De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en inclusief immigratiebeleid, waarbij mensenrechten centraal staan en uitbuiting wordt bestreden. Ze willen gelijke rechten voor arbeidsmigranten, veilige en legale vluchtwegen, en een menswaardige opvang en integratie van vluchtelingen en migranten. De partij verzet zich tegen restrictieve deals en grensgeweld, en pleit voor snelle procedures, afschaffing van discriminerende wetten en eerlijke verdeling van opvang.
PvdD wil een einde maken aan de uitbuiting van arbeidsmigranten en streeft naar gelijke behandeling, fatsoenlijke huisvesting en het tegengaan van misstanden door strengere regulering van uitzendbureaus en het afschaffen van fiscale voordelen voor bedrijven die buitenlandse werknemers aantrekken.
“Iedereen die in Nederland werkt – waar je ook vandaan komt – heeft recht op gelijke behandeling, goede huisvesting en bescherming tegen uitbuiting.”
“Uitzendbureaus moeten gecertificeerd worden om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Als misstanden worden gesignaleerd wordt de certificering ingetrokken. Bedrijven die gebruikmaken van niet-gecertificeerde uitzendbureaus krijgen een boete.”
“De expatregeling en andere fiscale voordelen waarmee bedrijven buitenlandse werknemers aantrekken, schaffen we af.”
“We onderzoeken de herinvoering van tewerkstellingsvergunningen voor werknemers uit andere EU-landen, zoals die nu bestaat voor arbeidskrachten van buiten de EU.”
“Slachthuizen behoren tot de grootste uitbuiters van kwetsbare arbeidsmigranten van Nederland. [...] Er komt daarom een verbod op uitzendkrachten in de vleesverwerkende industrie en andere sectoren met hoog risico op uitbuiting van arbeidsmigranten.”
De partij pleit voor een menswaardige opvang van vluchtelingen, snelle en zorgvuldige procedures, afschaffing van de Koppelingswet, en volledige deelname aan de maatschappij voor statushouders. Ze verzetten zich tegen criminalisering van ongedocumenteerden en willen discriminatie en xenofobie bestrijden.
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
“We maken een einde aan uitzichtloosheid in vluchtelingenopvangen. Mensen die verblijven in een vluchtelingenopvang kunnen zich voortaan ontplooien en hebben recht op goede begeleiding, taalcursussen, zorg en onderwijs.”
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
“Nederland zorgt ervoor dat de rechten van migranten worden gewaarborgd, pakt discriminatie op het gebied van werk, huisvesting en gezondheidszorg aan en gaat xenofobie jegens migranten tegen.”
PvdD wil dat Nederland en de EU hun eerlijke deel van vluchtelingen opvangen, veilige en legale routes mogelijk maken, en zich verzetten tegen deals en grensmaatregelen die mensenrechten schenden. Ze willen het Europese migratiepact van tafel en meer VN-quota.
“Nederland en de EU vangen hun eerlijke deel op van mensen die wereldwijd op de vlucht zijn. Er komt ook een eerlijke verdeling van vluchtelingen in Europa naar draagkracht. Het quotum van de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR) wordt verhoogd.”
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Het Europese migratiepact gaat van tafel. Dit akkoord zal onder meer leiden tot langdurig verblijf van mensen, waaronder kinderen, in (deels) gesloten kampen langs de Europese buitengrenzen.”
“Migratiedeals met derde landen zoals Turkije, Tunesië, Libië en Niger worden teruggedraaid. Nederland betaalt niet langer mee aan deze deals en zet zich in de EU actief in voor onmiddellijke opzegging van de deals. Er komen ook geen nieuwe migratiedeals.”
De partij wil migratie structureel verminderen door de oorzaken van gedwongen migratie, zoals conflicten en klimaatverandering, aan te pakken via ontwikkelingssamenwerking en internationale samenwerking.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
PvdD besteedt expliciet aandacht aan de bescherming van kinderen, LHBTIQA+-personen, en andere kwetsbare groepen binnen het migratiebeleid, en wil hun rechten wettelijk verankeren en hun integratie bevorderen.
“Kinderrechten, zoals vastgelegd in het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK), worden in de Vreemdelingenwet vastgelegd. Gewortelde kinderen worden niet uitgezet en krijgen een verblijfsvergunning.”
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De overheid zorgt voor veilige opvang voor LHBTIQA+-asielzoekers. Er komt in het asielbeleid meer specifieke aandacht voor transgender, intersekse, aseksuele en bi+-personen.”
BBB wil immigratie sterk beperken en stelt harde grenzen aan de instroom, met nadruk op nationale zeggenschap en opvang in de regio. De partij pleit voor strengere toelatingseisen, beperking van asiel- en gezinsmigratie, en een selectief arbeidsmigratiebeleid gericht op economische meerwaarde. Integratie wordt gekoppeld aan het respecteren van Nederlandse waarden, verplichte taalbeheersing en actieve participatie.
BBB ziet immigratie als een bedreiging voor draagkracht, sociale samenhang en voorzieningen, en wil daarom de instroom fors beperken en sturen op soort migratie. De partij wil nationale controle terug, opvang in de regio, en een maximum aan het aantal migranten.
“Migratie beheersbaar maken. Groei is geen natuurverschijnsel en er zijn harde grenzen. Het is dringend nodig om grenzeloze groei te veranderen in beheersbaar migratiebeleid.”
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Nederland moet weer zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“BBB kiest voor strenge, maar rechtvaardige maatregelen om de instroom daadwerkelijk te beperken. Want dweilen doe je niet met de kraan open.”
BBB wil het asielbeleid aanscherpen door toelatingseisen te verhogen, het VN-Vluchtelingenverdrag te herzien, asielaanvragen buiten de EU af te handelen, en gezinshereniging te beperken tot het kerngezin. Ook wordt ingezet op snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
BBB wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren met structurele tekorten en alleen vakmensen toelaten die aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde hebben. Circulaire arbeidsmigratie wordt gestimuleerd, maar mag niet leiden tot overbelasting van integratie en huisvesting.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk.”
“Arbeidsmigratie moet bijdragen aan het oplossen van knelpunten op de arbeidsmarkt, zonder te leiden tot overbelasting van integratie en huisvesting.”
“Circulaire arbeidsmigratie, waarbij vakmensen tijdelijk legaal in Nederland werken en daarna terugkeren, biedt kansen voor wederzijdse ontwikkeling.”
Integratie wordt door BBB gekoppeld aan het respecteren van Nederlandse waarden, verplichte taalcursussen tot minimaal B1-niveau, en actieve deelname aan werk of opleiding. Niet meedoen leidt tot korting op uitkeringen.
“Migranten dienen een verplichte taalcursus te volgen en minimaal B1-niveau te behalen.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
“Samenleven in Nederland begint bij het respecteren van onze waarden, normen, wetten en omgangsvormen.”
BBB wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij sociale huurwoningen en dat financiële prikkels voor asielprocedures worden afgeschaft.
“BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
“We schaffen dwangsommen en proceskostenvergoedingen in het asielrecht af. Er mag geen financiële beloning meer zijn voor vertragingstactieken.”
BVNL pleit voor een zeer strenge beperking van immigratie, met als kernpunten een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van internationale verdragen, en het actief stimuleren van remigratie. De partij koppelt immigratie aan problemen op het gebied van woningmarkt, sociale voorzieningen en integratie, en stelt harde eisen aan nieuwkomers, waaronder verplichte taalverwerving, arbeidsparticipatie en het verlies van verblijfsrecht bij misdragingen. BVNL wil de Nederlandse cultuur en identiteit beschermen en ziet immigratie vooral als bedreiging voor de leefbaarheid en betaalbaarheid in Nederland.
BVNL wil per direct een volledige asielstop, het sluiten van aanmeldcentra en het opzeggen van het vluchtelingenverdrag. De partij stelt dat opvang in de regio de norm moet zijn en dat Nederland niet langer verantwoordelijk is voor grote migratiestromen. Dit standpunt wordt gemotiveerd door de vermeende onhoudbare kosten en druk op voorzieningen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Derhalve de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel per direct. Daardoor komt er ook direct een einde aan het realiseren van nieuwe AZC’s. Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“BVNL wil dat MKB-ondernemers in vrijheid kunnen ondernemen... BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
BVNL wil dat eventuele immigranten alleen een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen, opvang sober is, en remigratie actief wordt gestimuleerd. Er worden financiële prikkels ingezet om terugkeer te bevorderen en strenge eisen gesteld aan integratie en zelfredzaamheid.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
BVNL stelt dat afgewezen asielzoekers, illegale migranten en immigranten die zich niet aan de regels houden, actief moeten worden uitgezet. Gemeenten of instanties die illegalen ondersteunen worden beboet, en er komen zware sancties voor mensensmokkel en NGO’s die illegale migratie faciliteren.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Mensensmokkelaars en NGO’s die illegale migratie faciliteren worden streng gestraft.”
“Immigranten die binnen 5 jaar na toekenning van hun verblijfsvergunning veroordeeld worden voor een misdrijf, verliezen hun verblijfsvergunning.”
BVNL eist dat immigranten de Nederlandse taal leren, werken en financieel zelfredzaam zijn. Wie niet integreert, weigert te werken of zich misdraagt, verliest verblijfsrecht en elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL koppelt immigratie direct aan de woningnood en druk op sociale voorzieningen. De partij stelt dat het stoppen van immigratie noodzakelijk is om de woningmarkt te herstellen en de betaalbaarheid van zorg en onderwijs te waarborgen.
“De vraag naar woningen is geëxplodeerd door een netto migratiesaldo van meer dan 100.000 mensen gemiddeld per jaar.”
“De huidige bevolking krimpt en veel van de problemen in de zorg, het onderwijs en op de woningmarkt kunnen worden opgelost door de grenzen te sluiten.”
“Om weer betaalbaar te kunnen wonen, moeten vraag en aanbod op de woningmarkt weer in balans komen door meer woningen te bouwen en immigratiebeperkende maatregelen te nemen.”
BVNL ziet immigratie als bedreiging voor de Nederlandse cultuur en identiteit en wil deze beschermen door immigratie te beperken en integratie te eisen.
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten en niet accepteren dat onze eigen cultuur verdwijnt ten faveure van culturen en moralen die niet de onze zijn en die onze manier leven en onze waarden bedreigen.”
BIJ1 pleit voor een radicaal open en mensgericht immigratiebeleid, waarbij grenzen worden gezien als een koloniaal overblijfsel en iedereen het recht heeft te wonen en werken waar die wil. Ze willen universeel verblijfsrecht, directe toegang tot basisvoorzieningen en gelijke rechten voor alle migranten, vluchtelingen en arbeidsmigranten, ongeacht verblijfsstatus. Het programma bevat concrete voorstellen zoals het afschaffen van de inburgeringstoets, het openen van grenzen, het beëindigen van deportaties en het hervormen van de IND tot een dienstverlenende organisatie.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen, waar iedereen vrij is om te migreren en verblijven, en waar verblijfsvergunningen uiteindelijk overbodig worden. Dit standpunt is geworteld in het idee dat grenzen koloniale en discriminerende constructies zijn die ongelijkheid in stand houden.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Grenzen, vaak met willekeur getekend, zijn een koloniaal litteken dat in het heden nog steeds pijn doet.”
BIJ1 wil dat alle mensen, ongeacht verblijfsstatus, direct toegang krijgen tot basisvoorzieningen zoals zorg, huisvesting, werk en onderwijs. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.
Het programma pleit voor een snelle, zorgzame en solidaire asielprocedure, met juridische hulp, traumazorg en toegang tot werk vanaf dag één. De IND wordt hervormd tot een dienstverlenende organisatie.
“gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“Het mandaat van de IND wordt omgezet in een loketfunctie om mensen op weg te helpen in Nederland. De IND wordt hervormd tot een sociale, dienstbare organisatie.”
BIJ1 wil alle vormen van vreemdelingendetentie en deportatie beëindigen, en structurele legalisatie van ongedocumenteerden mogelijk maken. De Koppelingswet wordt afgeschaft en niemand wordt nog opgesloten of uitgezet vanwege verblijfsstatus.
“Niemand komt in vreemdelingenbewaring. Alle detentiecentra voor uitgeprocedeerde gevluchte mensen en ongedocumenteerde mensen worden gesloten, net zoals detentie-achtige faciliteiten, zoals de handhaving en toezichtslocatie (htl), vrijheidsbeperkende locaties (vbl) en de procesbeschikbaarheidslocaties (pbl). Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“Iedereen zonder geldige verblijfsvergunning in Nederland krijgt een structurele, wettelijke mogelijkheid om verblijfspapieren te verkrijgen, ongeacht leeftijd of verblijfsduur. Dit geldt ook voor staatlozen.”
“De Koppelingswet, die mensen zonder verblijfsvergunning uitsluit van voorzieningen, wordt afgeschaft.”
Arbeidsmigranten en ongedocumenteerden krijgen dezelfde arbeidsrechten als iedere andere werknemer, inclusief het recht op vakbondslidmaatschap, gelijke beloning en bescherming tegen uitbuiting.
“Arbeidsmigranten mogen voor meerdere werkgevers werken en mogen alle soorten werk verrichten, niet alleen werk dat niet door Nederlanders kan worden gedaan. Ze kunnen zelfstandig woningen huren of gemeentelijke opvang gebruiken en hebben recht op sociale voorzieningen, gelijk loon, gelijke contracten en arbeidsrechten.”
“Arbeidsmigranten en ongedocumenteerde mensen verdienen dezelfde rechten als elke andere werknemer. Ongedocumenteerde mensen die te maken krijgen met geweld of dwang op het werk, moeten dit kunnen melden zonder dat ze risico lopen op ontslag of uit het land gezet worden.”
BIJ1 verzet zich tegen restrictief Europees migratiebeleid, migratiedeals met derde landen en het functioneren van Frontex. Ze willen een solidair asielsysteem binnen de EU en beëindiging van grensgeweld.
“Nederland verzet zich tegen Europese wetgeving die het recht op asiel verder verslechterd zoals: het Europese Asiel- en Migratiepact, de Dublinregeling, de Terugkeerverordening, de herziening van het Veilig Derde Land concept en de Veilige Land van Herkomst lijst.”
“Nederland draagt niet langer bij aan Europees grensgeweld. Het betaalt niet mee aan grenspolitie, wapens of hekken, detentie of quasi-detentie faciliteiten: binnen de EU en wereldwijd.”
“Nederland pleit binnen de Europese Unie actief voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, en een betere toegang tot asielprocedures. Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid.”
De PVV wil immigratie naar Nederland drastisch beperken, met een totale asielstop en het sluiten van de grenzen als kernpunten. De partij stelt voor om immigratie uit islamitische landen volledig te stoppen, criminele vreemdelingen uit te zetten, en het verkrijgen van het Nederlanderschap te bemoeilijken. Hun visie is dat immigratie de Nederlandse samenleving, verzorgingsstaat en veiligheid bedreigt, en dat Nederland weer "van de Nederlanders" moet worden.
De PVV wil een volledige asielstop, waarbij alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd en azc’s worden gesloten. Dit wordt gemotiveerd door de overtuiging dat immigratie leidt tot overlast, criminaliteit en druk op de verzorgingsstaat.
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De PVV wil immigratie uit islamitische landen volledig verbieden, omdat zij islam als een bedreiging voor de Nederlandse samenleving zien.
De partij stelt voor om vreemdelingen (waaronder statushouders) die veroordeeld zijn voor een misdrijf direct uit te zetten, en mensen met een dubbele nationaliteit na een ernstig misdrijf te denaturaliseren en uit te zetten.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Mensen met een dubbele nationaliteit die zijn veroordeeld voor één ernstig misdrijf, worden na het uitzitten van de straf gedenaturaliseerd en moeten Nederland verlaten”
De PVV wil het verkrijgen van het Nederlanderschap bemoeilijken door naturalisatie pas na 15 jaar legaal verblijf toe te staan en uitzonderingen op het verbod op dubbele nationaliteit te schrappen.
De partij wil sociale voorzieningen beperken voor immigranten die niet integreren, zoals het weigeren van bijstand aan mensen die geen Nederlands spreken.
“Geen bijstand voor wie geen Nederlands spreekt”
De PVV wil remigratie stimuleren en biedt een vrijwillige vertrekregeling zonder financiële beloning, maar met praktische ondersteuning.
“De PVV stelt een vrijwillige remigratieregeling in. Wie dit land wil verlaten, krijgt die kans. Geen vertrekpremie, geen beloning, geen douceurtje – maar een vliegticket (enkele reis), bagagehulp en snelle administratieve afhandeling.”
De partij wil Nederland losmaken van internationale verplichtingen rond asiel en immigratie door verdragen op te zeggen en een opt-out bij de EU af te dwingen.
De SP wil het totale migratiesaldo fors verlagen, vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie te beperken, en stelt een maximum van 40.000 migranten per jaar voor. Vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld worden humaan opgevangen, maar arbeidsmigratie wordt gezien als problematisch en moet sterk worden teruggedrongen. De partij legt nadruk op het aanpakken van uitbuiting, eerlijke verdeling van opvang, en snelle, rechtvaardige procedures.
De SP wil het aantal migranten dat jaarlijks netto in Nederland blijft fors beperken, met als doel de druk op voorzieningen en sociale samenhang te verminderen. Dit gebeurt vooral door arbeids-, kennis- en studiemigratie terug te dringen; opvang van vluchtelingen blijft mogelijk binnen deze grens.
“Daarom is het nodig om het totale netto ‘migratiesaldo’ te verlagen tot circa 40 duizend per jaar. Dat zorgt voor een beheersbare bevolkingsgroei waardoor voorzieningen op peil blijven en sociale samenhang behouden blijft.”
“Om menswaardige opvang te bieden en tegelijkertijd grip te hebben op integratie binnen onze samenleving, streven we naar een migratiesaldo van 40 duizend per jaar.”
De SP ziet arbeidsmigratie als een verdienmodel voor bedrijven dat leidt tot uitbuiting, druk op voorzieningen en sociale problemen. Ze willen het aantal arbeidsmigranten fors terugschroeven, werkvergunningen invoeren, en werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en zorg.
“Arbeidsmigratie is moderne slavernij. De SP vindt arbeidsmigratie een vorm van moderne slavernij. Er zijn 800 duizend tot 1,2 miljoen arbeidsmigranten in Nederland. Het exacte aantal weet niemand. Ze worden hierheen gehaald door bedrijven en uitgebuit en afgedankt als ze niet meer nodig zijn.”
“Daarom worden de voorstellen van de commissie Roemer per direct doorgevoerd en ook de aantallen arbeidsmigranten fors teruggeschroefd.”
“We moeten arbeidsmigranten weer registeren en zo snel als mogelijk werkvergunningen invoeren. Hiervoor moet het kabinet zich samen met andere landen in EU verband hard maken.”
“Werkgevers of bemiddelaars die arbeidsmigranten naar Nederland halen zijn verantwoordelijk voor de kosten van huisvesting en zorgverzekering zolang de arbeidsmigrant in Nederland verblijft, dus ook na afloop van het werk.”
De SP wil vluchtelingen die vluchten voor oorlog en geweld altijd humaan opvangen, maar stelt dat als het aantal vluchtelingen stijgt, arbeids-, kennis- en studiemigratie verder omlaag moet om ruimte te houden voor deze groep.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. Ons migratiesaldo biedt daar de ruimte voor.”
“Mocht dit aantal toch onverwachts snel stijgen, dan zullen arbeids, kennis en studiemigratie verder omlaag moeten. Zo zorgen we ervoor dat we altijd mensen kunnen opvangen die vluchten voor oorlog en geweld.”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren, zodat mensen snel duidelijkheid krijgen over hun status. Mensen die geen bescherming nodig hebben, moeten snel terugkeren.
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
“Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug. Daarmee kunnen we wél mensen helpen die écht bescherming nodig hebben...”
De SP wil dat de opvang van vluchtelingen eerlijk wordt verdeeld over alle gemeenten, inclusief de rijkste, en dat ook op Europees niveau een eerlijke verdeling plaatsvindt.
“De opvang van vluchtelingen moet eerlijk verdeeld worden over gemeenten. Dat lijkt logisch, maar vluchtelingen worden nu vaak opgevangen en gehuisvest in arme buurten en gemeenten.”
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren. Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren.”
De SP vindt dat iedereen die in Nederland komt wonen, direct de taal moet leren en dat integratie een kerntaak van de overheid is, niet van particuliere instellingen.
“Daarom is het belangrijk dat iedereen die naar Nederland komt en hier komt wonen, ongeacht of je vluchteling, expat, arbeids, kennis of studiemigrant bent, vanaf dag één de taal leert.”
“Integratie van migranten en vluchtelingen moet weer een kerntaak van de overheid worden. Het overlaten van deze verantwoordelijkheid aan particuliere instellingen heeft geleid tot hoge kosten en slechte resultaten.”
Volt kiest voor een humaan, solidair en praktisch migratiebeleid dat inzet op bescherming van mensenrechten, eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid binnen de EU, en het benutten van het potentieel van migranten en arbeidsmigranten. Ze pleiten voor legale migratiekanalen, snelle integratie, betere arbeidsomstandigheden en het tegengaan van uitbuiting, met nadruk op gelijke behandeling en toegang tot werk en voorzieningen.
Volt wil een menswaardig migratie- en asielbeleid, met eerlijke verdeling van vluchtelingen over EU-landen, bescherming van mensenrechten en snelle integratie van nieuwkomers. Ze verzetten zich tegen deals met dictatoriale regimes en pleiten voor legale migratiekanalen.
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland het nieuwe solidariteitsmechanisme volledig implementeert en kiest voor solidariteit door herverdeling.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
Volt wil dat migranten, asielzoekers en statushouders vanaf dag één kunnen werken, een BSN krijgen en toegang hebben tot opleidingen, om zo snel mogelijk zelfstandig te kunnen bijdragen aan de samenleving.
“Onder het motto ‘recht op werk voor iedereen’, krijgen asielzoekers vanaf dag één een burgerservicenummer (BSN) en de mogelijkheid om te werken, en wordt de Tewerkstellingsvergunning afgeschaft. Ook ongedocumenteerden en derdelanders met een visum kunnen een BSN krijgen, werken en belasting betalen.”
“We maken het gemakkelijker voor asielzoekers en statushouders om te werken of om betaalde beroepsopleidingen of ontwikkeltrajecten te volgen.”
“Op elke opvanglocatie worden ’meedoenbalies’ ingericht en wordt er goede begeleiding aangeboden, zodat migranten aan de slag kunnen in sectoren die aansluiten bij hun beroepskwalificaties en expertise.”
Volt wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan door strengere handhaving, verplichte certificering van uitzendbureaus, scheiding van werk- en wooncontracten, en meer inspraak voor arbeidsmigranten zelf.
“Arbeidsmigranten komen te vaak in benarde posities terecht en worden vaak uitgebuit. Handhaving moet zich richten op sectoren waar veel migranten werkzaam zijn, zoals slachthuizen en de glastuinbouw.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
“Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
“We geven arbeidsmigranten een plek aan tafel bij beleidsmakers. De belangen van arbeidsmigranten moeten worden vertegenwoordigd door de arbeidsmigranten zelf.”
Volt wil legale migratiekanalen versterken, mensenrechten centraal stellen in verdragen, en geen strafbaarstelling van illegaliteit.
Volt wil migratieoorzaken aanpakken door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in landen van herkomst.
“Door te investeren in werk, onderwijs en stabiliteit in landen van herkomst helpen we mensen lokaal vooruit. Op die manier kan internationale samenwerking gedwongen migratie voorkomen.”
Het CDA wil immigratie fors beperken en strenger sturen, met nadruk op beheersbaarheid en integratie. Ze pleiten voor een nieuw Europees asielsysteem waarbij asielaanvragen buiten de EU plaatsvinden, strengere eisen aan arbeids- en kennismigratie, en verplichte inburgering en taaltrajecten voor nieuwkomers. De partij koppelt migratiebeleid expliciet aan draagkracht, integratievermogen en het tegengaan van misstanden.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken door op alle vormen van migratie streng te sturen. Ze willen duidelijke keuzes maken, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’, en stellen dat Nederland alleen werkbare wetten moet invoeren die migratie beheersbaar maken.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
“In Nederland voeren we alleen werkbare wetten in die migratie beheersbaar maken.”
Het CDA wil een nieuw internationaal asielsysteem waarbij asielaanvragen alleen buiten de EU worden behandeld, om mensensmokkel te stoppen en de instroom te verminderen. Ze pleiten voor een strenge buitengrensprocedure, directe terugkeer bij afwijzing, en tijdelijke asielvergunningen.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Het Europese migratiepact dat in juni 2026 wordt ingevoerd, vormt voor het CDA de basis van de nationale aanpak rondom asiel: Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
Het CDA stelt verplichte inburgering en taaltrajecten centraal voor statushouders en arbeidsmigranten. Integratie wordt gezien als wederkerig: nieuwkomers moeten zich inspannen om te integreren en Nederlands te leren, anders verliezen ze hun status.
“Statushouders moeten verplicht inburgeren, anders verliezen ze hun status. Kinderen van statushouders volgen verplichte voor- en vroegschoolse educatie, zodat ze snel meedoen op school. Arbeidsmigranten die hier langer blijven, volgen een taaltraject.”
“Elke statushouder is verplicht in te burgeren en actief mee te doen in de samenleving. Dat kan via taallessen, vrijwilligerswerk en betaald werk.”
“Arbeidsmigranten die hier langdurig verblijven, volgen een verplicht taaltraject dat is toegespitst op werk en deelnemen in de samenleving. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk.”
Het CDA wil de instroom van arbeidsmigranten voor laagbetaald werk sterk verminderen, misstanden aanpakken, en werkgevers verantwoordelijk maken voor huisvesting en taalonderwijs. Voor kennismigranten en vakkrachten worden strengere eisen en regulering voorgesteld.
“De vraag naar arbeidsmigranten die laagbetaald werk doen willen we sterk verminderen.”
“Bedrijven zijn verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting van hun arbeidsmigranten. Werkgevers blijven een arbeidsmigrant vier weken na het beëindigen van het dienstverband huisvesten, zodat mensen de tijd krijgen om terug te keren naar hun land van herkomst of ander werk te vinden.”
“Om onze economie en samenleving draaiende te houden kunnen we niet zonder bepaalde kennismigranten. Ook voor onze industrie en vakkrachten zijn we deels afhankelijk van mensen van buiten de EU. We pakken misbruik van de kenniswerkersregeling streng aan.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar worden gesteld, maar benadrukt dat hulp aan deze groep niet strafbaar mag zijn.
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst. Het strafbaar stellen van mensen of organisaties die uitgeprocedeerde asielzoekers helpen, is onbespreekbaar. Medemenselijkheid is geen misdrijf.”
FVD wil immigratie naar Nederland vrijwel volledig stoppen, met een directe asielstop, het opzeggen van internationale verdragen en het ontmoedigen van permanente vestiging. Tegelijkertijd zet de partij in op actieve remigratie van bestaande migranten en hun nakomelingen, en wil alleen tijdelijk, economisch waardevolle en cultureel compatibele arbeidsmigranten toelaten via een streng GreenCard-systeem. De kern van hun visie is het beschermen van Nederlandse cultuur, welvaart en veiligheid door maximale controle over wie het land binnenkomt en wie mag blijven.
FVD pleit voor een directe en volledige stop op asielopvang in Nederland, het beëindigen van lopende procedures en het opzeggen van verdragen zoals Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag. Dit moet Nederland weer volledige zeggenschap over de grenzen geven en de instroom van migranten minimaliseren.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil niet alleen de instroom stoppen, maar ook bestaande migranten en hun nakomelingen actief laten terugkeren naar hun land van herkomst. Dit gebeurt via financiële prikkels (remigratiebeurzen), begeleiding (remigratiecoaches) en biometrische registratie om terugkeer naar Nederland te voorkomen.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
“We streven naar meer mensen die terugkeren dan dat er binnenkomen, zodat Nederland weer beheersbaar wordt voor de komende generaties.”
FVD wil permanente verblijfsvergunningen afschaffen, een naturalisatiestop van tien jaar invoeren en alleen tijdelijk verblijf toestaan voor economisch waardevolle, cultureel compatibele arbeidsmigranten via een streng gereguleerd GreenCard-model.
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
“We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
FVD wil de toegang van migranten tot sociale voorzieningen sterk beperken en financiële prikkels voor migratie ontmoedigen, onder andere door pas na tien jaar arbeid toegang te geven tot toeslagen en uitkeringen, en door een hoge belasting op geldtransfers naar het buitenland.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
FVD wil illegaal verblijf strafbaar stellen, actief opsporen en uitzetten, en het Nederlanderschap intrekken bij dubbele paspoorthouders die ernstige misdrijven plegen.
“We maken illegaal verblijf strafbaar en zetten actief in op opsporing en uitzetting, zodat ons land niet langer een toevluchtsoord is voor uitgeprocedeerden.”
“We ontnemen het Nederlanderschap aan dubbele paspoorthouders die veroordeeld zijn voor ernstige misdrijven, zodat criminelen ons land kunnen worden uitgezet.”
GroenLinks-PvdA wil migratie menselijk en beheersbaar maken door actief te sturen op minder laagbetaalde arbeidsmigratie, misstanden te bestrijden en asielprocedures te versnellen. Ze kiezen voor een gematigde bevolkingsgroei, betere registratie en bescherming van arbeidsmigranten, en snelle integratie van asielzoekers. Alleen noodzakelijke vakkrachten zijn welkom, uitbuiting wordt hard aangepakt, en vluchtelingen krijgen bescherming via veilige, legale routes.
GroenLinks-PvdA wil de toestroom van laagbetaalde arbeidsmigranten beperken, omdat dit leidt tot uitbuiting, druk op wijken en oneerlijke verdeling van kosten en baten. Alleen werkgevers die bijdragen aan brede welvaart mogen arbeidsmigranten inzetten; bedrijven die afhankelijk zijn van uitbuiting moeten verdwijnen.
“Wij sturen op minder arbeidsmigratie. Bedrijven die alleen kunnen bestaan dankzij laagbetaald werk en uitbuiting hebben in Nederland niets te zoeken.”
“Arbeidsmigratie is nu vooral een verdienmodel voor werkgevers in laagproductieve en vervuilende exportsectoren zoals de logistiek, (glas)tuinbouw, de vleessector en metaalindustrie. Wij willen de economie zo inrichten dat de vraag naar arbeidsmigratie in laagbetaalde banen afneemt.”
“Er worden jaarlijks steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland gehaald. Twee derde van hen is afkomstig uit de EU. Zij hebben vaak laagbetaalde banen. De kosten en baten van arbeidsmigratie zijn niet eerlijk verdeeld. De voordelen liggen vooral bij werkgevers en de kosten bij de samenleving en de arbeidsmigrant.”
Arbeidsmigratie blijft mogelijk voor sectoren waar het echt nodig is, zoals zorg, bouw en energietransitie. De kennismigrantenregeling wordt aangescherpt om misbruik te voorkomen.
“Soms is arbeidsmigratie nodig om een personeelsvraag in belangrijke sectoren op te vullen, zoals de bouw, zorg en de energietransitie. Wij faciliteren dit waar nodig en moedigen deze werkgevers aan om gebruik te maken van de bestaande mogelijkheden om vakkrachten tijdelijk in Nederland te laten werken.”
“We scherpen de kennismigrantenregeling voor arbeidsmigranten buiten de EU aan. Alleen werkgevers op zoek naar echte kennismigranten krijgen een vergunning. Zo gaan we misstanden en oneigenlijk gebruik tegen.”
De partij wil betere registratie van arbeidsmigranten, een vergunningsplicht voor uitzendbureaus, en strengere handhaving om uitbuiting en misstanden te bestrijden.
“Veel arbeidsmigranten zijn nu slecht geregistreerd en daarom niet in beeld. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
“Er komt zo snel mogelijk een vergunningsplicht voor uitzendbureaus. Uitzendbureaus die arbeidsmigranten uitbuiten of uitzendkrachten inzetten onder illegale arbeidsomstandigheden verliezen hun vergunning.”
Werkgevers die arbeidsmigranten naar Nederland halen, moeten verplicht bijdragen aan huisvesting en onderwijs, inclusief taallessen voor gezinsmigranten.
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
GroenLinks-PvdA kiest voor actieve sturing op het migratiesaldo, met een duidelijke bandbreedte voor bevolkingsgroei, om de druk op ruimte, huisvesting en voorzieningen te beheersen.
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
De partij wil het asielstelsel versnellen, humane opvang garanderen, en asielzoekers snel laten integreren en werken, om draagvlak te behouden en overlast te verminderen.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk.”
GroenLinks-PvdA wil gevaarlijke migratieroutes tegengaan, inzet op hervestiging van kwetsbare vluchtelingen, en effectief terugkeerbeleid voor wie geen recht heeft op asiel.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging. Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
JA21 wil immigratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met als doel de maatschappelijke, economische en culturele impact te minimaliseren. De partij pleit voor een asielstop, strenge selectie van arbeids- en gezinsmigranten, en het juridisch vastleggen van migratieplafonds. Alleen migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland zijn welkom; ongecontroleerde of laaggeschoolde migratie wordt actief ontmoedigd en teruggedrongen.
JA21 streeft naar een fundamentele stelselwijziging met als doel een asielstop en het maximaal beperken van de instroom van asielzoekers. De partij ziet asielmigratie als een grote druk op samenleving, voorzieningen en cultuur, en wil opvang in Nederland beëindigen.
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als deze aantoonbare meerwaarde heeft voor Nederland. JA21 wil geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU, strengere regulering van arbeidsmigratie binnen de EU, en directe aanpak van misstanden en overlast.
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Meer ruimte binnen EU-verband om arbeidsmigratie uit andere lidstaten te reguleren op basis van vraag en aanbod per sector.”
“Het is daarom noodzakelijk om, naast de regulering die JA21 bepleit, op korte termijn stappen te zetten om problemen die veroorzaakt worden door ongeremde arbeidsmigratie aan te pakken.”
Gezinsmigratie wordt gezien als een belangrijke bron van immigratie. JA21 wil de regels hiervoor fors aanscherpen, onder meer door strengere inkomenseisen, leeftijdsgrenzen en beperking van het aantal toegestane partners.
“Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“Het aantal huwelijkspartners dat een persoon gedurende zijn leven kan laten overkomen beperken tot maximaal één.”
“De inkomenseis waaraan de ontvangende partner in Nederland moet voldoen ophogen naar een modaal inkomen.”
JA21 wil migratieplafonds wettelijk verankeren om de bevolkingsgroei te beheersen en structurele problemen zoals woningnood aan te pakken.
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
De partij wil dat alleen migranten die bereid zijn de Nederlandse cultuur, normen en waarden te omarmen, kunnen naturaliseren. De eisen voor naturalisatie worden fors verzwaard.
JA21 wil actief inzetten op terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers, werkloze arbeidsmigranten en criminele migranten, met strengere handhaving en minder juridische belemmeringen.
NSC wil de immigratie naar Nederland fors beperken en strenger reguleren, met een nadruk op het terugdringen van arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie. De partij stelt concrete quota, strengere toelatingseisen en financiële prikkels voor, en wil opvang van asielzoekers vooral buiten Nederland organiseren. Hun visie is dat immigratie alleen mag plaatsvinden als het aantoonbaar bijdraagt aan de Nederlandse samenleving en binnen de draagkracht van het land blijft.
NSC wil een maximaal migratiesaldo van 50.000 per jaar en een wettelijke plicht voor de regering om extra maatregelen te nemen zodra dit in zicht komt. Dit is bedoeld om de bevolkingsgroei te beheersen en de druk op voorzieningen te verminderen.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als er geen geschikte kandidaten binnen de EU zijn, met strengere eisen voor werkgevers en een werkgeversheffing. NSC wil misstanden bestrijden en arbeidsmigratie beperken tot sectoren die echt toekomstbestendig zijn.
“Arbeidsmigranten van buiten de EU willen we selectief toelaten op basis van wat de Nederlandse arbeidsmarkt nodig heeft.”
“We voeren daarom naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“We stellen strikte eisen aan de arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en huisvesting van arbeidsmigranten.”
De toelating van kennismigranten wordt beperkt tot specialisten die niet in Nederland te vinden zijn, en fiscale voordelen voor expats worden versoberd.
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
NSC wil het aantal buitenlandse studenten beperken, vooral als er onvoldoende huisvesting is, en het aantal Engelstalige opleidingen terugdringen.
“De instroom van buitenlandse studenten wordt gerelateerd aan de beschikbare capaciteit aan woonruimte en opleidingsplaatsen in studentensteden.”
“Verdere versobering van de voordelen voor kennismigranten. Bedrijven moeten zelf kennismigranten eerlijk belonen en hun komst moet de innovatie in Nederland stimuleren.”
Asielprocedures moeten buiten de EU plaatsvinden, opvang in de regio is het uitgangspunt, en er komt een tweestatusstelsel met strengere voorwaarden voor gezinshereniging.
“Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie.”
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de categorie vreemdelingen met de status van subsidiair beschermden voortaan strenge voorwaarden aan gezinshereniging worden gesteld, zoals wachttijd en eisen rondom huisvesting en inkomen.”
Nieuwkomers moeten snel integreren, de Nederlandse taal leren en direct aan het werk; werkgevers dragen verantwoordelijkheid voor integratie.
“Nieuwkomers moeten goed ingeburgerd zijn in de Nederlandse samenleving en de principes van onze democratische rechtsstaat begrijpen en omarmen. Hiervoor is het essentieel dat nieuwkomers de Nederlandse taal beheersen.”
“Werkgevers die kennis- en arbeidsmigranten naar Nederland halen, hebben een grote verantwoordelijkheid. Zij moeten actief bijdragen aan de integratie van deze werknemers in onze samenleving en ervoor zorgen dat de werknemers de Nederlandse taal leren.”
De SGP wil immigratie fors beperken en stelt duidelijke grenzen aan de instroom van migranten, met als doel de samenhang en draagkracht van de Nederlandse samenleving te behouden. De partij pleit voor strenge selectie, hogere eisen aan integratie en naturalisatie, en een sturend migratieplafond, waarbij economische, sociale en culturele impact centraal staan. Migratie wordt niet gezien als oplossing voor vergrijzing; in plaats daarvan wil de SGP inzetten op meer geboorten en strengere controle op arbeids- en asielmigratie.
De SGP vindt het huidige migratieniveau onhoudbaar en wil een duidelijke bovengrens stellen aan het migratiesaldo, inclusief quota voor alle migratiesoorten. Dit moet de druk op woningen, voorzieningen en sociale samenhang verminderen.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Omdat migratie niet de oplossing is voor de vergrijzing wordt een rem op migratie gezet.”
De SGP stelt dat nieuwkomers zich moeten aanpassen, snel Nederlands moeten leren en financieel verantwoordelijk zijn voor hun inburgering. De eisen voor naturalisatie worden verzwaard en er komt een taal- en inburgeringsplicht, ook voor latere generaties.
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“Er komt onder andere een taal- en inburgeringsplicht voor mensen met een migratieachtergrond van de tweede en derde generatie, als ze nog onvoldoende Nederlands kunnen spreken.”
De SGP wil het asielbeleid beperken tot tijdelijke bescherming, snelle procedures, en effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers. Herhaalde kansloze aanvragen worden ontmoedigd en overlastgevers direct uitgezet.
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
Arbeidsmigratie wordt als ongezond en te omvangrijk gezien; de SGP wil strikte voorwaarden, quota en een focus op het aantrekken van alleen noodzakelijke vakkrachten. Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor huisvesting en integratie.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Het aantal arbeidsmigranten moet daarom omlaag.”
“Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor werknemers die zij hierheen halen, onder meer ten aanzien van huisvesting of het leren van de taal.”
De SGP wil bij toelating van migranten sterker rekening houden met culturele en religieuze afstand tot de Nederlandse samenleving, om integratieproblemen te voorkomen.
“Het moet mogelijk worden culturele en religieuze achtergrond mee te laten wegen bij asielaanvragen, om integratieproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.”
“Bij toelating van (arbeids)migranten wordt allereerst gekeken naar werving van Nederlanders en Nederlandstaligen in het buitenland, vervolgens naar mensen met zo min mogelijk culturele afstand tot de Nederlandse samenleving.”
50PLUS kiest voor een streng en selectief migratiebeleid, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen asiel-, arbeids- en studiemigratie. De partij wil de instroom beperken via een maximum, strengere toelatingsprocedures, en meer verantwoordelijkheid bij werkgevers en onderwijsinstellingen leggen. Uitzonderingen op het strenge beleid zijn alleen mogelijk voor arbeidsmigratie in de zorg vanwege personeelstekorten.
50PLUS wil de migratie beperken door strengere regels voor asiel, arbeids- en studiemigratie, met een nadruk op het voorkomen van overbelasting van systemen en het stellen van een maximum aan de instroom. Economische vluchtelingen en personen uit veilige landen krijgen geen recht op asiel, en er wordt ingezet op snelle procedures en terugkeer na afwijzing.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
De partij legt de verantwoordelijkheid voor arbeidsmigratie mede bij werkgevers en voor studiemigratie bij onderwijsinstellingen, onder andere door het aanslaan van werkgevers voor kosten en het verplichten van huisvesting voor buitenlandse studenten.
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk.”
“Werkgevers worden, waar mogelijk, aangeslagen voor de werkelijke kosten van arbeidsmigranten.”
“Onderwijsinstellingen zijn medeverantwoordelijk dat buitenlandse studenten gehuisvest worden in de omgeving.”
Vanwege het groeiende personeelstekort in de zorg erkent 50PLUS dat gerichte arbeidsmigratie noodzakelijk kan zijn, ondanks het verder strenge migratiebeleid.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS stelt als voorwaarde voor naturalisatie het beheersen van de Nederlandse taal en benadrukt dat nieuwe Nederlanders niet alleen rechten, maar ook plichten hebben.
De ChristenUnie pleit voor een menswaardig en gecontroleerd migratiebeleid, waarbij migratie wordt erkend als oorzaak van bevolkingsgroei en maatschappelijke druk, maar ook als kans voor wederzijds begrip en economische groei. De partij wil grip op arbeids-, studie- en asielmigratie door strengere voorwaarden, beperking van aantallen, betere integratie en snelle procedures, met nadruk op taal, participatie en het belang van gezinnen. Migranten worden gezien als mensen met waarde, maar wie niet kan blijven, moet terugkeren.
De ChristenUnie wil de afhankelijkheid van goedkope arbeidsmigranten verminderen, uitbuiting tegengaan en arbeidsmigratie strenger reguleren, onder meer via tewerkstellingsvergunningen en het afschaffen van belastingvoordelen voor expats. Dit moet innovatie stimuleren en druk op voorzieningen verlichten.
“In die sectoren is Nederland verslaafd aan goedkope arbeidsmigranten. Dit is niet houdbaar. De groei van laagbetaalde arbeid en het aanbod van arbeidsmigranten remt innovatie en robotisering en legt een te grote druk op voorzieningen die schaars zijn.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“In Europees verband zetten we ons in om belastingvoordelen voor expats gezamenlijk af te schaffen.”
De partij erkent de waarde van studiemigratie, maar wil het aantal internationale studenten verminderen om druk op voorzieningen te verlagen en de kerntaak van universiteiten te waarborgen. Integratie van studenten wordt gestimuleerd via verplichte taallessen en huisvesting.
“Het aantal internationale studenten is echter enorm toegenomen en legt in sommige steden een te grote druk op beschikbare voorzieningen. Het opleiden van Nederlandse studenten vormt de kerntaak van Nederlandse universiteiten; we zetten daarom in op vermindering van het aantal studiemigranten.”
De ChristenUnie wil een snelle, rechtvaardige asielprocedure met voldoende opvang, snelle duidelijkheid voor asielzoekers en effectieve terugkeer van afgewezenen. Kinderen die in Nederland geworteld zijn, worden niet uitgezet.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
Integratie is volgens de ChristenUnie een gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid, samenleving en migrant. Taalbeheersing, participatie en het onderschrijven van Nederlandse waarden zijn essentieel, ook voor arbeidsmigranten.
“Het beheersen van de Nederlandse taal, ook door arbeidsmigranten, is daarbij essentieel.”
“Integratie draait niet alleen om economische bijdrage, maar vooral om het aanvaarden van de Nederlandse samenleving, inclusief onze taal, grondwettelijke bepalingen (o.a. vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, respect voor minderheden), geschiedenis, en christelijke wortels van ons land.”
“Tegelijk rust er op de nieuwkomers een morele plicht om in te burgeren. Dit geldt voor inburgeringsplichtigen, maar ook voor iedereen die Nederland als (tijdelijk) thuis kiest.”
Gezinshereniging wordt toegestaan voor kerngezinnen, mits gezinsleden zich inpassen in de Nederlandse samenleving. Dit geldt voor vluchtelingen, arbeidsmigranten en expats.
“Gezinnen horen bij elkaar en moeten herenigd worden, wanneer duidelijk is dat een status wordt verleend of als arbeidsmigranten zich hier langjarig vestigen. Uitgangspunt is het kerngezin, met voldoende oog voor schrijnende gevallen, zoals pleegkinderen of meerderjarige kinderen met een zorgvraag. Gezinshereniging komt niet zonder plichten. De herenigde gezinsleden moeten zich inpassen in de Nederlandse samenleving en Nederland mag hier eisen aan stellen.”
De ChristenUnie wil een gematigde bevolkingsgroei door migratie, met een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050.
“De ChristenUnie kiest voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland. In het verlengde van dit advies wil de ChristenUnie (over een tijdsperiode van tien jaar gezien) streven naar een maximaal migratiesaldo binnen de bandbreedte zoals geschetst door de staatscommissie.”
DENK kiest voor een humaan en ruimhartig immigratiebeleid, gericht op het beschermen van mensenrechten, het creëren van legale migratieroutes en het snel integreren van nieuwkomers. De partij verwerpt restrictieve asielwetten, wil menswaardige opvang en begeleiding voor vluchtelingen, en zet in op internationale samenwerking om migratie eerlijk en duurzaam te organiseren. Concrete voorstellen zijn onder meer het versnellen van procedures, het verruimen van gezinshereniging en het verbeteren van de positie van arbeidsmigranten.
DENK wil dat Nederland vluchtelingen opneemt met goede begeleiding en menswaardige opvang, waarbij restrictieve asielwetten worden afgeschaft en vluchtelingen snel mogen werken en integreren. De partij ziet opvang als een gezamenlijke verantwoordelijkheid, met aandacht voor kleinschaligheid en draagkracht van de omgeving.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
DENK pleit voor internationale samenwerking om migratie menswaardig en duurzaam te organiseren, met nadruk op het tegengaan van mensenhandel en het creëren van legale migratieroutes. De partij verwerpt het afsluiten van Europa en wil investeren in het aanpakken van grondoorzaken van migratie.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil dat nieuwkomers snel en effectief kunnen inburgeren, met meer middelen voor gemeenten, persoonlijke begeleiding en versnelde procedures zonder verlies van menswaardigheid.
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen. Vluchtelingen krijgen zo snel mogelijk de noodzakelijke documenten en registraties om mee te kunnen doen, de achterstanden op dit gebied worden snel weggewerkt.”
DENK erkent de kwetsbare positie van arbeidsmigranten en wil misstanden zoals uitbuiting en overbewoning bestrijden, onder andere via strengere handhaving en verplichtingen voor werkgevers.
“De negatieve effecten van de uitbuiting van arbeidsmigranten op kwetsbare wijken te kenteren. Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
DENK wil de migratie en het verblijf van mensen uit landen waarmee Nederland historische banden heeft, zoals Suriname, Turkije en Marokko, vergemakkelijken door onder meer visumregels te versoepelen.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
De VVD wil immigratie fors beperken en strenger reguleren, met als doel de bevolkingsgroei te matigen en de druk op voorzieningen te verlagen. Ze pleiten voor een selectief migratiebeleid waarbij alleen vluchtelingen via hervestiging mogen komen, arbeidsmigratie wordt beperkt tot noodzakelijke sectoren, en misbruik en fraude streng worden aangepakt. De partij stelt harde eisen aan integratie, naturalisatie en terugkeer van ongewenste migranten.
De VVD wil het asielstelsel fundamenteel wijzigen zodat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, en niet meer via een asielaanvraag ter plekke. Dit moet de instroom beperken en selectie mogelijk maken op basis van draagkracht en kwetsbaarheid.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn.”
Arbeidsmigratie wordt alleen toegestaan als deze aantoonbaar bijdraagt aan de economie; bedrijven moeten eerst het binnenlands arbeidspotentieel benutten en zelf zorgen voor voorzieningen. Overlastgevende of ongewenste arbeidsmigranten worden teruggestuurd.
“Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te laten komen, waar de hele samenleving wat aan heeft. Dit betekent ook dat sommige arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.”
“Overlastgevende arbeidsmigranten worden teruggestuurd: Er is geen plek voor overlastgevende en dakloze arbeidsmigranten in Nederland. Ook arbeidsmigranten uit de EU worden teruggestuurd.”
De VVD wil fraude met verblijfsrecht, schijnerkenningen en misbruik van migratieregels streng bestraffen. Malafide bedrijven en schimmige uitzendbureaus worden aangepakt, en er komt meer capaciteit voor het intrekken van verblijfsvergunningen.
“Nog te vaak maken malafide bedrijven gebruik van sluiproutes om arbeidsmigranten via schimmige uitzendbureaus in Oost-Europa onder mensonterende omstandigheden in Nederland te laten werken.”
“Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
“Meer capaciteit voor intrekken verblijfsvergunningen: Door de hoge instroom van migranten is de aandacht de laatste jaren vooral gegaan naar het toekennen of afwijzen van asielvergunningen. Dit blijft belangrijk, maar tegelijkertijd vinden we dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken en hierbij meer verblijfsvergunningen in te trekken.”
De VVD wil het Nederlanderschap moeilijker maken om te verkrijgen, met hogere taaleisen, langere wachttijden en strengere voorwaarden. Integratie wordt gekoppeld aan werk en het onderschrijven van Nederlandse waarden.
“Wij willen in ieder geval de standaardtermijn verdubbelen naar tien jaar, de taaleis verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer, voor volwassenen een inkomens- of opleidingseis introduceren, de eis stellen dat een aanvrager niet overmatig aanspraak heeft gemaakt op sociale voorzieningen en de eis stellen dat een aanvrager niet in aanraking met justitie mag zijn geweest.”
“Het is onacceptabel dat migranten die onvoldoende Nederlands spreken Nederlander mogen worden. Daarom willen wij de taaleis voor naturalisatie verhogen naar het basisniveau voor de werkvloer.”
De VVD wil dat criminele en overlastgevende asielzoekers en migranten zonder pardon worden uitgezet, en dat illegaal verblijf strafbaar wordt gesteld.
D66 ziet immigratie als noodzakelijk voor het draaiend houden van de samenleving en economie, maar wil deze gericht, menselijk en slim sturen. Ze kiezen voor strengere voorwaarden aan arbeidsmigratie, meer focus op vakkrachten en kenniswerkers, en een humaan, eerlijk asielbeleid met snelle integratie en Europese samenwerking. Tegelijkertijd willen ze uitbuiting tegengaan, de opvang verbeteren en inzetten op hervestiging van erkende vluchtelingen.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar het echt nodig is, met nadruk op vakkrachten en kenniswerkers, en strengere eisen aan werkgevers om uitbuiting en druk op voorzieningen te voorkomen. Ze willen minder laagbetaalde arbeidsmigratie en meer regie vanuit de overheid.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben. We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
“We kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan.”
“Minder vraag naar laagbetaalde arbeid uit het buitenland. We verhogen bijvoorbeeld de lonen, zodat werk naar waarde gewaardeerd wordt en concurrentie met andere werknemers eerlijker is.”
D66 wil dat arbeidsmigranten veilig en eerlijk kunnen werken en wonen, met betere handhaving, verantwoordelijkheid voor huisvesting bij werkgevers, en verplichte kennismaking met taal en maatschappij.
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
“We zorgen dat bedrijven en uitzendbureaus hun verantwoordelijkheid nemen voor huisvesting en dat arbeidsmigranten kennis maken met de Nederlandse taal en maatschappij.”
D66 steunt het Europese migratiepact, wil snellere en zorgvuldige procedures, eerlijke verdeling van asielzoekers over Europa, en investeert in opvang met een menselijke maat.
“We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa. Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten.”
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
D66 wil dat nieuwkomers vanaf dag één kunnen meedoen aan de samenleving, met directe toegang tot taal, onderwijs en werk, en verplicht Nederlands leren voor kansrijke asielzoekers.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
D66 wil het Nederlandse hervestigingsquotum verhogen en erkende vluchtelingen via de UNHCR opnemen, met vasthouden aan het Vluchtelingenverdrag zolang dat niet is gemoderniseerd.
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar. En we houden ons aan het Vluchtelingenverdrag zolang dat nog niet is gemoderniseerd.”