De SGP vindt dat asielopvang alleen bedoeld is voor mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, met nadruk op kwetsbare vluchtelingen en vervolgde christenen. De partij wil de asielinstroom beperken door streng onderscheid te maken tussen echte vluchtelingen en andere migranten, snelle procedures, opvang in de regio, en het ontmoedigen van kansarme of misbruikmakende aanvragen. Alleen wie écht bescherming nodig heeft, moet in Nederland worden opgevangen; anderen worden geweerd of uitgezet.
De SGP wil dat alleen asielzoekers die daadwerkelijk gevaar lopen of bescherming nodig hebben, worden opgevangen. Dit betekent een snelle en strikte beoordeling van aanvragen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen vluchtelingen en economische migranten. Het doel is om misbruik en overbelasting van het systeem te voorkomen en de opvangcapaciteit te reserveren voor de meest kwetsbaren.
“Tijdens de asielprocedure wordt onderscheid gemaakt tussen vluchtelingen en migranten. Deze beoordeling moet sneller, zodat degene die asiel aanvraagt niet onnodig lang tussen hoop en vrees geslingerd wordt. Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland. Migranten die niet in Nederland mogen blijven, keren zo snel mogelijk terug naar het land van herkomst. Alleen zo blijft er ruimte voor wie écht bescherming nodig heeft.”
“Zo vroeg mogelijk in de asielprocedure wordt bepaald of er sprake is van een asielverzoek dat waarschijnlijk kan worden ingewilligd, of zeker niet. Het vervolg van de procedure en de opvang worden daar vervolgens op afgestemd.”
“De asielprocedure en de -opvang worden menswaardig, sober en doelmatig vormgegeven.”
De SGP wil dat asielzoekers uit veilige landen, overlastgevers en mensen die misbruik maken van de procedure, snel worden geweerd of uitgezet. Dit voorkomt dat opvangplekken worden ingenomen door mensen die geen recht op bescherming hebben.
“Asielzoekers uit veilige landen van wie de aanvraag naar verwachting zal worden afgewezen, worden apart opgevangen. In deze locaties zijn alle activiteiten van meet af aan gericht op terugkeer naar het thuisland.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
“Het indienen van herhaalde, vaak kansloze asielaanvragen om het proces te rekken moet aan banden worden gelegd, bijvoorbeeld door verlaging van de rechtsbijstandvergoeding of een maximumaantal aanvragen per persoon.”
De SGP wil dat opvang zoveel mogelijk in de regio van herkomst plaatsvindt, zodat alleen de meest kwetsbaren via hervestiging naar Nederland komen. Dit beperkt de instroom en zorgt dat opvang in Nederland echt voor de meest noodzakelijke gevallen is.
De SGP benadrukt dat vervolgde christenen en andere kwetsbare vluchtelingen voorrang moeten krijgen bij opvang in Nederland, omdat zij extra risico lopen in hun eigen regio of in reguliere opvang.
“Asielzoekers die in eigen land voor hun leven vrezen, in het bijzonder vervolgde christenen, moeten kunnen rekenen op goede opvang in Nederland.”
“Vervolgde christenen zijn en blijven van harte welkom in Nederland. In ambtsberichten en het landenbeleid wordt steevast de positie van christenen in het desbetreffende land onder de loep genomen en benoemd.”
“Asielzoekers die gevluchte christenen in opvangcentra intimideren en aanvallen, verliezen het recht op asiel en worden zo snel mogelijk uitgezet.”
De PVV wil een totale asielstop en opvang van asielzoekers volledig beëindigen, ongeacht hun situatie of noodzaak. Volgens de partij is vrijwel niemand die Nederland binnenkomt een echte vluchteling, en daarom moeten alle asielzoekers aan de grens worden geweigerd. De PVV stelt voor om alle opvanglocaties te sluiten en internationale verdragen die asielopvang verplichten op te zeggen.
De PVV stelt dat Nederland geen enkele asielzoeker meer moet toelaten, omdat zij van mening zijn dat vrijwel niemand die Nederland bereikt daadwerkelijk bescherming nodig heeft. De partij wil alle asielzoekers aan de grens weigeren, opvanglocaties sluiten en internationale verplichtingen beëindigen. Dit standpunt sluit opvang voor mensen die het echt nodig hebben expliciet uit.
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“We voeren een totale asielstop in. We gaan immigratie uit islamitische landen stoppen.”
“Noodwet: behandelstop op asielaanvragen en geen procedures meer tegen afwijzen”
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“Het gaat dus niet om oorlogsvluchtelingen, maar om economische migranten die doelbewust misbruik willen maken van ons asielrecht. Ze komen ons land niet meer in.”
De PVV wil niet alleen nieuwe asielzoekers weigeren, maar ook bestaande opvanglocaties sluiten en de wettelijke spreiding van asielzoekers over gemeenten terugdraaien. Dit betekent dat zelfs asielzoekers die al in Nederland zijn, geen opvang meer krijgen.
“Met de PVV komt er geen enkel azc meer bij! De Spreidingswet wordt meteen ingetrokken. Azc’s die sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet zijn geopend, worden gesloten.”
“We gaan azc’s sluiten: alle gemeentelijke besluiten tot de opening, verlenging of uitbreiding van azc’s sinds de inwerkingtreding van de Spreidingswet worden per wet teruggedraaid”
De PVV wil gezinshereniging volledig stoppen en specifieke groepen asielzoekers, zoals Syriërs en volwassen mannelijke Oekraïners, terugsturen, ongeacht hun individuele noodzaak of situatie.
BBB vindt dat Nederland alleen asielzoekers moet opvangen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben en wil de instroom van asielzoekers sterk beperken door strenge selectie aan de grens, opvang in de regio en het aanscherpen van toelatingseisen. Alleen mensen die echt op de vlucht zijn voor acuut gevaar komen in aanmerking voor opvang, waarbij Nederland opvang buiten de EU en strengere criteria als uitgangspunt neemt. BBB wil zo grip houden op migratie en voorkomen dat kansarme of niet-noodzakelijke asielzoekers naar Nederland komen.
BBB wil alleen asielzoekers toelaten die werkelijk bescherming nodig hebben en acuut gevaar lopen, en pleit voor strenge selectie aan de grens en aanscherping van toelatingseisen. Hiermee wil de partij voorkomen dat mensen zonder dringende noodzaak worden opgevangen en de draagkracht van Nederland wordt overschreden.
“We hebben de humanitaire plicht om mensen die werkelijk op de vlucht zijn en acuut gevaar lopen, te beschermen. Echter, dit kan én hoeft niet altijd op Nederlands grondgebied.”
“Er zijn grenzen aan hoeveel migranten Nederland kan opvangen. Daarom hecht BBB waarde aan een strenge selectie aan de grens.”
“Toelatingseisen aanscherpen. De Nederlandse inwilligingspercentages voor verblijfsvergunningen liggen al jaren ver boven het Europees gemiddelde. Dit moet weer in balans komen. We willen daarom de toelatingscriteria aanscherpen.”
BBB wil dat opvang zoveel mogelijk buiten Nederland plaatsvindt, bij voorkeur in de regio van herkomst, en dat asielaanvragen buiten de EU worden afgehandeld. Dit moet voorkomen dat kansarme asielzoekers naar Nederland reizen en zorgt ervoor dat alleen wie echt bescherming nodig heeft, uiteindelijk naar Nederland komt.
“BBB is voorstander van zoveel mogelijk opvang in eigen regio.”
“Asielaanvragen worden voortaan buiten de EU afgehandeld, terugkeer naar het herkomstland leidt tot directe intrekking van de status.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers. Pas als de asielaanvraag is goedgekeurd en alles voor het tijdelijke verblijf is geregeld, komt de asielzoeker naar Nederland.”
“Opvang in de regio als uitgangspunt. BBB streeft naar opvang buiten Europa, dichter bij het land van herkomst.”
BBB vindt dat internationale verdragen die asielopvang regelen, verouderd zijn en Nederland belemmeren in het voeren van een strenger en selectiever asielbeleid. De partij wil deze verdragen moderniseren zodat Nederland meer nationale zeggenschap krijgt over wie wordt opgevangen.
“Veel internationale verdragen, zijn ernstig verouderd en belemmeren Nederland in de uitvoering van een strenger asielbeleid. Deze verdragen moeten worden aangepast aan de huidige tijd.”
“Herziening VN-Vluchtelingenverdrag. Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
BIJ1 verwerpt het idee dat opvang van asielzoekers beperkt moet worden tot alleen degenen die het "echt nodig hebben" volgens restrictieve criteria. In plaats daarvan pleit BIJ1 voor een radicaal open en menswaardig asielbeleid, waarin universeel verblijfsrecht het uiteindelijke doel is en opvang en rechten niet afhankelijk zijn van strikte selectie of uitsluiting. Hun voorstellen richten zich op het beschermen en uitbreiden van het asielrecht, snelle en zorgzame procedures, en het afschaffen van beperkende en uitsluitende maatregelen.
BIJ1 streeft naar een wereld zonder grenzen en met universeel verblijfsrecht, waarbij migratie als mensenrecht wordt gezien en opvang niet wordt beperkt tot een selecte groep. Dit betekent dat het onderscheid tussen "wie het echt nodig heeft" en anderen wordt losgelaten, en dat iedereen recht heeft op opvang en verblijf.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Wij willen bouwen aan een wereld waarin mensen kunnen kiezen waar zij willen wonen, werken en leven. Ongeacht nationaliteit, religie, gender, verblijfsstatus of achtergrond, geen mens is illegaal en iedereen verdient wat zij nodig hebben.”
“Een radicale omslag in ons asiel- en migratiebeleid is nodig. We moeten afrekenen met het gewelddadige grensbeleid en zorgen voor rechtvaardige opvang, veilige migratie en een wereld zonder grenzen.”
BIJ1 wil het bestaande asielrecht beschermen en verbeteren, met snelle, eerlijke en zorgzame procedures voor iedereen die asiel aanvraagt, zonder extra drempels of uitsluiting. Ze verzetten zich tegen maatregelen die opvang beperken of selectie strenger maken.
“Zolang mensen gedwongen worden om te migreren, en universeel verblijfsrecht nog geen realiteit is, moet het asielrecht beschermd worden. gevluchte mensen krijgen een eerlijke, snelle en zorgzame procedure – met juridische hulp, traumazorg, een BSN en werk vanaf dag één.”
“De asielnoodmatregelenwet en het tweestatusstelsel worden niet uitgevoerd. De voorstellen leiden tot verslechtering van de situatie van mensen op de vlucht in Nederland en leiden zelfs tot het criminaliseren van illegaliteit.”
BIJ1 pleit voor structurele opvang en gelijke rechten voor alle gevluchte mensen, ongeacht hun status of achtergrond. Dit betekent dat opvang niet wordt beperkt tot een selecte groep, maar dat iedereen toegang krijgt tot voorzieningen en bescherming.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Er komt structurele doorstroom van AZC’s naar vaste woningen: wonen is een recht van iedereen. De Spreidingswet wordt uitgevoerd. Noodopvangen worden gesloten. Tot dat zover is, wordt de kwaliteit van opvangen meteen verbeterd, specifiek in opvangen waar kinderen verblijven.”
BIJ1 verzet zich expliciet tegen het denken in termen van ‘wij’ en ‘zij’ en tegen uitsluiting op basis van wie het "echt nodig heeft". Ze willen geen selectie of beperking op basis van nationaliteit, status of vermeende noodzaak.
De VVD wil dat alleen de meest kwetsbare, echte vluchtelingen worden opgevangen en pleit voor een streng, selectief asielbeleid waarbij de instroom sterk wordt beperkt. Asiel kan volgens de VVD alleen nog via hervestiging en selectie plaatsvinden, waarbij aanvragen in Nederland niet meer mogelijk zijn en het aantal op te vangen vluchtelingen afhankelijk is van de draagkracht. Criminele, overlastgevende of kansarme asielzoekers worden uitgesloten van opvang, en er wordt actief ingezet op terugkeer en het tegengaan van misbruik.
De VVD wil het asielstelsel fundamenteel wijzigen zodat vluchtelingen alleen nog via hervestiging naar Nederland kunnen komen, geselecteerd op kwetsbaarheid. Asiel aanvragen in Nederland wordt onmogelijk, en het aantal op te vangen vluchtelingen wordt jaarlijks bepaald op basis van draagkracht en kan ook nul zijn. Hiermee wil de VVD voorkomen dat mensen zonder echte noodzaak worden opgevangen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal te hervestigen vluchtelingen wordt bepaald door de capaciteit van Nederland om vluchtelingen op een verantwoorde manier op te vangen, en kan daarom ook nul zijn. Deze vluchtelingen worden geselecteerd op basis van een puntensysteem, waardoor alleen de meest kwetsbare vluchtelingen naar Nederland mogen komen.”
“We maken scherpe keuzes: ruimte voor echte vluchtelingen, tijdelijke bescherming en actieve selectie van mensen die bijdragen aan onze economie en samenleving.”
“Nederland is op dit moment verplicht om iedereen die hier asiel aanvraagt, in ieder geval tijdelijk op te vangen. Dit trekt te veel kansloze aanvragen van criminele en overlastgevende asielzoekers aan, terwijl echte vluchtelingen gevaarlijke reizen moeten maken of afhankelijk worden van mensensmokkelaars.”
De VVD wil opvang beperken tot echte vluchtelingen en sluit kansarme, criminele en overlastgevende asielzoekers expliciet uit. Dit moet het draagvlak voor opvang behouden en misbruik van het systeem tegengaan.
“De asielopvang voor kansarme, overlastgevende en criminele asielzoekers wordt maximaal versoberd.”
“Voor criminele en overlastgevende asielzoekers is er uiteraard nooit plaats in Nederland.”
“Criminele en overlastgevende asielzoekers worden zonder pardon uitgezet: Er is in Nederland geen plek voor criminele en overlastgevende asielzoekers.”
De VVD wil, naar Belgisch voorbeeld, bepaalde groepen asielzoekers – zoals alleenstaande en alleenreizende mannen – niet meer opvangen, om de opvang te reserveren voor wie het echt nodig heeft.
“Wel willen we, net zoals in België, dat bepaalde categorieën asielzoekers niet meer worden opgevangen. Hierbij gaat het in ieder geval om alleenstaande en alleenreizende mannen.”
De VVD benadrukt dat opvang voor echte vluchtelingen humaan moet zijn, maar nooit mag leiden tot verdringing of benadeling van Nederlanders op het gebied van veiligheid en huisvesting.
“Humane opvang voor echte vluchtelingen, maar niet ten koste van eigen inwoners. Iedereen gunt echte vluchtelingen opvang. Tegelijkertijd wordt het een ander verhaal als er moet worden gekozen tussen een huis voor een statushouder of voor een Nederlander die al jaren wacht op huisvesting.”
“De VVD vindt daarom dat de opvang van asielzoekers netjes geregeld moet zijn, maar nooit ten koste mag gaan van de veiligheid of het woongenot van Nederlanders.”
D66 vindt dat Nederland asiel moet bieden aan mensen die daadwerkelijk internationale bescherming nodig hebben, met snelle en zorgvuldige procedures om onderscheid te maken tussen kansrijke en kansarme asielzoekers. Ze willen dat alleen mensen die vluchten voor oorlog en geweld worden opgevangen, met snellere terugkeer voor mensen zonder recht op verblijf. D66 pleit voor een humaan, eerlijk en effectief asielsysteem, waarbij hervestiging van erkende vluchtelingen en het moderniseren van verdragen centraal staan.
D66 benadrukt dat opvang in Nederland bedoeld is voor mensen die vluchten voor oorlog en geweld, en dat mensen zonder recht op verblijf snel moeten terugkeren. Ze willen het asielsysteem moderniseren zodat alleen wie echt bescherming nodig heeft, wordt opgevangen.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld, vangen we op. Mensen gaan nooit terug naar onveilige gebieden.”
“D66 staat voor het recht op internationale bescherming. Het systeem zoals het nu is ingericht, is verouderd.”
“We zijn tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. We zorgen ook voor realistisch perspectief voor mensen zonder verblijfstatus. Mensen worden geholpen met een toekomst in Nederland of terugkeer naar het land van herkomst.”
“D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst.”
D66 wil snellere en zorgvuldige asielprocedures, zodat snel duidelijk wordt wie recht heeft op bescherming en wie niet. Dit voorkomt lange wachttijden en zorgt ervoor dat alleen mensen die het echt nodig hebben, worden opgevangen.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.”
D66 wil het hervestigen van erkende vluchtelingen via de UNHCR uitbreiden en asielaanvragen buiten Europa mogelijk maken, zodat alleen kansrijke asielzoekers veilig naar Europa komen.
“Op de korte termijn geven we hier invulling aan door actiever in te zetten op hervestigingsbeleid van erkende vluchtelingen via de UNHCR. We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
“Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
GroenLinks-PvdA vindt dat asielopvang gericht moet zijn op mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, met snelle en zorgvuldige procedures om onderscheid te maken tussen wie mag blijven en wie niet. Ze willen veilige en legale routes voor kwetsbare vluchtelingen, effectieve terugkeer van afgewezen asielzoekers, en benadrukken dat opvang humaan en in lijn met internationale verdragen moet zijn. Alleen asielzoekers die recht hebben op bescherming worden opgevangen; anderen keren terug naar hun land van herkomst.
GroenLinks-PvdA wil dat alleen asielzoekers die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, worden opgevangen. Dit doen ze door te pleiten voor snelle, eerlijke en zorgvuldige procedures, waarbij mensen zonder recht op asiel effectief terugkeren naar hun land van herkomst. Zo wordt opvang beperkt tot degenen die het echt nodig hebben.
“Wie veilig terug kan en geen recht heeft op asiel, wordt ondersteund bij terugkeer naar het land van herkomst.”
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn...”
“Effectieve terugkeer van wie uit een veilig land afkomstig is en evenredige verdeling over de lidstaten van wie kansrijk is.”
De partij wil het asielstelsel zo inrichten dat vooral de meest kwetsbare vluchtelingen die recht hebben op asiel, voorrang krijgen. Ze pleiten voor hervestiging via veilige routes en het aanpakken van mensensmokkel, zodat alleen mensen met een reëel beschermingsbehoefte Nederland bereiken.
“We willen naar een stelsel dat de meest kwetsbare vluchtelingen die recht hebben op asiel vooropstelt en pakken het bedrijfsmodel van mensensmokkelaars aan.”
“Het hervestigingsprogramma van UNHCR voorkomt dat mensen de gevaarlijke reis naar Europa maken en vervolgens voor lange tijd in de opvang zitten.”
“Irreguliere en gevaarlijke migratieroutes worden versneld afgebouwd ten gunste van reguliere en veilige routes voor wie recht heeft op internationale bescherming.”
Hoewel het uitgangspunt is dat alleen mensen met recht op asiel worden opgevangen, benadrukt GroenLinks-PvdA dat iedereen recht heeft op basisvoorzieningen zolang zij in Nederland verblijven, ook als terugkeer (nog) niet mogelijk is. Dit voorkomt dat mensen zonder papieren op straat belanden.
“Iedereen die in Nederland verblijft, heeft recht op eerste levensbehoeften als zorg, onderdak, voedsel en rechtsbijstand.”
“Soms is terugkeer niet mogelijk, bijvoorbeeld wanneer het land van herkomst niet meewerkt. We voorkomen zo veel mogelijk dat deze mensen zonder papieren en perspectief op straat moeten leven.”
JA21 wil asielopvang in Nederland vrijwel volledig beëindigen en alleen nog vluchtelingen opvangen die aantoonbaar bescherming nodig hebben, bij voorkeur in hun eigen regio. Alleen geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland komen in uitzonderlijke gevallen tijdelijk in aanmerking voor opvang, onder strikte voorwaarden en met een scherp quotum. De partij pleit voor een fundamentele stelselwijziging waarbij asielzoekers die via veilige landen reizen of uit veilige landen komen, worden geweigerd of teruggestuurd.
JA21 vindt dat opvang van asielzoekers in Nederland tot het verleden moet behoren en wil alleen nog vluchtelingen opvangen in de eigen regio of, bij uitzondering, geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland. Dit beleid is bedoeld om te voorkomen dat economische migranten of asielzoekers die via veilige landen reizen, in Nederland worden opgevangen. De partij wil zo de instroom maximaal beperken en opvang beperken tot wie het écht nodig heeft.
“Asielopvang in Nederland moet daarom tot het verleden gaan behoren. JA21 zet in op een fundamentele stelselwijziging. Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“Opvang in Nederland beperken tot vluchtelingen uit onze eigen regio en de mogelijkheid tot uitnodiging van geselecteerde UNHCR-erkende vluchtelingen met meerwaarde voor Nederland, op basis van een strak richtgetal. In beide gevallen op tijdelijke basis.”
“Vrijwel alle asielzoekers die bij ons aankloppen, zijn door meerdere veilige landen gereisd en daarmee in de praktijk economische migranten geworden wanneer ze in Nederland aankomen.”
JA21 wil de asielprocedure aanscherpen door asielzoekers die via veilige landen reizen of uit veilige landen komen, terug te sturen en de beoordeling van herkomstlanden te verstrengen. Dit moet voorkomen dat mensen die geen acute bescherming nodig hebben, toch in Nederland worden opgevangen.
“Einde aan ‘asielhoppen’: directe strikte naleving van het principe dat asielzoekers asiel moeten aanvragen in het eerste veilige land op hun route (conform de Dublinverordening), terugsturen van asielzoekers die doorreizen naar Nederland.”
“Aanscherping van de beoordeling van herkomstlanden (landenbeleid) waaruit de asielprocedure beoordeeld wordt: geen openbaarmaking, terugsturen van asielzoekers naar veilige regio’s in hun herkomstland mogelijk maken.”
“Een zo ruim mogelijke invulling van het criterium dat iemand binding heeft met de regio waar hij naar wordt uitgezet, teneinde asielzoekers te kunnen terugsturen naar veilige derde landen, bij voorkeur in de eigen regio.”
JA21 wil dat opvang altijd tijdelijk is en gezinshereniging beperken tot erkende vluchtelingen, om te voorkomen dat het asielbeleid wordt gebruikt voor langdurige of permanente vestiging van mensen die niet direct bescherming nodig hebben.
“Aanscherping regels voor gezinshereniging van minderjarigen door strikte nationale interpretatie van het EU-kader: alleen voor erkende vluchtelingen en beperken tot ouders.”
50PLUS vindt dat alleen asielzoekers die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, moeten worden opgevangen. Ze willen het recht op asiel beperken tot mensen die vluchten voor oorlog of vervolging, niet voor economische redenen, en stellen voor om de instroom te beperken, procedures te versnellen en opvang na afwijzing te stoppen. Hun beleid is streng en gericht op het voorkomen van overbelasting van het systeem.
50PLUS wil het asielrecht beperken tot mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, en sluit economische vluchtelingen en mensen uit veilige landen uit. Dit moet voorkomen dat het systeem overbelast raakt en dat opvang alleen beschikbaar is voor wie het echt nodig heeft.
Om te zorgen dat alleen echte asielzoekers worden opgevangen, wil 50PLUS toelatingsprocedures versnellen, beroepsprocedures beperken en mensen zonder recht op asiel snel terugsturen. Overlastgevende asielzoekers verliezen hun recht op asiel.
“Stroomlijning van de toelatingsprocedures, zodat sneller zekerheid kan worden geboden.”
“Vervolg- en beroepsprocedures worden wettelijk beperkt.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
BVNL wil een volledige asielstop en opvang van vluchtelingen uitsluitend in de eigen regio, omdat zij vinden dat Nederland het absorptievermogen heeft bereikt en de huidige instroom onhoudbaar is. Alleen asielzoekers die echt bescherming nodig hebben, zouden in de regio moeten worden opgevangen; opvang in Nederland wordt in principe uitgesloten. BVNL stelt voor internationale verdragen op te zeggen, aanmeldcentra te sluiten en opvang sober te maken om economische migratie te ontmoedigen.
BVNL pleit voor een directe asielstop in Nederland en opvang van vluchtelingen in hun eigen regio, omdat zij vinden dat de huidige instroom te groot is en Nederland overbelast raakt. Alleen asielzoekers die echt bescherming nodig hebben, zouden in de eigen regio moeten worden geholpen; opvang in Nederland wordt in principe uitgesloten. Dit standpunt wordt onderbouwd door voorstellen om internationale verdragen op te zeggen, aanmeldcentra te sluiten en opvang in Nederland te beëindigen.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“Opvang van vluchtelingen zou altijd plaats moeten vinden in de eigen regio.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan. De huidige bevolking krimpt en veel van de problemen in de zorg, het onderwijs en op de woningmarkt kunnen worden opgelost door de grenzen te sluiten. Opvang van echte vluchtelingen kan prima in de eigen regio.”
BVNL wil dat eventuele opvang in Nederland sober is om economische migranten te ontmoedigen en alleen mensen met echte nood te helpen. Door opvang onaantrekkelijk te maken en tijdelijke verblijfsvergunningen te geven, willen ze voorkomen dat mensen zonder dringende reden asiel aanvragen.
BVNL stelt dat afgewezen asielzoekers en illegalen geen recht op opvang hebben in Nederland, en dat gemeenten of instanties die hen toch ondersteunen, worden beboet. Dit beleid is bedoeld om te waarborgen dat alleen mensen die echt bescherming nodig hebben, tijdelijk worden geholpen.
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
Het CDA wil alleen asielzoekers opvangen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, en pleit voor een streng en selectief asielbeleid. Ze stellen voor om asielaanvragen buiten Europa te behandelen, de instroom te beperken tot kwetsbare vluchtelingen, en direct terugkeer te regelen voor afgewezen aanvragen. Hiermee wil het CDA voorkomen dat mensen zonder noodzaak worden opgevangen en de draagkracht van de samenleving wordt overschreden.
Het CDA benadrukt dat opvang alleen bedoeld is voor mensen die werkelijk in nood zijn, en wil de instroom van asielzoekers beperken door streng te selecteren aan de buitengrens van Europa. Dit moet voorkomen dat economische migranten of mensen zonder kans op asiel worden opgevangen, zodat de opvangcapaciteit beschikbaar blijft voor de meest kwetsbaren.
“We willen rechtvaardig migratiebeleid, dat betekent: een veilige haven bieden aan diegenen die werkelijk in nood zijn en een beroep doen op onze gastvrijheid én rekening houden met de draagkracht en het integratievermogen van onze samenleving.”
“Door duidelijk te zijn over wie kans maakt op asiel en wie niet, kunnen we de instroom verminderen.”
Het CDA wil aanvragen voor asiel alleen nog buiten de EU laten behandelen, zodat alleen vooraf geselecteerde, kwetsbare vluchtelingen op uitnodiging naar Europa mogen komen. Dit moet illegale migratie en mensensmokkel tegengaan en garanderen dat alleen mensen die echt bescherming nodig hebben, worden toegelaten.
Het CDA stelt voor om asielaanvragen die weinig kans maken direct aan de buitengrens te beoordelen en bij afwijzing onmiddellijk terugkeer te regelen. Dit voorkomt dat mensen zonder recht op asiel in Nederland blijven en zorgt ervoor dat opvangplekken beschikbaar blijven voor echte vluchtelingen.
“Een strenge buitengrensprocedure waarin asielaanvragen die weinig kans maken direct en in een gesloten omgeving aan de buitengrenzen van Europa worden beoordeeld. Bij afwijzing volgt direct terugkeer.”
“Uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer maken zich strafbaar.”
Het CDA wil dat kwetsbare vluchtelingen een gelijke kans krijgen en economische of fysiek sterkere migranten niet langer via illegale routes voorrang hebben. Dit moet de selectie eerlijker maken en de opvang richten op wie het echt nodig heeft.
“Hiermee krijgen kwetsbare vluchtelingen een gelijke kans ten opzichte van economische of fysiek sterkere vluchtelingen die nu via illegale mensensmokkelaars naar Europa komen.”
NSC vindt dat opvang in Nederland alleen bedoeld is voor asielzoekers die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, zoals mensen die vluchten voor oorlog of vervolging. Ze willen opvang beperken tot deze groep door procedures te verscherpen, kansarme aanvragen snel af te handelen en opvang voor kansarme of overlastgevende asielzoekers sterk te versoberen. Het uitgangspunt is opvang in de regio en een streng terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers.
NSC wil voorkomen dat mensen die geen recht op asiel hebben of het systeem misbruiken, in Nederland worden opgevangen. Alleen asielzoekers die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, krijgen toegang tot volwaardige opvang; voor kansarme of overlastgevende asielzoekers wordt de opvang versoberd en gericht op snelle terugkeer. Dit moet de draagkracht van de samenleving beschermen en misbruik van het systeem tegengaan.
“Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken.”
“De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd.”
“Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer.”
NSC wil een tweestatusstelsel invoeren waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen persoonlijk vervolgden (die altijd asiel mogen aanvragen) en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. Voor de tweede, grotere groep is opvang tijdelijk en ligt de nadruk op terugkeer zodra dat kan.
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
“Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.”
NSC wil dat kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld en dat terugkeer van afgewezen asielzoekers strenger wordt uitgevoerd. Dit voorkomt dat mensen zonder recht op bescherming langdurig in Nederland verblijven.
“Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld.”
“Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar.”
De Partij voor de Dieren vindt dat Nederland asielzoekers moet opvangen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, in lijn met internationale verdragen. Ze benadrukken een humaan en rechtvaardig asielbeleid, waarbij mensen niet worden teruggestuurd als ze gevaar lopen, en pleiten voor snelle, zorgvuldige procedures en bescherming van kwetsbare groepen. De partij wijst het beperken van opvang tot een minimum of het criminaliseren van ongedocumenteerden af.
De PvdD stelt dat opvang van asielzoekers gebaseerd moet zijn op het VN-Vluchtelingenverdrag en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, waarbij mensen die vervolgd worden of gevaar lopen recht hebben op bescherming. Ze verwerpen het idee om opvang te beperken tot een selecte groep en willen juist bescherming bieden aan iedereen die het echt nodig heeft, inclusief specifieke aandacht voor kwetsbare groepen zoals LHBTIQA+-personen.
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
“Stereotypen worden niet meer gebruikt als criterium waarmee asielaanvragen van LHBTIQA+-personen worden afgewezen. Het zwaartepunt om te bepalen of een asielzoeker LHBTIQA+ is, komt te liggen bij zelfidentificatie. Dit wordt expliciet vastgelegd in het asielbeleid.”
“De Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB), die nu voor Oekraïners geldt, wordt op Europees niveau uitgebreid met nationaliteiten waarvan het inwilligingspercentage hoog ligt (denk aan mensen uit Syrië, Eritrea, Jemen). De RTB wordt een vorm van categorale bescherming.”
De partij vindt dat asielzoekers snel duidelijkheid moeten krijgen over hun status, met een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. Ze willen wachttijden verkorten en opvang menswaardig organiseren, zodat alleen mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben worden opgevangen, maar zonder onnodige uitsluiting of vertraging.
“De Partij voor de Dieren wil daarom humane opvang met goede begeleiding en snel duidelijkheid over de status van een asielaanvraag. Zodra mensen een verblijfsvergunning krijgen, moeten ze snel en volledig mee kunnen doen in de maatschappij.”
“Mensen die in Nederland een verblijfsvergunning aanvragen, krijgen snel een zorgvuldig besluit over hun verblijfsrecht. De wachttijd bij de IND wordt aanzienlijk verkort.”
De PvdD verzet zich tegen het criminaliseren van mensen zonder papieren en het beperken van hun toegang tot basisvoorzieningen. Ze vinden dat iedereen die bescherming nodig heeft, ongeacht status, recht heeft op opvang en zorg.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
Volt vindt dat iedereen die recht heeft op asiel, opgevangen moet worden volgens internationale verdragen en mensenrechtenstandaarden. Ze pleiten voor snelle, eerlijke procedures en benadrukken dat opvang alleen bedoeld is voor mensen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, zoals vluchtelingen voor oorlog, geweld of vervolging. Volt wil geen opvang voor mensen zonder asielrecht, maar zet zich juist in voor menswaardige behandeling en duidelijke procedures om te bepalen wie recht heeft op opvang.
Volt maakt duidelijk onderscheid tussen mensen die recht hebben op asiel en anderen, en wil opvang en bescherming bieden aan wie daar volgens internationale afspraken recht op heeft. Uitgeprocedeerde asielzoekers krijgen begeleiding richting terugkeer, maar geen blijvende opvang. Dit sluit aan bij het idee dat alleen asielzoekers die het echt nodig hebben, worden opgevangen.
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus.”
“Zodra iemand volledig uitgeprocedeerd is, moet Nederland voorzien in goede begeleiding en in het bieden van toekomstperspectief, zodat terugkeer op een menswaardige en realistische manier kan plaatsvinden.”
“Volt wil dat de rechten van kinderen wettelijk worden verankerd, waarbij toegang tot onderwijs, een veilige leefomgeving en sociale ontwikkeling voorop staan.”
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken.”
“We garanderen eerlijke en effectieve asielprocedures en bescherming in het hele Koninkrijk der Nederlanden, inclusief de overzeese gebieden.”
“Volt pleit voor een eerlijke verdeling en een evenredige spreiding van vluchtelingen in Nederland, conform de eerdere spreidingswet. Deze wet is eerlijk en uitvoerbaar en waarborgt de rechten van iedereen die op de vlucht is en asiel zoekt.”
Volt stelt dat mensen zonder asielrecht niet in Nederland mogen blijven, maar dat hun terugkeer humaan en met begeleiding moet verlopen. Dit voorkomt dat mensen zonder noodzaak in de opvang blijven.
“Terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers via Frontex of nationale rechtshandhavingsinstanties moet op een humane manier plaatsvinden naar het land van herkomst, onder begeleiding van onafhankelijke waarnemers.”
De ChristenUnie vindt dat Nederland verantwoordelijkheid moet nemen voor het opvangen van asielzoekers die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, en pleit voor een snelle, rechtvaardige en efficiënte asielprocedure zodat alleen wie echt bescherming nodig heeft mag blijven. Afgewezen asielzoekers moeten snel terugkeren, terwijl gewortelde kinderen niet worden uitgezet. De partij wil menswaardige opvang, snelle procedures en duidelijke selectie op basis van daadwerkelijke noodzaak.
De ChristenUnie wil dat alleen asielzoekers die daadwerkelijk bescherming nodig hebben in Nederland mogen blijven, door te zorgen voor een snelle en rechtvaardige procedure die snel duidelijkheid geeft. Dit voorkomt dat mensen zonder noodzaak blijven en zorgt dat opvang gericht is op de echte vluchtelingen.
“Asielzoekers krijgen snel duidelijkheid of zij mogen blijven, zodat mensen kunnen starten met hun leven in Nederland, of terugkeren. Dit voorkomt ook dat (potentieel) afgewezenen zich hier wortelen en het daarna onmenselijk is om hen, of hun kinderen, uit te zetten.”
“Nederland neemt in Europa haar verantwoordelijkheid om een blijvend veilig heenkomen te bieden voor hen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld.”
“Maar wie geen blijvende plek heeft in de Nederlandse samenleving en ook terug kan, moet terugkeren.”
De partij benadrukt dat afgewezen asielzoekers zo snel mogelijk moeten terugkeren naar hun land van herkomst, om te voorkomen dat mensen zonder noodzaak in Nederland blijven. Dit wordt ondersteund door verbeterde vertrekprocedures en afspraken met landen van herkomst.
“Afgewezen asielzoekers vertrekken zo snel mogelijk naar het land van herkomst. We verbeteren daarom de vertrekprocedure en de communicatie daarover met afgewezen asielzoekers.”
“Wanneer deze landen niet in redelijkheid meewerken aan het terugnemen van hun afgewezen onderdanen, worden sancties (nationaal of in Europees verband) overwogen.”
Hoewel de selectie streng is, maakt de ChristenUnie een uitzondering voor kinderen die in Nederland geworteld zijn: zij worden niet uitgezet, ook als hun ouders geen verblijfsrecht hebben.
“In Nederland gewortelde kinderen zetten we niet uit en krijgen recht op verblijf in Nederland.”
De SP vindt dat Nederland alleen asielzoekers moet opvangen die daadwerkelijk bescherming nodig hebben, zoals mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging. Mensen uit veilige landen of zonder beschermingsgrond moeten snel teruggestuurd worden, zodat opvang en middelen beschikbaar blijven voor echte vluchtelingen. De partij wil asielprocedures versnellen, opvang kleinschaliger en menswaardiger maken, en onderscheid maken tussen groepen asielzoekers om draagvlak te behouden.
De SP stelt dat opvang in Nederland uitsluitend bedoeld is voor mensen die vluchten voor oorlog, geweld of vervolging, en niet voor mensen zonder beschermingsgrond. Dit onderscheid is essentieel om draagvlak te behouden en middelen effectief in te zetten.
“Mensen die vluchten voor oorlog en geweld helpen we en vangen we humaan op... Mensen die geen bescherming nodig hebben moeten zo snel mogelijk terug. Daarmee kunnen we wél mensen helpen die écht bescherming nodig hebben...”
“We maken ons hard voor ruimhartige opvang van minderheden zoals mensen die vanwege de gevolgen van hun seksuele voorkeur, genderidentiteit of lichamelijke beperkingen gevlucht zijn.”
“Mensen uit veilige landen apart opvangen. We moeten effectiever omgaan met mensen uit veilige landen. Individuen uit deze groep zorgen vaak voor de meeste overlast en overtredingen op en rondom aanmeld en opvangcentra... Aparte en strenge opvang moet terugkeer als functie hebben...”
De SP wil dat asielprocedures maximaal zes maanden duren, zodat snel duidelijk is wie mag blijven en wie terug moet. Dit voorkomt onnodige opvang van mensen zonder recht op bescherming en vermindert onzekerheid.
“Asielprocedures moeten maximaal zes maanden duren. De wettelijke beslistermijn voor een asielprocedure moet in maximaal zes maanden zijn afgerond. Dan weten mensen binnen zes maanden of ze mogen blijven of terug moeten.”
De SP vindt dat opvang van vluchtelingen idealiter in de regio van herkomst moet plaatsvinden, zodat alleen wie echt niet veilig is daar, naar Nederland of de EU komt. Dit beperkt het aantal asielzoekers dat naar Nederland reist tot degenen die het echt nodig hebben.
“Als mensen moeten vluchten voor oorlog, geweld en vervolging, dan moet de wereldgemeenschap zorgen voor een veilig en menswaardig onderkomen. Dat kan het beste in de regio.”
“Als vluchtelingen niet veilig in de eigen regio kunnen worden opgevangen, dan nemen we ze op in de EU tot ze veilig kunnen terugkeren.”
DENK staat voor een humaan asielbeleid waarbij Nederland verantwoordelijkheid neemt voor de opvang van vluchtelingen, met nadruk op menswaardige behandeling en begeleiding. Zij willen de huidige strenge asielwetten afschaffen, inzetten op eerlijke verdeling en kleinschalige opvang, en verruimen de mogelijkheden voor schrijnende gevallen. DENK maakt geen onderscheid tussen "echte" en "niet echte" asielzoekers, maar pleit juist voor ruimhartigheid en bescherming van mensenrechten.
DENK verwerpt het beperken van de rechtspositie van vluchtelingen en wil geen extra drempels opwerpen voor asielzoekers. Het beleid richt zich op het waarborgen van mensenrechten en het bieden van menswaardige opvang aan iedereen die bescherming zoekt, zonder extra selectie op "wie het echt nodig heeft". Dit standpunt adresseert het probleem van uitsluiting en benadrukt solidariteit en rechtvaardigheid.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
“DENK blijft pal staan voor een humaan asielbeleid waarin Nederland de verantwoordelijkheid neemt om vluchtelingen in ons land op te vangen. Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten:”
DENK wil de opvang van vluchtelingen eerlijk over het land verdelen en investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen. Hierbij wordt rekening gehouden met de draagkracht van de omgeving, maar niet met een extra selectie op "noodzaak" van de asielzoeker. Dit beleid is gericht op integratie en draagvlak, niet op beperking van toelating.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven. We hebben ook oog voor de draagkracht van de omgeving bij opvang. Dit doen wij door opvang zo kleinschalig mogelijk te organiseren en door het samen met de omgeving op te zetten.”
DENK wil juist méér ruimte bieden voor het toekennen van een verblijfsstatus in schrijnende gevallen, wat betekent dat zij niet pleiten voor strengere selectie, maar voor meer bescherming van kwetsbare asielzoekers.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
DENK wil internationale samenwerking om mensenhandel tegen te gaan en legale migratieroutes te creëren, met mensenrechten als harde randvoorwaarde. Dit betekent dat zij niet pleiten voor beperking van opvang tot alleen de "echt nodige" gevallen, maar voor structurele oplossingen en bescherming van rechten.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
FVD wil stoppen met het opnemen van asielzoekers in Nederland en opvang uitsluitend in de regio organiseren, omdat zij vinden dat het huidige asielbeleid te veel profiteurs aantrekt en de samenleving onder druk zet. Alleen asielzoekers die aantoonbaar in levensgevaar zijn, zouden in de regio geholpen moeten worden; Nederland zelf sluit opvanglocaties en beëindigt procedures. Het programma bevat geen ruimte voor opvang van asielzoekers in Nederland, ook niet voor degenen die het "echt nodig hebben".
FVD pleit voor een volledige asielstop in Nederland en wil dat opvang alleen nog in de regio van herkomst plaatsvindt. Dit standpunt is gebaseerd op de overtuiging dat het huidige systeem te veel proceduremigranten en profiteurs aantrekt, en dat Nederland alleen verantwoordelijkheid moet nemen voor opvang buiten de eigen grenzen. Alleen asielzoekers die aantoonbaar in gevaar zijn, kunnen in de regio hulp krijgen; Nederland zelf sluit opvanglocaties en beëindigt procedures.
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We sluiten opvanglocaties in Nederland en trekken de Spreidingswet in, zodat gemeenten niet gedwongen worden migranten op te nemen.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil de opvang in Nederland zo onaantrekkelijk mogelijk maken voor asielzoekers die niet aantoonbaar in gevaar zijn, door opvanglocaties te versoberen en het terrein niet te mogen verlaten. Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst worden direct uitgesloten van opvang, omdat zij volgens FVD niet echt in gevaar zijn.
“Zolang ze nog niet gesloten zijn, versoberen we de COA-opvanglocaties en verbieden het verlaten van het terrein aan de bewoners, zodat de aanzuigende werking voor profiteurs ophoudt te bestaan en de veiligheid van omwonenden gegarandeerd is.”
“Asielzoekers die op vakantie gaan naar hun land van herkomst zijn duidelijk niet in gevaar, hun procedure wordt onmiddellijk beëindigd.”