BBB wil immigratie fors beperken en stelt harde grenzen aan de instroom, met nadruk op nationale regie en selectie. De partij pleit voor strengere toelatingseisen, opvang in de regio, beperking van asiel- en gezinsmigratie, en het strafbaar stellen van illegaliteit. Integratie wordt gekoppeld aan taalbeheersing, werk en het respecteren van Nederlandse waarden.
BBB ziet immigratie als een grote druk op samenleving, woningmarkt en verzorgingsstaat, en wil de instroom drastisch beperken door strenge selectie en nationale zeggenschap. Er wordt onderscheid gemaakt tussen soorten migratie, met prioriteit voor arbeidsmigratie waar tekorten zijn, en beperking van asiel- en gezinsmigratie.
“Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“BBB kiest voor strenge, maar rechtvaardige maatregelen om de instroom daadwerkelijk te beperken. Want dweilen doe je niet met de kraan open.”
“Beleid inrichten op soort migratie. Als land moeten we behalve sturen op aantallen ook sturen op soort migratie.”
BBB wil asielaanvragen buiten de EU laten afhandelen en opvang zoveel mogelijk in de regio organiseren, om Nederland onaantrekkelijk te maken voor kansarme asielzoekers en de instroom te beperken.
BBB wil illegaliteit strafbaar maken, vrijwillige terugkeer stimuleren en bij weigering overgaan tot gedwongen uitzetting. Criminele en overlastgevende asielzoekers worden versneld uitgezet.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Snel afscheid van wie misbruik maakt. Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
Integratie wordt gekoppeld aan verplichte taalcursussen, het behalen van minimaal B1-niveau, en actieve deelname aan werk of opleiding. Respect voor Nederlandse waarden en wetten is verplicht; weigering leidt tot korting op uitkeringen.
“Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
“Samenleven in Nederland begint bij het respecteren van onze waarden, normen, wetten en omgangsvormen.”
BBB wil gezinshereniging beperken tot het kerngezin en de permanente verblijfsvergunning afschaffen, om langdurige en structurele immigratie te ontmoedigen.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen. Waarmee de permanente verblijfsvergunning vervalt.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan voor sectoren met structurele tekorten, met nadruk op tijdelijke, circulaire migratie en duidelijke selectiecriteria.
“Arbeidsmigratie moet gericht zijn op die beroepsgroepen waar structurele tekorten bestaan én waar de inzet van vakbekwame mensen bijdraagt aan duurzame economische ontwikkeling.”
“BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
BVNL wil immigratie naar Nederland drastisch beperken, met als kernmaatregel een onmiddellijke asielstop en het opzeggen van internationale verdragen. De partij koppelt immigratie aan hoge kosten, druk op de woningmarkt en bedreiging van Nederlandse waarden, en stelt harde eisen aan integratie en terugkeer. BVNL pleit voor strengere selectie, minder sociale voorzieningen voor nieuwkomers, en het actief stimuleren van remigratie.
BVNL wil per direct stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten, en internationale verdragen die dit verhinderen opzeggen. De partij ziet de huidige immigratiestromen als onhoudbaar en schadelijk voor de leefbaarheid en financiën van Nederland.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen. Hiertoe is het onvermijdelijk dat we een groot aantal internationale verdragen opzeggen.”
BVNL wil immigratie beperken tot tijdelijke verblijfsvergunningen, versoberde opvang, en strengere eisen aan integratie en zelfredzaamheid. Sociale voorzieningen en rechten worden beperkt voor nieuwkomers, en misbruik wordt bestraft.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
“Versoberde uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste 5 jaar in Nederland.”
“Het aanvragen van een Nederlands paspoort kan pas na 10 jaar, in plaats van na 5 jaar.”
BVNL wil remigratie financieel stimuleren en streng optreden tegen illegaliteit en misbruik. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet, en terugkeer van afgewezen asielzoekers wordt actief afgedwongen.
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Illegaliteit moet strafbaar gemaakt worden én illegalen moeten actief worden uitgezet in plaats van aangemoedigd om opnieuw een asielaanvraag in te dienen.”
BVNL koppelt immigratie direct aan de woningcrisis en wil immigratiebeperkende maatregelen nemen om de druk op de woningmarkt te verlichten.
“De vraag naar woningen is geëxplodeerd door een netto migratiesaldo van meer dan 100.000 mensen gemiddeld per jaar.”
“Voer een asielstop in. De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
“Om weer betaalbaar te kunnen wonen, moeten vraag en aanbod op de woningmarkt weer in balans komen door meer woningen te bouwen en immigratiebeperkende maatregelen te nemen.”
JA21 wil immigratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met een nadruk op het selecteren van migranten die economisch en maatschappelijk iets bijdragen. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het aanscherpen van gezinsmigratie, het beperken van arbeidsmigratie tot hoogopgeleiden, het verhogen van naturalisatie-eisen en het juridisch vastleggen van migratieplafonds. Hun visie is dat immigratie alleen toelaatbaar is als deze in het belang is van Nederland en de Nederlandse samenleving niet overbelast.
JA21 wil immigratie beperken tot migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland, en pleit voor het juridisch vastleggen van migratieplafonds. De partij ziet de huidige omvang van immigratie als onhoudbaar en schadelijk voor de samenleving, woningmarkt en sociale cohesie.
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom.”
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
Gezinsmigratie wordt door JA21 als een groot deel van de immigratie gezien en de partij wil de regels hiervoor fors aanscherpen, onder andere door strengere inkomenseisen, leeftijdsgrenzen en beperking van het aantal toegestane partners.
“Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
“Verhoging van de leeftijdsgrens naar 25 jaar voor beide partners.”
JA21 wil arbeidsmigratie beperken tot hoogopgeleide kennismigranten en geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU toestaan. De partij ziet grootschalige, laaggeschoolde arbeidsmigratie als schadelijk voor de arbeidsmarkt en sociale cohesie.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Hoogopgeleide kennismigranten met economische en maatschappelijke meerwaarde voor Nederland welkom heten.”
“Nederland is de grip op arbeidsmigratie compleet verloren. Het aantal arbeidsmigranten in Nederland nadert een miljoen.”
JA21 wil de eisen voor naturalisatie en inburgering fors verhogen, onder andere door een langere verblijfsduur, strengere taaleisen en het kunnen weigeren van naturalisatie bij vermoedens van onverenigbare ideologieën.
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
“Meer juridische ruimte creëren om naturalisatie af te wijzen bij een gegrond vermoeden van een ideologie die haaks staat op onze manier van leven of het streven naar een parallelle samenleving.”
“De eisen voor het inburgeringsexamen dienen daarom aangescherpt te worden met een nadrukkelijke focus op het integratiepotentieel.”
JA21 wil actief inzetten op terugkeer van migranten die niet integreren, werkloos raken of overlast veroorzaken, inclusief remigratie-uitkeringen en gedwongen terugkeer van EU-migranten.
“Bevorderen van remigratie bij mislukte integratie: (her)invoering van remigratie-uitkeringen.”
“Gedwongen terugkeer van EU-ingezetenen (in de praktijk vaak EU-arbeidsmigranten) die overlast veroorzaken of een gevaar voor de openbare orde zijn, makkelijker maken.”
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
Het CDA wil immigratie (immergratie) fors beperken en strenger sturen, met nadruk op Europese samenwerking, strengere grenscontroles en een nieuw asielsysteem waarbij aanvragen buiten Europa plaatsvinden. Integratie wordt verplicht gesteld, met nadruk op taal, werk en snelle participatie, en er komen strengere eisen voor arbeidsmigratie en terugkeer van afgewezen asielzoekers. Het CDA koppelt rechtvaardigheid aan draagkracht en integratievermogen van de samenleving, en stelt concrete verplichtingen en sancties voor nieuwkomers en werkgevers.
Het CDA ziet immigratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken via strengere Europese en nationale maatregelen. Ze pleiten voor een nieuw asielsysteem, strenge grensprocedures en het behandelen van asielaanvragen buiten Europa.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
“Wij willen een nieuw internationaal asielsysteem. Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer. De procedure zal ook in Nederland worden toegepast.”
Integratie is voor het CDA een wederkerige opdracht, met nadruk op taal, werk en actieve participatie. Gemeenten en werkgevers krijgen duidelijke verplichtingen, en niet voldoen leidt tot sancties zoals verlies van status.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Voor alle statushouders is het inburgeringsonderwijs verplicht, in het uiterste geval op straffe van verlies van hun status.”
“Gemeenten worden gehouden aan hun plicht om zorg te dragen voor de inburgering van nieuwkomers. Er worden duidelijke resultaatafspraken gemaakt. Gemeenten moeten transparant rapporteren over de voortgang.”
“Arbeidsmigranten die hier langdurig verblijven, volgen een verplicht taaltraject dat is toegespitst op werk en deelnemen in de samenleving. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk.”
Het CDA wil dat kansrijke asielzoekers snel aan het werk kunnen, omdat werk de integratie en taalverwerving versnelt. Dit wordt gecombineerd met leer-werktrajecten en nationale uitrol van succesvolle initiatieven.
“Alle kansrijke asielzoekers moeten na één maand toegang tot de arbeidsmarkt krijgen. Dat kan ook via leer-werktrajecten waarbij taallessen worden gecombineerd met een vakopleiding en werkervaring.”
“We rollen de initiatieven uit het programma ‘Statushouders aan het werk’ nationaal uit, samen met werkgevers, uitzenders en gemeenten.”
Het CDA stelt dat uitgeprocedeerde asielzoekers verplicht moeten meewerken aan terugkeer, met strafbaarstelling bij weigering. Ze volgen Europese voorstellen voor wederzijdse erkenning van terugkeerbesluiten en ondersteunen inbewaringstelling bij onderduikrisico.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
“Wij volgen de voorstellen vanuit de Europese Commissie, waarin wederzijdse erkenning van terugkeerbesluiten in Europa plaatsvindt. Daarbij is inbewaringstelling mogelijk als er sprake is van een onderduikrisico, evenals terugkeer naar een derde land waarmee een overeenkomst vanuit Europa is gesloten, als invulling van het concept van de terugkeerhubs.”
Het CDA wil misstanden bij arbeidsmigratie tegengaan, werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en taal, en de instroom van vakkrachten reguleren op basis van sectorale behoeften.
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Werkgevers worden verplicht Nederlandse les te verzorgen voor hun arbeidsmigranten.”
“Er komt een vakkrachtenregeling, die voor bepaalde essentiële beroepen de instroom van vakkrachten reguleert op onder andere aantallen, huisvesting, toegang tot zorg en onderwijs voor de kinderen, met circulariteit voor geselecteerde sectoren als bindende voorwaarde.”
De ChristenUnie pleit voor een menswaardig en toekomstbestendig immigratie- en integratiebeleid, waarbij migratie wordt gecontroleerd en integratie centraal staat. Ze willen het aantal migranten beperken via sturing op studiemigratie en arbeidsmigratie, en stellen duidelijke eisen aan integratie, zoals taalbeheersing en het onderschrijven van Nederlandse waarden. De partij benadrukt dat migratie geen oplossing is voor structurele tekorten en dat participatie en verantwoordelijkheid van zowel overheid als nieuwkomers essentieel zijn.
De ChristenUnie wil migratie beperken tot een beheersbaar niveau, met sturing op het migratiesaldo en duidelijke keuzes voor economie en ruimtelijke ordening. Dit is ingegeven door zorgen over druk op voorzieningen, woningtekorten en integratieproblemen.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“De bevolkingsgroei in Nederland wordt de laatste jaren uitsluitend veroorzaakt door migratie (studie-, arbeids-, en asielmigratie). De overheid heeft hier nauwelijks sturing aan gegeven.”
De partij wil het aantal internationale studenten verminderen en stelt dat het opleiden van Nederlandse studenten de kerntaak van universiteiten is. Studiemigratie wordt alleen toegestaan als het bijdraagt aan Nederland, met verplichte taallessen en meer integratie.
“Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
“We stimuleren integratie van studenten via verplichte taallessen en meer studentenkamers in traditionele studentenhuizen, georganiseerd door de ontvangende onderwijsinstellingen.”
De ChristenUnie wil minder afhankelijkheid van goedkope arbeidsmigranten, betere arbeidsvoorwaarden, en invoering van tewerkstellingsvergunningen binnen de EU. Taalonderwijs en integratie zijn verplicht voor arbeidsmigranten.
“In die sectoren is Nederland verslaafd aan goedkope arbeidsmigranten. Dit is niet houdbaar.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
Integratie is voorwaarde voor verblijf: beheersing van de Nederlandse taal, participatie en het onderschrijven van grondwettelijke waarden zijn essentieel. Dit geldt voor alle migranten, inclusief arbeidsmigranten en gezinsherenigers.
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
“Het beheersen van de Nederlandse taal, ook door arbeidsmigranten, is daarbij essentieel.”
“Voor succesvolle integratie is beheersing van de Nederlandse taal en het onderschrijven van de participatieverklaring essentieel.”
De partij wil een efficiënte asielketen met snelle procedures, duidelijke uitkomst en terugkeer voor wie geen recht op verblijf heeft. Menswaardige opvang blijft centraal staan.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
De ChristenUnie is tegen strafbaarstelling van illegaliteit, maar vindt dat afgewezen asielzoekers moeten terugkeren, met begeleiding en waar nodig perspectief op doormigratie of legalisering.
NSC wil immigratie in Nederland fors beperken en strenger reguleren, met een nadruk op het terugdringen van arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals een migratiesaldo-plafond, strengere toelatingseisen, versobering van regelingen voor migranten en opvang van asielzoekers in de regio. Hun visie is dat migratie alleen mag plaatsvinden als het past bij de draagkracht van de samenleving en daadwerkelijk bijdraagt aan Nederland.
NSC wil een jaarlijks maximum stellen aan het migratiesaldo en wettelijk vastleggen dat de regering moet ingrijpen als dit wordt overschreden. Dit moet de bevolkingsgroei beheersbaar houden en de druk op voorzieningen verminderen.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als het echt nodig is voor de economie, met strengere eisen voor werkgevers en een werkgeversheffing om misbruik te ontmoedigen. NSC wil af van het verdienmodel van goedkope arbeid en misstanden in sectoren als de vleessector aanpakken.
“Arbeidsmigratie moet passen bij wat Nederland op de lange termijn nodig heeft. Dat betekent: eerlijk durven zijn over welke sectoren toekomstbestendig zijn. Een sector die alleen overeind blijft dankzij lage lonen en slechte werkomstandigheden – zoals delen van de vleessector – is dat niet. We gaan ook naar het Engels voorbeeld een werkgeversheffing invoeren.”
“We stellen strikte eisen aan de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en huisvesting van arbeidsmigranten. Daarbij moeten controles niet alleen op papier plaatsvinden, maar ook fysiek op locatie.”
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
De voordelen voor kennismigranten worden beperkt en toelatingseisen worden aangescherpt, zodat alleen specialisten die echt nodig zijn nog welkom zijn.
“Voor kennismigranten zijn de voordelen in het verleden doorgeschoten. We willen die gouden belastingregels versoberen en de toelatingseisen aanscherpen.”
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
NSC wil het aantal buitenlandse studenten beperken, Engelstalige opleidingen terugdringen en voorrang geven aan Nederlandse studenten.
“Verdere versobering van de voordelen voor kennismigranten. Bedrijven moeten zelf kennismigranten eerlijk belonen en hun komst moet de innovatie in Nederland stimuleren.”
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden.”
Asielmigratie wordt beperkt door strengere, uitvoerbare maatregelen, opvang in de regio en het moderniseren van het asielstelsel. Alleen legale, gecontroleerde migratie wordt toegestaan.
“Beperken asielmigratie door strenge, uitvoerbare asielmaatregelen, met nadruk op opvang in de regio.”
“Een modern asielstelsel betekent geen illegale en inhumane migratiestromen meer, maar opvang in de regio en een legale, gelimiteerde en gecontroleerde migratie naar de Europese Unie.”
“Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland.”
Gezinshereniging wordt beperkt tot het kerngezin en er komen strengere voorwaarden voor bepaalde groepen, zoals subsidiair beschermden.
“Voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden worden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
“Voor de andere categorie vreemdelingen, die de status van vluchteling hebben, is het recht om familieleden te laten nareizen beperkt tot het kerngezin, met eigen minderjarige kinderen van één gehuwde partner van de aanvrager.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en inclusief immigratiebeleid, gericht op het waarborgen van mensenrechten en het aanpakken van de oorzaken van migratie. Ze willen veilige en legale vluchtwegen, snelle en zorgvuldige procedures, gelijke rechten voor migranten en arbeidsmigranten, en investeren in integratie en acceptatie. PvdD verzet zich tegen deals en maatregelen die mensenrechten schenden en pleit voor een eerlijke verdeling van vluchtelingen.
PvdD stelt mensenrechten centraal in het migratiebeleid en wil de grondoorzaken van migratie aanpakken, zoals conflicten en klimaatverandering. Internationale verdragen zijn leidend, en Nederland mag niet meewerken aan deals die mensenrechten schenden.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten. Internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens vormen hierbij het uitgangspunt. Nederland gaat niet meer akkoord met afspraken, zoals de Tunesië-deal, die hiermee strijdig zijn.”
“Niemand wil diens thuis achterlaten. Maar mensen slaan op de vlucht wanneer ze door conflicten bedreigd worden, wanneer land onvruchtbaar wordt of bij watertekorten. De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
De partij wil meer veilige en legale routes voor vluchtelingen, geen financiering van grensgeweld of migratiedeals met derde landen, en het stoppen van pushbacks en onmenselijke opvang.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Nederland betaalt niet mee aan het grensgeweld aan de Europese grenzen of elders. Landen die grensbewaking misbruiken om migratie tegen te gaan worden daarop aangesproken.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals.”
PvdD wil investeren in humane opvang, snelle procedures, en volledige participatie van vluchtelingen en migranten in de samenleving. Discriminatie wordt actief bestreden en rechten worden gewaarborgd.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking. Opvang moet zorgvuldig plaatsvinden. Wanneer mensen elkaar eenmaal kennen, zijn we vaak begripvol en behulpzaam ten opzichte van opgevangen vluchtelingen.”
“Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
De partij wil gelijke rechten en bescherming voor arbeidsmigranten, het aanpakken van uitbuiting, en het afschaffen van fiscale voordelen voor buitenlandse werknemers.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
PvdD verzet zich tegen het criminaliseren van mensen zonder papieren en wil basisvoorzieningen als zorg, onderwijs en opvang toegankelijk maken voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
De SGP wil immigratie (immergratie) fors beperken en stelt strenge eisen aan integratie en inburgering. De partij pleit voor een bovengrens aan het migratiesaldo, strengere selectie en snellere terugkeer van afgewezen asielzoekers, en benadrukt het belang van Nederlandse taal, cultuur en christelijke waarden voor nieuwkomers. Arbeids- en studiemigratie worden aan strikte voorwaarden gebonden en asiel wordt in principe als tijdelijk gezien.
De SGP wil een duidelijke bovengrens aan het migratiesaldo en een integraal beleid om grip te krijgen op immigratie, waarbij draagkracht en draagvlak in de samenleving leidend zijn. Dit is een reactie op de demografische druk en het woningtekort.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
De partij wil onderscheid maken tussen vluchtelingen en economische migranten, snelle afhandeling van asielaanvragen, en directe uitzetting van afgewezen of overlastgevende migranten. Asiel wordt als tijdelijk gezien en terugkeer is essentieel.
“De migratiestroom in al haar verschijningsvormen op humane wijze moet worden ingeperkt.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Migranten die niet in Nederland mogen blijven, keren zo snel mogelijk terug naar het land van herkomst.”
De SGP stelt hoge eisen aan integratie: taalbeheersing, kennis van Nederlandse cultuur en geschiedenis, en onderschrijving van nationale waarden. Ook tweede en derde generatie migranten worden verplicht tot taal- en inburgeringsplicht als zij onvoldoende Nederlands spreken.
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
“Er komt onder andere een taal- en inburgeringsplicht voor mensen met een migratieachtergrond van de tweede en derde generatie, als ze nog onvoldoende Nederlands kunnen spreken.”
“Inburgering dient in ieder geval te leiden tot een basale beheersing van de Nederlandse taal, maar ook tot kennis van historische gebeurtenissen, nationale symbolen (zoals ons volkslied en koningshuis), ons cultureel erfgoed en de manier waarop wij in een rechtsstaat samenleven.”
Arbeids- en studiemigratie worden beperkt door quota en strikte voorwaarden, met nadruk op het tegengaan van uitbuiting en het eerst benutten van Nederlandse en Nederlandstalige arbeidskrachten.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
De SGP wil dat bij toelating cultuur en religie zwaarder meewegen om integratieproblemen te voorkomen en de christelijke wortels van Nederland te beschermen.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Aan nieuwkomers mogen stevige eisen worden gesteld, zoals het onderschrijven van onze breed gedeelde, nationale ‘spelregels’ en het spreken van de Nederlandse taal.”
“Asiel is in beginsel tijdelijk en bij toelating moeten cultuur en religie een grotere rol gaan spelen.”
FVD wil immigratie naar Nederland vrijwel volledig stoppen en bestaande migranten actief aanmoedigen tot remigratie, om zo de Nederlandse cultuur, sociale voorzieningen en veiligheid te beschermen. Ze pleiten voor een asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, een naturalisatiestop, strenge selectie van tijdelijke arbeidsmigranten, en het stimuleren van terugkeer naar landen van herkomst met financiële prikkels. De partij ziet immigratie vooral als een bron van hoge kosten en sociale spanningen, en wil de regie volledig terug in Nederlandse handen.
FVD wil een volledige stop op asielopvang en het opzeggen van internationale verdragen die migratie faciliteren, om zo de instroom van migranten te beëindigen en de controle over de grenzen terug te krijgen. Dit wordt gemotiveerd door zorgen over de druk op sociale voorzieningen, veiligheid en culturele identiteit.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
Naast het stoppen van instroom wil FVD bestaande migranten die niet integreren actief laten terugkeren naar hun land van herkomst, onder meer met financiële beurzen en begeleiding. Dit moet de druk op voorzieningen en sociale cohesie verminderen.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil het verkrijgen van het Nederlanderschap sterk beperken door een naturalisatiestop en het afschaffen van permanente verblijfsvergunningen. Alleen tijdelijke, streng geselecteerde arbeidsmigranten zouden nog welkom zijn.
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan voor tijdelijk verblijf, onder strenge selectie op economische waarde en culturele compatibiliteit, zonder uitzicht op naturalisatie.
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil de toegang van migranten tot sociale voorzieningen sterk beperken en geldstromen naar het buitenland ontmoedigen, om zo de financiële aantrekkelijkheid van Nederland te verminderen.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
Illegaal verblijf wordt strafbaar gesteld en FVD wil actief inzetten op opsporing en uitzetting van uitgeprocedeerde of criminele migranten.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We ontnemen het Nederlanderschap aan dubbele paspoorthouders die veroordeeld zijn voor ernstige misdrijven, zodat criminelen ons land kunnen worden uitgezet.”
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie te beperken, zodat integratie en sociale samenhang in Nederland beheersbaar blijven. Tegelijkertijd pleit de partij voor een menswaardige opvang van vluchtelingen, eerlijke verdeling over gemeenten, en sterke nadruk op taal en integratieplicht voor alle nieuwkomers. Arbeidsmigratie wordt gezien als problematisch en moet strenger gereguleerd worden, met meer verantwoordelijkheid voor werkgevers en betere bescherming van migranten.
De SP wil het aantal migranten dat jaarlijks naar Nederland komt drastisch verminderen, met name door arbeids-, kennis- en studiemigratie terug te dringen. Dit moet de druk op voorzieningen en sociale samenhang verminderen en ruimte bieden voor de opvang van vluchtelingen.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar.”
“Het overgrote deel hiervan ligt in de sterke toename van arbeids, kennis en studiemigratie. Dit zal dus flink omlaag moeten.”
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij.”
“Daarom worden de voorstellen van de commissie Roemer per direct doorgevoerd en ook de aantallen arbeidsmigranten fors teruggeschroefd.”
De SP vindt dat vluchtelingen humaan moeten worden opgevangen, met een eerlijke verdeling over alle gemeenten, inclusief de rijkste. Vluchtelingen moeten sneller duidelijkheid krijgen over hun status en meer mogelijkheden krijgen om te werken en te integreren.
“Alle gemeenten dragen bij aan de opvang, dus ook de rijkste. De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten.”
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond.”
“We verruimen dus de mogelijkheden om actief te blijven via betaald werk of vrijwilligerswerk.”
De SP stelt dat integratie een recht én plicht is voor iedereen die in Nederland komt wonen, ongeacht het type migrant. Taal leren vanaf dag één is essentieel, en de overheid, bedrijven en instellingen moeten hierin hun verantwoordelijkheid nemen.
“Wanneer migranten in Nederland mogen (ver)blijven is het van het grootste belang dat zij integreren. Dat is zowel een recht als een plicht.”
“Iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
“De overheid is verantwoordelijk voor het bieden van goede taallessen aan vluchtelingen. Bedrijven en kennisinstellingen dragen de zorg voor taallessen voor arbeids en kennismigranten die zij hier zelf naartoe halen.”
De SP wil arbeidsmigratie strenger reguleren door werkvergunningen, ketenaansprakelijkheid en betere registratie. Werkgevers moeten aantonen dat arbeidsmigranten echt nodig zijn en verantwoordelijk zijn voor huisvesting en zorg.
“Werkgevers worden verplicht om aan te tonen dat zij beslist mensen uit andere landen nodig hebben en er voldoende en goede huisvesting beschikbaar is.”
“Werkgevers of bemiddelaars die arbeidsmigranten naar Nederland halen zijn verantwoordelijk voor de kosten van huisvesting en zorgverzekering zolang de arbeidsmigrant in Nederland verblijft, dus ook na afloop van het werk.”
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren.”
De VVD wil immigratie (immergratie) fors beperken en strenger reguleren, met als doel grip te krijgen op bevolkingsgroei, de asielinstroom te verminderen en alleen migranten toe te laten die aantoonbaar bijdragen aan de samenleving. De partij stelt voor om asielaanvragen in Nederland vrijwel onmogelijk te maken, arbeidsmigratie selectiever toe te laten, en naturalisatie-eisen flink te verhogen. Fraude, misbruik en overlast door migranten worden streng aangepakt, en internationale verdragen moeten worden aangepast om deze koers mogelijk te maken.
De VVD wil het asielstelsel fundamenteel wijzigen zodat asielzoekers niet langer in Nederland asiel kunnen aanvragen, maar alleen via hervestiging mogen komen. Dit moet de instroom drastisch beperken en ruimte houden voor echte vluchtelingen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als deze aantoonbaar bijdraagt aan de economie; bedrijven moeten eerst het binnenlands arbeidspotentieel benutten en worden verantwoordelijk voor het welzijn van arbeidsmigranten. Malafide constructies en misstanden worden streng aangepakt.
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst te zoeken binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland. Als zij toch arbeidsmigranten moeten inzetten, worden zij verantwoordelijk voor het welzijn van deze werknemers.”
“Nog te vaak maken malafide bedrijven gebruik van sluiproutes om arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus in Oost-Europa onder mensonterende omstandigheden in Nederland te laten werken.”
De VVD wil het Nederlanderschap moeilijker maken om te verkrijgen, met hogere taaleisen, langere wachttijden, inkomens- of opleidingseisen en een strengere toets op gedrag en waarden. Alleen wie zich volledig aanpast en bijdraagt, mag blijven.
“Wij willen in ieder geval de standaardtermijn verdubbelen naar tien jaar, de taaleis verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer, voor volwassenen een inkomens- of opleidingseis introduceren, de eis stellen dat een aanvrager niet overmatig aanspraak heeft gemaakt op sociale voorzieningen en de eis stellen dat een aanvrager niet in aanraking met justitie mag zijn geweest.”
“Het is onacceptabel dat migranten die onvoldoende Nederlands spreken Nederlander mogen worden. Daarom willen wij de taaleis voor naturalisatie verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer.”
De VVD wil fraude met verblijfsrecht, schijnerkenningen en overlast door migranten hard aanpakken, met meer middelen voor handhaving en het intrekken van verblijfsvergunningen.
“Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
“Er komen meer middelen om schijnerkenning aan te pakken en het wordt makkelijker om deze fraudeurs strafrechtelijk te vervolgen.”
“Door de hoge instroom van migranten is de aandacht de laatste jaren vooral gegaan naar het toekennen of afwijzen van asielvergunningen. Dit blijft belangrijk, maar tegelijkertijd vinden we dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
De VVD wil internationale verdragen moderniseren of opzeggen als deze het gewenste strenge migratiebeleid belemmeren, en pleit voor Europese samenwerking en opt-out-clausules.
“Indien internationale verdragen deze maatregelen belemmeren, werkt Nederland aan aanpassing of opzegging ervan.”
“Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens wordt dusdanig gemoderniseerd dat criminele en/of uitgeprocedeerde asielzoekers niet meer in Nederland mogen blijven.”
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en mensgericht immigratiebeleid, waarbij grenzen worden gezien als achterhaald en iedereen het recht heeft om vrij te wonen, werken en leven waar die wil. Ze willen universeel verblijfsrecht, directe toegang tot basisvoorzieningen voor iedereen ongeacht status, en afschaffing van beperkende maatregelen zoals de inburgeringstoets en detentiecentra. Hun visie is gericht op gelijke rechten, veilige migratie, en het beëindigen van uitsluiting en discriminatie van migranten en vluchtelingen.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder migratiebeperkingen, waarin iedereen vrij is om te migreren en verblijven waar die wil. Ze zien grenzen als een koloniaal overblijfsel dat ongelijkheid in stand houdt en pleiten voor het afschaffen van verblijfsvergunningen ten gunste van universeel verblijfsrecht.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
“Grenzen, vaak met willekeur getekend, zijn een koloniaal litteken dat in het heden nog steeds pijn doet.”
BIJ1 wil dat migranten, vluchtelingen en ongedocumenteerden vanaf dag één gelijke toegang krijgen tot werk, studie, huisvesting, zorg en sociale voorzieningen. Ze willen de Koppelingswet afschaffen en het recht op basisvoorzieningen wettelijk vastleggen, ongeacht verblijfsstatus.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
BIJ1 wil beperkende en discriminerende maatregelen zoals de inburgeringstoets, detentiecentra, deportaties en de Koppelingswet afschaffen. Ze pleiten voor een menswaardige asielprocedure en het beëindigen van vreemdelingenbewaring.
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
BIJ1 wil de rechtspositie van vluchtelingen en arbeidsmigranten structureel verbeteren, met snelle, zorgzame procedures, toegang tot juridische hulp, en opvang die voldoet aan dezelfde standaarden als voor Nederlanders.
“Het is hoog tijd om de rechtspositie van vluchtelingen en arbeidsmigranten te verbeteren.”
“Geef gevluchte mensen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“Deze ondersteuning en voorzieningen moeten voldoen aan de minimumstandaarden die ook voor Nederlandse staatsburgers gelden.”
De PVV wil immigratie, en met name asiel en instroom uit niet-westerse en islamitische landen, zo goed als volledig stoppen. Ze pleiten voor een totale asielstop, het sluiten van azc’s, het uitzetten van criminele vreemdelingen en het intrekken van verblijfsvergunningen bij misdragingen. Hun beleid is gericht op het drastisch beperken van immigratie, het ontmoedigen van verblijf en het bevorderen van remigratie, met als doel Nederland weer “voor de Nederlanders” te maken.
De PVV wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, azc’s sluiten en geen nieuwe opvanglocaties meer openen. Ze zien immigratie als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving en willen Nederland “op slot” zetten voor asielzoekers, met nadruk op het stoppen van instroom uit islamitische landen.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Geen enkel azc er mee bij. We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De PVV wil dat vreemdelingen (waaronder statushouders) bij één misdrijf direct worden uitgezet en hun verblijfsstatus verliezen. Ook bij fraude, weigeren van werk of woning, of vakantie naar het land van herkomst, wordt de verblijfsvergunning ingetrokken.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De PVV wil gezinshereniging stoppen en Nederland losmaken van internationale verdragen die immigratie mogelijk maken, zoals het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
De PVV wil immigratie uit islamitische landen volledig stoppen, omdat zij islam als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving zien.
“Geen immigratie uit islamitische landen”
De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling voor en wil dubbele nationaliteit zoveel mogelijk tegengaan.
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
“Verbod dubbele nationaliteit: schrappen uitzonderingsgronden”
De PVV wil de tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs intrekken en volwassen mannelijke Oekraïners terugsturen.
GroenLinks-PvdA wil het migratiebeleid menselijker, realistischer en beter gereguleerd maken, met nadruk op het beperken van laagbetaalde arbeidsmigratie en het verbeteren van de opvang en integratie van asielzoekers. De partij kiest voor actieve sturing op migratiesaldo, strengere eisen aan werkgevers, en snelle, eerlijke procedures voor asielzoekers. Uitbuiting en misstanden worden bestreden, terwijl integratie en draagvlak in de samenleving centraal staan.
GroenLinks-PvdA wil het migratiesaldo beperken tot een gematigde groei en arbeidsmigratie alleen toestaan als deze bijdraagt aan brede welvaart. Werkgevers die afhankelijk zijn van laagbetaald en uitbuitend werk worden geweerd, en de economie moet zo worden ingericht dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde sectoren afneemt.
“We kiezen voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
De partij wil dat werkgevers meer verantwoordelijkheid nemen voor arbeidsmigranten, onder andere door verplichte bijdragen aan huisvesting en onderwijs, het beperken van flexibele contracten, en het aanpakken van malafide uitzendbureaus. Kennismigrantenregelingen worden aangescherpt en fiscale voordelen voor sectoren met veel arbeidsmigranten worden afgebouwd.
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
“Om betere arbeidsomstandigheden te creëren en de vraag naar arbeidsmigranten te ontmoedigen, verhogen we het wettelijk minimumloon en beperken we de flexibiliteit van uitzendcontracten.”
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning.”
“Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
GroenLinks-PvdA wil een asielstelsel dat snel, rechtvaardig en menswaardig is, met snelle integratie van nieuwkomers, eerlijke spreiding van opvang, en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers. De partij baseert zich op het EU-migratiepact en investeert in partnerschappen met landen van herkomst en opvang in de regio.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
Volt ziet immigratie als een kans voor zowel de samenleving als de economie, mits deze eerlijk, humaan en goed georganiseerd wordt. De partij pleit voor open grenzen binnen de EU, betere bescherming en integratie van arbeidsmigranten, en directe toegang tot werk en basisvoorzieningen voor asielzoekers en statushouders. Volt wil misstanden bestrijden, legale migratiekanalen verruimen en mensenrechten centraal stellen in het migratiebeleid.
Volt beschouwt open grenzen als essentieel voor een verenigd Europa en wil migratie solidair en humaan organiseren, met nadruk op mensenrechten en eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid tussen lidstaten.
“Open grenzen vormen de kern van een verenigd, vreedzaam en solidair Europa. Volt maakt zich sterk voor deze fundamentele Europese belofte. De binnengrenscontroles worden per direct gestopt.”
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
Volt wil dat asielzoekers en statushouders vanaf dag één kunnen werken, een BSN krijgen en toegang hebben tot opleidingen en basisvoorzieningen, om hun integratie en zelfstandigheid te bevorderen.
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft. Ook ongedocumenteerden en derdelanders met een visum kunnen een BSN krijgen, werken en belasting betalen.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“We lossen de achterstanden in de basisregistratie personen op en bieden toegankelijk taalonderwijs inclusief gebarentaal aan aan alle asielzoekers.”
Volt wil arbeidsmigranten beter beschermen tegen uitbuiting, onder meer door strengere handhaving, verplichte certificering van uitzendbureaus, en het loskoppelen van werk- en huurcontracten.
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
“Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
Volt wil legale migratiekanalen uitbreiden, zoals visa voor afgestudeerden en ondernemers, en pleit voor eerlijke, menswaardige procedures voor migratie, gezinshereniging en humanitaire trajecten.
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij. Denk aan visa voor recent afgestudeerden of startende ondernemers.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil de strafbaarstelling van illegaliteit afschaffen en garandeert toegang tot opvang, gezondheidszorg en arbeidsrechten voor iedereen, ongeacht verblijfsstatus.
“Geen mens is illegaal. Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie om overbelasting van systemen te voorkomen. De partij wil de instroom beperken, verantwoordelijkheden bij werkgevers en onderwijsinstellingen leggen, en alleen bij grote tekorten in de zorg uitzonderingen maken. Kernvoorstellen zijn het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, het beperken van rechten voor economische migranten, en het afkopen van AOW-rechten bij vertrek.
50PLUS wil migratie beperken door onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie en de instroom te reguleren. Het doel is om overbelasting van overheidsdiensten te voorkomen en de verantwoordelijkheid voor arbeids- en studiemigratie deels bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
De partij wil het asielbeleid aanscherpen door het Vluchtelingenverdrag aan te passen, opvang in de regio als norm te stellen, en economische migranten en mensen uit veilige landen uit te sluiten van asiel. Ook worden rechten na afwijzing beperkt en procedures versneld.
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
50PLUS wil voorkomen dat tijdelijke arbeids- en studiemigranten langdurig aanspraak maken op AOW-rechten, door deze rechten bij vertrek uit Nederland af te kopen.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg erkent 50PLUS dat gerichte arbeidsmigratie noodzakelijk kan zijn, ondanks het verder strenge migratiebeleid.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
D66 ziet immigratie als noodzakelijk en waardevol voor Nederland, mits deze gericht, humaan en goed gereguleerd is. Ze willen arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar het echt nodig is, uitbuiting tegengaan en integratie vanaf dag één mogelijk maken voor nieuwkomers. D66 pleit daarnaast voor een eerlijk, menselijk en Europees afgestemd asielbeleid, met snelle procedures en bescherming van kwetsbare groepen.
D66 wil arbeidsmigratie alleen inzetten waar het bijdraagt aan de economie en samenleving, met nadruk op vakkrachten en kenniswerkers. Tegelijkertijd willen ze uitbuiting tegengaan en de instroom van laagbetaalde arbeidsmigranten beperken, onder meer door hogere lonen en strengere eisen aan werkgevers.
“D66 wil arbeidsmigratie daar inzetten waar die het verschil maakt. We gaan de echte prijs betalen voor arbeidsmigratie. En we kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan. De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
“Arbeidsmigratie zonder uitbuiting. Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
D66 wil dat nieuwkomers, met name kansrijke asielzoekers en statushouders, vanaf dag één kunnen meedoen in de samenleving. Dit betekent snelle duidelijkheid, toegang tot taal, werk en opleiding, en een integratiebeleid dat inzet vraagt van zowel nieuwkomers als de ontvangende samenleving.
“Nieuwkomers die in Nederland verblijven, moeten vanaf het begin kunnen meedoen. Dat geldt zeker voor kansrijke asielzoekers en voor mensen die een status hebben gekregen.”
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 pleit voor een Europees afgestemd asielbeleid met snelle, zorgvuldige procedures, eerlijke verdeling van opvang en bescherming van mensenrechten. Ze willen het Vluchtelingenverdrag moderniseren, veilige routes creëren en het hervestigingsquotum verhogen.
“We nemen onze verantwoordelijkheid binnen Europa voor asielopvang. We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
DENK kiest voor een humaan en inclusief immigratiebeleid, gericht op het waarborgen van mensenrechten, het creëren van legale migratieroutes en het versnellen van integratie. De partij wil strenge asielwetten afschaffen, investeren in kleinschalige opvang, legale migratiemogelijkheden uitbreiden en inburgering persoonlijker en effectiever maken.
DENK verwerpt restrictief asielbeleid en pleit voor het behoud van rechten voor vluchtelingen, snelle integratie en eerlijke spreiding van opvang. Het doel is een menswaardige behandeling en het tegengaan van uitsluiting.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK wil migratieproblemen aanpakken door internationale samenwerking, het creëren van legale migratieroutes en het bestrijden van mensenhandel, met altijd respect voor mensenrechten.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil de inburgering versnellen en persoonlijker maken, zodat nieuwkomers sneller kunnen meedoen in de samenleving en niet verdwalen in het systeem.
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK wil meer ruimte voor de IND om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen, zodat mensen in uitzonderlijke situaties niet tussen wal en schip vallen.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
DENK wil het werken en wonen in Nederland vergemakkelijken voor mensen uit landen waarmee Nederland historische banden heeft, door visumregels te versoepelen.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”