BVNL wil de instroom van migranten, en met name asielzoekers en kansarme migranten, per direct stoppen omdat zij vinden dat de huidige migratie onhoudbare druk legt op de Nederlandse samenleving, voorzieningen en woningmarkt. Hun belangrijkste voorstellen zijn een volledige asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, het sluiten van aanmeldcentra en AZC’s, en het invoeren van strenge voorwaarden voor verblijfsvergunningen en sociale voorzieningen. BVNL koppelt deze maatregelen aan het behoud van Nederlandse cultuur en het oplossen van problemen op de woningmarkt en in de zorg.
BVNL wil de instroom van asielzoekers en kansarme migranten volledig stoppen door een asielstop in te voeren en internationale verdragen op te zeggen. Zij stellen dat de huidige instroom leidt tot onhoudbare kosten, druk op voorzieningen en verlies van controle over bevolkingsgroei.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
BVNL wil alle aanmeldcentra en asielzoekerscentra sluiten en opvang van vluchtelingen uitsluitend in de eigen regio laten plaatsvinden. Dit moet de instroom direct stoppen en bestaande opvanglocaties transformeren naar woningen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“Het COA wordt ontbonden omdat deze organisatie niet meer nodig is.”
BVNL wil de instroom verder beperken door tijdelijke verblijfsvergunningen, sobere opvang, en het ontmoedigen van economische migratie. Ze stellen strengere eisen aan integratie, taal, werk en het verkrijgen van sociale voorzieningen.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
BVNL wil de instroom van migranten beperken door actief in te zetten op remigratie, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het streng optreden tegen landen die niet meewerken aan terugkeer.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL koppelt het beperken van migratie direct aan het oplossen van het woningtekort en het ontlasten van zorg en onderwijs. Zij stellen dat zonder immigratie de druk op deze voorzieningen sterk afneemt.
“De vraag naar woningen is geëxplodeerd door een netto migratiesaldo van meer dan 100.000 mensen gemiddeld per jaar.”
“De huidige bevolking krimpt en veel van de problemen in de zorg, het onderwijs en op de woningmarkt kunnen worden opgelost door de grenzen te sluiten.”
“Om weer betaalbaar te kunnen wonen, moeten vraag en aanbod op de woningmarkt weer in balans komen door meer woningen te bouwen en immigratiebeperkende maatregelen te nemen.”
GroenLinks-PvdA wil de instroom van migranten actief sturen door minder arbeidsmigratie toe te staan, vooral in laagbetaalde sectoren, en door het asielbeleid efficiënter en menselijker te maken. Ze kiezen voor een gematigde bevolkingsgroei met een migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, en stellen strengere eisen aan werkgevers die arbeidsmigranten willen aantrekken. Tegelijkertijd willen ze snelle integratie en eerlijke procedures voor asielzoekers, met oog voor draagvlak in de samenleving.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken, vooral in sectoren met laagbetaald en slecht werk, en stelt strengere eisen aan werkgevers. Ze willen dat arbeidsmigratie alleen mogelijk blijft voor sectoren die bijdragen aan brede welvaart, en dat bedrijven die afhankelijk zijn van uitbuiting verdwijnen uit Nederland.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Een gematigde bevolkingsgroei kan alleen als we ons richten op de toenemende vraag naar arbeidsmigratie. We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
“We willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”
“Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning. Zo gaan we misstanden en oneigenlijk gebruik tegen.”
“Dat leidt tot minder arbeidsmigratie en is goed voor het milieu. Gemeenten moeten nieuwe bedrijvigheid met laagbetaalde arbeid kunnen weren.”
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
De partij wil het asielbeleid versnellen en humaniseren, met snelle procedures, kleinschalige opvang, en directe integratie van nieuwkomers. Ze willen het draagvlak behouden door overlast te verminderen en eerlijke spreiding van asielzoekers te realiseren.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen.”
GroenLinks-PvdA wil dat werkgevers meer verantwoordelijkheid nemen voor arbeidsmigranten, onder andere door verplichte bijdragen aan huisvesting en onderwijs, en door het aanpakken van misstanden bij uitzendbureaus. Dit moet de instroom van arbeidsmigranten ontmoedigen en misbruik tegengaan.
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“We willen deze route inperken door deze detachering onder een bepaalde inkomensgrens of met een uitzendcontract te verbieden.”
“We versterken de Nederlandse Arbeidsinspectie om uitbuiting tegen te gaan, bijvoorbeeld via hogere boetes.”
BBB wil de instroom van migranten fors beperken en stelt harde grenzen aan het aantal migranten dat Nederland jaarlijks toelaat. De partij pleit voor een streng, selectief en nationaal migratiebeleid met een maximum op asielinstroom, opvang in de regio, en strengere toelatingseisen, waarbij internationale verdragen zo nodig worden aangepast of opgezegd.
BBB vindt dat Nederland de instroom van migranten actief moet beperken door een jaarlijks maximum te stellen en strengere selectiecriteria te hanteren. Dit is volgens de partij noodzakelijk vanwege de druk op de woningmarkt, zorg, onderwijs en sociale samenhang. BBB wil opvang in de regio als uitgangspunt en pleit voor het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen als die beperking van instroom in de weg staan.
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Er zijn grenzen aan hoeveel migranten Nederland kan opvangen. Daarom hecht BBB waarde aan een strenge selectie aan de grens.”
“Zo min mogelijk noodopvang. Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Nederland zet stevig in op het beperken van de asielinstroom en het versnellen van de uitstroom van asielzoekers zonder verblijfsrecht.”
Om de instroom van migranten te beperken, wil BBB asielaanvragen buiten de EU laten afhandelen en Nederland onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers. Dit moet voorkomen dat mensen naar Nederland reizen zonder kans op verblijf, en de druk op opvang en integratie verminderen.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
“We maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
BBB wil de controle over de eigen grenzen versterken en meer nationale zeggenschap over migratiebeleid. De partij pleit voor strengere grenscontroles, het beperken van financiële prikkels voor migranten, en het zoeken van een opt-out in Brussel.
“Grenscontroles opvoeren. De kans dat migranten zonder verblijfsvergunning ongecontroleerd uit een veilig (buur)land Nederland in komen, moet steeds verder omlaag.”
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen.”
BBB maakt onderscheid tussen verschillende typen migratie en wil arbeidsmigratie alleen toestaan als deze aantoonbare economische meerwaarde heeft. Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en onder strenge voorwaarden.
“Beleid inrichten op soort migratie. Als land moeten we behalve sturen op aantallen ook sturen op soort migratie. Dat vraagt om beleidsmatig onderscheid tussen vluchtelingen, arbeidsmigranten en asielmigranten.”
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk.”
“Arbeidsmigratie moet gericht zijn op die beroepsgroepen waar structurele tekorten bestaan én waar de inzet van vakbekwame mensen bijdraagt aan duurzame economische ontwikkeling.”
De PVV wil de instroom van migranten, en dan vooral asielzoekers en niet-westerse vreemdelingen, volledig stoppen. Hun programma pleit voor een totale asielstop, het sluiten van grenzen, het beëindigen van gezinshereniging en het intrekken van verblijfsvergunningen voor bepaalde groepen. De partij stelt harde maatregelen voor, zoals het inzetten van het leger aan de grens, het opzeggen van internationale verdragen en het direct uitzetten van criminele vreemdelingen.
De PVV wil een volledige asielstop en het sluiten van de Nederlandse grenzen voor asielzoekers, met inzet van het leger en technologie. Dit wordt gemotiveerd door zorgen over overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat, en de overtuiging dat Nederland "vol" is. De partij beroept zich op Europese regelgeving om asielzoekers aan de grens te weigeren.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar. De PVV heeft een tienpuntenplan gepresenteerd om de asielinstroom te stoppen.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
“Tussen de grensovergangen patrouilleert het leger met gebruikmaking van camera’s en drones”
De PVV wil gezinshereniging volledig stoppen en bestaande verblijfsvergunningen voor specifieke groepen, zoals Syriërs en Oekraïense mannen, intrekken. Dit wordt gepresenteerd als noodzakelijk om de instroom van migranten verder te beperken en Nederland te ontlasten.
“Stop op gezinshereniging (artikel 72 VWEU)”
“Daarom gaan we op grond van artikel 72 VWEU, net als Oostenrijk, ook gezinshereniging stoppen.”
“Alle Syriërs terug naar Syrië of andere Arabische landen.”
“Volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terug naar Oekraïne”
“De tijdelijke verblijfsvergunningen van de 70.000 Syriërs in Nederland worden ingetrokken.”
De PVV wil dat vreemdelingen die zich misdragen of illegaal verblijven, direct worden uitgezet of strafbaar worden gesteld. Dit geldt ook voor statushouders die frauderen of hun verblijfsvoorwaarden schenden.
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit.”
“Illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar conform aangenomen PVV-amendement”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De PVV wil internationale verdragen die migratie reguleren opzeggen en een opt-out bij de EU afdwingen, zodat Nederland zelfstandig het migratiebeleid kan bepalen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Opt-out op asiel en immigratie bij de EU afdwingen met inzet vetorecht”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
JA21 wil de instroom van migranten naar Nederland fors beperken, met als doel een asielstop en strenge selectie van arbeids- en gezinsmigranten. De partij pleit voor een fundamentele herziening van het migratiebeleid, waaronder het juridisch vastleggen van migratieplafonds, het beperken van asielopvang tot de eigen regio, en het streng reguleren van arbeidsmigratie. Alleen migranten met aantoonbare meerwaarde voor Nederland zijn volgens JA21 welkom.
JA21 streeft naar een fundamentele stelselwijziging met als doel een asielstop en het maximaal beperken van de instroom van asielzoekers. De partij ziet asielopvang in Nederland als onhoudbaar en wil opvang in de eigen regio stimuleren.
“Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Het huidige asielbeleid is in alle opzichten onhoudbaar. Daarbij komt dat opvang op Nederlands grondgebied in essentie niet nodig is.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
JA21 wil de bevolkingsgroei door migratie beperken door het invoeren van wettelijke migratieplafonds en scherpe selectie van migranten.
“Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
De partij wil arbeidsmigratie beperken tot hoogopgeleiden met meerwaarde, geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU toelaten, en meer regulering binnen de EU. Problemen als overbewoning, sociale spanningen en verdringing op de arbeidsmarkt worden als reden genoemd.
“JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel. Voor hoogopgeleide kennismigratie waar onze samenleving behoefte aan heeft, blijft uiteraard plaats in Nederland.”
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Meer ruimte binnen EU-verband om arbeidsmigratie uit andere lidstaten te reguleren op basis van vraag en aanbod per sector.”
JA21 wil gezinsmigratie beperken tot migranten die Nederland iets te bieden hebben, en de eisen voor naturalisatie en gezinshereniging fors aanscherpen.
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom. Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
JA21 wil dat migranten bij verlies van werk of verblijfsgrond direct terugkeren en pleit voor strenge handhaving op inschrijving, woonmisstanden en illegale arbeid.
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
“Strenge handhaving van inschrijvingsplicht bij gemeenten.”
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
BIJ1 kiest radicaal voor open grenzen en het recht op vrije migratie, waarbij zij de instroom van migranten niet willen beperken maar juist faciliteren en legaliseren. Ze pleiten voor universeel verblijfsrecht, gelijke toegang tot voorzieningen voor iedereen ongeacht status, en het actief opvangen en hervestigen van meer vluchtelingen. Hun visie is dat migratie een mensenrecht is en dat Nederland grenzen moet openen in plaats van sluiten.
BIJ1 wil dat iedereen vrij is om te migreren en pleit voor het afschaffen van beperkingen op migratie. Ze zien grenzen als een koloniaal overblijfsel en willen dat Nederland toewerkt naar universeel verblijfsrecht, waarbij migranten dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, ongeacht hun documenten. Dit standpunt adresseert direct de instroom van migranten door deze niet te beperken, maar juist te vergemakkelijken.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden.”
“Geen mens is illegaal. Iedereen in Nederland heeft recht op basisvoorzieningen. We strijden voor iedere centimeter om alle migranten, migrantengemeenschappen en iedereen die hen bijstaat te beschermen. Migranten en mensen op de vlucht opsluiten en gedwongen deporteren, stopt.”
BIJ1 wil actief meer vluchtelingen opnemen en legaliseren, onder andere door het jaarlijks hervestigen van een groeiend aantal kwetsbare vluchtelingen en het versoepelen van familiehereniging. Ze willen dat alle gevluchte mensen direct mogen werken en studeren, en dat ongedocumenteerden een wettelijke mogelijkheid krijgen om verblijfspapieren te verkrijgen. Dit beleid vergroot de instroom van migranten structureel.
“Nederland hervestigt↗ jaarlijks een groeiend aantal kwetsbare vluchtelingen↗ uit vluchtelingenkampen.”
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan.”
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur.”
BIJ1 verzet zich tegen Europese en internationale afspraken die de instroom van migranten beperken, zoals het Europese Asiel- en Migratiepact en migratiedeals met derde landen. Ze willen dat Nederland zich actief inzet voor toegankelijke en veilige vluchtroutes en een solidaire verdeling van vluchtelingen binnen de EU.
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland pleit binnen de Europese Unie actief voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, en een betere toegang tot asielprocedures.”
De SGP wil de instroom van migranten fors beperken en stelt duidelijke bovengrenzen aan het migratiesaldo, met strikte voorwaarden voor zowel asiel- als arbeidsmigratie. De partij pleit voor snelle en strenge procedures, tijdelijke opvang in de regio, en het stellen van hogere eisen aan integratie en terugkeer. Migratie wordt gezien als een demografisch en maatschappelijk probleem dat niet als oplossing voor vergrijzing mag dienen.
De SGP wil een wettelijk vastgelegde bovengrens aan het totale migratiesaldo, inclusief alle migratiesoorten, en verplicht de overheid tot ingrijpen bij overschrijding. Dit moet grip geven op de instroom van migranten en de draagkracht van de samenleving beschermen.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
De SGP wil asielprocedures versnellen, herhaalde kansloze aanvragen beperken, en opvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren. Asiel moet tijdelijk zijn en Nederland moet minder aantrekkelijk worden voor asielzoekers.
“Er komt meer grip op migratie door in te zetten op hervestiging in plaats van illegale migratie. Ongecontroleerde migratiestromen en mensensmokkel worden krachtig bestreden en mensonwaardige toestanden worden tegengegaan.”
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
Arbeids- en studiemigratie worden strikt beperkt via quota en voorwaarden. Alleen voor cruciale sectoren waar geen Nederlandse of EU-arbeidskrachten beschikbaar zijn, wordt nog gericht migratie toegestaan.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Een EU-bovengrens limiteert het aantal arbeidsmigranten dat jaarlijks de EU binnenkomt.”
De SGP stelt hogere eisen aan integratie, verlengt de termijn voor naturalisatie, en wil asiel en migratie in principe tijdelijk houden. Migranten die niet voldoen aan integratieverplichtingen worden beboet of uitgezet.
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
NSC wil de instroom van migranten fors beperken door strengere eisen te stellen aan arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie. Ze pleiten voor een maximaal migratiesaldo, selectieve toelating op basis van economische noodzaak, en het aanscherpen van toelatings- en verblijfsvoorwaarden. De partij koppelt migratiebeleid expliciet aan de draagkracht van de samenleving en wil wettelijke instrumenten om de instroom actief te kunnen bijsturen.
NSC wil een wettelijk vastgelegd maximum aan het migratiesaldo en verplicht de regering tot ingrijpen als dit maximum in zicht komt. Dit is bedoeld om grip te krijgen op de totale instroom van migranten en de bevolkingsgroei beheersbaar te houden.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt beperkt tot sectoren waar aantoonbaar behoefte is, met extra eisen en een arbeidsmarkttoets. NSC wil misbruik en uitbuiting tegengaan en het verdienmodel van goedkope arbeid ontmoedigen.
“Onder bepaalde omstandigheden moeten lidstaten weer de mogelijkheid krijgen om de instroom van arbeidsmigranten te reguleren, waarbij een EU-quotum voor bepaalde sectoren een optie is.”
“Arbeidsmigranten van buiten de EU willen we selectief toelaten op basis van wat de Nederlandse arbeidsmarkt nodig heeft.”
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
De toelating van kennismigranten wordt beperkt tot specialisten met unieke expertise, en fiscale voordelen voor deze groep worden versoberd.
De toelating van buitenlandse studenten wordt direct gekoppeld aan de beschikbare woonruimte en opleidingsplaatsen, met ruimte voor regionaal maatwerk.
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden.”
NSC wil de instroom van asielmigranten beperken door procedures te verplaatsen naar veilige derde landen, opvang in de regio te stimuleren en het asielstelsel te hervormen.
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) pleit voor een humaan en rechtvaardig migratiebeleid, waarbij de rechten van migranten centraal staan en de instroom niet wordt beperkt om politieke of economische redenen. Ze willen arbeidsmigratie eerlijker reguleren en vluchtelingen ruimhartig opvangen volgens internationale verdragen, met nadruk op gelijke behandeling en het aanpakken van uitbuiting. De partij verzet zich tegen deals en maatregelen die de instroom van migranten beperken ten koste van mensenrechten.
PvdD wil arbeidsmigratie niet beperken, maar wel streng reguleren om uitbuiting te voorkomen en gelijke rechten te waarborgen. Ze stellen voor om uitzendbureaus te certificeren, fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers af te schaffen, en te onderzoeken of tewerkstellingsvergunningen voor EU-arbeidsmigranten opnieuw ingevoerd moeten worden.
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken. Bedrijven die gebruikmaken van niet-gecertificeerde uitzendbureaus krijgen een boete.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
De partij wil dat Nederland zijn 'eerlijke deel' van vluchtelingen opneemt, zich houdt aan het VN-Vluchtelingenverdrag, en zich verzet tegen deals en maatregelen die de instroom van asielzoekers beperken of hun rechten schenden. Ze pleiten voor meer legale en veilige routes voor vluchtelingen en een snellere, zorgvuldige procedure.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
PvdD richt zich op het aanpakken van de oorzaken van migratie, zoals conflicten en klimaatverandering, in plaats van het beperken van de instroom. Ze benadrukken dat slechts een klein deel van de wereldwijde migratie naar Nederland komt en dat het beleid zich moet richten op rechtvaardigheid en mensenrechten.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“Een eerlijke verdeling van vluchtelingen naar draagkracht zou het uitgangspunt moeten zijn.”
“In 2024 bestond slechts 12 procent van de migratie naar Nederland uit asielmigratie.”
De VVD wil de instroom van migranten fors beperken en strenger reguleren, met nadruk op het selectief toelaten van migranten die bijdragen aan de samenleving en economie. Ze pleiten voor een fundamentele stelselwijziging waarbij asiel alleen nog via hervestiging mogelijk is, en stellen strengere eisen aan arbeidsmigratie en terugkeer van overlastgevende of criminele migranten. Concrete maatregelen zijn onder meer een migratiewet die de instroom begrenst, het strafbaar stellen van illegaal verblijf, en het beperken van gezinshereniging.
De VVD wil het asielstelsel fundamenteel wijzigen zodat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, en niet meer door asiel aan te vragen aan de grens. Dit moet de instroom van asielzoekers drastisch beperken en het systeem beheersbaar maken.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
De VVD wil een wettelijke plicht voor het kabinet om bestuurlijke maatregelen te nemen als de instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten te hoog wordt. Dit moet zorgen voor directe sturing op het aantal migranten dat Nederland binnenkomt.
“De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
Arbeidsmigratie wordt selectiever en strenger gereguleerd. Alleen migranten die aantoonbaar bijdragen aan de economie zijn welkom, bedrijven moeten eerst het binnenlands arbeidspotentieel benutten, en er komen strengere eisen aan huisvesting en welzijn.
“Tegelijkertijd veroorzaakt arbeidsmigratie ook veel problemen. Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft.”
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
De VVD wil dat criminele en overlastgevende asielzoekers en arbeidsmigranten zonder pardon worden uitgezet, en dat illegaal verblijf strafbaar wordt gesteld. Dit moet de instroom van ongewenste migranten ontmoedigen en het draagvlak voor migratie behouden.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
“Daarnaast wordt het verblijf van deze illegale immigranten strafbaar.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot uitnodiging, en schijnerkenningen en fraude met verblijfsrecht worden strenger aangepakt om ongewenste instroom te voorkomen.
Het CDA wil de instroom van migranten fors beperken en strenger sturen, met nadruk op Europese samenwerking en het verplaatsen van asielprocedures naar buiten de EU. Tegelijkertijd pleit de partij voor strengere selectie en regulering van arbeidsmigratie en kenniswerkers, met meer eisen aan integratie en taal. De kern van hun visie is grip krijgen op migratie om de draagkracht van de samenleving te waarborgen, met een onderscheid tussen noodzakelijke vakkrachten en het beperken van laagbetaalde arbeidsmigratie.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil de instroom streng beperken, vooral door asielprocedures buiten Europa te laten plaatsvinden en de Europese buitengrenzen te versterken. Dit moet leiden tot meer controle over wie Nederland binnenkomt en een rechtvaardiger, beheersbaarder migratiesysteem.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
Het CDA wil de instroom van arbeidsmigranten, vooral voor laagbetaald werk, sterk verminderen en alleen voor essentiële beroepen gereguleerd toelaten. Werkgevers krijgen meer verantwoordelijkheden voor huisvesting en integratie, en er komt een vakkrachtenregeling met strikte voorwaarden.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen. De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.”
“Er komt een vakkrachtenregeling, die voor bepaalde essentiële beroepen de instroom van vakkrachten reguleert op onder andere aantallen, huisvesting, toegang tot zorg en onderwijs voor de kinderen, met circulariteit voor geselecteerde sectoren als bindende voorwaarde.”
“Om onze economie en samenleving draaiende te houden kunnen we niet zonder bepaalde kennismigranten. Ook voor onze industrie en vakkrachten zijn we deels afhankelijk van mensen van buiten de EU. We pakken misbruik van de kenniswerkersregeling streng aan.”
Om de instroom verder te beperken, wil het CDA tijdelijke asielvergunningen invoeren en gezinshereniging beperken tot het kerngezin, met aanvullende eisen voor mensen met tijdelijke bescherming.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
D66 ziet gecontroleerde instroom van migranten als noodzakelijk voor het draaiend houden van de samenleving en economie, maar wil deze instroom gericht sturen en beperken tot sectoren waar mensen echt nodig zijn. De partij kiest voor strengere voorwaarden voor arbeidsmigratie, investeert in innovatie om de vraag naar laagbetaalde arbeid te verminderen, en wil asielprocedures versnellen en eerlijker verdelen binnen Europa. D66 benadrukt bescherming tegen uitbuiting en fatsoenlijke opvang, met een focus op integratie en menselijke maat.
D66 wil de instroom van arbeidsmigranten beperken tot sectoren waar tekorten zijn en kiest voor vakkrachten en kenniswerkers. Tegelijkertijd wil de partij de vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland verminderen door hogere lonen en innovatie te stimuleren. Dit moet uitbuiting tegengaan en de druk op voorzieningen beperken.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“D66 zet in op deze vijf maatregelen: • Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is. Hogere arbeidskosten maken het voor ondernemers bovendien aantrekkelijker te investeren in innovatie.”
D66 stelt strenge eisen aan werkgevers die arbeidsmigranten inzetten, met nadruk op fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden. Bedrijven die niet voldoen, kunnen hun vergunning kwijtraken. De partij wil arbeidsmigratie zonder uitbuiting en betere registratie om gericht beleid te voeren.
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen. De aanbevelingen van de commissie-Roemer zijn de basis, maar ook daarbovenop zet D66 fors in op verbetering van de kwetsbare positie van arbeidsmigranten.”
“We kunnen arbeidsmigratie alleen gericht sturen als we er voldoende informatie over hebben. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
D66 wil de instroom van asielzoekers beter reguleren door snellere en zorgvuldige procedures, een eerlijke verdeling binnen Europa, en stabiele financiering van opvang. De partij steunt het Europese migratiepact en wil dat nieuwkomers vanaf dag één kunnen meedoen aan de samenleving.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk.”
De SP wil de instroom van migranten fors beperken door het migratiesaldo te verlagen naar circa 40.000 per jaar, met name door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk terug te dringen. Vluchtelingen die bescherming nodig hebben, worden humaan opgevangen, maar andere vormen van migratie worden aan strikte voorwaarden gebonden. De partij ziet arbeidsmigratie vooral als een verdienmodel voor bedrijven en wil deze beperken om druk op voorzieningen en sociale samenhang te verminderen.
De SP wil het totale netto migratiesaldo structureel verlagen, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie flink te beperken. Dit moet zorgen voor beheersbare bevolkingsgroei en minder druk op voorzieningen, zodat integratie mogelijk blijft en vluchtelingen humaan kunnen worden opgevangen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Nu ligt dat saldo op meer dan 100 duizend migranten per jaar. Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als een verdienmodel dat leidt tot uitbuiting, druk op voorzieningen en ontwrichting van samenlevingen. Ze willen het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven, werkvergunningen invoeren en strikte voorwaarden stellen aan werkgevers.
“De uit de hand gelopen groei van arbeids, kennis en studiemigratie structureel aan te pakken zorgen we ervoor dat migratie humaan en houdbaar wordt en bieden we ruimte aan de samenleving om goede integratie mogelijk te maken.”
“Daarom worden de voorstellen van de commissie Roemer per direct doorgevoerd en ook de aantallen arbeidsmigranten fors teruggeschroefd.”
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
De SP maakt expliciet onderscheid tussen vluchtelingen en andere migranten. Als het aantal vluchtelingen onverwacht stijgt, wil de partij arbeids-, kennis- en studiemigratie verder omlaag brengen om ruimte te houden voor opvang van mensen die bescherming nodig hebben.
“Gemiddeld vangt Nederland 18.917 mensen op die vluchten voor oorlog en geweld, ruim onder het migratiesaldo van de SP van 40 duizend. Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
“Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug. Daarmee kunnen we wél mensen helpen die écht bescherming nodig hebben, maar brengen we het aantal arbeids, kennis en studie migranten dat jaarlijks naar Nederland komt flink omlaag.”
FVD wil de instroom van migranten naar Nederland radicaal beperken door een volledige asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het invoeren van een streng GreenCard-systeem voor tijdelijke arbeidsmigratie. Ze pleiten daarnaast voor een negatief migratiesaldo door remigratie actief te stimuleren, en willen alleen nog economisch waardevolle, cultureel compatibele migranten tijdelijk toelaten. De partij ziet de huidige migratie als een bedreiging voor cultuur, welvaart en sociale samenhang.
FVD wil de instroom van asielzoekers volledig stoppen en Nederland uit internationale verdragen laten treden die migratie faciliteren. Ze zien asielmigratie als een grote druk op voorzieningen en cultuur, en willen daarom de controle over de grenzen volledig terugnemen.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
FVD wil alleen nog tijdelijke, economisch waardevolle en cultureel compatibele arbeidsmigranten toelaten via een streng GreenCard-systeem, zonder uitzicht op naturalisatie. Dit moet voorkomen dat migranten zich permanent vestigen en aanspraak maken op sociale voorzieningen.
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
Naast het stoppen van de instroom wil FVD dat er meer mensen vertrekken dan binnenkomen. Ze willen remigratie stimuleren met financiële beurzen en begeleiding, gericht op mensen die niet integreren of aarden in Nederland.
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
FVD wil permanente verblijfsvergunningen afschaffen en migranten periodiek toetsen op hun bijdrage aan Nederland. Sociale voorzieningen worden pas na tien jaar arbeid toegankelijk, om de aantrekkelijkheid voor migranten te verminderen.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen.”
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
50PLUS pleit voor een streng migratiebeleid dat de instroom van migranten, met name asielzoekers, arbeids- en studiemigranten, fors wil beperken. Ze willen een maximum stellen aan de instroom, het asielrecht beperken tot niet-economische vluchtelingen, en uitzonderingen alleen toestaan voor arbeidsmigratie in de zorg. Werkgevers en onderwijsinstellingen worden financieel en organisatorisch medeverantwoordelijk gemaakt voor de gevolgen van arbeids- en studiemigratie.
50PLUS wil de instroom van migranten beperken door een maximum in te stellen, het asielrecht te beperken en procedures te versnellen. Ze maken onderscheid tussen verschillende vormen van migratie en willen alleen in uitzonderlijke gevallen (zoals in de zorg) afwijken van hun strenge beleid. Het doel is overbelasting van systemen te voorkomen en de integratie te bevorderen.
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS wil dat werkgevers en onderwijsinstellingen financieel en organisatorisch verantwoordelijk worden voor de gevolgen van arbeids- en studiemigratie, om zo de instroom te beperken en de lasten eerlijker te verdelen.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
De ChristenUnie wil de instroom van migranten beperken en beter reguleren, met nadruk op gecontroleerde migratie en integratie. Ze pleiten voor een maximaal migratiesaldo, strengere voorwaarden voor arbeids- en studiemigratie, en snelle, rechtvaardige asielprocedures. Migranten moeten bijdragen aan de samenleving, onder meer door taalbeheersing en participatie.
De ChristenUnie wil de bevolkingsgroei door migratie beperken door te sturen op een maximaal migratiesaldo, zoals geadviseerd door de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050. Dit betekent dat de instroom van migranten actief wordt begrensd en afgestemd op de draagkracht van de samenleving.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland. In het verlengde van dit advies wil de ChristenUnie (over een tijdsperiode van tien jaar gezien) streven naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte zoals geschetst door de staatscommissie.”
De partij wil de instroom van arbeids- en studiemigranten beperken door strengere voorwaarden te stellen, zoals tewerkstellingsvergunningen, het afschaffen van belastingvoordelen voor expats, en het verminderen van het aantal internationale studenten. Dit moet de druk op voorzieningen verminderen en misstanden tegengaan.
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
De ChristenUnie wil de instroom van asielzoekers beheersbaar houden door snelle en rechtvaardige procedures, waarbij afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk terugkeren. Tegelijkertijd blijft opvang menswaardig en wordt ingezet op Europese samenwerking.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
De partij stelt dat succesvolle integratie en participatie essentieel zijn voor iedereen die in Nederland wil blijven. Migranten moeten de taal leren, de participatieverklaring onderschrijven en actief bijdragen aan de samenleving.
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
“Wie de keuze maakt om in Nederland te wonen en te blijven, wie burger wil zijn van dit land, draagt zijn of haar steentje bij om aan dit land te bouwen.”
Volt kiest voor een open, humane en solidaire benadering van migratie, waarbij legale instroom van migranten wordt gefaciliteerd en gereguleerd via eerlijke procedures en betere integratie. De partij wil legale migratiekanalen uitbreiden, arbeidsmigratie eerlijker organiseren en de opvang en verdeling van vluchtelingen menswaardig en gezamenlijk binnen de EU aanpakken. Volt benadrukt het belang van internationale mensenrechten en het benutten van migranten voor de samenleving en economie.
Volt wil de instroom van migranten reguleren door legale en toegankelijke migratiekanalen te creëren voor werk, onderwijs, gezinshereniging en humanitaire redenen. Dit moet de instroom veiliger en eerlijker maken en bijdragen aan zowel de economie als mensenrechten.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij.”
Volt pleit voor een gezamenlijke Europese aanpak waarbij de instroom van vluchtelingen eerlijk over lidstaten wordt verdeeld, met aandacht voor menswaardige opvang en integratie. Dit moet de druk op individuele landen verlichten en de opvang verbeteren.
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling. Alleen zo geeft solidariteit vorm aan een humanere en eerlijke verdeling in de EU.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet.”
Volt erkent het belang van arbeidsmigratie voor de economie en wil de instroom van arbeidsmigranten beter reguleren en faciliteren, onder andere door een Europese talent pool en betere bescherming tegen uitbuiting.
“We bouwen een Europese job-tinder (Europese talent pool) zodat arbeidsmigranten van buiten de EU een goed overzicht hebben van de beschikbare banen in de EU.”
“Arbeidsmigratie blijft belangrijk, maar moeten we eerlijker en beter regelen, met goede huisvesting en gelijke behandeling.”
Volt wil de instroom van migranten binnen de EU niet beperken, maar juist de open binnengrenzen behouden als kern van Europese samenwerking.
“Open grenzen vormen de kern van een verenigd, vreedzaam en solidair Europa. Volt maakt zich sterk voor deze fundamentele Europese belofte. De binnengrenscontroles worden per direct gestopt.”
DENK kiest voor een ruimhartig en humaan migratiebeleid, waarbij de instroom van migranten niet wordt beperkt maar juist gefaciliteerd via legale routes en snelle integratie. De partij verwerpt strengere asielwetten, wil legale migratiemogelijkheden creëren, en zet in op snelle procedures en begeleiding voor nieuwkomers.
DENK verzet zich expliciet tegen het beperken van de instroom van migranten en vluchtelingen. De partij wil bestaande strenge asielwetten afschaffen, de rechtspositie van vluchtelingen beschermen, en gezinshereniging niet bemoeilijken. Dit standpunt adresseert het probleem van restrictief migratiebeleid en benadrukt het belang van mensenrechten en een eerlijke behandeling van nieuwkomers.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK pleit voor het creëren van legale migratieroutes en internationale samenwerking om de instroom van migranten te reguleren op een humane manier. Hiermee wil de partij het verdienmodel van mensenhandelaren tegengaan en de grondoorzaken van migratie aanpakken, zonder de instroom zelf te beperken.
“We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil dat nieuwkomers snel kunnen integreren door versnelde procedures, directe toegang tot werk, en persoonlijke begeleiding. Dit moet voorkomen dat migranten vastlopen in het systeem en draagt bij aan hun zelfstandigheid en participatie.
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”