BBB is tegen een Europese spreiding van asielzoekers en wil juist nationale zeggenschap over asielbeleid behouden. De partij pleit voor opvang in de regio, het beperken van de instroom, en het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen die Europese spreiding mogelijk maken. BBB wil Nederland onaantrekkelijk maken voor asielzoekers en streeft naar een opt-out uit het Europese asieldossier.
BBB verzet zich tegen Europese dwang of afspraken over spreiding van asielzoekers en wil dat Nederland zelf bepaalt wie het toelaat. De partij ziet Europese regels als belemmerend en pleit voor een opt-out, opvang buiten Europa en het moderniseren of opzeggen van relevante verdragen.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Nederland is nu vaak aantrekkelijker voor asielzoekers dan andere EUlanden. We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
“BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Nederland maakt zich in Brussel sterk voor het moderniseren van verdragen en meer nationale zeggenschap.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
DENK is voor internationale samenwerking op migratie, maar legt de nadruk op een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen Nederland en het creëren van legale migratieroutes, niet expliciet op een betere spreiding van asielzoekers over heel Europa. Het programma noemt het ondersteunen van opvang in en buiten de EU, maar doet geen concreet voorstel voor verplichte Europese spreiding. De kern van hun visie is menswaardige opvang, kleinschaligheid en internationale solidariteit, met behoud van nationale soevereiniteit.
DENK pleit voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen over Nederland, met behoud van de Spreidingswet en kleinschalige opvang, maar spreekt zich niet expliciet uit voor een Europese spreidingsverplichting.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
DENK ondersteunt internationale samenwerking op migratie en het ondersteunen van opvangorganisaties in en buiten de EU, maar zonder een concreet voorstel voor verplichte Europese spreiding van asielzoekers.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen.”
“We ondersteunen organisaties die zich inzetten voor de opvang en bescherming van vluchtelingen in en buiten de Europese Unie.”
DENK benadrukt het belang van nationale zeggenschap over migratiebeleid, wat impliceert dat zij terughoudend zijn met het overdragen van beslissingsmacht over asielspreiding aan de EU.
“Wij hechten aan het borgen van inspraak van ons nationale parlement bij EU regelgeving en hechten aan het behouden van onze soevereine zeggenschap over hoe ons land wordt bestuurd.”
“Dat geldt ook voor migratie, dat om een humane en duurzame aanpak vraagt. De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes...”
JA21 is fel tegen een verplichte spreiding van asielzoekers over Europa en ziet het herverdelingsmechanisme uit het EU-migratiepact als een ongewenste "EU-spreidingswet". In plaats daarvan pleit JA21 voor opvang van vluchtelingen in de eigen regio en het externaliseren van asielprocedures buiten de EU. De partij verzet zich tegen zowel nationale als Europese spreidingsmaatregelen en wil dat Nederland zich hieraan onttrekt.
JA21 verzet zich expliciet tegen het Europese herverdelingsmechanisme voor asielzoekers, dat zij zien als een "EU-spreidingswet". Volgens JA21 lost dit de kern van het migratieprobleem niet op en ondermijnt het de nationale soevereiniteit. De partij wil dat Nederland niet meedoet aan deze spreiding en kiest voor alternatieven buiten Europa.
“Tegelijkertijd introduceert het pact een herverdelingsmechanisme van asielzoekers binnen Europa waarmee het pact in feite neerkomt op een EU-spreidingswet.”
“In plaats van serieus werk te maken van instroombeperking koos het kabinet-Rutte IV ervoor om gemeenten wettelijk te verplichten tot asielopvang middels de Spreidingswet. De slechtst denkbare stap. Deze wet pakt niet de kern van het probleem aan, maar neemt juist ieder urgentiegevoel weg om de instroom in te perken.”
JA21 wil vluchtelingen zoveel mogelijk in de eigen regio opvangen en pleit voor het externaliseren van asielprocedures naar landen buiten de EU. Dit alternatief moet voorkomen dat asielzoekers naar Europa reizen en het verdienmodel van mensensmokkelaars doorbreken.
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“In EU-verband moet Nederland prioriteit geven aan opvang in de regio, het externaliseren van de asielprocedure, return hubs, en het aanscherpen van het aankomende EU-migratiepact.”
“Dit principe gaat ervan uit dat vluchtelingen zo dicht mogelijk bij hun land van herkomst worden geholpen. In EU-verband moeten duidelijke afspraken worden gemaakt met opvanglanden, waarna zij ondersteuning ontvangen om deze opvang ordentelijk te organiseren.”
NSC is voorstander van Europese samenwerking op asiel, maar pleit niet voor een verplichte, betere spreiding van asielzoekers over heel Europa. Hun focus ligt op opvang in de regio, het verplaatsen van asielprocedures naar veilige derde landen buiten de EU, en het beperken van instroom naar Nederland via strengere procedures en samenwerking met andere EU-landen. NSC wil vooral grip op migratie door procedures buiten de EU te organiseren, niet door herverdeling binnen Europa.
NSC wil asielprocedures en opvang zoveel mogelijk buiten de EU organiseren, om te voorkomen dat asielzoekers zich over Europa (en Nederland) verspreiden. Ze steunen Europese samenwerking, maar leggen de nadruk op opvang in de regio en het voorkomen van instroom, niet op een eerlijke verdeling van asielzoekers over EU-landen.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.”
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
NSC ziet Europese samenwerking vooral als middel om migratie te beperken en procedures te verscherpen, niet om asielzoekers eerlijker te spreiden over EU-landen. Ze willen het EU-migratiepact gebruiken voor betere registratie en grensprocedures, en sluiten zelfs een opt-out van EU-beleid niet uit als afspraken niet streng genoeg zijn.
“De invoering van het Europees Asiel- en Migratiepact is daarom van groot belang. Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
De SGP is kritisch over een verplichte, betere spreiding van asielzoekers over heel Europa. Zij benadrukken dat Nederland vanwege de hoge bevolkingsdichtheid minder asielzoekers zou moeten opnemen en zijn tegen verplichte EU-allocatie, tenzij rekening wordt gehouden met de Nederlandse situatie. De SGP pleit voor strikte naleving van bestaande Europese afspraken (zoals de Dublinverordening) en wil vooral inzetten op opvang buiten de EU en snelle terugkeer.
De SGP verzet zich tegen een verplichte, door de EU opgelegde verdeling van asielzoekers over de lidstaten. Zij vinden dat de hoge bevolkingsdichtheid van Nederland zwaar moet meewegen en zijn kritisch op Europese plannen die tot meer spreiding zouden leiden zonder rekening te houden met nationale omstandigheden.
“De hoge bevolkingsdichtheid van Nederland wordt frequent aangekaart bij EU-overleggen over de verdeling van asielzoekers en dient mee te wegen bij verplichte allocatie van asielzoekers.”
De SGP wil dat de bestaande Dublinafspraken strikt worden nageleefd, zodat asielzoekers teruggestuurd worden naar het eerste EU-land van binnenkomst. Zij zijn tegen het 'shoppen' van asielzoekers binnen Europa en willen geen versoepeling van deze regels.
De SGP wil asielopvang zoveel mogelijk buiten de EU organiseren en zet in op snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, in plaats van een interne Europese spreiding.
De VVD is kritisch over het spreiden van asielzoekers over Europa en wil vooral de instroom beperken door een streng Europees asielbeleid en opvang aan de buitengrenzen. De partij steunt het Europese asiel- en migratiepact, maar benadrukt dat alle lidstaten zich aan de strengere regels moeten houden en pleit voor sancties bij weigering. De VVD wil dat Nederland alleen nog vluchtelingen opneemt via hervestiging en is voorstander van nationale opt-outs als Europese afspraken niet streng genoeg zijn.
De VVD wil dat het asielbeleid vooral aan de Europese buitengrenzen wordt uitgevoerd en dat de instroom naar Nederland drastisch wordt beperkt. Spreiding van asielzoekers over Europa wordt alleen genoemd in de context van het afdwingen van strengere regels en sancties voor landen die niet meewerken, niet als doel op zich.
“Een streng asielbeleid begint en eindigt niet aan de Nederlandse landsgrenzen, maar aan de Europese buitengrenzen. Daarom willen wij dat onze stelselwijziging niet alleen nationaal, maar ook Europees beleid wordt.”
“De beveiliging van de buitengrenzen wordt aangescherpt: De meest effectieve plek om illegale migranten tegen te houden is niet aan de nationale grens, maar aan de Europese buitengrens.”
De VVD steunt het Europese asiel- en migratiepact, maar wil dat landen die weigeren asielzoekers op te nemen of zich niet aan de regels houden, worden gesanctioneerd. Dit is het dichtstbijzijnde standpunt richting "spreiding", maar de focus ligt op handhaving van streng beleid, niet op het eerlijk verdelen van asielzoekers.
“EU-lidstaten die zich niet aan Europese asielregels houden worden gesanctioneerd: Het Europese asiel- en migratiepact is een goed middel om de asielinstroom drastisch te beperken en terugkeer te bevorderen. Dit pact werkt alleen als alle EU-lidstaten zich eraan houden. Daarom willen wij dat de Europese Commissie EU-lidstaten sanctioneert die weigeren de strengere regels van het pact uit te voeren.”
De VVD wil dat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen, bij voorkeur als Europees beleid. Als Europese invoering te lang duurt, wil de VVD dat Nederland dit zelfstandig invoert. Dit betekent geen reguliere asielaanvragen meer in Nederland en geen automatische spreiding van asielzoekers over Europa.
“Daarom willen we dat er een stelselwijziging komt waarbij vluchtelingen alleen nog maar naar Nederland komen via hervestiging... Het nieuwe asielsysteem dient bij voorkeur op Europees niveau ingevoerd te worden, maar als dit te lang duurt willen wij dat Nederland hierin alleen optrekt.”
Als Nederland onvoldoende steun vindt voor haar strenge asielbeleid binnen de EU, wil de VVD een opt-out op Europese asielafspraken. Dit onderstreept dat de VVD niet per se voor een betere spreiding van asielzoekers over Europa is, maar vooral voor nationale controle en beperking van instroom.
“Een opt-out-clausule voor EU-afspraken op gebied van asiel en migratie: Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
Volt is duidelijk vóór een betere spreiding van asielzoekers over heel Europa. Zij pleiten voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid waarbij de verantwoordelijkheid eerlijk over EU-lidstaten wordt verdeeld, en Nederland het nieuwe Europese solidariteitsmechanisme volledig implementeert. Volt wil dat solidariteit en herverdeling centraal staan, met oog voor de voorkeuren en integratiekansen van vluchtelingen.
Volt vindt dat de opvang van asielzoekers een gezamenlijke Europese verantwoordelijkheid is en dat deze eerlijk over de lidstaten moet worden verdeeld. Zij ondersteunen het nieuwe Europese solidariteitsmechanisme en willen dat Nederland dit volledig implementeert, zodat solidariteit en herverdeling daadwerkelijk plaatsvinden. Daarbij moet rekening worden gehouden met de voorkeuren en integratiekansen van vluchtelingen.
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling. Alleen zo geeft solidariteit vorm aan een humanere en eerlijke verdeling in de EU.”
“Mensen moeten zelf kunnen kiezen in welk land binnen de EU zij hervestigd worden, waarbij er rekening gehouden wordt met betekenisvolle banden met Europese landen en behoeften, zoals bestaande sociale netwerken, taalvaardigheid of medische conditie. Zo worden ook integratiemogelijkheden vergroot.”
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“We verdelen de verantwoordelijkheid over landen. En kiezen voor goed georganiseerde opvang die mensen in hun waarde laat.”
50PLUS is kritisch over het huidige Europese asielbeleid en pleit niet voor een betere spreiding van asielzoekers over heel Europa. In plaats daarvan wil de partij de instroom beperken, opvang in de regio als regel hanteren, en de spreidingswet intrekken. Hun focus ligt op het beperken van asielinstroom en het aanpassen van internationale verdragen, niet op Europese herverdeling.
50PLUS wil de instroom van asielzoekers beperken en is tegen de spreidingswet, die bedoeld is om asielzoekers gelijkmatiger over Nederland te verdelen. De partij kiest voor opvang in de regio en een streng migratiebeleid, en noemt expliciet het intrekken van de spreidingswet als maatregel. Dit wijst erop dat 50PLUS niet voorstander is van een betere spreiding van asielzoekers over heel Europa, maar juist voor beperking en regionale opvang.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
BVNL is fel tegen een Europese spreiding van asielzoekers en wil juist dat asielzoekers in het eerste veilige land van aankomst asiel aanvragen, conform de Dublin-afspraken. De partij pleit voor een asielstop, opvang in de eigen regio en het opzeggen van internationale verdragen die spreiding of herverdeling van asielzoekers mogelijk maken.
BVNL verzet zich tegen het idee dat asielzoekers over Europa worden verdeeld en wil dat Nederland geen asielzoekers opneemt die via andere EU-landen binnenkomen. Ze willen de Dublin-afspraken herstellen, zodat asielzoekers asiel moeten aanvragen in het eerste veilige land waar ze aankomen, en zijn tegen nationale spreidingsmaatregelen.
“De Dublin-afspraken worden in ere hersteld, waardoor vluchtelingen in het eerste land van aankomst asiel moeten aanvragen. Iedereen die Nederland binnenkomt via Duitsland of België kan dus geen asiel aanvragen.”
“We zijn tegen de Spreidingswet die gemeenten dwingt asielzoekers op te vangen.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op.”
FVD is fel tegen elke spreiding van asielzoekers over Europa en wijst Europese migratieafspraken expliciet af. Hun kernvoorstel is een volledige asielstop, opvang in de regio, en het negeren van EU-dwang tot spreiding, desnoods door het betalen van een boete. FVD wil volledige nationale zeggenschap over migratie en verwerpt elke vorm van Europese herverdeling van asielzoekers.
FVD verzet zich principieel tegen het Europese beleid om asielzoekers over lidstaten te spreiden. Zij willen geen enkele asielopvang in Nederland, geen deelname aan EU-spreidingsmechanismen, en zijn bereid hiervoor sancties of boetes te accepteren. Het probleem dat zij adresseren is het verlies van nationale controle over migratie en de druk op Nederlandse voorzieningen; hun oplossing is volledige nationale soevereiniteit en opvang in de regio.
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
FVD wil uit alle internationale verdragen stappen die Europese spreiding van asielzoekers mogelijk maken of afdwingen. Dit betreft onder meer het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen en het EVRM. Zij zien deze verdragen als belemmering voor nationale migratiecontrole.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
De PVV is fel tegen elke vorm van spreiding van asielzoekers, zowel binnen Nederland als over Europa. Zij willen een totale asielstop, een opt-out uit het Europese asielbeleid en het intrekken van de Nederlandse Spreidingswet. De partij verzet zich expliciet tegen het idee dat Nederland asielzoekers moet opnemen omdat andere EU-landen dat niet doen, en wil juist minder Europese samenwerking op dit vlak.
De PVV verwerpt het principe van spreiding van asielzoekers, zowel nationaal als Europees. Zij willen dat Nederland zich volledig onttrekt aan Europese afspraken over asiel en immigratie, en zijn tegen het opnemen van extra asielzoekers omdat andere landen hun verplichtingen niet nakomen. De partij ziet de huidige spreidingsmaatregelen als een onrechtvaardige last voor Nederland en wil deze direct terugdraaien.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
“Want Nederland moet ophouden om telkens het braafste jongetje van de EU-klas te zijn. ... Terwijl Nederland de regels wél braaf volgt, worden wij gestraft met méér asielzoekers. Dit is de omgekeerde wereld!”
“Opt-out op asiel en immigratie bij de EU afdwingen met inzet vetorecht”
De Partij voor de Dieren is voor een betere en eerlijkere spreiding van asielzoekers over heel Europa, waarbij landen naar draagkracht vluchtelingen opvangen. Ze pleiten voor het verhogen van het VN-quotum, het afschaffen van migratiedeals en het stoppen van het huidige Europese migratiepact, met als doel een menswaardige en rechtvaardige verdeling van vluchtelingen binnen de EU.
De PvdD vindt dat vluchtelingen eerlijk over Europese landen moeten worden verdeeld op basis van draagkracht, in plaats van dat de lasten vooral bij enkele landen liggen. Ze willen dat Nederland en de EU hun eerlijke deel opnemen en pleiten voor een verhoging van het VN-quotum.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“Een eerlijke verdeling van vluchtelingen naar draagkracht zou het uitgangspunt moeten zijn.”
De partij verzet zich tegen het huidige Europese migratiepact en migratiedeals met derde landen, omdat deze leiden tot onmenselijke situaties en geen recht doen aan een eerlijke spreiding. Ze willen dat deze deals worden beëindigd en vervangen door humanitaire oplossingen.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals. Er komen ook geen nieuwe migratiedeals.”
Het CDA is voor een Europese aanpak van asiel en migratie, waarbij de lasten van asielopvang eerlijker over Europese landen worden verdeeld. Ze steunen het Europese migratiepact en pleiten voor een nieuw asielsysteem waarbij aanvragen buiten de EU worden behandeld en kwetsbare vluchtelingen via coördinatie eerlijk over Europa worden verspreid. De nadruk ligt op solidariteit tussen landen, strenge buitengrensbewaking en het voorkomen van overbelasting van individuele lidstaten.
Het CDA wil dat Europa gezamenlijk verantwoordelijkheid neemt voor asielopvang, zodat niet enkele landen of regio’s onevenredig worden belast. Ze steunen een systeem waarbij asielaanvragen buiten de EU worden behandeld en een Europese instantie de verdeling coördineert, zodat kwetsbare vluchtelingen gelijke kansen krijgen en de opvang eerlijk wordt gespreid.
“In de toekomst kan het VN-Vluchtelingenagentschap (UNHCR) of een Europese asielinstantie de toegang van asielmigranten naar Europa beoordelen en coördineren. Hiermee krijgen kwetsbare vluchtelingen een gelijke kans ten opzichte van economische of fysiek sterkere vluchtelingen die nu via illegale mensensmokkelaars naar Europa komen.”
Het CDA ziet het Europese migratiepact als fundament voor het nationale asielbeleid, met als doel een gezamenlijke, strenge buitengrensprocedure en directe terugkeer bij afwijzing. Dit moet leiden tot meer grip op migratie en een eerlijkere verdeling van asielzoekers over de EU.
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel”
Hoewel de vraag over Europa gaat, benadrukt het CDA ook binnen Nederland het belang van spreiding en solidariteit tussen gemeenten, als afspiegeling van hun Europese visie op eerlijke verdeling.
“Gemeenten tonen solidariteit met Ter Apel en dragen allemaal naar vermogen bij aan asielopvang en de huisvesting van statushouders. Daarom zetten we de Spreidingswet door.”
De ChristenUnie is voor een betere Europese spreiding van asielzoekers en vindt dat Nederland haar verantwoordelijkheid moet nemen binnen Europa. Ze steunen snelle en rechtvaardige invoering van het EU-migratiepact, maar benadrukken dat alle lidstaten hun verantwoordelijkheid moeten nemen en mensenrechten moeten worden gewaarborgd. De partij pleit voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden en wil voorkomen dat de opvangdruk op enkele landen komt te liggen.
De ChristenUnie wil dat asielzoekers eerlijker over Europa worden verdeeld en dat Nederland hierin haar deel neemt. Ze steunen het EU-migratiepact, mits mensenrechten worden gerespecteerd, en willen dat alle lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen om overbelasting van grenslanden te voorkomen.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld.”
“We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
“Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
D66 is duidelijk vóór een betere spreiding van asielzoekers over heel Europa. Ze steunen het Europese migratiepact en pleiten expliciet voor een eerlijke verdeling van asielzoekers tussen EU-lidstaten, zodat de opvangdruk niet op enkele landen neerkomt. Hun visie is gebaseerd op solidariteit, menselijkheid en het gezamenlijk dragen van verantwoordelijkheid binnen Europa.
D66 vindt dat de opvang van asielzoekers eerlijk verdeeld moet worden tussen alle EU-lidstaten, om zo een humaan en werkend asielsysteem te realiseren. Ze zien het Europese migratiepact als een belangrijke stap en benadrukken het belang van solidariteit en gezamenlijke verantwoordelijkheid.
“Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“We houden vast aan de waarden die onder de huidige verdragen liggen: solidariteit, eerlijkheid en menselijkheid. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld, vangen we op.”
GroenLinks-PvdA is voor een betere spreiding van asielzoekers over heel Europa en wil dat Nederland zich inzet voor een evenredige verdeling van asielzoekers tussen EU-lidstaten. Zij baseren hun beleid op het EU asiel- en migratiepact en benadrukken solidariteit, snelle procedures aan de buitengrens en respect voor mensenrechten. Het doel is een eerlijker en menswaardiger Europees asielbeleid, waarbij de opvangdruk niet op enkele landen neerkomt.
GroenLinks-PvdA pleit expliciet voor een evenredige verdeling van asielzoekers over de EU, zodat de opvangdruk eerlijk wordt verdeeld en niet slechts op enkele landen rust. Dit standpunt is onderdeel van hun bredere visie op een solidair en functionerend Europees asielstelsel, gebaseerd op het EU asiel- en migratiepact.
“evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in.”
Het uitvoeren van het EU Migratie- en Asielpact is voor GroenLinks-PvdA de basis voor het Nederlandse en Europese asielbeleid. Dit pact omvat onder meer snelle en eerlijke procedures aan de buitengrens en afspraken over verdeling, terugkeer en mensenrechten.
“We baseren ons beleid en onze asielwetgeving op het EU asiel- en migratiepact: snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is.”
BIJ1 is vóór een betere, solidaire spreiding van asielzoekers over heel Europa en pleit voor een eerlijke (her)verdeling van vluchtelingen via een verdeelsleutel, zodat mediterrane landen worden ontlast. Ze verzetten zich tegen het huidige restrictieve EU-beleid en willen dat Nederland zich actief inzet voor een humaan, solidair Europees asielsysteem. BIJ1 koppelt deze visie aan het beschermen van mensenrechten en het afschaffen van grensgeweld.
BIJ1 vindt dat Nederland zich binnen de EU actief moet inzetten voor een solidair asielsysteem, waarbij vluchtelingen eerlijk over Europese landen worden verdeeld om overbelasting van grenslanden te voorkomen. Ze willen dat hierbij rekening wordt gehouden met de behoeften van de vluchteling, zoals familiebanden en culturele achtergrond. Dit standpunt adresseert direct het probleem van ongelijke spreiding en de druk op mediterrane landen.
“Nederland zet zich binnen de EU actief in voor een solidair asielsysteem, waarbinnen een eerlijke (her)verdeling van gevluchte mensen plaatsvindt middels een verdeelsleutel, en waarbij mediterrane landen ontlast worden. Hierbij wordt rekening gehouden met de behoeften van de gevluchte persoon, zoals culturele achtergrond en familiebanden.”
BIJ1 verzet zich tegen het huidige Europese beleid dat het recht op asiel verder beperkt, zoals het Europese Asiel- en Migratiepact en de Dublinregeling. Ze willen dat Nederland zich uitspreekt tegen deze verslechteringen en pleiten voor een humanitair alternatief op EU-niveau.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
De SP is voor een betere spreiding van asielzoekers over heel Europa en vindt dat alle EU-lidstaten naar draagkracht moeten bijdragen aan de opvang van vluchtelingen. Ze pleiten voor een eerlijke verdeling binnen de EU en benadrukken dat Nederland ook zijn deel moet nemen, zodat vluchtelingen niet geconcentreerd raken in enkele landen.
De SP wil dat vluchtelingen eerlijk over de EU-lidstaten worden verdeeld, zodat de opvanglasten niet op een klein aantal landen drukken. Dit moet volgens draagkracht gebeuren, waarbij iedere lidstaat, inclusief Nederland, zijn verantwoordelijkheid neemt. Het doel is om solidariteit binnen Europa te bevorderen en te voorkomen dat sommige landen onevenredig veel vluchtelingen opvangen.
“Vluchtelingen eerlijk verdelen in Europa. Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren. Dit doen landen naar draagkracht, ook ons land. Dat betekent dat vluchtelingen beter verdeeld worden.”