BVNL wil immigratie naar Nederland drastisch beperken, met als kernmaatregel een onmiddellijke asielstop en het opzeggen van internationale verdragen. De partij koppelt immigratie aan hoge kosten, druk op voorzieningen en bedreiging van de Nederlandse cultuur, en stelt harde eisen aan integratie en terugkeer. Hun voorstellen zijn concreet gericht op het sluiten van asielcentra, het ontmoedigen van gezinshereniging, het strafbaar stellen van illegaliteit en het beperken van sociale voorzieningen voor immigranten.
BVNL wil een onmiddellijke stop op asielzoekers en het opzeggen van het vluchtelingenverdrag, omdat zij vinden dat de huidige instroom onhoudbaar is en niet past bij de oorspronkelijke bedoeling van internationale afspraken. Zij stellen dat opvang in de regio de norm moet zijn en dat Nederland niet langer verantwoordelijk moet zijn voor grote migratiestromen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil alle asielzoekerscentra sluiten en opvang alleen nog sober en tijdelijk toestaan, om kosten te besparen en Nederland minder aantrekkelijk te maken voor economische migranten. Zij willen de aanmeldcentra direct sluiten en bestaande AZC’s ombouwen tot woningen.
“Wij sluiten derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
BVNL stelt harde eisen aan integratie, taalbeheersing en economische zelfredzaamheid. Wie niet voldoet, wordt uitgezet of verliest verblijfsrechten. Ook worden uitkeringen en voorzieningen beperkt, en wordt het aanvragen van een paspoort vertraagd.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Het aanvragen van een Nederlands paspoort kan pas na 10 jaar, in plaats van na 5 jaar.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
BVNL wil remigratie financieel stimuleren en illegaliteit strafbaar maken. Gemeenten die illegalen ondersteunen worden beboet, en landen die niet meewerken aan terugkeer worden gesanctioneerd.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
“Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Tegen landen die niet meewerken aan terugkeer van illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers wordt keihard opgetreden. Gedacht kan worden aan het opzeggen van de diplomatieke betrekkingen, het stoppen van ontwikkelingshulp en het stoppen van betalingsverkeer.”
BVNL wil sociale voorzieningen en woningtoewijzing beperken tot Nederlanders, en statushouders geen voorrang meer geven op de woningmarkt.
“Geen voorrang meer voor een sociale woning voor statushouders.”
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
BVNL wil het aantal buitenlandse studenten en expats sterk beperken, omdat zij vinden dat deze groepen de druk op woningen en voorzieningen vergroten.
De ChristenUnie pleit voor een menswaardig en toekomstbestendig migratiebeleid, waarbij migratie wordt gecontroleerd en nieuwkomers actief moeten integreren in de Nederlandse samenleving. Ze willen grip op arbeids-, studie- en asielmigratie, met nadruk op taalbeheersing, participatie en het stellen van duidelijke voorwaarden aan verblijf. Tegelijkertijd wordt bescherming geboden aan vluchtelingen, maar wie niet mag blijven, moet terugkeren.
De ChristenUnie wil migratie beperken tot een beheersbaar niveau, met duidelijke keuzes voor de economie en samenleving. Ze volgen het advies van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen en streven naar een maximaal migratiesaldo binnen een vastgestelde bandbreedte.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“De ChristenUnie streeft naar een menswaardig en toekomstbestendig migratiebeleid, zoals uitgewerkt in haar migratievisie.”
Arbeidsmigratie wordt niet als oplossing voor structurele tekorten gezien; er komen strengere voorwaarden, meer toezicht en een plicht tot integratie en taalbeheersing, ook voor EU-migranten.
“Arbeidsmigratie is daarbij geen eenvoudig antwoord voor de oplossing van onze structurele tekorten.”
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
“Het beheersen van de Nederlandse taal, ook door arbeidsmigranten, is daarbij essentieel.”
“Er moet een einde komen aan schrijnende leefomstandigheden en uitbuiting van arbeidsmigranten, zoals inhoudingen op het loon of dakloosheid bij verlies van baan.”
Het aantal internationale studenten moet omlaag om druk op voorzieningen te verminderen; universiteiten moeten zich primair richten op Nederlandse studenten.
De ChristenUnie wil een efficiënte asielprocedure met snelle duidelijkheid, opvang op maat en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, met oog voor mensenrechten.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
Integratie is een morele plicht voor nieuwkomers; beheersing van de Nederlandse taal en onderschrijving van kernwaarden zijn essentieel. De overheid, samenleving en nieuwkomers dragen hier gezamenlijk verantwoordelijkheid voor.
“Integratie van nieuwkomers is alleen een succes wanneer overheid, samenleving en nieuwkomers gezamenlijk hun verantwoordelijkheid nemen.”
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
Nederland biedt bescherming aan wie vlucht voor oorlog of vervolging, met bijzondere aandacht voor vervolgde christenen. Tegelijkertijd wordt ingezet op veilige, legale routes en het voorkomen van mensenrechtenschendingen.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld.”
“We pleiten voor een systeem waarbij asielzoekers zich buiten Europa kunnen aanmelden.”
“Er moet op worden toegezien dat lidstaten hun verantwoordelijkheid nemen, detentie alleen beperkt wordt toegepast en kinderen nooit in detentie terechtkomen.”
JA21 wil immigratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met een nadruk op het terugdringen van asiel- en gezinsmigratie en het selectief toelaten van arbeids- en kennismigranten. De partij pleit voor een asielstop, strengere eisen voor naturalisatie en gezinshereniging, en het juridisch vastleggen van migratieplafonds. JA21 ziet immigratie als een bedreiging voor sociale cohesie, de woningmarkt en de Nederlandse cultuur, en stelt concrete maatregelen voor om de instroom te minimaliseren.
JA21 beschouwt asielmigratie als een grote druk op de samenleving en wil deze instroom maximaal beperken, met als einddoel een asielstop in Nederland. Ze willen opvang in de regio, strengere procedures, en het afschaffen van voorrangsregelingen voor statushouders.
“Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
Gezinsmigratie wordt gezien als een belangrijke bron van immigratie, vooral van buiten de EU. JA21 wil de regels hiervoor fors aanscherpen, onder meer door inkomenseisen te verhogen, leeftijdsgrenzen te verhogen en het aantal toegestane partners te beperken.
“Het grootste deel van de migratie naar Nederland bestaat, naast arbeidsmigratie, echter uit gezinsmigratie. [...] Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
JA21 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar daadwerkelijk behoefte is, geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU toelaten, en streng optreden tegen misstanden en illegale arbeid. Hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde blijven welkom.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
“Arbeidsmigratie mag niet leiden tot Nederland als lagelonenland. JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel.”
“Illegale arbeid bestrijden: hogere boetes en strengere handhaving op het tewerkstellen van illegalen, met terugwerkende kracht innen van belastingen en premies van illegale arbeiders en werkgevers.”
JA21 wil de bevolkingsgroei door migratie juridisch beperken via migratieplafonds en scherpe selectie van wie wordt toegelaten, met als doel de woningnood en druk op voorzieningen te verminderen.
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom.”
De partij wil het verkrijgen van het Nederlanderschap moeilijker maken, met strengere eisen voor taal, verblijfsduur en integratie, en meer mogelijkheden om naturalisatie te weigeren.
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
“Meer juridische ruimte creëren om naturalisatie af te wijzen bij een gegrond vermoeden van een ideologie die haaks staat op onze manier van leven of het streven naar een parallelle samenleving.”
“De eisen voor het inburgeringsexamen dienen daarom aangescherpt te worden met een nadrukkelijke focus op het integratiepotentieel.”
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie sterk te beperken, en stelt een maximum van 40.000 migranten per jaar voor. Vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld worden humaan opgevangen, maar economische migratie wordt gezien als een verdienmodel dat leidt tot uitbuiting en druk op voorzieningen. De partij pleit voor strengere regulering, betere integratie, en eerlijke verdeling van opvang over gemeenten.
De SP wil het aantal migranten dat jaarlijks naar Nederland komt drastisch beperken, met name door arbeids-, kennis- en studiemigratie terug te dringen. Dit moet de druk op voorzieningen en sociale samenhang verminderen en ruimte bieden voor humane opvang van vluchtelingen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
“Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten.”
Arbeidsmigratie wordt door de SP gezien als een verdienmodel dat leidt tot uitbuiting, verdringing en druk op de samenleving. De partij wil het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven, werkvergunningen invoeren, en werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en zorg.
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“Daarom worden de voorstellen van de commissie Roemer per direct doorgevoerd en ook de aantallen arbeidsmigranten fors teruggeschroefd.”
“Het maximaal aantal arbeidsmigranten wordt gebaseerd op basis van de capaciteit van de arbeidsinspectie. We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
“Werkgevers of bemiddelaars die arbeidsmigranten naar Nederland halen zijn verantwoordelijk voor de kosten van huisvesting en zorgverzekering zolang de arbeidsmigrant in Nederland verblijft, dus ook na afloop van het werk.”
De SP wil het aantal kennis- en studiemigranten terugdringen en universiteiten minder afhankelijk maken van internationale studenten. Een deel van het studieaanbod, vooral bacheloropleidingen, moet verplicht in het Nederlands worden gegeven.
Vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld worden humaan opgevangen, maar economische migratie wordt beperkt om draagvlak en integratie te behouden. Mensen die geen bescherming nodig hebben, moeten snel terugkeren.
De SP wil dat de opvang van vluchtelingen eerlijk wordt verdeeld over alle gemeenten, zodat de lasten niet alleen bij arme buurten terechtkomen.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
De partij wil arbeidsmigranten beschermen tegen uitbuiting door strengere regulering van uitzendbureaus, betere huisvesting en hogere pakkans voor malafide bedrijven.
“De vele misstanden rondom lage beloningen, slechte werkomstandigheden en geen of vreselijke huisvesting zijn een teken van foute bedrijfsvoering. We gaan arbeidsmigranten beschermen tegen werkgevers door niet langer toe te staan dat die ook hun huisbaas zijn.”
“De Arbeidsinspectie moet uitgebreid worden en er komt een vergunningstelsel voor uitzendbureaus.”
De SP wil dat het kabinet zich inzet om internationale constructies waarbij arbeidsmigranten van buiten Europa via omwegen worden gehaald, te verbieden.
“Het kabinet moet zich in EU verband hard maken om deze constructie te verbieden en een dergelijk verbod voor Nederland mogelijk te maken.”
De SP vindt het essentieel dat alle migranten, ongeacht status, vanaf dag één Nederlands leren om integratie en sociale samenhang te bevorderen.
“De overheid, bedrijven en onderwijsinstellingen moeten ervoor zorgen dat mensen die hier komen wonen vanaf dag één Nederlands leren.”
“Iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
BBB wil immigratie fors beperken en stelt harde grenzen aan de instroom, met een nadruk op strengere selectie, opvang in de regio en het beperken van asiel- en arbeidsmigratie. De partij pleit voor het opzeggen van internationale verdragen, het strafbaar stellen van illegaliteit, en het afschaffen van voorrechten voor nieuwkomers. BBB’s visie is dat immigratie beheersbaar moet zijn om de draagkracht van de samenleving te waarborgen.
BBB vindt dat de huidige immigratie onhoudbaar is en wil de instroom drastisch beperken door strengere toelatingseisen, het stellen van maxima en het onderscheiden van migratietypen. De partij ziet bevolkingsgroei door immigratie als een bedreiging voor de samenleving en wil grip krijgen op wie Nederland binnenkomt.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
BBB wil dat asielzoekers zoveel mogelijk in de eigen regio worden opgevangen en dat asielaanvragen buiten de EU worden afgehandeld. Dit moet Nederland minder aantrekkelijk maken en de instroom beperken.
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
BBB wil het VN-Vluchtelingenverdrag opzeggen en internationale verdragen moderniseren, omdat deze volgens de partij een strenger nationaal beleid in de weg staan.
“Wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
BBB wil illegaliteit strafbaar maken en inzet op snelle, desnoods gedwongen, uitzetting van afgewezen asielzoekers. Ook het faciliteren van illegaal verblijf wordt strafbaar.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Wie geen recht heeft op verblijf, moet ons land zo snel mogelijk verlaten.”
“We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij sociale huurwoningen en stelt strengere eisen aan integratie, zoals verplichte taalcursussen en actieve participatie.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
“Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1-niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
BBB erkent de noodzaak van arbeidsmigratie in bepaalde sectoren, maar wil deze beperken tot vakmensen met aantoonbare meerwaarde en inzet op tijdelijke, circulaire migratie.
“BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
“We maken daarbij onderscheid tussen arbeidsmigratie en andere vormen van migratie, zoals asiel en gezinsmigratie.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en mensgericht immigratiebeleid, waarbij grenzen worden gezien als een koloniaal overblijfsel en het recht op vrij reizen en verblijven centraal staat. De partij wil universeel verblijfsrecht, directe toegang tot basisvoorzieningen en werk voor alle migranten en vluchtelingen, afschaffing van vreemdelingendetentie en deportaties, en een einde aan uitsluiting op basis van verblijfsstatus. Hun visie is gericht op gelijke rechten, het beëindigen van discriminatie en het herstellen van historisch onrecht.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waarin iedereen vrij is te migreren en verblijven waar die wil, ongeacht nationaliteit of verblijfsstatus. Ze zien grenzen als een koloniaal en discriminerend instrument en willen deze vervangen door universeel verblijfsrecht.
“Wij willen bouwen aan een wereld waarin mensen kunnen kiezen waar zij willen wonen, werken en leven. Ongeacht nationaliteit, religie, gender, verblijfsstatus of achtergrond, geen mens is illegaal en iedereen verdient wat zij nodig hebben.”
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan.”
“Grenzen, vaak met willekeur getekend, zijn een koloniaal litteken dat in het heden nog steeds pijn doet.”
BIJ1 wil dat alle migranten, ongeacht verblijfsstatus, direct toegang krijgen tot basisvoorzieningen, werk, studie en sociale rechten. Uitsluiting via wetten als de Koppelingswet wordt afgeschaft.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
BIJ1 wil een einde maken aan vreemdelingendetentie, gedwongen deportaties en uitsluiting van migranten. Detentiecentra worden gesloten en afgewezen, maar onuitzetbare vluchtelingen krijgen alsnog bescherming.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
“Afgewezen gevluchte mensen die onuitzetbaar zijn omdat hun land van herkomst hen niet erkent, dienen alsnog de vluchtelingenstatus toegekend te krijgen.”
BIJ1 wil een snelle, eerlijke en menswaardige asielprocedure met juridische hulp, traumazorg en directe toegang tot werk. De IND wordt hervormd tot een dienstverlenende organisatie.
“Gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De IND neemt een besluit tot toekenning van een verblijfsvergunning binnen een termijn van 8 weken, met een uiterlijke uitloop tot 6 maanden als nader onderzoek nodig is.”
“Het mandaat van de IND wordt omgezet in een loketfunctie om mensen op weg te helpen in Nederland. De IND wordt hervormd tot een sociale, dienstbare organisatie.”
Arbeidsmigranten krijgen volgens BIJ1 dezelfde rechten als Nederlandse werknemers, mogen voor meerdere werkgevers werken en zijn niet langer afhankelijk van hun werkgever voor huisvesting of verblijfsstatus.
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
“We beschermen de rechten en beloning van arbeidsmigranten beter. We verbieden het koppelen van werk en woonruimte, waarbij ontslag gelijk staat aan dakloos worden.”
BIJ1 erkent het koloniale verleden en wil mensen uit voormalige koloniën via een toegankelijke procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit geven.
“Nederland erkent de schade van neokoloniaal migratiebeleid en herstelt de relatie met Afrikaanse landen. Mensen uit voormalige koloniën krijgen via een toegankelijk procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit, waarmee historisch onrecht deels wordt hersteld.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en internationaal georiënteerd immigratiebeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten en het aanpakken van de oorzaken van migratie. Ze willen veilige en legale vluchtwegen, betere bescherming van arbeidsmigranten, snelle en zorgvuldige asielprocedures, en afschaffing van beperkende wetten voor ongedocumenteerden. De partij verzet zich tegen deals en maatregelen die mensenrechten schenden en pleit voor gelijke behandeling en integratie van migranten.
PvdD wil dat Nederland vasthoudt aan internationale verdragen, vluchtelingen humaan opvangt, en discriminatie en criminalisering van migranten tegengaat. Ze pleiten voor snelle procedures, afschaffing van beperkende wetten, en toegang tot basisvoorzieningen ongeacht verblijfsstatus.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“Toegang tot voedselbanken en daklozenopvang wordt losgekoppeld van nationaliteit en verblijfsstatus.”
De partij verzet zich tegen Europese deals en grensmaatregelen die mensenrechten schenden, en wil meer veilige, legale routes voor vluchtelingen. Nederland moet zijn eerlijke deel opvangen en niet bijdragen aan grensgeweld of pushbacks.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
“Frontex moet worden vervangen door humanitaire missies die mensen in nood daadwerkelijk helpen.”
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders.”
PvdD wil migratie structureel verminderen door de grondoorzaken aan te pakken, zoals conflicten, klimaatverandering en armoede, en vindt dat internationale solidariteit en mensenrechten centraal moeten staan.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt.”
De partij wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan door strengere regulering van uitzendbureaus, afschaffing van fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers, en betere huisvesting en rechten voor arbeidsmigranten.
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“Arbeidsmigranten krijgen betere bescherming tegen uitbuiting, waaronder het recht op een eigen slaapkamer en fatsoenlijke huisvesting.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
“Er komt daarom een verbod op uitzendkrachten in de vleesverwerkende industrie en andere sectoren met hoog risico op uitbuiting van arbeidsmigranten.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom beperken, procedures versnellen en verantwoordelijkheden bij werkgevers en onderwijsinstellingen leggen, met uitzondering voor arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten. Belangrijke voorstellen zijn het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, het instellen van een maximum aan de instroom, en het stellen van taal- en integratie-eisen aan nieuwkomers.
50PLUS wil de migratie naar Nederland fors beperken door onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie en strenge voorwaarden te stellen. Het doel is om overbelasting van systemen te voorkomen en de instroom van asielzoekers, arbeids- en studiemigranten te beperken tot een afgesproken maximum. Economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen krijgen geen recht op asiel, en procedures worden versneld en beperkt.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
De partij legt de verantwoordelijkheid voor arbeids- en studiemigratie mede bij werkgevers en onderwijsinstellingen. Werkgevers moeten waar mogelijk opdraaien voor de kosten van arbeidsmigranten, en onderwijsinstellingen zijn verantwoordelijk voor de huisvesting van buitenlandse studenten. Hoger onderwijs wordt in principe in het Nederlands aangeboden.
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk.”
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
“Hoger en universitair onderwijs wordt in beginsel in het Nederlands aangeboden. Er kunnen bijzondere redenen zijn voor uitzonderingen.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg maakt 50PLUS een uitzondering op het strenge migratiebeleid voor gerichte arbeidsmigratie in deze sector.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS stelt eisen aan integratie en taalbeheersing voor mensen die Nederlander willen worden. Nieuwe Nederlanders hebben niet alleen rechten, maar ook plichten.
De partij wil dat overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten hun recht op asiel verspelen en naar aparte opvanglocaties gaan. Mensen zonder recht op asiel worden teruggestuurd en hebben geen recht op opvang na definitieve afwijzing.
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan immigratiebeleid met actieve sturing op arbeidsmigratie en een efficiënt, rechtvaardig asielstelsel. Ze willen minder laagbetaalde arbeidsmigratie, strengere regels voor werkgevers, en snellere, menswaardige asielprocedures met nadruk op integratie en mensenrechten. De partij stelt concrete maatregelen voor om uitbuiting tegen te gaan, de regie bij de overheid te leggen en het draagvlak in de samenleving te behouden.
GroenLinks-PvdA wil de instroom van arbeidsmigranten beperken tot sectoren die bijdragen aan brede welvaart en misstanden tegengaan. Werkgevers die afhankelijk zijn van laagbetaald werk en uitbuiting worden aangepakt, en er komen strengere eisen voor huisvesting, registratie en arbeidsvoorwaarden. De partij wil zo de negatieve impact op wijken en de samenleving verminderen.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning.”
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
De partij wil het migratiesaldo actief sturen binnen een bandbreedte en de regie terugleggen bij de overheid en gemeenten. Dit moet zorgen voor een gematigde bevolkingsgroei en een betere balans tussen economische belangen en maatschappelijke draagkracht.
“We kiezen voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
“Gemeenten moeten nieuwe bedrijvigheid of uitbreiding stop kunnen zetten als wijken sterk onder druk staan.”
GroenLinks-PvdA wil een asielstelsel dat snel, rechtvaardig en humaan is, met respect voor mensenrechten en internationale verdragen. Ze voeren het EU Migratie- en Asielpact uit, zetten in op kleinschalige opvang, snelle procedures, en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers.
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“We voeren de Spreidingswet uit en kiezen zo veel mogelijk voor kleinschalige opvang.”
De partij wil dat nieuwkomers direct kunnen meedoen in de samenleving, met snelle toegang tot werk en taallessen, ook tijdens de asielprocedure. Dit bevordert integratie en vermindert de druk op opvanglocaties.
“Nieuwkomers doen direct mee en leren de taal.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
“We investeren in zinvolle dagbesteding en zelfontplooiing door snellere toegang tot taalonderwijs.”
GroenLinks-PvdA pleit voor het verhogen van het hervestigingsquotum en het creëren van veilige, reguliere migratieroutes om mensensmokkel en gevaarlijke reizen te voorkomen.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken.”
“In dat kader stellen we een hoger jaarlijks hervestigingsquotum vast.”
De PVV wil immigratie naar Nederland radicaal beperken, met een totale asielstop, het sluiten van de grenzen en het uitzetten van vreemdelingen bij misdragingen. De partij stelt voor om asielzoekers aan de grens te weigeren, gezinshereniging te stoppen, opvanglocaties te sluiten en naturalisatie te bemoeilijken. De kern van hun visie is dat immigratie, vooral uit islamitische landen, een bedreiging vormt voor de Nederlandse samenleving en dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden.
De PVV pleit voor een volledige stop op asiel en immigratie, het sluiten van de grenzen en het weigeren van asielzoekers aan de grens. Dit wordt gemotiveerd door de overtuiging dat de huidige instroom de samenleving, verzorgingsstaat en veiligheid onder druk zet.
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
De partij wil gezinshereniging volledig stopzetten en opvanglocaties (azc’s) sluiten, waarbij bestaande besluiten tot uitbreiding of opening worden teruggedraaid. Dit wordt gezien als noodzakelijk om de instroom structureel te beperken.
De PVV wil dat vreemdelingen, waaronder statushouders, bij één misdrijf direct hun verblijfsstatus verliezen en worden uitgezet. Dit geldt ook voor minderjarigen en hun gezinnen, en voor mensen met een dubbele nationaliteit bij ernstige misdrijven.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel zijn, worden direct uit de asielprocedure gezet en gaan het land uit; als het een minderjarige asielzoeker betreft, gaan ook de ouders en andere minderjarige gezinsleden eruit”
De partij wil naturalisatie pas na 15 jaar legaal verblijf toestaan en alle uitzonderingen op het verbod op dubbele nationaliteit schrappen. Dit is bedoeld om dubbele loyaliteiten te voorkomen en integratie te bevorderen.
De PVV wil de tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs intrekken en volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terugsturen, met als argument dat hun landen hen nodig hebben en delen van Syrië weer veilig zijn.
De partij wil illegaal verblijf en hulp aan illegalen strafbaar stellen, en de Vreemdelingenpolitie uitbreiden om dit te handhaven.
De PVV wil immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, vanuit de overtuiging dat deze immigratie niet verenigbaar is met de Nederlandse samenleving.
“Geen immigratie uit islamitische landen”
FVD wil immigratie naar Nederland radicaal beperken en bestaande migranten stimuleren om terug te keren naar hun land van herkomst. Het programma pleit voor een volledige asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, een naturalisatiestop, strenge selectie van arbeidsmigranten via een GreenCard-systeem, en actieve remigratie met financiële prikkels. De partij stelt dat deze maatregelen nodig zijn om de Nederlandse cultuur, veiligheid en welvaart te beschermen.
FVD wil per direct stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, opvanglocaties sluiten en opvang uitsluitend in de regio organiseren. Dit moet de instroom van migranten minimaliseren en de druk op voorzieningen verlichten.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil internationale verdragen die migratie faciliteren opzeggen, zoals het VN-vluchtelingenverdrag en Schengen, om volledige zeggenschap over het eigen immigratiebeleid te herwinnen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We conformeren ons niet langer aan Europese migratieafspraken en betalen desnoods een boete aan de EU (net als Hongarije), zodat we zelf weer zeggenschap krijgen over onze grenzen.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve aan huwelijkspartners en kinderen van Nederlanders) en permanente verblijfsvergunningen afschaffen. Tijdelijke migranten moeten periodiek hun nut voor Nederland aantonen.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen.”
Arbeidsmigratie wordt beperkt tot tijdelijk verblijf voor economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil migranten die niet integreren actief ondersteunen bij terugkeer naar hun land van herkomst, onder meer met remigratiebeurzen en begeleiding.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.”
FVD wil dat immigranten pas na tien jaar arbeid aanspraak kunnen maken op toeslagen en uitkeringen, en voert een hoge belasting in op geld dat migranten naar het buitenland overmaken.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
Illegaal verblijf wordt strafbaar, gemeenten die illegaliteit faciliteren worden beboet, en uitgeprocedeerde illegalen worden uitgezet of opgevangen in derde landen.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We stoppen gemeentelijke regelingen die illegaal verblijf faciliteren en beboeten gemeenten die dit toch doen, zodat illegaliteit niet beloond wordt.”
“We sluiten verdragen met (Afrikaanse) landen voor het opnemen van illegalen die in Nederland zijn uitgeprocedeerd en weigeren om terug te keren, zodat Nederland niet langer gedwongen wordt deze personen op te vangen.”
NSC wil immigratie in Nederland fors beperken en strenger reguleren, met een nadruk op het terugdringen van arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie. De partij stelt concrete maxima, versobert regelingen en wil opvang van asielzoekers vooral buiten Nederland organiseren. Hun visie is dat migratie actief gestuurd moet worden om de draagkracht van de samenleving, woningmarkt en sociale samenhang te beschermen.
NSC wil een actief en selectief migratiebeleid met een jaarlijks maximum migratiesaldo, wettelijk vastgelegd, om de bevolkingsgroei te beheersen en maatschappelijke druk te verminderen.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt fors beperkt, met strengere eisen voor werkgevers, een werkgeversheffing en een focus op het inzetten van binnenlandse werkzoekenden.
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“Arbeidsmigranten van buiten de EU willen we selectief toelaten op basis van wat de Nederlandse arbeidsmarkt nodig heeft.”
De toelating en fiscale voordelen voor kennismigranten worden beperkt tot schaarse specialisten; bedrijven moeten zelf zorgen voor eerlijke beloning.
Studiemigratie wordt beperkt door strengere toelating, verhoging van het collegegeld voor niet-EU studenten en voorrang voor Nederlandse studenten.
Asielmigratie wordt beperkt door strengere procedures, opvang in de regio, en het verplaatsen van asielaanvragen naar veilige derde landen buiten de EU.
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin, met strengere voorwaarden voor bepaalde statussen en beperkingen voor alleenstaande minderjarigen.
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
“Door de invoering van het tweestatusstelsel zullen voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
Volt kiest voor een humaan, solidair en Europees georiënteerd immigratiebeleid, gericht op bescherming van mensenrechten, eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid en het benutten van het potentieel van migranten. De partij pleit voor veilige en legale migratiekanalen, snelle integratie, betere bescherming van arbeidsmigranten en het stoppen van deals met onvrije regimes. Volt wil migratie menswaardig, transparant en eerlijk organiseren, met nadruk op solidariteit en gelijke kansen.
Volt wil een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU, met eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid, bescherming van mensenrechten en snelle integratie van nieuwkomers. De partij erkent het recht op asiel en wil veilige, goed georganiseerde opvang en toegang tot werk en onderwijs vanaf dag één.
“We kiezen daarom voor een menselijk en solidair vluchtelingenbeleid in de hele EU. We verdelen de verantwoordelijkheid over landen en zorgen zo voor menswaardige en goed georganiseerde opvang.”
“Wij erkennen ook het recht om asiel aan te vragen.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft.”
Volt verzet zich tegen deals met onvrije regimes en gevangenisachtige uitzetcentra buiten de EU. In plaats daarvan wil de partij legale migratiekanalen voor werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten, met eerlijke en menswaardige procedures.
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil EU-brede standaarden voor sociale zekerheid en arbeidsomstandigheden, directe arbeidscontracten bij werkgevers, onafhankelijkheid van huisvesting en werk, en strengere handhaving tegen uitbuiting. De partij streeft naar structurele controle op uitzendbureaus en meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten.
“We willen EU-brede standaarden voor sociale zekerheid en arbeidsomstandigheden, die goede, menswaardige bescherming bieden aan alle werkenden in de EU.”
“In sectoren waar arbeidsmigranten werken, wordt geregeld zowel werk als huisvesting door dezelfde werkgever aangeboden. Dit plaatst arbeidsmigranten in een afhankelijke positie... Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract.”
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld. Dit zorgt voor structurele controle in plaats van eenmalig bij de start.”
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat.”
Volt vindt dat mensen of organisaties die migranten helpen nooit gecriminaliseerd mogen worden en wil betere bescherming voor hulpverleners en ngo’s.
“Mensen of organisaties die mensen helpen en bescherming bieden mogen nooit gecriminaliseerd worden. Volt pleit daarom voor betere bescherming voor hulpverleners en ngo’s.”
Volt wil investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in landen van herkomst om gedwongen migratie te voorkomen en zo bij te dragen aan een rechtvaardig migratiebeleid.
“Mensen vluchten vaak uit gebrek aan perspectief. Door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in landen van herkomst helpen we mensen lokaal vooruit. Op die manier kan internationale samenwerking gedwongen migratie voorkomen.”
De SGP wil immigratie fors beperken en stelt strenge eisen aan toelating, opvang en integratie van migranten. De partij pleit voor een bovengrens aan het migratiesaldo, snelle en strikte asielprocedures, en het ontmoedigen van arbeids- en studiemigratie. Integratie moet plaatsvinden op basis van Nederlandse taal, cultuur en christelijke waarden, met bijzondere aandacht voor het tegengaan van misbruik en overlast.
De SGP wil een duidelijke bovengrens aan het migratiesaldo en een integraal beleid om grip te krijgen op immigratie, omdat het huidige bevolkingsgroei door migratie als onhoudbaar wordt gezien.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Omdat migratie niet de oplossing is voor de vergrijzing wordt een rem op migratie gezet.”
De partij wil het asielsysteem hervormen door procedures te versnellen, kansloze of herhaalde aanvragen te beperken, en uitzetting te vergemakkelijken, om misbruik en overbelasting van het systeem tegen te gaan.
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
“Hoger beroep wordt afgeschaft voor migranten uit veilige landen en voor asielzoekers die conform de Dublinverordening naar andere EU-lidstaten moeten worden uitgezet.”
“De lijst van veilige landen wordt uitgebreid, zodat uitzetting naar deze landen versneld kan gebeuren.”
De SGP wil asielopvang zoveel mogelijk buiten Nederland organiseren, bij voorkeur in de regio van herkomst, en benadrukt dat asiel in principe tijdelijk is.
“Nederland zet in op afhandeling van asielaanvragen in partnerlanden buiten de Europese Unie. Dit moet plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid en met respect voor de mensenrechten.”
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
De partij stelt hoge eisen aan integratie, waaronder taalbeheersing, kennis van Nederlandse cultuur en geschiedenis, en expliciete afstand van antisemitisme. Integratie is een voorwaarde voor verblijfsrecht en naturalisatie.
“Bij toelating moeten cultuur en religie een grotere rol gaan spelen.”
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“De SGP wil in de wet vastleggen dat aspirant-burgers expliciet afstand doen van antisemitische ideeën (inclusief ontkenning van Israëls bestaansrecht) als voorwaarde voor naturalisatie.”
Arbeids- en studiemigratie worden beperkt door strikte voorwaarden, quota en het ontmoedigen van onnodige migratie uit niet-EU-landen.
Het CDA wil de immigratie naar Nederland fors beperken en strenger sturen, met nadruk op grip op asielmigratie en arbeidsmigratie. Ze pleiten voor een nieuw internationaal asielsysteem waarbij asielaanvragen buiten Europa worden behandeld, strengere eisen aan integratie en inburgering, en meer verantwoordelijkheid voor werkgevers bij arbeidsmigratie. Alleen kansrijke asielzoekers en essentiële arbeidsmigranten krijgen sneller toegang, terwijl misbruik en illegale migratie hard worden aangepakt.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken door op alle vormen van migratie streng te sturen. Dit moet de draagkracht van de samenleving beschermen en de integratie verbeteren.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Het CDA wil een nieuw asielsysteem waarbij asielaanvragen alleen buiten de EU in behandeling worden genomen, om mensensmokkel te stoppen en grip te krijgen op wie Nederland binnenkomt. Afgewezen asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt. Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
“Door duidelijk te zijn over wie kans maakt op asiel en wie niet, kunnen we de instroom verminderen. ... aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
Het CDA stelt verplichte inburgering en taaltrajecten voor statushouders en arbeidsmigranten centraal, met sancties bij niet-naleving. Integratie wordt gezien als een wederkerige opdracht, waarbij nieuwkomers actief moeten meedoen en Nederlands leren.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Integratie is een wederkerige opdracht. Aan nieuwkomers is het de taak – zoals aan alle inwoners van Nederland – om vorm en inhoud te geven aan het democratisch burgerschap. Om zich aan onze wetten en regels te houden, zich actief in te spannen om te integreren en Nederlands te leren.”
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
Het CDA wil misstanden bij arbeidsmigratie tegengaan door strengere regels, bindende afspraken over huisvesting, verplichte taallessen en een gereguleerde instroom van vakkrachten. Werkgevers worden verantwoordelijk gehouden voor fatsoenlijke behandeling en integratie van arbeidsmigranten.
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
“Er komt een vakkrachtenregeling, die voor bepaalde essentiële beroepen de instroom van vakkrachten reguleert op onder andere aantallen, huisvesting, toegang tot zorg en onderwijs voor de kinderen, met circulariteit voor geselecteerde sectoren als bindende voorwaarde.”
“We pakken misbruik van de kenniswerkersregeling streng aan.”
De VVD wil immigratie fors beperken en strenger reguleren, met als doel grip te krijgen op de instroom en de gevolgen voor de samenleving te beheersen. De partij pleit voor een fundamentele stelselwijziging waarbij asiel alleen nog via hervestiging mogelijk is, strengere eisen voor naturalisatie, en selectieve toelating van arbeidsmigranten. Criminele en overlastgevende migranten worden uitgezet, en internationale verdragen moeten worden aangepast om deze koers mogelijk te maken.
De VVD wil het huidige asielsysteem vervangen door een model waarin vluchtelingen uitsluitend via hervestiging naar Nederland kunnen komen, afhankelijk van de opvangcapaciteit. Dit moet de instroom beperken en het draagvlak voor echte vluchtelingen vergroten.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Om grip te houden op immigratie wil de VVD een migratiewet invoeren die het kabinet verplicht bestuurlijke maatregelen te nemen bij te hoge instroom van asiel- of arbeidsmigranten. Ook worden op korte termijn bestaande vergunningen en procedures versoberd.
“De migratiewet verplicht het kabinet om bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten bestuurlijke maatregelen te nemen om de instroom te beperken.”
“Voor zover dit na de verkiezingen nog niet is geregeld, schaffen wij de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, korten we de duur van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd in naar drie jaar, voeren we een tweestatusstelsel in met alle mogelijke bijbehorende beperkingen, schaffen we de dwangsommen af en stellen we illegaal verblijf strafbaar.”
De VVD wil het Nederlanderschap moeilijker maken om te verkrijgen, met hogere taaleisen, langere wachttijden en aanvullende eisen op het gebied van inkomen, opleiding en gedrag.
“Wij willen in ieder geval de standaardtermijn verdubbelen naar tien jaar, de taaleis verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer, voor volwassenen een inkomens- of opleidingseis introduceren, de eis stellen dat een aanvrager niet overmatig aanspraak heeft gemaakt op sociale voorzieningen en de eis stellen dat een aanvrager niet in aanraking met justitie mag zijn geweest.”
De VVD stelt dat criminele en overlastgevende asielzoekers en arbeidsmigranten zonder pardon moeten worden uitgezet, en dat illegaal verblijf strafbaar wordt gesteld.
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
Arbeidsmigratie wordt strenger gereguleerd: alleen migranten die aantoonbaar bijdragen aan de economie zijn welkom, en bedrijven moeten eerst het Nederlandse arbeidspotentieel benutten.
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
De VVD wil internationale verdragen moderniseren of opzeggen als deze streng immigratiebeleid in de weg staan, met als doel opvang in de regio en meer nationale controle.
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
“Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
D66 kiest voor een selectieve, gereguleerde en humane benadering van immigratie: arbeidsmigratie wordt beperkt tot sectoren waar deze echt nodig is, met nadruk op bescherming tegen uitbuiting, terwijl asielopvang eerlijk, snel en menselijk moet zijn. De partij wil minder laagbetaalde arbeidsmigratie, meer focus op kenniswerkers, en een Europese aanpak van asiel, inclusief hervestiging van kwetsbare vluchtelingen. D66 benadrukt solidariteit, mensenrechten en het belang van integratie vanaf dag één.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar deze noodzakelijk is, met strenge eisen aan werkgevers en bescherming tegen uitbuiting. De partij wil minder laagbetaalde arbeidsmigratie en meer gericht beleid voor vakkrachten en kenniswerkers, om zo de economie te versterken zonder sociale problemen te vergroten.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben. We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
“Arbeidsmigratie zonder uitbuiting. Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
D66 wil een humaan en efficiënt asielsysteem met snelle procedures, eerlijke verdeling binnen Europa en directe integratie van nieuwkomers. De partij steunt het Europese migratiepact en wil investeren in opvang met een menselijke maat, waarbij solidariteit en mensenrechten centraal staan.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk.”
D66 wil het hervestigingsquotum voor erkende vluchtelingen verhogen en pleit voor modernisering van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de rechten van vluchtelingen niet inperkt. De partij wil dat asielaanvragen buiten Europa kunnen worden ingediend om gevaarlijke routes te voorkomen.
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag, mits dit de situatie voor zowel ontvangende landen als vluchtelingen verbetert en rechten van vluchtelingen in binnen- en buitenland niet inperkt. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
D66 wil snellere procedures en terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus, met afspraken op Europees niveau, maar is tegen strafbaarstelling van illegaliteit en wil een realistisch perspectief bieden.
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.”
DENK kiest voor een ruimhartig, humaan en inclusief immigratiebeleid, met nadruk op mensenrechten, snelle integratie en het creëren van legale migratieroutes. De partij wil strenge asielwetten afschaffen, investeren in kleinschalige opvang en internationale samenwerking zoeken om migratie eerlijker en menswaardiger te organiseren. DENK pleit daarnaast voor versoepeling van visumregels met specifieke landen en het verbeteren van inburgeringstrajecten.
DENK verwerpt restrictief asielbeleid en wil vluchtelingen snel en humaan opvangen, met nadruk op begeleiding, snelle procedures en het recht op gezinshereniging. De partij wil investeren in kleinschalige opvang en eerlijke spreiding over het land.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK ziet internationale samenwerking als essentieel om migratie menswaardig te organiseren, mensenhandel tegen te gaan en legale migratiemogelijkheden te creëren. De partij verwerpt het afsluiten van Europa en wil investeren in het aanpakken van grondoorzaken van migratie.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil de inburgering versnellen en verbeteren door meer middelen, persoonlijke begeleiding en snelle procedures, zodat nieuwkomers sneller kunnen meedoen in de samenleving.
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK wil het werken en wonen in Nederland vergemakkelijken voor mensen uit landen waarmee Nederland historische banden heeft, door visumregels te versoepelen.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”