BIJ1 wil de uitzonderingspositie van kerosine in het belastingstelsel beëindigen door accijns en BTW op kerosine in te voeren, zodat de luchtvaartsector eerlijk bijdraagt aan de kosten van klimaatbeleid. Ze koppelen dit aan een bredere visie op het verminderen van vliegverkeer en het stimuleren van duurzame alternatieven, met oog voor sociale rechtvaardigheid voor kwetsbare groepen.
BIJ1 vindt het onrechtvaardig dat kerosine tot nu toe is vrijgesteld van accijns en BTW, waardoor de luchtvaartsector oneerlijk wordt bevoordeeld ten opzichte van andere vervoersmiddelen. Door deze belastingen in te voeren, wil BIJ1 de luchtvaartsector laten meebetalen aan de maatschappelijke kosten van klimaatverandering en de uitstoot van broeikasgassen verminderen.
Naast belasting op kerosine wil BIJ1 een vliegtaks voor zakelijke veelvliegers invoeren om bedrijven te stimuleren voor duurzamere alternatieven te kiezen, zoals online vergaderen of het gebruik van het openbaar vervoer. Dit beleid is gericht op het ontmoedigen van onnodige vliegbewegingen en het bevorderen van klimaatvriendelijk gedrag in het bedrijfsleven.
“We introduceren een vliegtaks voor zakelijke veelvliegers. Zo stimuleren we bedrijven om te kiezen voor online bijeenkomsten of duurzame vervoermiddelen in plaats van het vliegtuig.”
De ChristenUnie wil het fiscale voordeel op kerosine voor de luchtvaart beëindigen door een kerosineaccijns in te voeren en de btw-vrijstelling op vliegtickets af te schaffen. Ze pleiten voor ambitieuze Europese afspraken om vliegen minder aantrekkelijk te maken en treinreizen te stimuleren, met als doel de uitstoot van de luchtvaart te verminderen en een eerlijker belastingklimaat te creëren.
De ChristenUnie vindt het onrechtvaardig dat kerosine en vliegtickets fiscaal worden bevoordeeld ten opzichte van andere vervoersmiddelen. Ze willen deze voordelen afschaffen door een kerosineaccijns en het beëindigen van de btw-vrijstelling op vliegtickets, bij voorkeur in Europees verband. Dit moet bijdragen aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart en het stimuleren van duurzamere alternatieven.
“Op vliegtuigbrandstof en -tickets moet na de benodigde verdragswijziging accijns of btw betaald worden. Ook verhogen we de vliegbelasting.”
“Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
Naast fiscale maatregelen op kerosine en tickets, wil de ChristenUnie het aantal vluchten beperken en treinreizen aantrekkelijker maken. Dit beleid is gericht op het terugdringen van de milieu-impact van de luchtvaart en het bevorderen van duurzamere mobiliteit.
“Het aantal vluchten in Nederland wordt beperkt... Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO2-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw-vrijstelling op vliegtickets.”
DENK wil vliegen zowel toegankelijk als duurzamer maken door een belasting op kerosine in te voeren, met als doel schoner vliegen te stimuleren. Tegelijkertijd is de partij tegen een vliegtaks voor passagiers, om betaalbare vliegtickets te behouden voor Nederlanders.
DENK stelt voor om een belasting op kerosine in te voeren als prikkel voor de luchtvaartsector om te verduurzamen. Hiermee wil de partij de milieu-impact van vliegen verminderen zonder de toegankelijkheid voor reizigers te beperken.
“Op kerosine wordt een belasting geheven om schoner vliegen te stimuleren.”
Naast de kerosinebelasting is DENK expliciet tegen een vliegtaks voor passagiers, omdat zij vinden dat vliegen betaalbaar moet blijven voor iedereen.
“Wij zijn tegen de vliegtaks. Nederlanders moeten kunnen blijven genieten van een welverdiende vliegvakantie.”
NSC pleit voor het belasten van kerosine via accijns en het invoeren van btw op vliegtickets in internationaal verband, om zo de luchtvaartsector te verduurzamen en de uitstoot te verminderen. Ze willen dat de luchtvaartsector volledig onder het Europese emissiehandelssysteem (ETS) valt en dat bestaande belastingvrijstellingen voor kerosine worden afgebouwd. De partij zet in op een gelijk speelveld binnen Europa en stimuleert daarnaast de bijmenging van duurzame vliegtuigbrandstof.
NSC wil internationale afspraken om kerosine te belasten en vliegtickets te voorzien van btw, als onderdeel van een bredere aanpak om de luchtvaartsector te verduurzamen en de uitstoot te verminderen. Dit moet bijdragen aan een eerlijker speelveld en het ontmoedigen van onnodig vliegverkeer.
“In internationaal verband pleiten we voor btw op vliegtickets, accijns op kerosine en een afstandsafhankelijke vliegbelasting voor intercontinentale vluchten.”
De partij vindt dat de luchtvaartsector niet langer moet worden uitgezonderd van Europese klimaatmaatregelen en belastingvrijstellingen, en wil verdragen heronderhandelen zodat ook kerosinegebruik onder het ETS valt. Dit moet zorgen voor een hogere CO2-prijs en het afbouwen van fossiele subsidies.
“We willen verdragen heronderhandelen die nu maken dat de vervuilende uitstoot door de luchtvaart en scheepvaart deels is uitgezonderd van belastingen. En we zien erop toe dat deze sectoren de komende jaren volledig onder ETS vallen.”
De SGP noemt "kerosine" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die direct gericht zijn op kerosine of het belasten/verduurzamen van kerosinegebruik in de luchtvaart. Wel wordt de luchtvaart in bredere zin genoemd, met aandacht voor het verhogen van de vliegbelasting op langeafstandsvluchten en het meenemen van stikstofuitstoot van vliegtuigen in milieubeleid. Specifiek beleid voor kerosineaccijns of -belasting ontbreekt volledig.
De SGP wil de vliegbelasting voor langeafstandsvluchten verhogen om de sector te stimuleren tot verduurzaming. Dit is het enige concrete voorstel dat indirect het gebruik van kerosine raakt, maar kerosine zelf wordt niet genoemd.
“De vliegbelasting voor vluchten over lange afstand wordt verhoogd. De opbrengst kan gedeeltelijk teruggesluisd worden naar de sector voor ondersteuning bij verduurzaming.”
De SGP wil dat de stikstofuitstoot van vliegtuigen niet wordt weggerekend, maar wordt meegenomen in de stikstofaanpak. Dit raakt aan de milieubelasting van kerosinegebruik, maar noemt kerosine niet expliciet.
“De stikstofuitstoot van vliegtuigen die hoger vliegen dan negenhonderd meter wordt niet weg gerekend, maar meegenomen in de stikstofaanpak, zodat de luchtvaart haar evenredige bijdrage gaat leveren.”
Volt wil het belastingvoordeel op kerosine afschaffen om zo de luchtvaart eerlijker te belasten en vervuiling tegen te gaan. De partij stelt voor om de opbrengsten van hogere belastingen op vliegen te investeren in duurzame alternatieven zoals het openbaar vervoer. Hiermee wil Volt de vervuiler laten betalen en duurzame keuzes aantrekkelijker maken.
Volt vindt dat de luchtvaartsector een eerlijke bijdrage moet leveren aan het terugdringen van vervuiling en wil daarom het belastingvoordeel op kerosine beëindigen. Dit past in hun bredere visie om vervuiling zwaarder te belasten en duurzame alternatieven te stimuleren.
“We schaffen het belastingvoordeel op kerosine af.”
Volt wil de luchtvaart extra belasten via hogere tarieven voor vluchten, waarbij de opbrengsten worden ingezet voor het verbeteren van het openbaar vervoer. Dit moet vliegen minder aantrekkelijk maken en duurzame mobiliteit bevorderen.
“In Nederland belasten we de industrie met een pakket aan maatregelen, zoals een tariefverhoging van bijna 50 euro voor middellange vluchten en 130 euro voor lange vluchten. De opbrengsten worden gebruikt voor het verbeteren van het ov-netwerk.”
GroenLinks-PvdA wil het vliegen minder aantrekkelijk maken door kerosine te belasten en btw op vliegtickets te heffen. Hiermee willen ze internationale treinreizen stimuleren en de luchtvaart verduurzamen, met als doel een klimaatneutrale luchtvaart in 2050.
GroenLinks-PvdA stelt voor om accijnzen op kerosine en btw op vliegtickets in te voeren. Dit moet het prijsverschil tussen vliegen en duurzamere alternatieven zoals de trein verkleinen, waardoor internationale treinreizen aantrekkelijker worden en de luchtvaartsector wordt gestimuleerd om te verduurzamen.
“We maken internationale treinkaartjes aantrekkelijker met accijnzen op kerosine en btw op vliegtickets.”
JA21 noemt "kerosine" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar hun standpunt over luchtvaartbrandstoffen blijkt uit hun visie op luchtvaartbeleid: zij zijn tegen beperkende maatregelen zoals vliegbelastingen en pleiten voor innovatie, waaronder schonere brandstoffen zoals SAF (Sustainable Aviation Fuel). De partij wil het gebruik van vervuilende vliegtuigen ontmoedigen via tariefdifferentiatie, maar geen nationale belastingen op kerosine of vliegen.
JA21 verzet zich tegen nationale belastingen op vliegen (zoals vliegbelasting) en ziet innovatie, waaronder schonere brandstoffen zoals SAF, als de weg vooruit. Zij willen het gebruik van vervuilende vliegtuigen ontmoedigen via tariefdifferentiatie, maar geen nationale kerosinebelasting of beperkende maatregelen. Het probleem dat zij adresseren is het behoud van de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaart en het stimuleren van technologische vooruitgang in plaats van nationale lastenverzwaring.
“In plaats van beperkende maatregelen zoals vliegbelasting, die JA21 wil afschaffen, moet worden ingezet op innovatie. Schonere brandstoffen (zoals SAF), efficiënter luchtruimgebruik, elektrische en waterstofvliegtuigen en stillere vliegtuigen bieden echte oplossingen. Met tariefdifferentiatie kan het gebruik van vervuilende vliegtuigen worden ontmoedigd.”
De Partij voor de Dieren wil een einde maken aan de belastingvrijstelling op kerosine en andere fossiele brandstoffen in de luchtvaart, zodat vliegen niet langer kunstmatig goedkoop blijft en de sector eerlijk bijdraagt aan de klimaatdoelen. Ze pleiten voor het invoeren van accijns op kerosine, zowel nationaal als internationaal, om zo de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart te verminderen en alternatieven zoals de trein aantrekkelijker te maken.
De PvdD vindt het onrechtvaardig dat kerosine voor de luchtvaart is vrijgesteld van accijns, waardoor vliegen goedkoper is dan duurzamere alternatieven. Door accijns op kerosine in te voeren, wil de partij de luchtvaartsector laten betalen voor haar milieu-impact en de opbrengsten inzetten voor verduurzaming van vervoer.
“Voor de luchtvaart komt er een einde aan de belastingvoordelen op fossiele brandstof, er komt net als op benzine accijns op kerosine. We maken ons ook hard om dit ook internationaal in te voeren.”
De SP wil vliegen eerlijker en schoner maken door het gebruik van synthetische kerosine te verplichten en een kerosinebelasting in te voeren. Hiermee wil de partij de luchtvaartsector laten bijdragen aan verduurzaming en de vervuiling door vliegen terugdringen. Privéjets worden verboden en elektrisch taxiën op luchthavens wordt verplicht.
De SP stelt dat vliegen minder vervuilend moet worden en wil daarom synthetische kerosine als norm stellen en een belasting op kerosine invoeren. Dit moet de luchtvaartsector stimuleren om te verduurzamen en eerlijker te laten bijdragen aan de kosten van klimaatverandering. De maatregelen zijn gericht op het verminderen van de uitstoot en het eerlijker maken van de lastenverdeling.
“Synthetische kerosine wordt de norm en elektrisch taxiën wordt verplicht. Daarnaast voeren we een kerosinebelasting in, zodat de luchtvaartsector eindelijk eerlijk bijdraagt en wordt aangespoord om te verduurzamen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma