De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en inclusief immigratiebeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten en het aanpakken van de oorzaken van migratie. Ze willen gelijke behandeling en bescherming van arbeidsmigranten, humane opvang van vluchtelingen, afschaffing van discriminerende wetten, en een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen Europa. De partij verzet zich tegen restrictieve en onmenselijke migratiedeals en pleit voor meer legale en veilige migratieroutes.
PvdD wil dat arbeidsmigranten dezelfde rechten en bescherming krijgen als andere werknemers, met strengere regulering van uitzendbureaus en het afschaffen van fiscale voordelen voor bedrijven die buitenlandse werknemers aantrekken. Ze willen misstanden en uitbuiting actief tegengaan.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
“Er komt daarom een verbod op uitzendkrachten in de vleesverwerkende industrie en andere sectoren met hoog risico op uitbuiting van arbeidsmigranten.”
De partij pleit voor een menswaardige opvang van vluchtelingen, snelle en zorgvuldige procedures, en het waarborgen van hun rechten. Ze verzetten zich tegen het criminaliseren van ongedocumenteerden en willen discriminatie en xenofobie tegengaan.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
“Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
“Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
PvdD wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van vluchtelingen opvangen, migratiedeals met derde landen beëindigen, en veilige, legale vluchtwegen faciliteren. Ze verwerpen het Europese migratiepact en pleiten voor humanitaire oplossingen.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
De partij richt zich op het wegnemen van de oorzaken van migratie, zoals conflicten en klimaatverandering, en wil investeren in betere leefomstandigheden in herkomstlanden.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorsaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
“Meer geld voor regionale opvang alleen maakt het beleid niet rechtvaardig. Een eerlijke verdeling van vluchtelingen naar draagkracht zou het uitgangspunt moeten zijn.”
PvdD wil extra bescherming bieden aan kwetsbare groepen, zoals LHBTIQA+-personen, gewortelde kinderen en staatlozen, en hun rechten expliciet vastleggen in het beleid.
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd.”
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
“Om de schrijnende situaties van staatloosheid te beëindigen, is het recht op een verblijfsvergunning voor erkende staatlozen van groot belang.”
BVNL pleit voor een zeer strenge beperking van immigratie, met als kernpunten een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het actief stimuleren van remigratie. De partij ziet immigratie als een bedreiging voor de Nederlandse leefbaarheid, sociale voorzieningen en cultuur, en stelt voor om sociale rechten en voorzieningen voor immigranten fors te beperken en integratie-eisen te verzwaren.
BVNL wil de instroom van asielzoekers volledig stoppen en internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen. Dit wordt gemotiveerd door de hoge kosten, druk op voorzieningen en het idee dat opvang in de regio voldoende is.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
BVNL wil immigratie ontmoedigen door tijdelijke verblijfsvergunningen, sobere opvang, en het actief stimuleren van remigratie. Sociale voorzieningen en rechten worden beperkt, en er worden sancties opgelegd aan gemeenten en landen die niet meewerken aan terugkeer.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
BVNL wil dat immigranten pas na lange tijd recht krijgen op sociale voorzieningen, en koppelt rechten aan integratieverplichtingen zoals taalbeheersing en arbeidsparticipatie.
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
BVNL stelt harde eisen aan integratie en stelt uitzetting in het vooruitzicht bij onvoldoende aanpassing, werkweigering of crimineel gedrag.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL wil statushouders en buitenlandse studenten uitsluiten van sociale woningvoorraad en huurtoeslag, om de druk op de woningmarkt te verlichten.
BVNL wil harde maatregelen nemen tegen landen die hun onderdanen niet terugnemen en tegen organisaties die illegale migratie faciliteren.
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
Volt ziet immigratie als een kans voor zowel de samenleving als de economie en pleit voor een humane, solidaire en Europese aanpak. Ze willen legale migratiekanalen verruimen, arbeidsmigranten en vluchtelingen beter beschermen, en inzetten op eerlijke arbeidsvoorwaarden, snelle integratie en gelijke behandeling. Concrete voorstellen zijn onder meer het versoepelen van toegang tot werk en onderwijs, het verbeteren van opvang en huisvesting, en het waarborgen van mensenrechten.
Volt wil migratie op Europees niveau regelen, met solidariteit tussen lidstaten en respect voor mensenrechten. Ze pleiten voor eerlijke verdeling van vluchtelingen, stoppen met deals met dubieuze regimes, en het creëren van legale migratiekanalen.
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“Bij de implementatie van het nieuwe Europese Asiel- en Migratiepact maakt Nederland zich in de EU sterk voor het welzijn van migranten en het handhaven van internationale wetgeving en mensenrechtenstandaarden.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil arbeidsmigratie eerlijker en menswaardiger maken door betere bescherming, handhaving en informatievoorziening. Ze willen misstanden aanpakken, huisvesting loskoppelen van werk, en arbeidsmigranten zelf inspraak geven.
“Arbeidsmigratie blijft belangrijk, maar moeten we eerlijker en beter regelen, met goede huisvesting en gelijke behandeling.”
“We geven arbeidsmigranten een plek aan tafel bij beleidsmakers. De belangen van arbeidsmigranten moeten worden vertegenwoordigd door de arbeidsmigranten zelf.”
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
“Volt pleit ervoor dat vaste en tijdelijke arbeidsovereenkomsten, in sectoren waar structureel misstanden voorkomen, alleen nog maar direct bij een werkgever mogen worden afgesloten.”
“Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
Volt wil dat migranten, asielzoekers en statushouders vanaf dag één kunnen werken en leren, en dat barrières zoals vergunningen en diploma-erkenning worden verlaagd. Dit bevordert integratie en benut talenten.
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
“Voor beroepen in tekortsectoren bouwen we extra stimulansen in, zoals om- en bijscholing. Asielzoekers kunnen ook als zelfstandig ondernemer aan de slag.”
“Waar mogelijk standaardiseren we ook de erkenning van diploma’s van buiten de EU.”
Volt wil meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om legaal te komen werken, studeren of ondernemen, onder andere via tijdelijke visa en een Europese talentpool.
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij.”
“We bouwen een Europese job-tinder (Europese talent pool) zodat arbeidsmigranten van buiten de EU een goed overzicht hebben van de beschikbare banen in de EU.”
Volt erkent het recht op asiel, wil gezinshereniging versnellen, opvang verbeteren en het aantal hervestigingen vergroten. Ze benadrukken het belang van mensenrechten en snelle integratie.
“Wij erkennen ook het recht om asiel aan te vragen.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures.”
“Nederland moet daarom het aantal hervestigingen flink vergroten.”
“We bieden mensen een zinvolle plek in de samenleving. Met hun vaardigheden en talenten dragen zij bij aan onze maatschappij, bijvoorbeeld in sectoren waar een personeelstekort is.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom van migranten beperken via wettelijke maxima, strengere toelatingsprocedures en meer verantwoordelijkheid voor werkgevers en onderwijsinstellingen. Uitzonderingen worden alleen gemaakt voor arbeidsmigratie in de zorg vanwege het personeelstekort.
50PLUS wil de instroom van migranten beperken door strengere regels, het aanpassen van internationale verdragen, en het stellen van maxima aan toelating. Het beleid richt zich op het voorkomen van overbelasting van systemen en het tegengaan van misbruik, met specifieke maatregelen voor verschillende migrantengroepen.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
De partij legt de verantwoordelijkheid voor arbeids- en studiemigratie mede bij werkgevers en onderwijsinstellingen, onder andere door het verhalen van kosten en het beperken van Engelstalig onderwijs. Dit moet leiden tot een beperking van het aantal migranten en het voorkomen van misbruik van sociale voorzieningen.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid voor gerichte arbeidsmigratie in deze sector.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
Om de administratieve lasten te beperken, wil 50PLUS dat arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland verblijven hun opgebouwde AOW-rechten afkopen bij vertrek.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en mensgericht immigratiebeleid, waarin grenzen worden gezien als koloniale relicten en iedereen het recht heeft om vrij te wonen, werken en leven waar die wil. Ze willen universeel verblijfsrecht, directe toegang tot basisvoorzieningen en werk voor alle migranten, en afschaffing van beperkende en discriminerende wetten en procedures. Hun beleid richt zich op het beschermen van mensen in plaats van grenzen, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen en het herstellen van historisch onrecht.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waarin verblijfsvergunningen worden vervangen door universeel verblijfsrecht en migranten dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, ongeacht hun documenten. Dit standpunt is fundamenteel en onderscheidt zich door het expliciet afwijzen van het huidige restrictieve migratiebeleid en het erkennen van grenzen als koloniale constructies.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Grenzen, vaak met willekeur getekend, zijn een koloniaal litteken dat in het heden nog steeds pijn doet. ... Een radicale omslag in ons asiel- en migratiebeleid is nodig. We moeten afrekenen met het gewelddadige grensbeleid en zorgen voor rechtvaardige opvang, veilige migratie en een wereld zonder grenzen.”
BIJ1 wil dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus, gelijke toegang krijgt tot basisvoorzieningen zoals opvang, zorg, werk en onderwijs. Ze willen discriminatie op basis van nationaliteit of status verbieden en de Koppelingswet afschaffen.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
Migranten, inclusief ongedocumenteerden, mogen vanaf dag één werken en studeren. Arbeidsmigranten krijgen gelijke arbeidsrechten en mogen voor meerdere werkgevers werken, met recht op sociale voorzieningen en zelfstandige huisvesting.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
BIJ1 wil een einde maken aan vreemdelingendetentie, deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek. Uitgeprocedeerde en onuitzetbare migranten krijgen alsnog verblijfsrecht, en beroep tegen uitzetting mag in Nederland worden afgewacht.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
“Beroep tegen besluit tot uitzetting mag afgewacht worden in Nederland. Mensen in afwachting worden gesteund en hebben recht op opvang.”
BIJ1 wil een snelle, zorgzame en cultuursensitieve asielprocedure, met een maximale beslistermijn van 8 weken (uitloop tot 6 maanden). De criteria voor familiehereniging worden versoepeld en uitgebreid naar niet-traditionele families.
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
Nederland erkent het koloniale verleden en biedt mensen uit voormalige koloniën een toegankelijke procedure voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit als vorm van herstel.
“Mensen uit voormalige koloniën krijgen via een toegankelijk procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit, waarmee historisch onrecht deels wordt hersteld.”
BIJ1 verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel beperkt, zoals het Asiel- en Migratiepact, en pleit voor afschaffing van Frontex en een solidair Europees asielsysteem.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
De ChristenUnie pleit voor een menswaardig, gecontroleerd en toekomstbestendig immigratiebeleid, waarbij integratie, beheersing van migratiestromen en het stellen van duidelijke voorwaarden centraal staan. Ze willen het aantal studiemigranten beperken, arbeidsmigratie reguleren en asielprocedures versnellen, met nadruk op taal, participatie en terugkeer bij afwijzing. Migranten worden gezien als mensen met waarde, maar wie niet duurzaam kan blijven, moet terugkeren.
De ChristenUnie wil grip krijgen op migratie door het aantal studiemigranten te verminderen, arbeidsmigratie te reguleren (o.a. via tewerkstellingsvergunningen en betere arbeidsvoorwaarden), en asielprocedures te versnellen. Ze zien migratie als oorzaak van bevolkingsgroei en druk op voorzieningen, en willen migratie beperken tot wat Nederland aankan.
“We zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“De overheid heeft hier nauwelijks sturing aan gegeven. Waar er al beleid was, betrof dat vaak stimulerende maatregelen, zoals verengelsing van het onderwijs of het aantrekken van goedkope arbeidskrachten.”
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
De partij stelt dat succesvolle integratie essentieel is en verwacht van migranten dat zij de Nederlandse taal leren, participeren in de samenleving en de grondwettelijke waarden onderschrijven. Dit geldt voor alle groepen migranten, inclusief arbeidsmigranten en gezinsherenigers.
“Het beheersen van de Nederlandse taal, ook door arbeidsmigranten, is daarbij essentieel.”
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
De ChristenUnie is duidelijk dat wie geen blijvende plek heeft in Nederland en terug kan, ook daadwerkelijk moet terugkeren. Dit geldt voor afgewezen asielzoekers en anderen zonder duurzaam verblijfsrecht.
De partij benadrukt het belang van menswaardige opvang, snelle procedures, en bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen zoals vervolgde christenen en kinderen. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen dat hulp aan ongedocumenteerden nooit strafbaar wordt.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld. De ChristenUnie heeft in het bijzonder aandacht voor vervolgde christenen.”
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
De PVV wil immigratie naar Nederland drastisch beperken, met een totale asielstop, het sluiten van de grenzen en het beëindigen van immigratie uit islamitische landen. De partij stelt voor om asielzoekers aan de grens te weigeren, gezinshereniging te stoppen, criminele vreemdelingen direct uit te zetten en internationale verdragen die immigratie mogelijk maken op te zeggen. De kern van hun visie is dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden, waarbij immigratie als een existentiële bedreiging wordt gezien voor de nationale identiteit, veiligheid en verzorgingsstaat.
De PVV wil een volledige asielstop, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd en de grenzen worden gesloten. Dit wordt gemotiveerd door zorgen over overlast, criminaliteit en de druk op de verzorgingsstaat, en het idee dat Nederland "vol" is.
De PVV wil immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, vanuit de overtuiging dat de islam niet verenigbaar is met de Nederlandse samenleving en een bedreiging vormt voor de nationale identiteit.
De partij wil gezinshereniging voor asielzoekers beëindigen en tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs intrekken, met het argument dat delen van Syrië veilig zijn en opvang in de regio mogelijk is.
De PVV stelt voor om vreemdelingen, waaronder statushouders, die veroordeeld zijn voor een misdrijf direct uit te zetten, en mensen met een dubbele nationaliteit te denaturaliseren bij ernstige misdrijven.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten”
De partij wil illegaal verblijf en hulp aan illegalen strafbaar stellen, de Vreemdelingenpolitie uitbreiden en alle illegalen uitzetten.
De PVV wil internationale verdragen die asiel en immigratie mogelijk maken opzeggen en een opt-out bij de EU afdwingen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en hun verblijfsstatus verliezen bij fraude of weigering van werk/woning.
De SGP wil immigratie in alle vormen fors beperken en stelt duidelijke bovengrenzen aan het migratiesaldo. Ze pleiten voor een streng, selectief en tijdelijk asielbeleid, waarbij snelle terugkeer, strenge integratie-eisen en het tegengaan van misbruik centraal staan. Arbeids- en studiemigratie worden aan strikte voorwaarden en quota gebonden, en integratie moet plaatsvinden op basis van christelijke en nationale waarden.
De SGP wil een duidelijke bovengrens aan het migratiesaldo en een integraal beleid dat migratie actief stuurt, omdat zij migratie als oorzaak van demografische druk en integratieproblemen zien.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
Asiel wordt in principe tijdelijk, met snelle en strenge procedures, focus op opvang in de regio, en nadruk op terugkeer van afgewezen asielzoekers. De SGP wil misbruik en langdurige procedures tegengaan.
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die aan hun terugkeer meewerken, kunnen tussen het moment van afkeur en terugkeer rekenen op voorzieningen van bed, bad en brood.”
De SGP stelt hoge eisen aan integratie, met nadruk op taal, kennis van Nederlandse cultuur en christelijke waarden, en een langere naturalisatietermijn.
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“Inburgering dient in ieder geval te leiden tot een basale beheersing van de Nederlandse taal, maar ook tot kennis van historische gebeurtenissen, nationale symbolen (zoals ons volkslied en koningshuis), ons cultureel erfgoed en de manier waarop wij in een rechtsstaat samenleven.”
Arbeids- en studiemigratie worden fors beperkt via quota, strikte voorwaarden en focus op eigen arbeidsmarkt. De SGP ziet arbeidsmigratie als ongezond en wil uitbuiting tegengaan.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Nederland stemt niet in met het EU-plan de poorten te openen en een Tinder voor arbeidsmigranten op te zetten.”
De SGP wil cultuur en religie expliciet meewegen bij toelating, om integratieproblemen te voorkomen en de christelijke identiteit van Nederland te beschermen.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
BBB wil immigratie sterk beperken en beheersbaar maken, met een nadruk op het stellen van harde grenzen aan instroom en het onderscheid maken tussen verschillende typen migranten. De partij pleit voor strengere toelatingseisen, opvang in de regio, het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen, en het ontmoedigen van asiel- en gezinsmigratie, terwijl arbeidsmigratie alleen selectief en tijdelijk wordt toegestaan voor sectoren met tekorten.
BBB ziet immigratie als een belangrijke oorzaak van druk op de samenleving en wil deze daarom fors beperken, met een maximum aan de instroom en een onderscheid tussen typen migranten. De partij wil alleen migranten toelaten die aantoonbare economische of humanitaire meerwaarde hebben, en stelt harde grenzen aan asiel- en gezinsmigratie.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“Beleid inrichten op soort migratie. Als land moeten we behalve sturen op aantallen ook sturen op soort migratie. Dat vraagt om beleidsmatig onderscheid tussen vluchtelingen, arbeidsmigranten en asielmigranten.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
BBB wil asielzoekers zoveel mogelijk buiten Nederland opvangen en asielaanvragen buiten de EU laten behandelen. Dit moet Nederland onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers en de druk op opvang en integratie verminderen.
De partij vindt dat internationale verdragen Nederland belemmeren in het voeren van streng migratiebeleid en wil deze aanpassen of opzeggen, inclusief het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid.”
BBB wil de toelatingseisen voor asiel aanscherpen, financiële prikkels en uitgebreide rechtsbijstand beperken, en gezinshereniging strenger maken door deze te beperken tot het kerngezin en aanvullende eisen te stellen.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin. Gezinshereniging wordt dus strenger.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan voor sectoren met structurele tekorten, met een voorkeur voor tijdelijke en circulaire migratie. BBB wil misstanden bestrijden en de inzet van bestaande migranten optimaliseren.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk. Binnenlandse arbeid en migratie binnen de EU volstaan daarvoor niet altijd. BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
“Circulaire arbeidsmigratie, waarbij vakmensen tijdelijk legaal in Nederland werken en daarna terugkeren, biedt kansen voor wederzijdse ontwikkeling.”
BBB wil sneller overgaan tot uitzetting van afgewezen asielzoekers, illegaliteit strafbaar stellen, en vrijwillige terugkeer stimuleren, met gedwongen uitzetting als stok achter de deur.
De partij wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen op sociale huurwoningen, zodat Nederlanders en migranten gelijk worden behandeld bij toewijzing.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan immigratiebeleid dat arbeidsmigratie in laagbetaalde sectoren ontmoedigt, inzet op betere bescherming en integratie van vluchtelingen, en de regie teruglegt bij de overheid. De partij wil arbeidsmigratie beperken tot noodzakelijke vakkrachten, misstanden en uitbuiting hard aanpakken, en asielprocedures versnellen met oog voor mensenrechten. Tegelijkertijd wordt ingezet op betere registratie, eerlijke verdeling van lasten en baten, en snelle integratie van nieuwkomers.
GroenLinks-PvdA wil de toestroom van arbeidsmigranten beperken tot sectoren waar zij echt nodig zijn, zoals zorg, bouw en energietransitie, en ontmoedigt arbeidsmigratie voor laagbetaald en uitbuitend werk. Dit moet misstanden tegengaan en de druk op huisvesting en voorzieningen verminderen.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe.”
“Soms is arbeidsmigratie nodig om een personeelsvraag in belangrijke sectoren op te vullen, zoals de bouw, zorg en de energietransitie. Wij faciliteren dit waar nodig...”
De partij wil uitbuiting van arbeidsmigranten bestrijden door strengere regulering van uitzendbureaus, hogere boetes, en het verplichten van directe dienstverbanden in risicosectoren. Ook worden economische prikkels voor werkgevers afgeschaft.
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“We willen dat arbeidsmigranten in de sectoren met veel misstanden rechtstreeks in dienst genomen worden, zonder tussenkomst van een uitzendbureau.”
“We versterken de Nederlandse Arbeidsinspectie om uitbuiting tegen te gaan, bijvoorbeeld via hogere boetes.”
Om grip te krijgen op migratie en de impact op wijken te beheersen, wil GroenLinks-PvdA betere registratie van arbeidsmigranten en gemeenten meer zeggenschap geven over nieuwe bedrijvigheid.
“De politiek kan niet sturen op bandbreedtes als onduidelijk is hoeveel migranten er daadwerkelijk in Nederland zijn. Veel arbeidsmigranten zijn nu slecht geregistreerd en daarom niet in beeld. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
“Gemeenten moeten nieuwe bedrijvigheid of uitbreiding stop kunnen zetten als wijken sterk onder druk staan.”
De partij streeft naar een humaan asielbeleid met snelle, zorgvuldige procedures, eerlijke spreiding van asielzoekers, en directe integratie via taalonderwijs en toegang tot werk.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen.”
GroenLinks-PvdA wil irreguliere en gevaarlijke migratieroutes tegengaan door in te zetten op hervestiging van kwetsbare vluchtelingen en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, met respect voor mensenrechten.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
JA21 wil immigratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met als doel de bevolkingsgroei te beheersen, de druk op de woningmarkt en sociale voorzieningen te verlichten, en de Nederlandse cultuur te beschermen. De partij pleit voor een asielstop, strengere eisen voor gezins- en arbeidsmigratie, en het juridisch vastleggen van migratieplafonds. Alleen migranten met aantoonbare meerwaarde voor Nederland zijn welkom; laaggeschoolde arbeidsmigratie en ruimhartige gezinshereniging worden actief ontmoedigd.
JA21 streeft naar een fundamentele stelselwijziging waarbij asielopvang in Nederland wordt beëindigd en vluchtelingen zoveel mogelijk in hun eigen regio worden opgevangen. Dit moet de instroom drastisch beperken en de druk op voorzieningen verminderen.
“JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
Gezinsmigratie wordt gezien als een belangrijke bron van immigratie. JA21 wil de regels aanscherpen, onder andere door inkomenseisen te verhogen, de leeftijdsgrens te verhogen en het aantal toegestane huwelijkspartners te beperken.
“Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
JA21 wil arbeidsmigratie beperken tot hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde voor Nederland, en laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU volledig stoppen. Ook moet arbeidsmigratie beter aansluiten op de Nederlandse arbeidsmarkt.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Arbeidsmigratie mag niet leiden tot Nederland als lagelonenland. JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel.”
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
Om de bevolkingsgroei te beheersen en de woningnood aan te pakken, wil JA21 migratieplafonds wettelijk verankeren en strenge selectie toepassen op arbeidsmigratie en gezinshereniging.
“Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
JA21 wil dat naturalisatie pas na tien jaar mogelijk is en alleen voor migranten die de Nederlandse wetten, normen en waarden volledig omarmen. Ook wordt remigratie bij mislukte integratie bevorderd.
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
“Wie Nederlander wil worden, moet bereid zijn onze wetten, normen, waarden en cultuur te omarmen.”
“Bevorderen van remigratie bij mislukte integratie: (her)invoering van remigratie-uitkeringen.”
NSC wil immigratie fors beperken en strenger reguleren, met een nadruk op het terugdringen van arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie. Ze stellen concrete maxima, willen fiscale voordelen voor migranten versoberen, en pleiten voor strengere toelatingseisen en meer Europese samenwerking. De partij koppelt immigratiebeleid expliciet aan de draagkracht van de samenleving, woningmarkt en sociale samenhang.
NSC wil een jaarlijks maximum stellen aan het migratiesaldo en een wettelijke plicht voor de regering om in te grijpen als dit wordt overschreden. Dit moet de bevolkingsgroei beheersbaar houden en de druk op voorzieningen verminderen.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het strikt noodzakelijk is voor de Nederlandse arbeidsmarkt. NSC wil misstanden aanpakken, een werkgeversheffing invoeren en bedrijven ontmoedigen die afhankelijk zijn van goedkope arbeid.
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
NSC wil de fiscale voordelen voor kennismigranten beperken en de toelatingseisen aanscherpen, zodat alleen specialisten die echt nodig zijn nog worden toegelaten.
De instroom van buitenlandse studenten wordt beperkt op basis van huisvesting en opleidingscapaciteit, met voorrang voor Nederlandse studenten en minder Engelstalige opleidingen.
NSC wil het asielbeleid aanscherpen, opvang in de regio als uitgangspunt nemen en alleen legale, gecontroleerde migratie toestaan. Ze pleiten voor Europese samenwerking en het verplaatsen van asielprocedures naar veilige derde landen.
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en er komen strengere voorwaarden voor bepaalde groepen vluchtelingen, om misbruik en overbelasting te voorkomen.
“Voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
D66 kiest voor een selectief en gereguleerd immigratiebeleid, waarbij arbeidsmigratie gericht wordt ingezet voor sectoren waar tekorten zijn en asielopvang humaan en efficiënt wordt georganiseerd. De partij wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan, innovatie stimuleren om de vraag naar laagbetaalde arbeid te verminderen, en pleit voor een eerlijk, menselijk en Europees afgestemd asielbeleid. D66 benadrukt snelle integratie, fatsoenlijke opvang en het moderniseren van internationale verdragen voor toekomstbestendige bescherming.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar daadwerkelijk tekorten zijn en innovatie stimuleren om de afhankelijkheid van laagbetaalde arbeid te verminderen. De partij stelt strenge eisen aan werkgevers en wil uitbuiting tegengaan, met nadruk op fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden.
“We kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan. De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is. Hogere arbeidskosten maken het voor ondernemers bovendien aantrekkelijker te investeren in innovatie.”
“We zetten sterk in op arbeidsbesparende technologie, zoals automatisering en robotisering.”
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
D66 wil een humaan en efficiënt asielbeleid, met snelle procedures, eerlijke verdeling van opvang, en directe integratie van nieuwkomers. De partij steunt Europese samenwerking, wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren en zet in op hervestiging van erkende vluchtelingen.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
D66 wil snellere procedures en terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus, met afspraken op Europees niveau, maar is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en biedt hulp bij terugkeer of toekomst in Nederland.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
FVD wil immigratie naar Nederland radicaal beperken en remigratie actief stimuleren, omdat zij immigratie zien als een bedreiging voor de Nederlandse cultuur, veiligheid en welvaart. Ze pleiten voor een volledige asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, een naturalisatiestop, en het invoeren van een streng GreenCard-systeem voor tijdelijke arbeidsmigranten. Daarnaast willen ze remigratie financieel aantrekkelijk maken en streven ze naar een negatief migratiesaldo.
FVD wil per direct stoppen met het opnemen van asielzoekers in Nederland en opvang uitsluitend in de regio organiseren. Ze zien asielopvang als een belangrijke aanzuigende factor en willen het COA ontmantelen.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
FVD wil internationale verdragen die migratie faciliteren opzeggen, zoals het VN-vluchtelingenverdrag en Schengen, om volledige controle over de grenzen terug te krijgen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve aan huwelijkspartners en kinderen van Nederlanders) en de permanente verblijfsvergunning afschaffen.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen.”
FVD wil alleen nog tijdelijke, economisch waardevolle en cultureel compatibele arbeidsmigranten toelaten via een streng gereguleerd GreenCard-systeem, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil migranten die niet integreren actief ondersteunen bij terugkeer naar hun land van herkomst, met financiële beurzen en begeleiding, en streeft naar een negatief migratiesaldo.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil dat immigranten pas na tien jaar arbeid aanspraak kunnen maken op sociale voorzieningen en voert een hoge belasting in op geld dat migranten naar het buitenland overmaken.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk te beperken, en stelt een maximum van 40.000 netto migranten per jaar voor. Vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld worden humaan opgevangen, maar arbeidsmigratie wordt gezien als problematisch en moet drastisch worden teruggeschroefd. Werkgevers krijgen meer verantwoordelijkheid, en integratie en eerlijke verdeling van opvang staan centraal.
De SP wil het aantal migranten dat jaarlijks netto in Nederland blijft fors beperken, met name door arbeids-, kennis- en studiemigratie terug te dringen. Dit moet de druk op voorzieningen en wijken verminderen en de integratie bevorderen.
De SP beschouwt arbeidsmigratie als een vorm van moderne slavernij en wil het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven. Werkgevers moeten aantonen dat arbeidsmigranten echt nodig zijn en verantwoordelijk worden voor hun huisvesting en zorg.
“De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij. Er zijn 800 duizend tot 1,2 miljoen arbeidsmigranten in Nederland. Het exacte aantal weet niemand. Ze worden hierheen gehaald door bedrijven en uitgebuit en afgedankt als ze niet meer nodig zijn.”
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
De SP maakt onderscheid tussen vluchtelingen en andere migranten. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld worden humaan opgevangen, maar als het aantal vluchtelingen stijgt, wordt arbeidsmigratie verder beperkt om ruimte te houden voor deze groep.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen, op dit moment zijn dat gemiddeld 18.917 mensen per jaar.”
“Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten. Zo zorgen we ervoor dat we altijd mensen kunnen opvangen die vluchten voor oorlog en geweld.”
De SP vindt dat iedereen die in Nederland komt wonen, direct moet beginnen met het leren van de taal en kennis moet nemen van Nederlandse normen en waarden. Integratie is een recht en een plicht.
“Daarom is het belangrijk dat iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
“Naast taal moet er bij de inburgering aandacht zijn voor de vrijheden en de grondwettelijke rechten en plichten die we in ons land kennen.”
De SP wil dat de opvang van vluchtelingen eerlijk wordt verdeeld over alle gemeenten, ook de rijkste, om spanningen in arme wijken te voorkomen.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
“We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
Het CDA wil immigratie fors beperken en strenger sturen, met nadruk op het beheersen van asielmigratie via Europese samenwerking en het verplaatsen van asielprocedures naar buiten de EU. Tegelijkertijd stelt het CDA eisen aan integratie, snelle arbeidsmarkttoegang voor kansrijke asielzoekers, en strengere regels voor arbeidsmigratie en terugkeer. De partij koppelt rechtvaardigheid aan draagkracht en integratievermogen van de samenleving.
Het CDA wil asielprocedures buiten de EU laten plaatsvinden om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Alleen uitgenodigde asielmigranten mogen naar Europa komen, met een strenge selectie aan de buitengrens en directe terugkeer bij afwijzing.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA beschouwt migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil daarom alle vormen van migratie fors beperken en streng sturen, in lijn met het scenario van gematigde bevolkingsgroei.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Het CDA wil een streng terugkeerbeleid, waarbij uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar zijn. Tegelijk wordt het strafbaar stellen van hulp aan deze groep uitgesloten.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
Het CDA stelt verplichte inburgering en taaltrajecten voor nieuwkomers en arbeidsmigranten centraal, met sancties bij niet-naleving. Integratie begint zo vroeg mogelijk, ook tijdens de asielprocedure.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Inburgeringsplichtigen spreken en schrijven binnen maximaal drie jaar de Nederlandse taal.”
Het CDA wil de instroom van arbeidsmigranten, vooral voor laagbetaald werk, sterk verminderen en stelt bindende eisen aan werkgevers voor huisvesting, taal en terugkeer. Er komt een vakkrachtenregeling voor essentiële beroepen.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen. De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.”
“Er komt een vakkrachtenregeling, die voor bepaalde essentiële beroepen de instroom van vakkrachten reguleert op onder andere aantallen, huisvesting, toegang tot zorg en onderwijs voor de kinderen, met circulariteit voor geselecteerde sectoren als bindende voorwaarde.”
Het CDA wil dat kansrijke asielzoekers snel aan het werk kunnen, met nadruk op leer-werktrajecten en nationale uitrol van succesvolle initiatieven.
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen. Dat kan ook via leer-werktrajecten waarbij taallessen worden gecombineerd met een vakopleiding en werkervaring.”
DENK kiest voor een humaan, ruimhartig en inclusief immigratiebeleid, met nadruk op mensenrechten, snelle integratie en het tegengaan van discriminatie. De partij wil legale migratieroutes creëren, asielprocedures versnellen, gezinshereniging beschermen en de positie van vluchtelingen en arbeidsmigranten verbeteren. DENK pleit voor internationale samenwerking, versoepeling van visumregels met bepaalde landen en het direct aanpakken van misstanden rond arbeidsmigratie.
DENK wil vluchtelingen snel en menswaardig opvangen, met directe toegang tot werk en begeleiding, en verzet zich tegen restrictieve asielwetten. Het doel is vluchtelingen zo snel mogelijk te laten participeren en hun rechtspositie te beschermen.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
DENK ziet internationale samenwerking en het creëren van legale migratieroutes als essentieel om mensenhandel te bestrijden en migratie menswaardig te organiseren. Mensenrechten moeten altijd centraal staan.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil de migratie en mobiliteit vergemakkelijken tussen Nederland en landen waarmee veel Nederlanders een band hebben, door visumregels te versoepelen en diplomatieke relaties te versterken.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
De partij erkent de uitbuiting en discriminatie van arbeidsmigranten als een urgent probleem en wil deze actief bestrijden via strengere handhaving en regelgeving.
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
“Uitwassen in uitzendbranche gaan wij tegen met een vergunningsysteem. Zo pakken wij uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie aan.”
De VVD wil immigratie fors beperken en strenger reguleren, met als doel de bevolkingsgroei te matigen en de druk op voorzieningen te verlagen. Ze pleiten voor een fundamentele hervorming van het asielstelsel (alleen nog hervestiging, geen asielaanvraag in Nederland), strengere selectie op arbeids- en kennismigratie, en veel strengere eisen voor naturalisatie. Alleen migranten die aantoonbaar bijdragen aan de samenleving zijn welkom; fraude, misbruik en overlast worden hard aangepakt.
De VVD wil het asielstelsel fundamenteel wijzigen zodat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen; asiel aanvragen in Nederland wordt onmogelijk. Dit moet de instroom drastisch beperken en ruimte houden voor echte vluchtelingen, terwijl kansarme en overlastgevende asielzoekers worden geweerd.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Arbeids- en kennismigratie worden alleen toegestaan als ze aantoonbaar bijdragen aan de economie; excessen en misbruik worden aangepakt. De VVD wil bedrijven stimuleren minder afhankelijk te zijn van arbeidsmigranten en strengere toelatingseisen hanteren.
“Tegelijkertijd veroorzaakt arbeidsmigratie ook veel problemen. Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën.”
De VVD wil het verkrijgen van het Nederlanderschap aanzienlijk moeilijker maken, met hogere taaleisen, een langere wachttijd, inkomens- of opleidingseisen en een strengere toets op gedrag en afhankelijkheid van sociale voorzieningen.
“Wij willen in ieder geval de standaardtermijn verdubbelen naar tien jaar, de taaleis verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer, voor volwassenen een inkomens- of opleidingseis introduceren, de eis stellen dat een aanvrager niet overmatig aanspraak heeft gemaakt op sociale voorzieningen en de eis stellen dat een aanvrager niet in aanraking met justitie mag zijn geweest.”
De VVD wil fraude en misbruik van verblijfsrecht, schijnerkenningen en overlast door migranten hard aanpakken, onder meer door meer verblijfsvergunningen in te trekken en overlastgevers direct uit te zetten.
De VVD wil een nationale migratiewet die het kabinet verplicht in te grijpen bij te hoge instroom, en streeft naar een opt-out van Europese asielafspraken als Nederland onvoldoende steun krijgt voor streng beleid.