De SP wil de AOW-leeftijd verlagen naar 65 jaar en deze niet verder laten stijgen, zodat iedereen vanaf 65 met pensioen kan gaan. Daarnaast koppelt de partij de hoogte van de AOW aan het minimumloon, zodat gepensioneerden meer te besteden krijgen. De kern van hun visie is dat werken tot 67 jaar of langer onnodig en onrechtvaardig is, en dat mensen eerder recht moeten hebben op een goed pensioen.
De SP stelt expliciet voor om de AOW-leeftijd te verlagen naar 65 jaar, zodat mensen niet hoeven te werken tot hun 67ste of langer. Dit is een duidelijke breuk met het huidige beleid waarbij de AOW-leeftijd meegroeit met de levensverwachting. De partij vindt dat iedereen het recht moet hebben om op 65-jarige leeftijd te stoppen met werken, en dat langer doorwerken alleen een vrijwillige keuze mag zijn.
De SP koppelt de hoogte van de AOW aan het minimumloon, zodat gepensioneerden er financieel op vooruitgaan. Dit voorstel is bedoeld om de koopkracht van ouderen te versterken en armoede onder gepensioneerden te voorkomen. Het is relevant voor mensen die zich zorgen maken over hun pensioeninkomen als ze met AOW gaan.
“De AOW stijgt één-op-één mee met het minimumloon. Zo zorgen we dat gepensioneerden flink meer te besteden krijgen.”
“Uitkeringen die gekoppeld zijn aan het minimumloon, zoals WIA, Wajong, bijstand en AOW stijgen mee met de verhoging van het minimumloon. Zo krijgen gepensioneerden meer te besteden...”
De SP wil dat mensen met zware beroepen eerder kunnen stoppen met werken, namelijk na 40 jaar werken. Dit is een aanvullende maatregel voor mensen die fysiek of mentaal zwaar werk doen, zodat zij niet hoeven door te werken tot de standaard AOW-leeftijd.
“De regeling voor mensen met zware beroepen moet blijven bestaan en versterkt worden, zodat mensen kunnen stoppen na 40 jaar werken.”
FVD wil de AOW-leeftijd verlagen naar 66 jaar en deze niet verder laten stijgen, zodat mensen eerder met pensioen kunnen. Voor mensen met fysiek zware beroepen wil FVD recht op AOW na 40 jaar werken. Het programma is duidelijk: de partij keert zich tegen verdere verhoging van de AOW-leeftijd en wil juist een verlaging.
FVD vindt dat de verhoging van de AOW-leeftijd onrechtvaardig is, vooral voor mensen met zware beroepen, en wil deze terugbrengen naar 66 jaar. Dit standpunt adresseert direct de wens dat de AOW-leeftijd niet verder stijgt, maar juist daalt, zodat mensen rond hun 67ste of eerder met pensioen kunnen gaan.
“Wij willen: » AOW-leeftijd verlagen We verlagen de AOW-leeftijd naar 66 jaar en geven mensen met fysiek zware beroepen recht op AOW na 40 jaar werk.”
“Forum voor Democratie wil dit herstellen: iedereen moet recht hebben op AOW na veertig jaar zwaar werk, en de algemene AOW-leeftijd moet weer terug naar 66 jaar.”
Naast het algemene voorstel voor verlaging van de AOW-leeftijd, wil FVD dat mensen met fysiek zware beroepen na 40 jaar werken recht krijgen op AOW, ongeacht hun leeftijd. Dit is een aanvullende maatregel voor mensen die vroeg zijn begonnen met werken in zware beroepen.
JA21 spreekt zich in het verkiezingsprogramma niet expliciet uit over het bevriezen of verlagen van de AOW-leeftijd; er wordt geen concreet voorstel gedaan om de AOW-leeftijd niet verder te laten stijgen. De partij richt zich vooral op het pensioenstelsel, deeltijdpensioen en doorwerken na de AOW-leeftijd, maar zwijgt over het vastzetten van de AOW-leeftijd rond 67 jaar voor mensen die nu 36 zijn. Kiezers die zekerheid zoeken over de AOW-leeftijd vinden bij JA21 geen expliciete belofte of concrete maatregel op dit punt.
JA21 wil het voor mensen aantrekkelijker en eenvoudiger maken om na het bereiken van de AOW-leeftijd door te werken, zonder fiscale of financiële belemmeringen. Dit is echter geen standpunt over het niet verder verhogen van de AOW-leeftijd, maar gaat over flexibiliteit na het bereiken van die leeftijd.
“Doorwerken na AOW-leeftijd zonder fiscale of financiële belemmeringen mogelijk maken.”
JA21 is kritisch op de nieuwe pensioenwet en wil een solide, transparant en rechtvaardig pensioenstelsel, maar doet geen uitspraak over het bevriezen van de AOW-leeftijd. De voorstellen richten zich op pensioenopbouw, compensatie en flexibiliteit bij opname, niet op de wettelijke AOW-leeftijd.
“JA21 is altijd kritisch geweest over de Wet toekomst pensioenen en heeft bij de invoering ook tegen gestemd. Maar nu de wet er desondanks is, kijken wij vooruit. We zetten ons in om te waarborgen dat alle deelnemers krijgen waar ze recht op hebben, met solide compensatie wanneer dat nodig is en duidelijke informatie over hun pensioen.”
“Wij willen dat werknemers bij pensionering tot 10% van hun ouderdomspensioen in één keer kunnen opnemen (“bedrag ineens”).”
“Met behoud van pensioen deeltijd werken mogelijk maken.”
50PLUS wil de AOW-leeftijd de komende kabinetsperiode niet verder laten stijgen en ziet de AOW als een onaantastbaar fundament van de welvaartsstaat. Ze pleiten voor het bevriezen van de AOW-leeftijd op het huidige niveau en bieden daarnaast een mogelijkheid tot vervroegde AOW voor mensen met zware beroepen of een lang arbeidsverleden. Voor mensen die nu 36 zijn, betekent dit dat 50PLUS zich inzet tegen verdere verhoging van de AOW-leeftijd, maar geen harde garanties geeft voor de periode na het komende kabinet.
50PLUS wil dat de AOW-leeftijd in ieder geval tijdens de komende kabinetsperiode niet verder stijgt. Dit biedt op korte termijn zekerheid, maar geeft geen toezeggingen voor de langere termijn, zoals wanneer iemand van 36 met pensioen wil rond zijn 67ste. Het standpunt is vooral gericht op het behouden van de huidige situatie en het beschermen van de AOW als basisvoorziening.
“De AOW-leeftijd blijft de komende kabinetsperiode gelijk.”
Naast het bevriezen van de AOW-leeftijd voor iedereen, wil 50PLUS een extra mogelijkheid bieden voor mensen met zware beroepen of een arbeidsverleden van 40 jaar of langer om eerder met AOW te gaan. Dit is een aanvullende maatregel die niet direct relevant is voor iedereen, maar specifiek voor mensen met een zwaar werkverleden.
BIJ1 wil dat de AOW en het aanvullend pensioen hoog genoeg zijn zodat niemand noodgedwongen hoeft door te werken na de AOW-leeftijd, maar doet geen concrete uitspraken over het bevriezen of verlagen van de AOW-leeftijd zelf. Ze richten zich vooral op het verbeteren van de financiële positie van ouderen en het versoepelen van regelingen voor mensen met zware beroepen of een migratieachtergrond. Over het niet verder verhogen van de AOW-leeftijd voor toekomstige generaties, zoals mensen die nu 36 zijn, is geen expliciet standpunt te vinden.
BIJ1 vindt dat het pensioenstelsel zo moet zijn ingericht dat niemand na het bereiken van de AOW-leeftijd hoeft door te werken uit financiële nood. De partij legt de nadruk op het verhogen van de uitkeringen en het aanpakken van armoede onder ouderen, maar spreekt zich niet expliciet uit over het bevriezen van de AOW-leeftijd op 67 jaar of het stoppen van toekomstige verhogingen.
“Wij willen dat AOW en aanvullend pensioen van zo een niveau zijn dat niemand noodgedwongen hoeft door te werken na de AOW-leeftijd.”
Voor mensen met zware beroepen wil BIJ1 het makkelijker maken om eerder te stoppen met werken, door de RVU-heffing af te schaffen. Dit is vooral gericht op mensen die vóór de AOW-leeftijd willen stoppen, niet op het algemeen verlagen of bevriezen van de AOW-leeftijd.
“De Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) die in 2024 door stakingen tot stand is gekomen is een goede 1e stap, maar wij willen de RVU-heffing helemaal afschaffen. Zodat het voor werknemers mogelijk wordt om een hoger bedrag of vroegere ingangsdatum af te dwingen via de cao-tafel.”
BIJ1 wil de AOW direct verhogen met de verhoging van het minimumloon, zodat de koopkracht van ouderen behouden blijft. Dit gaat over het bedrag, niet over de leeftijd waarop AOW ingaat.
“Het minimumloon verhogen we direct naar € 19 per uur. Met een gelijke verhoging van de AOW (pensioen) en de bijstandsuitkering.”
De ChristenUnie doet in haar verkiezingsprogramma geen enkele concrete toezegging om de AOW-leeftijd te bevriezen of niet verder te laten stijgen. Het programma benoemt het belang van de AOW als pijler van het pensioenstelsel en spreekt over vereenvoudiging en fiscalisering, maar zwijgt volledig over het (niet) verhogen van de AOW-leeftijd. Er zijn geen voorstellen of garanties te vinden die zekerheid bieden aan mensen van 36 jaar dat zij met 67 jaar met pensioen kunnen gaan.
De ChristenUnie benadrukt het belang van de AOW als basis van het pensioenstelsel en wil de uitvoering vereenvoudigen. Er wordt echter niets gezegd over het bevriezen of niet verder verhogen van de AOW-leeftijd; het programma bevat geen enkele concrete toezegging of maatregel hierover. Voor mensen die willen weten of de AOW-leeftijd niet verder stijgt, biedt het programma dus geen duidelijkheid of zekerheid.
“Waar mogelijk wordt de uitvoering van de AOW vereenvoudigd, bijvoorbeeld door het adres als uitgangspunt te nemen.”
“De AOW wordt geleidelijk verder gefiscaliseerd. Ouderen met alleen AOW of met een klein aanvullend pensioen gaan erop vooruit.”
“Ons collectieve pensioenstelsel is het waard om te behouden. Mede door het stelsel van AOW als eerste pijler en aanvullend pensioen als tweede pijler, zijn ouderen in Nederland goed beschermd tegen armoede.”
NSC wil de AOW-leeftijd laten meestijgen met de levensverwachting, zoals afgesproken in het Pensioenakkoord, en is dus niet voor het bevriezen van de AOW-leeftijd rond 67 jaar. Ze benadrukken wel het belang van een koopkrachtige AOW die meegroeit met de welvaart en willen de koopkracht van gepensioneerden beter beschermen. Concrete voorstellen richten zich op het behouden van de koppeling van de AOW aan de lonen en het kritisch volgen van de pensioenwetgeving.
NSC kiest ervoor om de AOW-leeftijd geleidelijk te laten meestijgen met de levensverwachting, in lijn met het bestaande Pensioenakkoord. Dit betekent dat voor mensen die nu 36 jaar zijn, de kans groot is dat de AOW-leeftijd verder zal stijgen en niet wordt bevroren op 67 jaar. De partij ziet dit als noodzakelijk om het pensioenstelsel betaalbaar en toekomstbestendig te houden.
“We houden vast aan een AOW-leeftijd die geleidelijk meestijgt met de levensverwachting, zoals afgesproken in het Pensioenakkoord.”
Hoewel de AOW-leeftijd stijgt, wil NSC de koopkracht van de AOW beschermen door deze te koppelen aan de welvaart en het minimumloon. Dit moet ervoor zorgen dat de AOW-uitkering in de toekomst voldoende blijft meegroeien met de lonen, zodat gepensioneerden hun koopkracht behouden.
De SGP erkent dat het AOW-stelsel onder druk staat door vergrijzing en wil het stelsel toekomstbestendig en betaalbaar houden. De partij koppelt de AOW-leeftijd sterker aan de levensverwachting en wil dat de pensioenleeftijd ook kan dalen als de levensverwachting daalt, maar doet geen harde belofte om de AOW-leeftijd te bevriezen rond de 67 jaar voor jongere generaties. Concrete voorstellen richten zich op flexibiliteit in de ingangsdatum van de AOW en bescherming van de koopkracht van gepensioneerden.
De SGP wil dat de pensioenleeftijd niet alleen stijgt bij een hogere levensverwachting, maar ook kan dalen als de levensverwachting daalt. Dit biedt enige bescherming tegen een verdere stijging van de AOW-leeftijd, maar garandeert niet dat deze op 67 jaar blijft voor mensen die nu 36 zijn. De partij kiest hiermee voor een flexibele koppeling, afhankelijk van demografische ontwikkelingen.
“Na jarenlange stijging groeit de levensverwachting de laatste jaren minder snel. Op dit moment kan de pensioenleeftijd niet dalen als de levensverwachting daalt. De SGP wil dat dit wel mogelijk wordt. Ook wordt de pensioenleeftijd weer sterker gekoppeld met de levensverwachting.”
De SGP wil het mogelijk maken om de AOW-uitkering later te laten ingaan, met hogere uitkeringen in latere jaren. Dit biedt mensen de keuze om langer door te werken, maar is geen maatregel om de AOW-leeftijd te bevriezen of verlagen.
“Naast eerder stoppen met werken, moet het ook mogelijk worden om de Algemene Ouderdomswet (AOW)-uitkering later in te laten gaan, waarbij de uitkeringen in latere jaren stijgen.”
De SGP wil de koopkracht van gepensioneerden die alleen AOW ontvangen beschermen, vooral gezien de stijgende prijzen. Dit is vooral relevant voor mensen met weinig aanvullend pensioen, maar zegt niets over de hoogte van de AOW-leeftijd zelf.
“Bij sommige gepensioneerden bestaat de oudedagsvoorziening alleen uit een AOW-uitkering, eventueel aangevuld met een ‘klein pensioen’. Terwijl de prijzen stijgen, kunnen zij soms maar net de eindjes aan elkaar knopen. Hun koopkracht moet beschermd worden.”
BBB wil de AOW-leeftijd niet verder laten stijgen en pleit voor het behouden van de huidige AOW-leeftijd en -uitkering. Ze willen daarnaast onderzoeken of mensen eerder of later (deeltijd) AOW kunnen opnemen, afhankelijk van hun beroep en levensloop. Het uitgangspunt is zekerheid en koopkrachtbehoud voor toekomstige gepensioneerden.
BBB is duidelijk tegen verdere verhoging van de AOW-leeftijd en wil de huidige leeftijd en uitkeringsvoorwaarden behouden. Dit biedt zekerheid aan mensen die nu rond de 36 jaar zijn en verwachten met pensioen te gaan rond hun 67ste.
“Handen af van de AOW. De AOW-uitkeringen worden niet zwaarder belast dan nu het geval is en we handhaven de koppeling aan het wettelijk minimumloon.”
BBB wil onderzoeken of mensen vrijwillig eerder of later (deeltijd) AOW kunnen opnemen, afhankelijk van hun beroep en levensloop. Dit kan relevant zijn voor mensen die eerder willen stoppen of juist langer willen doorwerken.
“Onderzoek deeltijd AOW. Onderzoeken of mensen vanaf 2 jaar vóór en tot 5 jaar ná de standaard AOW leeftijd in (deeltijd) op vrijwillige basis kunnen instromen, afhankelijk van levensloop en beroep.”
Het CDA wil de AOW als basispensioen ongemoeid laten en benadrukt dat deze al toekomstbestendig is gemaakt, waarmee impliciet wordt aangegeven dat verdere verhoging van de AOW-leeftijd niet aan de orde is. Er worden geen concrete voorstellen gedaan om de AOW-leeftijd te verlagen of te verhogen; het CDA kiest voor stabiliteit en behoud van het huidige systeem. De partij presenteert dit als een garantie voor zekerheid op de lange termijn voor toekomstige gepensioneerden.
Het CDA stelt expliciet dat de AOW het basispensioen blijft en dat deze regeling niet verder wordt aangepast, waarmee het huidige beleid – inclusief de bestaande AOW-leeftijd – wordt gehandhaafd. Dit biedt mensen van 36 jaar de zekerheid dat de AOW-leeftijd niet verder zal stijgen, al wordt een verlaging ook niet voorgesteld. De partij ziet de AOW als reeds toekomstbestendig en kiest voor rust en stabiliteit op dit vlak.
D66 spreekt zich in haar verkiezingsprogramma niet expliciet uit over het bevriezen of juist verhogen van de AOW-leeftijd voor mensen die nu 36 jaar zijn. Het programma legt de nadruk op keuzevrijheid rond doorwerken na de AOW-leeftijd en op het aanpassen van de AOW-uitkering, maar doet geen concrete toezegging over het niet verder verhogen van de AOW-leeftijd. D66 richt zich vooral op flexibiliteit en betaalbaarheid van het pensioenstelsel, niet op het vastzetten van de AOW-leeftijd.
D66 wil mensen de mogelijkheid geven om na de AOW-leeftijd (gedeeltelijk) te blijven werken, maar zegt niets over het bevriezen van de AOW-leeftijd zelf. De partij legt de nadruk op flexibiliteit en individuele keuze, niet op het verlagen of vastzetten van de pensioenleeftijd. Dit betekent dat D66 geen harde garantie biedt dat de AOW-leeftijd niet verder stijgt voor mensen die nu 36 zijn.
“Het wordt mogelijk om, als je dat wilt, na de AOW-leeftijd (gedeeltelijk) te blijven doorwerken.”
D66 stelt voor om de AOW-uitkering netto minder snel te laten stijgen dan het minimumloon bij verhogingen, maar doet geen uitspraak over de hoogte of verdere stijging van de AOW-leeftijd. Dit voorstel gaat over de indexatie van de uitkering, niet over de leeftijd waarop men AOW ontvangt.
“Om onze plannen voor sociale zekerheid verantwoord te kunnen behalen, laten we de AOW netto minder snel stijgen dan normaal bij een verhoging van het minimumloon.”
GroenLinks-PvdA wil de AOW-uitkering verhogen en koppelen aan het minimumloon, maar doet in het verkiezingsprogramma geen concrete toezegging over het bevriezen of verlagen van de AOW-leeftijd. Het programma legt de nadruk op een goed pensioen en bestaanszekerheid voor ouderen, maar noemt niet expliciet dat de AOW-leeftijd niet verder zal stijgen voor mensen die nu 36 jaar zijn. De kern van hun visie is het versterken van het sociale vangnet en het verhogen van inkomenszekerheid voor ouderen.
GroenLinks-PvdA wil dat ouderen financieel beter uitkomen door de AOW-uitkering te verhogen en deze te koppelen aan het minimumloon. Dit moet bijdragen aan een onbezorgde oude dag, maar het programma zegt niets over het bevriezen van de AOW-leeftijd.
De Partij voor de Dieren wil de AOW eerlijker maken door mensen met zware beroepen vanaf 65 jaar AOW te geven en meer keuzevrijheid te bieden in wanneer mensen met pensioen gaan. Er wordt niet expliciet beloofd dat de standaard AOW-leeftijd niet verder stijgt, maar de partij zet in op flexibiliteit en verhoging van de AOW-uitkering. De kern van hun visie is dat mensen eerder of flexibel met pensioen moeten kunnen gaan, vooral bij zware beroepen, en dat de AOW-uitkering omhoog moet.
De PvdD wil dat mensen meer regie krijgen over hun pensioenmoment, met speciale aandacht voor zware beroepen en de mogelijkheid om eerder of in deeltijd met pensioen te gaan. Dit biedt ruimte voor individuele keuzes, maar garandeert niet dat de standaard AOW-leeftijd niet verder stijgt voor iedereen.
“Wie in een zwaar beroep heeft gewerkt, krijgt vanaf 65 jaar AOW. Er komt meer keuzevrijheid: wie eerder wil stoppen met werken, kan kiezen voor een evenredig aangepaste AOW-uitkering, mensen kunnen kiezen voor een flexibele pensioenleeftijd of een deeltijdpensioen.”
De partij wil de AOW-uitkering verhogen, vooral om mensen met een klein of geen aanvullend pensioen een beter pensioen te bieden. Dit verbetert de koopkracht van toekomstige AOW’ers, maar zegt niets over het bevriezen of verlagen van de AOW-leeftijd.
“De AOW-uitkering gaat omhoog. Dit zorgt voor een beter pensioen, vooral voor mensen met een klein of geen aanvullend pensioen.”
De VVD wil de AOW-leeftijd laten meestijgen met de levensverwachting, waardoor het waarschijnlijk is dat de AOW-leeftijd in de toekomst verder zal stijgen. Uitzonderingen worden alleen gemaakt voor mensen met zware beroepen, waarvoor een aparte vroegpensioenregeling blijft bestaan. De partij kiest hiermee expliciet niet voor het bevriezen van de AOW-leeftijd rond de 67 jaar voor mensen die nu 36 zijn.
De VVD vindt dat de pensioenleeftijd, en dus ook de AOW-leeftijd, moet blijven stijgen als de levensverwachting toeneemt. Dit wordt gemotiveerd door de noodzaak om het pensioenstelsel op lange termijn betaalbaar te houden en voldoende mensen op de arbeidsmarkt te houden. Voor mensen met zware beroepen blijft er een aparte regeling voor vervroegd pensioen, maar voor de grote meerderheid betekent dit dat de AOW-leeftijd verder zal stijgen.
“We vinden daarom dat bij een stijgende levensverwachting, de pensioenleeftijd mee moet stijgen. We hebben oog voor de kwetsbare groepen en zware beroepen, waar een regeling voor blijft bestaan.”
“De VVD staat pal voor een stabiel pensioenstelsel dat zekerheid biedt voor ouderen en perspectief voor jongeren. En dat ook op lange termijn betaalbaar is door mee te stijgen met de levensverwachting.”
Volt doet geen concrete toezegging over het niet verder verhogen van de AOW-leeftijd. In plaats daarvan richt Volt zich op het introduceren van een basispensioen naast de AOW en het toekomstbestendig maken van het pensioenstelsel, zonder uitspraken over het bevriezen of verlagen van de AOW-leeftijd. De partij legt de nadruk op aanvullende inkomenszekerheid en monitoring van het nieuwe pensioenstelsel.
Volt stelt voor om een basispensioen voor alle werkenden in te voeren, aanvullend op de bestaande AOW. Dit voorstel is bedoeld om inkomenszekerheid te vergroten, maar zegt niets over het niet verder verhogen van de AOW-leeftijd. Het adresseren van de AOW-leeftijd zelf blijft buiten beschouwing; de focus ligt op extra pensioenopbouw.
“We introduceren een basispensioen voor alle werkenden naast de AOW, met een minimale premieafdracht.”
Volt wil het nieuwe pensioenstelsel (Wet toekomst pensioenen) regelmatig monitoren en waar nodig verbeteren. Dit standpunt gaat over de kwaliteit en houdbaarheid van het pensioenstelsel, maar bevat geen toezegging over de AOW-leeftijd. De partij wil vooral zekerstellen dat het stelsel toekomstbestendig is.
“Door de wet de komende jaren regelmatig te monitoren en verbeteringen en vereenvoudigingen aan te dragen, willen we er zeker van zijn dat de doelstellingen van die wet ook daadwerkelijk worden behaald.”
BVNL doet in haar verkiezingsprogramma geen enkele concrete toezegging over het bevriezen of verlagen van de AOW-leeftijd. Het programma bevat geen standpunt of voorstel dat garandeert dat de AOW-leeftijd niet verder stijgt voor mensen die nu 36 jaar zijn en rond hun 67ste met pensioen willen gaan. Wel wordt aandacht besteed aan pensioenen, maar de AOW-leeftijd wordt niet expliciet genoemd of beschermd.
Het enige expliciete AOW-leeftijd-gerelateerde punt betreft uitsluitend militairen, niet de algemene bevolking. Dit is een zeer specifieke doelgroep en geen algemeen standpunt voor alle Nederlanders.
“Het pensioengat voor militairen ten gevolge van de verhoging van de AOW-leeftijd wordt op een fatsoenlijke manier opgelost.”
DENK doet in haar verkiezingsprogramma geen enkele concrete uitspraak over het bevriezen of verlagen van de AOW-leeftijd. Het programma bevat uitsluitend een voorstel om het AOW-gat voor Surinaamse ouderen te repareren, maar zegt niets over de algemene AOW-leeftijd voor mensen die nu 36 jaar zijn. Er zijn geen standpunten of beleidsvoorstellen gevonden die direct relevant zijn voor het niet verder laten stijgen van de AOW-leeftijd.
DENK benoemt alleen het specifieke probleem van het AOW-gat voor Surinaamse ouderen en stelt voor dit te repareren. Dit is een maatregel gericht op een specifieke groep en zegt niets over de algemene pensioenleeftijd of het bevriezen daarvan voor toekomstige generaties.
“Het AOW-gat voor Surinaamse ouderen wordt gerepareerd. Surinaams Nederlandse ouderen die onterecht zijn benadeeld in hun AOW opbouw, krijgen volledige compensatie. Ongelijkheid in ouderdomsvoorziening is onaanvaardbaar.”
De PVV wil de AOW-leeftijd verlagen naar 65 jaar en dus niet verder laten stijgen. Dit betekent dat als je nu 36 bent, de partij belooft dat je eerder met pensioen kunt dan de huidige AOW-leeftijd van 67 jaar. De PVV ziet dit als een manier om ouderen te waarderen en de koopkracht van Nederlanders te verbeteren.
De PVV stelt expliciet voor om de AOW-leeftijd te verlagen naar 65 jaar, waarmee ze zich duidelijk uitspreken tegen verdere verhoging van de pensioenleeftijd. Dit is bedoeld om ouderen eerder van hun pensioen te laten genieten en financiële zekerheid te bieden, juist voor mensen die nu nog ver van hun pensioen afstaan.
“We verlagen de AOW-leeftijd naar 65 jaar.”