BVNL wil immigratie in Nederland zeer sterk beperken en pleit voor een onmiddellijke asielstop, het opzeggen van internationale verdragen en het sluiten van aanmeldcentra. De partij ziet immigratie als een bedreiging voor de Nederlandse leefbaarheid, cultuur en voorzieningen, en stelt harde eisen aan integratie en terugkeer. BVNL wil dat opvang van vluchtelingen in de eigen regio plaatsvindt en dat immigranten zich volledig aanpassen aan de Nederlandse samenleving.
BVNL wil de instroom van asielzoekers en kansarme migranten volledig stoppen door een asielstop en het opzeggen van internationale verdragen zoals het vluchtelingenverdrag van 1951. De partij vindt dat Nederland het absorptievermogen heeft bereikt en dat opvang in de eigen regio moet plaatsvinden.
“Per direct een asielstop invoeren.”
“We zeggen het vluchtelingenverdrag uit 1951 op. Dit was immers voor een ander soort vluchteling en andere aantallen bedoeld.”
“BVNL wil een asielstop. Het absorptievermogen is bereikt en Nederland kan de eindeloze toestroom van asielzoekers niet meer aan.”
“Om de afbraak van Nederland te stoppen moeten we onmiddellijk stoppen met het toelaten van asielzoekers en kansarme migranten...”
BVNL wil de aanmeldcentra in Ter Apel en Budel sluiten en het grenstoezicht intensiveren, in samenwerking met buurlanden. Dit moet de instroom van asielzoekers via andere EU-landen onmogelijk maken.
BVNL stelt strenge voorwaarden aan immigranten: tijdelijke verblijfsvergunningen, sobere opvang, en financiële stimulans voor remigratie. Gemeenten die illegalen ondersteunen worden beboet, en opvangvoorzieningen voor afgewezen asielzoekers worden opgeheven.
“Eventuele immigranten krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning van 1 jaar, daarna niet automatisch een permanente.”
“Eventuele opvang is sober. Dit bespaart geld en heeft een afschrikkende werking voor gelukszoekers/economische migranten.”
“We zetten actief in op remigratie door terugkeer financieel te stimuleren. Iedereen die voor altijd afstand doet van zijn of haar Nederlands paspoort en permanent vertrekt uit Nederland, krijgt een vergoeding van €25.000,-.”
“Voor afgewezen asielzoekers of illegale migranten is in Nederland geen plaats. Gemeenten of andere instanties die illegalen ondersteunen zullen worden beboet. De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (voormalig ‘bed, bad, brood’) heffen we op.”
BVNL eist volledige aanpassing van immigranten aan de Nederlandse taal en samenleving. Wie niet integreert, de taal niet leert of niet werkt, verliest rechten op uitkeringen of verblijf.
“Immigranten die al in Nederland zijn passen zich aan. Dat betekent dat zij de Nederlandse taal leren en bijdragen aan de samenleving. Iedereen die kan werken, werkt. De Nederlandse taal leren is een vereiste voor een woning of een uitkering.”
“Nieuwkomers hebben pas na 10 jaar arbeidsverleden recht op een bijstandsuitkering.”
“Geen Nederlands willen leren spreken betekent geen bijstandsuitkering. Voor sociale voorzieningen wordt een minimaal niveau van beheersing van de Nederlandse taal vereist.”
“Immigranten die zich blijvend willen vestigen in Nederland, en kunnen werken maar dit weigeren, en die niet financieel redzaam zijn, worden Nederland uitgezet en verliezen elk zicht op het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.”
BVNL vindt dat opvang van vluchtelingen niet in Nederland, maar in de eigen regio moet plaatsvinden. Dit wordt gezien als goedkoper en beter voor de leefbaarheid in Nederland.
FVD wil immigratie naar Nederland vrijwel volledig stoppen en bestaande migranten actief aanmoedigen tot remigratie. Ze pleiten voor een asielstop, een naturalisatiestop van tien jaar, het opzeggen van internationale verdragen, en een streng GreenCard-systeem voor tijdelijke arbeidsmigranten. De partij ziet migratie vooral als een bedreiging voor cultuur, welvaart en veiligheid, en wil Nederland weer volledige controle over de grenzen geven.
FVD wil per direct stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers en opvang uitsluitend in de regio organiseren. Ze zien asielmigratie als een grote druk op de verzorgingsstaat, veiligheid en cultuur, en willen daarom het COA ontmantelen en asielprocedures alleen buiten Nederland toestaan.
“We stoppen volledig met asielopvang in Nederland, investeren in opvang in de regio en stellen illegaal verblijf in Nederland strafbaar.”
“We stoppen met het opnemen van nieuwe asielzoekers, breken lopende procedures af en ontmantelen het COA, zodat opvang in de regio de norm wordt.”
“We laten nieuwe asielaanvragen uitsluitend via Nederlandse consulaten in conflictregio’s indienen, zodat ons land niet langer overspoeld wordt door proceduremigranten.”
FVD wil tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten verstrekken (behalve aan huwelijkspartners en kinderen van Nederlanders) en de permanente verblijfsvergunning afschaffen. Alleen tijdelijke verblijfsvergunningen blijven mogelijk, waarbij migranten elke vijf jaar hun nut voor Nederland moeten aantonen.
“We voeren een tienjarige stop op naturalisaties in”
“Naturalisatiestop van 10 jaar. We verstrekken tien jaar lang geen nieuwe Nederlandse paspoorten, behalve aan huwelijkspartners en kinderen geboren uit Nederlandse ouders, zodat nationaliteit weer waarde krijgt.”
“We schaffen de permanente verblijfsvergunning af. Mensen die een tijdelijke verblijfsvergunning verkrijgen moeten iedere vijf jaar hun nut en noodzaak voor de Nederlandse samenleving bewijzen (vergelijkbaar met het Amerikaanse GreenCard systeem), zodat we hier alleen migranten krijgen die iets komen brengen en niet alleen iets komen halen.”
FVD wil niet alleen de instroom stoppen, maar ook de bestaande migrantenpopulatie verkleinen door remigratie actief te stimuleren. Ze bieden financiële beurzen en begeleiding aan migranten en hun nakomelingen om terugkeer naar het land van herkomst aantrekkelijk te maken.
“We bieden migranten en hun kinderen en kleinkinderen remigratiebeurzen en begeleiding door coaches aan, zodat terugkeer naar hun landen van herkomst haalbaar en aantrekkelijk wordt.”
“Met een remigratiebeurs maken we de terugkeer financieel aantrekkelijk, en met remigratiecoaches zorgen we voor begeleiding bij het vinden van werk, huisvesting en voorzieningen in het thuisland.”
FVD wil Nederland uit internationale verdragen als Schengen en het VN-vluchtelingenverdrag halen om volledige zeggenschap over de grenzen te herwinnen. Ze willen flexibele grenscontroles en biometrische registratie om illegale terugkeer te voorkomen.
“We zeggen het VN-vluchtelingenverdrag, Schengen, het Marrakechpact en het EVRM op en streven naar een NEXIT, zodat Nederland volledig zelf kan bepalen wie ons land binnenkomt en wie niet.”
“We voeren flexibele grenscontroles in met moderne technologie en automatische controle op biometrische gegevens, zodat Nederlanders vrij kunnen reizen maar buitenlanders effectief gecontroleerd worden.”
“We slaan biometrische kenmerken van remigranten op, zodat zij na terugkeer niet opnieuw naar Nederland kunnen komen.”
FVD wil alleen nog tijdelijke arbeidsmigratie toestaan via een streng gereguleerd GreenCard-model, uitsluitend voor economisch waardevolle en cultureel compatibele migranten. Permanente vestiging of naturalisatie is uitgesloten.
“We introduceren een streng gereguleerd GreenCard-model voor tijdelijke werkvergunningen, zodat alleen economisch waardevolle migranten - die cultureel compatibel zijn - tijdelijk kunnen bijdragen zonder uitzicht op naturalisatie.”
“Met een naturalisatiestop van tien jaar en een GreenCard-systeem voor tijdelijke, waardevolle arbeidsmigranten.”
FVD wil dat immigranten pas na tien jaar arbeid aanspraak kunnen maken op toeslagen en uitkeringen, en voert een hoge belasting in op geld dat migranten naar het buitenland sturen.
“We laten immigranten pas aanspraak maken op toeslagen en uitkeringen na tien jaar arbeid in Nederland, zodat Nederland niet meer aantrekkelijk is voor gelukszoekers.”
“We voeren een heffing tot 40% in op geld dat migranten naar hun herkomstlanden overmaken (€18 miljard in 2024), zodat Nederlands geld niet naar het buitenland vloeit.”
NSC pleit voor een streng, realistisch en selectief migratiebeleid dat alle vormen van migratie (arbeids-, kennis-, studie- en asielmigratie) fors wil beperken. De partij wil onder meer een werkgeversheffing op arbeidsmigranten, versobering van expatregelingen, minder studiemigratie, opvang van asielzoekers in de regio en een wettelijk maximum migratiesaldo. NSC ziet migratie als een belangrijke oorzaak van druk op woningmarkt, zorg en sociale samenhang, en wil daarom structureel minder instroom.
NSC wil arbeidsmigratie fors beperken door strengere eisen aan werkgevers, een werkgeversheffing en het beëindigen van het verdienmodel van goedkope arbeid. Dit moet misstanden tegengaan en de afhankelijkheid van laagbetaalde arbeid verminderen.
“Aanpak arbeidsmigratie door misstanden en uitbuiting tegen te gaan. Afscheid nemen van het verdienmodel laagbetaalde arbeid door een werkgeversheffing.”
“We voeren naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in op de inzet van arbeidsmigranten.”
“Nederland is verslaafd aan laagbetaalde arbeid. Het moet minder aantrekkelijk worden voor bedrijven om op grote schaal goedkope arbeidsmigranten hierheen te halen, die vaak onder slechte omstandigheden wonen en werken.”
NSC vindt dat de voordelen voor kennismigranten zijn doorgeschoten en wil deze beperken door fiscale regelingen te versoberen en toelatingseisen aan te scherpen. Alleen specialisten met unieke kennis mogen nog komen.
“Verdere versobering van de voordelen voor kennismigranten. Bedrijven moeten zelf kennismigranten eerlijk belonen en hun komst moet de innovatie in Nederland stimuleren.”
“De instroom van kennismigranten (expats) voor bedrijven wordt beperkt tot specialisten die kennis en expertise hebben die onvoldoende in Nederland aanwezig is. We versoberen de regelingen die kennismigranten fiscaal bevoordelen en de woningmarkt verstoren.”
NSC wil de instroom van buitenlandse studenten beperken, het aantal Engelstalige opleidingen terugdringen en voorrang geven aan Nederlandse studenten. Buitenlandse studenten moeten de Nederlandse taal leren en van toegevoegde waarde zijn.
NSC wil asielmigratie beperken door strenge, uitvoerbare maatregelen, opvang in de regio en het moderniseren van het asielstelsel. Er komt een tweestatusstelsel en opvang buiten de EU wordt nagestreefd.
“Minder asielmigratie. Door strenge en realistische maatregelen met opvang in de regio.”
“Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt.”
“We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld.”
NSC wil een wettelijk maximum stellen aan het migratiesaldo (maximaal 50.000 per jaar) en verplicht de regering tot bijsturen als dit wordt overschreden. Jaarlijks wordt gerapporteerd aan de Kamer.
“Om te komen tot een bevolking van 19 tot 20 miljoen per 2050 zetten we in op een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 mensen per jaar.”
“Er komt een Wet verantwoorde migratie die de regering verplicht om aanvullende maatregelen te nemen om de toestroom te verminderen, zodra het maximale migratiesaldo in zicht komt.”
NSC steunt Europese samenwerking om migratie te reguleren, wil asielprocedures buiten de EU mogelijk maken en overweegt een opt-out als EU-regels niet streng genoeg zijn.
“We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie.”
“Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.”
De PVV is radicaal voor het volledig sluiten van de grenzen voor asielzoekers en het stoppen van immigratie uit islamitische landen, en positioneert zich daarmee als de partij die het hardst tegen migratie is. Ze willen een totale asielstop, het sluiten van azc’s, het opzeggen van internationale verdragen die migratie mogelijk maken, en het inzetten van het leger voor grensbewaking. De partij koppelt migratie direct aan problemen als criminaliteit, overlast, druk op de verzorgingsstaat en verlies van nationale identiteit.
De PVV wil per direct een volledige asielstop en het sluiten van alle asielzoekerscentra. Ze stellen dat Nederland overvol is en dat de instroom van asielzoekers leidt tot overlast, criminaliteit en onleefbare situaties voor Nederlanders. Dit standpunt wordt gepresenteerd als een noodzakelijke maatregel om de Nederlandse samenleving en identiteit te beschermen.
“Wij sluiten de grenzen. Wij sluiten azc’s. Wij voeren een totale asielstop in.”
“Totale asielstop: alle asielzoekers worden aan de grens geweigerd (artikel 72 VWEU)”
“Nederland gaat op slot voor asielzoekers – om te beginnen voor de komende vier jaar.”
“Wij voeren onmiddellijk een azc-stop in, gaan azc’s sluiten, asielzoekers aan de grens terugsturen, criminele vreemdelingen uitzetten – en Nederland terugveroveren.”
De PVV koppelt immigratie expliciet aan islamisering en ziet de islam als een existentiële bedreiging voor de Nederlandse samenleving. Daarom willen ze immigratie uit islamitische landen volledig stoppen.
De PVV wil alle internationale verdragen die asiel en immigratie mogelijk maken opzeggen, en via het EU-vetorecht afdwingen dat Nederland een opt-out krijgt op het gebied van asiel en immigratie. Ze zien Europese en internationale regelgeving als een belemmering voor hun migratiebeleid.
“Opzeggen VN-Vluchtelingenverdrag, Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, Europees Verdrag inzake Nationaliteit en andere verdragen die ons dwarsbomen”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV wil dat vreemdelingen en statushouders die veroordeeld zijn voor een misdrijf direct worden uitgezet en hun verblijfsstatus verliezen. Dit wordt gepresenteerd als een maatregel om de veiligheid te vergroten en misbruik van de gastvrijheid van Nederland te voorkomen.
“Vreemdelingen (waaronder statushouders) worden na veroordeling voor één misdrijf – na het uitzitten van de straf en intrekking van de verblijfsstatus – direct uitgezet”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De PVV wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen en dat zij bij fraude of misbruik direct hun verblijfsstatus verliezen. Dit wordt gekoppeld aan het beschermen van de positie van Nederlanders op de woningmarkt en het tegengaan van misbruik.
De PVV wil een uitzondering op de EU-regels om volwassen mannelijke Oekraïense vluchtelingen terug te sturen naar hun land, omdat zij daar volgens de partij nodig zijn.
De VVD wil de migratie naar Nederland fors beperken, met een fundamentele hervorming van het asielbeleid als speerpunt: asiel kan niet langer in Nederland worden aangevraagd, alleen via hervestiging. Arbeids- en kennismigratie worden selectiever gemaakt, integratie-eisen worden aangescherpt, en er komt een harde aanpak van fraude en misbruik. De partij stelt de belangen van Nederland en haar inwoners centraal, met nadruk op grip op instroom, bescherming van voorzieningen en het behoud van Nederlandse waarden.
De VVD wil het huidige asielsysteem radicaal veranderen: asielaanvragen in Nederland worden onmogelijk, alleen hervestiging op basis van draagkracht is toegestaan. Dit moet de instroom beperken en de druk op voorzieningen verlagen.
“De VVD wil dit systeem fundamenteel veranderen: vluchtelingen kunnen alleen nog via hervestiging naar Nederland komen. Dit betekent dat er niet meer in Nederland asiel kan worden aangevraagd. Het jaarlijks aantal hergevestigde vluchtelingen wordt gebaseerd op draagkracht, en kan dus ook nul zijn.”
“Daarom willen we dat er een stelselwijziging komt waarbij vluchtelingen alleen nog maar naar Nederland komen via hervestiging.”
De VVD wil een streng, effectief asielbeleid, waarbij ongecontroleerde instroom wordt voorkomen, terugkeer van afgewezen asielzoekers wordt geïntensiveerd, en Nederland in Europa pleit voor strengere regels en opt-out mogelijkheden.
“Wij staan voor een selectief migratiebeleid dat onze soevereiniteit herstelt en onze vrijheid, rechtsstaat en voorzieningen beschermt. We maken scherpe keuzes: ruimte voor echte vluchtelingen, tijdelijke bescherming en actieve selectie van mensen die bijdragen aan onze economie en samenleving. Passieve of ongecontroleerde instroom is onaanvaardbaar.”
“Een streng asielbeleid begint en eindigt niet aan de Nederlandse landsgrenzen, maar aan de Europese buitengrenzen. Daarom willen wij dat onze stelselwijziging niet alleen nationaal, maar ook Europees beleid wordt.”
“Mocht Nederland in Europa onvoldoende steun vinden voor de voorgestelde stelselwijziging en mochten lidstaten blijven weigeren om de Europese asielregels na te leven, dan willen wij bij een volgende Europese verdragswijziging een opt-out op asiel.”
Arbeids- en kennismigratie blijven belangrijk, maar de VVD wil strenger selecteren op wie mag komen, excessen aanpakken en fraude tegengaan. Migratie mag niet leiden tot te snelle bevolkingsgroei of druk op voorzieningen.
“Arbeidsmigratie is essentieel om de hoogwaardige Nederlandse economie in stand te houden en levert ons veel welvaart en groei op... Daarom willen wij dat er strengere maatregelen worden genomen om juist die arbeidsmigranten naar Nederland te halen die echt nodig zijn.”
“Bij te snelle bevolkingsgroei gaat onze brede welvaart juist achteruit. Daarom wil de VVD dat er, in lijn met de aanbevelingen van de Staatscommissie demografische ontwikkelingen, op alle vormen van migratie maatregelen worden genomen, zodat de bevolkingsgroei als gevolg van migratie beperkt blijft.”
“Ook bij gezinshereniging en andere vormen van migratie komt nog te vaak fraude voor, waardoor mensen die hier niet horen toch in Nederland terechtkomen.”
De VVD stelt dat integratie vooral via werk moet verlopen. Nieuwkomers en statushouders moeten direct aan het werk, hogere taaleisen worden gesteld, en er is geen plaats voor mensen die zich niet willen aanpassen aan Nederlandse waarden.
“De VVD wil dat elke nieuwkomer direct bij het krijgen van huisvesting een leerwerkplek of startbaan krijgt aangeboden en we verhogen de taaleis voor naturalisatie naar het basisniveau voor de werkvloer.”
“Integreren doe je het beste op de werkvloer. Werk is het allerbelangrijkste instrument om integratie voor elkaar te krijgen en te voorkomen dat mensen afglijden in de criminaliteit of het fundamentalisme.”
De VVD wil dat statushouders niet langer worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen; er komt een verbod op voorrang en statushouders krijgen sobere flexwoningen.
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in. Voor statushouders worden sobere flexwoningen gebouwd om azc’s te ontlasten.”
De VVD wil meer middelen inzetten om fraude en misbruik van verblijfsrecht, zoals schijnerkenningen, aan te pakken en verblijfsvergunningen sneller in te trekken.
“Door schijnerkenningen van kinderen krijgen migranten verblijfsrecht in Nederland zonder dat ze vaak op maar enige manier zorgdragen voor het betreffende kind. Wat de VVD betreft is dit een verkapte vorm van mensenhandel die aan banden gelegd moet worden.”
“Daarnaast willen wij dat erkenning van buitenlandse kinderen voortaan alleen nog bij een aantal gemeenten plaats kan vinden.”
“Meer capaciteit voor intrekken verblijfsvergunningen: Door de hoge instroom van migranten is de aandacht de laatste jaren vooral gegaan naar het toekennen of afwijzen van asielvergunningen. Dit blijft belangrijk, maar tegelijkertijd vinden we dat er extra middelen moeten komen om ook fraude en misbruik van andere vormen van verblijfsrecht aan te pakken.”
D66 ziet migratie als een onmisbaar, maar te reguleren onderdeel van de samenleving: arbeidsmigratie is welkom als het gericht is op vakkrachten en kenniswerkers, maar kwetsbare, laagbetaalde migratie moet worden beperkt. Op het gebied van asiel en vluchtelingen pleit D66 voor een humaan, Europees systeem met snellere procedures, eerlijke verdeling en bescherming van mensenrechten, maar ook voor modernisering van internationale verdragen. De partij wil uitbuiting tegengaan, integratie vanaf dag één mogelijk maken en de regie bij de overheid leggen.
D66 wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren waar het echt nodig is en de nadruk leggen op vakkrachten en kenniswerkers. Kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie wordt ontmoedigd vanwege de druk op voorzieningen en risico op uitbuiting. De overheid krijgt meer regie en werkgevers worden strenger gecontroleerd.
“De overheid krijgt de regie: minder kwetsbare, laagbetaalde arbeidsmigratie, meer gerichte arbeidsmigratie voor de sectoren waar we mensen écht nodig hebben.”
“We kiezen voor vakkrachten en kenniswerkers die ons vooruit helpen naar een groene en leefbare toekomst, bij bedrijven en sectoren waar innovatie en eerlijk werkgeverschap vooropstaan.”
“We stellen strenge voorwaarden aan werkgevers als die arbeidsmigranten inzetten. Als zij niet zorgen voor fatsoenlijke huisvesting en arbeidsvoorwaarden kunnen ze hun vergunning kwijtraken.”
D66 erkent het belang van arbeidsmigratie om personeelstekorten in cruciale sectoren, zoals zorg en techniek, op te vangen. Arbeidsmigratie moet echter gericht, menselijk en slim zijn, met oog voor innovatie en het aantrekkelijker maken van werk voor Nederlanders.
“Daarom zet D66 ook in op arbeidsmigratie: gericht, menselijk en slim. Zo houden we onze samenleving draaiend, blijven onze voorzieningen toegankelijk en onze economie sterk.”
“Op steeds meer plekken piept en kraakt het door een groeiend personeelstekort... D66 wil dit aanpakken. We investeren in innovatie en maken het aantrekkelijker om (meer) te werken. Maar dat alleen is niet genoeg.”
D66 wil uitbuiting van arbeidsmigranten tegengaan en hun positie verbeteren, onder andere door betere huisvesting, handhaving en registratie. De aanbevelingen van de commissie-Roemer vormen de basis.
“Te vaak werken arbeidsmigranten in slechte omstandigheden en wonen ze onder mensonterende omstandigheden. Dit is Nederland onwaardig. D66 wil dat arbeidsmigranten hier veilig en eerlijk kunnen werken en wonen.”
“De aanbevelingen van de commissie-Roemer zijn de basis, maar ook daarbovenop zet D66 fors in op verbetering van de kwetsbare positie van arbeidsmigranten.”
D66 pleit voor een humaan, werkend asielsysteem met snellere en zorgvuldige procedures, eerlijke verdeling binnen Europa en opvang met een menselijke maat. De partij wil de opvangcrisis beëindigen en investeert in stabiele financiering van opvangorganisaties.
“D66 wil snellere en zorgvuldige procedures. Door procedures te vereenvoudigen, krijgen mensen sneller duidelijkheid over hun toekomst.”
“We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land. De Spreidingswet blijft.”
“Het pact biedt regie op migratie en versterkt samenwerking tussen lidstaten. Daarbij pleiten we voor een eerlijke verdeling tussen de verschillende lidstaten.”
D66 vindt het huidige systeem van internationale bescherming verouderd en wil het Vluchtelingenverdrag moderniseren. Asielaanvragen moeten buiten Europa kunnen worden ingediend, en Nederland verhoogt het hervestigingsquotum via de UNHCR.
“D66 is dan ook voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.”
“We verhogen het Nederlandse hervestigingsquotum stapsgewijs, te beginnen naar vijfduizend mensen per jaar.”
D66 wil dat nieuwkomers direct kunnen meedoen aan de samenleving, met verplichte taallessen, toegang tot werk en onderwijs vanaf dag één, en specifieke aandacht voor kwetsbare groepen.
“We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren, mogen werken en de kans krijgen om een opleiding te volgen die aansluit bij de ervaring die mensen eerder hebben opgedaan.”
50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid met duidelijke beperkingen op asiel, arbeids- en studiemigratie, waarbij opvang in de regio en het versterken van Europese buitengrenzen centraal staan. De partij wil de instroom beperken, werkgevers en onderwijsinstellingen meer verantwoordelijk maken, en uitzonderingen toestaan voor arbeidsmigratie in de zorg. Concrete voorstellen zijn onder meer het aanpassen van het Vluchtelingenverdrag, het intrekken van de spreidingswet, en het afkopen van AOW-rechten bij vertrek.
50PLUS wil de instroom van migranten fors beperken door onderscheid te maken tussen verschillende vormen van migratie, opvang in de regio te stimuleren, en de verantwoordelijkheid voor arbeids- en studiemigratie deels bij werkgevers en onderwijsinstellingen te leggen. Het doel is om overbelasting van systemen te voorkomen en de instroom tot een afgesproken maximum te beperken.
“50PLUS kiest voor een streng migratiebeleid dat onderscheid maakt tussen vormen van migratie en voorkomt dat systemen overbelast raken.”
“We willen een gemeenschappelijk Europees asielbeleid waarbij de buitengrenzen worden versterkt en opvang in de regio de regel wordt.”
“Het beperken van de instroom tot een afgesproken maximum.”
“Bij arbeidsmigratie dient de verantwoordelijkheid mede bij de werkgevers gelegd te worden. Bij studiemigratie zijn de universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk. Dat zal leiden tot een gezonde beperking van het aantal arbeids- en studiemigranten.”
50PLUS wil het Vluchtelingenverdrag aanpassen en economische vluchtelingen of mensen uit veilige landen uitsluiten van asiel. Hiermee wil de partij het asielbeleid strenger maken en de instroom van kansarme asielzoekers beperken.
De partij wil de spreidingswet intrekken, opvang na afwijzing beëindigen, en snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, met nadruk op waardigheid. Overlastgevende asielzoekers verliezen hun recht op asiel en worden apart opgevangen.
“Intrekken van de spreidingswet.”
“Geen recht op opvang na definitieve afwijzing.”
“Mensen die geen recht op asiel hebben, worden teruggestuurd, met respect voor hun waardigheid.”
“Overlastgevende asielzoekers met criminele activiteiten gaan naar aparte opvanglocaties en verspelen hun recht op asiel.”
Hoewel het beleid streng is, erkent 50PLUS het groeiende personeelstekort in de zorg en wil daarom gerichte arbeidsmigratie voor deze sector toestaan als uitzondering.
“Gerichte arbeidsmigratie voor de zorg. Het personeelstekort in de zorg groeit naar 240.000 mensen in 2030. Zonder actie krijgen ouderen straks geen zorg meer. 50PLUS erkent dat dit vraagt om een uitzondering op ons strenge migratiebeleid.”
50PLUS wil dat arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland verblijven, hun opgebouwde AOW-rechten afkopen bij vertrek, om administratieve lasten en kosten voor de overheid te beperken.
“Arbeidsmigranten en studenten die tijdelijk in Nederland wonen, bouwen tijdens hun verblijf hier AOW-rechten op. 50PLUS wil dat deze AOW-rechten worden afgekocht bij vertrek uit Nederland.”
De SGP pleit voor een streng en restrictief migratiebeleid, waarbij de instroom van migranten fors wordt beperkt en asiel in principe tijdelijk is. De partij wil harde bovengrenzen aan migratie, strengere selectie op culturele en religieuze achtergrond, en een duidelijke prioriteit voor integratie op basis van christelijke waarden. De SGP ziet migratie vooral als een bedreiging voor sociale samenhang, woningmarkt en draagkracht van de samenleving, en stelt concrete quota, selectiecriteria en terugkeermaatregelen voor.
De SGP wil een harde bovengrens aan het aantal migranten en een sturend richtgetal voor het migratiesaldo, inclusief quota voor alle migratiesoorten. Dit moet de overheid dwingen om daadwerkelijk grip te krijgen op migratie en de draagkracht van de samenleving te bewaken.
“De SGP wil een sturend richtgetal met een duidelijk bovengrens voor het migratiesaldo inclusief bandbreedtes voor alle migratiesoorten met bijbehorend langjarig, integraal migratiebeleid waarbij alle domeinen van de samenleving in ogenschouw worden genomen.”
“Wettelijk wordt vastgelegd dat bij overschrijding van de vooraf vastgestelde bandbreedtes altijd gerichte beleidsmaatregelen volgen om de instroom verder te beperken.”
Asiel wordt door de SGP als tijdelijk gezien, waarbij cultuur en religie een grotere rol spelen bij toelating. De partij wil voorkomen dat culturele verschillen tot desintegratie leiden en stelt dat nieuwkomers het christelijke fundament van Nederland moeten respecteren.
De SGP stelt hoge eisen aan integratie, waaronder een hogere taaleis, kennis van Nederlandse geschiedenis en symbolen, en expliciete afstand van antisemitisme. Niet voldoen aan deze eisen leidt tot boetes of uitzetting.
“Bij inburgering staat de eigen verantwoordelijkheid voorop, ook financieel. Zij die niet aan de inburgeringsplicht willen voldoen, worden beboet, en als dat kan uitgezet.”
“De termijn voor naturalisatie wordt verlengd naar tien jaar en de taaleis gaat omhoog naar B1-niveau.”
“De SGP wil de integratietoets verbreden met vragen over het jodendom, antisemitisme en de plaats van Israël in de wereld.”
Arbeidsmigratie moet volgens de SGP fors worden beperkt, met strikte voorwaarden en quota, en alleen toegestaan voor cruciale vakkrachten die niet in Nederland of de EU te vinden zijn. Ondernemers worden verantwoordelijk gehouden voor de integratie van arbeidsmigranten.
“Voor arbeidsmigratie van buiten de EU, en ook studiemigratie, gaan strikte voorwaarden en quota gelden om overbelasting en uitbuiting tegen te gaan.”
“Er worden gerichte keuzes gemaakt ten aanzien van specifieke vakkrachten die in Nederland niet te vinden en op te leiden zijn, maar wel cruciaal zijn voor onze toekomstige economie.”
De SGP wil snelle terugkeer van afgewezen asielzoekers, ontmoedigt misbruik van procedures, en wil geen algehele pardonregelingen meer. Overlastgevende en frauderende migranten worden direct uitgezet.
“Migranten die niet in Nederland mogen blijven, keren zo snel mogelijk terug naar het land van herkomst.”
“Het wordt makkelijker migranten die misbruik maken van de asielprocedure door keer op keer bewust met onwaarheden op de proppen te komen af te wijzen.”
“Overlastgevende en frauderende migranten moeten onmiddellijk worden uitgezet.”
Volt kiest voor een menselijk, solidair en Europees georganiseerd migratiebeleid, waarbij de nadruk ligt op bescherming van mensenrechten, eerlijke verdeling van vluchtelingen en het benutten van migratie als kans voor de samenleving. Concrete voorstellen zijn onder meer het afschaffen van strafbaarstelling van illegaliteit, snelle en eerlijke asielprocedures, en het verbeteren van arbeidsmigratie met gelijke behandeling en betere regulering. Volt verzet zich expliciet tegen deals met dictatoriale regimes en pleit voor legale migratiekanalen en bescherming van hulpverleners.
Volt wil migratie op Europees niveau regelen, met solidariteit tussen lidstaten en nadruk op mensenrechten. Migratie wordt gezien als een kans voor de samenleving, niet als een bedreiging. De partij verzet zich tegen het sluiten van deals met dictatoriale regimes en wil eerlijke, veilige opvang en procedures.
“Volt zet zich in voor een humane en gemeenschappelijke Europese aanpak van migratie, gebaseerd op solidariteit tussen de lidstaten en een gezamenlijke aanpak voor het beheer van de Europese buitengrenzen.”
“We sluiten geen dubieuze deals met dictators van landen rondom de EU. We dringen erop aan om de verkenning van een terugkeercentrum in Oeganda en eventuele toekomstige centra in derde landen te stoppen.”
“Volt houdt vast aan internationale en Europese verdragen. Nederland moet zich houden aan de verdragen wanneer de rechten van vluchtelingen in het geding zijn en niet de randen van de regels opzoeken.”
“Volt schaft de strafbaarstelling illegaliteit af. Verder worden opvang en begeleiding door maatschappelijk middenveld en gespecialiseerde diensten gefinancierd. De bed-bad-brood-regeling wordt in ere hersteld en toegang tot gezondheidszorg en arbeidsrechten wordt gegarandeerd.”
Volt wil snelle, eerlijke en toegankelijke asielprocedures, met directe toegang tot juridische, sociale en psychologische hulp. Kinderen en gezinnen krijgen extra bescherming, en gezinshereniging wordt versneld.
“Volt wil een eerlijk, doelmatig en snel asielbeleid dat direct recht geeft op sociale, juridische en psychologische bijstand. Volt wil dat rechtsbijstand gegarandeerd is en vergoed wordt, en dat de beroepsmogelijkheden van vluchtelingen niet worden beperkt.”
“Iedereen die recht heeft op asiel heeft het recht zich te herenigen met zijn of haar gezin, ongeacht hun asielstatus. Aanvragen voor gezinshereniging worden versneld afgehandeld via vereenvoudigde procedures, om de druk op de uitvoering te verlagen.”
“Kinderen die na 5 jaar nog een lopende procedure hebben, krijgen samen met hun gezin een verblijfstatus.”
Volt wil legale migratiekanalen voor werk, onderwijs, gezinshereniging en humanitaire redenen. Hulp aan migranten mag nooit gecriminaliseerd worden; hulpverleners en ngo’s moeten beschermd worden.
“Er zijn eerlijke en menswaardige procedures nodig zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot legale migratiekanalen, zoals werk, onderwijs, hervestiging, gezinshereniging en humanitaire trajecten.”
“Mensen of organisaties die mensen helpen en bescherming bieden mogen nooit gecriminaliseerd worden. Volt pleit daarom voor betere bescherming voor hulpverleners en ngo’s.”
Volt erkent het belang van arbeidsmigratie, maar wil deze eerlijker en beter regelen met gelijke behandeling, goede huisvesting, verplichte certificering van uitzendbureaus en meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten.
“Arbeidsmigratie blijft belangrijk, maar moeten we eerlijker en beter regelen, met goede huisvesting en gelijke behandeling.”
“We zijn voorstander van aanvullende verplichte certificering van deze bureaus waarbij processen zoals loonbetaling, klachtafhandeling, administratie en huisvesting van arbeidsmigranten worden beoordeeld.”
“We bieden meer mogelijkheden voor niet-Europese migranten om een (tijdelijk) visum te krijgen voor ons land of voor een andere Europese lidstaat. Dat helpt hen, het land van herkomst en ook onze economie en maatschappij.”
BBB wil migratie fors beperken en stelt harde grenzen aan de instroom, met een nadruk op strengere selectie, opvang in de regio en het moderniseren of opzeggen van internationale verdragen. De partij maakt onderscheid tussen verschillende typen migratie, wil asielprocedures buiten de EU afhandelen, en pleit voor het strafbaar stellen van illegaliteit en het beperken van gezinshereniging. BBB kiest voor een streng, nationaal migratiebeleid dat Nederland onaantrekkelijker maakt voor asielzoekers en arbeidsmigratie alleen toelaat als deze aantoonbare meerwaarde heeft.
BBB vindt dat Nederland de asielinstroom drastisch moet beperken, opvang vooral in de regio moet organiseren en nationale zeggenschap moet herwinnen. De partij wil internationale verdragen herzien of opzeggen en asielprocedures buiten de EU afhandelen om Nederland onaantrekkelijker te maken voor asielzoekers.
“We stellen een maximum aan de instroom, investeren in opvang in de regio en sluiten terugkeerakkoorden met herkomstlanden.”
“Nederland wordt geconfronteerd met een structureel te hoge asielinstroom die de draagkracht van opvang, huisvesting en samenleving onder druk zet. BBB kiest voor een koerswijziging: wij willen het VN Vluchtelingenverdrag in zijn huidige vorm opzeggen en vervangen door een uitvoerbaar nationaal beleid.”
“Asielaanvragen buiten de EU-grenzen. Zo zorgen we ervoor dat kansarme asielzoekers niet afreizen naar Nederland en we niet worden overspoeld met asielzoekers.”
“Nederland aan kop met het strengste asielbeleid. Net als andere landen is Nederland bereid om de grenzen van Europese regels op te zoeken om de instroom te beperken.”
BBB wil de toelatingseisen voor asiel aanscherpen, gezinshereniging beperken tot het kerngezin en de verblijfsduur van vergunningen verkorten. Dit moet de instroom verder terugdringen en misbruik van het systeem tegengaan.
“De Wet invoering tweestatusstelsel invoeren. Deze wet maakt onderscheid tussen vluchtelingen en subsidiair beschermden en beperkt nareis voor beide groepen tot het kerngezin.”
“De Asielnoodmaatregelenwet invoeren. Deze maakt verkorting van de geldigheidsduur van de tijdelijke asielvergunning van vijf naar drie jaar mogelijk. Deze zorgt voor het afschaffen van de mogelijkheid om een asielvergunning voor onbepaalde tijd te verkrijgen.”
BBB wil illegaliteit strafbaar stellen, snelle uitzetting van afgewezen asielzoekers en overlastgevers, en het faciliteren van vrijwillige terugkeer. Hiermee wil de partij misbruik en overlast tegengaan en de druk op de samenleving verminderen.
“Illegaliteit strafbaar stellen. Onrechtmatig verblijf in Nederland moet een strafbaar feit worden.”
“Asielzoekers die overlast veroorzaken of crimineel gedrag vertonen, krijgen een spoedprocedure. Zo kunnen zij zo snel mogelijk het AZC verlaten en worden uitgezet.”
“Vrijwillig waar het kan, gedwongen waar het moet. We stimuleren vrijwillige terugkeer van afgewezen asielzoekers, maar gaan bij weigering over tot gedwongen uitzetting.”
BBB accepteert arbeidsmigratie alleen als deze gericht, selectief en tijdelijk is, met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde. De partij wil misstanden aanpakken en arbeidsmigratie beperken tot sectoren met structurele tekorten.
“Gerichte en doelmatige arbeidsmigratie. Voor sommige sectoren, zoals de bouw, techniek, zorg en horeca, zijn arbeidsmigranten noodzakelijk. Binnenlandse arbeid en migratie binnen de EU volstaan daarvoor niet altijd. BBB wil daarom een zorgvuldig, selectief en circulair arbeidsmigratiebeleid van buiten de EU, gericht op vakmensen met aantoonbare economische en maatschappelijke meerwaarde.”
“Circulaire arbeidsmigratie, waarbij vakmensen tijdelijk legaal in Nederland werken en daarna terugkeren, biedt kansen voor wederzijdse ontwikkeling. Dit vraagt om duidelijke selectiecriteria en samenwerking met werkgevers, gebaseerd op behoefte, vaardigheden en maatschappelijke impact.”
DENK staat voor een ruimhartig, humaan en inclusief migratie- en asielbeleid, in scherp contrast met het restrictieve beleid van de VVD. DENK wil strenge asielwetten afschaffen, investeren in kleinschalige opvang, legale migratieroutes creëren en inburgering menselijker en effectiever maken. De partij benadrukt internationale samenwerking en het waarborgen van mensenrechten, en verzet zich fel tegen het sluiten van grenzen of het beperken van de rechtspositie van vluchtelingen.
DENK verwerpt het restrictieve asielbeleid van de VVD en wil de rechten van vluchtelingen juist versterken. Zij zijn tegen het beperken van verblijfsvergunningen, het bemoeilijken van gezinshereniging en het invoeren van een tweestatusstelsel.
“De strenge asielwetten van de extreemrechtse regering gaan de prullenbak in. Dit betekent dat de rechtspositie van vluchtelingen niet wordt beperkt, de duur van verblijfsvergunningen niet wordt ingeperkt, gezinshereniging niet moeilijker wordt gemaakt en er geen tweestatusstelsel komt.”
DENK wil investeren in langdurige, kleinschalige opvangvoorzieningen verspreid over het land, met behoud van de Spreidingswet. De partij vindt dat opvang menswaardig moet zijn en rekening moet houden met de draagkracht van lokale gemeenschappen.
“Eerlijke verdeling van de opvang van vluchtelingen in Nederland. DENK wil meer investeren in langdurige, kleinschalige opvang voorzieningen door heel het land. De Spreidingswet moet behouden blijven.”
“Goede begeleiding en menswaardige opvang zijn hierbij de twee belangrijkste uitgangspunten”
DENK pleit voor internationale samenwerking om mensenhandel tegen te gaan, legale migratiemogelijkheden te creëren en de grondoorzaken van migratie aan te pakken. Zij zijn tegen het afsluiten van Europa en voor het creëren van legale migratieroutes.
“We werken internationaal samen op migratie. We sluiten menswaardige deals met andere landen om het verdienmodel van mensenhandelaren tegen te gaan, legale mogelijkheden voor migratie te scheppen en de grondoorzaken te verminderen. Mensenrechten moeten hierbij altijd geborgd worden.”
“De oplossing ligt niet in een Europa dat zichzelf afsluit achter muren, maar in het creëren van legale migratieroutes en te investeren in klimaatrechtvaardigheid, het voorkomen van conflicten en het bevorderen van globale economische gelijkheid.”
DENK wil meer geld voor inburgering, persoonlijke begeleiding voor nieuwkomers en snellere procedures zonder afbreuk te doen aan menswaardigheid. De partij wil dat vluchtelingen snel kunnen meedoen in de samenleving.
“Meer geld voor inburgering. Gemeenten krijgen structureel meer middelen om kleinschalige, taalrijke en mensgerichte trajecten in te kopen.”
“De inburgeraar wordt actief ontzorgd. Veel nieuwkomers verdwalen in het systeem. DENK wil dat elke inburgeraar wordt ondersteund met een persoonlijke begeleider die meeloopt van dag één tot afronding van het traject.”
“Versnelde procedures, zonder afbraak van menswaardigheid. We investeren in de IND, het COA en gemeentelijke uitvoering om procedures te versnellen.”
DENK vindt dat vluchtelingen en statushouders zo snel mogelijk het recht moeten krijgen om te werken, zodat zij hun eigen inkomen kunnen verdienen en sneller kunnen integreren.
“Vluchtelingen en statushouders horen zo snel mogelijk het recht te krijgen om te werken zodat ze hun eigen inkomen kunnen verdienen.”
DENK wil dat de IND meer ruimte krijgt om in schrijnende gevallen een verblijfsstatus toe te kennen.
“Voor schrijnende gevallen verruimen we de mogelijkheden voor de IND hoofddirecteur om een verblijfsstatus toe te kennen.”
DENK wil de visumregels versoepelen voor landen waarmee veel Nederlanders een band hebben, zoals Marokko, Turkije en Suriname, om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.
“Wij versoepelen de visumregels tussen Nederland en Marokko, Turkije en Suriname om werken en wonen in Nederland te vergemakkelijken.”
De ChristenUnie pleit voor een menswaardig, gecontroleerd en toekomstbestendig migratiebeleid, waarbij migratie wordt beperkt tot een gematigd niveau en integratie centraal staat. Ze willen grip op arbeidsmigratie, strengere eisen aan integratie en taalbeheersing, en snelle, rechtvaardige asielprocedures met oog voor terugkeer van afgewezen asielzoekers. De partij wijst arbeidsmigratie als structurele oplossing voor tekorten af en wil misstanden en uitbuiting tegengaan.
De ChristenUnie wil migratie beperken tot een beheersbaar niveau, gebaseerd op adviezen van de Staatscommissie, en streeft naar een maximaal migratiesaldo. Ze vinden dat de overheid te weinig sturing heeft gegeven en willen dat migratie niet langer onbeperkt wordt gestimuleerd.
“Op basis van het advies van de Staatscommissie kiest de ChristenUnie voor gematigde groei door gecontroleerde migratie, inclusief de nodige keuzes voor de economie en de ruimtelijke inrichting van Nederland.”
“De bevolkingsgroei in Nederland wordt de laatste jaren uitsluitend veroorzaakt door migratie (studie-, arbeids-, en asielmigratie). De overheid heeft hier nauwelijks sturing aan gegeven.”
De partij wil een einde aan de afhankelijkheid van goedkope arbeidsmigranten, strengere controle op arbeidsvoorwaarden, en verplichtingen voor taal en integratie, ook voor EU-migranten. Ze pleiten voor tewerkstellingsvergunningen in bepaalde sectoren en afschaffing van belastingvoordelen voor expats.
“In die sectoren is Nederland verslaafd aan goedkope arbeidsmigranten. Dit is niet houdbaar. De groei van laagbetaalde arbeid en het aanbod van arbeidsmigranten remt innovatie en robotisering en legt een te grote druk op voorzieningen die schaars zijn.”
“Binnen de Europese Unie pleiten we voor de invoering van tewerkstellingsvergunningen, in eerste instantie voor bepaalde sectoren zoals de bouw of uitzendsector.”
“In Europees verband gaan we hier het gesprek over aan en aan verblijfsvergunningen voor niet EU-arbeidsmigranten verbinden we voorwaarden aan integratie, zoals het leren van de Nederlandse taal.”
De ChristenUnie wil snelle en rechtvaardige asielprocedures, inzet op terugkeer van afgewezen asielzoekers, en afspraken met landen van herkomst. Ze zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit, maar vinden dat wie geen plek heeft in Nederland moet terugkeren.
De partij wijst arbeidsmigratie als structurele oplossing voor personeelstekorten af en wil in plaats daarvan de arbeidsmarkt hervormen.
“Arbeidsmigratie is daarbij geen eenvoudig antwoord voor de oplossing van onze structurele tekorten.”
De ChristenUnie stelt dat succesvolle integratie alleen mogelijk is als nieuwkomers, inclusief arbeidsmigranten, de Nederlandse taal leren en de waarden van de samenleving onderschrijven.
GroenLinks-PvdA kiest voor een realistisch en humaan migratiebeleid met actieve sturing op een gematigd migratiesaldo, minder laagbetaalde arbeidsmigratie en een efficiënter asielstelsel. De partij wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren die bijdragen aan brede welvaart, uitbuiting tegengaan en snelle integratie van nieuwkomers bevorderen. De regie over migratie moet terug naar de overheid, met oog voor draagvlak in de samenleving en respect voor mensenrechten.
GroenLinks-PvdA wil het migratiesaldo actief sturen op 40.000 tot 60.000 per jaar, om de bevolkingsgroei beheersbaar te houden en rekening te houden met de impact op huisvesting, zorg en onderwijs. Dit is een duidelijke keuze voor gematigde groei, in tegenstelling tot partijen die migratie vooral willen beperken.
“In navolging van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling kiezen we voor actieve sturing op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, dat leidt tot een gematigde groei van de bevolking.”
De partij wil arbeidsmigratie beperken tot sectoren die echt bijdragen aan de economie, uitbuiting tegengaan en bedrijven die afhankelijk zijn van laagbetaald werk laten innoveren of verdwijnen. Arbeidsmigratie als verdienmodel voor werkgevers wordt afgewezen.
“We blijven arbeidsmigratie voor werkgevers die bijdragen aan onze brede welvaart mogelijk maken, maar roepen werkgevers die dat niet doen een halt toe. Voor bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting van mensen is in Nederland geen plek.”
“Bedrijvigheid die alleen kan bestaan bij de gratie van laagbetaald, slecht werk en uitbuiting moet innoveren of verdwijnen.”
“Er worden jaarlijks steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland gehaald. Twee derde van hen is afkomstig uit de EU. Zij hebben vaak laagbetaalde banen. De kosten en baten van arbeidsmigratie zijn niet eerlijk verdeeld. De voordelen liggen vooral bij werkgevers en de kosten bij de samenleving en de arbeidsmigrant.”
GroenLinks-PvdA wil een asielstelsel dat snel, rechtvaardig en humaan is, met aandacht voor integratie en het behoud van draagvlak. Overlastgevers worden aangepakt, maar mensenrechten blijven centraal staan.
“We kiezen voor een efficiënt, rechtvaardig en betaalbaar asielstelsel, waarbij we aandacht hebben voor de snelle integratie van nieuwkomers en behoud van het draagvlak van de ontvangende samenleving.”
“Een nieuw, effectief en menswaardig asielbeleid. Dat betekent allereerst ontstopping van de asielketen, het goed uitvoeren van de Spreidingswet, het versnellen van ellenlange procedures over wie mag blijven en wie niet, het beëindigen van het onmenselijke gesol met mensen en tegelijkertijd het aanpakken van overlastgevers.”
Werkgevers worden verplicht meer verantwoordelijkheid te nemen voor arbeidsmigranten, onder andere via huisvesting en onderwijs. Ook wordt de registratie van arbeidsmigranten verbeterd om beter te kunnen sturen.
“Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de mensen die ze van ver halen om in Nederland te werken. Dit gaat verder dan alleen de omstandigheden op de werkvloer. Daarom gaan werkgevers verplicht meebetalen aan huisvesting en onderwijs, zoals taalles, ook voor meekomende gezinsmigranten.”
“De politiek kan niet sturen op bandbreedtes als onduidelijk is hoeveel migranten er daadwerkelijk in Nederland zijn. Veel arbeidsmigranten zijn nu slecht geregistreerd en daarom niet in beeld. Daarom verbeteren we de registratie van arbeidsmigranten.”
Mensen zonder recht op asiel moeten terugkeren, maar altijd met waarborging van mensenrechten. Tegelijkertijd wil de partij veilige en legale routes voor kwetsbare vluchtelingen.
“Mensen die geen recht hebben op asiel, moeten terug naar hun land van herkomst. Asielprocedures moeten kort en zorgvuldig zijn en mensenrechten van migranten moeten te allen tijde zijn gewaarborgd.”
“We pleiten voor veilige routes om in Nederland bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging.”
JA21 wil migratie in Nederland fors beperken en stelt scherpe grenzen aan asiel-, arbeids- en gezinsmigratie, met als doel de druk op de woningmarkt, verzorgingsstaat en nationale identiteit te verlichten. De partij pleit voor het moderniseren van internationale verdragen, opvang van vluchtelingen in de regio, strengere selectie van migranten en het juridisch verankeren van migratieplafonds. Alleen migranten die aantoonbare meerwaarde hebben voor Nederland zijn welkom; integratie en het beschermen van de Nederlandse cultuur staan centraal.
JA21 ziet asielmigratie als een van de grootste problemen voor Nederland en wil de instroom maximaal beperken, onder meer door opvang in de regio en het moderniseren van internationale verdragen. De partij vindt dat het huidige asielbeleid financieel en maatschappelijk onhoudbaar is.
“Wij kiezen voor de toekomst, de cultuur en de welvaart van ons land, niet voor Nederland als opvangplek voor de hele wereld.”
“JA21 gaat het Nederlandse migratiebeleid volledig herzien en migratiestromen inperken en reguleren. Alles met de draagkracht van onze samenleving en het Nederlandse belang als leidraad.”
“Vluchtelingen opvangen in de eigen regio, goede monitoring van vluchtelingenstromen en bijdragen aan opvanglocaties nabij conflictgebieden.”
“Wij streven naar maatregelen op zo kort mogelijke termijn om de instroom maximaal in te perken en toe te werken naar een asielstop in Nederland.”
JA21 wil arbeidsmigratie beperken tot hoogopgeleide kennismigranten met meerwaarde voor Nederland en pleit voor strengere regulering van arbeidsmigratie binnen en buiten de EU. Laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU wordt uitgesloten.
“JA21 wil arbeidsmigratie daarom beperken en reguleren en inzetten op het beter benutten van het Nederlandse arbeidspotentieel. Voor hoogopgeleide kennismigratie waar onze samenleving behoefte aan heeft, blijft uiteraard plaats in Nederland.”
“Geen laaggeschoolde arbeidsmigratie van buiten de EU.”
“Meer ruimte binnen EU-verband om arbeidsmigratie uit andere lidstaten te reguleren op basis van vraag en aanbod per sector.”
JA21 wil gezinsmigratie beperken tot migranten die Nederland iets te bieden hebben en stelt strengere eisen aan naturalisatie, waaronder een langere verblijfsduur en hogere inkomenseisen.
“JA21 wil migratie weer beheersbaar maken en beperken tot migranten die óns iets te bieden hebben in plaats van andersom. Daartoe moet ook de huidige wet- en regelgeving rond gezinsmigratie, wat in de praktijk in veel gevallen huwelijksmigratie inhoudt, worden aangescherpt.”
“De eisen voor naturalisatie aanscherpen: pas na minstens tien jaar rechtmatig verblijf.”
JA21 wil migratieplafonds wettelijk vastleggen om de bevolkingsgroei te beheersen en zo de druk op de woningmarkt structureel te verlichten.
“JA21 wil dat de overheid een beleid gaat ontwikkelen om de bevolkingsgroei van Nederland te beperken. Dat betekent onder meer het juridisch verankeren van migratieplafonds en scherpe selectie van arbeidsmigratanten en gezinshereniging.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) kiest voor een humaan, rechtvaardig en internationaal georiënteerd migratiebeleid, gericht op het aanpakken van de oorzaken van migratie en het waarborgen van mensenrechten. Ze verwerpen het criminaliseren van migranten, willen veilige en legale vluchtwegen faciliteren, en pleiten voor gelijke behandeling en bescherming van arbeidsmigranten. De PvdD benadrukt dat Nederland zijn eerlijke deel opvangt en dat internationale verdragen en mensenrechten leidend zijn.
De PvdD vindt dat migratie vooral wordt veroorzaakt door conflicten, klimaatverandering en armoede, en wil deze oorzaken aanpakken zodat mensen niet hoeven te vluchten. Ze pleiten voor internationale solidariteit en investeren in ontwikkelingslanden.
“Migratiebeleid richt zich op het wegnemen van de oorzaken waardoor mensen hun land moeten ontvluchten.”
“Niemand wil diens thuis achterlaten. Maar mensen slaan op de vlucht wanneer ze door conflicten bedreigd worden, wanneer land onvruchtbaar wordt of bij watertekorten. De Partij voor de Dieren wil de grondoorzaken aanpakken zodat mensen zich niet langer genoodzaakt voelen om hun thuis te verlaten.”
De PvdD wil dat Nederland vluchtelingen humaan opvangt, met goede begeleiding, snelle duidelijkheid over hun status en volledige integratie in de maatschappij. Ze verzetten zich tegen het terugsturen van mensen naar gevaarlijke situaties en willen geen afbreuk doen aan internationale verdragen.
“De Partij voor de Dieren wil investeren in de opvang en integratie van vluchtelingen in Nederland én investeren in de acceptatie van nieuwkomers onder de Nederlandse bevolking.”
“Nederland tornt niet aan het VN-Vluchtelingenverdrag en stuurt dus geen mensen terug naar hun land van herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun geaardheid, religie, politieke overtuiging of etnische afkomst.”
De partij vindt dat het gebrek aan veilige routes leidt tot doden en mensonterende situaties. Ze willen meer legale en veilige vluchtwegen en verwerpen deals die mensenrechten schenden.
“We zetten ons in voor het faciliteren van meer veilige en legale vluchtwegen en het gebruik van humanitaire doorgangen.”
“Er zijn tienduizenden mensen gestorven op de Middellandse Zee, onder andere doordat welvarende landen geen veilige vluchtwegen willen bieden.”
De PvdD wil dat arbeidsmigranten niet worden uitgebuit en dat ze dezelfde rechten krijgen als andere werknemers. Ze willen misstanden aanpakken en bedrijven die profiteren van goedkope arbeid aanpakken.
De partij verzet zich tegen het strafbaar stellen van mensen zonder papieren en van mensen die hen helpen. Ze willen de Koppelingswet afschaffen en basisrechten waarborgen.
“Mensen zonder papieren (“ongedocumenteerden”), worden niet gecriminaliseerd. Hetzelfde geldt voor het helpen van mensen zonder documenten.”
“We schaffen de Koppelingswet af. Deze wet beperkt of ontneemt ongedocumenteerde mensen toegang tot zorg, onderwijs, onderdak, werk en nog veel meer levensbehoeften.”
BIJ1 staat voor een radicaal open migratiebeleid, waarbij grenzen zoveel mogelijk worden opgeheven en migranten dezelfde rechten krijgen als Nederlanders. De partij pleit voor universeel verblijfsrecht, directe toegang tot basisvoorzieningen en afschaffing van beperkende migratieregels. BIJ1 ziet migratie als een mensenrecht en wil discriminatie op basis van nationaliteit of verblijfsstatus verbieden.
BIJ1 wil dat iedereen vrij is om te migreren en pleit voor het afschaffen van verblijfsvergunningen ten gunste van universeel verblijfsrecht. Migranten en vluchtelingen moeten dezelfde rechten krijgen als Nederlanders, ongeacht hun documenten of status. Dit standpunt is fundamenteel anders dan het restrictieve migratiebeleid van de VVD.
“We werken toe naar een wereld waarin verblijfsvergunningen plaats maken voor universeel verblijfsrecht. Migranten en gevluchte mensen krijgen toegang tot dezelfde rechten als Nederlanders, ongeacht hun documenten of gebrek daaraan. Nederland opent de grenzen voor alle landen, versoepelt visumvoorwaarden en schaft de inkomenseis af.”
“Ieder mens moet vrij zijn om te verhuizen, te werken, te zijn waar die wil, en om overal ter wereld als volwaardig mens erkend te worden. Discriminatie op basis van nationaliteit of status wordt verboden.”
BIJ1 vindt dat iedereen, ongeacht verblijfsstatus, recht heeft op basisvoorzieningen zoals opvang, medische zorg, voedselbanken, werk en onderwijs. Dit is een breuk met het beleid van de VVD, die vaak voorwaarden stelt aan toegang tot voorzieningen voor migranten.
“Iedereen krijgt gelijke toegang tot basisvoorzieningen, ongeacht verblijfsstatus. Mensen hebben recht op daklozenopvang, medische zorg, voedselbanken, passend werk en gratis taallessen tot C1-niveau.”
“Voedselbanken worden toegankelijk voor ongedocumenteerde mensen, ongeacht nationaliteit en verblijfsstatus.”
BIJ1 wil beperkende migratieregels zoals de inburgeringstoets, inkomenseisen en migratiedeals afschaffen. Ook pleit de partij voor een snelle, zorgzame asielprocedure en directe toegang tot werk en studie voor vluchtelingen.
“De inburgeringstoets wordt afgeschaft.”
“Nederland pleit binnen de Europese Unie actief voor meer toegankelijke en veilige vluchtroutes, en een betere toegang tot asielprocedures. Internationale migratiedeals, zoals de Tunesië-deal en de Egypte-deal, worden teruggedraaid.”
“Alle gevluchte mensen mogen tijdens hun procedure vanaf dag 1 onbeperkt werk zoeken en een studie beginnen. Ook ongedocumenteerde mensen mogen werken en studeren.”
BIJ1 erkent het koloniale verleden van Nederland en wil mensen uit voormalige koloniën via een toegankelijke procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit geven. Het migratiebeleid moet niet langer neokoloniaal zijn.
“Mensen uit voormalige koloniën krijgen via een toegankelijk procedure het recht op de Nederlandse nationaliteit, waarmee historisch onrecht deels wordt hersteld.”
“Nederland erkent haar koloniale verleden en besteedt structureel publieke aandacht aan de geschiedenis, de wereldwijde migratie, vrijwillig en gedwongen, en de bijdrage daarvan aan het opbouwen van samenlevingen.”
Het CDA wil migratie fors beperken en pleit voor strengere sturing op alle vormen van migratie, met nadruk op het behandelen van asielaanvragen buiten Europa en het strafbaar stellen van niet meewerkende uitgeprocedeerde asielzoekers. De partij kiest voor een rechtvaardig, maar streng migratiebeleid dat rekening houdt met de draagkracht van de samenleving en inzet op Europese samenwerking en aanpassing van verdragen. Concrete voorstellen zijn onder meer een nieuw asielsysteem buiten de EU, tijdelijke asielvergunningen, beperking van gezinshereniging, en strengere terugkeermaatregelen.
Het CDA ziet migratie als de belangrijkste oorzaak van bevolkingsgroei en wil deze fors beperken door streng te sturen op alle vormen van migratie. Dit beleid is bedoeld om de draagkracht van de samenleving te waarborgen en grip te krijgen op wie in Nederland mag blijven.
“Omdat de belangrijkste oorzaak migratie is, zal die fors moeten worden beperkt. Wij willen dat op alle vormen van migratie streng en stevig wordt gestuurd, in lijn met het scenario ‘gematigde bevolkingsgroei’ dat de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen schetst.”
Het CDA wil een fundamentele systeemwijziging waarbij asielaanvragen alleen nog buiten de EU worden behandeld en asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen. Dit moet mensensmokkel tegengaan en zorgen voor meer controle over wie wordt toegelaten.
“We beëindigen de inhumane en illegale mensensmokkel door internationaal te werken aan een nieuw asielsysteem, waarbij aanvragen alleen nog buiten de EU in behandeling worden genomen en waar asielmigranten op uitnodiging naar Europa mogen komen.”
“Asielaanvragen gebeuren buiten Europa, zodat mensensmokkel stopt.”
Het CDA wil dat uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meewerken aan terugkeer strafbaar worden gesteld. Ook wordt ingezet op directe terugkeer na afwijzing en uitbreiding van de ongewenstverklaring.
Het CDA wil tijdelijke asielvergunningen invoeren en gezinshereniging beperken tot het kerngezin, om de instroom te verminderen en het systeem beheersbaarder te maken.
“We zijn voorstander van de maatregelen uit de Asielnoodmaatregelenwet waarin we kiezen voor tijdelijke asielvergunningen, gezinshereniging terugbrengen tot het kerngezin...”
Het CDA pleit voor Europese samenwerking, aanpassing van het Vluchtelingenverdrag en het EVRM, en het sluiten van migratieovereenkomsten met derde landen om grip op migratie te versterken.
“Europa moet hierin het voortouw nemen door het Vluchtelingenverdrag en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens aan te passen in samenwerking met de VN.”
“We sluiten vanuit de Europese Unie met zoveel mogelijk landen aan de Europese buitengrenzen migratieovereenkomsten af, gericht op het aanpakken van de onderliggende oorzaken van migratie, grensbewaking, het bestrijden van illegale mensensmokkel en het meewerken aan terugkeer van afgewezen asielzoekers.”
De SP bekritiseert het migratiebeleid van de VVD als asociaal en verwijt de partij afbraakpolitiek en het aanjagen van angst voor mensen met een andere afkomst. Volgens de SP kiest de VVD voor het recht van de sterksten en bezuinigingen op sociale voorzieningen, terwijl de SP pleit voor een sociaal en humaan migratiebeleid met nadruk op solidariteit en integratie. De SP positioneert zich expliciet als tegenpool van de VVD op het gebied van migratie en sociale samenhang.
De SP stelt dat de VVD migratie benadert vanuit een individualistisch en economisch perspectief, waarbij sociale voorzieningen worden afgebroken en solidariteit ontbreekt. Dit wordt gepresenteerd als een bewuste politieke keuze die leidt tot tweedeling en het aanjagen van angst.
“Wordt het weer ieder voorzich en het recht van de sterksten met VVD en PVV? Wordt het weer de afbraakpolitiek van de VVD met spijt van de PvdA zoals in Rutte II? Wordt het weer asociaal? Óf maken we Nederland sociaal?”
“Op dit moment worden er politieke spelletjes gespeeld met het volk van Nederland: politici jagen mensen angst aan voor landgenoten met een andere afkomst, geaardheid, geloof, woonplek, gender of huidskleur dan zijzelf. Daarmee leiden ze af van het feit dat juist deze politici zelf de problemen in het land veroorzaken, aanwakkeren of negeren.”
De SP verwijt de VVD dat hun beleid, waaronder migratiebeleid, leidt tot bezuinigingen op zorg, onderwijs en sociale zekerheid, en dat dit de samenleving verzwakt.
“Dit leidt nu al en zal nog meer leiden tot bezuinigingen op onze zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Partijen die anders beweren, houden de mensen in het land voor de gek.”