FVD noemt het "kas stelsel" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma, maar adresseert wel het monistisch stelsel in de Grondwet, dat bepaalt hoe internationale verdragen doorwerken in de Nederlandse rechtsorde. FVD wil het monistisch stelsel vervangen door een dualistisch stelsel, zodat internationale verdragen niet langer automatisch gelden, maar eerst door het parlement moeten worden goedgekeurd. Dit moet de democratische controle over wetgeving versterken en voorkomen dat internationale afspraken direct afdwingbaar zijn in Nederland.
FVD wil af van het huidige monistische stelsel, waarbij internationale verdragen direct doorwerken in de Nederlandse rechtsorde. In plaats daarvan pleiten ze voor een dualistisch stelsel, zoals in Duitsland en de VS, waarbij het parlement altijd eerst moet instemmen voordat verdragen nationale werking krijgen. Dit moet de soevereiniteit van Nederland waarborgen en voorkomen dat beleid via de rechter wordt afgedwongen dat indruist tegen de nationale belangen.
“Dat betekent dat we het monistische stelsel omzetten in een dualistisch stelsel, zoals ook geldt in landen als Duitsland en de Verenigde Staten.”
“We schrappen de artikelen 93 en 94 van de Grondwet, en zetten daarmee het monistisch stelsel om in een dualistisch stelsel, zoals in Duitsland en de Verenigde Staten.”
“Internationale verdragen werken niet zomaar door in onze nationale rechtsorde, maar moeten eerst door ons parlement worden omgezet in nationale wetgeving.”
“Zo voorkomen we dat Nederland gebonden is aan internationale bepalingen die niet passen bij onze belangen en herstellen we de democratische controle over onze eigen wetten.”
DENK wil het huidige toeslagenstelsel vervangen door een eenvoudiger systeem dat beter aansluit bij de werkelijke behoeften van mensen en waarbij de menselijke maat centraal staat. Ze pleiten voor het afschaffen van harde regelgeving die mensen benadeelt en willen afkomstgerelateerde gegevens uitsluiten bij fraudebestrijding. Concrete voorstellen zijn gericht op het vereenvoudigen van het sociale zekerheidsstelsel en het rechtvaardiger maken van inkomensverdeling.
DENK vindt het huidige toeslagenstelsel te complex en schadelijk voor mensen in kwetsbare posities. Ze willen een eenvoudiger systeem dat beter aansluit op de behoeften van mensen, waarbij de menselijke maat leidend is en afkomstgerelateerde gegevens niet worden gebruikt bij fraudebestrijding.
“Wij willen dat het toeslagenstelsel vervangen wordt door een stelsel dat eenvoudiger is. Wij blijven actief werken om harde regelgeving in de sociale zekerheid die leidt tot het benadelen van mensen af te schaffen. Fraudebestrijding in de sociale zekerheid moet altijd met de menselijke maat voorop en afkomstgerelateerde gegevens worden hier nooit voor gebruikt.”
DENK wil de inkomensverdeling rechtvaardiger maken door belastingen voor lage- en middeninkomens te verlagen en hogere inkomens en vermogens meer te laten bijdragen. Ze willen dat uitkeringen meestijgen met de prijzen en het bestaansminimum beter afstemmen op de werkelijke behoeften.
“Wij kiezen voor een rechtvaardigere inkomensverdeling en vragen aan hen die dat kunnen om bij te dragen aan ons sociale stelsel.”
“Uitkeringen en bijstandsuitkeringen zullen voldoende stijgen met de prijzen om de koopkracht van mensen op peil te houden. De koppeling met het minimumloon blijft bestaan. Het bestaansminimum wordt beter afgestemd op wat mensen werkelijk nodig hebben om rond te komen en de bijstandsuitkering in combinatie met toeslagen gaat hier aan voldoen.”
JA21 wil het huidige complexe winstbelastingstelsel voor ondernemingen vervangen door een kasstelsel: belasting op netto kasstromen in plaats van boekhoudkundige winst. Dit moet het systeem eenvoudiger, eerlijker en transparanter maken, met volledige aftrekbaarheid van investeringen in het jaar van uitgave. De partij ziet dit als een manier om ondernemerschap te stimuleren en administratieve lasten te verlagen.
JA21 pleit voor een fundamentele hervorming van het belastingstelsel voor bedrijven door over te stappen van winstbelasting naar een kasstroombelasting. Hiermee wil de partij het systeem vereenvoudigen, uitzonderingen schrappen en investeringen direct stimuleren. Het doel is een eerlijker en begrijpelijker systeem dat ondernemerschap bevordert en de regeldruk vermindert.
“Een kasstroombelasting invoeren waarin we overstappen van een belasting op boekhoudkundige winst naar een belasting op netto kasstromen.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
“Een einde maken aan de grote hoeveelheid uitzonderingen en regelingen die het huidige systeem zo complex maken.”
50PLUS noemt het kasstelsel niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen voor invoering of wijziging van een kasstelsel in de overheidsfinanciën. Er zijn geen substantiële standpunten of beleidsmaatregelen over het kasstelsel te vinden; het programma richt zich vooral op algemene kritiek op bureaucratie, overheidsuitgaven en de noodzaak tot consolidatie van de Rijksbegroting.
Het verkiezingsprogramma van 50PLUS bevat geen concrete voorstellen of duidelijke standpunten over het kasstelsel. De partij benoemt wel zorgen over de efficiëntie van de overheid en pleit voor een consolidatiepakket, maar noemt het kasstelsel niet als oplossing of onderwerp van beleid.
“Wij pleiten daarom voor een breed consolidatiepakket voor de Rijksbegroting, waarbij alle overheidsuitgaven van”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma