BBB wil immigratie en asielmigratie fors beperken en stelt harde grenzen aan de instroom, met nadruk op nationale zeggenschap en opvang in de regio. De partij pleit voor strengere toelatingseisen, beperking van gezinshereniging, afschaffing van financiële prikkels voor asielprocedures, en het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen. Integratie wordt gekoppeld aan het respecteren van Nederlandse waarden, verplichte taalbeheersing en actieve participatie.
BBB ziet de huidige migratie als onhoudbaar en wil de instroom drastisch beperken door strengere selectie, opvang buiten Nederland en het stellen van maxima. De partij koppelt bevolkingsgroei direct aan immigratie en stelt dat de draagkracht van Nederland is bereikt.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Door de instroom drastisch te beperken tot een maximum van 15.000 plekken per jaar en te zorgen voor een constante opvangcapaciteit van dit aantal, kunnen we af van peperdure noodopvang.”
“Nederland zet stevig in op het beperken van de asielinstroom en het versnellen van de uitstroom van asielzoekers zonder verblijfsrecht.”
BBB wil meer nationale controle over migratie en asiel, door het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen en het zoeken van een opt-out in Brussel.
“Nederland wil zeggenschap terug. We willen in Brussel blijven pleiten voor een optout op het Europese asieldossier, al dan niet samen met andere landen die dit ook willen. Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Internationale verdragen moderniseren en herzien. Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid.”
BBB wil de toelatingseisen voor asiel aanscherpen, gezinshereniging beperken tot het kerngezin, en onderscheid maken tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden.
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin. Gezinshereniging wordt dus strenger.”
BBB wil asielaanvragen buiten de EU laten afhandelen, opvang in de regio stimuleren en Nederland onaantrekkelijk maken voor kansarme asielzoekers.
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
BBB wil snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers, illegaliteit strafbaar stellen en rechten voor kansarme asielzoekers beperken.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Snel afscheid van wie misbruik maakt. Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer.”
Integratie wordt gekoppeld aan het respecteren van Nederlandse waarden, verplichte taalbeheersing en actieve deelname aan de samenleving.
“Samenleven in Nederland begint bij het respecteren van onze waarden, normen, wetten en omgangsvormen. Dat veronderstelt erkenning van de Nederlandse cultuur en identiteit, die in elke regio een eigen invulling kent.”
“We gaan veel strenger toezien op het beheersen van de Nederlandse taal. Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
BBB wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren met tekorten, met nadruk op tijdelijke, circulaire migratie en strenge selectie.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk. Binnenlandse arbeid en migratie binnen de EU volstaan daarvoor niet altijd. BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
“Circulaire arbeidsmigratie, waarbij vakmensen tijdelijk legaal in Nederland werken en daarna terugkeren, biedt kansen voor wederzijdse ontwikkeling. Dit vraagt om duidelijke selectiecriteria en samenwerking met werkgevers, gebaseerd op behoefte, vaardigheden en maatschappelijke impact.”
BVNL wil immigratie drastisch beperken door een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van internationale verdragen en het sluiten van asielzoekerscentra. De partij koppelt immigratie aan problemen op de woningmarkt, sociale voorzieningen en integratie, en stelt harde eisen aan nieuwkomers, waaronder verplichte taalbeheersing, werkplicht en het ontmoedigen van gezinshereniging en remigratie. BVNL pleit voor een streng, restrictief immigratiebeleid waarbij behoud van Nederlandse cultuur en waarden centraal staat.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten, en internationale verdragen die asiel mogelijk maken opzeggen. Dit wordt gemotiveerd door de hoge kosten, druk op voorzieningen en het behoud van de Nederlandse cultuur.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen. Hiertoe is het onvermijdelijk dat we een groot aantal internationale verdragen opzeggen.”
BVNL wil alle asielzoekerscentra sluiten, opvang in de regio stimuleren en de grenzen intensiever bewaken in samenwerking met buurlanden.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“We intensiveren grenstoezicht en werken samen met omliggende landen zoals Duitsland, België en Luxemburg om gezamenlijk de grenzen te bewaken.”
BVNL stelt harde eisen aan verblijfsrecht, naturalisatie en integratie: tijdelijke verblijfsvergunningen, pas na 10 jaar een paspoort, verplichte taalbeheersing en werkplicht, en snelle uitzetting bij misdrijf of werkweigering.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Het aanvragen van een Nederlands paspoort kan pas na 10 jaar, in plaats van na 5 jaar.”
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL wil illegaliteit strafbaar maken, illegalen actief uitzetten, en gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen beboeten. Mensensmokkel en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
BVNL wil remigratie bevorderen door een financiële vergoeding te bieden aan mensen die hun Nederlands paspoort opgeven en permanent vertrekken.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
BVNL koppelt immigratie direct aan de woningcrisis en druk op sociale voorzieningen, en ziet het beperken van immigratie als oplossing voor deze problemen.
“De vraag naar woningen is geëxplodeerd door een netto migratiesaldo van meer dan 100.000 mensen gemiddeld per jaar.”
“De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
“Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan. De huidige bevolking krimpt en veel van de problemen in de zorg, het onderwijs en op de woningmarkt kunnen worden opgelost door de grenzen te sluiten.”
BVNL stelt behoud van Nederlandse normen, waarden en cultuur centraal, met strenge eisen aan integratie en een seculiere staat.
“Onze vrije normen en waarden moeten koste wat kost behouden blijven. Een sterke, harmonieuze samenleving heeft immers gedeelde waarden als basis.”
“De staat is seculier. Dat betekent dat, zoals in Frankrijk, in overheidsgebouwen geen hoofddoeken of anderszins zijn toegestaan.”
“De Nederlandse identiteit, cultuur, burgerschap en daarbij horende kernwaarden moeten worden doorgegeven in het onderwijs.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en inclusief immigratiebeleid, waarbij mensenrechten centraal staan en uitbuiting wordt bestreden. Ze willen gelijke behandeling van arbeidsmigranten, veilige en legale vluchtwegen voor asielzoekers, en snelle, zorgvuldige procedures voor verblijfsvergunningen. De partij verzet zich tegen deals en maatregelen die mensenrechten schenden en wil investeren in goede opvang, integratie en bescherming van migranten en vluchtelingen.
PvdD wil een einde maken aan de uitbuiting van arbeidsmigranten en streeft naar gelijke behandeling, fatsoenlijke huisvesting en het afschaffen van fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers. Ze pleiten voor strengere regulering van uitzendbureaus en onderzoeken herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor EU-arbeidsmigranten.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
“Er komt daarom een verbod op uitzendkrachten in de vleesverwerkende industrie en andere sectoren met hoog risico op uitbuiting van arbeidsmigranten.”
De partij wil investeren in humane opvang, snelle en zorgvuldige procedures, en volledige participatie van vluchtelingen in de samenleving. Ze verzetten zich tegen criminalisering van ongedocumenteerden en willen de Koppelingswet afschaffen.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
PvdD wil het Europese migratiepact van tafel, migratiedeals met derde landen beëindigen, en inzetten op veilige, legale routes voor vluchtelingen. Internationale verdragen zijn leidend en mensenrechten staan voorop.
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt.”
De partij wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van vluchtelingen opvangen en pleit voor een eerlijke verdeling naar draagkracht. Tegelijkertijd willen ze de grondoorzaken van migratie aanpakken, zodat mensen niet hoeven te vluchten.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
“Een eerlijke verdeling van vluchtelingen naar draagkracht zou het uitgangspunt moeten zijn.”
PvdD besteedt expliciet aandacht aan de bescherming van kwetsbare groepen, zoals LHBTIQA+-vluchtelingen, kinderen en mensen zonder papieren, en wil toegang tot basisvoorzieningen loskoppelen van verblijfsstatus.
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie.”
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom van migranten beperken via een maximum, strengere toelatingsprocedures, en het aanpassen van internationale verdragen, met uitzondering voor arbeidsmigratie in de zorg. Werkgevers en onderwijsinstellingen worden (mede)verantwoordelijk gemaakt voor de kosten en gevolgen van arbeids- en studiemigratie.
50PLUS wil de instroom van migranten beperken door strengere regels, het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, en het stellen van maxima aan toelating. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van migratie, met als doel overbelasting van systemen te voorkomen.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Intrekken van de spreidingswet.”
De partij wil toelatingsprocedures versnellen, beroepsprocedures beperken, en streng optreden tegen overlastgevende asielzoekers. Er wordt ingezet op snelle terugkeer na afwijzing en het stellen van eisen aan integratie.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
“Nieuwe Nederlanders hebben behalve rechten ook plichten.”
50PLUS wil dat werkgevers en onderwijsinstellingen (mede)verantwoordelijk worden voor de kosten en gevolgen van arbeids- en studiemigratie. Er wordt gepleit voor beperking van rechtenopbouw en het afkopen van AOW-rechten bij vertrek.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk.”
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid voor gerichte arbeidsmigratie in deze sector.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS wil het aantal internationale studenten beperken door het onderwijs primair in het Nederlands aan te bieden en instellingen verantwoordelijk te maken voor huisvesting.
De PVV wil immigratie naar Nederland drastisch beperken, met een totale asielstop en het sluiten van de grenzen als kernpunten. De partij stelt voor om asielzoekers en immigranten uit islamitische landen te weren, bestaande asielzoekers sneller uit te zetten, en sociale voorzieningen te beperken voor nieuwkomers. De nadruk ligt op het beschermen van de Nederlandse identiteit en het terugdringen van de instroom van niet-westerse vreemdelingen.
De PVV wil een volledige asielstop, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd en azc’s worden gesloten. Dit wordt gemotiveerd door zorgen over overlast, criminaliteit en de druk op de verzorgingsstaat, en de wens om de Nederlandse identiteit te beschermen.
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We zetten het leger in voor grensbewaking met gebruik van camera’s en drones.”
De PVV wil immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, vanuit de overtuiging dat de islam niet verenigbaar is met de Nederlandse samenleving en een bedreiging vormt voor de vrijheid.
De partij stelt voor om vreemdelingen, waaronder statushouders en mensen met een dubbele nationaliteit, na één misdrijf direct uit te zetten of te gedenaturaliseren. Ook wordt fraude of misbruik van voorzieningen streng bestraft.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De PVV wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en dat sociale voorzieningen worden beperkt voor nieuwkomers die niet integreren.
De partij wil internationale verdragen die asiel en immigratie mogelijk maken opzeggen en een opt-out bij de EU afdwingen, om nationale controle over immigratie te herwinnen.
De PVV wil het verbod op dubbele nationaliteit aanscherpen en naturalisatie pas na 15 jaar legaal verblijf toestaan, om dubbele loyaliteiten te voorkomen.
De partij wil illegaal verblijf en hulp aan illegalen strafbaar stellen, en de Vreemdelingenpolitie uitbreiden om illegalen uit te zetten.
De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling voor, waarbij vertrekkers alleen een vliegticket en administratieve hulp krijgen, zonder financiële beloning.
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
De SGP wil immigratie in alle vormen fors beperken en stelt duidelijke bovengrenzen aan het migratiesaldo. De partij pleit voor strengere eisen aan integratie, een restrictief asiel- en arbeidsmigratiebeleid, en snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, met bijzondere aandacht voor het behoud van de Nederlandse (christelijke) identiteit en draagkracht van de samenleving.
De SGP ziet het stijgende migratiesaldo als onhoudbaar en wil een sturend richtgetal met een bovengrens voor alle migratiesoorten. Draagkracht en draagvlak van de samenleving worden expliciet meegewogen, en overschrijding van de grens leidt automatisch tot beperkende maatregelen.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
Asiel wordt in principe tijdelijk, met snelle en strenge procedures, beperking van herhaalde aanvragen, en prioriteit voor kwetsbare vluchtelingen (vooral vervolgde christenen). Er wordt ingezet op opvang in de regio, snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, en het beperken van nareis en misbruik.
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Asielzoekers die gevluchte christenen in opvangcentra intimideren en aanvallen, verliezen het recht op asiel en worden zo snel mogelijk uitgezet.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
“Er komt meer grip op migratie door in te zetten op hervestiging in plaats van illegale migratie. Ongecontroleerde migratiestromen en mensensmokkel worden krachtig bestreden en mensonwaardige toestanden worden tegengegaan.”
De SGP stelt hoge eisen aan integratie, taalbeheersing en kennis van Nederlandse waarden, met financiële eigen verantwoordelijkheid. Naturalisatie wordt bemoeilijkt en antisemitisme of het niet onderschrijven van nationale waarden leidt tot uitsluiting.
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
“Antisemitisme wordt zwaar meegewogen als weigerings- of intrekkingsgrond in de asiel- en inburgeringsprocedure, bij de aanvraag van een tijdelijke en permanente verblijfsvergunning en in de naturalisatieprocedure.”
Arbeidsmigratie wordt fors beperkt via quota, strikte voorwaarden en het ontmoedigen van structurele arbeidsmigratie. Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor huisvesting en integratie, en alleen voor cruciale vakkrachten is uitzondering mogelijk.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze toekomstige economie.”
De SGP beschouwt effectieve terugkeer als essentieel voor een sluitend asielbeleid. Er komen terugkeerhubs, kortere verblijfsvergunningen, en drukmiddelen richting landen die weigeren hun onderdanen terug te nemen.
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Om terugkeer te bevorderen worden in nationale en Europese (handels)overeenkomsten voortdurend afspraken gemaakt over terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers. Bij landen die weigeren wordt de inzet van drukmiddelen niet uit de weg gegaan, zoals voorwaarden aan ontwikkelingssamenwerking of intrekking van visa en landingsrechten.”
De SGP wil cultuur en religie expliciet laten meewegen bij toelating, om integratieproblemen te voorkomen en de Nederlandse (christelijke) identiteit te beschermen.
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan immigratiebeleid, gericht op het beperken van laagbetaalde arbeidsmigratie en het verbeteren van het asielstelsel. Ze willen misstanden en uitbuiting tegengaan, sturen op een gematigd migratiesaldo, en investeren in snelle integratie en eerlijke procedures voor asielzoekers. De partij legt nadruk op het behoud van draagvlak, bescherming van mensenrechten en het eerlijk verdelen van lasten en baten van migratie.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten voor laagbetaalde en uitbuitbare banen beperken, en bedrijven die hiervan afhankelijk zijn dwingen te innoveren of te verdwijnen. Ze richten zich op het eerlijk verdelen van de kosten en baten van arbeidsmigratie en willen misstanden in sectoren als logistiek, tuinbouw en vleesindustrie hard aanpakken.
“Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Arbeidsmigratie is nu vooral een verdienmodel voor werkgevers in laagproductieve en vervuilende exportsectoren zoals de logistiek, (glas)tuinbouw, de vleessector en metaalindustrie. Wij willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”
“We verhogen het wettelijk minimumloon en beperken we de flexibiliteit van uitzendcontracten. Ook verbieden we het ‘doorlenen’ van uitzendkrachten, verplichten we 85% van de mensen in vaste dienst te nemen, hanteren we strengere eisen rondom nachtwerk en schaffen we de economische prikkels voor werkgevers af, zoals de ETK-regeling.”
“Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“De au pair-regeling, waarbij veelvuldig misstanden voorkomen, schaffen we af en er komt een uitzendverbod in de vleessector.”
De partij wil een gematigde bevolkingsgroei door actief te sturen op het migratiesaldo en de regie over migratie terug te brengen bij de overheid. Dit moet de druk op huisvesting, zorg en onderwijs beheersbaar houden.
Er komen strengere eisen voor het toelaten van arbeidsmigranten, vooral kennismigranten, en een betere registratie om grip te krijgen op de omvang en effecten van arbeidsmigratie.
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning.”
“De belastingkorting voor kennismigranten, de expatregeling, bouwen we af.”
“Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
GroenLinks-PvdA wil het asielstelsel versnellen en humaniseren, met snelle procedures, kleinschalige opvang, en waarborgen van mensenrechten. Ze voeren het EU Migratie- en Asielpact uit en ondersteunen hervestiging van kwetsbare vluchtelingen.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“In de procedures en bij de opvang aan de buitengrens zien we er streng op toe dat de mensenrechten van vluchtelingen gewaarborgd zijn.”
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
De partij wil dat asielzoekers en statushouders snel kunnen integreren, onder meer door directe plaatsing in gemeenten, snelle toegang tot taalonderwijs en werk, en het schrappen van de tewerkstellingsvergunning.
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. We schrappen de noodzaak voor een tewerkstellingsvergunning, net als bij Oekraïense vluchtelingen.”
Voor mensen zonder recht op asiel wil GroenLinks-PvdA een kort, zorgvuldig en humaan terugkeerbeleid, met waarborgen voor mensenrechten en ondersteuning bij terugkeer.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
NSC wil immigratie fors beperken en strenger reguleren, met een nadruk op het beschermen van de draagkracht van de Nederlandse samenleving. Ze stellen een jaarlijks migratiesaldo van maximaal 50.000 voor, willen arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie selectiever en soberder maken, en pleiten voor opvang van asielzoekers in de regio. Concrete maatregelen zijn onder meer een Wet verantwoorde migratie, strengere eisen voor arbeidsmigratie, versobering van voordelen voor kennismigranten, beperking van studiemigratie en een fundamentele herziening van het asielstelsel.
NSC wil een harde bovengrens aan het migratiesaldo en een wettelijke verplichting voor de regering om in te grijpen als deze grens in zicht komt. Dit moet de bevolkingsgroei beheersbaar houden en de druk op voorzieningen verminderen.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het echt noodzakelijk is voor de Nederlandse arbeidsmarkt. NSC wil misstanden aanpakken, werkgevers financieel laten bijdragen, en strengere eisen stellen aan arbeidsvoorwaarden en huisvesting.
“Arbeidsmigranten van buiten de EU willen we selectief toelaten op basis van wat de Nederlandse arbeidsmarkt nodig heeft.”
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“We stellen strikte eisen aan de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en huisvesting van arbeidsmigranten. Daarbij moeten controles niet alleen op papier plaatsvinden, maar ook fysiek op locatie.”
NSC vindt dat de voordelen voor kennismigranten zijn doorgeschoten en wil deze beperken tot specialisten die echt nodig zijn, met minder fiscale voordelen en strengere toelatingseisen.
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
“We willen die gouden belastingregels versoberen en de toelatingseisen aanscherpen. De forse belastingkorting op een groot deel van hun inkomen moet eerlijker.”
NSC wil het aantal internationale studenten beperken, Engelstalige opleidingen terugdringen en de toelating afhankelijk maken van huisvesting en arbeidsmarktrelevantie.
“Verdere versobering van de voordelen voor kennismigranten. Bedrijven moeten zelf kennismigranten eerlijk belonen en hun komst moet de innovatie in Nederland stimuleren.”
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden.”
“Opleidingen in het hoger onderwijs worden standaard weer in de Nederlandse taal aangeboden om het aantal internationale studenten te verminderen.”
NSC wil het asielbeleid fundamenteel hervormen: opvang in de regio, snelle en strenge procedures, en beperking van gezinshereniging tot het kerngezin.
“Beperken asielmigratie door strenge, uitvoerbare asielmaatregelen, met nadruk op opvang in de regio.”
“Het asielsysteem is overbelast. Daarvoor hebben we drie oplossingen. Allereerst moeten procedures strenger en vooral sneller worden, zodat snel duidelijk is wie recht heeft op asiel.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie.”
NSC stelt hogere taaleisen aan nieuwkomers en wil dat statushouders direct aan het werk gaan of een participatietraject volgen.
De ChristenUnie kiest voor een menswaardig en gecontroleerd immigratiebeleid, waarbij integratie, beheersing van de Nederlandse taal en het beperken van migratie centraal staan. Ze willen het aantal arbeids- en studiemigranten verminderen, asielprocedures versnellen en stellen duidelijke eisen aan integratie en participatie van nieuwkomers. Tegelijkertijd benadrukken ze bescherming voor kwetsbare groepen en het belang van gezinshereniging onder voorwaarden.
De ChristenUnie wil grip krijgen op migratie door het aantal arbeids- en studiemigranten te beperken en migratie te sturen op basis van maatschappelijke draagkracht en economische noodzaak. Ze pleiten voor een maximaal migratiesaldo en willen af van de afhankelijkheid van goedkope arbeidskrachten.
“De bevolkingsgroei in Nederland wordt de laatste jaren uitsluitend veroorzaakt door migratie (studie-, arbeids-, en asielmigratie). De overheid heeft hier nauwelijks sturing aan gegeven.”
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“In het verlengde van dit advies wil de ChristenUnie (over een tijdsperiode van tien jaar gezien) streven naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte zoals geschetst door de staatscommissie.”
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
De partij stelt dat succesvolle integratie alleen mogelijk is als nieuwkomers de Nederlandse taal leren, de participatieverklaring onderschrijven en actief deelnemen aan de samenleving. Dit geldt voor alle groepen migranten, inclusief arbeidsmigranten en gezinsherenigers.
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
“Het beheersen van de Nederlandse taal, ook door arbeidsmigranten, is daarbij essentieel.”
“Statushouders en arbeidsmigranten zijn onderdeel van de samenleving. Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
De ChristenUnie wil snelle en rechtvaardige asielprocedures, waarbij afgewezen asielzoekers snel terugkeren, maar opvang en begeleiding menswaardig blijft. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en willen speciale aandacht voor kwetsbare groepen zoals kinderen en vervolgde christenen.
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden. We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU migratiepact.”
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
“We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden wordt nooit strafbaar.”
Gezinshereniging wordt toegestaan, maar alleen voor het kerngezin en onder de voorwaarde dat gezinsleden integreren en voldoen aan eisen van de Nederlandse samenleving.
“Gezinnen horen bij elkaar en moeten herenigd worden, wanneer duidelijk is dat een status wordt verleend of als arbeidsmigranten zich hier langjarig vestigen. Uitgangspunt is het kerngezin, met voldoende oog voor schrijnende gevallen, zoals pleegkinderen of meerderjarige kinderen met een zorgvraag.”
“De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen. Dit geldt voor zowel vluchtelingen en arbeidsmigranten als expats.”
JA21 wil immigratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met als doel de maatschappelijke, economische en culturele druk te verlichten. De partij pleit voor een asielstop, strengere selectie van arbeids- en gezinsmigranten, en het aanscherpen van naturalisatie- en integratie-eisen. Alleen migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland zijn welkom; ongecontroleerde instroom en mislukte integratie moeten actief worden teruggedrongen.
JA21 ziet asielmigratie als een grote maatschappelijke en financiële last en wil de instroom maximaal beperken, met als einddoel een asielstop. De partij wil opvang in de regio, strengere procedures en het ontmoedigen van asielaanvragen in Nederland.
“JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Voordat Nederland en de EU dit nieuwe systeem kunnen uitrollen, moet in de tussenperiode gewerkt worden aan het externaliseren van de asielprocedure en de oprichting van return hubs, beide door Europese centra in landen buiten het EU-grondgebied.”
“Het inwilligingspercentage van asielverzoeken fors omlaag: loslaten ‘voordeel van de twijfel’-principe, beter en vaker onderzoeken van asielaanvragen, daartoe investeren we in de IND en de rechtspraak.”
JA21 wil arbeidsmigratie beperken tot hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde voor Nederland, en laaggeschoolde arbeidsmigratie – vooral van buiten de EU – stoppen. De partij koppelt arbeidsmigratie direct aan problemen op de woningmarkt, sociale cohesie en oneerlijke concurrentie.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
“Het aantal arbeidsmigranten in Nederland nadert een miljoen. Gereguleerde arbeidsmigratie is in het belang van Nederland, maar de niet-gereguleerde vorm waarin deze migratie nu massaal plaatsvindt, leidt tot grote problemen.”
JA21 wil gezinsmigratie fors beperken door strengere inkomenseisen, leeftijdsgrenzen en het beperken van het aantal te herenigen partners. Naturalisatie wordt pas na tien jaar mogelijk en alleen bij volledige integratie in de Nederlandse samenleving.
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
JA21 koppelt immigratie aan integratie en stelt dat alleen wie de Nederlandse taal, wetten, normen en waarden volledig omarmt, mag blijven. Bij mislukte integratie wordt remigratie actief bevorderd.
“De eisen voor het inburgeringsexamen dienen daarom aangescherpt te worden met een nadrukkelijke focus op het integratiepotentieel. Enkel beheersing van de Nederlandse taal en basiskennis over ons land zijn niet voldoende.”
“Bevorderen van remigratie bij mislukte integratie: (her)invoering van remigratie-uitkeringen.”
JA21 wil illegaliteit strafbaar stellen, streng handhaven op terugkeer van afgewezen asielzoekers en arbeidsmigranten zonder werk, en boetes verhogen voor werkgevers van illegalen.
“Illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan, stoppen met de Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) en andere vormen van illegalenopvang.”
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
JA21 wil migratieplafonds juridisch verankeren om de bevolkingsgroei te beperken en zo de druk op de woningmarkt en voorzieningen te verlichten.
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
Volt kiest voor een open, humane en solidaire benadering van immigratie, waarbij mensenrechten, gelijke kansen en integratie centraal staan. Ze pleiten voor legale migratiekanalen, betere bescherming van arbeidsmigranten, snelle toegang tot werk en onderwijs voor asielzoekers, en een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen de EU. Volt wil misstanden bestrijden en investeert in structurele oplossingen die zowel migranten als de samenleving ten goede komen.
Volt wil een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid, met aandacht voor bescherming, integratie en eerlijke verdeling binnen de EU. Ze erkennen het recht op asiel en zetten in op veilige, goed georganiseerde opvang en snelle toegang tot werk en onderwijs.
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Wij erkennen ook het recht om asiel aan te vragen.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
Volt wil legale en veilige migratieroutes bevorderen en verzet zich tegen uitzetcentra in derde landen of deals met dictatoriale regimes. Ze eisen dat mensenrechten altijd voorop staan in migratieverdragen.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“In ieder (bilateraal) verdrag waarin voorwaarden over migratie worden opgenomen, moet staan dat het verdrag direct wordt opgeschort op het moment dat mensenrechten geschonden worden.”
Volt wil arbeidsmigratie eerlijker en beter regelen, met nadruk op bescherming tegen uitbuiting, betere huisvesting, en directe contracten bij werkgevers. Ze pleiten voor EU-brede standaarden en strengere handhaving.
“Arbeidsmigratie blijft belangrijk, maar moeten we eerlijker en beter regelen, met goede huisvesting en gelijke behandeling.”
“We willen EU-brede standaarden voor sociale zekerheid en arbeidsomstandigheden, die goede, menswaardige bescherming bieden aan alle werkenden in de EU.”
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
“Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
Volt wil dat migranten en asielzoekers vanaf dag één kunnen meedoen in de samenleving, met snelle toegang tot werk, ondernemerschap en onderwijs. Dit moet bijdragen aan hun zelfstandigheid en het benutten van hun talenten.
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en garandeert basisvoorzieningen en arbeidsrechten voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Het CDA wil immigratie fors beperken en strenger sturen, met nadruk op het beheersen van asielmigratie via een nieuw internationaal asielsysteem waarbij asielaanvragen buiten Europa worden behandeld. Tegelijkertijd stelt het CDA hogere eisen aan integratie, taal en werk voor nieuwkomers en arbeidsmigranten, en wil het misstanden rondom arbeidsmigratie en uitbuiting krachtig aanpakken. De partij kiest voor een combinatie van strengere toelating, snellere terugkeer en meer verplichtingen voor integratie.
Het CDA ziet immigratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken door op alle vormen van migratie streng te sturen, met nadruk op Europese samenwerking en aanpassing van internationale verdragen.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
“Meer grip op migratie – Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
Het CDA wil dat asielaanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen, met een strenge buitengrensprocedure en directe terugkeer bij afwijzing. Europa moet het voortouw nemen in het aanpassen van verdragen en het coördineren van asieltoelating.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Het CDA wil onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken, met beperkingen op gezinshereniging voor mensen met tijdelijke bescherming.
“Invoering van het tweestatusstelsel waarin we het internationaal vastgelegde onderscheid maken tussen permanente vluchtelingen en mensen die tijdelijke bescherming zoeken.”
“Daarbij kiezen we in lijn met het EU-recht en vergelijkbaar met Duitsland en België om mensen met tijdelijke bescherming pas gezinsleden te laten overkomen na een wachttijd en wanneer ze inkomsten en woonruimte hebben.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar worden gesteld, maar benadrukt dat hulp aan deze groep niet strafbaar mag zijn.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
Het CDA stelt hogere eisen aan integratie: verplichte inburgering, snelle toegang tot de arbeidsmarkt voor kansrijke asielzoekers, en een verplicht taaltraject voor arbeidsmigranten die langer blijven.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen. Dat kan ook via leer-werktrajecten waarbij taallessen worden gecombineerd met een vakopleiding en werkervaring.”
“Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure.”
Het CDA wil misstanden rondom arbeidsmigratie en uitbuiting hard aanpakken, met bindende afspraken over huisvesting, registratie en handhaving, en een vakkrachtenregeling voor essentiële beroepen.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen. De overheid maakt bindende afspraken met sectoren om te werken aan arbeidsbesparende innovaties en verbetering van de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.”
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“We voeren de aanbevelingen uit het rapport Geen tweederangsburgers. Aanbevelingen om misstanden bij arbeidsmigranten in Nederland tegen te gaan onverkort en met urgentie verder uit.”
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen tot circa 40.000 per jaar, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk te beperken. Vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld worden humaan opgevangen, maar arbeidsmigratie wordt gezien als problematisch en moet drastisch worden teruggeschroefd. Werkgevers krijgen meer verantwoordelijkheid en er komen strengere eisen en beperkingen op migratie, met nadruk op integratie en het aanpakken van uitbuiting.
De SP wil het aantal migranten dat jaarlijks netto in Nederland blijft fors beperken, met name door arbeids-, kennis- en studiemigratie terug te dringen. Dit moet de druk op voorzieningen en wijken verminderen en integratie bevorderen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Door de uit de hand gelopen groei van arbeids, kennis en studiemigratie structureel aan te pakken zorgen we ervoor dat migratie humaan en houdbaar wordt en bieden we ruimte aan de samenleving om goede integratie mogelijk te maken.”
De SP beschouwt arbeidsmigratie als moderne slavernij en wil het aantal arbeidsmigranten drastisch verminderen. Werkgevers worden verplicht aan te tonen dat arbeidsmigranten echt nodig zijn en moeten verantwoordelijk worden voor huisvesting en zorg.
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
“Werkgevers of bemiddelaars die arbeidsmigranten naar Nederland halen zijn verantwoordelijk voor de kosten van huisvesting en zorgverzekering zolang de arbeidsmigrant in Nederland verblijft, dus ook na afloop van het werk.”
De SP wil vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld altijd humaan opvangen, maar stelt dat als het aantal vluchtelingen stijgt, arbeids-, kennis- en studiemigratie verder omlaag moet.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld zullen we altijd menswaardig blijven opvangen, op dit moment zijn dat gemiddeld 18.917 mensen per jaar.”
“Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor. Gemiddeld vangt Nederland 18.917 mensen op die vluchten voor oorlog en geweld, ruim onder het migratiesaldo van de SP van 40 duizend. Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
De SP wil uitbuiting en slechte leefomstandigheden van arbeidsmigranten aanpakken door strengere regels, vergunningen en handhaving.
“De vele misstanden rondom lage beloningen, slechte werkomstandigheden en geen of vreselijke huisvesting zijn een teken van foute bedrijfsvoering. We gaan arbeidsmigranten beschermen tegen werkgevers door niet langer toe te staan dat die ook hun huisbaas zijn.”
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Dit verhoogt de pakkans voor malafide bedrijven en uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus.”
De SP vindt dat iedereen die in Nederland komt wonen, direct de Nederlandse taal moet leren en zich moet integreren op basis van gedeelde normen en waarden.
“De overheid, bedrijven en onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat mensen die hier komen wonen vanaf dag één Nederlands leren.”
“Iedereen moet toewerken naar taalniveau B1.”
“Naast taal moet er bij de inburgering aandacht zijn voor de vrijheden en de grondwettelijke rechten en plichten die we in ons land kennen.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en mensgericht immigratiebeleid, waarbij grenzen worden gezien als achterhaald en iedereen het recht heeft om te wonen, werken en leven waar die wil. Ze willen universeel verblijfsrecht, gelijke toegang tot voorzieningen voor iedereen ongeacht status, afschaffing van detentie en deportatie, en directe verbetering van de rechtspositie van vluchtelingen en arbeidsmigranten. Hun beleid is gericht op het beschermen van mensen in plaats van grenzen, met concrete voorstellen zoals het afschaffen van de inburgeringstoets, het versoepelen van familiehereniging en het hervormen van de IND tot een dienstverlenende organisatie.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waarin verblijfsvergunningen worden vervangen door universeel verblijfsrecht en migranten dezelfde rechten krijgen als Nederlanders. Dit standpunt is gebaseerd op het idee dat grenzen koloniale relicten zijn die ongelijkheid en uitsluiting in stand houden.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Een radicale omslag in ons asiel- en migratiebeleid is nodig. We moeten afrekenen met het gewelddadige grensbeleid en zorgen voor rechtvaardige opvang, veilige migratie en een wereld zonder grenzen.”
BIJ1 wil dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus, toegang heeft tot basisvoorzieningen zoals huisvesting, zorg, werk en onderwijs. Dit is bedoeld om uitsluiting en marginalisering van migranten en vluchtelingen tegen te gaan.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 verwerpt het opsluiten en deporteren van migranten en vluchtelingen. Ze willen alle detentiecentra sluiten, deportaties stoppen en de Dienst Terugkeer en Vertrek opheffen.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Migranten en mensen op de vlucht opsluiten en gedwongen deporteren, stopt.”
BIJ1 wil dat vluchtelingen en arbeidsmigranten vanaf dag één mogen werken en studeren, gelijke arbeidsrechten krijgen, en niet langer afhankelijk zijn van werkgevers voor hun verblijf. Ook willen ze structurele doorstroom naar vaste woningen en afschaffing van de inburgeringstoets.
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil de criteria voor familiehereniging versoepelen, ook voor niet-traditionele families, en extra bescherming bieden aan kwetsbare groepen zoals LHBTQIA+ personen en slachtoffers van mensenhandel.
“De criteria voor familiehereniging worden versoepeld. De criteria voor familieleden van EU-burgers worden ook toegepast op Nederlanders en migranten van buiten de EU. Extra ruime mogelijkheden voor vluchtelingen blijven bestaan. Ook niet-traditionale vormen van familie, zoals LHBTQIA+ families en banden buiten het ‘kerngezin’, komen in aanmerking voor hereniging.”
“Slachtoffers van mensenhandel en uitbuiting krijgen een permanente verblijfsvergunning op basis van humanitaire gronden.”
BIJ1 wil de IND hervormen tot een dienstverlenende organisatie en zich verzetten tegen Europese migratiedeals en grensbewaking.
“Het mandaat van de IND wordt omgezet in een loketfunctie om mensen op weg te helpen in Nederland. De IND wordt hervormd tot een sociale, dienstbare organisatie.”
“Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid. We pleiten in EU-verband voor onmiddellijke opzegging van dit soort deals, en sluiten ook geen nieuwe migratiedeals.”
FVD wil immigratie naar Nederland radicaal beperken door een volledige asielstop, het sluiten van opvanglocaties en het ontmoedigen van permanente vestiging. Ze pleiten voor remigratie van bestaande migranten, een tienjarige naturalisatiestop, en een streng GreenCard-systeem voor tijdelijke, economisch waardevolle migranten. De partij koppelt immigratie aan hoge maatschappelijke kosten en ziet bescherming van Nederlandse cultuur, veiligheid en welvaart als kernmotieven.
FVD wil alle asielopvang in Nederland beëindigen, lopende procedures stoppen en opvang uitsluitend in de regio organiseren. Dit moet de instroom van asielzoekers volledig stoppen en de druk op voorzieningen verminderen.
Naast het stoppen van nieuwe instroom wil FVD bestaande migranten die niet integreren actief laten terugkeren naar hun land van herkomst, met financiële prikkels en begeleiding. Dit moet de maatschappelijke kosten en spanningen verminderen.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve aan huwelijkspartners en kinderen van Nederlanders) en permanente verblijfsvergunningen afschaffen. Migranten moeten periodiek hun nut voor Nederland bewijzen.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan via een streng gereguleerd GreenCard-model, gericht op tijdelijke, economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen, actief opsporen en uitzetten, en gemeentelijke regelingen die illegaliteit faciliteren verbieden en beboeten.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
Om volledige controle over immigratie te herwinnen, wil FVD internationale verdragen zoals het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen en het EVRM opzeggen, en desnoods EU-boetes accepteren.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
Toegang tot toeslagen en uitkeringen wordt voor migranten beperkt tot na tien jaar arbeid in Nederland, om het land minder aantrekkelijk te maken voor economische migranten.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
FVD wil een hoge belasting op geld dat migranten naar hun herkomstlanden sturen, om kapitaalvlucht te beperken en fraude streng te bestraffen.
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit. Het frauderen hiermee wordt zwaar bestraft en leidt tot intrekking van de verblijfsvergunning.”
De VVD wil immigratie fors beperken en strenger reguleren, met een duidelijke scheiding tussen gewenste en ongewenste migratie. Ze pleiten voor een fundamentele hervorming van het asielstelsel, strengere eisen voor arbeids- en kennismigratie, en het actief terugdringen van fraude en misbruik. Alleen migranten die aantoonbaar bijdragen aan de samenleving zijn welkom; criminele, overlastgevende of kansarme migranten worden geweerd of uitgezet.
De VVD wil het asielstelsel fundamenteel wijzigen zodat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, en niet meer via een asielaanvraag ter plekke. Dit moet de instroom beperken en het systeem selectiever en beheersbaarder maken.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Arbeids- en kennismigratie worden alleen toegestaan als ze aantoonbaar bijdragen aan de economie; bedrijven moeten eerst het binnenlands arbeidspotentieel benutten. Malafide constructies, misbruik en overlast worden actief bestreden, en bedrijven krijgen meer verantwoordelijkheid voor het welzijn van arbeidsmigranten.
“Wij willen dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
“Malafide constructies worden tegengegaan: Nog te vaak maken malafide bedrijven gebruik van sluiproutes om arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus in Oost-Europa onder mensonterende omstandigheden in Nederland te laten werken.”
De VVD wil het verkrijgen van het Nederlanderschap aanzienlijk moeilijker maken, met hogere taaleisen, langere wachttijden en strengere voorwaarden rond inkomen, opleiding en gedrag. Alleen migranten die zich volledig aanpassen aan Nederlandse waarden en normen komen in aanmerking.
“Wij willen in ieder geval de standaardtermijn verdubbelen naar tien jaar, de taaleis verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer, voor volwassenen een inkomens- of opleidingseis introduceren, de eis stellen dat een aanvrager niet overmatig aanspraak heeft gemaakt op sociale voorzieningen en de eis stellen dat een aanvrager niet in aanraking met justitie mag zijn geweest.”
“Het is onacceptabel dat migranten die onvoldoende Nederlands spreken Nederlander mogen worden. Daarom willen wij de taaleis voor naturalisatie verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer.”
De VVD wil fraude en misbruik van het migratiesysteem hard aanpakken, verblijfsvergunningen intrekken bij misbruik, en criminele of overlastgevende migranten direct uitzetten. Ook schijnerkenningen en andere vormen van verblijfsrechtfraude worden bestreden.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers. Deze groep misbruikt onze gastvrijheid en maakt het draagvlak voor echte vluchtelingen kapot.”
“Meer capaciteit voor intrekken verblijfsvergunningen: Door de hoge instroom van migranten is de aandacht de laatste jaren vooral gegaan naar het toekennen of afwijzen van asielvergunningen. Dit blijft belangrijk, maar tegelijkertijd vinden we dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
“Schijnerkenningen worden aan banden gelegd: Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
De VVD wil een migratiewet die het kabinet verplicht in te grijpen bij te hoge instroom, en streeft naar aanpassing van internationale verdragen om strengere migratiebeperking mogelijk te maken. Nederland moet hierin een leidende rol nemen, ook binnen Europa.
“Er komt een migratiewet: De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
“Internationale verdragen worden gemoderniseerd, opvang in de regio wordt de norm: Om het Nederlandse immigratiesysteem fundamenteel te wijzigen moet een aantal verdragen worden aangepast. Nederland neemt hierin de leiding en organiseert een internationale ‘asiel-top’ om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.”
D66 kiest voor een selectieve, gereguleerde en humane benadering van immigratie: arbeidsmigratie wordt gericht ingezet voor sectoren waar tekorten zijn, met nadruk op bescherming tegen uitbuiting, terwijl asielbeleid solidair, snel en menselijk moet zijn. De partij wil minder laagbetaalde arbeidsmigratie, meer innovatie en betere integratie, en pleit voor Europese samenwerking en modernisering van het vluchtelingenbeleid. D66 benadrukt bescherming van mensenrechten, snelle procedures en eerlijke verdeling van opvang.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar tekorten zijn en innovatie centraal staat, met nadruk op het tegengaan van uitbuiting en het verhogen van lonen. De overheid krijgt meer regie, en werkgevers worden strenger gecontroleerd op huisvesting en arbeidsvoorwaarden.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben. We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is. Hogere arbeidskosten maken het voor ondernemers bovendien aantrekkelijker te investeren in innovatie.”
“D66 wil arbeidsmigratie daar inzetten waar die het verschil maakt. We gaan de echte prijs betalen voor arbeidsmigratie. En we kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan.”
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
D66 wil een humaan, efficiënt en eerlijk asielsysteem met snelle procedures, eerlijke verdeling van opvang, en directe toegang tot taal, werk en onderwijs voor kansrijke asielzoekers. De partij steunt Europese samenwerking en hervestiging van vluchtelingen, en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren.
“We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen. Zeker voor kinderen is dat vreselijk. We kiezen voor opvang die past bij de wijk of de buurt, met open deuren en voorzieningen waarvan ook de buurt profiteert.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
“We houden vast aan de waarden die onder de huidige verdragen liggen: solidariteit, eerlijkheid en menselijkheid. Mensen die vluchten voor oorlog en geweld, vangen we op. Mensen gaan nooit terug naar onveilige gebieden.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan door betere handhaving, strengere eisen aan werkgevers en verbeterde registratie. De partij baseert zich op de commissie-Roemer en wil bedrijven verantwoordelijk maken voor huisvesting en integratie.
“De aanbevelingen van de commissie-Roemer zijn de basis, maar ook daarbovenop zet D66 fors in op verbetering van de kwetsbare positie van arbeidsmigranten. We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij. We verbeteren handhaving met de Arbeidsinspectie en beperken het doorlenen van arbeidsmigranten.”
“We kunnen arbeidsmigratie alleen gericht sturen als we er voldoende informatie over hebben. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
DENK kiest voor een ruimhartig, humaan en inclusief immigratie- en asielbeleid, waarbij mensenrechten en snelle integratie centraal staan. De partij wil legale migratieroutes creëren, strenge asielwetten afschaffen, en investeren in kleinschalige, menswaardige opvang en begeleiding van vluchtelingen en nieuwkomers. DENK verzet zich tegen restrictief beleid en pleit voor internationale samenwerking en versoepeling van visumregels met landen waarmee Nederland historische banden heeft.
DENK wil een einde maken aan restrictief asielbeleid en pleit voor het behoud van rechten voor vluchtelingen, snelle procedures en menswaardige opvang. De partij ziet het als een morele plicht om vluchtelingen op te vangen en hun integratie te bevorderen.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil het verdienmodel van mensenhandelaren tegengaan door legale migratiemogelijkheden te scheppen en internationale samenwerking te versterken. Mensenrechten moeten altijd worden geborgd in migratiedeals.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil dat vluchtelingen en statushouders snel kunnen participeren in de samenleving door toegang tot werk en persoonlijke begeleiding bij inburgering.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
DENK wil de banden met landen als Marokko, Turkije en Suriname versterken door visumregels te versoepelen en werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken voor mensen uit deze landen.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”