BVNL wil een volledige asielstop, opvang van vluchtelingen alleen in de eigen regio en directe terugkeer van afgewezen asielzoekers en migranten zonder recht op verblijf. Voor jongeren wil BVNL het woningtekort oplossen door immigratie te stoppen en de woningmarkt te liberaliseren. Op het gebied van belastingen kiest BVNL voor een vlaktaks van 25% voor iedereen, en bij uitkeringen wil de partij strengere eisen en meer prikkels om te werken, vooral voor mensen die kunnen werken maar dat weigeren.
BVNL wil asielopvang beperken tot echte vluchtelingen, met een tijdelijke verblijfsvergunning en nadruk op terugkeer na afloop van het conflict. Economische migranten en afgewezen asielzoekers worden actief teruggestuurd, opvang is sober en ontmoedigend voor gelukszoekers.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet.”
“Opvang van echte vluchtelingen kan prima in de eigen regio.”
“Asielzoekers uit veilige landen en gebieden (veiligelanders) worden per direct uitgezet.”
BVNL wil per direct een asielstop, het vluchtelingenverdrag opzeggen en alle asielzoekers in de eigen regio opvangen. Nederland sluit aanmeldcentra en AZC’s, en stopt met gezinshereniging voor mannen die hun gezin achterlaten.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Uiteindelijk sluiten we alle AZC’s en worden deze gebouwen getransformeerd naar woningen.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“Mannen die vrouw en kinderen achterlaten in onveilig gebied en via betaalde mensenhandelaren naar Nederland zijn gereisd hebben geen recht op gezinshereniging.”
BVNL koppelt het woningtekort direct aan immigratie en wil de toestroom stoppen om zo woningen beschikbaar te maken voor jongeren. Daarnaast wil de partij de woningmarkt dereguleren en bouwen stimuleren.
“BVNL wil het woningtekort oplossen. Dit kan door de immigratie te stoppen en de woningmarkt te liberaliseren en te dereguleren, zodat er meer woningen kunnen worden bijgebouwd.”
“Voer een asielstop in. De Nederlandse bevolking krimpt, dus zonder immigratie zou er een overschot zijn aan woningen en zouden de huur- en koopprijzen kelderen.”
“Om weer betaalbaar te kunnen wonen, moeten vraag en aanbod op de woningmarkt weer in balans komen door meer woningen te bouwen en immigratiebeperkende maatregelen te nemen.”
BVNL kiest voor een vlaktaks van 25% op alle inkomens, zonder progressieve belasting voor de rijksten. Alle andere belastingen en toeslagen worden afgeschaft, wat betekent dat de rijksten niet extra worden belast en middeninkomens niet specifiek worden ontzien.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft.”
BVNL wil dat mensen die kunnen werken, maar dat weigeren, gekort worden op hun uitkering en toeslagen. Nieuwkomers krijgen pas na 10 jaar recht op bijstand, en beheersing van de Nederlandse taal is verplicht voor sociale voorzieningen.
“Mensen die wél kunnen, maar niet willen werken worden gekort op hun bijstandsuitkering en op toeslagen (zoals huur- en zorgtoeslag).”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
“331.000 migranten zouden kunnen werken maar doen dit niet. Die moeten met drang en dwang worden aangespoord om te participeren op de arbeidsmarkt.”
BIJ1 verwerpt het idee om opvang te beperken tot alleen politieke vluchtelingen en pleit juist voor open grenzen, universeel verblijfsrecht en gelijke toegang tot voorzieningen voor iedereen, ongeacht status. Ze willen fors investeren in sociale woningbouw zodat iedereen, inclusief jongeren en migranten, een betaalbare woning kan krijgen. BIJ1 wil de rijksten zwaarder belasten, middeninkomens ontzien en uitkeringen juist versoepelen zonder dwang of sancties, met focus op vertrouwen en ondersteuning in plaats van streng toezicht.
BIJ1 is radicaal tegen het beperken van opvang tot alleen politieke vluchtelingen en wil juist dat iedereen, ongeacht reden van migratie of verblijfsstatus, recht heeft op opvang, voorzieningen en verblijf in Nederland. Gedwongen terugkeer wordt afgewezen; vrijwilligheid staat centraal.
“Migratie is van alle tijden en draagt bij aan diversiteit, culturele verrijking, economische waarde en het verlichten van personeelstekorten in essentiële sectoren.”
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus.”
“Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Nederland stopt met deportaties en de Dienst Terugkeer en Vertrek wordt opgeheven.”
“We benadrukken het belang van vrijwilligheid nu gedwongen terugkeerpraktijken toenemen.”
BIJ1 wil de wooncrisis oplossen door fors meer sociale woningen te bouwen, huren te verlagen en leegstand hard aan te pakken. Wonen wordt gezien als recht voor iedereen, inclusief jongeren en mensen met een migratieachtergrond.
“1 miljoen sociale woningen erbij. Een Nationaal Bouwbedrijf bouwt woningen voor mensen, niet voor winst.”
“Alle huren omlaag. We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning.”
“Leegstand keihard aangepakt. Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
“Wij zorgen dat de basisbehoefte van een goed en betaalbaar huis voor iedereen een garantie is.”
BIJ1 wil de belastingdruk verschuiven van middeninkomens naar de rijksten en grote bedrijven, zodat de ongelijkheid afneemt en de lasten eerlijker verdeeld worden.
BIJ1 verwerpt streng toezicht, dwang en sancties voor mensen met een uitkering. Ze willen uitkeringen versoepelen, tegenprestaties en sancties afschaffen, en inzetten op vertrouwen, ondersteuning en persoonlijke ontwikkeling.
“Tegenprestaties en sancties voor mensen in de bijstand schaffen we af.”
“De Sociale Recherche wordt afgeschaft.”
“Uitkeringen worden regelluw (met flexibele regels).”
“We steken meer geld in scholingsprogramma’s voor mensen zonder werk. De norm wordt: op aanvraag geaccrediteerde cursussen en opleidingen kunnen volgen.”
Volt kiest voor een ruimhartig en humaan asielbeleid, waarbij niet alleen politiek vluchtelingen maar ook andere groepen bescherming kunnen krijgen, en waarbij terugkeer na oorlog niet als uitgangspunt geldt. Voor jongeren en woningzoekenden zet Volt in op meer betaalbare woningen en doorstroom, terwijl het belastingstelsel eerlijker wordt gemaakt door hogere lasten voor de rijksten en verlichting voor middeninkomens. In plaats van strengere controle op uitkeringen, pleit Volt juist voor een basisinkomen en het afschaffen van beperkende regels, met focus op bestaanszekerheid en inclusie.
Volt wil asiel bieden aan mensen op de vlucht voor oorlog, geweld of vervolging, en niet beperken tot alleen politiek vluchtelingen; terugkeer na oorlog is geen harde eis. Volt zet in op snelle, eerlijke procedures, integratie en het bieden van perspectief, ook voor uitgeprocedeerden, met nadruk op mensenrechten en solidariteit.
“In Nederland en de Europese Unie (EU) bieden we plaats aan vluchtelingen. Mensen op de vlucht voor oorlog, geweld of vervolging.”
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan. ... Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier kan plaatsvinden.”
“Volt wil detentie hierbij zo veel mogelijk voorkomen. De detentie van kinderen is bovendien bewezen schadelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Volt wil de detentie van kinderen in de terugkeerprocedure volledig verbieden.”
“Volt pleit ervoor dat Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan de wereldwijde solidariteit. Nederland moet daarom het aantal hervestigingen flink vergroten.”
Volt erkent het woningtekort voor jongeren en andere groepen en wil doorstroom en betaalbaarheid bevorderen, onder meer door nieuwbouw, urgentieverklaringen en het aantrekkelijk maken van verhuizing voor ouderen.
“Volt vindt dat alle gemeenten, en de verschillende wijken hierin, eerlijk moeten bijdragen aan de huisvesting van bijzondere aandachtsgroepen en urgent woningzoekenden.”
“We bevorderen doorstroom op de huizenmarkt, zoals met afspraken in nieuwbouwprojecten, om voor een deel van de middenhuur- en koopwoningen voorrang te geven aan doorstromers vanuit de sociale huursector.”
“Volt pleit voor een nationaal doorstroomoffensief dat het voor senioren ook echt aantrekkelijk maakt om door te stromen naar een passende woning. Zo komen er woningen vrij voor andere woningzoekenden, zoals jonge gezinnen en starters.”
Volt wil het belastingstelsel eerlijker maken door de rijksten zwaarder te belasten en de lasten voor middeninkomens te verlichten, onder andere via een basisinkomen en het schrappen van belastingvoordelen voor bedrijven.
“Het belastingstelsel maken we eenvoudiger en rechtvaardiger. Iedereen krijgt een basisinkomen.”
“Nederland schrapt belastingvoordelen voor bedrijven in verdragen met lage- en middeninkomenslanden.”
Volt kiest niet voor strengere controle of motivatie van mensen met een uitkering, maar voor een basisinkomen en het afschaffen van beperkende regels zoals de kostendelersnorm, met focus op bestaanszekerheid en inclusie.
De ChristenUnie wil asielopvang beperken tot mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, met nadruk op snelle procedures en terugkeer als bescherming niet meer nodig is. Ze zet in op het bouwen van veel betaalbare woningen, vooral voor jongeren en mensen met een gewoon inkomen. Het belastingstelsel moet eerlijker: de rijksten gaan meer betalen, middeninkomens worden ontzien, en sociale zekerheid wordt menselijker gemaakt met minder wantrouwen en meer vertrouwen.
De ChristenUnie vindt dat Nederland verantwoordelijkheid moet nemen voor mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, maar wil snelle procedures en terugkeer zodra bescherming niet meer nodig is. Afgewezen asielzoekers moeten zo snel mogelijk terug, met afspraken en sancties richting landen van herkomst.
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld.”
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers. Hierover maken we afspraken met landen van herkomst. Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
“Maar wie geen blijvende plek heeft in de Nederlandse samenleving en ook terug kan, moet terugkeren.”
De ChristenUnie wil de woningnood aanpakken door jaarlijks 100.000 woningen te bouwen, waarvan het grootste deel betaalbaar is voor mensen met een gewoon inkomen, waaronder jongeren. Er wordt extra geld uitgetrokken en gemeenten worden gestimuleerd om huisvesting voor jongeren en studenten te realiseren.
“We bouwen 100.000 woningen per jaar, waarvan ten minste tweederde goed te betalen is voor mensen met een gewoon inkomen. Daarvoor trekken we de komende jaren miljarden extra uit...”
“We bouwen studentenkamers zodat studenten in de stad kunnen wonen waar ze studeren en hun sociale leven opbouwen.”
De ChristenUnie wil het belastingstelsel hervormen zodat de rijksten meer gaan bijdragen en middeninkomens juist worden ontzien. Het doel is een eerlijker systeem met minder druk op werkenden en meer solidariteit.
“Werkenden met gewone inkomens – van een minimumloon tot circa twee keer modaal – moeten netto meer overhouden van hun loon.”
“Ons belastingstelsel is stuk... Voor de ChristenUnie is dit onacceptabel.”
“De wirwar van toeslagen vervangen we door een eenvoudige belastingkorting. Zo blijft het gegarandeerd de eerste € 30.000 die per jaar verdient belastingvrij...”
De ChristenUnie kiest niet voor strengere controle of dwang richting mensen met een uitkering, maar wil sociale zekerheid menselijker maken, gebaseerd op vertrouwen en het wegnemen van armoedeval. Ze pleit voor het afschaffen van de kostendelersnorm en het versoepelen van regels voor jongeren.
FVD wil een volledige asielstop en opvang alleen in de regio, met het doel dat migranten na afloop van conflicten terugkeren. Jongeren en Nederlanders krijgen voorrang op de woningmarkt, terwijl FVD kiest voor een vlaktaks waardoor de rijksten procentueel niet meer gaan betalen en de lasten voor iedereen dalen. Uitkeringen worden beperkt en pas na tien jaar werken toegankelijk voor immigranten, met een sterke nadruk op zelfredzaamheid en het ontmoedigen van langdurige afhankelijkheid.
FVD wil geen asielzoekers meer in Nederland opvangen, ook niet tijdelijk, en breekt lopende procedures af. Alleen opvang in de regio is nog mogelijk, en asielprocedures mogen uitsluitend buiten Nederland plaatsvinden. Dit gaat verder dan alleen opvang van politieke vluchtelingen: FVD wil feitelijk geen asielopvang meer in Nederland.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
FVD wil dat migranten en hun nakomelingen actief worden gestimuleerd om terug te keren naar hun land van herkomst, zelfs als ze al langere tijd in Nederland zijn. Permanente verblijfsvergunningen worden afgeschaft; verblijf is altijd tijdelijk en moet periodiek worden gerechtvaardigd.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen...”
FVD wil dat Nederlanders, en met name jongeren, voorrang krijgen op de woningmarkt. Statushouders (vluchtelingen met verblijfsstatus) krijgen geen voorrang of toegang meer tot sociale huurwoningen.
FVD kiest voor een vlaktaks van 20% op het inkomen, waardoor de rijksten procentueel niet meer gaan betalen dan anderen. Het accent ligt op lastenverlaging en een kleinere overheid, niet op herverdeling of het ontzien van middeninkomens ten opzichte van de rijksten.
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“De Rijksoverheidsuitgaven moeten verplicht ieder jaar 3% krimpen, zodat de overheid niet groter maar kleiner wordt.”
FVD wil dat immigranten pas na tien jaar arbeid in Nederland aanspraak kunnen maken op toeslagen en uitkeringen. Er is een algemene nadruk op het beperken van uitkeringen en het stimuleren van werk, maar geen specifieke voorstellen voor strengere controle of motivatie van bestaande uitkeringsgerechtigden.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“Voor ons is de mens in beginsel zelfredzaam. We zijn optimistisch ten aanzien van het vermogen van verreweg de meesten om iets van hun leven te maken, om op te komen voor hun eigen belangen en hun dromen te realiseren. Laat de mensen dus veel meer vrij, is ons devies.”
De Partij voor de Dieren kiest voor een ruimhartig en humaan asielbeleid, waarbij niet alleen politieke vluchtelingen maar ook andere kwetsbare groepen recht hebben op opvang en bescherming. Jongeren en statushouders krijgen ondersteuning bij huisvesting, de partij wil de belastingdruk verschuiven naar de rijksten en pleit voor een sociaal vangnet zonder strengheid of dwang richting uitkeringsgerechtigden. De kern van hun visie is solidariteit, gelijke behandeling en het waarborgen van mensenrechten, ook voor migranten en mensen met een uitkering.
De PvdD verwerpt het beperken van opvang tot alleen politieke vluchtelingen en wil juist een breed, humaan asielbeleid dat ook andere kwetsbare groepen beschermt. Ze keren zich tegen terugsturen na oorlog en benadrukken het belang van mensenrechten, snelle procedures en integratie.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“De opvang en begeleiding van mensen zonder documenten moet goed geregeld worden. Mensen zonder verblijfsvergunning krijgen toegang tot dag- en nachtopvang en worden juridisch en maatschappelijk begeleid.”
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“De Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB), die nu voor Oekraïners geldt, wordt op Europees niveau uitgebreid met nationaliteiten waarvan het inwilligingspercentage hoog ligt (denk aan mensen uit Syrië, Eritrea, Jemen). De RTB wordt een vorm van categorale bescherming.”
De partij erkent het woningtekort en wil eerlijke verdeling van huisvesting, ook voor jongeren en statushouders, met extra aandacht voor integratie en begeleiding.
“De huisvesting van statushouders en vluchtelingen vindt zorgvuldig plaats: we zorgen voor evenredige en rechtvaardige verdeling over gemeenten, waar het kan op wijkniveau. Dat betekent dat ook rijkere gemeenten hun eerlijke aandeel leveren.”
“Daarnaast zetten we in op kleinschalige mengvormen waarbij bijvoorbeeld studenten en nieuwkomers een wooncomplex delen, en projecten waarbij vluchtelingen met een bepaalde beroepsachtergrond worden gekoppeld aan potentiële lokale werkgevers.”
“Jongeren die hier zijn opgegroeid en onderwijs hebben genoten verdienen gelijke toegang tot mbo, hbo en wo, ook na hun achttiende verjaardag.”
De PvdD wil de belastingdruk verschuiven naar de hoogste inkomens en vermogen, en de lasten voor middeninkomens verlichten.
De partij verwerpt strengheid en dwang richting mensen met een uitkering, en wil het sociaal vangnet juist toegankelijker en menselijker maken, zonder sollicitatieplicht of tegenprestatie.
“We halen het wantrouwen uit regels voor de sociale zekerheid. Mensen in hetzelfde huishouden hebben recht op dezelfde bijstandsuitkering als anderen, dus we schrappen de kostendelersnorm en partnertoets. Bijverdienen wordt mogelijk voor mensen in de bijstand. De hoogte van het bedrag aan giften dat mensen met een uitkering op grond van de Participatiewet mogen ontvangen wordt verhoogd. We eisen geen tegenprestatie meer van mensen met recht op bijstand.”
“We schaffen de sollicitatieplicht voor 60-plussers af. Ook werklozen die mantelzorg verlenen hoeven niet langer verplicht te solliciteren. Vrijwilligerswerk en stages worden erkend als waardevolle voorbereiding op betaald werk, ook als deze niet direct op terugkeer naar de arbeidsmarkt zijn gericht.”
50PLUS wil alleen asiel bieden aan echte politieke vluchtelingen en pleit voor een streng migratiebeleid met duidelijke grenzen aan de instroom. Voor jongeren zet de partij in op het stimuleren van doorstroming op de woningmarkt door te bouwen voor ouderen, zodat meer woningen voor jongeren vrijkomen. Op het gebied van belastingen wil 50PLUS vooral ouderen ontzien, zonder expliciet hogere lasten voor de rijksten te noemen, en over uitkeringen benadrukt de partij vooral bescherming en ondersteuning, niet strengere controle of verplichtingen.
50PLUS wil het asielbeleid beperken tot echte politieke vluchtelingen en economische migratie tegengaan. De partij wil het Vluchtelingenverdrag aanpassen, de instroom beperken en opvang na afwijzing uitsluiten. Dit moet de druk op het systeem verlagen en de opvang richten op mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben.
“Geen recht op asiel voor economische vluchtelingen of personen uit veilige landen.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Met een coalitie van gelijkgestemde Europese landen wordt het Vluchtelingenverdrag aangepast.”
50PLUS ziet bouwen voor ouderen als dé oplossing voor de woningnood onder jongeren. Door ouderen te laten doorstromen naar levensloopbestendige woningen, komen bestaande huizen vrij voor jongere generaties.
Het programma bevat geen concrete voorstellen om de rijksten meer belasting te laten betalen of middeninkomens te ontzien. De nadruk ligt op het afschaffen van belastingen voor ouderen en het tegengaan van leeftijdsdiscriminatie in het belastingstelsel.
“Gepensioneerden worden nu nog te vaak gezien als PIN-automaat en behandeld als melkkoe. Het tijdperk van leeftijdsdiscriminatie via de belastingen wordt, wat 50PLUS betreft, beëindigd.”
“Een belastingsysteem waar geen discriminatie naar leeftijd plaatsvindt.”
“De schenk- en erfbelasting wordt afgeschaft.”
50PLUS wil dat het sociaal vangnet veiligheid en waardigheid biedt, met nadruk op bescherming en ondersteuning in plaats van strengere controle of verplichtingen voor mensen met een uitkering.
“50PLUS wil een sociaal stelsel dat beschermt, ondersteunt en motiveert en niet uitsluit of straft, zoals nu nog vaak het geval is.”
D66 kiest voor een humaan en eerlijk asielbeleid waarbij vluchtelingen die bescherming nodig hebben worden opgevangen, maar niet automatisch terug hoeven na oorlog. Jongeren moeten betere kansen krijgen op een woning, en het belastingstelsel wordt hervormd zodat de rijksten meer gaan betalen en middeninkomens worden ontzien. Mensen met een uitkering worden ondersteund en gestimuleerd om te werken, maar D66 legt de nadruk op maatwerk en ondersteuning in plaats van strengheid of dwang.
D66 wil vluchtelingen opvangen die vluchten voor oorlog en geweld, maar maakt geen onderscheid dat alleen politiek vluchtelingen welkom zijn. Terugkeer na oorlog is niet verplicht als het land onveilig blijft.
D66 wil snellere en zorgvuldige asielprocedures en snelle terugkeer voor mensen zonder verblijfsstatus, met aparte opvang voor overlastgevers.
D66 erkent dat jongeren moeilijk aan een huis komen en wil doorstroming bevorderen en meer regie op de woningmarkt.
D66 wil het belastingstelsel eerlijker maken door grote vermogens zwaarder te belasten en werken voor middeninkomens aantrekkelijker te maken.
D66 legt de nadruk op ondersteuning, maatwerk en het makkelijker maken van de stap naar werk, niet op streng controleren of verplichten.
DENK kiest voor een ruimhartig en humaan asielbeleid, waarbij niet alleen politieke vluchtelingen worden opgevangen en terugkeer na oorlog niet wordt afgedwongen. Voor jongeren en starters wil DENK de woningmarkt toegankelijker maken door meer betaalbare woningen te bouwen en huren te reguleren. De partij pleit voor hogere belastingen voor de rijksten en lastenverlichting voor midden- en lage inkomens, en kiest voor een sociaal stelsel waarin uitkeringsgerechtigden niet strenger worden gecontroleerd, maar juist ondersteund.
DENK verwerpt het beperken van asiel tot alleen politieke vluchtelingen en is tegen gedwongen terugkeer na oorlog. De partij wil een menswaardig asielbeleid, snelle integratie en geen versobering van rechten.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“Wij zijn tegen gedwongen terugkeer van Syriërs uit Nederland. De asielprocedure voor Syriërs mag ook niet worden aangescherpt. De humanitaire situatie staat dit niet toe.”
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK ziet volkshuisvesting als kerntaak van de overheid en wil het woningtekort aanpakken door meer betaalbare woningen te bouwen, sociale huur uit te breiden en starters te helpen.
“Voor DENK is het een topprioriteit van de overheid om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland een betaalbare woning kan krijgen.”
“Wij willen meer investeren in sociale huur. Dat betekent dat woningcorporaties meer budget krijgen. Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft. Meer mensen komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. De inkomensgrenzen worden verruimd.”
“Om ervoor te zorgen dat een koopwoning voor iedereen beschikbaar is, gaat de overheid er zorg voor dragen dat er ook rentevrije hypotheken beschikbaar komen.”
DENK wil de inkomensverschillen verkleinen door de belasting voor lage- en middeninkomens te verlagen en de rijksten en grote bedrijven zwaarder te belasten.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren. Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen.”
“Wij kiezen voor een rechtvaardigere inkomensverdeling en vragen aan hen die dat kunnen om bij te dragen aan ons sociale stelsel.”
DENK kiest niet voor strengere controle of verplichtingen voor mensen met een uitkering, maar voor verhoging van uitkeringen, behoud van het sociaal vangnet en een menselijke benadering.
“Werkloosheidsuitkeringen en bijstandsuitkeringen zullen voldoende stijgen met de prijzen om de koopkracht van mensen op peil te houden. De koppeling met het minimumloon blijft bestaan.”
“Fraudebestrijding in de sociale zekerheid moet altijd met de menselijke maat voorop en afkomstgerelateerde gegevens worden hier nooit voor gebruikt.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een ruimhartig asielbeleid waarbij bescherming wordt geboden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, met snelle procedures en terugkeer voor wie geen recht heeft op asiel. Voor jongeren en woningzoekenden zet de partij in op meer betaalbare woningen en het tegengaan van speculatie. De partij wil de rijksten zwaarder belasten en middeninkomens ontzien, terwijl mensen met een uitkering met vertrouwen worden behandeld en niet strenger worden gecontroleerd of verplicht gemotiveerd tot werk.
GroenLinks-PvdA wil asiel bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, met snelle en zorgvuldige procedures. Wie geen recht heeft op asiel, moet terugkeren, maar de partij blijft vasthouden aan mensenrechten en humane opvang. Er is geen expliciete voorkeur voor alleen politieke vluchtelingen, en tijdelijke opvang met verplichte terugkeer na oorlog wordt niet als uitgangspunt genomen.
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn...”
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
De partij wil het woningtekort aanpakken door meer betaalbare woningen te bouwen, speculatie tegen te gaan en het belang van woningzoekenden zwaarder te laten wegen. Er is geen beleid om statushouders of asielzoekers uit te sluiten van woningen; juist het uitsluiten van kwetsbare groepen wordt afgewezen.
“Het belang van woningzoekenden gaat juridisch zwaarder wegen en ze krijgen ook inspraak in procedures.”
“We draaien de aanscherpingen van de voorrangsregeling voor statushouders daarom terug.”
“We houden vast aan de afspraak om onvrijwillige dakloosheid in 2030 te beëindigen.”
GroenLinks-PvdA wil de belastingdruk verschuiven naar de hoogste inkomens en vermogens, zodat middeninkomens worden ontzien en de ongelijkheid wordt verkleind.
“We laten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen en verlagen de belasting op arbeid voor middeninkomens.”
De partij kiest voor vertrouwen in mensen met een uitkering, schrapt verplichtingen zoals de zoekplicht en taaleis, en zet in op begeleiding naar werk zonder strengere controle of dwang.
“Mensen zonder werk behandelen we met vertrouwen. Het uitgangspunt is dat mensen willen bijdragen en meedoen, en dat de overheid hen daarin ondersteunt in plaats van tegenwerkt.”
“We stellen vertrouwen boven wantrouwen en schrappen verplichtingen zoals de zoekplicht voor jongeren en de taaleis.”
“We bieden passende begeleiding naar betaald werk. Mensen voor wie regulier werk (nog) niet haalbaar is, worden begeleid naar vrijwilligerswerk, een sociale werkvoorziening, beschut werk en basisbanen.”
JA21 wil asielopvang in Nederland beperken tot een zeer selecte groep politieke vluchtelingen, met nadruk op opvang in de regio en tijdelijke bescherming. Ze pleiten voor terugkeer van asielzoekers na beëindiging van conflicten, afschaffing van voorrang voor statushouders op de woningmarkt om jongeren meer kans op een huis te geven, en stellen strenge eisen aan uitkeringsgerechtigden en arbeidsmigranten. Over belasting voor de rijksten en ontzien van middeninkomens zijn in deze fragmenten geen concrete voorstellen gevonden.
JA21 wil dat Nederland alleen nog politieke vluchtelingen opvangt, bij voorkeur in de eigen regio, en dat asielopvang in Nederland tot het verleden gaat behoren. Ze willen tijdelijke bescherming en terugkeer zodra het veilig is.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
JA21 vindt dat asielzoekers na afloop van de oorlog of als het veilig is, moeten terugkeren naar hun land van herkomst. Ze willen actief beleid op terugkeer en het intrekken van verleende statussen.
“Actief werk maken van terugkeer Syrische asielzoekers en statushouders: gericht (financieel) steunen van vrijwillige terugkeer, herbeoordelen en waar mogelijk intrekken van verstrekte asielstatussen, opzetten plan voor verplichte terugkeer naar veilige Syrische regio’s.”
“Aanscherping van de beoordeling van herkomstlanden (landenbeleid) waaruit de asielprocedure beoordeeld wordt: geen openbaarmaking, terugsturen van asielzoekers naar veilige regio’s in hun herkomstland mogelijk maken.”
JA21 wil de voorrangsregeling voor statushouders bij sociale huurwoningen afschaffen, zodat jongeren en andere Nederlanders meer kans maken op een huis.
“Afschaffen voorrangsregeling en wettelijke taakstellingen voor gemeenten met betrekking tot de huisvesting van statushouders.”
“het hoge inwilligingspercentage worden asielzoekers in de regel vervolgens statushouder, waarna zij op grond van verplichte taakstellingen voor gemeenten met voorrang worden gehuisvest, wat de woningnood verder doet oplopen en ervoor zorgt dat eigen inwoners langer op de wachtlijst voor een sociale huurwoning staan.”
JA21 wil strengere eisen stellen aan mensen met een uitkering en hen motiveren om aan het werk te gaan, onder andere door taaleisen en het bevorderen van remigratie bij mislukte integratie.
JA21 wil dat arbeidsmigranten die hun baan verliezen, terugkeren naar hun land van herkomst en niet in Nederland blijven met een uitkering of als dakloze.
“Bij verlies van werk vervalt de verblijfsgrond en is niet als dakloze in Nederland blijven, maar terugkeer het antwoord.”
De SGP wil dat asielopvang strikt wordt beperkt tot echte vluchtelingen, met nadruk op tijdelijke opvang en snelle terugkeer na beëindiging van gevaar in het thuisland. De partij pleit voor het beperken van de instroom om druk op de woningmarkt te verminderen, zodat jongeren meer kans maken op een huis. Over belasting en uitkeringen zijn er geen concrete voorstellen gevonden die direct aansluiten op het verhogen van belasting voor de rijksten of het ontzien van middeninkomens, noch op strengere controle op uitkeringen.
De SGP vindt dat alleen mensen die daadwerkelijk voor hun leven vrezen, met name politiek vervolgden, recht hebben op asiel in Nederland. Asiel moet tijdelijk zijn en zodra het veilig is, moeten mensen terugkeren naar hun land van herkomst. Dit beleid is bedoeld om de opvang beheersbaar te houden en misbruik te voorkomen.
“Tijdens de asielprocedure wordt onderscheid gemaakt tussen vluchtelingen en migranten. Deze beoordeling moet sneller, zodat degene die asiel aanvraagt niet onnodig lang tussen hoop en vrees geslingerd wordt. Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland. Migranten die niet in Nederland mogen blijven, keren zo snel mogelijk terug naar het land van herkomst. Alleen zo blijft er ruimte voor wie écht bescherming nodig heeft.”
“De SGP wil daarom terug naar het uitgangspunt dat asiel van tijdelijke aard is.”
“De geldigheid van de tijdelijke verblijfsvergunning wordt verkort naar drie jaar zodat frequenter wordt beoordeeld of iemand nog verblijfsrecht heeft of niet.”
“Met landen buiten de EU worden uitzetcentra ontwikkeld waar uitgeprocedeerde asielzoekers humaan worden opgevangen en waarvandaan zij zo spoedig mogelijk terugkeren.”
“Terugkeer is een wezenlijke bouwsteen in het gebouw van een sluitend asielbeleid.”
De SGP erkent dat de huidige asielinstroom bijdraagt aan het woningtekort, waardoor jongeren moeilijk aan een huis komen. Door de instroom te beperken en statushouders minder snel voorrang te geven, wil de partij de kansen voor Nederlandse jongeren vergroten.
“Tegelijkertijd horen we van veel jonge stellen die het stichten van een gezin uitstellen omdat zij geen passende woning kunnen vinden, mede doordat statushouders voorrang krijgen. Daarnaast is er een woningtekort, druk op sociale voorzieningen en zijn er integratieproblemen. De SGP is van mening dat de migratiestroom in al haar verschijningsvormen op humane wijze moet worden ingeperkt.”
“Voorop staat dat de asielinstroom moet worden beperkt zodat gemeenten niet structureel worden opgezadeld met de gevolgen van falend asielbeleid en een onbeheersbaar opvangvraagstuk.”
De SGP stelt stevige eisen aan integratie en wil misbruik van het asielsysteem tegengaan. Asielzoekers die niet voldoen of overlast veroorzaken, worden snel uitgezet.
“Aan nieuwkomers mogen stevige eisen worden gesteld, zoals het onderschrijven van onze breed gedeelde, nationale ‘spelregels’ en het spreken van de Nederlandse taal.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
De VVD wil alleen echte politieke vluchtelingen toelaten via een streng hervestigingssysteem, waarbij asielaanvragen in Nederland niet meer mogelijk zijn en tijdelijke bescherming de norm wordt. Statushouders krijgen geen voorrang meer op woningen, zodat jongeren en Nederlanders meer kans maken op een huis. De partij wil de lasten voor middeninkomens verlagen, de bijstand strenger maken en mensen met een uitkering actiever aan het werk zetten; hogere belastingen voor de rijksten worden niet expliciet voorgesteld.
De VVD wil het asielbeleid fundamenteel wijzigen: alleen vooraf geselecteerde, kwetsbare politieke vluchtelingen mogen via hervestiging naar Nederland komen. Asiel aanvragen aan de grens of in Nederland wordt onmogelijk, en tijdelijke bescherming is het uitgangspunt; na afloop van gevaar moeten vluchtelingen terugkeren.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
“Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn. Deze vluchtelingen worden geselecteerd op basis van een puntensysteem, waardoor alleen de meest kwetsbare vluchtelingen naar Nederland mogen komen.”
“Het VN-Vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd, onder andere door opvang in de regio, tijdelijke bescherming, onderscheid tussen economische en politieke vluchtelingen, de mogelijkheid van terugkeer en democratische controle als uitgangspunten te nemen.”
De VVD wil dat statushouders niet langer voorrang krijgen op sociale huurwoningen, zodat Nederlanders en jongeren meer kans maken op een huis. Statushouders worden in sobere flexwoningen gehuisvest om de druk op de woningmarkt te verlichten.
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
“Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
De VVD wil dat mensen met een uitkering strenger worden gecontroleerd en gemotiveerd om te werken. Wie niet voldoet aan de taaleis of een geschikte baan weigert, wordt gekort op de uitkering; gemeenten moeten hier streng op handhaven.
“Van iedereen in de bijstand verwachten we dat ze hun best doen om hun bijdrage te leveren aan Nederland. Daarom scherpen we de Participatiewet en het toeslagenbeleid aan. Wie onvoldoende Nederlands spreekt en geen moeite doet om dit te leren, wordt fors op de uitkering gekort. Er komt een extra korting bij het langdurig niet voldoen aan de taaleis. Uitkeringsgerechtigden die een geschikte baan weigeren, worden ook gekort. We willen dat gemeenten hier streng op handhaven, te vaak gebeurt dat nu niet.”
“We willen dat mensen in de bijstand, autochtoon of nieuwkomer, actief aan een baan worden geholpen, waarbij we naar Rotterdams model kiezen voor focus op intensieve hulp voor mensen die het meest kans hebben om snel aan het werk te gaan.”
De VVD kiest voor lastenverlichting voor middeninkomens en het beperken van herverdeling, maar stelt geen hogere belastingen voor de rijksten voor. De nadruk ligt op het stimuleren van werken en het betaalbaar maken van woningen voor werkenden.
“We stoppen met steeds maar weer verder nivelleren, verlagen de lasten voor middeninkomens en zetten de werkende Nederlander weer op één.”
“Nederland moet werken voor mensen die werken of decennia lang gewerkt hebben. En in Nederland zou iedere werkende een eigen huis moeten kunnen betalen. ... De VVD wil de ingewikkelde herverdelingsmachine en bureaucratie terugdringen om werken weer te laten lonen.”
NSC wil alleen asiel bieden aan mensen die persoonlijk vervolgd worden en pleit voor tijdelijke opvang van anderen, met nadruk op terugkeer zodra het veilig is. Jongeren en starters moeten meer kansen krijgen op een woning, terwijl de rijksten meer belasting gaan betalen en middeninkomens worden ontzien. Mensen met een uitkering worden gestimuleerd om te werken, met strengere verplichtingen en minder ruimte voor misbruik.
NSC maakt onderscheid tussen politiek vervolgden en mensen die vluchten voor oorlog of geweld, waarbij alleen de eerste groep altijd asiel mag aanvragen. Voor de tweede groep is opvang tijdelijk en gericht op terugkeer zodra het kan.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
NSC wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen, zodat jongeren en andere woningzoekenden meer kans maken. Er wordt ingezet op meer starterswoningen en het wegnemen van belemmeringen voor jongeren op de woningmarkt.
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
“We verhogen juist de lonen voor de jongeren, zorgen dat zij weer een vast contract kunnen krijgen voor meer zekerheid en bouwen meer starterswoningen.”
NSC wil het belastingstelsel hervormen zodat de rijksten meer bijdragen en middeninkomens worden beschermd tegen hoge lasten.
“We zorgen ervoor dat extreem rijke particulieren die geen of weinig belasting betalen in landen als Monaco of Zwitserland, een eerlijke bijdrage gaan leveren door middel van een exit- en trailing taks, waarbij afgerekend wordt op moment van weggaan én de 10 jaar daarna.”
“Vooral mensen met een laag of middeninkomen worden onevenredig hard geraakt door de gevolgen.”
NSC wil dat mensen met een uitkering meer worden gestimuleerd om te werken, met strengere verplichtingen en directe inzet op werk of participatie, vooral voor statushouders.
“Statushouders moeten na inschrijving bij een gemeente direct aan het werk gaan en niet terugvallen in een uitkering. We willen de verplichtingen tot werk en scholing flink aanscherpen en samen met werkgevers het aantal startbanen voor statushouders fors uitbreiden.”
“Statushouders krijgen bij inschrijving in de gemeente direct een baan of verplicht participatietraject aangeboden zodat ze kunnen meedoen in de samenleving, zelfredzaam worden en integreren.”
BBB wil alleen asiel bieden aan echte politieke vluchtelingen en zet sterk in op opvang in de regio, tijdelijke bescherming en snelle terugkeer na het conflict. Jongeren moeten niet langer achtergesteld worden bij huisvesting ten opzichte van statushouders. Over belasting voor de rijksten en het ontzien van middeninkomens is geen concreet beleid te vinden; wel wil BBB mensen met een uitkering en asielzoekers sneller aan het werk zetten en streng toezien op participatie.
BBB wil de toelating tot Nederland beperken tot mensen die daadwerkelijk politiek vluchteling zijn en opvang zoveel mogelijk in de regio organiseren. Zodra het veilig is, moeten vluchtelingen terugkeren naar hun land van herkomst; tijdelijke bescherming is het uitgangspunt, geen permanente vestiging.
“We hebben de humanitaire plicht om mensen die werkelijk op de vlucht zijn en acuut gevaar lopen, te beschermen. Echter, dit kan én hoeft niet altijd op Nederlands grondgebied. BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“De Asielnoodmaatregelenwet invoeren. Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
“Zodra terugkeer veilig mogelijk is, zetten we hierop in.”
“Als een asielzoeker of statushouder terugreist naar het land van herkomst, ongeacht de reden, wordt de procedure direct beëindigd of de verblijfsvergunning direct ingetrokken.”
BBB vindt het onacceptabel dat jongeren en andere Nederlanders achteraan moeten sluiten voor een woning terwijl statushouders voorrang krijgen. Iedereen, inclusief statushouders, moet gelijk behandeld worden bij het toewijzen van sociale huurwoningen.
“Het is onverteerbaar dat jonge Nederlanders jarenlang wachten op een woning, terwijl nieuwkomers direct worden gehuisvest. BBB maakt een einde aan voorrang voor statushouders bij het toekennen van sociale huurwoningen. Iedereen sluit achteraan in de rij van woningzoekers, ook statushouders.”
BBB wil dat mensen met een uitkering en asielzoekers sneller aan het werk gaan of op een andere manier bijdragen aan de samenleving. Wie weigert, wordt gekort op uitkering of toeslagen; participatie is geen vrijblijvende optie meer.
“Na een jaar verblijf moeten arbeidsgeschikte asielzoekers zich verplicht inzetten via werk, vrijwilligerswerk of een opleiding. Deelnemen aan de maatschappij wordt zodoende geen vrijblijvende optie meer.”
“Nieuwkomers moeten een bijdrage leveren aan ons land. Binnen een jaar volgt iemand een opleiding, doet vrijwilligerswerk of heeft een betaalde baan. Wie dat weigert, wordt gekort op uitkeringen en toeslagen.”
Het CDA wil asiel beperken tot echte vluchtelingen, met tijdelijke opvang en terugkeer na conflict, en stelt strengere eisen aan terugkeer van afgewezen asielzoekers. Voor jongeren zet het CDA in op het versneld bouwen van woningen en het tegengaan van vertragingen. Op het gebied van belastingen en uitkeringen kiest het CDA voor het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting, maar er zijn geen concrete voorstellen voor hogere belastingen voor de rijksten of strengere uitkeringscontroles.
Het CDA wil asiel beperken tot mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, met tijdelijke vergunningen en directe terugkeer na afwijzing of na afloop van gevaar. Dit moet de instroom beperken en de draagkracht van de samenleving beschermen.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin, de voornemenprocedure bij de IND afschaffen, uitbreiding van de ongewenstverklaring en de maatregelen die het stapelen van asielverzoeken onmogelijk maakt.”
“Het is strafbaar voor uitgeprocedeerde asielzoekers om niet mee te werken aan terugkeer naar het land van herkomst.”
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
Het CDA wil jaarlijks 100.000 woningen bouwen en juridische vertragingen beperken, zodat jongeren sneller een huis kunnen krijgen en in hun eigen regio kunnen blijven wonen.
“Wij kiezen voor de woningzoekende in onze voorstellen om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen. Het principe van ‘straatje erbij’ breiden we uit tot een ‘wijkje erbij’ zodat jongeren in hun dorp of stad kunnen blijven wonen. We maken het moeilijker om woningbouw met juridische procedures te vertragen.”
Het CDA stelt voor de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen, maar tegelijkertijd de inkomstenbelasting evenveel te verlagen. Er is geen expliciet voorstel om de rijksten meer te belasten of middeninkomens te ontzien.
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen. Zo maken we woningen meer betaalbaar op de langere termijn.”
Het CDA noemt geen strengere controle op uitkeringen, maar wil werken aantrekkelijker maken door de arbeidskorting te hervormen zodat werken meer loont.
“We zetten de arbeidskorting beter in en hervormen deze naar een arbeidskorting die voor elk gewerkt uur wordt toegepast zodat werken meer loont.”
De PVV wil een totale asielstop en opvang van asielzoekers volledig beëindigen, inclusief voor politieke vluchtelingen, en pleit voor terugkeer van statushouders na oorlogen. Jongeren en Nederlanders krijgen volgens de PVV absolute prioriteit bij huisvesting, met meer betaalbare woningen en het schrappen van voorrang voor statushouders. Over belasting voor de rijksten en het ontzien van middeninkomens is het programma vaag, en op het gebied van uitkeringen wil de PVV strengere eisen en stimulering richting werk, vooral voor mensen zonder beheersing van de Nederlandse taal.
De PVV wil geen enkele asielzoeker meer toelaten, ongeacht de reden van vlucht, en pleit voor het terugsturen van statushouders na afloop van conflicten. Dit gaat verder dan alleen opvang van politieke vluchtelingen en sluit feitelijk alle asielopvang uit.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Alle Syriërs terug naar Syrië of andere Arabische landen. Volwassen mannelijke Oekraïense ontheemden terug naar Oekraïne”
“We sluiten onze grenzen voor alle asielzoekers en sturen Oekraïense mannen terug naar Oekraïne.”
De PVV wil dat statushouders geen enkele voorrang meer krijgen op de woningmarkt en dat woningen primair beschikbaar zijn voor Nederlanders, met extra inzet op betaalbare woningen voor jongeren en starters.
“Nooit meer voorrang op sociale huurwoningen voor statushouders – ook niet met urgentie”
“Het woningtekort is opgelopen naar 400.000... De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%... Ook verhogen we de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen, zodat meer woningzoekenden hiervoor in aanmerking komen.”
“Woningbouw moet weer een nationale topprioriteit worden. De PVV wil een nationaal crisisplan voor voldoende woningen. Daar trekken we fors extra geld voor uit. We bouwen sociale huurwoningen, middenhuurwoningen en betaalbare koopwoningen – voor starters, gezinnen, alleenstaanden en ouderen”
De PVV wil strengere eisen stellen aan mensen met een uitkering, vooral gericht op beheersing van de Nederlandse taal en het stimuleren van werk.
“Geen bijstand voor wie geen Nederlands spreekt”
De SP wil alleen asielzoekers opvangen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, en streeft ernaar dat zij terugkeren zodra het veilig is in hun land. De partij zet zich in voor meer betaalbare woningen, vooral voor jongeren, en wil de rijksten fors meer belasting laten betalen terwijl middeninkomens worden ontzien. De SP kiest voor het stimuleren van werk via begeleiding en recht op werk, maar wijst verplichte tegenprestaties voor uitkeringsgerechtigden af.
De SP maakt onderscheid tussen vluchtelingen die bescherming nodig hebben en andere migranten, en wil opvang beperken tot mensen die vluchten voor oorlog en geweld. Zodra het veilig is, moeten deze mensen terugkeren naar hun land van herkomst.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op. ... Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug.”
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren.”
“Dit is goed voor mensen zelf, zodat ze dichtbij hun families en thuisland zijn en makkelijker kunnen terugkeren zodra het veilig is.”
De SP erkent het woningtekort, vooral voor jongeren, en wil prioriteit geven aan het bouwen van betaalbare woningen en het direct huisvesten van dak- en thuisloze jongeren.
“Door voor iedereen die dak of thuisloos is als eerste een huis te regelen zorgen we voor een stabiele basis.”
De SP wil de belastingdruk verschuiven van middeninkomens naar de rijksten door hogere belastingen op grote vermogens en het aanpakken van belastingontwijking.
“De allerrijksten gaan hun vermogen boven de 50 miljoen euro verplicht gebruiken om onze economie en samenleving te versterken.”
“Met deze aanpassing zorgen we voor minder erfbelasting voor het grootste deel van Nederland en meer financiering voor onze belangrijke voorzieningen als zorg en onderwijs.”
De SP wijst verplichte tegenprestaties af en kiest voor begeleiding naar werk en het recht op een passende baan, in plaats van strengere controle of dwang.
“We stoppen dus direct met de verplichte ‘tegenprestatie’ in de bijstand en garanderen mensen werk. Iedereen die wil werken krijgt zo het recht op werk en een passend inkomen.”