetten van afgewezen asielzoekers en illegalen, zonder uitzonderingen voor kinderen of langdurig verblijvende minderjarigen. Het programma noemt nergens een uitzondering of coulanceregeling voor kinderen, en legt de nadruk op het beëindigen van verblijf en het sluiten van opvanglocaties.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
D66 noemt het "kinderpardon" niet expliciet in het verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor een nieuw of aangepast kinderpardon. Wel spreekt D66 zich uit tegen de strafbaarstelling van illegaliteit en pleit de partij voor een humaan en realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfsstatus, waaronder kinderen. D66 wil snellere procedures en opvang met een menselijke maat, maar biedt geen specifieke regeling of versoepeling voor kinderen zonder verblijfsvergunning.
D66 is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit en wil dat mensen zonder verblijfsstatus – waaronder kinderen – geholpen worden met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst. Dit standpunt adresseert het bredere vraagstuk van mensen zonder papieren, maar bevat geen specifieke regeling voor kinderen (zoals een kinderpardon).
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
D66 wil snellere en zorgvuldige procedures voor asielzoekers en investeert in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over het land. Dit kan de situatie van kinderen in langdurige onzekerheid verbeteren, maar is geen expliciet pleidooi voor een kinderpardon.
De PVV is fel tegen het kinderpardon en vergelijkbare regelingen. Zij pleiten voor een harde lijn: geen uitzonderingen voor minderjarige asielzoekers, directe uitzetting bij overlast of criminaliteit, en het beëindigen van alle coulance in het vreemdelingenbeleid. Het belang van het Nederlandse migratiebeleid en het voorkomen van precedentwerking staan centraal.
De PVV verwerpt het idee van een kinderpardon en wil juist dat minderjarige asielzoekers en hun gezinnen bij overlast of criminaliteit direct worden uitgezet. Zij zien coulance voor kinderen als ondermijnend voor het asielbeleid en willen elke vorm van pardon of uitzondering uitsluiten.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“One strike you’re out: o Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
“Naast het stopzetten van de asielinstroom moet de uitstroom van (niet-westerse) vreemdelingen worden vergroot. Wie zich misdraagt, moet ons land uit volgens het principe one strike you’re out: Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit. Als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit.”
De SGP is tegen het instellen van algemene pardonregelingen, zoals het kinderpardon, omdat dit volgens hen het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is tegenover mensen die wel meewerken aan uitzetting. In plaats daarvan wil de SGP dat de IND in schrijnende gevallen ruimhartig gebruikmaakt van haar bevoegdheid, maar benadrukt dat dit een gunst is en geen recht. De kern van hun visie is dat terugkeer centraal staat in het asielbeleid en dat uitzonderingen strikt individueel beoordeeld moeten worden.
De SGP verwerpt het principe van een kinderpardon of andere brede pardonregelingen, omdat dit volgens hen het asielbeleid ondermijnt en onrechtvaardig is voor anderen. Ze willen dat het beleid zich richt op individuele beoordeling van schrijnende gevallen, waarbij het kerngezin het uitgangspunt blijft en terugkeer de norm is.
“De SGP wil geen algehele pardonregelingen meer aangezien dat het asielbeleid ondermijnt en oneerlijk is ten opzichte van hen die wel meewerken aan uitzetting.”
“De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) maakt ruimhartig gebruik van de bevoegdheid in schrijnende situaties. Een dergelijk besluit is nadrukkelijk geen recht, maar een gunst.”
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
Het verkiezingsprogramma van 50PLUS bevat geen expliciet standpunt of concrete voorstellen over het kinderpardon. Er wordt nergens direct verwezen naar het kinderpardon of aanverwante regelingen voor in Nederland gewortelde kinderen zonder verblijfsvergunning. Het migratiebeleid van 50PLUS richt zich vooral op beperking van asielinstroom, strengere toelatingsprocedures en terugkeer na afwijzing.
Het programma noemt het kinderpardon niet en doet geen uitspraken over het al dan niet legaliseren van gewortelde kinderen zonder verblijfsstatus. De partij legt de nadruk op beperking van asielinstroom en snelle terugkeer na afwijzing, zonder uitzonderingen voor kinderen.
BIJ1 pleit voor een ruimhartig en structureel kinderpardon: minderjarige gevluchte kinderen die langer dan drie jaar in Nederland wonen, krijgen verblijfsrecht en behouden dit ook als ze meerderjarig worden. Dit beleid is onderdeel van een bredere visie waarin het recht op verblijf voor kinderen centraal staat, ongeacht hun verblijfsstatus of verblijfsduur, en sluit aan bij hun streven naar een menselijk en inclusief migratiebeleid.
BIJ1 wil dat minderjarige gevluchte kinderen die langer dan drie jaar in Nederland wonen, automatisch recht op verblijf krijgen. Dit recht blijft ook na het bereiken van de meerderjarigheid bestaan. Hiermee wil de partij voorkomen dat kinderen die hier geworteld zijn, alsnog worden uitgezet, en biedt zij hen zekerheid en bescherming.
“Minderjarige gevluchte mensen die langer dan 3 jaar in Nederland wonen, krijgen verblijfsrecht. Ze behouden hun verblijfsrecht als ze meerderjarig worden.”
Naast het specifieke kinderpardon pleit BIJ1 voor een bredere, structurele regeling waarbij iedereen zonder geldige verblijfsvergunning – dus ook kinderen – een wettelijke mogelijkheid krijgt om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit maakt het kinderpardon in feite universeel en structureel.
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur.”
Volt kiest niet voor een klassiek "kinderpardon", maar stelt voor dat kinderen die na vijf jaar nog in een asielprocedure zitten samen met hun gezin een verblijfsstatus krijgen. Daarnaast wil Volt de detentie van kinderen in terugkeerprocedures volledig verbieden, uitgaande van het belang en welzijn van het kind.
Volt wil dat kinderen die langdurig in onzekerheid verkeren door een lopende asielprocedure, samen met hun gezin een verblijfsstatus krijgen. Dit voorstel is een alternatief voor het traditionele kinderpardon en richt zich op het bieden van perspectief en stabiliteit aan kinderen die al geruime tijd in Nederland verblijven.
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
Volt erkent de schadelijke effecten van detentie op kinderen en wil daarom detentie van kinderen in het kader van terugkeer volledig verbieden. Dit standpunt is gericht op het beschermen van het welzijn en de ontwikkeling van kinderen, ongeacht hun verblijfsstatus.
“De detentie van kinderen is bovendien bewezen schadelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
De Partij voor de Dieren is voorstander van het wettelijk vastleggen van kinderrechten in het vreemdelingenrecht en wil dat gewortelde kinderen niet worden uitgezet, maar een verblijfsvergunning krijgen. Hun belangrijkste voorstel is het opnemen van kinderrechten uit het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) in de Vreemdelingenwet, waarmee feitelijk een ruimhartig kinderpardon wordt bepleit. De kern van hun visie is dat kinderen die in Nederland zijn geworteld, bescherming en perspectief verdienen.
De PvdD wil dat kinderrechten uit internationale verdragen worden opgenomen in de Nederlandse Vreemdelingenwet, zodat gewortelde kinderen niet langer worden uitgezet en recht krijgen op een verblijfsvergunning. Hiermee wordt het probleem van onzekerheid en dreigende uitzetting voor deze kinderen direct aangepakt en wordt hun recht op bescherming en ontwikkeling centraal gesteld.
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
De SP vindt dat de afspraken uit de Kinderpardonregeling moeten worden nagekomen en pleit ervoor dat in Nederland gewortelde kinderen die nog steeds in onzekerheid verkeren alsnog een verblijfsvergunning krijgen. Hun standpunt is concreet: kinderen die onder het kinderpardon vallen en hier geworteld zijn, moeten duidelijkheid en bescherming krijgen via een verblijfsvergunning.
De SP stelt dat de bestaande afspraken uit de Kinderpardonregeling moeten worden nageleefd. Zij vinden het onacceptabel dat er nog steeds kinderen zijn die in Nederland zijn geworteld, maar geen duidelijkheid hebben over hun verblijfsstatus. De partij wil dat deze kinderen alsnog een verblijfsvergunning krijgen, zodat zij niet langer in onzekerheid hoeven te leven.
“De afspraken uit de Kinderpardonregeling moeten worden nagekomen. De in ons land gewortelde kinderen die nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn, moeten alsnog een verblijfsvergunning krijgen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma