JA21 is uitgesproken tegen de invoering van een kilometerheffing of enige vorm van rekeningrijden. De partij wil het gebruik van de auto niet ontmoedigen en pleit voor het behoud van vrijheid van autogebruik, waarbij automobilisten niet als melkkoe van de overheid mogen dienen. In plaats van negatieve prikkels zoals kilometerheffing, wil JA21 inzetten op positieve stimulansen om files te verminderen.
JA21 verzet zich principieel tegen kilometerheffing, spitsheffing en andere vormen van rekeningrijden, omdat deze maatregelen het gebruik van de auto ontmoedigen en de automobilist financieel benadelen. De partij ziet de auto als essentieel voor de gewone burger en wil voorkomen dat autorijders extra worden belast. In plaats daarvan pleit JA21 voor alternatieven die niet straffen, maar juist positief stimuleren.
“JA21 verzet zich dan ook tegen maatregelen die het gebruik van de eigen auto ontmoedigen zoals hoge wegenbelasting, rekeningrijden en te hoge accijnzen. De gewone burger moet niet uit zijn auto worden gepest én de automobilist is niet de melkkoe van de overheid.”
“Ter vermijding van enig misverstand: JA21 is beslist tegen een kilometerheffing of spitsheffing.”
“Behoud van vrijheid van autogebruik: verlaging van accijnzen, geen kilometerheffing en geen verbod op brandstofauto’s.”
“Het ontmoedigen van autorijden tegengaan. Daarom is en blijft JA21 tegen iedere vorm van rekeningrijden en spitsheffing.”
In plaats van kilometerheffing of negatieve financiële prikkels, wil JA21 onderzoek naar positieve stimulansen die automobilisten vrijwillig aanzetten tot ander reisgedrag. Het doel is om de filedruk te verminderen zonder de vrijheid van autogebruik te beperken of extra lasten op te leggen.
“JA21 wil daarom dat onderzoek wordt gedaan naar positieve prikkels die kunnen bijdragen aan vermindering van filedruk op bepaalde weggedeelten. Het moet dan gaan om maatregelen die automobilisten op een positieve wijze aanzetten om op een andere wijze of op een ander tijdstip te gaan reizen.”
Volt wil de motorrijtuigenbelasting vervangen door een kilometerheffing waarbij het daadwerkelijke gebruik van de auto wordt belast, afhankelijk van type voertuig, uitstoot, tijd en plaats van rijden. Hiermee wil Volt het autobezit minder zwaar belasten en juist de negatieve effecten van autorijden aanpakken. De opbrengsten van deze heffing worden ingezet voor het verbeteren van het openbaar vervoer en het stimuleren van duurzame mobiliteit.
Volt stelt voor om de huidige motorrijtuigenbelasting af te schaffen en te vervangen door een kilometerheffing die rekening houdt met het type voertuig, de uitstoot en het tijdstip en de locatie van het rijden. Dit moet ervoor zorgen dat niet het bezit van een auto, maar het daadwerkelijke gebruik en de milieubelasting wordt belast. Het doel is om vervuiling en overmatig gebruik van grondstoffen te ontmoedigen en duurzame mobiliteit te stimuleren.
“We schaffen de motorrijtuigenbelasting af. In plaats daarvan komt er een kilometerheffing waarbij rekening wordt gehouden met het type voertuig, de uitstoot en de tijd en plaats van rijden. Hiermee belasten we de effecten van autorijden, in plaats van het autobezit.”
“We vervangen, naar Zweeds voorbeeld, de motorrijtuigenbelasting op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’. Wat je gaat betalen hangt af van het aantal kilometers dat je rijdt, maar ook van het tijdstip (spits/ dal), het traject (regio/stad) en de voor vervuiling relevante eigenschappen van het voertuig (gewicht/uitstoot)”
Totdat de kilometerheffing daadwerkelijk is ingevoerd, wil Volt alvast een gewichtscorrectie toepassen op de wegenbelasting voor elektrische voertuigen, bestelbusjes en vrachtwagens. Dit is bedoeld om de huidige ongelijkheid in belastingdruk tussen zwaardere elektrische voertuigen en lichtere fossiele voertuigen te corrigeren.
“Zolang we nog niet naar gebruik betalen, willen we alvast op de wegenbelasting een gewichtscorrectie toepassen voor elektrische auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens omdat deze nu vaak zwaarder zijn dan vergelijkbare voertuigen op fossiele brandstof.”
50PLUS spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit over kilometerheffing. Er worden geen concrete voorstellen gedaan voor de invoering, afwijzing of wijziging van een kilometerheffing; het onderwerp wordt niet genoemd of behandeld in de relevante fragmenten. Het programma richt zich vooral op het betaalbaar houden van mobiliteit en het niet verder belasten van automobilisten, maar zonder directe verwijzing naar kilometerheffing.
Het verkiezingsprogramma van 50PLUS bevat geen concrete of expliciete uitspraken over kilometerheffing. Er zijn geen voorstellen, afwijzingen of beleidsmaatregelen rondom dit onderwerp te vinden. De partij benadrukt wel het belang van betaalbare mobiliteit en het niet verder belasten van automobilisten, maar zonder directe relatie tot kilometerheffing.
BBB is tegen de invoering van een kilometerheffing en verzet zich tegen maatregelen die het autogebruik ontmoedigen of de automobilist financieel zwaar belasten. De partij wil realistische en betaalbare mobiliteitsoplossingen, waarbij gezinnen en kleine ondernemers niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels zoals een kilometerheffing.
BBB wijst kilometerheffing af omdat het de automobilist financieel zwaar zou belasten zonder aantoonbaar positief effect op mobiliteit. De partij vindt dat dergelijke maatregelen vooral gezinnen en kleine ondernemers treffen en wil autogebruik niet ontmoedigen.
“We waken voor overhaaste maatregelen die burgers en kleine ondernemers raken.”
“BBB is tegen overhaaste en dure maatregelen die de automobilist zwaar belasten zonder duidelijk positief effect op de mobiliteit. We willen realistische en betaalbare oplossingen, waarbij ook kleine ondernemers en gezinnen niet de dupe worden van hoge kosten of beperkende regels.”
BIJ1 is expliciet tegen de invoering van een kilometerheffing. Zij vinden dat mensen die afhankelijk zijn van de auto niet benadeeld mogen worden zolang gratis en kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer nog geen realiteit is. BIJ1 pleit voor het ontzien van mensen met lagere inkomens en het afwijzen van extra lasten op autogebruik zoals kilometerheffing, accijnsverhoging en grootschalige uitbreiding van betaald parkeren.
BIJ1 verzet zich tegen de kilometerheffing omdat zij vinden dat deze maatregel mensen die afhankelijk zijn van de auto, vooral mensen met lagere inkomens, onnodig benadeelt. Zij willen eerst investeren in gratis en goed openbaar vervoer voordat er extra lasten op autogebruik worden gelegd.
FVD is fel tegen de invoering van een kilometerheffing en wil deze expliciet weren uit het Nederlandse beleid. Hun belangrijkste voorstel is om de vrijheid van mobiliteit te beschermen door kilometerheffing te weigeren en bestaande belastingen te vereenvoudigen, zodat autorijden betaalbaar en vrij blijft.
FVD verwerpt kilometerheffing volledig omdat zij dit zien als een bedreiging voor de vrijheid van mobiliteit en een extra financiële last voor automobilisten. Ze willen dat autorijden aantrekkelijk en betaalbaar blijft en zien kilometerheffing als een onwenselijke beperking.
De PVV is fel tegen de invoering van kilometerheffing en andere vormen van rekeningrijden. Zij zien autorijden als een basisvrijheid en willen automobilisten niet extra belasten of beperken via dergelijke maatregelen. Hun belangrijkste voorstel is om kilometerheffing en rekeningrijden volledig te blokkeren, zodat automobilisten niet per kilometer hoeven te betalen.
De PVV verzet zich expliciet tegen elke vorm van kilometerheffing of rekeningrijden, omdat zij vinden dat autorijden geen luxe is maar een noodzaak voor veel mensen. Volgens de partij worden automobilisten al genoeg belast en mogen zij niet verder worden beperkt of financieel gestraft voor hun mobiliteit.
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil een intelligente kilometerheffing invoeren voor alle voertuigen en wegen, waarbij de belasting wordt gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Het doel is om mensen die meer rijden meer te laten betalen, autobezit te ontmoedigen en zo de uitstoot en het autoverkeer te verminderen. Privacywaarborgen zijn hierbij essentieel.
De PvdD stelt voor om een intelligente kilometerheffing in te voeren op alle wegen en voor alle voertuigen, waarbij het tarief afhankelijk is van het type voertuig en het brandstofgebruik. Dit moet ervoor zorgen dat mensen die veel rijden meer belasting betalen dan mensen die weinig rijden, en zo het autogebruik en de uitstoot verminderen. Privacy van gebruikers wordt daarbij streng gewaarborgd.
“We voeren een intelligente kilometerheffing in op alle wegen en voor alle voertuigen, gedifferentieerd naar type voertuig en brandstofgebruik. Mensen die veel rijden gaan daarmee meer belasting betalen dan mensen die weinig autokilometers maken. Deze nieuwe beprijzing gaat gepaard met strikte privacywaarborgen.”
Naast personen- en goederenvervoer wil de PvdD ook een kilometerheffing invoeren specifiek voor diertransport. Dit is bedoeld om het aantal diertransporten te verminderen en het dierenwelzijn te verbeteren.
“Er komt daarnaast een kilometerheffing op diertransport.”
De SGP is tegen de invoering van kilometerheffing of rekeningrijden, in ieder geval zolang de brandstofprijzen hoog zijn. Zij willen mobiliteit betaalbaar houden, vooral voor mensen die afhankelijk zijn van de auto, en kiezen daarom expliciet niet voor deze vorm van belasting. In plaats daarvan pleiten ze voor andere maatregelen om mobiliteit te verduurzamen en betaalbaar te houden.
De SGP wijst de invoering van kilometerheffing of rekeningrijden voorlopig af, met als belangrijkste reden de al hoge brandstofprijzen en het belang van betaalbare mobiliteit. Ze willen forenzen en mensen op het platteland beschermen tegen extra lasten en kiezen voor alternatieven zoals het stimuleren van emissieloos rijden en het verbeteren van het openbaar vervoer.
De SP is tegen kilometerheffing en stelt expliciet dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto niet extra belast mogen worden voor hun dagelijkse reizen. In plaats daarvan pleit de partij voor betaalbaar autorijden waar alternatieven ontbreken en voor tolvrije wegen, zodat mobiliteit voor iedereen toegankelijk blijft.
De SP verzet zich tegen rekeningrijden (kilometerheffing) omdat zij vindt dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto niet extra belast mogen worden. De partij benadrukt dat autorijden betaalbaar moet blijven, vooral waar alternatieven ontbreken, en kiest voor tolvrije wegen om vrije en eerlijke mobiliteit te waarborgen.
BVNL is fel tegen de invoering van kilometerheffing en wil deze maatregel volledig schrappen. Ze verwerpen rekeningrijden en het monitoren van automobilisten via kastjes in auto's, omdat ze dit zien als een inbreuk op privacy en een onnodige belasting voor automobilisten.
BVNL wil de voorgenomen kilometerheffing niet invoeren en is tegen elke vorm van rekeningrijden of monitoring van automobilisten. Ze vinden dat automobilisten niet extra belast of gevolgd moeten worden en pleiten voor het behoud van keuzevrijheid en privacy op de weg.
“De voorgenomen kilometerheffing schrappen. Rekeningrijden wordt niet ingevoerd en er komen geen kastjes in auto’s om automobilisten te volgen.”
Het CDA kiest niet voor een algemene kilometerheffing, maar stelt een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing voor, gericht op het verminderen van files en het verbeteren van de luchtkwaliteit in drukke gebieden. Deze heffing wordt alleen tijdens de spits op de drukste verbindingen rondom grote steden ingevoerd, met de opbrengst bestemd voor infrastructuurverbetering. Het CDA ziet de auto als essentieel in veel regio’s en wil daarom geen brede kilometerheffing invoeren.
Het CDA wijst een algemene kilometerheffing af en kiest in plaats daarvan voor een spitsheffing (congestieheffing) die alleen geldt op drukke plekken en tijden. Dit voorstel is bedoeld om files te verminderen, de luchtkwaliteit te verbeteren en de leefbaarheid te vergroten, zonder automobiliteit in minder drukke regio’s te belasten. De opbrengsten worden geïnvesteerd in infrastructuur.
“We willen een tijd- en plaatsgebonden congestieheffing – een heffing tijdens de spits in drukke gebieden om bij te dragen aan een betere doorstroming, schonere lucht en een leefbaarder straatbeeld, te beginnen op de drukste verbindingen rondom grote steden. We investeren de opbrengst in verbetering van de infrastructuur.”
De ChristenUnie is voorstander van het invoeren van een kilometerheffing voor auto's, waarbij de prijs per kilometer wordt gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats. Ze willen dat deze heffing bijdraagt aan schoner vervoer, het verminderen van files en het behalen van milieudoelstellingen, met aandacht voor privacy, fraudegevoeligheid en uitvoerbaarheid.
De ChristenUnie wil een kilometerprijs voor auto's invoeren die afhankelijk is van milieukenmerken, tijd en plaats, zodat vervuilender en drukker verkeer meer betaalt. Dit moet bijdragen aan schoner vervoer, het verminderen van files en het behalen van nationale stikstofdoelstellingen. Bij de invoering worden privacy, fraudegevoeligheid en uitvoerbaarheid expliciet meegewogen.
“We introduceren voor de auto een kilometerprijs, gedifferentieerd naar milieukenmerken, tijd en plaats: op het platteland laag, op drukke momenten in de brede Randstad hoger. Bij de invoering worden privacyoverwegingen, fraudegevoeligheid en uitvoerbaarheid meegewogen.”
D66 wil autorijden eerlijker en duurzamer maken door rekeningrijden (kilometerheffing) in te voeren: niet het bezit, maar het gebruik van de auto wordt belast. Ze willen daarbij rekening houden met regio’s waar weinig openbaar vervoer is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast. Het doel is om CO2-uitstoot, stikstof en fijnstof terug te dringen en het mobiliteitssysteem eerlijker te maken.
D66 stelt voor om het huidige systeem van autobelastingen te vervangen door een kilometerheffing, waarbij niet langer het bezit van een auto, maar het daadwerkelijke gebruik wordt belast. Dit moet bijdragen aan het terugdringen van schadelijke uitstoot en een eerlijker mobiliteitssysteem. Ze benadrukken dat mensen in regio’s met weinig openbaar vervoer niet extra zwaar mogen worden belast.
“We maken autorijden eerlijker door rekeningrijden in te voeren: niet langer het bezit maar het gebruik van de auto wordt belast. We houden rekening met regio’s waar weinig ov is, zodat mensen daar niet onevenredig worden belast.”
DENK is uitgesproken tegen de invoering van kilometerheffing (rekeningrijden) voor automobilisten. In plaats daarvan wil de partij autorijden betaalbaar houden door accijnzen op benzine en diesel te verlagen en geen extra lasten voor automobilisten in te voeren.
DENK verwerpt expliciet het idee van kilometerheffing, omdat zij autorijden betaalbaar willen houden en automobilisten niet extra willen belasten. De partij ziet mobiliteit als een recht en wil voorkomen dat mensen door extra kosten worden beperkt in hun bewegingsvrijheid.
“Autorijden maken wij betaalbaar. De accijns op benzine en diesel moeten omlaag. Wij gaan geen rekeningrijden invoeren.”
GroenLinks-PvdA wil een kilometerheffing invoeren waarbij automobilisten eerlijk betalen naar gebruik, met lagere tarieven in regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto. De partij wil de invoering versnellen, differentiatie naar tijd toepassen en vrachtwagens via een hogere kilometerheffing meer laten bijdragen aan aanleg en onderhoud van wegen.
GroenLinks-PvdA pleit voor een snelle invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten, waarbij rekening wordt gehouden met regionale afhankelijkheid van de auto en tijdsgebonden tarieven. Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing extra bijdragen aan de kosten van infrastructuur. Dit beleid is bedoeld om eerlijkheid te bevorderen, het gebruik van de auto te ontmoedigen waar alternatieven zijn, en de vervuiler meer te laten betalen.
“We versnellen de invoering van betalen naar gebruik voor automobilisten. In regio’s waar mensen afhankelijker zijn van de auto vanwege beperkt openbaar vervoer geldt een lager tarief. We differentiëren ook naar tijd. Vrachtwagens gaan via een hogere kilometerheffing meer meebetalen aan de aanleg en onderhoud van wegen.”
Het VVD-verkiezingsprogramma bevat geen expliciete standpunten of concrete beleidsvoorstellen over kilometerheffing. De partij benoemt wel een wens tot hervorming van de autobelastingen, maar noemt kilometerheffing niet als maatregel of beleidsrichting. Kiezers die specifiek willen weten wat de VVD vindt van kilometerheffing, vinden hierover geen duidelijke uitspraken of voorstellen in het programma.
Het programma bevat geen concrete voorstellen, plannen of expliciete afwijzing van kilometerheffing. Wel wordt gesproken over het toekomstbestendig maken van de autobelasting, maar zonder verdere uitwerking of verwijzing naar betalen per kilometer.
“Daarnaast kijken we naar een toekomstbestendige hervorming van de autobelasting, waarbij ons uitgangspunt is dat werkenden er niet op achteruit mogen gaan. Ook moet daarbij rekening worden gehouden met eventuele effecten voor burgers en bedrijven in plattelandsregio’s.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma