Het CDA wil de financiële regelingen voor kinderen vereenvoudigen en verhogen door bestaande toeslagen samen te voegen tot één overzichtelijke regeling met een hoger vast deel. Ze pleiten voor automatische uitkering van kindregelingen en bijna gratis kinderopvang, vooral om financieel kwetsbare gezinnen te ondersteunen en de administratieve lasten te verlagen. De partij richt zich op het verminderen van de complexiteit en het risico op fouten of schulden bij ouders.
Het CDA wil de kinderbijslag en het kindgebonden budget samenvoegen tot één eenvoudige en ruimere regeling, met automatische uitkering door één instantie. Dit moet gezinnen meer zekerheid en minder administratieve rompslomp geven, en het risico op fouten en terugvorderingen verkleinen.
“We vereenvoudigen en verhogen de financiële kindregelingen door de kinderbijslag en het kindgebondenbudget samen te voegen in één regeling met een hoger vast en een lager variabel deel. Ook worden alle kindregelingen door één instantie automatisch uitgekeerd.”
“Wij ondersteunen gezinnen beter door kinderbijslag en kindgebonden budget te verhogen en samen te voegen tot één eenvoudige regeling.”
Om fouten, naheffingen en schulden te voorkomen, wil het CDA dat toeslagen en kindregelingen automatisch en direct worden uitgekeerd, zonder dat ouders zelf ingewikkelde aanvragen hoeven te doen.
Het CDA wil kinderopvang vrijwel gratis maken voor lagere inkomens, met een inkomensafhankelijke bijdrage voor hogere inkomens. De kinderopvangtoeslag wordt direct aan opvangorganisaties uitgekeerd om fraude te voorkomen en het systeem eenvoudiger te maken.
“We ondersteunen gezinnen in de hoge kosten door bijna gratis kinderopvang. Voor de hogere inkomens blijft er een inkomensafhankelijke bijdrage. We betalen de kinderopvangtoeslag direct uit aan de opvangorganisaties.”
“We vereenvoudigen en verruimen de financiële kindregelingen en ondersteunen financieel kwetsbare gezinnen door bijna gratis kinderopvang.”
De ChristenUnie wil het huidige toeslagenstelsel, waaronder de kinderbijslag en het kindgebonden budget, vervangen door een inkomensonafhankelijke kinderbijslag van €4.500 per kind per jaar als onderdeel van een verzilverbare belastingkorting. Hiermee beoogt de partij kinderarmoede structureel te bestrijden, financiële onzekerheid voor gezinnen te verminderen en het belastingstelsel eenvoudiger en rechtvaardiger te maken.
De ChristenUnie stelt voor om de kinderbijslag en het kindgebonden budget samen te voegen tot één inkomensonafhankelijke regeling van €4.500 per kind per jaar. Dit bedrag wordt uitgekeerd als onderdeel van een verzilverbare belastingkorting, zodat alle gezinnen, ongeacht inkomen, dezelfde ondersteuning ontvangen. Het doel is om kinderarmoede uit te bannen, financiële drempels voor gezinsvorming weg te nemen en het systeem eenvoudiger en eerlijker te maken.
“We vormen de kinderbijslag en het kindgebonden budget om tot een inkomensonafhankelijke regeling, als onderdeel van de verzilverbare belastingkorting. Het bedrag per kind is € 4500 per jaar (€ 375 per maand).”
“In plaats van de huidige kinderbijslag en kindgebonden budget, komt er voor elk kind € 4.500 per jaar beschikbaar. Het verlagen van kinderarmoede wordt een wettelijk doel.”
“Daarom verhoogt de ChristenUnie de kinderbijslag naar € 4500 per kind per jaar...”
Om het systeem eenvoudiger en voorspelbaarder te maken, wil de ChristenUnie alle inkomensafhankelijke toeslagen vervangen door een maandelijkse verzilverbare belastingkorting. Dit voorkomt terugvorderingen en onzekerheid, en zorgt ervoor dat gezinnen direct profiteren van financiële ondersteuning zonder complexe aanvragen.
“In plaats van toeslagen krijgt iedere Nederlander maandelijks een korting op de te betalen inkomstenbelasting. Als de korting hoger is dan het belastingbedrag, wordt het verschil uitgekeerd.”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij én is er geen sprake meer van onzekerheid en terugvorderingen.”
“De andere toeslagen vervangen we door een verzilverbare belastingkorting.”
De SGP wil het huidige toeslagenstelsel vervangen door een eenvoudige, directe kinderbijdrage zonder terugvorderingen, waarmee gezinnen maximale keuzevrijheid krijgen. Zij vinden dat de overheid gezinnen financieel moet ondersteunen, maar faciliteren en financieren van kinderopvang is volgens de SGP geen overheidstaak. Het doel is om kinderarmoede te verminderen en gezinnen meer financiële zekerheid te bieden.
De SGP pleit voor het afschaffen van het huidige toeslagenstelsel (waaronder kinderbijslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag) en het invoeren van één eenvoudige kinderbijdrage. Dit moet terugvorderingen voorkomen, gezinnen meer keuzevrijheid geven en kinderarmoede stevig terugdringen. De partij vindt dat gezinnen zelf moeten bepalen waar ze het geld aan uitgeven, zonder overheidsbemoeienis met kinderopvang.
“De kinderbijslag, het kindgebonden budget en de kinderopvangtoeslag gaan hierin op, Zonder terugvorderingen en met maximale keuzevrijheid voor gezinnen. Het faciliteren en financieren van de kinderopvang is namelijk geen overheidstaak. De nieuwe kinderbijdrage zorgt voor een stevige daling van kinderarmoede.”
“De overheid moet gezinnen met kinderen financieel ondersteunen, waarna gezinnen zelf keuzes kunnen maken waar ze het geld aan uitgeven. Daarom moet er een eenvoudige kinderbijdrage worden ingevoerd. De kinderbijslag, het kindgebonden budget en de kinderopvangtoeslag gaan hierin op, Zonder terugvorderingen en met maximale keuzevrijheid voor gezinnen.”
De SGP wil het belastingstelsel gezinsvriendelijker maken door het splitsingsstelsel in te voeren, waarbij het gezinsinkomen wordt gedeeld en partners apart worden belast. Dit moet de kloof tussen eenverdieners en tweeverdieners verkleinen en gezinnen met kinderen financieel ondersteunen.
“De SGP is voorstander van het splitsingsstelsel. Het totale gezinsinkomen wordt gedeeld door twee en daarna worden de fiscale partners ieder apart belast.”
“De overheid moet gezinnen met kinderen financieel ondersteunen, waarna gezinnen zelf keuzes kunnen maken waar ze het geld aan uitgeven.”
De SGP wil het toeslagenstelsel drastisch beperken omdat het leidt tot terugbetalingen en weinig prikkels om extra te werken. In plaats daarvan moet het recht op toeslagen worden bepaald op basis van het netto besteedbaar inkomen van het huishouden, zodat de belastingdruk eerlijker wordt verdeeld.
“Het toeslagenstelsel moet op de schop. Het huidige stelsel leidt tot (forse) terugbetalingen, draagt bij aan het nodeloos rondpompen van geld en kan ervoor zorgen dat extra werken nauwelijks meer loont, met alle gevolgen van dien. De SGP pleit daarom voor een drastische inperking van de toeslagen.”
“Daarnaast wordt bij het bepalen van het recht op toeslagen het netto besteedbaar inkomen van het huishouden het uitgangspunt. Op die manier kunnen verschillen in belastingdruk worden meegenomen en kan er eerlijker worden bepaald hoe hoog de toeslag dient te zijn.”
BBB wil het belasting- en toeslagenstelsel sterk vereenvoudigen, met vaste bedragen in plaats van ingewikkelde regelingen en een hogere belastingvrije voet, zodat werken altijd loont en gezinnen meer zekerheid hebben. Het huidige systeem met inkomensafhankelijke toeslagen wordt gezien als te complex en risicovol, en BBB streeft naar minder afhankelijkheid van toeslagen en meer duidelijkheid voor burgers. Specifiek over "kinderbelasting" worden geen aparte maatregelen genoemd; de voorstellen richten zich op het hele stelsel, waarvan gezinnen met kinderen profiteren door eenvoud en voorspelbaarheid.
BBB wil af van het huidige complexe systeem van inkomensafhankelijke toeslagen, dat gezinnen onzekerheid en stress bezorgt. Door vaste, begrijpelijke bedragen en een hogere belastingvrije voet in te voeren, wil BBB het systeem eerlijker en voorspelbaarder maken, zodat werken altijd loont en gezinnen niet meer vastzitten in ingewikkelde regelingen of terugvorderingen.
“Op korte termijn moet er een eenvoudiger belasting- en toeslagenstelsel met vaste bedragen als toelage in plaats van ingewikkelde regelingen komen. Met ook een hogere belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat werken altijd loont.”
“Wij streven naar een stelsel zonder inkomensafhankelijke toeslagen. In plaats daarvan willen we werken met vaste, begrijpelijke bedragen en een hoge belastingvrije voet in plaats van heffingskortingen, zodat mensen zelf grip hebben op hun inkomen.”
“Ons doel is en blijft: minder afhankelijkheid van toeslagen, minder bureaucratie, meer duidelijkheid voor burgers.”
Het huidige stelsel zorgt volgens BBB voor onzekerheid, fouten en stress, vooral bij veranderingen in inkomen of gezinssituatie. Door het systeem te vereenvoudigen en de afhankelijkheid van toeslagen te verminderen, wil BBB gezinnen meer zekerheid en bestaanszekerheid bieden.
“Miljoenen Nederlanders zijn afhankelijk van een wirwar aan regelingen, die leiden tot onzekerheid, fouten, terugvorderingen en stress. Werken loont lang niet altijd en de minste wijziging in inkomen of gezinssituatie kan grote gevolgen hebben.”
“Uiteindelijk willen we toe naar een belasting en toeslagenstelsel dat mensen niet vastzet in formulieren en verrekeningen, maar vertrouwen en bestaanszekerheid biedt.”
NSC wil het belastingstelsel voor gezinnen met kinderen eenvoudiger, voorspelbaarder en eerlijker maken. Ze pleiten voor het verlagen van de belasting op arbeid, het vervangen van toeslagen door directe financiering en het invoeren van een overzichtelijk kindpakket, zodat gezinnen meer overhouden en minder afhankelijk zijn van complexe regelingen. Het uitgangspunt is dat werken moet lonen en dat gezinnen zekerheid krijgen over hun financiële ondersteuning.
NSC wil de huidige wirwar van toeslagen en fiscale regelingen vervangen door een overzichtelijk en toegankelijk kindpakket, geïnspireerd op het Vlaamse model. Dit moet gezinnen financiële zekerheid bieden en het systeem minder foutgevoelig en stressvol maken, zodat ouders niet onverwacht geld hoeven terug te betalen of in de problemen komen door onduidelijke regels.
“Gezinnen krijgen een overzichtelijk en toegankelijk kindpakket. De kinderbijslag en kindgebonden budget moeten voorspelbaar en toegankelijk zijn voor álle gezinnen, geïnspireerd door het Vlaamse model. Hierbij geldt het uitgangspunt ‘hebben is houden’.”
NSC wil de kinderopvangtoeslag afschaffen en vervangen door directe financiering van kinderopvanginstellingen. Dit moet het risico op terugvorderingen en administratieve fouten wegnemen, en gezinnen rust en duidelijkheid geven over de kosten van kinderopvang.
NSC wil de belasting op arbeid verlagen en het systeem van toeslagen en fiscale kortingen vereenvoudigen, zodat gezinnen meer overhouden van elke extra verdiende euro. Dit moet het werken aantrekkelijker maken en de financiële positie van gezinnen met kinderen verbeteren.
“We verlagen de belasting op arbeid. We vereenvoudigen het systeem van toeslagen en fiscale kortingen zo dat mensen meer overhouden van iedere extra verdiende euro.”
“We hervormen het stelsel van belastingen en toeslagen. Het minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen gaan omhoog. Tegelijk bouwen we toeslagen af, te beginnen bij de zorgtoeslag en de kinderopvangtoeslag. Ook hervormen we fiscale regelingen zoals de arbeidskorting, de algemene heffingskorting en aftrekposten. Hierdoor wordt het stelsel eenvoudiger, eerlijker (de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten) en merken mensen dat ze meer geld overhouden als ze (meer) gaan werken.”
BIJ1 noemt "kinderbelasting" niet expliciet in het verkiezingsprogramma en heeft geen concrete voorstellen onder deze term. Wel pleit de partij voor gratis kinderopvang en het radicaal vereenvoudigen van het toeslagenstelsel, waarmee zij financiële lasten voor ouders willen verlichten en toeslagenschandalen voorkomen. De kern van hun visie is dat basisvoorzieningen voor kinderen gratis en toegankelijk moeten zijn, zodat ouders niet financieel worden belast door de zorg voor hun kinderen.
BIJ1 wil kinderopvang volledig gratis maken voor alle gezinnen, zodat ouders niet worden geconfronteerd met hoge kosten of het risico op toeslagenproblemen. Dit voorstel is bedoeld om financiële drempels voor ouders weg te nemen en kinderen gelijke kansen te bieden.
“Wij maken kinderopvang gratis voor iedereen. Zo krijgen ouders zekerheid dat hun kinderen goed opgevangen worden, zonder zorgen over te hoge kosten of risico’s van toeslagen.”
“Kinderopvang wordt helemaal gratis. Ook naschoolse activiteiten subsidiëren we flink.”
“Kinderopvang wordt gratis en andere regelingen van het Nederlandse socialezekerheidsstelsel worden ingevoerd.”
Om toekomstige toeslagenschandalen te voorkomen en ouders te ontlasten, wil BIJ1 het toeslagenstelsel drastisch vereenvoudigen. Dit moet onnodige, trage en ingewikkelde procedures tegengaan en financiële onzekerheid voor gezinnen verminderen.
“We maken het stelsel van onze toeslagen radicaal eenvoudiger. Zo voorkomen we toekomstige toeslagenschandalen. En door onnodige trage en ingewikkelde procedures voor toeslagen te bestrijden, besparen we veel geld.”
BVNL noemt het begrip "kinderbelasting" niet expliciet, maar adresseert gerelateerde thema’s zoals belasting op schenken aan kinderen en het afschaffen van erf- en schenkbelasting. Hun belangrijkste concrete voorstel is het volledig afschaffen van de erf- en schenkbelasting, zodat ouders hun kinderen belastingvrij kunnen ondersteunen. De kern van hun visie is dat familievermogen zonder fiscale belemmeringen moet kunnen worden overgedragen, om gezinnen te ontlasten en sparen voor kinderen te stimuleren.
BVNL wil dat ouders hun kinderen zonder fiscale drempels kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door belastingvrij te schenken of vermogen over te dragen. Dit wordt gezien als een manier om gezinnen te versterken en sparen voor kinderen te stimuleren, en als correctie op het huidige beleid waarbij schenken aan kinderen fiscaal wordt beperkt.
“We schaffen de erf- en schenkbelasting af zodat dit probleem volledig is opgelost.”
“De erf- en schenkbelasting afschaffen zodat onder andere familiebedrijven zonder problemen aan de volgende generatie kunnen worden overgedragen.”
“De erf- en schenkbelasting schaffen we af.”
“Als klap op de vuurpijl mogen werkende ouders, die voor hun kinderen hebben gespaard, hen maar beperkt belastingvrij schenken om ze een steuntje in de rug te geven.”
D66 wil het huidige, complexe toeslagenstelsel – waaronder regelingen voor kinderen – drastisch vereenvoudigen. Ze stellen voor om het kindgebonden budget en de kinderbijslag samen te voegen tot één duidelijke bijdrage voor ouders en kinderen, en uiteindelijk alle toeslagen te vervangen door een individueel basisbedrag dat inkomenszekerheid biedt.
D66 vindt het huidige systeem van kinderregelingen te ingewikkeld en wil het vervangen door één overzichtelijke regeling. Door het samenvoegen van het kindgebonden budget en de kinderbijslag wordt het systeem eenvoudiger en transparanter, waardoor ouders beter weten waar ze aan toe zijn en minder afhankelijk zijn van complexe toeslagen.
“Het kindgebonden budget en de kinderbijslag voegen we samen. Zo gaan we van drie ingewikkelde regelingen naar één duidelijke bijdrage voor ouder en kind.”
“De eerste belangrijke stappen zijn het invoeren van dat basisbedrag, het afschaffen van de zorgtoeslag en het samenvoegen van kindgebonden budget en kinderbijslag.”
D66 wil op termijn alle toeslagen, inclusief die voor kinderen, vervangen door een individueel basisbedrag. Dit moet zorgen voor meer bestaanszekerheid en minder afhankelijkheid van ingewikkelde regelingen, zodat gezinnen niet meer verdwalen in het systeem en altijd voldoende inkomen hebben.
JA21 noemt "kinderbelasting" niet expliciet in het verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die specifiek gericht zijn op een aparte belasting voor kinderen of gezinnen met kinderen. Hun algemene standpunt richt zich op het vereenvoudigen van het belastingstelsel, het afschaffen van toeslagen en heffingskortingen, en het vervangen hiervan door een transparant systeem van toelagen, waarmee zij beogen werken en gezinsvorming financieel aantrekkelijker te maken. Specifiek beleid rond "kinderbelasting" ontbreekt, maar hun voorstellen raken indirect gezinnen met kinderen via het bredere belasting- en toeslagenbeleid.
JA21 wil het huidige complexe toeslagen- en heffingskortingensysteem afschaffen en vervangen door een eenvoudiger systeem van toelagen. Dit raakt gezinnen met kinderen, omdat kindgebonden budgetten en kinderopvangtoeslagen hieronder vallen. Het doel is om financiële prikkels voor werken te verbeteren en het systeem begrijpelijker te maken voor alle burgers, inclusief gezinnen.
“Wij schaffen het circus aan toeslagen en heffingskortingen af, en vervangen het door een simpel en transparant systeem van toelagen.”
“Het complexe belasting- en toeslagenstelsel ertoe dat mensen met lagere en middeninkomens er amper op vooruitgaan als ze meer gaan werken.”
“Werken levert vaak te weinig op door het complexe toeslagenstelsel. JA21 wil werknemers motiveren meer te werken, en pleit daarom voor een nieuw en sterk vereenvoudigd belastingstelsel, waarmee we de marginale druk fors verlagen – zo houden werkende Nederlanders meer over per verdiende euro.”
JA21 kiest ervoor om de lasten op arbeid structureel te verlagen, zodat werken meer loont, in plaats van het verhogen van toeslagen. Dit heeft gevolgen voor gezinnen met kinderen, omdat zij vaak afhankelijk zijn van toeslagen zoals het kindgebonden budget.
“We kiezen voor lagere belastingen in plaats van hogere toeslagen.”
GroenLinks-PvdA wil het belastingstelsel eerlijker maken voor gezinnen met kinderen door kinderopvang gratis te maken en de kinderopvangtoeslag af te schaffen. Ze richten zich op het verminderen van financiële lasten voor ouders en het uitbannen van kinderarmoede, zodat kinderen een gelijke start krijgen en ouders niet afhankelijk zijn van complexe toeslagen.
GroenLinks-PvdA wil kinderopvang gratis maken voor alle kinderen en de kinderopvangtoeslag volledig afschaffen. Hiermee willen ze financiële drempels voor ouders wegnemen en het systeem eenvoudiger en eerlijker maken, zodat elk kind gelijke kansen krijgt en ouders niet meer afhankelijk zijn van ingewikkelde toeslagen.
“De kinderopvang, de voorschool, peuterspeelzaal en de buitenschoolse opvang worden een publieke voorziening, en dus gratis voor alle kinderen. De kinderopvangtoeslag verdwijnt.”
De partij streeft ernaar om inkomensafhankelijke toeslagen, waaronder die voor kinderen, stap voor stap overbodig te maken. Dit moet leiden tot minder onzekerheid en administratieve lasten voor gezinnen, zodat zij kunnen vertrouwen op hun inkomen zonder angst voor terugvorderingen of fouten.
“Daarom maken we toeslagen stap voor stap overbodig: met gratis kinderopvang, lagere zorgpremies en hogere inkomens.”
GroenLinks-PvdA wil kinderarmoede volledig uitbannen door structurele maatregelen te nemen die de financiële positie van gezinnen met kinderen verbeteren. Dit is een fundamenteel uitgangspunt in hun visie op een rechtvaardig belasting- en inkomensbeleid voor kinderen.
“Uitbannen kinderarmoede. Ieder kind dat opgroeit in armoede is er één te veel. Daarom strijden we net zo lang totdat in Nederland geen kind meer in armoede opgroeit.”
De Partij voor de Dieren wil het belastingstelsel eerlijker maken voor gezinnen met kinderen door toeslagen en kinderbijslag te hervormen. Ze pleiten voor het inkomensafhankelijk maken van de kinderbijslag, het gratis maken van kinderopvang voor lage inkomens, en het afschaffen van de arbeidseis voor kinderopvangtoeslag. Uiteindelijk willen ze alle toeslagen overbodig maken door inkomens te verhogen.
De PvdD vindt dat de huidige kinderbijslag niet eerlijk verdeeld is en wil deze inkomensafhankelijk maken. Dit moet bijdragen aan een eerlijker systeem waarbij gezinnen met lagere inkomens meer ondersteuning krijgen.
“Zolang er nog toeslagen zijn, maken we de kinderbijslag inkomensafhankelijk.”
Om gezinnen met kinderen beter te ondersteunen, wil de PvdD kinderopvang gratis maken voor mensen met een laag inkomen. Daarnaast schaffen ze de arbeidseis af, zodat ook niet-werkende ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag.
“Kinderopvang wordt gratis voor mensen met een laag inkomen. De arbeidseis, dat beide ouders moeten werken om in aanmerking te komen voor toeslag, wordt afgeschaft.”
De partij streeft ernaar om het toeslagenstelsel, waaronder kindgerelateerde toeslagen, uiteindelijk overbodig te maken door inkomens te verhogen zodat iedereen in de basisbehoeften kan voorzien.
“We maken uiteindelijk alle toeslagen overbodig. Ieder mens moet een voldoende hoog inkomen hebben om in de basisbehoeften te voorzien.”
De SP noemt het begrip "kinderbelasting" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, noch wordt er een aparte belasting op kinderen of het krijgen van kinderen voorgesteld of besproken. Wel pleit de SP voor het verlagen van erfbelasting op erfenissen aan kinderen tot €100.000, zodat deze belastingvrij kunnen worden doorgegeven, en voor een progressiever systeem voor grotere erfenissen. Dit voorstel is bedoeld om ongelijkheid te verminderen en de lasten voor gewone gezinnen te verlichten.
De SP wil dat erfenissen tot €100.000 aan kinderen belastingvrij worden, om zo de financiële druk op gezinnen te verlagen en ongelijkheid tegen te gaan. Voor grotere erfenissen wordt een progressief tarief voorgesteld, waarbij vooral grote vermogens zwaarder worden belast. Dit is het enige concrete voorstel dat direct raakt aan de fiscale behandeling van kinderen.
“Tachtig procent van de erfenissen voor kinderen zijn kleiner dan honderdduizend euro, wij willen dat je dit bedrag belastingvrij kunt doorgeven aan je kinderen.”
“Voor erfenissen tussen de honderd en vijfhonderdduizend stellen we het tarief gelijk met de inkomstenbelasting (37,5%).”
“Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
De VVD noemt "kinderbelasting" niet expliciet, maar richt zich op het verlagen van lasten voor gezinnen met kinderen, vooral door kinderopvang bijna gratis te maken en het toeslagenstelsel te hervormen. De partij wil dat werken meer loont en dat ouders niet worden ontmoedigd om extra te werken door hoge lasten of complexe regelingen. Het doel is lastenverlichting voor werkende ouders en het verminderen van financiële drempels rond kinderen en arbeid.
De VVD wil de kinderopvangtoeslag afschaffen en kinderopvang vrijwel gratis maken voor werkende ouders, zodat de lasten voor gezinnen met kinderen dalen en werken aantrekkelijker wordt. Dit moet voorkomen dat ouders financieel worden gestraft voor het krijgen van kinderen of het meer gaan werken, wat in de praktijk soms als een "kinderbelasting" wordt ervaren.
“We maken kinderopvang bijna gratis: We zetten de hervorming van de kinderopvang door. De kinderopvangtoeslag wordt afgeschaft en kinderopvang wordt bijna gratis voor werkende ouders. Op termijn willen we de vierde en vijfde dag kinderopvang volledig gratis maken om voltijd werkende ouders tegemoet te komen.”
De VVD wil het toeslagenstelsel en de belasting op arbeid zo aanpassen dat extra werken altijd loont, en dat ouders niet door hoge kosten of het verlies van toeslagen worden ontmoedigd om meer te werken. Dit raakt direct aan het gevoel van een "kinderbelasting" doordat het financiële nadeel van kinderen en werken wordt verminderd.
“De kosten van kinderopvang en de afbouwende kinderopvangtoeslag kan er zelfs toe leiden dat een extra dag werken niks of bijna niks oplevert. Het stelsel moet op de schop, waarbij we de koopkracht van middeninkomens verhogen, werken laten lonen via lastenverlichting, inkomensafhankelijke regelingen verminderen en stoppen met het rondpompen van geld.”
Volt noemt het begrip "kinderbelasting" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en heeft geen specifiek beleid onder die naam. Wel stelt Volt voor om het huidige toeslagen- en belastingstelsel te vervangen door een basisinkomen, waarbij gezinnen met kinderen extra ondersteuning ontvangen. Daarnaast wil Volt kinderopvang voor alle kinderen gratis maken voor drie dagen per week, wat de financiële lasten voor ouders verlaagt.
Volt wil het complexe toeslagenstelsel afschaffen en vervangen door een basisinkomen, waarbij gezinnen per kind een extra bedrag ontvangen. Dit moet financiële zekerheid bieden en de administratieve lasten voor ouders verminderen. Het voorstel adresseert het probleem van financiële druk op gezinnen met kinderen, zonder expliciet te spreken van "kinderbelasting".
“Er komt een maandelijks basisinkomen dat alle toeslagen vervangt. Dit bestaat uit een vaste basisuitkering per huishouden. Boven op die basis wordt er per volwassene en per kind extra geld uitgekeerd.”
Volt wil kinderopvang voor alle kinderen, ongeacht de werksituatie van de ouders, gratis maken voor drie dagen per week. Dit verlaagt de kosten voor ouders en vergroot de toegankelijkheid, waarmee Volt de financiële lasten voor gezinnen met kinderen direct vermindert.
“We willen dat het mogelijk wordt dat de kinderopvang voor alle kinderen, ongeacht de werksituatie van de ouders, gratis wordt voor drie dagen per week.”
DENK noemt het begrip "kinderbelasting" niet expliciet, maar zet zich in voor het financieel ondersteunen van gezinnen met kinderen door hogere kinderbijslag en een hoger kindgebonden budget. Hun belangrijkste voorstel is het verhogen en maandelijks uitbetalen van de kinderbijslag, zodat gezinnen meer financiële zekerheid en continuïteit ervaren. DENK wil zo de lasten voor gezinnen verlichten en armoede onder kinderen tegengaan.
DENK wil gezinnen financieel ondersteunen door de kinderbijslag te verhogen en deze maandelijks uit te betalen, in plaats van per kwartaal. Dit moet de financiële druk op gezinnen verlichten en bijdragen aan het bestrijden van kinderarmoede. De partij ziet dit als een manier om gezinnen meer zekerheid en stabiliteit te bieden, vergelijkbaar met systemen in Duitsland en België.
“Wij willen gezinnen ondersteunen met een hogere kinderbijslag en een hoger kindgebonden budget. En in plaats van één keer per drie maanden, wordt de kinderbijslag elke maand uitbetaald. Net als in Duitsland en België.”
FVD noemt in haar verkiezingsprogramma nergens expliciet het begrip "kinderbelasting" en doet geen concrete voorstellen die specifiek gericht zijn op een aparte belasting voor kinderen of gezinnen met kinderen. Wel pleit de partij voor het afschaffen of versoepelen van erf- en schenkbelasting op schenkingen aan kinderen en kleinkinderen, zodat familievermogen belastingvrij kan worden overgedragen. Verder zijn er geen directe of relevante standpunten over "kinderbelasting" te vinden.
FVD wil schenkingen aan kinderen en kleinkinderen vrijstellen van belasting, omdat zij vinden dat familievermogen binnen de familie moet kunnen blijven zonder extra belastingdruk. Dit voorstel adresseert het probleem dat ouders en grootouders nu belasting moeten betalen als zij geld aan hun (klein)kinderen schenken, wat FVD als onrechtvaardig beschouwt. Hoewel dit niet direct een "kinderbelasting" betreft, is het de enige relevante passage over belasting en kinderen.
“We stellen schenkingen aan partners, kinderen en kleinkinderen vrij van belasting, zodat (spaar)geld in de familie kan blijven.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma