BVNL pleit voor een zeer streng immigratiebeleid met als doel de instroom van asielzoekers en migranten drastisch te beperken. De partij wil een directe asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, versobering van opvang en sociale voorzieningen, en het volledig terugdraaien van Europese invloed op het Nederlandse immigratiebeleid. BVNL koppelt immigratiebeperking expliciet aan het oplossen van problemen op de woningmarkt, in de zorg en het onderwijs.
BVNL wil per direct een volledige asielstop en het opzeggen van het Vluchtelingenverdrag van 1951. De partij stelt dat de huidige immigratiestromen onhoudbaar zijn en dat opvang in de regio de norm moet zijn. Dit standpunt is het fundament van hun immigratiebeleid.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
BVNL wil opvang en voorzieningen voor immigranten en asielzoekers fors versoberen om Nederland minder aantrekkelijk te maken voor migranten. Dit omvat het sluiten van aanmeldcentra, het beëindigen van nieuwe AZC’s, en het afschaffen van voorzieningen voor afgewezen asielzoekers.
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
“Het COA wordt ontbonden omdat deze organisatie niet meer nodig is.”
De partij stelt voor om migratie actief te ontmoedigen via financiële prikkels voor remigratie, streng optreden tegen illegaliteit, en het strafbaar stellen van illegaliteit. Ook worden asielprocedures versneld en mogelijkheden tot beroep beperkt.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Regelgeving gaat op de schop, waarbij procedures worden versneld, mogelijkheden om in beroep te gaan worden geschrapt en dwangsommen worden afgeschaft.”
BVNL wil dat Nederland volledige zeggenschap terugneemt over het immigratie- en asielbeleid, desnoods door het EU-lidmaatschap te heroverwegen. Europese afspraken zoals de Dublin-regels moeten strikt worden nageleefd.
“De Dublin-afspraken worden in ere hersteld, waardoor vluchtelingen in het eerste land van aankomst asiel moeten aanvragen. Iedereen die Nederland binnenkomt via Duitsland of België kan dus geen asiel aanvragen.”
“Indien Nederland niet meer zeggenschap krijgt over het asielbeleid en het stikstofbeleid dan kunnen we het EU-lidmaatschap verruilen voor een associatieverdrag.”
BVNL wil dat immigranten alleen tijdelijk mogen verblijven, met strenge voorwaarden voor verlenging en naturalisatie. Integratie, taalbeheersing en economische zelfredzaamheid zijn harde eisen; bij niet-naleving volgt uitzetting.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Het aanvragen van een Nederlands paspoort kan pas na 10 jaar, in plaats van na 5 jaar.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL koppelt het beperken van immigratie direct aan het oplossen van het woningtekort en het ontlasten van sociale voorzieningen.
“Om weer betaalbaar te kunnen wonen, moeten vraag en aanbod op de woningmarkt weer in balans komen door meer woningen te bouwen en immigratiebeperkende maatregelen te nemen.”
“Voer een asielstop in. De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
“Geen voorrang meer voor een sociale woning voor statushouders.”
BBB wil de immigratie naar Nederland fors beperken door strengere regels, een lagere instroom en meer nationale zeggenschap, ook als dat betekent dat Europese regels moeten worden opgerekt of aangepast. De partij pleit voor het moderniseren van internationale verdragen, opvang buiten de EU, het stellen van een maximum aan asielzoekers, strengere selectie aan de grens en het beperken van gezinshereniging. BBB wil Nederland onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers en streeft naar meer nationale controle over migratiebeleid, desnoods via een opt-out uit het Europese asieldossier.
BBB vindt dat Nederland de asielinstroom drastisch moet beperken, onder meer door een maximum te stellen, strengere toelatingseisen te hanteren en opvang vooral buiten Nederland te organiseren. De partij ziet de huidige instroom als onhoudbaar en wil alleen nog opvang voor echte vluchtelingen, bij voorkeur in de regio.
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“BBB kiest voor strenge, maar rechtvaardige maatregelen om de instroom daadwerkelijk te beperken. Want dweilen doe je niet met de kraan open.”
“De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
BBB wil meer nationale controle over het migratie- en asielbeleid, zelfs als dat betekent dat Europese regels moeten worden opgerekt of dat Nederland een opt-out uit het Europese asieldossier moet krijgen. De partij vindt dat Nederland niet langer "gegijzeld" mag worden door Brussel en wil verdragen moderniseren.
“We laten ons niet langer gijzelen door Brusselse papieren werkelijkheden. Nederland is nu vaak aantrekkelijker voor asielzoekers dan andere EUlanden. We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd. Dankzij een voorstel van BBB zal Nederland hier werk van maken in Brussel.”
BBB wil dat asielaanvragen voortaan buiten de EU worden afgehandeld en opvang zoveel mogelijk in de regio plaatsvindt. Dit moet voorkomen dat kansarme asielzoekers naar Nederland reizen en de druk op opvanglocaties verminderen.
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
“BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst. We sluiten hiertoe deals met derde landen, zodat mensen niet langer de gevaarlijke reis over zee hoeven te maken.”
BBB wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin, de verblijfsduur verkorten en de mogelijkheid tot een permanente verblijfsvergunning afschaffen. Ook wordt de nareis voor subsidiair beschermden verder beperkt.
“Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin. Gezinshereniging wordt dus strenger.”
BBB wil strengere grenscontroles, het Dublinprincipe strikt handhaven en illegaliteit strafbaar stellen. Dit moet voorkomen dat migranten zonder verblijfsvergunning Nederland binnenkomen en het verblijf van afgewezen asielzoekers ontmoedigen.
“De kans dat migranten zonder verblijfsvergunning ongecontroleerd uit een veilig (buur)land Nederland in komen, moet steeds verder omlaag. Daarom zijn effectieve grenscontroles nodig. Het Dublinprincipe moet door een strenge grensbewaking zo strikt mogelijk worden gehandhaafd.”
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
BBB wil Nederland expliciet onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers door streng beleid, beperking van rechten en het ontmoedigen van verblijf.
“We zorgen er niet alleen voor dat dit niet langer het geval is, we maken Nederland zelfs onaantrekkelijker voor asielzoekers.”
“Nederland maakt zich in Brussel sterk voor het moderniseren van verdragen en meer nationale zeggenschap. BBB wil Nederland met opvang in de regio, terugkeerhubs buiten Nederland en een strengere veiligheidsnorm onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers.”
NSC wil de immigratie naar Nederland fors beperken door strengere regels in te voeren voor arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie, met nadruk op nationale regie en Europese samenwerking. De partij pleit voor selectieve toelating, beperking van instroom, en het moderniseren van het Europese migratie- en asielbeleid, inclusief opvang in de regio en het stellen van een jaarlijks migratiesaldo. Concrete voorstellen zijn onder meer een Wet verantwoorde migratie, werkgeversheffingen, versobering van regelingen voor kennismigranten, en het uitvoeren van het Europees Migratiepact.
NSC wil de instroom van migranten op alle terreinen (arbeid, kennis, studie, asiel) fors beperken en strenger reguleren, omdat de huidige instroom volgens hen te groot is voor de draagkracht van de samenleving. Ze stellen selectieve toelating, versobering van regelingen en het stellen van een migratiesaldo als kernmaatregelen.
“We staan voor een streng en realistisch migratiebeleid. Niet gebaseerd op loze kreten die praktisch niet uitvoerbaar zijn, maar op werkbare en effectieve maatregelen. Dat betekent dat we ons niet alleen focussen op asielmigratie maar alle vormen van migratie aanpakken: arbeidsmigratie, kennismigratie, studiemigratie en asielmigratie.”
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
“Minder arbeidsmigratie. We pakken misstanden en uitbuiting streng aan. Onderbetaalde arbeidsmigranten (zoals in delen van de vleessector) mogen geen verdienmodel zijn. Minder privileges voor kennismigranten (expats). Minder studiemigratie. Nederlandse studenten hebben voorrang en er komen flink minder Engelstalige opleidingen. Minder asielmigratie. Door strenge en realistische maatregelen met opvang in de regio.”
NSC ziet effectieve Europese samenwerking als noodzakelijk om migratie te beperken en wil het Europees Migratiepact uitvoeren, procedures aan de buitengrens afhandelen en asielaanvragen in veilige derde landen mogelijk maken. Ze zijn bereid tot nationale maatregelen of een opt-out als Europese afspraken tekortschieten.
“De invoering van het Europees Asiel- en Migratiepact is daarom van groot belang. Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld. Het migratiepact biedt bovendien een basis om nationaal strenge wetgeving in te voeren.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie.”
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
NSC wil arbeids- en kennismigratie beperken tot wat strikt noodzakelijk is voor de Nederlandse economie, met strengere eisen, arbeidsmarkttoetsen, versobering van fiscale voordelen en werkgeversheffingen.
“Onder bepaalde omstandigheden moeten lidstaten weer de mogelijkheid krijgen om de instroom van arbeidsmigranten te reguleren, waarbij een EU-quotum voor bepaalde sectoren een optie is. Voor toelating van arbeidsmigranten van buiten de EU gaat een arbeidsmarkttoets gelden.”
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
NSC wil het asielbeleid aanscherpen, opvang in de regio als uitgangspunt nemen, procedures versnellen en beperken, en opvang in Nederland versoberen voor kansarme asielzoekers.
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“Een modern asielstelsel betekent geen illegale en inhumane migratiestromen meer, maar opvang in de regio en een legale, gelimiteerde en gecontroleerde migratie naar de Europese Unie.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken.”
NSC wil het aantal internationale studenten beperken, de Nederlandse taal weer de norm maken, en de toegang tot studiefinanciering voor EU-studenten aanscherpen.
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden.”
“Opleidingen in het hoger onderwijs worden standaard weer in de Nederlandse taal aangeboden om het aantal internationale studenten te verminderen.”
“We willen een wachttijd instellen voor het recht op een studiebeurs. En de regels in de EU zo aanpassen dat er voor EU-studenten pas bij veel meer werkuren recht ontstaat op een Nederlandse beurs.”
JA21 wil de immigratie naar Nederland fors beperken door strengere regels, minder instroom en een fundamentele herziening van het Europese en nationale migratiebeleid. De partij pleit voor opvang van vluchtelingen in de regio, het aanscherpen van internationale verdragen, strengere selectie en beperking van gezins- en arbeidsmigratie, en het juridisch vastleggen van migratieplafonds. Hun visie is gericht op het herstellen van nationale soevereiniteit en het beschermen van de Nederlandse samenleving tegen de negatieve gevolgen van hoge migratie.
JA21 wil dat asielzoekers niet langer in Nederland worden opgevangen, maar in hun eigen regio of in derde landen buiten de EU. Dit moet de instroom naar Nederland drastisch verminderen en het huidige asielsysteem vervangen.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“In EU-verband moet Nederland prioriteit geven aan opvang in de regio, het externaliseren van de asielprocedure, return hubs, en het aanscherpen van het aankomende EU-migratiepact.”
“Deals met partnerlanden voor asielopvang buiten de EU.”
JA21 vindt dat internationale verdragen zoals het EVRM en het VN Vluchtelingenverdrag verouderd zijn en de nationale soevereiniteit beperken. Ze willen deze verdragen moderniseren om strengere migratieregels mogelijk te maken.
JA21 wil migratie juridisch beperken via plafonds en strengere selectie, met name voor gezins- en arbeidsmigratie. Alleen migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland zijn welkom.
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom. Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie... worden aangescherpt.”
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
JA21 steunt Europese samenwerking voor grensbewaking en beperking van instroom, maar verzet zich tegen herverdeling van asielzoekers binnen de EU (spreidingswet) en wil nationale zeggenschap behouden.
“JA21 steunt de beperkende maatregelen die voortvloeien uit het aanstaande EU-migratiepact, zoals de versterking van de EU-buitengrenzen, en zal strikt toezien op de implementatie hiervan. Tegelijkertijd introduceert het pact een herverdelingsmechanisme van asielzoekers binnen Europa waarmee het pact in feite neerkomt op een EU-spreidingswet.”
“De Spreidingswet zo snel mogelijk, maar uiterlijk vóór 1 februari 2026 intrekken om zo een nieuwe verplichte ronde te voorkomen, conform de moties-Eerdmans.”
JA21 wil illegaliteit strafbaar stellen, streng handhaven op terugkeer van afgewezen asielzoekers en arbeidsmigranten zonder verblijfsgrond, en criminele migranten sneller uitzetten.
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken...”
“Criminele asielzoekers en statushouders met een verblijfsvergunning uitzetten door aanscherping van de criteria binnen de Vreemdelingenwet 2000.”
De PVV wil immigratie en asiel vrijwel volledig stoppen door de grenzen te sluiten, strengere regels in te voeren en bestaande internationale verdragen op te zeggen. De partij pleit voor een totale asielstop, het weigeren van asielzoekers aan de grens, het beëindigen van gezinshereniging en het afdwingen van een opt-out op Europees asiel- en immigratiebeleid. De PVV wil Nederland zelf laten beslissen over immigratie, met harde maatregelen tegen illegaliteit, dubbele nationaliteit en opvang van asielzoekers.
De PVV wil een volledige asielstop en directe weigering van asielzoekers aan de grens, met inzet van het leger en technologie. Dit wordt gemotiveerd door de wens om de instroom van (niet-westerse) vreemdelingen te stoppen en Nederland te beschermen tegen overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat.
De PVV wil gezinshereniging volledig stopzetten en remigratie van vreemdelingen bevorderen. Dit wordt gezien als noodzakelijk om de instroom verder te beperken en de uitstroom te vergroten.
De PVV wil een opt-out op Europees asiel- en immigratiebeleid afdwingen door het inzetten van veto’s en het weigeren van de Nederlandse EU-bijdrage. De partij ziet Europese regels als belemmerend voor nationale controle over immigratie.
“Opt-out op asiel en immigratie bij de EU afdwingen met inzet vetorecht”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
“Net als bij ons streven om tot een opt-out voor immigratie en asiel te komen, zetten we hier ons vetorecht in.”
De PVV wil internationale verdragen die volgens hen immigratie beperken, zoals het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, opzeggen. Dit om volledige nationale soevereiniteit over immigratiebeleid te verkrijgen.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Ook gaan we alle verdragen die ons dwarsbomen – zoals het VN-Vluchtelingenverdrag, het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Europees Verdrag inzake Nationaliteit – opzeggen.”
De PVV wil naturalisatie pas na 15 jaar legaal verblijf toestaan, dubbele nationaliteit verbieden en illegaliteit strafbaar stellen. Dit moet misbruik van het systeem tegengaan en de binding met Nederland versterken.
Het CDA wil de immigratie naar Nederland fors beperken door strengere regels, minder instroom en een stevig Europees beleid. Ze pleiten voor asielaanvragen buiten de EU, een strengere bescherming van de Europese buitengrenzen, en het aanpassen van internationale verdragen. De partij wil alleen opvang bieden aan mensen die echt bescherming nodig hebben, met snelle terugkeer voor afgewezen asielzoekers en duidelijke voorwaarden voor gezinshereniging en arbeidsmigratie.
Het CDA wil dat asielaanvragen voortaan buiten de EU worden behandeld om mensensmokkel te stoppen en de instroom te beperken. Alleen uitgenodigde asielmigranten mogen naar Europa komen, waarbij Europa het voortouw neemt in het aanpassen van internationale verdragen.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Meer grip op migratie – Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
Het CDA wil de Europese buitengrenzen strenger beschermen en asielprocedures direct aan de grens afhandelen, met snelle terugkeer bij afwijzing. Frontex wordt opgeschaald en er komen migratieovereenkomsten met buurlanden.
“Strengere bescherming van de Europese buitengrenzen. Frontex wordt opgeschaald.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
“We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale mensensmokkel en het meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers.”
Het CDA wil het Vluchtelingenverdrag en het EVRM aanpassen in samenwerking met de VN, zodat het Europese migratiepact de basis vormt voor nationaal asielbeleid.
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel.”
Het CDA erkent dat migratie de belangrijkste oorzaak is van bevolkingsgroei en wil daarom op alle vormen van migratie streng sturen, in lijn met een scenario van gematigde bevolkingsgroei.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Het CDA wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en stelt voorwaarden aan gezinshereniging voor mensen met tijdelijke bescherming, zoals wachttijd, inkomen en huisvesting.
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar worden gesteld, om grip op migratie te houden.
De VVD wil de immigratie en asielinstroom fors beperken door strengere regels, een fundamentele stelselwijziging en meer Europese samenwerking. Ze pleiten voor het beëindigen van asielaanvragen aan de Nederlandse grens, alleen nog hervestiging van vluchtelingen op basis van draagkracht, en het aanscherpen van Europese buitengrenzen en regels. Nederland moet hierin een leidende rol nemen, met nationale maatregelen als Europese afspraken uitblijven.
De VVD wil het huidige asielsysteem fundamenteel veranderen: asielaanvragen in Nederland worden afgeschaft, vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging komen, en het aantal wordt bepaald door de draagkracht van Nederland. Dit moet de instroom drastisch beperken en ruimte houden voor echte vluchtelingen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
“Daarom willen we dat er een stelselwijziging komt waarbij vluchtelingen alleen nog maar naar Nederland komen via hervestiging.”
“Het nieuwe asielsysteem dient bij voorkeur op Europees niveau ingevoerd te worden, maar als dit te lang duurt willen wij dat Nederland hierin alleen optrekt.”
De VVD stelt voor om de regels voor asiel en migratie fors aan te scherpen, onder meer door het strafbaar stellen van illegaal verblijf, het verkorten van verblijfsvergunningen, het afschaffen van dwangsommen, en het versoberen van opvang. Ook willen ze criminele en overlastgevende asielzoekers direct uitzetten.
“schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen, schaffen we de dwangsommen af en stellen we illegaal verblijf strafbaar.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
De VVD vindt dat effectieve beperking van migratie alleen mogelijk is met strengere Europese buitengrenzen en een streng Europees asielbeleid. Nederland moet hierin het voortouw nemen, samenwerken met gelijkgestemde landen, en pleiten voor sancties tegen EU-lidstaten die zich niet aan de regels houden.
“De meest effectieve plek om illegale migranten tegen te houden is niet aan de nationale grens, maar aan de Europese buitengrens. Legers aan de EU-buitengrenzen krijgen meer bevoegdheden om migranten tegen te houden.”
“Een streng asielbeleid begint en eindigt niet aan de Nederlandse landsgrenzen, maar aan de Europese buitengrenzen. Daarom willen wij dat onze stelselwijziging niet alleen nationaal, maar ook Europees beleid wordt.”
“Het Europese asiel- en migratiepact is een goed middel om de asielinstroom drastisch te beperken en terugkeer te bevorderen. Dit pact werkt alleen als alle EU-lidstaten zich eraan houden. Daarom willen wij dat de Europese Commissie EU-lidstaten sanctioneert die weigeren de strengere regels van het pact uit te voeren.”
Als Europese samenwerking onvoldoende oplevert, wil de VVD dat Nederland een opt-out krijgt op EU-afspraken over asiel en migratie, zodat het eigen beleid kan voeren.
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
De VVD wil arbeids- en kennismigratie strenger selecteren en beperken tot sectoren waar Nederland echt behoefte aan heeft, en excessen en misbruik tegengaan. Ook moet de afhankelijkheid van arbeidsmigratie worden verminderd.
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“We bouwen de regeling daarom om tot een Toptalentenregeling, gericht op buitenlands talent dat essentieel is voor onze kennisintensieve economie en groeitechnologieën. ... en scherpen de toelatingseisen aan, bijvoorbeeld via een aanvullende opleidingseis.”
De VVD wil internationale verdragen moderniseren zodat strengere nationale maatregelen mogelijk worden, zoals het uitzetten van criminele asielzoekers en opvang in de regio.
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven. Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming en actieve selectie.”
BIJ1 is radicaal tegen strengere immigratieregels, beperking van instroom en restrictief Europees migratiebeleid. De partij pleit juist voor open grenzen, universeel verblijfsrecht, afschaffing van beperkende EU-afspraken en een menswaardig, solidair asielbeleid. BIJ1 wil dat Nederland zich actief verzet tegen Europese en nationale maatregelen die migratie beperken of asielprocedures verscherpen.
BIJ1 streeft naar het opheffen van grenzen voor migratie en het vervangen van verblijfsvergunningen door universeel verblijfsrecht. Dit betekent dat iedereen, ongeacht herkomst of documenten, zich vrij in Nederland moet kunnen vestigen en dezelfde rechten krijgt als Nederlanders. Dit standpunt is een directe afwijzing van strengere regels of beperking van instroom.
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
BIJ1 verzet zich expliciet tegen Europese afspraken en wetgeving die migratie beperken of asielprocedures verscherpen. De partij wil dat Nederland zich binnen de EU inzet voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, het beëindigen van migratiedeals, en het afschaffen van Frontex. BIJ1 pleit voor een solidair asielsysteem met eerlijke verdeling, zonder grensgeweld of detentie.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland pleit binnen de Europese Unie actief voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, en een betere toegang tot asielprocedures. Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid.”
“Nederland draagt niet langer bij aan Europees grensgeweld. Het betaalt niet mee aan grenspolitie, wapens of hekken, detentie of quasi-detentie faciliteiten: binnen de EU en wereldwijd. Ook start Nederland geen zogenaamde ‘transit-’ of ‘terugkeerhubs’.”
“Nederland klaagt de Europese Commissie aan voor het niet handhaven van mensenrechten en pleit voor afschaffing van Frontex. Er komt een nieuw humanitair EU-agentschap dat reddingsoperaties ondersteunt en hulpverleners beschermt.”
BIJ1 wil nationale regels die migratie beperken of de instroom verminderen juist afschaffen of versoepelen. Dit betreft onder andere het afschaffen van de inburgeringstoets, het versoepelen van familiehereniging, het stoppen met deportaties en het sluiten van detentiecentra.
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU.”
“Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl).”
BIJ1 ziet migratie als een fundamenteel mensenrecht en verwerpt het idee van illegale migratie. De partij wil dat mensen vrij zijn om te wonen en werken waar ze willen, zonder discriminatie op basis van nationaliteit of verblijfsstatus.
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
“Wij willen bouwen aan een wereld waarin mensen kunnen kiezen waar zij willen wonen, werken en leven. Ongeacht nationaliteit, religie, gender, verblijfsstatus of achtergrond, geen mens is illegaal en iedereen verdient wat zij nodig hebben.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan migratiebeleid met actieve sturing op minder arbeidsmigratie, strengere regels voor laagbetaalde arbeid en een Europees asielbeleid gebaseerd op het EU-migratiepact. Ze willen de instroom van arbeidsmigranten beperken tot noodzakelijke vakkrachten, misstanden aanpakken en asielprocedures versnellen, terwijl ze vasthouden aan mensenrechten en internationale verdragen.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken door strengere eisen te stellen aan werkgevers, het ontmoedigen van laagbetaalde arbeid en het afschaffen van fiscale voordelen voor sectoren met veel arbeidsmigranten. Alleen noodzakelijke vakkrachten en echte kennismigranten worden gefaciliteerd, met als doel de druk op huisvesting en voorzieningen te verminderen.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Er worden jaarlijks steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland gehaald. Twee derde van hen is afkomstig uit de EU. Zij hebben vaak laagbetaalde banen. De kosten en baten van arbeidsmigratie zijn niet eerlijk verdeeld.”
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning.”
“Onrechtvaardige fiscale voordelen voor sectoren schaffen we af, ook voor sectoren met veel arbeidsmigranten.”
“Gemeenten moeten nieuwe bedrijvigheid met laagbetaalde arbeid kunnen weren.”
De partij wil een gematigde bevolkingsgroei door het migratiesaldo actief te sturen, met een duidelijke bandbreedte voor het aantal migranten per jaar. Dit moet de druk op ruimte, volkshuisvesting, zorg en onderwijs beheersbaar houden.
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
“Een gematigde bevolkingsgroei kan alleen als we ons richten op de toenemende vraag naar arbeidsmigratie.”
GroenLinks-PvdA wil het Europese Migratie- en Asielpact uitvoeren, met snelle en eerlijke procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers en een evenredige verdeling van kansrijke asielzoekers over EU-lidstaten. Mensenrechten en internationale verdragen blijven leidend.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“We baseren ons beleid en onze asielwetgeving op het EU asiel- en migratiepact: snelle en zorgvuldige procedures aan de buitengrens, effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is.”
De partij wil misstanden bij arbeidsmigratie hard aanpakken, onder meer door strengere registratie, vergunningseisen voor uitzendbureaus en het verbieden van malafide constructies. Dit moet uitbuiting tegengaan en de regie teruggeven aan de overheid.
“Veel arbeidsmigranten zijn nu slecht geregistreerd en daarom niet in beeld. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“We willen deze route inperken door deze detachering onder een bepaalde inkomensgrens of met een uitzendcontract te verbieden.”
De SGP wil de immigratie naar Nederland fors beperken door strengere regels, duidelijke bovengrenzen en het beperken van de instroom, zowel op nationaal als Europees niveau. Ze pleiten voor strikte voorwaarden en quota voor arbeids- en studiemigratie, een harde aanpak van misbruik en uitbuiting, en een stevige inzet op Europese samenwerking voor grensbewaking en terugkeer. De partij verzet zich tegen versoepeling van EU-regels die migratie vergemakkelijken en wil meer nationale zeggenschap over het migratiebeleid.
De SGP wil een wettelijk vastgelegde bovengrens voor het migratiesaldo en dwingende maatregelen bij overschrijding, om grip te krijgen op de instroom en de demografische gevolgen van migratie te beheersen.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
De SGP wil het aantal arbeids- en studiemigranten fors beperken door strikte voorwaarden, quota en het afschaffen van prikkels die migratie stimuleren. Alleen voor cruciale vakkrachten wordt een uitzondering gemaakt.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Boetes voor uitbuiting van arbeidskrachten worden verhoogd en verkeerde fiscale prikkels die arbeidsmigratie stimuleren, verdwijnen.”
“Een EU-bovengrens limiteert het aantal arbeidsmigranten dat jaarlijks de EU binnenkomt.”
De SGP verzet zich tegen EU-plannen die migratie vergemakkelijken en wil dat Nederland meer mogelijkheden krijgt om zelf de instroom te beperken, inclusief het niet instemmen met versoepeling van visumplichten en het stellen van nationale voorwaarden.
“Nederland stemt niet in met het EU-plan de poorten te openen en een Tinder voor arbeidsmigranten op te zetten.”
“Er komt geen versoepeling van de visumplicht voor Turkije, waardoor 85 miljoen Turkse burgers de EU vrij zouden mogen inreizen en zich hier als EU-burger kunnen vestigen.”
“Binnen de EU moeten meer mogelijkheden komen om waar nodig het aantal arbeidsmigranten te beperken, bijvoorbeeld met werk- of woonvergunningen.”
De SGP wil dat Nederland in EU-verband inzet op strengere buitengrenscontrole, snelle beoordeling van asielaanvragen en harde afspraken over terugkeer van uitgeprocedeerden, inclusief het gebruik van drukmiddelen tegen landen die niet meewerken.
“Spoedige implementatie van het EU-migratiepact draagt bij aan verscherpte buitengrenscontrole en onmiddellijke beoordeling van aanvragen, zodat effectief onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen en (economische) migranten. De laatste categorie mag de EU niet betreden.”
“Om terugkeer te bevorderen worden in nationale en Europese (handels)overeenkomsten voortdurend afspraken gemaakt over terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers. Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
De SGP wil het asielsysteem hervormen door procedures te versnellen, herhaalde kansloze aanvragen te beperken en het indienen van nieuwe aanvragen vlak voor uitzetting onmogelijk te maken.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Verkend wordt hoe een nieuwe aanvraag vlak voor uitzetting onmogelijk kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door het instellen van een periode na de laatste procedure waarbij het redelijkerwijs uitgesloten is dat er nieuwe feiten zijn aan te voeren.”
De SP wil de immigratie naar Nederland fors beperken door strengere regels voor arbeids-, kennis- en studiemigratie, met als doel het migratiesaldo te verlagen tot circa 40.000 per jaar. Ze pleiten voor meer nationale regie, strengere Europese afspraken tegen arbeidsmigratieconstructies, en een eerlijkere verdeling van vluchtelingen binnen Europa. De nadruk ligt op het beschermen van sociale voorzieningen, het tegengaan van uitbuiting en het waarborgen van draagvlak voor opvang van echte vluchtelingen.
De SP wil het totale migratiesaldo structureel verlagen, vooral door minder arbeids-, kennis- en studiemigratie toe te staan. Dit moet de druk op voorzieningen verminderen en de integratie bevorderen, terwijl er ruimte blijft voor opvang van mensen die vluchten voor oorlog en geweld.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
De SP wil het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven door werkvergunningen in te voeren, werkgevers verantwoordelijk te maken voor huisvesting en zorg, en misstanden hard aan te pakken. Ze zien arbeidsmigratie als een verdienmodel dat leidt tot uitbuiting en druk op sociale voorzieningen.
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren. Hiervoor moet het kabinet zich samen met andere landen in EU verband hard maken.”
“Ook de aantallen arbeidsmigranten [worden] fors teruggeschroefd.”
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
De SP wil dat Nederland zich in EU-verband inzet om het ronselen van arbeidsmigranten van buiten Europa via schimmige constructies te verbieden. Dit moet braindrain en ontwrichting van herkomstlanden tegengaan.
“Het kabinet moet zich in EU verband hard maken om deze constructie te verbieden en een dergelijk verbod voor Nederland mogelijk te maken.”
De SP wil het aantal studiemigranten beperken door meer opleidingen in het Nederlands aan te bieden en belastingvoordelen voor expats af te schaffen, om verdringing en afhankelijkheid van buitenlandse studenten tegen te gaan.
De SP wil dat vluchtelingen eerlijker over EU-lidstaten worden verdeeld en dat opvang in de regio wordt versterkt, met menswaardige opvang als voorwaarde voor Europese migratieafspraken.
“Vluchtelingen eerlijk verdelen in Europa. Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren.”
“Wij staan open voor migratieafspraken, op voorwaarde dat de opvang op een menswaardige manier plaatsvindt.”
FVD wil immigratie naar Nederland radicaal beperken door strengere regels, het volledig stoppen van asielopvang, en het beëindigen van Europese en internationale verplichtingen op dit gebied. Ze pleiten voor nationale controle over het migratiebeleid, een naturalisatiestop, remigratie van bestaande migranten, en het opzeggen van verdragen zoals Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag.
FVD wil de instroom van asielzoekers volledig stoppen, lopende procedures beëindigen en opvanglocaties sluiten. Ze vinden dat opvang in de regio de norm moet worden en dat Nederland niet langer verplicht moet zijn asielzoekers op te nemen.
FVD wil alle internationale en Europese verdragen die migratie reguleren opzeggen, zodat Nederland volledige zeggenschap krijgt over het eigen immigratiebeleid. Dit omvat het verlaten van de EU en het opzeggen van Schengen, het VN-vluchtelingenverdrag en het Marrakechpact.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
FVD wil geen permanente verblijfsvergunningen meer verstrekken, een naturalisatiestop van tien jaar invoeren, en alleen tijdelijke verblijfsvergunningen onder strikte voorwaarden toestaan. Ze willen dat migranten periodiek hun nut en noodzaak voor Nederland moeten aantonen.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen...”
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
FVD wil actief inzetten op remigratie van migranten en hun nakomelingen die niet integreren, door financiële beurzen en begeleiding aan te bieden. Het doel is een negatief migratiesaldo te bereiken.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil alleen nog tijdelijke, economisch waardevolle en cultureel compatibele arbeidsmigranten toelaten via een streng gereguleerd GreenCard-systeem, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We introduceren een streng gereguleerd Green-Card-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil dat immigranten pas na tien jaar arbeid aanspraak kunnen maken op sociale voorzieningen en wil een hoge belasting op geldtransfers naar het buitenland invoeren.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken... zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid met als doel de instroom van migranten te beperken, onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie, en te streven naar een gemeenschappelijk Europees asielbeleid met versterkte buitengrenzen. De partij wil het Vluchtelingenverdrag aanpassen, een maximum instroom afspreken, economische migratie beperken, en opvang in de regio als norm stellen. Uitzonderingen op het strenge beleid zijn alleen mogelijk voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg.
50PLUS wil de instroom van migranten beperken door strengere toelatingscriteria, het stellen van maxima, en het beperken van rechten voor bepaalde groepen. Het onderscheid tussen asiel, arbeids- en studiemigratie is hierbij leidend, met als doel overbelasting van systemen te voorkomen.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
50PLUS pleit voor een gemeenschappelijk Europees asielbeleid, waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de norm is. Dit moet voorkomen dat individuele landen overbelast raken en zorgt voor een gezamenlijke aanpak van migratie.
Hoewel het beleid in de basis streng is, erkent 50PLUS dat voor de zorgsector een uitzondering nodig is vanwege het groeiende personeelstekort. Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg wordt daarom toegestaan.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
De ChristenUnie pleit voor een gematigd en gecontroleerd migratiebeleid, waarbij de instroom van migranten – zowel arbeids-, studie- als asielmigranten – wordt beperkt en beter gereguleerd, vooral via Europese samenwerking. De partij wil strengere voorwaarden aan arbeids- en studiemigratie, snelle en rechtvaardige asielprocedures, en meer grip op arbeidsmigratie door sectorale vergunningen en integratie-eisen. Tegelijkertijd blijft het uitgangspunt dat migratie menswaardig en toekomstbestendig moet zijn, met oog voor internationale verplichtingen en mensenrechten.
De ChristenUnie wil de instroom van arbeidsmigranten beperken door strengere voorwaarden te stellen, sectorale vergunningen in te voeren en uitbuiting tegen te gaan. Dit moet innovatie stimuleren en de druk op voorzieningen verminderen.
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“De groei van laagbetaalde arbeid en het aanbod van arbeidsmigranten remt innovatie en robotisering en legt een te grote druk op voorzieningen die schaars zijn.”
“Arbeidsmigratie is daarbij geen eenvoudig antwoord voor de oplossing van onze structurele tekorten.”
De partij wil het aantal internationale studenten terugdringen om de druk op voorzieningen te verlichten en stelt verplichte taallessen en meer integratie voor.
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
De ChristenUnie ondersteunt een snelle, rechtvaardige en striktere asielprocedure op Europees niveau, met meer toezicht en selectie buiten Europa, maar met waarborgen voor mensenrechten.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact. Het pact biedt de mogelijkheid tot snelle procedures en een strikter toezicht op mensen die elders in de EU zijn aangekomen.”
“Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
De partij streeft naar een gematigde bevolkingsgroei door migratie te begrenzen binnen een door experts geadviseerde bandbreedte.
“De ChristenUnie (over een tijdsperiode van tien jaar gezien) streven naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte zoals geschetst door de staatscommissie.”
De ChristenUnie wil dat arbeidsmigranten (ook uit de EU) verplicht worden tot integratie en het leren van de Nederlandse taal, om parallelle samenlevingen te voorkomen.
“Arbeidsmigranten zijn nu niet verplicht Nederlands te leren en in te burgeren. In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
De partij wil Europese afspraken over migratie, maar benadrukt dat lidstaten zeggenschap moeten houden over hun eigen migratiebeleid.
“Voor de ChristenUnie is subsidiariteit het uitgangspunt: besluiten worden genomen op het laagst mogelijke niveau, zo dicht mogelijk bij mensen. Wij verzetten ons tegen Europese bemoeizucht...”
DENK is uitgesproken tegen strengere immigratieregels en pleit juist voor een humaan, ruimhartig en inclusief migratie- en asielbeleid. De partij wijst strengere asielwetten en beperking van instroom af, wil legale migratieroutes creëren en benadrukt internationale samenwerking met waarborging van mensenrechten. DENK verzet zich tegen een Europees beleid gericht op afsluiting en pleit voor het behoud van nationale soevereiniteit bij migratie.
DENK verwerpt strengere asielwetten en maatregelen die de instroom van vluchtelingen beperken. De partij wil de rechtspositie van vluchtelingen juist versterken, gezinshereniging niet bemoeilijken en geen tweestatusstelsel invoeren. Het uitgangspunt is een humaan en inclusief beleid, met snelle integratie en arbeidsparticipatie.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen.”
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
DENK ziet de oplossing voor migratie niet in het afsluiten van Europa, maar in het creëren van legale migratieroutes en het aanpakken van grondoorzaken van migratie. De partij wil internationale samenwerking, waarbij mensenrechten altijd geborgd zijn, en investeert in opvang en bescherming van vluchtelingen binnen en buiten de EU.
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“We ondersteunen organisaties die zich inzetten voor de opvang en bescherming van vluchtelingen in en buiten de Europese Unie.”
Hoewel DENK Europese samenwerking op waarde schat, wil de partij dat Nederland zelf zeggenschap houdt over het migratiebeleid. Europese samenwerking mag niet leiden tot het overnemen van een restrictief migratiebeleid of verlies van nationale controle.
“We zullen als Europa meer onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat betekent meer Europese samenwerking op internationaal gebied en op defensiegebied, zonder het verlies van onze eigen soevereiniteit. Dat geldt ook voor migratie, dat om een humane en duurzame aanpak vraagt.”
“Wij hechten aan het borgen van inspraak van ons nationale parlement bij EU regelgeving en hechten aan het behouden van onze soevereine zeggenschap over hoe ons land wordt bestuurd.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) is kritisch op het huidige Europese migratiebeleid en wil geen strengere regels of beperking van de instroom, maar juist een menselijker en rechtvaardiger beleid. Ze pleiten voor het afschaffen van migratiedeals, het stoppen van het Europese migratiepact, het waarborgen van mensenrechten en het faciliteren van veilige, legale vluchtwegen. Tegelijkertijd willen ze misstanden rond arbeidsmigratie aanpakken, onder meer door strengere regels voor werkgevers en uitzendbureaus.
De PvdD verzet zich tegen het huidige Europese beleid dat de instroom van migranten probeert te beperken via deals met derde landen en het migratiepact. Ze vinden deze maatregelen in strijd met mensenrechten en pleiten voor het beëindigen ervan, met meer focus op humane opvang en legale vluchtwegen.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals. Er komen ook geen nieuwe migratiedeals.”
De partij wil geen strengere regels voor asielzoekers, maar juist het waarborgen van hun rechten en het verbeteren van de opvang. Ze zijn tegen het criminaliseren van ongedocumenteerden en willen snelle, zorgvuldige procedures.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De PvdD wil geen beperking van arbeidsmigratie, maar strengere regels om uitbuiting tegen te gaan. Ze stellen eisen aan werkgevers en uitzendbureaus, en onderzoeken herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor EU-arbeidsmigranten.
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken. Bedrijven die gebruikmaken van niet-gecertificeerde uitzendbureaus krijgen een boete.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
In plaats van strengere regels of minder instroom, wil de PvdD juist meer veilige en legale routes voor vluchtelingen naar Europa mogelijk maken.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
Volt kiest nadrukkelijk voor een humaan, solidair en Europees georganiseerd migratie- en asielbeleid, waarbij het recht op migratie en asiel centraal staat en de nadruk ligt op legale migratiekanalen en eerlijke verdeling binnen de EU. Strengere regels of beperking van de instroom worden expliciet afgewezen; in plaats daarvan pleit Volt voor het verbeteren van opvang, het stoppen van deals met dubieuze regimes, en het vergroten van legale toegangsmogelijkheden. De partij wil Europese samenwerking versterken, mensenrechten waarborgen en migratie als een kans voor de samenleving zien.
Volt verzet zich tegen het aanscherpen van migratieregels of het beperken van de instroom, en kiest juist voor meer legale migratiekanalen en een menswaardig beleid. De partij wijst deals met dubieuze regimes af en wil geen gevangenisachtige uitzetcentra, maar eerlijke procedures en solidariteit binnen de EU.
“In plaats van het creëren van gevangenisachtige uitzettingscentra in een ander land, gelooft Volt in gedurfde oplossingen die overeenkomen met internationale wetgeving en mensenrechten. Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Open grenzen vormen de kern van een verenigd, vreedzaam en solidair Europa. Volt maakt zich sterk voor deze fundamentele Europese belofte. De binnengrenscontroles worden per direct gestopt.”
Volt wil dat migratie en asiel op Europees niveau worden geregeld, met eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid en bescherming van mensenrechten. Nederland moet het solidariteitsmechanisme volledig implementeren en zich inzetten voor humane opvang en integratie.
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling. Alleen zo geeft solidariteit vorm aan een humanere en eerlijke verdeling in de EU.”
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
Volt wil de toegang tot legale migratie vergemakkelijken, onder andere via werk, onderwijs en humanitaire trajecten, en pleit voor uitbreiding van hervestiging en noodvisa. Dit moet bijdragen aan een eerlijk en effectief migratiebeleid binnen Europese kaders.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan de wereldwijde solidariteit. Nederland moet daarom het aantal hervestigingen flink vergroten.”
“We willen dat de EU (en Nederland) op grotere schaal noodvisa afgeeft aan journalisten, activisten, wetenschappers en kunstenaars die in eigen land politiek worden vervolgd. Binnen de EU stemmen we het beleid hiervoor af, zodat voor de hele EU dezelfde voorwaarden gelden.”
D66 kiest niet voor strengere regels of minder instroom als uitgangspunt, maar voor een gerichte, humane en Europese aanpak van migratie. Ze willen arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar het echt nodig is, uitbuiting tegengaan, en asielprocedures versnellen en eerlijker verdelen binnen Europa. D66 pleit voor modernisering van het Europese asielbeleid, met meer regie en solidariteit tussen lidstaten, maar zonder de instroom per se te willen verlagen.
D66 wil de instroom van kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigranten beperken en arbeidsmigratie richten op sectoren waar tekorten zijn. Dit moet uitbuiting tegengaan en de druk op voorzieningen verminderen, terwijl innovatie en omscholing worden gestimuleerd.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
D66 wil migratie en asielbeleid vooral op Europees niveau regelen, met een eerlijke verdeling van asielzoekers en snellere, zorgvuldige procedures. Ze steunen het Europese migratiepact en willen dat Nederland verantwoordelijkheid neemt binnen Europa.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
D66 erkent dat het huidige asielsysteem niet werkt en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren. Ze stellen voor dat asielaanvragen buiten Europa kunnen worden ingediend, zodat alleen kansrijke aanvragen tot toelating leiden.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil dat mensen zonder verblijfsstatus sneller terugkeren naar hun land van herkomst, bij voorkeur via Europese afspraken.
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”