Volt wil dat Nederland en Europa fors meer investeren in tech startups, met een actieve rol voor de overheid via nationale en Europese investeringsfondsen, fiscale stimulansen en betere toegang tot durfkapitaal. Ze pleiten voor een volwassen start-upecosysteem, gericht op strategische technologieën als AI, quantum en cleantech, en willen voorkomen dat Europese startups te snel naar het buitenland vertrekken. Concrete voorstellen zijn onder meer de oprichting van een Nationale Investeringsbank, een Europees Tech Fund, fiscale voordelen, medewerkersparticipatie en het vereenvoudigen van financieringsprocedures.
Volt vindt dat de overheid een leidende rol moet nemen in het investeren in tech startups, zowel nationaal als Europees, om innovatie te stimuleren en strategische technologieën in eigen hand te houden. Dit moet onder andere via een Nationale Investeringsbank, een Nederlands cofinancieringsfonds en deelname aan Europese programma’s en fondsen.
“De overheid neemt een leidende en sturende rol op zich in de ontwikkeling van een volwassen start-upklimaat door niet alleen gerichter maar ook méér te investeren in start-ups. Dit doet de overheid zowel via de Nationale Investeringsbank, zogenaamde incubators en innovatiehubs.”
“Volt biedt start-ups en scale-ups verschillende mogelijkheden voor gerichte ondersteuning, afhankelijk van de behoeften in de verschillende ontwikkelingsfases.”
“Nederland sluit actief aan bij Europese programma’s zoals STEP, IPCEI en het toekomstige European Sovereignty Fund, zodat we samen met andere lidstaten investeren in strategische technologieën voor een duurzame en concurrerende Europese economie.”
“We creëren een Nederlands cofinancieringsfonds om deelname aan Europese innovatiefondsen makkelijker te maken en het aanvraagproces los te trekken van de ministeries.”
“Onder de Nationale Investeringsbank wordt het instrumentarium voor durfkapitaal fors uitgebreid. Er komen meer middelen vrij voor start-ups, scale-ups en mkb om innovatie te stimuleren.”
“We richten een Nationale Investeringsbank (NIB) op met voldoende publieke middelen, toegang tot de kapitaalmarkt middels staatsgarantie en een breed mandaat om de Nederlandse investeringsopgave te kunnen realiseren.”
“Wij kiezen voor een Europees Tech Fund dat risicovolle investeringen doet in innovaties zoals AI, kwantumtechnologie en biotech.”
“Om de digitale en technologische autonomie van de EU te versterken richten we een Europees Tech Fund op dat risicodragend investeert in strategische innovaties, van AI en kwantumtechnologie tot cleantech en biotech.”
Volt wil dat het aandeel durfkapitaal in Nederland groeit, onder meer door overheidsinvesteringen, uitbreiding van angel-regelingen en het aantrekken van private investeerders. Dit moet voorkomen dat startups te snel naar het buitenland vertrekken en de innovatiekracht van Nederland vergroten.
“We trekken meer durfkapitaal uit de private sector aan, doordat de overheid zelf ook meer investeert in start-ups. Het aandeel van durfkapitaal in Nederland moet en kan verder worden vergroot.”
“De Nationale Investeringsbank breidt het aantal Angel-regelingen uit. Er worden fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitgewerkt, waardoor expertise en kennis uit de praktijk beter benut wordt bij investeringen in jonge bedrijven.”
“We verkennen de opties voor het aanbieden van meer mogelijkheden tot het financieren van start-ups tegen een risicovrije rente. Zo helpt de overheid start-ups door de kritieke ontwikkelingsfase.”
“We zorgen ervoor dat kapitaalverschaffers zoals banken, (durf)investeerders en innovatieve start-ups en scale-ups elkaar binnen de EU beter weten te vinden.”
Volt wil fiscale voordelen en medewerkersparticipatie inzetten om startups aantrekkelijker te maken voor talent en investeerders, en om herinvestering in nieuwe bedrijven te stimuleren.
“Er worden fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitgewerkt, waardoor expertise en kennis uit de praktijk beter benut wordt bij investeringen in jonge bedrijven.”
“We maken medewerkersparticipatie in de vorm van aandelenopties mogelijk. Hierdoor zijn werknemers meer gebonden aan een bedrijf en zullen zij minder snel weer vertrekken.”
“Het invoeren van een medewerkersparticipatieregeling zorgt overigens ook voor een beter start-upecosysteem, omdat werknemers de verkregen opbrengsten weer kunnen herinvesteren in de volgende generatie bedrijven.”
Volt wil dat procedures voor Europese financiering eenvoudiger en sneller worden, zodat startups en scale-ups beter toegang krijgen tot kapitaal en sneller kunnen opschalen.
“We verbeteren de toegang van start-ups en scale-ups tot Europese financiering door procedures bij het European Investment Fund (EIF) en andere investeringsinstrumenten binnen de EIB-groep te vereenvoudigen en versnellen.”
“We nemen de tijdrovende en complexe regelgeving bij investeringen van de European Investment Bank (EIB) weg zodat start-ups en scale-ups hier eerder voor in aanmerking komen.”
Volt wil voorkomen dat Europese tech startups vanwege gebrek aan financiering te snel worden overgenomen door buitenlandse (niet-EU) bedrijven, door gerichte investeringen en het opzetten van nationale en Europese fondsen.
“Wij ondersteunen het EU-initiatief om een EU Tech Fund op te richten. Nederland moet inzetten op durfkapitaal voor deep-tech en AI-start-ups. We pleiten voor zowel een Nederlands als een EU-investeringsfonds die zich op ethische en open technologieën richten om te voorkomen dat start-ups in AI, quantum computing en cybersecurity, vanwege moeilijk toegang tot opschalingsfinanciering, vaak verkocht worden aan buitenlandse partijen of nog erger: buiten de EU gevestigde bedrijven.”
De SGP erkent het belang van technologische innovatie en wil investeren in kunstmatige intelligentie en technologische soevereiniteit, maar legt de nadruk op transparantie, controleerbaarheid en het nationale belang. Voor startups en snelgroeiende bedrijven stelt de SGP concrete maatregelen voor zoals het herinvoeren van de durfkapitaalregeling, verbeterde garantiestellingen en het stimuleren van private financiering, met speciale aandacht voor het mkb en regionale ontwikkeling.
De SGP wil dat Nederland zelf investeert in kunstmatige intelligentie en nieuwe technologieën om technologische afhankelijkheid van andere landen te voorkomen. Dit wordt gekoppeld aan het versterken van regionale productiecapaciteit en het beschermen van het nationale belang boven het Europese.
“Nederland moet ook zelf investeren in kunstmatige intelligentie om te voorkomen dat China en de VS alle touwtjes in handen krijgen.”
“De SGP wil daarom investeren in regionale productiecapaciteit voor nieuwe technologieën zoals een AI-fabriek in Groningen, waarbij het Nederlands belang prevaleert boven Europees belang.”
De SGP wil investeren in tech startups en snelgroeiende bedrijven door het aantrekkelijker maken van financiering, het terugbrengen van de durfkapitaalregeling, en het verbeteren van toegang tot non-bancaire financiering. Dit moet het ondernemingsklimaat versterken en innovatie stimuleren, vooral bij bedrijven met een hoog risico en veel potentie.
“De durfkapitaalregeling keert terug, zodat het verstrekken van financiering aan startups en snelgroeiende bedrijven met veel potentie en een hoog risico wordt gestimuleerd.”
“Het wordt aantrekkelijker slapend spaargeld te steken in een bedrijf van familie of vrienden door introductie van de win-win-lening.”
“Er wordt werk gemaakt van een eerlijk financieringsspeelveld, zodat ook non-bancaire financiers beter toegankelijk zijn voor mkb-bedrijven.”
“Professionele crowdfunders die over een ECSPR-vergunning beschikken zouden ook gebruik moeten kunnen maken van de Borgstelling MKB-kredieten.”
De SGP wil de regionale economie versterken door extra te investeren in regionale ontwikkelingsmaatschappijen en praktijkgericht onderzoek, en door de bijdrage van de overheid aan publiek-private samenwerking te verhogen. Dit moet innovatie en samenwerking tussen startups, mkb en kennisinstellingen bevorderen.
“De regionale economie wordt versterkt door extra te investeren in de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.”
“Er komt meer geld voor praktijkgericht onderzoek door hogescholen in samenwerking met het regionale mkb.”
“De overheid draagt voortaan 50% bij aan publiek-private samenwerking in plaats van 30%.”
JA21 ziet technologie en innovatie als essentieel voor de Nederlandse economie, maar kiest vooral voor het wegnemen van belemmeringen en het stimuleren van een aantrekkelijk ondernemersklimaat in plaats van directe overheidsinvesteringen in tech startups. De partij wil investeren in strategische technologie, digitale vaardigheden en het vereenvoudigen van regelgeving, maar is kritisch op subsidies en pleit voor fiscale stimulansen en minder regeldruk om innovatie te bevorderen.
JA21 wil innovatie stimuleren door het belastingstelsel te vereenvoudigen en investeringen in onderzoek en ontwikkeling fiscaal aantrekkelijk te maken. Dit moet het voor tech startups en innovatieve bedrijven makkelijker maken om te investeren en te groeien, zonder afhankelijk te zijn van subsidies.
“Innovatie stimuleren door bedrijfskosten voor R&D direct aftrekbaar te maken, wat een impuls geeft aan innovatie en investeringen in onderzoek en ontwikkeling.”
“Investeringen in kapitaalgoederen volledig aftrekbaar maken in het jaar van investering, in plaats van gespreid afschrijven over meerdere jaren.”
JA21 wil dat ondernemers, waaronder tech startups, meer ruimte krijgen door het verminderen van regeldruk en het creëren van een eenvoudiger, voorspelbaar beleid. Dit moet het vestigingsklimaat verbeteren en innovatie bevorderen.
“Ondernemers de ruimte geven om voorop te lopen in digitalisering door eenvoudige en eenduidige regelgeving.”
“Versnipperd beleid en talloze loketten voor bedrijven die willen digitaliseren voorkomen met een nationale strategie waarin het bedrijfsleven gezamenlijk optrekt met de overheid en kennisinstituten.”
“Mkb maximaal faciliteren door het eenvoudiger te maken om te investeren in het mkb, en regeldruk en rapportageverplichtingen te verminderen.”
JA21 erkent het belang van strategische technologie en digitale vaardigheden voor de toekomst van Nederland. De partij wil investeren in deze gebieden om digitale soevereiniteit te waarborgen en de arbeidsmarkt voor te bereiden op technologische veranderingen, wat indirect gunstig is voor tech startups.
JA21 is terughoudend met directe subsidies of overheidsinvesteringen in startups en innovatie, omdat zij vinden dat dit markten kan verstoren en innovatie kan belemmeren.
“Drastische afbouw van subsidies die markten verstoren en innovatie belemmeren. Er komt een einde aan...”
De VVD wil fors investeren in tech startups door het oprichten van een investeringsmaatschappij die groeikapitaal verstrekt aan start- en scale-ups, met speciale aandacht voor technologieën als kunstmatige intelligentie. Ze willen investeren via bestaande en nieuwe fondsen, fiscale stimulansen bieden voor particuliere investeringen, en belemmeringen voor innovatie en kapitaalmarkttoegang wegnemen. Het doel is om Nederland aantrekkelijker te maken voor innovatieve techbedrijven en zo economische groei en technologische onafhankelijkheid te stimuleren.
De VVD stelt voor een investeringsmaatschappij op te richten die zich specifiek richt op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups, zodat deze bedrijven kunnen opschalen en Nederland aantrekkelijk blijft voor techbedrijven. Dit moet het financieringsklimaat verbeteren en de doorgroei van innovatieve bedrijven stimuleren.
“We richten een investeringsmaatschappij op gericht op het verstrekken van groeikapitaal aan start- en scale-ups in het hele land. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden geld lenen of garanties krijgen om in Nederland door te groeien. Zo zorgen we ervoor dat Nederland een aantrekkelijke plek is voor bijvoorbeeld techbedrijven.”
“We richten daarnaast een investeringsmaatschappij op die is gericht op start- en scale-ups, zodat zij het geld hebben om op te schalen.”
De VVD wil het fiscaal aantrekkelijk maken voor alle Nederlanders om te investeren in start- en scale-ups, bijvoorbeeld via een aftrekpost in de inkomstenbelasting. Hiermee willen ze particuliere investeringen in tech startups stimuleren en het kapitaal voor deze bedrijven vergroten.
“We willen het fiscaal stimuleren dat alle Nederlanders kunnen investeren in start- en scale-ups en kijken daarbij bijvoorbeeld naar een aftrekpost in de inkomstenbelasting.”
De VVD kiest ervoor om gericht te investeren in technologische innovatie, met een nadruk op kunstmatige intelligentie, quantumtechnologie en andere groeitechnologieën. Dit moet Nederland minder afhankelijk maken van het buitenland en een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor tech startups creëren.
De VVD wil belemmeringen voor innovatie en groei wegnemen, onder andere door regelgeving te versoepelen, samenwerking met kennisinstellingen te stimuleren en het makkelijker te maken om vanuit kennisinstellingen te ondernemen. Dit moet het ecosysteem voor tech startups versterken.
“We helpen bedrijven die in Nederland willen investeren en een bijdrage willen leveren aan innovatie. Dit doen we door belemmeringen weg te nemen en door het R&D-lanceerplatform dat we recent hebben aangekondigd.”
“We ondersteunen daarvoor gericht start- en scale-ups. Bijvoorbeeld door regels over intellectueel eigendom vanuit kennisinstellingen aan te passen. Zo maken we het aantrekkelijker om met een goed idee vanuit een kennisinstelling een onderneming te starten.”
De VVD wil de kapitaalmarkt verdiepen en harmoniseren, zodat Nederlandse en Europese bedrijven makkelijker kunnen groeien en investeren. Dit is belangrijk voor tech startups die vaak afhankelijk zijn van externe financiering.
“Om te zorgen dat Nederlandse en Europese bedrijven meer groeien is een diepere kapitaalmarkt in Nederland en Europa nodig. We zetten hier binnen Europa op in via het gelijktrekken van regels voor onder andere insolventie en meer geharmoniseerd toezicht.”
Het CDA wil investeren in tech startups stimuleren door het oprichten van een Nationale Investeringsbank die gericht is op het financieren van innovatieve en risicovolle vroege fase techbedrijven. Daarnaast zet het CDA in op het versterken van regionale ecosystemen en het verbeteren van toegang tot (durf)kapitaal voor start- en scale-ups, met als doel het innovatieklimaat en het toekomstig verdienvermogen van Nederland te vergroten.
Het CDA stelt voor om bestaande publieke investeringsorganisaties samen te voegen tot één krachtige Nationale Investeringsbank. Deze bank moet specifiek de financiering van risicovolle, veelbelovende tech startups en scale-ups mogelijk maken, vooral in de vroege fase waar private investeerders vaak terughoudend zijn.
“We ontwikkelen Invest NL, Invest International en onderdelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) door tot een Nationale Investeringsbank: één sterke overheidsinvesteringspartner, een brede nationale financierings- en ontwikkelingsinstelling met slagkracht en kapitaal. Daarmee stimuleren we ook private investeerders om in de meest risicovolle vroege fase van veelbelovende techbedrijven te investeren.”
“We vormen Invest-NL/Invest-International, en gedeeltes van RVO, om tot een Nationale Investeringsbank, met een flink kapitaal om private financiering aan te jagen.”
Het CDA wil de toegang tot (durf)kapitaal voor startups en scale-ups verbeteren, onder andere door Europese kapitaalmarkten te integreren en fiscale stimulansen te bieden. Ook wordt winstdeling voor werknemers in startups vergemakkelijkt.
“(Mkb)bedrijven moeten makkelijker geld kunnen aantrekken. We zetten met urgentie in om een verder geïntegreerde Europese kapitaalmarkt snel en daadwerkelijk tot stand te brengen om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor bedrijven te verhogen en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken.”
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
“We willen een betere regeling voor winstdeling, zodat start- en scale-ups makkelijker werknemers aan zich kunnen binden.”
Het CDA ziet het versterken van regionale ecosystemen als essentieel voor het succes van tech startups. Door samenwerking tussen onderwijs, bedrijven, overheden en ontwikkelingsmaatschappijen te stimuleren, wil het CDA innovatie en groei in de regio’s bevorderen.
“We stimuleren regionale ecosystemen, samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen, grote bedrijven, beginnende start-ups, lokale overheden en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen.”
“Samen met grote bedrijven, MKB en start ups en met onderwijsinstellingen laten we economische clusters groeien die de regio sterker maken.”
De ChristenUnie wil investeren in innovatie en het ondernemersklimaat verbeteren, met specifieke aandacht voor het toegankelijk maken van groeikapitaal voor mkb, start-ups en scale-ups. Ze pleiten voor een nationale investeringsbank, meer samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijven, en het stimuleren van ondernemerschap vanuit het onderwijs. De partij ziet investeren in tech start-ups vooral als middel om toekomstige welvaart, duurzaamheid en regionale economische groei te waarborgen.
De ChristenUnie erkent dat start-ups en scale-ups moeite hebben met het verkrijgen van groeikapitaal en wil deze toegang verbeteren, onder andere via non-bancaire financiers en een nationale investeringsbank. Dit moet innovatie en economische groei stimuleren, met een focus op een duurzaam en missiegedreven innovatiebeleid.
De partij wil ondernemerschap onder jongeren en studenten bevorderen door samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen te stimuleren en afspraken over intellectueel eigendom mogelijk te maken. Dit moet leiden tot meer innovatieve start-ups die voortkomen uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs.
“We stimuleren ondernemerschap vanuit het hoger en wetenschappelijk onderwijs, bijvoorbeeld door het mogelijk maken van afspraken over het intellectueel eigendom van tijdens een studie ontwikkelde innovaties.”
“Bedrijven worden via samenwerkingen actief betrokken bij het onderwijs, zowel in het voortgezet als vervolgonderwijs.”
De ChristenUnie ziet regeldruk en trage vergunningverlening als obstakels voor een goed ondernemersklimaat, waaronder voor tech start-ups. Ze willen deze barrières actief aanpakken om innovatie en groei te bevorderen.
“Het uitblijven van (snelle) vergunningverlening, een gebrek aan netcapaciteit en veel regeldruk staan een goed ondernemersklimaat in de weg. Deze obstakels worden met vaart aangepakt...”
De partij wil regionale industrieclusters versterken, onder meer door investeringsdeals waarbij ook huisvesting voor start-ups wordt meegenomen. Dit moet regionale economische ontwikkeling en innovatie stimuleren.
FVD ziet investeren in tech startups vooral als het creëren van een gunstig ondernemersklimaat door minder regelgeving, lagere belastingen en het stimuleren van technologische innovatie zoals AI, blockchain en glasvezel. De partij pleit niet voor directe investeringen of subsidies, maar wil innovatie bevorderen door versoepeling van regels, belastingverlaging en het stimuleren van concurrentie met Big Tech. Hun visie is dat vrijheid, ondernemerschap en technologische vooruitgang hand in hand moeten gaan, zonder overheidsbemoeienis of bureaucratie.
FVD wil het ondernemersklimaat voor tech startups verbeteren door het verminderen van belastingen, het versoepelen van regelgeving en het stimuleren van innovatie. Ze richten zich op het wegnemen van belemmeringen voor ondernemerschap, zodat startups makkelijker kunnen groeien en innoveren, met name in de techsector.
“Een kleine, dienstbare overheid en minder bureaucratie maken de weg vrij voor ondernemers om te innoveren en te groeien.”
“We verhogen de VPB-grens naar €1 miljoen, de zelfstandigenaftrek naar €15.000,- en we schrappen de BTW op B2B-transacties om de cashflow van bedrijven te verbeteren.”
“We versoepelen regels voor crypto- en blockchainbedrijven, zodat innovatie wordt gestimuleerd en financiële vrijheid wordt vergroot.”
FVD ziet technologische innovatie als motor voor economische groei en wil deze stimuleren door ruimte te geven aan nieuwe technologieën zoals AI, blockchain en supersnel internet. Ze willen dat de overheid innovatie niet belemmert, maar juist faciliteert door regelgeving te versoepelen en infrastructuur te verbeteren.
“Cryptocurrencies en blockchain zijn innovaties die meer financiële vrijheid brengen, en kunstmatige intelligentie kan de overheid efficiënter maken. Zo kiezen we voor een toekomst waarin vrijheid en innovatie hand in hand gaan.”
“We investeren in de ontwikkeling van hyperloop-technologie, zodat Nederland vooroploopt in de ontwikkeling van supersnel en innovatief vervoer.”
“We zorgen voor supersnel glasvezelinternet in het hele land, zodat de digitale economie en communicatie optimaal functioneren.”
FVD wil de dominantie van grote technologiebedrijven doorbreken om ruimte te maken voor nieuwe toetreders, waaronder tech startups. Door het stimuleren van concurrentie en het tegengaan van monopolies, beoogt FVD een eerlijker speelveld voor innovatieve bedrijven.
“We zorgen voor wetgeving en voorwaarden die concurrentie bevorderen, zodat burgers alternatieven hebben en monopolies worden doorbroken.”
BBB wil investeren in tech startups stimuleren door het oprichten van een Nationale Investeringsbank die risicodragend kapitaal beschikbaar stelt voor innovatieve bedrijven, en door het verlagen van juridische en financiële drempels voor startups en groeibedrijven. De partij zet daarnaast in op meer durfkapitaal uit eigen land en het versterken van regionale ecosystemen waarin startups kunnen floreren. BBB ziet tech startups als essentieel voor innovatiekracht, strategische autonomie en werkgelegenheid in Nederland.
BBB wil de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) onderzoeken, met als doel risicodragend kapitaal beschikbaar te stellen aan innovatieve bedrijven, waaronder tech startups. Dit moet de toegang tot financiering verbeteren, vooral voor deeptech, agrotech en andere strategische sectoren, en bijdragen aan de economische en technologische zelfstandigheid van Nederland.
“We onderzoeken de oprichting van een Nationale Investeringsbank (NIB) in Nederland. Deze NIB krijgt een duidelijke taak in het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor innovatieve bedrijven in deeptech, agrotech, energietechniek en industriële toepassingen die bijdragen aan strategische autonomie en werkgelegenheid in de maakindustrie in Nederland.”
“Investeren via een Nationale Investeringsbank. We stimuleren innovatie door nationale investeringen, BBB wil hiervoor de oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken.”
“De oprichting van een Nationale Investeringsbank onderzoeken die: ... Investeert in mkb, innovatie en infrastructuur; Marktpartijen cofinanciert via garantstellingen en leningen;”
BBB wil juridische en administratieve barrières voor investeringen in startups en groeibedrijven verlagen door standaardmodellen te ontwikkelen voor investeringsrondes, participaties en exits. Dit moet het investeringsproces eenvoudiger, goedkoper en transparanter maken, waardoor meer investeringen in tech startups mogelijk worden.
“Startups en groeibedrijven moeten niet vast lopen in dure juridische trajecten bij investeringen of overnames. BBB wil dat de overheid samen met brancheverenigingen en ontwikkelmaatschappijen breed toepasbare standaardmodellen ontwikkelt en beschikbaar stelt voor investeringsrondes, participaties en exits.”
BBB wil dat pensioenfondsen, regionale ontwikkelmaatschappijen en de overheid gezamenlijk investeren in Nederlandse groeibedrijven, zodat er meer durfkapitaal beschikbaar komt voor tech startups en scale-ups. Dit moet de afhankelijkheid van buitenlands kapitaal verminderen en de groei van innovatieve bedrijven in Nederland versnellen.
“BBB wil dat pensioenfondsen, regionale ontwikkelmaatschappijen en de overheid gezamenlijk investeren in Nederlandse groeibedrijven.”
BBB ziet het versterken van regionale ecosystemen als essentieel voor het succes van tech startups. Door samenwerking tussen grote bedrijven, mkb, startups, onderwijs en overheid te stimuleren, wil BBB regionale investeringsagenda’s en maatwerk mogelijk maken, zodat innovatieve bedrijven buiten de Randstad ook kunnen groeien.
“Samenwerking tussen grote bedrijven, mkb, startups, onderwijs en overheid wordt actief ondersteund, met ruimte voor maatwerk en regionale investeringsagenda’s.”
BVNL wil een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin tech startups kunnen floreren, vooral door het stimuleren van investeringen in onderzoek en ontwikkeling en het verbeteren van het vestigingsklimaat. De partij zet in op minder regels, lagere belastingen en specifieke aandacht voor cybersecurity-startups. Concrete voorstellen richten zich op het bevorderen van samenwerking tussen publieke en private partijen en het aantrekkelijk maken van Nederland voor innovatieve bedrijven.
BVNL ziet het stimuleren van een innovatievriendelijk klimaat als essentieel om tech startups te laten groeien. Ze willen investeringen in onderzoek en ontwikkeling vergroten en samenwerking tussen bedrijven, startups en academici bevorderen, zodat Nederland een voorloper blijft op technologisch gebied.
“We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen. Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten en samenwerking tussen publieke en private partijen te bevorderen, zullen we onze positie als voorloper op het gebied van technologie versterken.”
“BVNL zet zich in voor de stimulering van onderzoek en innovatie op het gebied van kunstmatige intelligentie en andere digitale technologieën zoals quantumtechnologie. We willen een innovatievriendelijk klimaat creëren waarin bedrijven, startups en academici kunnen gedijen. Door investeringen in onderzoek en ontwikkeling te vergroten...”
BVNL wil het vestigingsklimaat verbeteren door lagere belastingen, minder regels en het stimuleren van marktwerking, met specifieke aandacht voor cybersecurity-startups. Dit moet banen creëren en veilige, transparante systemen bevorderen.
“Innovatie via vrije markt: Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor cybersecurity-startups creëert banen en stimuleert veilige, transparante systemen.”
“Het vestigingsklimaat moet worden verbeterd door lagere belastingen (vlaktaks van 25%) in te voeren, minder overheidsbemoeienis, lage energiekosten en versoepeling van het arbeidsrecht.”
“Minder regels voor ondernemers en bedrijven. Bureaucratie en regeldruk moeten worden teruggedrongen.”
D66 wil fors investeren in innovatieve tech startups en scale-ups, vooral op het gebied van software, AI en sleuteltechnologieën, om de digitale autonomie van Nederland en Europa te versterken en maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. De partij pleit voor gerichte overheidssteun, zoals het optreden als launching customer, betere toegang tot financiering en het stimuleren van samenwerking tussen startups, kennisinstellingen en gevestigde bedrijven. D66 ziet investeren in tech startups als essentieel voor economische groei, veiligheid en het waarborgen van Europese waarden in de digitale economie.
D66 wil dat de overheid actief investeert in innovatieve tech startups en scale-ups, met speciale aandacht voor software, AI en sleuteltechnologieën. Dit moet bijdragen aan digitale autonomie, economische groei en het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. De overheid neemt een actieve rol als eerste klant (launching customer) en stimuleert samenwerking tussen startups, kennisinstellingen en gevestigde bedrijven.
“We investeren in innovatieve start-ups en scale-ups in software. Dat is goed voor onze veiligheid én voor een sterke positie van de Nederlandse economie.”
“Voor de sleuteltechnologieën vormen we regio’s waarin kennisinstellingen, start-ups en gevestigde bedrijven elkaar sterker maken en samenwerken. Zo kunnen zij samen hun innovaties naar een volgend niveau tillen.”
“Door zelf de eerste klant te zijn (launching customer), kan de overheid invloed hebben op innovatie, het goede voorbeeld geven, nieuwe markten openen en de impact van investeringen groter maken.”
D66 erkent dat veel innovatieve ondernemers en startups moeite hebben met het vinden van kapitaal en klanten. De partij wil de toegang tot financiering verbeteren, onder meer via de Europese kapitaalmarkt, zodat Nederlandse innovaties makkelijker kunnen opschalen en concurreren binnen Europa.
“Veel innovatieve ondernemers komen nu vaak niet verder door een gebrek aan kapitaal of toegang tot klanten. D66 wil Nederlandse ondernemers de ruimte geven om te groeien. We zorgen dat Nederlandse innovaties makkelijk kunnen groeien binnen Europa. Én we helpen ze aan financiering via de Europese kapitaalmarkt.”
D66 wil een aparte bewindspersoon voor Technologie en Innovatie, met een eigen begroting en mandaat, om focus en regie te brengen in het innovatiebeleid en de ondersteuning van tech startups. Dit moet versnippering tegengaan en zorgen voor samenhangende investeringen in technologische innovatie.
“D66 wil een bewindspersoon voor Technologie en Innovatie, met een eigen begroting en een stevig mandaat. Daarmee zorgen we voor focus en regie binnen de overheid om onze maatschappelijke doelen te bereiken.”
NSC wil investeren in technologische innovatie en het groeipotentieel van Nederlandse tech startups versterken door gerichte publieke investeringen, betere toegang tot financiering en het stimuleren van samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven. Ze pleiten voor een Nationale Investeringsbank voor risicodragende investeringen in sleuteltechnologieën, het behoud van fiscale voordelen voor innovatie, en extra aandacht voor de risicovolle beginfase van startups. De partij ziet het innovatieve mkb en groeibedrijven als cruciaal voor de toekomstige economie en wil hun doorgroei actief ondersteunen.
NSC wil een Nationale Investeringsbank oprichten om risicodragende investeringen in strategische technologieën zoals chips, AI en biotech mogelijk te maken. Hiermee willen ze het investeringsklimaat voor tech startups verbeteren en Nederland concurrerender maken ten opzichte van landen als Duitsland en Frankrijk.
“Voor langjarige innovatie en doorgroei richten we een Nationale Investeringsbank op. Nederland loopt achter op landen als Duitsland en Frankrijk, waar publieke investeringsbanken al jarenlang miljarden inzetten voor strategische technologieën. Met de Nationale Investeringsbank leggen we een stevige basis voor risicodragende investeringen in sleuteltechnologieën zoals chips, AI en biotech.”
NSC erkent dat de beginfase van tech startups risicovol is en wil voldoende fondsen beschikbaar stellen om doorgroei naar volwaardige bedrijven te ondersteunen. Ze willen voorkomen dat kennis en bedrijvigheid uit Nederland weglekt en innovatiepilots stimuleren, vooral bij verduurzaming.
“Bijzondere aandacht moet er zijn voor de risicovolle beginfase, het doorgroeien naar een volwaardig bedrijf en het voorkomen van weglekken van kennis en bedrijvigheid. Hiervoor moeten voldoende fondsen beschikbaar zijn.”
NSC wil bestaande fiscale instrumenten zoals de WBSO en Innovatiebox behouden, omdat deze essentieel zijn voor het innovatieve mkb en grotere bedrijven om hun R&D in Nederland te concentreren. Dit moet het investeringsklimaat voor tech startups aantrekkelijk houden.
“De Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de Innovatiebox zijn instrumenten die het voor grotere bedrijven aantrekkelijk maken om hun innovaties en R&D in Nederland te concentreren. We handhaven deze belastingvoordelen en zien ze als essentieel voor het innovatieve mkb en grote bedrijven.”
NSC wil regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden versterken, met nadruk op innovatieclusters in steden als Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven. Dit moet leiden tot meer marktgerichte productontwikkeling en betere kansen voor lokale startups.
“We willen regionale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en decentrale overheden (de zogenaamde triple helix) versterken. We ondersteunen marktgerichte productontwikkeling en regionale innovatieclusters, zoals in Groningen, Enschede, Delft en Eindhoven.”
Omdat banken vaak terughoudend zijn met financiering van het mkb, wil NSC alternatieve financieringsvormen zoals crowdfunding, kredietunies en microfinanciering stimuleren, zodat tech startups makkelijker aan kapitaal kunnen komen.
“Omdat de grote banken vaak niet thuis geven als het mkb geld wil lenen, bevorderen we de toegang tot non-bancaire financiering zoals crowdfunding, kredietunies en de microfinanciering.”
GroenLinks-PvdA wil investeren in tech startups als onderdeel van een bredere strategie om innovatie, digitale autonomie en duurzame economische groei te stimuleren. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals het stimuleren van tech-startups via een nationale investeringsbank, het versterken van het ecosysteem voor innovatieve mkb’ers, en het opzetten van een AI-fabriek waar startups kunnen experimenteren. De partij ziet investeren in tech startups als essentieel voor strategische autonomie en het verminderen van afhankelijkheid van buitenlandse technologie.
GroenLinks-PvdA wil een Nationale Investeringsbank oprichten die specifiek ook mkb-bedrijven en startups ondersteunt die moeilijk aan durfkapitaal komen. Hiermee willen ze het concurrentievermogen vergroten en innovatieve bedrijven helpen groeien, vooral als reguliere financiering niet beschikbaar is.
“Een Nationale Investeringsbank vergroot het Nederlandse concurrentievermogen en kan bedrijven toegang geven tot leningen die ze op de reguliere markt niet kunnen krijgen. We hebben hierbij in het bijzonder aandacht voor mkb-bedrijven die moeilijk aan het benodigde durfkapitaal komen.”
De partij wil het Nederlandse ecosysteem voor tech startups versterken door gerichte stimulering en investeringen, met nadruk op digitale autonomie en Europese samenwerking. Ze zien innovatieve mkb’ers en startups als motor voor technologische onafhankelijkheid en economische groei.
“In Nederland omarmen we het ecosysteem van innovatieve mkb’ers en stimuleren start-ups in de tech-sector.”
GroenLinks-PvdA stelt voor om een AI-fabriek op te richten waar startups en overheden samen kunnen werken aan nieuwe AI-toepassingen. Dit moet innovatie versnellen en startups toegang geven tot experimenteerruimte en samenwerking.
“We investeren in de komst van een AI-fabriek in Groningen, waar start-ups en overheden vrijuit kunnen experimenteren met nieuwe toepassingen.”
De partij wil Nederland aantrekkelijker maken voor startups en scale-ups, onder andere door nieuwe vormen van werknemersbeloning te overwegen en het makkelijker te maken voor deze bedrijven om uit te breiden.
“We maken Nederland aantrekkelijk voor startups en bieden scale-ups de mogelijkheid om uit te breiden. We kijken met een open houding naar nieuwe manieren van het betalen van werknemers voor deze bedrijven.”
De SP kiest niet expliciet voor gericht investeren in tech startups, maar wil via een Nationale Investeringsbank het mkb en startende bedrijven ondersteunen, zonder specifieke aandacht voor technologiebedrijven. De partij legt de nadruk op publieke investeringen in fundamenteel onderzoek, innovatie en digitalisering, maar is kritisch op de macht van grote techbedrijven en wil vooral het mkb en kleinere spelers versterken. Concrete voorstellen voor directe investeringen in tech startups ontbreken; de focus ligt op brede publieke investeringen en het tegengaan van marktdominantie door Big Tech.
De SP wil een Nationale Investeringsbank oprichten die het mkb en startende bedrijven ondersteunt met leningen, maar noemt tech startups niet expliciet als doelgroep. De maatregel is bedoeld om innovatie en opschaling in het mkb te stimuleren, maar blijft algemeen en niet specifiek gericht op technologiebedrijven.
“Met een Nationale Investeringsbank voor het mkb kunnen kleine en startende bedrijven, evenals bedrijven die hun succesvolle diensten willen opschalen, gemakkelijker lenen.”
De SP pleit voor forse publieke investeringen in fundamenteel en onafhankelijk onderzoek, innovatie en onderwijs, met het oog op maatschappelijke waarde en vooruitgang. Dit beleid is niet specifiek gericht op tech startups, maar kan indirect bijdragen aan het technologische ecosysteem.
“We investeren fors in fundamenteel en onafhankelijk onderzoek. Niet alles hoeft direct toepasbaar of rendabel te zijn. Wat telt is het vertrouwen in de maatschappelijke waarde van kennis.”
“Met een Innovatiewet zetten we in op onderzoek, onderwijs en vakopleidingen, AI, automatisering en robotisering voor zwaar en repeterend werk.”
De SP is uitgesproken kritisch op de macht van grote techbedrijven en wil de digitale economie eerlijker maken door kleinere ondernemers en bedrijven te ondersteunen. Dit standpunt richt zich op het creëren van een gelijk speelveld, maar bevat geen concrete investeringsmaatregelen voor tech startups.
“Wij verzetten ons tegen de groeiende macht van grote (tech)platformbedrijven zoals Amazon, Google, Facebook, Booking.com en Uber. Deze bedrijven maken andere bedrijven, gebruikers en werkenden afhankelijk van hun systemen, stellen eenzijdige voorwaarden en verzamelen enorme hoeveelheden data waarmee zij hun monopolie versterken.”
De Partij voor de Dieren kiest niet voor het actief investeren in tech startups gericht op winstmaximalisatie, maar wil juist publieke, open source en non-profit technologische alternatieven stimuleren. Hun focus ligt op digitale soevereiniteit, het doorbreken van de macht van Big Tech en het investeren in open, veilige digitale infrastructuur, waarbij technologie dienstbaar moet zijn aan mens, dier, natuur en democratie.
De PvdD wil dat de overheid investeert in open source, non-profit en Europese alternatieven in plaats van commerciële tech startups, om zo de afhankelijkheid van Big Tech te verminderen en publieke controle te versterken. Dit beleid is bedoeld om technologische kennis breed toegankelijk te maken en digitale soevereiniteit te waarborgen, niet om private winst of startup-ecosystemen te stimuleren.
“De overheid ontwikkelt een exitstrategie en investeert in open source, non-profit en Europese alternatieven.”
“We doorbreken de dominantie van Big Tech. ... We stellen grenzen aan de macht van deze bedrijven, versterken publieke alternatieven en voorkomen dat Europese IT-wetgeving via lobby of juridische trucs wordt uitgehold.”
“Vrije opensourceprojecten bieden veel kansen om kennis en informatie te delen. Door bijvoorbeeld technologische oplossingen te delen, kunnen andere landen, ondernemers en individuen bestaande kennis gebruiken om verder te ontwikkelen. De overheid gaat open standaarden, open-sourcesoftware en open hardware stimuleren en waar mogelijk gebruiken.”
BIJ1 kiest er nadrukkelijk niet voor om te investeren in tech startups als privaatkapitalistische ondernemingen. In plaats daarvan wil de partij publieke investeringsfondsen uitsluitend inzetten voor coöperatieven en democratische bedrijven, en niet voor traditionele startups of aandeelhoudersbedrijven. BIJ1 zet zich af tegen het stimuleren van private tech startups en richt zich op collectief eigendom en democratische controle.
BIJ1 wil dat publieke investeringen en fondsen niet naar private tech startups of aandeelhoudersbedrijven gaan, maar uitsluitend naar coöperatieve ondernemingen die in handen zijn van werknemers. Dit is een bewuste keuze om kapitaalaccumulatie en ongelijkheid tegen te gaan en democratische zeggenschap te bevorderen.
“het duurzaam oprichten van publieke banken en investeringsfondsen die alleen in dienst staan van coöperatieven.”
De partij wil coöperatieve ondernemingen subsidiëren als alternatief voor aandeelhoudersbedrijven, met als doel het aandeelhoudersmodel op termijn te laten verdwijnen. Dit betekent dat tech startups alleen op steun kunnen rekenen als ze als coöperatie zijn georganiseerd.
“Coöperatieve ondernemingen krijgen subsidie. En krijgen zo een concurrerend, waardig alternatief voor de aandeelhouderscorporatie, die op termijn uitsterft.”
Het PVV-verkiezingsprogramma bevat geen concrete voorstellen of standpunten over investeren in tech startups. Er wordt nergens expliciet gepleit voor stimulering, financiering of ondersteuning van technologische startups; integendeel, het programma benadrukt het schrappen van fiscale subsidies voor het bedrijfsleven en het beperken van overheidsuitgaven aan dergelijke initiatieven.
De PVV is kritisch op bestaande subsidies en fiscale voordelen voor het bedrijfsleven, wat impliceert dat er geen ruimte is voor extra investeringen in tech startups vanuit de overheid. Dit standpunt adresseert het probleem van volgens de PVV ondoelmatige besteding van belastinggeld en sluit investeringen in innovatieve startups uit.
DENK heeft in haar verkiezingsprogramma geen expliciet beleid of concrete voorstellen opgenomen gericht op het investeren in tech startups. De partij richt zich vooral op investeringen in onderwijs, digitale veiligheid, MKB-ondernemers en publieke infrastructuur, maar noemt nergens specifiek het stimuleren of financieren van technologische startups.
Hoewel DENK het belang van ondernemers in het MKB erkent en een publieke kredietbank voor kleine ondernemers voorstelt, wordt er niet specifiek verwezen naar tech startups of innovatieve technologiebedrijven. De maatregel is generiek en niet toegespitst op de techsector.
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma