BIJ1 is radicaal kritisch op de vrije kapitaalmarkt en wil deze sterk inperken of zelfs afschaffen, omdat zij kapitaalaccumulatie en speculatie als oorzaak zien van ongelijkheid en sociale problemen. Hun belangrijkste voorstellen zijn het tegengaan van kapitaalvlucht, het zwaar belasten van grote vermogens, het verbieden van speculatief grondbezit, en het overdragen van eigendom en zeggenschap aan werknemers en de publieke sector. BIJ1 streeft naar een economie waarin kapitaal niet langer vrij kan bewegen ten koste van mensen en publieke belangen.
BIJ1 wil de vrije beweging van kapitaal aan banden leggen om belastingontwijking, kapitaalvlucht en speculatie tegen te gaan. Ze zien de kapitaalmarkt als een bron van ongelijkheid en willen Nederland veranderen van een belastingparadijs voor multinationals naar een samenleving met sterke publieke voorzieningen.
“Wij staan voor open grenzen voor mensen, maar niet voor kapitaal. We gaan kapitaalvlucht tegen. Internationaal investeren we in belastingontduikers opsporen. We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een 'exit tax' voor bedrijven.”
“Zo veranderen we Nederland van een belastingparadijs voor rijke multinationals naar een paradijs van gratis basisvoorzieningen voor de mensen.”
BIJ1 wil de kapitaalmarkt in vastgoed en grond volledig ontmantelen. Ze zien speculatie met grond en vastgoed als een belangrijke oorzaak van wooncrises en willen dat publieke en collectieve belangen leidend worden.
“De grondmarkt die de woningbouw gegijzeld houdt wordt afgeschaft. Grondspeculatie wordt onmogelijk gemaakt: er komt een hoge planbatenheffing, speculatief grondbezit wordt verboden, en gemeenten of het Rijk onteigenen private grond in woningbouwgebieden tegen sociale gebruikswaarde.”
“Nieuwe woningbouw mag voortaan alleen nog plaatsvinden op publieke grond. Die grond blijft permanent in collectief eigendom en wordt beheerd onder democratische controle van bewoners en lokale volkshuisvestingsorganisaties.”
BIJ1 wil de macht van kapitaalbezitters in bedrijven drastisch inperken door eigendom en zeggenschap over te dragen aan werknemers. Dit moet de invloed van de kapitaalmarkt op de economie en werkgelegenheid verminderen.
“De coöperatie van werknemers wordt de standaard eigendomsstructuur voor nieuw opgerichte rechtspersoonlijkheden. Hiervoor creëren we duidelijke grondslag in de wet.”
“Elk bestaand beursgenoteerd bedrijf met meer dan 100 werknemers is verplicht een werknemersfonds op te richten. Hieraan schrijven zij jaarlijks een aantal nieuwe aandelen uit, in verhouding met de jaarwinst. Het werknemersfonds wordt alleen beheerd door de werknemers van de firma die deze heeft opgericht.”
“Multinationale bedrijven met dependances (vestigingen) in Nederland zijn verplicht een plan te maken waarin staat hoe zij binnen korte tijd minimaal 51% van de aandelen aan de werknemers van die dependance verkopen. Als hier geen actie op komt, verliest dit bedrijf het recht om binnen Nederlandse grenzen te opereren.”
BIJ1 wil de kapitaalmarkt ontmoedigen door grote vermogens zwaar te belasten en een limiet te stellen aan privébezit. Dit moet kapitaalaccumulatie en ongelijkheid tegengaan.
“We verlagen de inkomstenbelasting. Zodat mensen direct meer geld overhouden. Daartegenover maken we de vermogensbelasting voor de vermogenden flink hoger. Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten.”
“Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
GroenLinks-PvdA wil de kapitaalmarkt meer in dienst stellen van maatschappelijke doelen door publieke investeringen te stimuleren en private speculatie te beperken. Ze pleiten voor een Nationale Investeringsbank om investeringen mogelijk te maken waar de reguliere kapitaalmarkt tekortschiet, en willen publieke fondsen en gunstige leningen inzetten om betaalbare woningen en duurzame innovatie te financieren. Zo willen ze minder afhankelijk zijn van commerciële investeerders en de kapitaalmarkt sturen richting brede welvaart.
GroenLinks-PvdA wil een Nationale Investeringsbank oprichten die investeringen mogelijk maakt die de reguliere kapitaalmarkt laat liggen, met speciale aandacht voor het mkb en duurzame innovatie. Hiermee willen ze het Nederlandse concurrentievermogen vergroten en maatschappelijke doelen financieren die niet vanzelf door de markt worden opgepakt.
“Een Nationale Investeringsbank vergroot het Nederlandse concurrentievermogen en kan bedrijven toegang geven tot leningen die ze op de reguliere markt niet kunnen krijgen. We bundelen de huidige instellingen van Invest-NL, Invest International, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zodat de slagkracht van de bank groter wordt en we aan kunnen sluiten bij initiatieven van de Europese Investeringsbank.”
“We hebben hierbij in het bijzonder aandacht voor mkb-bedrijven die moeilijk aan het benodigde durfkapitaal komen.”
De partij wil minder afhankelijk zijn van commerciële investeerders door publieke fondsen en gunstige leningen in te zetten voor woningbouw en infrastructuur. Zo wordt de kapitaalmarkt gestuurd richting maatschappelijke prioriteiten in plaats van louter winstmaximalisatie.
“Alleen zo hebben we voldoende slagkracht om betaalbaar te bouwen en worden we minder afhankelijk van commerciële investeerders.”
“Net als in Oostenrijk gaat het Rijk gunstige leningen verstrekken voor de bouw van extra betaalbare huurwoningen. Dat zijn bijvoorbeeld leningen met een lage rente van 1% voor een deel van de bouwkosten.”
“We zorgen voor extra investeringsruimte door gunstige leningen voor de bouw van tienduizenden woningen met een huur tot maximaal 1.200 euro per maand.”
GroenLinks-PvdA wil speculatie en winstmaximalisatie op de kapitaalmarkt tegengaan, met name bij grond en woningen, door speculatiewinsten af te romen en private equity te weren uit vitale sectoren als woningbeheer.
De Partij voor de Dieren wil de kapitaalmarkt hervormen door financiële macht te beperken en kapitaalstromen te sturen naar maatschappelijke en ecologische doelen. Ze pleiten voor strengere regulering van banken, het fiscaal aantrekkelijk maken van langetermijninvesteringen in duurzame sectoren, en het ontmoedigen van speculatie en kortetermijnwinstbejag. De kern van hun visie is dat de kapitaalmarkt dienstbaar moet zijn aan mens, dier en planeet, in plaats van aan winstmaximalisatie.
De PvdD wil de macht van grote systeembanken doorbreken en de kapitaalmarkt sturen richting duurzame en maatschappelijke investeringen. Banken en pensioenfondsen moeten binnen ecologische grenzen opereren, en publieke instellingen krijgen een grotere rol in het sturen van kapitaalstromen.
“We doorbreken de macht van de systeembanken door kleinere, ethisch georiënteerde instellingen zoals maatschappelijke banken, kredietunies en coöperatieve financiers te faciliteren.”
“De Nederlandsche Bank krijgt als toezichthouder een actieve rol in het sturen van kapitaalstromen richting maatschappelijke doelen.”
“Pensioenfondsen krijgen de wettelijke taak te investeren binnen ecologische grenzen. Ze stappen uiterlijk in 2027 in elk geval volledig uit de fossiele industrie, vee-industrie, biomassa, kernernergie, en fastfoodindustrie.”
“Alleen banken die handelen binnen ecologische grenzen krijgen een bankvergunning.”
De partij wil dat de kapitaalmarkt meer langetermijninvesteringen in circulaire en minder rendabele sectoren mogelijk maakt, door deze fiscaal aantrekkelijker te maken. Dit moet financiering voor duurzame bedrijven vergemakkelijken.
“Geduldig kapitaal, bedoeld voor langetermijninvesteringen in minder rendabele sectoren, maken we fiscaal aantrekkelijker. Financieringen en investeringen voor circulaire processen en bedrijven wordt makkelijker.”
De PvdD wil speculatie en flitshandel op de kapitaalmarkt tegengaan door middel van belastingen en strengere regels, zodat de financiële sector minder gericht is op snelle winsten en meer op maatschappelijke waarde.
“Er komt een bankenbelasting en een belasting op transacties om flitshandel op aandelenbeurzen tegen te gaan.”
“Beleggen in crypto kost veel energie en kan de financiële stabiliteit ondermijnen. We verbieden reclame voor cryptovaluta en we houden beter toezicht op informatieverstrekking door cryptobedrijven.”
FVD noemt de kapitaalmarkt niet expliciet, maar hun standpunten raken aan de kapitaalmarkt via beleid rond pensioenfondsen, woningmarkt, en het stimuleren van investeringen door ondernemers. De partij wil pensioenfondsen vrijwaren van politieke sturing, rendement centraal stellen, en spaargeld maximaal ten goede laten komen aan deelnemers. Daarnaast pleit FVD voor het stimuleren van investeringen door lastenverlaging en het afschaffen van belemmerende regels.
FVD wil dat pensioenfondsen zich uitsluitend richten op rendement en niet op politieke doelen zoals duurzaamheid, om zo het kapitaal van deelnemers optimaal te laten renderen. Dit raakt direct aan de werking van de Nederlandse kapitaalmarkt, waar pensioenfondsen een grote rol spelen als institutionele beleggers.
FVD wil de kapitaalmarkt indirect versterken door het stimuleren van investeringen en ondernemerschap, onder meer via lastenverlaging, minder bureaucratie en het beschermen van bezit. Dit moet leiden tot meer kapitaalvorming en investeringsbereidheid in de economie.
FVD wil kapitaal vrijmaken voor woningbouw door het schrappen van klimaat- en milieuregels en het behouden van fiscale voordelen voor eigen woningbezit. Dit vergemakkelijkt investeringen in vastgoed en verhoogt de liquiditeit op de kapitaalmarkt.
De SP is zeer kritisch over de dominante rol van de kapitaalmarkt en financiële sector in de economie. Zij willen de macht van financiële markten inperken, financiële speculatie belasten, en investeren in publieke alternatieven zoals een nationale bank. De kern van hun visie is dat de financiële sector weer dienstbaar moet zijn aan de reële economie en de werkende klasse, niet aan kapitaalaccumulatie of speculatie.
De SP stelt dat de logica van de kapitaalmarkt en financiële sector de echte economie schaadt door korte-termijndenken, speculatie en instabiliteit. Ze willen deze macht structureel terugdringen en de sector reguleren zodat deze weer de reële economie dient.
“De logica van de financiële markten domineert bedrijven en onze economie. Deze papieren werkelijkheid van financialisering heeft talloze sectoren in de echte economie verstoord.”
“Door deze financiële logica te doorbreken en de sector te reguleren maken we de financiële wereld weer dienstbaar aan de reële economie.”
“Door de dominantie financiële logica en het financiële overgewicht in Nederland aan te pakken komt er meer investering en inzet vrij voor de echte economie. Bovendien vergroten we de stabiliteit van de economie door de doorgeschoten financiële sector te reguleren en tot een passend formaat terug te brengen.”
Om schadelijke speculatie op de kapitaalmarkt te beperken, wil de SP een belasting op financiële transacties invoeren. Dit moet speculatie ontmoedigen, markten eerlijker maken en publieke middelen opleveren.
“Wij willen daarom een kleine belasting op financiële transacties, vaak een Tobintaks genoemd. Daarbij zetten wij ons in voor het Europese voorstel voor een Financial Transaction Tax (FTT), samen met gelijkgezinde lidstaten. Deze heffing maakt financiële markten eerlijker, zorgt voor extra publieke middelen en beperkt schadelijke speculatie die vaak losstaat van de reële economie.”
De SP wil een Nationale Betaal- en Spaarbank oprichten als publiek alternatief voor commerciële banken, zodat spaargeld veilig is en niet wordt ingezet voor speculatie op de kapitaalmarkt.
“We richten een Nationale Betaal en Spaarbank op, een publieke bank waar ons spaargeld en betaalverkeer veilig zijn en waar niet met ons geld wordt gespeculeerd.”
Om de invloed van kapitaalmarktpartijen op cruciale publieke sectoren te stoppen, wil de SP private equity in deze sectoren verbieden.
“We verbieden private equity in de publieke sector. Cruciale en publieke sectoren zoals de zorg, farmacie, kinderopvang, volkshuisvesting, energie, openbaar vervoer en ons onderwijs moeten beschermd worden tegen overnames door private equitybeleggers.”
BBB wil de Nederlandse kapitaalmarkt versterken door meer durfkapitaal uit eigen land te mobiliseren en de oprichting van een Nationale Investeringsbank te onderzoeken. Ze richten zich op het verminderen van afhankelijkheid van buitenlandse kapitaalstromen en het stimuleren van investeringen in innovatieve en strategische sectoren. Pensioenfondsen, regionale ontwikkelmaatschappijen en de overheid moeten gezamenlijk investeren in Nederlandse groeibedrijven.
BBB ziet een tekort aan risicokapitaal voor Nederlandse bedrijven en wil dat meer kapitaal uit eigen land beschikbaar komt, met een actieve rol voor pensioenfondsen, regionale ontwikkelmaatschappijen en de overheid. Dit moet de strategische autonomie versterken en de werkgelegenheid in de maakindustrie bevorderen.
“Meer durfkapitaal uit eigen land. BBB wil dat pensioenfondsen, regionale ontwikkelmaatschappijen en de overheid gezamenlijk investeren in Nederlandse groeibedrijven.”
BBB wil de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) onderzoeken om publieke en private investeringen te bundelen, gericht op mkb, innovatie en infrastructuur. De NIB moet Nederland minder afhankelijk maken van buitenlandse kapitaalstromen en bestaande, versnipperde fondsen vervangen.
“De oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken die: Vermogen van de overheid koppelt aan landelijke en regionale projecten; Investeert in mkb, innovatie en infrastructuur; Marktpartijen cofinanciert via garantstellingen en leningen; De rol overneemt van de huidige gefragmenteerde en niet goed werkende fondsen zoals het Groeifonds en InvestNL die daarmee kunnen worden opgeheven.”
“Een Nationale Investeringsbank versterkt de regionale economie, maakt Nederland minder afhankelijk van buitenlandse kapitaalstromen en versnelt de energietransitie en landbouwtransitie zonder bureaucratie.”
“Gerichte rol voor de Nationale Investeringsbank in innovatie. We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
BBB wil juridische drempels voor investeringen en overnames verlagen door standaardmodellen te ontwikkelen, zodat investeringsrondes en exits eenvoudiger en goedkoper worden. Dit moet het vertrouwen vergroten en de toegang tot kapitaalmarkten verbeteren, vooral voor startups en groeibedrijven.
“Startups en groeibedrijven moeten niet vast lopen in dure juridische trajecten bij investeringen of overnames. BBB wil dat de overheid samen met brancheverenigingen en ontwikkelmaatschappijen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt en beschikbaar stelt voor investeringsrondes, participaties en exits. Dat verlaagt de drempel, vergroot het vertrouwen en bespaart onnodige kosten.”
Het CDA wil de Europese kapitaalmarkt verder integreren om de beschikbaarheid van kapitaal voor bedrijven te vergroten en investeringen te stimuleren. Ze pleiten voor een Nationale Investeringsbank en fiscale maatregelen om particulier kapitaal richting het mkb te mobiliseren, met als doel innovatie, economische groei en een aantrekkelijker ondernemersklimaat.
Het CDA ziet een geïntegreerde Europese kapitaalmarkt als essentieel om bedrijven, vooral het mkb, makkelijker toegang te geven tot financiering en om beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken. Dit moet innovatie en economische groei stimuleren en het vestigingsklimaat versterken.
“We zetten met urgentie in om een verder geïntegreerde Europese kapitaalmarkt snel en daadwerkelijk tot stand te brengen om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor bedrijven te verhogen en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken.”
“Verder zet Nederland zich versterkt in op het realiseren van een gezamenlijke kapitaalmarkt.”
Het CDA wil Invest-NL, Invest International en delen van de RVO samenvoegen tot een krachtige Nationale Investeringsbank met substantieel kapitaal. Deze bank moet private investeringen aanjagen, vooral in risicovolle vroege fases van innovatieve bedrijven, en zo de kapitaalmarkt versterken.
“We vormen Invest-NL/Invest-International, en gedeeltes van RVO, om tot een Nationale Investeringsbank, met een flink kapitaal om private financiering aan te jagen.”
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal.”
Om meer particulier kapitaal richting het mkb te krijgen, stelt het CDA een fiscale maatregel voor: de ‘win-win-lening’, waarmee particulieren belastingkorting krijgen als ze geld uitlenen aan het Nederlandse mkb.
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
De SGP wil de kapitaalmarkt toegankelijker maken voor het mkb en innovatieve bedrijven door het stimuleren van non-bancaire financiering, het verbeteren van garantiestellingen en het fiscaal aantrekkelijk maken van investeringen. Ze pleiten voor een eerlijk financieringsspeelveld, meer private en publieke financieringsmogelijkheden, en het terugbrengen van de durfkapitaalregeling. De partij ziet een belangrijke rol voor pensioenfondsen en crowdfunders in het versterken van de kapitaalmarkt voor ondernemers.
De SGP constateert dat mkb-bedrijven en startups vaak moeilijk toegang krijgen tot financiering via de kapitaalmarkt. Om innovatie en groei te stimuleren, willen ze non-bancaire financiers beter toegankelijk maken, garantiestellingen verbeteren en investeringen fiscaal aantrekkelijk houden. Ook wordt het investeren door pensioenfondsen en crowdfunders gestimuleerd.
“Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
“De overheid gaat private financiering lostrekken en verbreedt het palet aan publieke en private financiering. Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren in onze economie. De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de win-win-lening.”
Volt wil de Europese kapitaalmarkt versterken door de oprichting van een kapitaalmarktunie en een bankenunie, met als doel het makkelijker maken voor innovatieve bedrijven om financiering te vinden en investeerders aan te trekken. Ze pleiten voor een Europese toezichthouder, gemeenschappelijke regels en het stimuleren van durfkapitaal, zodat spaargeld en institutioneel kapitaal beter worden ingezet voor economische groei en innovatie in Europa.
Volt ziet de versnippering van de Europese kapitaalmarkt als een belemmering voor innovatie en economische groei. Door een kapitaalmarktunie en bankenunie te realiseren, met een Europese toezichthouder en geharmoniseerde regels, wil Volt het voor bedrijven en investeerders makkelijker maken om grensoverschrijdend te opereren en kapitaal aan te trekken. Dit moet leiden tot meer investeringen in innovatie, een sterkere euro en een stabieler financieel systeem.
“De totstandkoming van een kapitaalmarktunie en een bankenunie zouden daar in belangrijke mate toe bijdragen.”
“Er moet ook worden gewerkt aan de Europese kapitaalmarktunie, gekenmerkt door een Europese toezichthouder voor financiële instellingen en gemeenschappelijke regels voor financiële transacties.”
Volt wil dat het beschikbare spaargeld en institutioneel kapitaal in de EU beter wordt benut voor het financieren van innovatieve bedrijven, onder meer door het opzetten van een Europees spaarproduct voor durfkapitaal en het aantrekkelijker maken van Europese beurzen voor investeerders. Dit moet economische vooruitgang stimuleren en de internationale positie van de euro versterken.
“Volt bepleit dat het beschikbare spaargeld in de EU beter aansluit bij de grote vraag van Europese bedrijven naar durfkapitaal. Dit vergt voltooiing van de Europese bankenunie met een Europees depositogarantiestelsel en het faciliteren van grensoverstijgende bankenfusies.”
“Daarnaast zet Volt een Europees spaarproduct voor durfkapitaal op, zodat ook kleinere spaarders hogere rendementen kunnen behalen. Zo jagen we economische vooruitgang aan, vergroten we de stabiliteit van ons financiële systeem en versterken we de internationale rol van de euro.”
“Voor pensioen- en verzekeringsfondsen en beleggingsinstellingen van zowel binnen als buiten de EU maken we het op die manier aantrekkelijker om op Europese beurzen te investeren.”
NSC wil de kapitaalmarkt toegankelijker en eerlijker maken, vooral voor spaarders, het mkb en woningbouw. Ze pleiten voor meer concurrentie op de spaarmarkt, stimuleren non-bancaire financiering voor bedrijven, en willen pensioenfondsen en institutionele beleggers meer ruimte geven om in woningen te investeren. Hun visie is dat de kapitaalmarkt dienstbaar moet zijn aan de reële economie en brede welvaart, niet aan speculatie of aandeelhouderswaarde.
NSC ziet dat de spaarmarkt wordt gedomineerd door enkele grote banken, wat leidt tot lage spaarrentes en weinig keuze voor consumenten. Ze willen deze marktdominantie doorbreken en alternatieven bieden, zodat spaarders een eerlijker rendement krijgen en de kapitaalmarkt breder toegankelijk wordt.
“De Nederlandse spaarmarkt wordt gedomineerd door een klein aantal banken die de spaarrente laag en tarieven hooghouden. Deze marktdominantie moet worden doorbroken. De ACM krijgt de bevoegdheid om op te treden tegen koppelverkoop van betaal- en spaarrekeningen. We maken de markt toegankelijker voor nieuwe partijen. Daarnaast laten we de Nederlandse staat, naar Belgisch voorbeeld, staatsleningen uitgeven aan particulieren voor een aantrekkelijk en veilig alternatief voor spaarders.”
Omdat grote banken vaak niet bereid zijn het mkb te financieren, wil NSC de toegang tot alternatieve financieringsvormen vergroten. Dit moet het mkb minder afhankelijk maken van banken en de kapitaalmarkt diversifiëren.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering. Voor het kleinbedrijf wordt op nationaal niveau een duurzaamheidslening geïntroduceerd.”
NSC wil pensioenfondsen en andere institutionele beleggers stimuleren om langjarig te investeren in woningen. Dit vergroot het aanbod van kapitaal voor woningbouw en draagt bij aan maatschappelijk rendement, waarbij een gelijk speelveld wordt nagestreefd tussen verschillende typen investeerders.
“Het wordt aantrekkelijk voor pensioenfondsen in Nederland om langjarig in woningen te investeren. Op deze wijze kunnen zij bijdragen aan maatschappelijk rendement voor hun verzekerden. Er komt een gelijk speelveld voor investeerders (particulier en institutioneel, binnenlands en buitenlands) op het gebied van belastingen.”
Om risicodragende investeringen in sleuteltechnologieën en strategische sectoren te stimuleren, wil NSC een Nationale Investeringsbank oprichten. Dit moet de kapitaalmarkt versterken waar private investeerders terughoudend zijn.
“Voor langjarige innovatie en doorgroei richten we een Nationale Investeringsbank op. Nederland loopt achter op landen als Duitsland en Frankrijk, waar publieke investeringsbanken al jarenlang miljarden inzetten voor strategische technologieën. Met de Nationale Investeringsbank leggen we een stevige basis voor risicodragende investeringen in sleuteltechnologieën zoals chips, AI en biotech.”
De ChristenUnie wil de toegang tot kapitaal voor maatschappelijke investeringen verbeteren, met een nadruk op publieke investeringen in infrastructuur en innovatie, en het versterken van de positie van het mkb en start-ups op de kapitaalmarkt. Ze pleiten voor een nationale investeringsbank en extra publieke middelen om financieringskosten te verlagen, met als doel een duurzame economie en betaalbare voorzieningen.
De ChristenUnie stelt voor om via publieke kapitaalinjecties de financieringskosten van essentiële infrastructuur, zoals het energienet, te verlagen. Dit moet investeringen in de energietransitie versnellen en de lasten voor huishoudens beperken.
“De ChristenUnie stelt via een kapitaalstorting 10 miljard euro extra beschikbaar voor de netbeheerders, zodat hun financieringskosten laag blijven.”
De partij wil de kapitaalmarkt toegankelijker maken voor innovatieve bedrijven, onder meer door non-bancaire financiers te stimuleren en een nationale investeringsbank op te richten. Dit moet innovatie en economische groei bevorderen, vooral bij kleinere bedrijven die nu moeilijk aan groeikapitaal komen.
BVNL noemt de kapitaalmarkt niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen die direct op de werking, regulering of ontwikkeling van de kapitaalmarkt zijn gericht. Het programma richt zich vooral op deregulering, het stimuleren van ondernemerschap en het vergroten van keuzevrijheid in pensioenbeleggingen, maar zonder specifieke beleidsmaatregelen voor de kapitaalmarkt zelf. Voorstellen die zijdelings raken aan de kapitaalmarkt betreffen vooral het pensioenstelsel en fiscale maatregelen.
BVNL wil deelnemers aan pensioenfondsen meer vrijheid geven om hun eigen beleggingsstrategie te bepalen en zelf hun pensioenuitvoerder te kiezen. Dit raakt zijdelings aan de kapitaalmarkt, omdat het de allocatie van pensioenvermogen over verschillende beleggingsproducten en -markten beïnvloedt. De partij ziet de huidige verplichtstelling en sectorale indeling als belemmerend voor een efficiënte en transparante werking van het pensioenkapitaal.
D66 wil de toegang tot de Europese kapitaalmarkt verbeteren voor Nederlandse ondernemers, zodat zij makkelijker kunnen groeien en innoveren. De partij ziet de kapitaalmarkt als een belangrijk instrument om financiering te vergemakkelijken, vooral voor innovatieve bedrijven en het mkb, en koppelt dit aan een bredere visie op een eerlijke en groene economie. D66 stelt voor om ondernemers actief te helpen aan financiering via de Europese kapitaalmarkt en bepleit een Nationale Investeringsbank voor grote transities.
D66 vindt dat Nederlandse innovaties en ondernemers makkelijker moeten kunnen groeien binnen Europa, mede door betere toegang tot de Europese kapitaalmarkt. Dit moet het voor bedrijven eenvoudiger maken om financiering te vinden voor groei en innovatie, en zo de concurrentiekracht van Nederland en Europa versterken.
“We zorgen dat Nederlandse innovaties makkelijk kunnen groeien binnen Europa. Én we helpen ze aan financiering via de Europese kapitaalmarkt.”
D66 wil een Nationale Investeringsbank oprichten met een breed mandaat en meer middelen, waarin ook het Nationaal Groeifonds wordt ondergebracht. Deze bank moet publieke investeringen mogelijk maken in strategische sectoren en grote transities, aanvullend op wat de kapitaalmarkt biedt, en ook het mkb toegang geven tot financiering.
“We willen een Nationale Investeringsbank voor grote transities. Deze publieke instelling krijgt meer middelen en een breed mandaat. Het Nationaal Groeifonds, dat we hervormen, wordt onderdeel van de Nationale Investeringsbank. Ook mkb’ers krijgen toegang.”
JA21 vindt dat de voltooiing van de Europese kapitaalmarktunie essentieel is om private investeringen te bevorderen en economische groei te stimuleren. De partij is kritisch op Europese overregulering en pleit voor een EU die zich beperkt tot het versterken van de gemeenschappelijke markt en het afronden van de kapitaalmarktunie, zonder verdere overdracht van bevoegdheden aan Brussel.
JA21 ziet het achterblijven van de kapitaalmarktunie als een belemmering voor private investeringen en economische groei. De partij wil dat Nederland zich inzet voor het afronden van deze unie, zodat bedrijven gemakkelijker toegang krijgen tot kapitaal en de economie concurrerender wordt. Tegelijkertijd verzet JA21 zich tegen verdere Europese integratie en pleit zij voor het teruggeven van bevoegdheden aan de lidstaten.
De VVD vindt dat een diepere en beter functionerende kapitaalmarkt in Nederland en Europa essentieel is om bedrijven meer te laten groeien en innovatie te stimuleren. Ze pleiten voor het gelijktrekken van regels binnen Europa en het verbeteren van het toezicht, zodat bedrijven makkelijker toegang krijgen tot groeikapitaal. Concrete voorstellen zijn onder andere het versterken van de kapitaalmarkt via Europese harmonisatie en het oprichten van een investeringsmaatschappij voor start- en scale-ups.
De VVD ziet een goed functionerende kapitaalmarkt als cruciaal voor economische groei en innovatie. Ze willen dat Nederlandse en Europese bedrijven makkelijker aan kapitaal kunnen komen door regels voor insolventie te gelijktrekken en toezicht te harmoniseren binnen Europa. Dit moet leiden tot meer investeringen en concurrentiekracht.
“Om te zorgen dat Nederlandse en Europese bedrijven meer groeien is een diepere kapitaalmarkt in Nederland en Europa nodig. We zetten hier binnen Europa op in via het gelijktrekken van regels voor onder andere insolventie en meer geharmoniseerd toezicht.”
Naast Europese maatregelen wil de VVD nationaal investeren in groeikapitaal voor innovatieve bedrijven. Door een investeringsmaatschappij op te richten, krijgen start-ups en scale-ups betere toegang tot financiering, wat de kapitaalmarkt versterkt en innovatie stimuleert.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma