De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan en rechtvaardig immigratiebeleid, gericht op gelijke behandeling, bescherming van mensenrechten en het aanpakken van uitbuiting. Ze willen arbeidsmigranten gelijke rechten geven, vluchtelingen humaan opvangen en de oorzaken van migratie aanpakken, met nadruk op snelle procedures, goede huisvesting en het tegengaan van discriminatie. De partij verzet zich tegen restrictief en afschrikwekkend beleid en pleit voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen.
PvdD wil dat arbeidsmigranten dezelfde rechten krijgen als andere werknemers, met betere bescherming tegen uitbuiting en misstanden. Ze willen uitzendbureaus certificeren, fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers afschaffen en strengere regels voor huisvesting en detachering.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“Het is niet langer toegestaan dat commerciële bedrijven zowel werkgever als huisbaas zijn van arbeidsmigranten.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
“Er komt daarom een verbod op uitzendkrachten in de vleesverwerkende industrie en andere sectoren met hoog risico op uitbuiting van arbeidsmigranten.”
De partij pleit voor snelle, zorgvuldige procedures, goede begeleiding, toegang tot voorzieningen en een einde aan uitzichtloosheid in opvanglocaties. Ze willen discriminatie en xenofobie tegengaan en de rechten van migranten waarborgen.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau.”
PvdD wil de grondoorzaken van migratie aanpakken, zoals conflicten en klimaatverandering, en pleit voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen binnen Europa en wereldwijd. Ze zijn tegen deals en beleid die mensenrechten schenden.
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
“Een eerlijke verdeling van vluchtelingen naar draagkracht zou het uitgangspunt moeten zijn.”
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht.”
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
De partij verzet zich tegen het criminaliseren van ongedocumenteerden en hulp aan hen, en wil toegang tot basisvoorzieningen garanderen ongeacht verblijfsstatus.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Het strafbaar stellen van mensen die niet over de juiste documenten beschikken, net als het strafbaar stellen van hulp aan deze mensen, is een nieuw dieptepunt in de dehumanisering van mensen in kwetsbare situaties.”
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
BVNL wil immigratie naar Nederland sterk beperken en stelt een onmiddellijke asielstop voor, waarbij opvang van vluchtelingen in de eigen regio moet plaatsvinden. Immigranten die al in Nederland zijn, moeten zich volledig aanpassen aan de Nederlandse taal en waarden, en wie niet werkt of zich niet integreert, verliest verblijfsrechten. BVNL koppelt immigratie direct aan problemen op de woningmarkt, sociale voorzieningen en de Nederlandse identiteit, en stelt harde maatregelen voor om immigratie te ontmoedigen en terugkeer te stimuleren.
BVNL wil per direct een asielstop en het aantal immigranten drastisch beperken, omdat zij immigratie als oorzaak zien van overbelasting van de woningmarkt, sociale voorzieningen en het verlies van Nederlandse waarden. Ze willen internationale verdragen opzeggen, opvang in de regio verplichten en alle asielzoekerscentra sluiten.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen... BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
Immigranten die al in Nederland zijn, moeten zich volledig aanpassen: de Nederlandse taal leren, werken en bijdragen aan de samenleving. Wie niet integreert, weigert te werken, of binnen vijf jaar een misdrijf pleegt, verliest verblijfsrechten of wordt uitgezet. Ook wordt het verkrijgen van het Nederlanderschap bemoeilijkt.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Het aanvragen van een Nederlands paspoort kan pas na 10 jaar, in plaats van na 5 jaar.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL wil dat immigranten pas na lange tijd recht krijgen op sociale voorzieningen en geen voorrang meer hebben op sociale woningen. Uitkeringen en voorzieningen worden gekoppeld aan taalbeheersing en arbeidsdeelname.
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
“Geen voorrang meer voor een sociale woning voor statushouders.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
BVNL wil remigratie actief stimuleren door financiële prikkels en streng optreden tegen illegaliteit. Afgewezen asielzoekers en illegale migranten moeten worden uitgezet, en landen die niet meewerken aan terugkeer worden gesanctioneerd.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL koppelt immigratie aan het behoud van de Nederlandse cultuur en identiteit, en wil voorkomen dat andere culturen de Nederlandse waarden verdringen.
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen.”
“Onze vrije normen en waarden moeten koste wat kost behouden blijven. Een sterke, harmonieuze samenleving heeft immers gedeelde waarden als basis.”
De SGP wil immigratie in Nederland fors beperken en stelt strenge eisen aan integratie en inburgering van nieuwkomers. De partij pleit voor een bovengrens aan migratie, strengere selectie en snellere terugkeer van afgewezen asielzoekers, en legt nadruk op het behoud van de Nederlandse (christelijke) identiteit. Integratie betekent volgens de SGP niet alleen taalbeheersing, maar ook het onderschrijven van nationale waarden en het actief tegengaan van desintegratie.
De SGP ziet immigratie als een bedreiging voor de sociale samenhang en wil het aantal immigranten fors beperken, met duidelijke bovengrenzen en selectie op basis van draagkracht en integratievermogen. Asiel moet tijdelijk zijn en procedures worden versneld, met snelle uitzetting bij afwijzing.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“De SGP is van mening dat de migratiestroom in al haar verschijningsvormen op humane wijze moet worden ingeperkt.”
“Geen samenleving heeft het vermogen om jaar in jaar uit grenzeloos asielzoekers op te vangen en te integreren. De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
De SGP stelt hoge eisen aan integratie, waarbij nieuwkomers financieel en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor hun inburgering. Taalbeheersing, kennis van de Nederlandse geschiedenis en het onderschrijven van nationale waarden zijn verplicht, ook voor tweede en derde generatie migranten.
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“Er komt onder andere een taal- en inburgeringsplicht voor mensen met een migratieachtergrond van de tweede en derde generatie, als ze nog onvoldoende Nederlands kunnen spreken.”
“Aan nieuwkomers mogen stevige eisen worden gesteld, zoals het onderschrijven van onze breed gedeelde, nationale ‘spelregels’ en het spreken van de Nederlandse taal.”
“Inburgering dient in ieder geval te leiden tot een basale beheersing van de Nederlandse taal, maar ook tot kennis van historische gebeurtenissen, nationale symbolen (zoals ons volkslied en koningshuis), ons cultureel erfgoed en de manier waarop wij in een rechtsstaat samenleven.”
De SGP wil bij toelating van (arbeids)migranten eerst kijken naar Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, en vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot Nederland. Culturele en religieuze achtergrond mogen worden meegewogen bij asielaanvragen om integratieproblemen te voorkomen.
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
De SGP wil het aantal arbeidsmigranten verlagen, strikte voorwaarden en quota instellen, en werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en taal. Arbeidsmigratie mag alleen als het echt noodzakelijk is voor de economie.
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor werknemers die zij hierheen halen, onder meer ten aanzien van huisvesting of het leren van de taal.”
“Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze toekomstige economie.”
De SGP verbindt succesvolle integratie aan het expliciet afwijzen van antisemitisme en het verplicht stellen van kennis over de Joodse geschiedenis in Nederland.
“Burgerschap wordt niet zomaar toegekend. Dit gebeurt onder voorwaarden. De SGP wil in de wet vastleggen dat aspirant-burgers expliciet afstand doen van antisemitische ideeën (inclusief ontkenning van Israëls bestaansrecht) als voorwaarde voor naturalisatie.”
“De SGP wil dat nieuwkomers in het kader van hun inburgering worden verplicht om een bezoek te brengen aan het Nationaal Holocaustmuseum of één van de andere herinneringscentra.”
BBB wil immigratie sterk beperken en strenger reguleren, met duidelijke grenzen aan het aantal en type immigranten dat Nederland toelaat. De partij pleit voor een onderscheid tussen verschillende vormen van migratie, strengere toelatingseisen, beperking van gezinshereniging, en een harde aanpak van falende integratie. Integratie wordt verplicht gesteld, met nadruk op taalbeheersing, werk en het respecteren van Nederlandse waarden.
BBB ziet immigratie als een belangrijke oorzaak van druk op de samenleving en wil deze beheersbaar maken door het stellen van harde grenzen en het sturen op type migratie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen vluchtelingen, arbeidsmigranten en asielmigranten, met een maximum aan de instroom en strengere toelatingseisen.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“Beleid inrichten op soort migratie. Als land moeten we behalve sturen op aantallen ook sturen op soort migratie. Dat vraagt om beleidsmatig onderscheid tussen vluchtelingen, arbeidsmigranten en asielmigranten.”
“Er zijn grenzen aan hoeveel migranten Nederland kan opvangen. Daarom hecht BBB waarde aan een strenge selectie aan de grens.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
BBB wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en de mogelijkheden voor permanente verblijfsvergunningen inperken. Ook wordt de geldigheidsduur van tijdelijke asielvergunningen verkort.
“Door beperking van nareis krijgen ongehuwde partners en meerderjarige kinderen geen afgeleide asielvergunning meer.”
“Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
Integratie wordt door BBB als essentieel gezien en verplicht gesteld. Migranten moeten de Nederlandse taal leren, actief deelnemen aan de samenleving en Nederlandse waarden respecteren. Niet voldoen leidt tot sancties.
“Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
“Samenleven in Nederland begint bij het respecteren van onze waarden, normen, wetten en omgangsvormen. Dat veronderstelt erkenning van de Nederlandse cultuur en identiteit, die in elke regio een eigen invulling kent.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als deze aantoonbaar bijdraagt aan het oplossen van structurele tekorten en niet leidt tot overbelasting van integratie en huisvesting. Er wordt ingezet op tijdelijke, circulaire arbeidsmigratie.
“Arbeidsmigratie moet gericht zijn op die beroepsgroepen waar structurele tekorten bestaan én waar de inzet van vakbekwame mensen bijdraagt aan duurzame economische ontwikkeling.”
“BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
BBB wil illegaal verblijf strafbaar stellen, snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers en overlastgevers, en het stimuleren van remigratie. Falende integratie wordt gezien als risico voor parallelle gemeenschappen en radicalisering.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Remigratie stimuleren. Terugkeer naar het land van herkomst kan bijdragen aan oplossingen m.b.t. massaimmigratie en falende integratie.”
“Als migranten onze wetten, tradities en gebruiken afwijzen of niet naleven, ontstaat het risico van parallelle gemeenschappen en groeit de kans op radicalisering.”
Volt ziet immigranten als waardevolle deelnemers aan de samenleving en pleit voor een humaan, inclusief en Europees afgestemd migratiebeleid. De partij wil arbeidsmigratie eerlijker en beter reguleren, zet in op snelle integratie en participatie van nieuwkomers, en waarborgt mensenrechten en gelijke toegang tot werk, huisvesting en onderwijs. Volt benadrukt het belang van bescherming tegen uitbuiting en discriminatie, en wil legale migratiekanalen en solidariteit binnen de EU versterken.
Volt wil arbeidsmigratie eerlijker en beter regelen door uitbuiting tegen te gaan, werkgevers verantwoordelijk te maken en arbeidsmigranten meer inspraak te geven. De partij richt zich op structurele controle, onafhankelijke contracten en betere informatievoorziening voor arbeidsmigranten.
“Arbeidsmigratie blijft belangrijk, maar moeten we eerlijker en beter regelen, met goede huisvesting en gelijke behandeling.”
“We pleiten ervoor dat vaste en tijdelijke arbeidsovereenkomsten, in sectoren waar structureel misstanden voorkomen, alleen nog maar direct bij een werkgever mogen worden afgesloten.”
“Om die reden pleit Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
“We geven arbeidsmigranten een plek aan tafel bij beleidsmakers. De belangen van arbeidsmigranten moeten worden vertegenwoordigd door de arbeidsmigranten zelf.”
“Uitzendbureaus zijn helaas met regelmaat medeplichtig aan uitbuiting van arbeidsmigranten. We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
Volt wil dat nieuwkomers, waaronder asielzoekers en vluchtelingen, vanaf dag één kunnen deelnemen aan de samenleving via werk, onderwijs en ondernemerschap. De partij streeft naar snelle registratie, toegankelijk taalonderwijs en begeleiding gericht op hun kwalificaties.
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers. zo kunnen vluchtelingen die wachten op een status vanaf dag één meedoen in de samenleving door middel van betaald werk, vrijwilligerswerk of andere activiteiten.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft. Ook ongedocumenteerden en derdelanders met een visum kunnen een BSN krijgen, werken en belasting betalen.”
Volt pleit voor een gezamenlijke, humane en op solidariteit gebaseerde Europese aanpak van migratie, met respect voor mensenrechten en het recht op asiel. De partij wil eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid, legale migratiekanalen en bescherming tegen mensenrechtenschendingen.
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“Wij geloven dat alle nieuwkomers het recht toekomt om op een zinvolle manier deel te nemen aan de samenleving.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
“Bij de implementatie van het nieuwe Europese Asiel- en Migratiepact maakt Nederland zich in de EU sterk voor het welzijn van migranten en het handhaven van internationale wetgeving en mensenrechtenstandaarden.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil meer mogelijkheden creëren voor niet-Europese migranten om tijdelijk te werken, studeren of ondernemen in Nederland en de EU, en stimuleert visa voor specifieke doelgroepen zoals afgestudeerden en ondernemers.
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij. Denk aan visa voor recent afgestudeerden of startende ondernemers.”
Volt benadrukt het belang van bescherming van migranten tegen discriminatie en het bieden van gelijke kansen op alle terreinen van de samenleving.
“Mensen van kleur, lhbtqia+’ers, migranten, vluchtelingen en andere minderheden verdienen bescherming en gelijke kansen. Iedereen heeft recht op een veilige en waardige plek in onze samenleving.”
JA21 wil immigratie naar Nederland sterk beperken en strenger reguleren, met nadruk op het selecteren van migranten die economisch en maatschappelijk iets bijdragen. De partij pleit voor het aanscherpen van gezinsmigratie, het terugdringen van laaggeschoolde arbeidsmigratie, strengere eisen voor naturalisatie en integratie, en het actief bevorderen van terugkeer van migranten zonder perspectief.
JA21 vindt dat immigratie alleen beheersbaar is als Nederland zelf bepaalt wie welkom is, met een duidelijke voorkeur voor migranten die aantoonbare meerwaarde hebben. De partij wil migratie beperken tot migranten die Nederland iets te bieden hebben, en pleit voor het juridisch vastleggen van migratieplafonds.
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom.”
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
Gezinsmigratie, vooral van buiten de EU, wordt als te omvangrijk en problematisch gezien. JA21 wil de regels hiervoor fors aanscherpen, onder andere door inkomenseisen te verhogen, de leeftijdsgrens te verhogen en het aantal toegestane partners te beperken.
“Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
JA21 stelt dat Nederland de grip op arbeidsmigratie kwijt is, met negatieve gevolgen voor de arbeidsmarkt, woningmarkt en sociale cohesie. De partij wil arbeidsmigratie beperken tot hoogopgeleiden, laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU stoppen, en streng optreden tegen misstanden en overlast.
“Nederland is de grip op arbeidsmigratie compleet verloren. Het aantal arbeidsmigranten in Nederland nadert een miljoen.”
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken...”
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus...”
JA21 wil dat alleen migranten die zich volledig willen aanpassen en integreren, in aanmerking komen voor het Nederlanderschap. De eisen voor naturalisatie moeten fors omhoog, met nadruk op het omarmen van Nederlandse normen en waarden.
JA21 wil dat migranten zonder perspectief, werkloze arbeidsmigranten en uitgeprocedeerde asielzoekers actief terugkeren naar hun land van herkomst. Remigratie wordt gestimuleerd, en illegaliteit wordt strafbaar.
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
“Bevorderen van remigratie bij mislukte integratie: (her)invoering van remigratie-uitkeringen.”
“Dat afwijzing ook echt terugkeer betekent: illegaliteit net als onze buurlanden strafbaar stellen, evenals het faciliteren hiervan...”
De ChristenUnie ziet immigranten als mensen die rechtvaardig en menswaardig behandeld moeten worden, maar stelt duidelijke eisen aan hun integratie en bijdrage aan de samenleving. De partij wil migratie beperken en sturen, met nadruk op beheersing van arbeidsmigratie, snelle en rechtvaardige asielprocedures, verplichte integratie (zoals taallessen), en strengere eisen voor naturalisatie. Tegelijkertijd wijst de ChristenUnie uitbuiting en slechte leefomstandigheden van immigranten af en pleit voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid, samenleving en nieuwkomers.
De ChristenUnie wil migratie beperken tot een gecontroleerd niveau, met een maximaal migratiesaldo en duidelijke keuzes voor de economie en ruimtelijke inrichting. De partij ziet migratie als een factor die druk legt op voorzieningen en woningmarkt, en wil daarom grip op de instroom.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland. In het verlengde van dit advies wil de ChristenUnie (over een tijdsperiode van tien jaar gezien) streven naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte zoals geschetst door de staatscommissie.”
“De bevolkingsgroei in Nederland wordt de laatste jaren uitsluitend veroorzaakt door migratie (studie-, arbeids-, en asielmigratie). De overheid heeft hier nauwelijks sturing aan gegeven.”
De partij stelt dat succesvolle integratie alleen mogelijk is als nieuwkomers de Nederlandse taal leren, de participatieverklaring onderschrijven en actief deelnemen aan de samenleving. Dit geldt voor alle groepen, inclusief arbeidsmigranten en gezinsmigranten.
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel. Integratie vraagt van mensen dat ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal verhuizen. Niet alleen onze taal leren, maar ook onze waarden leren kennen en respecteren.”
“Arbeidsmigranten zijn nu niet verplicht Nederlands te leren en in te burgeren. In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
“De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen. Dit geldt voor zowel vluchtelingen en arbeidsmigranten als expats.”
De ChristenUnie wil een einde aan de afhankelijkheid van goedkope arbeidsmigranten, betere arbeidsvoorwaarden, en invoering van tewerkstellingsvergunningen voor bepaalde sectoren. Werkgevers moeten bijdragen aan integratie door te investeren in taallessen.
“In die sectoren is Nederland verslaafd aan goedkope arbeidsmigranten. Dit is niet houdbaar. De groei van laagbetaalde arbeid en het aanbod van arbeidsmigranten remt innovatie en robotisering en legt een te grote druk op voorzieningen die schaars zijn.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“Werkgevers dragen bij aan integratie door te investeren in taallessen.”
De partij wil snelle duidelijkheid voor asielzoekers, met menswaardige opvang en begeleiding bij terugkeer. Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk vertrekken, met afspraken en eventueel sancties richting landen van herkomst.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
De ChristenUnie wil dat het recht op Nederlanderschap niet automatisch volgt uit verblijf, maar afhankelijk is van actieve bijdrage en beheersing van de taal en waarden.
“Het recht op bescherming leidt niet automatisch na een aantal jaar tot het recht op Nederlanderschap. Daarbij zijn we mild voor hen die wel willen, maar niet kunnen.”
“We verwachten van alle Nederlanders een actieve bijdrage aan de maatschappij. Het spreken van het Nederlands en het onderschrijven van de waarden zoals vastgelegd in de grondwet is daarvoor randvoorwaarde.”
De partij wil uitbuiting en slechte huisvesting van arbeidsmigranten tegengaan door streng toezicht en het opleggen van uitzendverboden aan sectoren die niet verbeteren.
“Er moet een einde komen aan schrijnende leefomstandigheden en uitbuiting van arbeidsmigranten, zoals inhoudingen op het loon of dakloosheid bij verlies van baan.”
“Sectoren die geen verbetering laten zien in hoe ze met mensen omgaan (zoals de vleessector), krijgen een uitzendverbod opgelegd.”
GroenLinks-PvdA wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren die bijdragen aan brede welvaart en misstanden tegengaan, met strengere regels voor werkgevers en betere registratie. Tegelijkertijd pleiten ze voor een humaan asielbeleid gericht op snelle integratie, eerlijke procedures en bescherming van mensenrechten. De partij kiest voor actieve sturing op migratie, minder laagbetaalde arbeidsmigratie, en investeert in integratie en opvang van vluchtelingen.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken tot noodzakelijke sectoren, uitbuiting tegengaan en werkgevers verantwoordelijk maken voor goede arbeidsvoorwaarden, huisvesting en integratie. Ze willen misstanden en negatieve effecten op wijken en voorzieningen voorkomen door strengere regelgeving en het ontmoedigen van laagbetaalde arbeid als verdienmodel.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Arbeidsmigratie is nu vooral een verdienmodel voor werkgevers in laagproductieve en vervuilende exportsectoren zoals de logistiek, (glas)tuinbouw, de vleessector en metaalindustrie. Wij willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”
“Minder laagbetaalde arbeidsmigratie. Er worden jaarlijks steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland gehaald. Twee derde van hen is afkomstig uit de EU. Zij hebben vaak laagbetaalde banen. De kosten en baten van arbeidsmigratie zijn niet eerlijk verdeeld. De voordelen liggen vooral bij werkgevers en de kosten bij de samenleving en de arbeidsmigrant.”
“Gemeenten moeten nieuwe bedrijvigheid of uitbreiding stop kunnen zetten als wijken sterk onder druk staan. Daarom willen wij een afwegingskader zodat (nieuwe) bedrijvigheid alleen mag als er genoeg huizen en voorzieningen zijn.”
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning.”
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
De partij wil arbeidsmigranten beter registreren om grip te krijgen op aantallen en misstanden effectiever te bestrijden. Malafide uitzendbureaus worden aangepakt en uitzendconstructies beperkt.
“De politiek kan niet sturen op bandbreedtes als onduidelijk is hoeveel migranten er daadwerkelijk in Nederland zijn. Veel arbeidsmigranten zijn nu slecht geregistreerd en daarom niet in beeld. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“We willen dat arbeidsmigranten in de sectoren met veel misstanden rechtstreeks in dienst genomen worden, zonder tussenkomst van een uitzendbureau.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een actief beleid gericht op een gematigd migratiesaldo, waarbij alleen migratie die bijdraagt aan brede welvaart wordt gefaciliteerd.
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
“We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe.”
De partij wil een humaan asielbeleid met snelle procedures, kleinschalige opvang, toegang tot werk en taalonderwijs voor nieuwkomers, en bescherming van mensenrechten.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“Mensen moeten al tijdens hun asielprocedure kunnen deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Het huidige asielstelsel maakt dit onmogelijk door asielzoekers continu te laten verhuizen. We plaatsen asielzoekers daarom alvast in een azc in de gemeente waar ze, na inwilliging van hun asielverzoek, als statushouders zullen wonen.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
De SP wil het aantal immigranten, vooral arbeids-, kennis- en studiemigranten, fors beperken om de druk op voorzieningen en integratieproblemen te verminderen. Ze pleiten voor strengere regulering van arbeidsmigratie, betere bescherming tegen uitbuiting, en een migratiesaldo van maximaal 40.000 per jaar, met prioriteit voor humane opvang van vluchtelingen. Integratie, taallessen en eerlijke verdeling van opvang over gemeenten zijn kernpunten in hun visie.
De SP vindt dat de huidige instroom van arbeids-, kennis- en studiemigranten te hoog is en leidt tot druk op huisvesting, sociale voorzieningen en integratie. Ze willen het migratiesaldo terugbrengen naar circa 40.000 per jaar, vooral door deze vormen van migratie fors te beperken, en stellen dat arbeidsmigratie vaak leidt tot uitbuiting en verdringing.
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“Daarom worden de voorstellen van de commissie Roemer per direct doorgevoerd en ook de aantallen arbeidsmigranten fors teruggeschroefd.”
De SP wil arbeidsmigratie streng reguleren met werkvergunningen, registratie en ketenaansprakelijkheid voor werkgevers. Ze willen uitbuiting tegengaan, betere huisvesting afdwingen, en misstanden bij bedrijven en uitzendbureaus hard aanpakken.
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus. Bij misstanden sluiten we bedrijven of uitzendbureaus.”
“Er moet een verbod komen op de bouw van nog meer grootschalige huisvestingslocaties. Deze plekken zijn onmenselijk.”
De SP wil altijd ruimte houden voor de opvang van mensen die vluchten voor oorlog en geweld, binnen het gestelde migratiesaldo. Ze pleiten voor snelle, rechtvaardige procedures en eerlijke verdeling van opvang over gemeenten.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor.”
“Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
De SP vindt dat iedereen die in Nederland komt wonen, ongeacht status, vanaf dag één verplicht de taal moet leren. De overheid, bedrijven en kennisinstellingen zijn verantwoordelijk voor het aanbieden van taallessen, met als doel integratie en het voorkomen van segregatie.
“Daarom is het belangrijk dat iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
“De overheid is verantwoordelijk voor het bieden van goede taallessen aan vluchtelingen. Bedrijven en kennisinstellingen dragen de zorg voor taallessen voor arbeids en kennismigranten die zij hier zelf naartoe halen.”
De SP wil dat niet alleen arme, maar ook rijke gemeenten hun eerlijke deel nemen in de opvang van vluchtelingen en nieuwkomers, om segregatie en spanningen te voorkomen.
“We maken een eind aan deze oneerlijke praktijken door de rijkste gemeenten en wijken hun eerlijke deel te laten bijdragen.”
FVD wil immigratie naar Nederland vrijwel volledig stoppen en zet sterk in op remigratie van bestaande immigranten en hun nakomelingen. De partij koppelt immigratie aan hoge maatschappelijke kosten, verlies van culturele identiteit en druk op voorzieningen, en stelt daarom voor om asielopvang te beëindigen, sociale voorzieningen voor immigranten te beperken, en remigratie actief te stimuleren met financiële prikkels en begeleiding.
FVD pleit voor een totale stop op asielopvang in Nederland en wil alleen nog tijdelijke, streng geselecteerde arbeidsmigranten toelaten. De partij ziet immigratie als een bedreiging voor de verzorgingsstaat, veiligheid en Nederlandse identiteit.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We voeren een tienjarige stop op naturalisaties in, bieden steun voor remigratie naar landen van herkomst en introduceren een GreenCard-systeem voor economisch waardevolle migranten om tijdelijk in Nederland te verblijven.”
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil niet alleen de instroom stoppen, maar ook de bestaande groepen immigranten en hun nakomelingen actief aanmoedigen om terug te keren naar hun land van herkomst, met financiële beurzen en begeleiding.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
FVD wil de toegang van immigranten tot sociale voorzieningen sterk beperken en ontmoedigt geldtransfers naar het buitenland.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
De partij wil internationale verdragen die immigratie faciliteren opzeggen en volledige nationale zeggenschap over toelating en uitzetting herstellen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
FVD streeft expliciet naar een situatie waarin er meer mensen vertrekken dan binnenkomen, om Nederland "beheersbaar" te maken.
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
De partij wil alleen nog tijdelijke verblijfsvergunningen verstrekken aan migranten die aantoonbaar bijdragen, en permanente verblijfsvergunningen afschaffen.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen.”
Het CDA wil immigratie strenger reguleren en beperken, met nadruk op beheersbare instroom, snelle en verplichte integratie, en betere bescherming van arbeidsmigranten. Ze stellen duidelijke eisen aan inburgering, taal en werk, en willen misstanden rond arbeidsmigratie hard aanpakken. Tegelijkertijd benadrukken ze het belang van fatsoenlijke behandeling en gelijke kansen voor nieuwkomers.
Het CDA ziet bevolkingsgroei door migratie als een groot probleem en wil de instroom van immigranten fors beperken, vooral via strengere Europese en nationale regels. Ze pleiten voor asielaanvragen buiten Europa, snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers en het strafbaar stellen van niet meewerken aan terugkeer.
“Onze bevolking zal de komende jaren hard groeien. Dat kan onze samenleving niet dragen. Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd...”
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
Het CDA stelt verplichte inburgering, taalverwerving en snelle toegang tot werk centraal voor immigranten, met duidelijke resultaatafspraken voor gemeenten en sancties bij niet-naleving. Ze willen dat nieuwkomers actief bijdragen aan de samenleving en dat kinderen van statushouders en arbeidsmigranten geen taalachterstand oplopen.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Gemeenten worden gehouden aan hun plicht om zorg te dragen voor de inburgering van nieuwkomers. Er worden duidelijke resultaatafspraken gemaakt. Gemeenten moeten transparant rapporteren over de voortgang.”
“Taal is dé sleutel tot meedoen in de samenleving: op school, op het werk en in sociale contacten. Daarom willen wij een vroege taalstart die begint tijdens de asielprocedure. Inburgeringsplichtigen spreken en schrijven binnen maximaal drie jaar de Nederlandse taal.”
Het CDA wil misstanden rond arbeidsmigratie aanpakken door strengere handhaving, betere registratie, fatsoenlijke huisvesting en verplichte taallessen. Werkgevers krijgen meer verantwoordelijkheden en schijnconstructies worden bestreden.
“Veel werkgevers en opdrachtgevers zijn van goede wil, maar te vaak worden arbeidsmigranten behandeld op een manier die Nederland onwaardig is. De lusten voor de ondernemer, de lasten voor de samenleving en de risico’s voor de arbeidsmigrant. Hier treden we streng tegen op.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
Het CDA benadrukt dat nieuwkomers eerlijke kansen moeten krijgen en dat discriminatie, ook op basis van migratieachtergrond, hard wordt aangepakt. Ze willen dat de samenleving mensen waardeert om hun inzet en prestaties, niet om hun afkomst.
“Van de samenleving mag worden verwacht dat ze nieuwkomers eerlijke kansen geeft in het onderwijs, op een baan, en dat ze waar nodig nieuwkomers een extra zetje geeft... Waar we de mens zien en niet de migrant met een andere achternaam.”
“We treden hard op tegen elke vorm van discriminatie en stereotypering, onder meer van moslims.”
“Leeftijdsdiscriminatie van ouderen, migrantenkinderen die geen stageplaats kunnen krijgen, of discriminatie op basis van gender, religie, seksuele geaardheid of achternaam.”
NSC wil het aantal immigranten sterk beperken en stelt strenge eisen aan arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie. De partij pleit voor een selectief migratiebeleid met een jaarlijks migratiesaldo van maximaal 50.000, strengere toelatingseisen, minder fiscale voordelen en meer verplichtingen voor werkgevers en nieuwkomers. NSC ziet immigratie vooral als een demografisch en sociaal-economisch probleem dat actief gestuurd moet worden.
NSC wil het aantal arbeidsmigranten fors beperken, misstanden tegengaan en werkgevers financieel en administratief verantwoordelijk maken. Arbeidsmigratie mag alleen als het echt noodzakelijk is voor de Nederlandse economie, en bedrijven moeten bijdragen aan integratie en taallessen.
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
“We voeren naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in voor arbeidsmigranten.”
“We stellen strikte eisen aan de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en huisvesting van arbeidsmigranten. Daarbij moeten controles niet alleen op papier plaatsvinden, maar ook fysiek op locatie.”
“Arbeidsmigranten moeten voordat zij met werken beginnen, ingeschreven staan in de basisadministratie. Daarvoor is de werkgever verantwoordelijk.”
NSC wil kennismigranten alleen toelaten als hun expertise niet in Nederland aanwezig is en versobert fiscale voordelen voor deze groep. De partij ziet de huidige regelingen als te ruimhartig en verstorend voor de woningmarkt.
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
NSC wil het aantal buitenlandse studenten beperken, vooral als er onvoldoende huisvesting is, en stelt hogere eisen aan hun binding met Nederland.
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden.”
Nieuwkomers moeten sneller en beter integreren, met hogere taaleisen en directe verplichtingen tot werk of participatie.
“Nieuwkomers moeten goed ingeburgerd zijn in de Nederlandse samenleving en de principes van onze democratische rechtsstaat begrijpen en omarmen. Hiervoor is het essentieel dat nieuwkomers de Nederlandse taal beheersen. We willen de taaleis voor nieuwkomers aanscherpen naar B1-niveau.”
“Statushouders krijgen bij inschrijving in de gemeente direct een baan of verplicht participatietraject aangeboden zodat ze kunnen meedoen in de samenleving, zelfredzaam worden en integreren.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en aan subsidiair beschermden worden strengere voorwaarden gesteld. Asielmigratie moet drastisch worden teruggebracht, met opvang in de regio en snelle terugkeer voor kansarme asielzoekers.
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken.”
NSC wil een wettelijk maximum stellen aan het migratiesaldo en verplicht de regering tot ingrijpen als dit wordt overschreden.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
De PVV wil immigratie, met name van niet-westerse en islamitische landen, zo veel mogelijk stoppen en bestaande immigranten strenger behandelen. Ze pleiten voor een totale asielstop, het sluiten van azc’s, het uitzetten van criminele vreemdelingen, het beperken van naturalisatie en het schrappen van sociale voordelen voor immigranten. De partij ziet immigratie als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving en wil Nederlanders altijd voorrang geven.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, azc’s sluiten en geen nieuwe opvanglocaties meer openen. Dit beleid is gericht op het volledig stoppen van de instroom van immigranten, vooral uit islamitische landen, en het terugdraaien van bestaande opvangmaatregelen.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Geen immigratie uit islamitische landen”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
De PVV wil dat vreemdelingen en statushouders die zich misdragen of veroordeeld zijn voor een misdrijf direct worden uitgezet. Ook willen ze illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar stellen en de Vreemdelingenpolitie uitbreiden.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Illegaliteit en hulp aan illegalen strafbaar conform aangenomen PVV-amendement”
“500 extra agenten voor de Vreemdelingenpolitie, alle illegalen eruit”
De PVV wil naturalisatie pas na 15 jaar legaal verblijf toestaan en dubbele nationaliteit verbieden door alle uitzonderingsgronden te schrappen. Dit moet volgens de partij dubbele loyaliteiten voorkomen en integratie afdwingen.
De PVV wil dat immigranten die geen Nederlands spreken geen bijstand krijgen, fraudeurs hun verblijfsvergunning verliezen en statushouders nooit meer voorrang krijgen op sociale huurwoningen. Ook stellen ze een vrijwillige remigratieregeling in zonder financiële beloning.
“Geen bijstand voor wie geen Nederlands spreekt”
“Nooit meer voorrang op sociale huurwoningen voor statushouders – ook niet met urgentie”
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
De VVD wil immigratie streng reguleren en beperken tot migranten die aantoonbaar bijdragen aan de Nederlandse samenleving. Ze pleiten voor strengere selectie, hogere eisen voor naturalisatie, het terugsturen van overlastgevende of criminele migranten, en het tegengaan van misbruik en fraude. De partij stelt concrete maatregelen voor om de instroom van asielzoekers en arbeidsmigranten te beperken en legt de nadruk op integratie via werk en het onderschrijven van Nederlandse waarden.
De VVD wil alleen migranten toelaten die economisch of maatschappelijk bijdragen, en de instroom van asielzoekers en arbeidsmigranten fors beperken. Ze stellen een migratiewet voor, willen asiel alleen via hervestiging toestaan, en pleiten voor het terugsturen van ongewenste migranten.
“De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
“Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
“Tegelijkertijd veroorzaakt arbeidsmigratie ook veel problemen. Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft.”
De VVD wil het Nederlanderschap moeilijker maken om misbruik te voorkomen en integratie te bevorderen. Ze verhogen de taaleis, verlengen de termijn voor naturalisatie, en stellen aanvullende eisen aan inkomen, opleiding en gedrag.
“Wij willen in ieder geval de standaardtermijn verdubbelen naar tien jaar, de taaleis verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer, voor volwassenen een inkomens- of opleidingseis introduceren, de eis stellen dat een aanvrager niet overmatig aanspraak heeft gemaakt op sociale voorzieningen en de eis stellen dat een aanvrager niet in aanraking met justitie mag zijn geweest.”
“Het is onacceptabel dat migranten die onvoldoende Nederlands spreken Nederlander mogen worden. Daarom willen wij de taaleis voor naturalisatie verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer.”
De VVD wil criminele, overlastgevende en illegale migranten actief uitzetten en hun verblijfsrecht intrekken. Dit geldt voor zowel asielzoekers als arbeidsmigranten.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
De VVD wil fraude met verblijfsrecht, schijnerkenningen en misstanden bij arbeidsmigratie hard aanpakken. Ze pleiten voor betere registratie, meer middelen voor handhaving en het tegengaan van malafide uitzendbureaus.
“Daarom is een betere registratie van arbeidsmigranten noodzakelijk. Burgemeesters krijgen meer bevoegdheden om in te grijpen bij grove misstanden en leggen daar zoals gebruikelijk verantwoording af aan de gemeenteraad.”
“Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
“Nog te vaak maken malafide bedrijven gebruik van sluiproutes om arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus in Oost-Europa onder mensonterende omstandigheden in Nederland te laten werken.”
De VVD ziet werk als het belangrijkste middel voor integratie en stelt dat nieuwkomers Nederlandse waarden en normen moeten onderschrijven om volwaardig deel te nemen aan de samenleving.
“Integreren doe je het beste op de werkvloer. Werk is het allerbelangrijkste instrument om integratie voor elkaar te krijgen en te voorkomen dat mensen afglijden in de criminaliteit of het fundamentalisme.”
“Toegang tot de Nederlandse samenleving alleen bij onderschrijving van Nederlandse cultuur en waarden: Statushouders die op azc’s verblijven komen pas in aanmerking voor andere vormen van huisvesting op het moment dat zij zowel in woord als in daad achter de Nederlandse waarden staan.”
BIJ1 pleit voor radicaal gelijke rechten voor immigranten, waarbij grenzen worden gezien als een koloniaal en discriminerend obstakel. Het programma bevat concrete voorstellen zoals het afschaffen van vreemdelingendetentie, het bieden van volledige sociale en arbeidsrechten aan alle migranten (ongeacht verblijfsstatus), en het toewerken naar universeel verblijfsrecht en open grenzen. BIJ1 wil discriminatie op basis van nationaliteit verbieden en migranten direct toegang geven tot basisvoorzieningen, werk, studie en politieke rechten.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waarin iedereen vrij is om te wonen en werken waar die wil, en migranten dezelfde rechten hebben als Nederlanders. Dit standpunt is fundamenteel en onderscheidt zich door het afwijzen van restrictief migratiebeleid en het pleiten voor universeel verblijfsrecht.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
“Geen mens is illegaal en iedereen verdient wat zij nodig hebben.”
BIJ1 wil dat alle migranten, inclusief ongedocumenteerden en arbeidsmigranten, direct toegang krijgen tot werk, studie, sociale voorzieningen en gelijke arbeidsrechten. Dit moet hun afhankelijkheid van werkgevers verminderen en hun positie versterken.
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
BIJ1 wil een einde maken aan vreemdelingendetentie, deportaties en het uitsluiten van migranten van voorzieningen. In plaats daarvan moeten migranten een wettelijke mogelijkheid krijgen om verblijfspapieren te verkrijgen.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
BIJ1 wil dat migranten direct actief en passief stemrecht krijgen, en dat dubbele nationaliteit wordt vergemakkelijkt.
“Actief en passief stemrecht zijn basisrechten voor iedereen. Vluchtelingen en migranten moeten ook direct gebruik kunnen maken van deze rechten, en niet pas na 5 jaar. Daarbij worden de mogelijkheden om een dubbele nationaliteit te hebben of te behouden verbreed: een dubbele identiteit heeft meerwaarde en mag niet worden onderdrukt.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen verschillende vormen van migratie, met als doel de instroom van immigranten te beperken en het systeem beheersbaar te houden. Ze willen onder meer het recht op asiel beperken, eisen stellen aan inburgering en de verantwoordelijkheid voor arbeids- en studiemigratie deels bij werkgevers en onderwijsinstellingen leggen. Uitzonderingen worden alleen gemaakt voor gerichte arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten.
50PLUS wil de instroom van immigranten beperken door strengere toelatingseisen, het aanpassen van internationale verdragen en het stellen van duidelijke voorwaarden aan het verkrijgen van het Nederlanderschap. Het onderscheid tussen asiel, arbeids- en studiemigratie staat centraal, met als doel het systeem niet te overbelasten.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Voorwaarde om Nederlander te worden is dat men de Nederlandse taal beheerst.”
De partij legt de verantwoordelijkheid voor de kosten en gevolgen van arbeids- en studiemigratie deels bij werkgevers en onderwijsinstellingen, om zo de instroom te beperken en de lasten eerlijker te verdelen.
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid voor gerichte arbeidsmigratie in deze sector.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
DENK kiest voor een humaan en inclusief immigratiebeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten, het versnellen van integratie en het tegengaan van uitbuiting. De partij wil legale migratieroutes creëren, vluchtelingen snel laten meedoen in de samenleving, en arbeidsmigranten beter beschermen tegen misstanden. DENK benadrukt het belang van begeleiding, gelijke kansen en het bestrijden van discriminatie voor immigranten.
DENK wil migratie reguleren door internationale samenwerking en het bieden van legale mogelijkheden, met nadruk op mensenrechten en het tegengaan van mensenhandel. Dit moet bijdragen aan een eerlijker en veiliger migratiesysteem.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk kunnen werken en meedoen in de samenleving, met goede begeleiding en versnelde procedures. Dit bevordert zelfstandigheid en voorkomt langdurige afhankelijkheid.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK wil misstanden rondom arbeidsmigranten, zoals uitbuiting en overbewoning, actief bestrijden. Dit moet de leefbaarheid in kwetsbare wijken verbeteren en arbeidsmigranten beschermen tegen slechte arbeids- en woonomstandigheden.
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
“Uitwassen in uitzendbranche gaan wij tegen met een vergunningsysteem. Zo pakken wij uitbuiting van arbeidsmigranten en discriminatie aan.”
DENK zet zich in voor gelijke behandeling van mensen met een migratieachtergrond, onder andere door discriminatie op de arbeidsmarkt en woningmarkt hard aan te pakken.
D66 ziet immigranten als een noodzakelijke aanvulling op de Nederlandse samenleving en economie, mits migratie gericht, menselijk en eerlijk wordt georganiseerd. Ze willen arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar deze echt nodig is, uitbuiting tegengaan, en nieuwkomers vanaf dag één laten meedoen via snelle integratie en duidelijke procedures. D66 pleit voor strenge voorwaarden voor werkgevers, betere registratie, en een humaan asiel- en integratiebeleid met aandacht voor kwetsbare groepen.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar tekorten zijn en innovatie vooropstaat, en stelt strenge eisen aan werkgevers om uitbuiting en druk op voorzieningen te voorkomen. Ze kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers, en willen minder laagbetaalde, kwetsbare arbeidsmigratie.
“We kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan. De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
D66 wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan door betere handhaving, verplichte fatsoenlijke huisvesting, en het verbeteren van hun positie op basis van de commissie-Roemer.
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
“De aanbevelingen van de commissie-Roemer zijn de basis, maar ook daarbovenop zet D66 fors in op verbetering van de kwetsbare positie van arbeidsmigranten.”
D66 wil dat nieuwkomers, met name kansrijke asielzoekers en statushouders, vanaf het begin kunnen meedoen aan de samenleving via taal, werk en opleiding, en dat integratiebeleid wederkerig is.
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen.”
“We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 vindt dat goed beleid alleen mogelijk is met goede data en wil daarom de registratie van arbeidsmigranten verbeteren.
“We kunnen arbeidsmigratie alleen gericht sturen als we er voldoende informatie over hebben. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”