BIJ1 is uitgesproken anti-belegger en wil het eigendom van bedrijven, woningen en grond radicaal democratiseren en onttrekken aan private en institutionele beleggers. Ze pleiten voor het onteigenen van vastgoed van grote beleggers, het verplicht overdragen van aandelen aan werknemers, het drastisch verhogen van vermogens- en winstenbelastingen, en het beperken van winstmarges. Hun visie is dat bedrijven en woningen er zijn voor mensen, niet voor winst, en dat beleggers hun dominante positie verliezen.
BIJ1 wil het bezit van woningen en grond door (institutionele) beleggers en huisjesmelkers actief terugpakken en onteigenen, om zo wonen te onttrekken aan het winstmotief en speculatie.
“We beginnen met grond en gebouwen terugpakken van de grootste private beleggers en particuliere huisjesmelkers.”
“Kostbare bouw- en landbouwgrond hoort niet in handen van speculanten zoals ASR, die 46.000 hectare oppotten en dat gebruiken om de overheid te chanteren. Deze grond pakken we terug en gebruiken we voor de bouw van sociale woningen.”
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar). Na 3 jaar onteigenen (terugpakken) we de woning en wijzen die toe aan mensen om te wonen.”
BIJ1 wil dat nieuw opgerichte bedrijven standaard werknemerscoöperaties zijn en dat bestaande beursgenoteerde bedrijven aandelen verplicht overdragen aan werknemers, waardoor de macht van beleggers sterk wordt ingeperkt.
“De coöperatie van werknemers wordt de standaard eigendomsstructuur voor nieuw opgerichte rechtspersoonlijkheden.”
“Elk bestaand beursgenoteerd bedrijf met meer dan 100 werknemers is verplicht een werknemersfonds op te richten. Hieraan schrijven zij jaarlijks een aantal nieuwe aandelen uit, in verhouding met de jaarwinst. Het werknemersfonds wordt alleen beheerd door de werknemers van de firma die deze heeft opgericht.”
“Multinationale bedrijven met dependances (vestigingen) in Nederland zijn verplicht een plan te maken waarin staat hoe zij binnen korte tijd minimaal 51% van de aandelen aan de werknemers van die dependance verkopen. Als hier geen actie op komt, verliest dit bedrijf het recht om binnen Nederlandse grenzen te opereren.”
BIJ1 wil de belastingdruk op beleggers fors verhogen, met hogere vermogens- en erfbelasting, een limiet op vermogen met een marginaal tarief van 100%, windfall taxes, en het stoppen van belastingvoordelen voor beursgenoteerde bedrijven.
“We bestrijden de vele brievenbusfirma’s in Nederland door belastingtarieven op vermogen te verhogen. En we introduceren een 'exit tax' voor bedrijven.”
“Er komt een limiet op vermogen, waarboven een marginaal belastingtarief van 100% geldt. De hoogte van deze limiet wordt democratisch besloten. Vermogens- en erfbelasting maken we drastisch hoger.”
“Onredelijke winsten van bedrijven gaan we zwaar belasten. Er komen wettelijke maximummarges op alle levensmiddelen voor bedrijven in de hele keten. Er wordt een substantiële windfall tax ingesteld, zodat bedrijven belasting betalen over stijgende inkomsten door iets waarvoor zij niet verantwoordelijk zijn.”
“We stoppen voordelige belastingconstructies voor beursgenoteerde bedrijven.”
BIJ1 wil belangrijke sectoren als banken, energie, zorg en OV volledig nationaliseren en kapitaalvlucht tegengaan, waardoor beleggen in deze sectoren niet langer mogelijk is.
BIJ1 wil wettelijke maximumprijzen en winstmarges op essentiële goederen, waardoor het rendement voor beleggers in deze sectoren wordt beperkt.
Volt onderscheidt zich als partij voor beleggers door sterk in te zetten op Europese integratie van financiële markten, het stimuleren van duurzaam en maatschappelijk beleggen via publieke investeringsfondsen, en het zwaarder belasten van vermogen (waaronder vastgoed en erfenissen). Hun beleid richt zich op het aantrekkelijker maken van investeren in innovatie en duurzaamheid, maar beperkt tegelijkertijd private equity in sectoren als zorg en bouwt fiscale voordelen voor vastgoedbeleggers af. Volt kiest voor een actieve overheid die beleggen stuurt richting maatschappelijke doelen en Europese samenwerking.
Volt wil dat beleggers makkelijker en veiliger in heel Europa kunnen investeren, met meer rendement en minder barrières. Dit moet door het opzetten van een Europese kapitaalmarktunie, bankenunie en gezamenlijke financiële producten. Zo wordt beleggen in Europese bedrijven aantrekkelijker en wordt het financiële systeem stabieler.
“Volt bepleit dat het beschikbare spaargeld in de EU beter aansluit bij de grote vraag van Europese bedrijven naar durfkapitaal. Dit vergt voltooiing van de Europese bankenunie met een Europees depositogarantiestelsel en het faciliteren van grensoverstijgende bankenfusies.”
“Er moet ook worden gewerkt aan de Europese kapitaalmarktunie, gekenmerkt door een Europese toezichthouder voor financiële instellingen en gemeenschappelijke regels voor financiële transacties. Voor pensioen- en verzekeringsfondsen en beleggingsinstellingen van zowel binnen als buiten de EU maken we het op die manier aantrekkelijker om op Europese beurzen te investeren.”
“Daarnaast zet Volt een Europees spaarproduct voor durfkapitaal op, zodat ook kleinere spaarders hogere rendementen kunnen behalen.”
Volt wil beleggen via publieke fondsen stimuleren, met focus op duurzaamheid en innovatie. De overheid neemt een actieve rol door een Nationale Investeringsbank op te richten, publieke cofinanciering te bieden en jongeren via een 'beleggersrekening' te laten profiteren van maatschappelijk rendement.
“Volt wil de Jongerenspringplank onderzoeken. Dit is een beleggersrekening bij een publiek fonds onder de Nationale Investeringsbank (NIB), waar het Rijk bij de geboorte van een kind eenmalig geld inlegt. Hiermee profiteren jongeren van duurzame economische groei. De NIB belegt dit kapitaal in duurzame, maatschappelijke portefeuilles, zoals klimaat, innovatie en circulariteit.”
“We richten een Nationale Investeringsbank (NIB) op met voldoende publieke middelen, toegang tot de kapitaalmarkt middels staatsgarantie en een breed mandaat om de Nederlandse investeringsopgave te kunnen realiseren.”
“Een NIB zal het makkelijker en overzichtelijker maken voor institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen, om mee te investeren, maar ook om van de Europese Investeringsbank (EIB) meer geld te ontvangen voor innovatieve projecten.”
Volt wil beleggen in start-ups en innovatieve bedrijven aantrekkelijker maken via fiscale voordelen, angel-regelingen en medewerkersparticipatie. De overheid neemt risico's over en vergroot zo de investeringsbereidheid in jonge bedrijven.
“We creëren of versterken fiscale stimulansen die innovatie bevorderen, zoals de WBSO en medewerkersparticipatie.”
“De Nationale Investeringsbank breidt het aantal Angel-regelingen uit. Er worden fiscale stimuleringsregelingen voor start-ups uitgewerkt, waardoor expertise en kennis uit de praktijk beter benut wordt bij investeringen in jonge bedrijven.”
“We maken medewerkersparticipatie in de vorm van aandelenopties mogelijk.”
“Daarom zorgen we dat de overheid bijspringt. Zij draagt een deel van het risico om in deze bedrijven te investeren en helpt hiermee onze maatschappij vooruit. Zo is het aantrekkelijker om te investeren in innovatieve bedrijven, die met nieuwe ideeën bijdragen aan een duurzame en sociale economie.”
Volt wil beleggen in vastgoed en het opbouwen van vermogen zwaarder belasten. De hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, de eigen woning gaat naar box 3, en de erf- en schenkbelasting wordt relatie-onafhankelijk. Ook wordt speculatie met bouwgrond fiscaal ontmoedigd.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
“De erf- en schenkbelasting heet voortaan de ‘ontvangstbelasting’ en wordt aangepast. Deze wordt relatie-onafhankelijk gemaakt.”
“Om sneller meer ruimte beschikbaar te maken voor nieuwbouw en de kosten van bouwprojecten en nieuwe woningen te verlagen wil Volt het speculeren met bouwgrond tegengaan. Dat doen we door de waardevermeerdering van bijvoorbeeld landbouwgrond die voor bouwgrond bestemd wordt fiscaal te belasten, waardoor grond naar verwachting eerder beschikbaar komt voor een lagere prijs.”
Volt wil beleggen in de zorgsector minder aantrekkelijk maken voor private equity en investeringsmaatschappijen, door wettelijke beperkingen op winstuitkeringen en strengere transparantie-eisen.
“Volt zet zich er voor in om de zorg minder interessant te maken voor investeringsmaatschappijen door wettelijke beperkingen op winstuitkeringen in de zorg in te voeren, zorginstanties wettelijk te verplichten transparant te zijn over hun eigendomsstructuren en de Nederlandse Zorgautoriteit hier actiever op te laten controleren, bijvoorbeeld met een speciale task force.”
De Partij voor de Dieren (PvdD) stelt het maatschappelijk en ecologisch belang centraal en wil beleggen en investeringen sterk sturen richting duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en lange termijn. Ze pleiten voor strengere regels voor banken, pensioenfondsen en beleggers, ontmoedigen speculatie en flitshandel, en willen beleggen in fossiel, fastfood en vervuilende sectoren uitfaseren. PvdD onderscheidt zich door een uitgesproken anti-speculatie, anti-fossiel en pro-ecologisch beleggingsbeleid.
PvdD wil de macht van grote systeembanken doorbreken, kleinere ethische banken stimuleren en strengere eisen stellen aan bankvergunningen. Banken en pensioenfondsen moeten binnen ecologische grenzen opereren, en publieke banken krijgen een grotere rol.
“We doorbreken de macht van de systeembanken door kleinere, ethisch georiënteerde instellingen zoals maatschappelijke banken, kredietunies en coöperatieve financiers te faciliteren.”
“Alleen banken die handelen binnen ecologische grenzen krijgen een bankvergunning.”
“De ASN Bank blijft in publieke handen met een maatschappelijke missie zonder winstoogmerk.”
“Pensioenfondsen krijgen de wettelijke taak te investeren binnen ecologische grenzen. Ze stappen uiterlijk in 2027 in elk geval volledig uit de fossiele industrie, vee-industrie, biomassa, kernernergie, en fastfoodindustrie.”
De partij wil speculatie op voedsel en flitshandel op aandelenbeurzen aan banden leggen, onder meer via belastingen en verboden.
“Deze voedselspeculatie wordt zo snel mogelijk aan banden gelegd.”
“Er komt een bankenbelasting en een belasting op transacties om flitshandel op aandelenbeurzen tegen te gaan.”
“Beleggen in crypto kost veel energie en kan de financiële stabiliteit ondermijnen. We verbieden reclame voor cryptovaluta en we houden beter toezicht op informatieverstrekking door crypto-bedrijven.”
PvdD wil bedrijven die eigen aandelen inkopen belasten en een progressieve winstbelasting invoeren die afhankelijk is van CO2-uitstoot.
De partij wil langetermijninvesteringen in duurzame, circulaire sectoren fiscaal stimuleren en financiering voor deze sectoren vergemakkelijken.
“Geduldig kapitaal, bedoeld voor langetermijn-investeringen in minder rendabele sectoren, maken we fiscaal aantrekkelijker. Financieringen en investeringen voor circulaire processen en bedrijven wordt makkelijker.”
PvdD wil het aandeelhoudersmodel vervangen door organisatievormen die maatschappelijke doelen vooropstellen, met fiscale voordelen voor bedrijven met een maatschappelijk doel.
De partij verzet zich tegen het zien van woningen als beleggingsobject en wil maatregelen nemen om speculatie op de woningmarkt tegen te gaan.
“Huizen zijn geen handelswaar. Huizen zijn om in te wonen, niet om een slaatje uit te slaan.”
FVD kiest voor een radicaal beleggersvriendelijk beleid: lagere en eenvoudigere belastingen, volledige afschaffing van de vermogensrendementsheffing (Box 3), bescherming van bezit, en het verbieden van politieke beleggingen door pensioenfondsen. Ze willen erf- en schenkbelasting afschaffen, de hypotheekrenteaftrek verhogen, en de eigen woning buiten Box 3 houden. Hun visie is dat sparen, investeren en ondernemen maximaal gestimuleerd moeten worden, met minimale overheidsbemoeienis.
FVD wil dat vermogen volledig belastingvrij wordt, zodat sparen en beleggen aantrekkelijker wordt. Dit is een van de meest beleggersvriendelijke standpunten en onderscheidt zich sterk van andere partijen die Box 3 willen hervormen of behouden.
FVD wil dat pensioenfondsen uitsluitend op rendement mogen sturen en niet op politieke doelen zoals duurzaamheid of klimaat. Dit is uniek en relevant voor beleggers die waarde hechten aan rendement boven ESG-criteria.
“We verbieden pensioenfondsen om te investeren op basis van politieke agenda’s zoals duurzaamheid of klimaat, zodat rendement leidend is.”
FVD wil dat vermogen binnen families onbelast kan worden overgedragen, wat gunstig is voor beleggers die vermogen willen nalaten of schenken.
FVD wil de hypotheekrenteaftrek behouden en verhogen, en de eigen woning nooit in Box 3 belasten. Dit beschermt het rendement op vastgoedbeleggingen en eigen woningen.
“We behouden de hypotheekrenteaftrek en brengen het maximale aftrektarief terug omhoog naar 52%, zodat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen.”
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
FVD wil een vlaktaks van 20% en een belastingvrije voet van €30.000, wat beleggen en ondernemen aantrekkelijker maakt door lagere lasten en meer transparantie.
“We voeren een vlaktaks in op het inkomen in Box-1, zodat meer verdienen niet wordt afgestraft en altijd volstrekt transparant is hoeveel inkomstenbelasting moet worden betaald.”
“Met zo’n vlaktaks en een belastingvrije voet van €30.000 maken we het systeem overzichtelijk en rechtvaardig. Zo wordt werken weer beloond, sparen weer aantrekkelijk...”
FVD wil innovatie in het financiële stelsel stimuleren door regels voor crypto te versoepelen en het gebruik van contant geld te beschermen, wat relevant is voor beleggers in alternatieve assets.
“We omarmen innovatie van het financiële stelsel door cryptocurrencies te stimuleren met soepele regels.”
“We versoepelen regels voor crypto- en blockchainbedrijven, zodat innovatie wordt gestimuleerd en financiële vrijheid wordt vergroot.”
“We maken het wettelijk verplicht dat cash overal wordt geaccepteerd, zodat contant geld nooit kan verdwijnen.”
GroenLinks-PvdA kiest voor een strengere aanpak van beleggers en investeerders, met als doel het tegengaan van speculatie, het verhogen van belastingen op vermogen en winsten, en het beperken van de invloed van private equity in sectoren als wonen en zorg. De partij wil dat beleggers en vermogenden een grotere bijdrage leveren aan de samenleving en stelt concrete maatregelen voor zoals het afromen van speculatiewinsten, het weren van private equity uit VvE’s en zorg, en het verhogen van belastingen op grote vermogens en erfenissen. Hun visie is dat investeren in de samenleving belangrijker is dan winstmaximalisatie voor beleggers.
GroenLinks-PvdA wil dat beleggers, vermogenden en bedrijven meer belasting gaan betalen. Dit moet zorgen voor een eerlijkere verdeling van welvaart en het verminderen van de kloof tussen kapitaalbezitters en werkenden.
“We maken ruimte voor de grote uitgaven door een eerlijke bijdrage te vragen aan de topinkomens, vermogenden en meest winstgevende bedrijven. Voor ons geldt altijd: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.”
“We zorgen dat wie werkt weer vooruitkomt, met hogere lonen voor werknemers en een eerlijke belasting op vermogen.”
“We maken een einde aan speciale belastingkortingen voor de rijkste Nederlanders en aandeelhouders van multinationals. Belastingontwijking pakken we aan.”
“De belasting op de grote erfenissen gaat omhoog. De vrijstelling voor partners blijft in stand. Daarnaast schaffen we constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken.”
De partij wil speculatie met grond en vastgoed tegengaan door winsten af te romen en beleggers te weren uit de woningmarkt. Dit moet woningen betaalbaarder maken en beleggers ontmoedigen die alleen uit zijn op winst.
“De winsten van grondspeculanten gaan we afromen en inzetten voor woningbouw. We pakken vastgoedspeculanten aan die woningen leeg laten staan. In het hele land komt er een opkoopbescherming die starters beschermt.”
“Speculatiewinsten naar de samenleving. Zonder iets te hoeven doen, verdienen grondspeculanten veel geld als landbouwgrond een woonbestemming krijgt... Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
“Als je een woning koopt, is het de bedoeling dat je er ook gaat wonen. Met een opkoopbescherming zorgen we dat woningen naar mensen gaan die er gaan wonen, in plaats van naar speculanten.”
GroenLinks-PvdA wil de invloed van private equity en commerciële investeerders beperken in sectoren waar het publieke belang voorop moet staan, zoals zorg en het beheer van Verenigingen van Eigenaren (VvE’s).
“We beschermen woningbezitters en weren private equity uit vve’s.”
“In de zorg, het onderwijs, de kinderopvang en het openbaar vervoer moet het algemeen belang voorop staan, niet de winst voor investeerders. We strijden tegen commerciële investeerders en private equity die de huisartsenzorg, welzijnswerk en de kinderopvang overnemen...”
“We scherpen daarom het winstverbod in de zorg aan. Zo gaat geld dat bedoeld is voor zorg, daadwerkelijk naar de zorg en niet meer naar investeerders zoals private equity.”
De partij wil belastingontwijking en speciale fiscale voordelen voor beleggers en aandeelhouders afschaffen, zodat het belastingstelsel eerlijker wordt.
“Dat betekent een systeem zonder speciale kortingen en een eerlijke belasting op vermogen, winst en vervuiling.”
BVNL kiest als enige partij voor een radicaal beleggersvriendelijk beleid: zij willen een vlaktaks van 25% op alle inkomens, afschaffing van de erf- en schenkbelasting, en belasting in box 3 alleen over gerealiseerde winst. Daarnaast pleit BVNL voor maximale keuzevrijheid in pensioenbeleggingen en het recht om zelf de pensioenuitvoerder en beleggingsstrategie te kiezen. Hun kernvisie is dat risico nemen en beleggen beloond moet worden, met zo min mogelijk overheidsbemoeienis en lage belastingen.
BVNL wil een vlaktaks van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een hoge belastingvrije voet en afschaffing van erf- en schenkbelasting. Dit maakt beleggen fiscaal aantrekkelijker dan bij andere partijen, die vaak hogere tarieven of vermogensaanwasbelasting willen. Het doel is om sparen, beleggen en ondernemen te stimuleren en fiscale complexiteit te verminderen.
“BVNL wil een vlaktaks invoeren van 25% op arbeidsinkomen, winst uit onderneming en winst uit vermogen, met een belastingvrije voet van €20.000,-. Tegelijkertijd worden alle andere belastingen en toeslagen afgeschaft. Gehate belastingen zoals de erf- en schenkbelasting en het box 3 probleem worden hiermee opgelost.”
“De erf- en schenkbelasting schaffen we af.”
BVNL wil dat beleggers in box 3 alleen belasting betalen over daadwerkelijk gerealiseerde winst, en verzet zich tegen een vermogensaanwasbelasting. Dit is een duidelijk verschil met partijen die een vermogensaanwasbelasting willen invoeren of het huidige stelsel willen behouden.
“Box 3 belasting wordt betaald over de gerealiseerde winst in box 3 en er komt geen vermogensaanwasbelasting in box 3.”
BVNL wil dat deelnemers zelf hun pensioenuitvoerder en beleggingsstrategie kunnen kiezen, en niet verplicht worden deel te nemen aan sectorale fondsen. Dit is uniek ten opzichte van andere partijen die het collectieve karakter van pensioenfondsen willen behouden. Het doel is meer zeggenschap, flexibiliteit en bescherming van het eigendomsrecht voor beleggers in pensioenfondsen.
“Deelnemers krijgen het recht om zelf hun pensioenuitvoerder te kiezen.”
“Deelnemers kunnen zelf invloed uitoefenen op hun beleggingsbeleid.”
“BVNL wil een systeem waarin deelnemers niet verplicht zijn deel te nemen aan een quasi beleggingsfonds waarin ze alle risico's dragen maar nauwelijks zeggenschap hebben.”
“BVNL wil bescherming van het eigendomsrecht, in casu volledige erkenning van pensioenrechten als onvervreemdbare Nederlandse eigendomsrechten en volledige nationale en internationale rechtsbescherming.”
BVNL wil de dividendbelasting afschaffen en de vennootschapsbelasting fors verlagen, om het vestigingsklimaat voor (beursgenoteerde) bedrijven aantrekkelijk te houden. Dit is gunstig voor beleggers in Nederlandse aandelen en onderscheidt BVNL van partijen die juist hogere lasten voor bedrijven willen.
“Mede daarom pleit BNVL voor de afschaffing van de dividendbelasting en een forse verlaging van de vennootschapsbelasting.”
BVNL wil maatregelen terugdraaien die vastgoedbeleggers raken, zoals de aanpassing van de leegwaarderatio en de earningsstrippingmaatregel. Dit is relevant voor particuliere vastgoedbeleggers en onderscheidt BVNL van partijen die juist meer willen reguleren.
JA21 wil beleggen en vermogensopbouw aantrekkelijker en eenvoudiger maken door het belastingstelsel fundamenteel te hervormen: alleen werkelijk rendement belasten in box 3, box 2 afschaffen en aanmerkelijk belang overhevelen naar box 3. Ze pleiten voor het afschaffen van erf- en schenkbelasting, drastische vermindering van regeldruk en subsidies, en voorspelbaar beleid zonder plotselinge lastenverhogingen. Hun visie is gericht op meer keuzevrijheid, minder overheidsbemoeienis en een stabiel investeringsklimaat voor beleggers.
JA21 wil af van het huidige systeem van fictief rendement in box 3 en pleit voor belasting op daadwerkelijk gerealiseerd rendement. Dit maakt beleggen eerlijker en transparanter voor particuliere beleggers, en voorkomt belasting over niet-gerealiseerde winsten.
“Het huidige systeem van fictief rendement vervangen door een belasting op werkelijk gerealiseerd rendement.”
“Sparen, beleggen en ondernemen worden onnodig ingewikkeld gemaakt door regels die niet aansluiten op hoe mensen daadwerkelijk rendement behalen. JA21 wil dit fundamenteel anders.”
JA21 wil box 2 volledig afschaffen en het aanmerkelijk belang (zoals aandelen in een eigen BV) voortaan in box 3 belasten. Dit vereenvoudigt het stelsel en maakt het voor beleggers en ondernemers overzichtelijker.
JA21 stelt voor om niet het ingelegde vermogen te belasten, maar pas belasting te heffen bij consumptie van het vermogensrendement. Dit stimuleert sparen en beleggen, en voorkomt dubbele belasting.
“Ingelegd vermogen niet belasten, maar alleen belasting bij consumptie van vermogensrendement.”
JA21 wil de erf- en schenkbelasting volledig afschaffen. Dit maakt het eenvoudiger om vermogen over te dragen en voorkomt dubbele belastingheffing op opgebouwd vermogen.
“De erf- en schenkbelasting afschaffen, waardoor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) niet meer nodig is; over consumptie van vermogensrendement wordt de erfgenaam immers belast.”
JA21 wil de regeldruk voor beleggers en ondernemers fors verminderen en markten minder verstoren door het afbouwen van subsidies. Dit moet het investeringsklimaat verbeteren en innovatie stimuleren.
JA21 benadrukt het belang van stabiel en voorspelbaar beleid voor beleggers, zonder terugwerkende kracht of onverwachte stelselwijzigingen. Dit geeft zekerheid aan investeerders.
De PVV richt zich als enige grote partij expliciet op het beschermen van nationale soevereiniteit, het beperken van Europese invloed en het terugdringen van lasten en subsidies die volgens hen de economie en beleggers schaden. Voor beleggers zijn vooral de standpunten relevant die gaan over het behoud van de hypotheekrenteaftrek, het beperken van fiscale subsidies voor bedrijven, het afwijzen van Europese belastingen en de planbatenheffing op waardestijging van grond. De PVV positioneert zich als partij die lasten wil verlagen, nationale controle wil behouden en kritisch is op Europese integratie en klimaatmaatregelen.
De PVV is uitgesproken in het behouden van de hypotheekrenteaftrek, wat direct relevant is voor particuliere vastgoedbeleggers en huiseigenaren. Dit onderscheidt hen van partijen die deze aftrek willen beperken of afschaffen.
De PVV wil een planbatenheffing invoeren op de waardestijging van grond bij bestemmingswijziging naar woningbouw, om grondspeculatie tegen te gaan. Dit raakt direct grondbeleggers en projectontwikkelaars.
“Met de invoering van een planbatenheffing zetten we een deel daarvan in om méér betaalbare woningen te bouwen en gaan we grondspeculatie tegen.”
De PVV wil fors snijden in fiscale subsidies voor het bedrijfsleven. Dit kan gevolgen hebben voor beleggers in sectoren die afhankelijk zijn van dergelijke regelingen.
“Ook snijden we fors in de vele ondoelmatige fiscale subsidies voor het bedrijfsleven.”
De PVV is fel tegen verdere Europese integratie, eurobonds, Europese belastingen en de invoering van een digitale euro. Dit is relevant voor beleggers die gevoelig zijn voor Europees monetair beleid en regelgeving.
“Geen eurobonds, geen Europese belastingen, geen digitale euro”
De PVV wil geen nieuwe windturbines of zonneparken, geen verplichte verduurzaming en lagere energiebelasting. Dit heeft impact op beleggers in duurzame energie en vastgoed.
De PVV wil miljarden minder afdragen aan de EU en ontwikkelingshulp volledig stoppen. Dit kan gevolgen hebben voor beleggers die afhankelijk zijn van internationale subsidies of Europese programma’s.
Het CDA wil beleggen aantrekkelijk en verantwoord houden, met oog voor een gelijk speelveld, innovatie en het stimuleren van investeringen in Nederland. Ze pleiten voor het schrappen van de nationale CO₂-heffing, het invoeren van een Nationale Investeringsbank, en het fiscaal stimuleren van investeringen in het mkb. Op vastgoedgebied willen ze belasting heffen op werkelijk rendement in box 3 en tijdelijke maatregelen voor kleine verhuurders.
Het CDA richt een Nationale Investeringsbank op om investeringen in Nederland te stimuleren en private investeerders aan te trekken, vooral in innovatie en vroege fase bedrijven. Dit moet het investeringsklimaat versterken en beleggen in Nederland aantrekkelijker maken.
“We richten een nationale investeringsbank op die investeringen in Nederland aanjaagt.”
“We vormen Invest-NL/Invest-International, en gedeeltes van RVO, om tot een Nationale Investeringsbank, met een flink kapitaal om private financiering aan te jagen.”
“Daarmee stimuleren we ook private investeerders om in de meest risicovolle vroege fase van veelbelovende techbedrijven te investeren.”
Het CDA wil particulieren fiscaal stimuleren om te beleggen in het Nederlandse mkb via een belastingkorting in box 3, en beursgangen in Europa aantrekkelijker maken.
“Om particulier kapitaal te mobiliseren voor investeringen voeren we de ‘win-win-lening’ in, een belastingkorting in box 3 voor particulieren die een lening aan het Nederlandse mkb verstrekken.”
“(Mkb)bedrijven moeten makkelijker geld kunnen aantrekken. We zetten met urgentie in om een verder geïntegreerde Europese kapitaalmarkt snel en daadwerkelijk tot stand te brengen om de beschikbaarheid van (durf)kapitaal voor bedrijven te verhogen en beursgangen in Europa aantrekkelijker te maken.”
Het CDA wil de belasting op vastgoedbeleggingen aanpassen door te heffen op werkelijk rendement in box 3, en tijdelijke maatregelen nemen om kleine particuliere verhuurders te ontzien tot de nieuwe belasting is ingevoerd.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA wil de nationale CO₂-heffing schrappen om het investeringsklimaat voor bedrijven en beleggers aantrekkelijk te houden en te voorkomen dat bedrijven vertrekken.
Het CDA wil consumenten beschermen door strengere regels voor finfluencers en een Europees verbod op risicovolle beleggingsproducten als lootboxes en buy now pay later.
“We willen een Europees verbod op lootboxes en buy now pay later en strengere regels voor finfluencers: verleidingstechnieken om meer en risicovol te consumeren en beleggen, meer online te zijn en meer data te geven.”
De ChristenUnie wil beleggen en vermogen eerlijker belasten, met een focus op het gelijker behandelen van arbeid en vermogen en het afbouwen van fiscale voordelen voor grote vermogens. Ze pleiten voor een vermogensbelasting van 1% boven 1 miljoen euro, het geleidelijk afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, en een belasting op grondspeculatie. De partij kiest voor een stabiel en voorspelbaar fiscaal beleid, met aandacht voor duurzaamheid en het tegengaan van overconsumptie.
De ChristenUnie vindt dat inkomen uit vermogen nu te weinig wordt belast ten opzichte van arbeid. Ze willen de belastingdruk op arbeid verlagen en verschillende vormen van vermogen, waaronder grote vermogens, zwaarder belasten. Dit raakt beleggers direct, vooral bij vermogens boven 1 miljoen euro.
“We willen toe naar een belastingstelsel dat inkomen uit arbeid en de daadwerkelijke inkomsten uit vermogen zoveel als mogelijk op dezelfde manier belast.”
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
“We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
De ChristenUnie wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afschaffen, omdat deze regeling volgens hen zorgt voor prijsopdrijving op de woningmarkt en een oneerlijke behandeling van huurders ten opzichte van kopers. Dit heeft gevolgen voor particuliere beleggers in vastgoed.
“In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
De partij wil speculatie met grond aanpakken door een belasting op de winst die ontstaat als grond bouwgrond wordt. Dit raakt beleggers die investeren in grond met het oog op waardestijging.
“Daarom zijn we voor een belasting op de winst die ontstaat als grond bouwgrond wordt (planbatenheffing), we pakken hiermee ook grondspeculatie aan.”
De ChristenUnie benadrukt het belang van stabiele en voorspelbare regels en belastingtarieven voor ondernemers en beleggers, zodat investeringsklimaat en zekerheid worden bevorderd.
“Regels en belastingtarieven moeten daarom voor langere periodes worden vastgesteld. Dat leidt tot meer zekerheid en draagt bij aan een gezond vestigingsklimaat.”
De ChristenUnie wil af van het maximaliseren van kortetermijnwinsten en overconsumptie, en zet in op een economie waarin duurzaamheid en maatschappelijk rendement centraal staan. Dit beïnvloedt de visie op beleggen en investeringen.
De SP is zeer kritisch op beleggen en kapitaal, en wil beleggers en grote vermogens zwaarder belasten. Ze pleiten voor het verhogen van de belasting op kapitaalinkomen tot het niveau van de inkomstenbelasting, een miljonairsbelasting, een vermogensplafond, een belasting op financiële transacties en het verbieden van private equity in de publieke sector. Hun kernvisie is dat kapitaal en beleggers meer moeten bijdragen aan de samenleving en dat speculatie en winstbejag niet boven publieke belangen mogen staan.
De SP wil het inkomen uit kapitaal (zoals beleggingen) zwaarder belasten, tot het niveau van de inkomstenbelasting. Daarnaast voeren ze een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro, een vermogensplafond van 50 miljoen euro, en een vertrekbelasting voor superrijken. Hiermee willen ze ongelijkheid tegengaan en publieke voorzieningen financieren.
“Daarom verhogen we de belasting voor het inkomen uit kapitaal naar het niveau van de inkomstenbelasting, voeren we een miljonairsbelasting in voor vermogens boven 5 miljoen euro en stoppen we met subsidies voor miljardairs.”
“Daarnaast voeren wij een vermogensplafond in voor vermogens boven de 50 miljoen euro.”
“Voor de superrijken die 50 miljoen euro’s niet genoeg vinden en dreigen ons land aan haar lot over te laten door met de buit te vertrekken, voeren we een vertrekbelasting in.”
De SP wil een belasting op financiële transacties invoeren om speculatie te ontmoedigen en extra publieke middelen te genereren. Dit raakt vooral actieve beleggers en grote investeringsfondsen.
“Wij willen daarom een kleine belasting op financiële transacties, vaak een Tobintaks genoemd. Daarbij zetten wij ons in voor het Europese voorstel voor een Financial Transaction Tax (FTT), samen met gelijkgezinde lidstaten.”
De SP wil private equity-beleggers weren uit cruciale publieke sectoren zoals zorg, energie en onderwijs, omdat zij volgens de partij te veel risico’s nemen en alleen op korte termijn rendement uit zijn.
“We verbieden private equity in de publieke sector. Cruciale en publieke sectoren zoals de zorg, farmacie, kinderopvang, volkshuisvesting, energie, openbaar vervoer en ons onderwijs moeten beschermd worden tegen overnames door private equitybeleggers.”
De SP wil grondeigenaren en speculanten die grond vasthouden voor winst zwaarder belasten en, indien nodig, onteigenen. Dit is gericht tegen vastgoedbeleggers die bouwen tegenhouden.
“Grondeigenaren die grond vasthouden om winst te maken belasten we zwaarder. Speculanten die onnodig wachten met bouwen en hun belang boven die van de samenleving zetten zullen wij onteigenen.”
De SP wil de erfbelasting voor gewone mensen verlagen, maar grote erfenissen en vermogens zwaarder belasten om ongelijkheid te verminderen.
“Tachtig procent van de erfenissen voor kinderen zijn kleiner dan honderdduizend euro, wij willen dat je dit bedrag belastingvrij kunt doorgeven aan je kinderen... Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen.”
De SP wil belastingontwijking door miljonairs, miljardairs en grote bedrijven aanpakken, zodat zij hun "eerlijke deel" gaan bijdragen.
“Gewone mensen betalen netjes belasting, maar miljonairs en miljardairs gebruiken fiscale trucs en constructies om belasting te ontwijken. Daardoor wordt de rekening voor werkende mensen elk jaar hoger. We gaan die gaten in de belastingwetgeving dichten en de weggesluisde miljarden opsporen.”
DENK kiest voor een sterkere belasting van grote vermogens, winsten en beleggingen, met als doel de ongelijkheid te verkleinen en de verzorgingsstaat te financieren. Voor beleggers betekent dit concreet hogere belastingen op grote vermogens, winsten en banken, het afschaffen van belastingvoordelen voor de rijken, en het aanpakken van belastingontwijking. Kleine ondernemers en het MKB worden juist ontzien met lagere lasten en meer ondersteuning.
DENK wil dat beleggers met grote vermogens en hoge winsten een zwaardere fiscale bijdrage leveren. Dit wordt gemotiveerd vanuit het streven naar meer gelijkheid en het financieren van publieke voorzieningen. De partij schaft belastingvoordelen voor de rijken af, verhoogt de winstbelasting voor grote bedrijven en banken, en pakt belastingontwijking aan.
“Wij verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen die de ongelijkheid vergroten af. Binnen de inkomstenbelasting zorgen wij voor een rechtvaardigere verdeling door van superrijken een eerlijke bijdrage te vragen. Deze eerlijke bijdrage vragen wij ook van zeer grote vermogens.”
“We verhogen de belasting op banken en schaffen ondoelmatige belastingvoordelen af, zoals de expat regeling. We pakken belastingontwijking steviger aan, zodat iedereen eerlijk bijdraagt.”
“Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren. Grote bedrijven die flinke winsten maken, gaan een eerlijker deel bijdragen.”
Voor particuliere beleggers in vastgoed blijft de hypotheekrenteaftrek bestaan, behalve voor de ultrarijken met zeer dure woningen. Hiermee wil DENK woningbezit voor de meeste mensen ondersteunen, maar niet subsidiëren voor de rijkste groep.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”
Beleggers die actief zijn als kleine ondernemer of in het MKB worden door DENK juist ondersteund met lagere lasten, kredietmogelijkheden en minder regeldruk. Dit onderscheidt DENK van partijen die lasten voor alle ondernemers verhogen.
“Wij willen een verlaging van de belastingen en lasten voor kleinere ondernemingen.”
“We richten een publieke kredietbank op voor kleine ondernemers. Die verstrekt eerlijke leningen aan ondernemers die bij gewone banken geen kans krijgen.”
“We toetsen nieuwe wetten en regels altijd op de gevolgen voor ondernemers. Ondernemers moeten kunnen ondernemen, niet vastlopen in papierwerk.”
NSC kiest voor een meer maatschappelijk verankerde economie en wil beleggers stimuleren in sectoren die bijdragen aan het publieke belang, zoals woningbouw, maar beperkt tegelijkertijd fiscale voordelen voor private equity en speculatief vermogen. Ze pleiten voor een eerlijker belastingstelsel voor beleggers, meer transparantie en een gelijk speelveld tussen verschillende typen investeerders. De partij is kritisch op excessen in private equity, wil daadwerkelijke rendementen belasten in box 3, en maakt investeren in woningbouw aantrekkelijker voor institutionele beleggers.
NSC wil investeren in woningbouw aantrekkelijker maken voor zowel institutionele als particuliere beleggers, met fiscale stimulansen en een gelijk speelveld. Dit moet bijdragen aan meer betaalbare woningen en maatschappelijk rendement, zonder dat buitenlandse of private equity-investeerders oneerlijk voordeel hebben.
“Om investeren in woningbouw te stimuleren nemen we belastingmaatregelen die de investeringscapaciteit van woningbouwcorporaties en private investeerders vergroten.”
“Het wordt aantrekkelijk voor pensioenfondsen in Nederland om langjarig in woningen te investeren. Op deze wijze kunnen zij bijdragen aan maatschappelijk rendement voor hun verzekerden. Er komt een gelijk speelveld voor investeerders (particulier en institutioneel, binnenlands en buitenlands) op het gebied van belastingen.”
NSC wil af van het fictieve rendement in box 3 en overstappen op belasting van daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen. Ze willen ontwijking tegengaan en rekening houden met niet-verzilverbare papieren winsten, zodat de belastingdruk eerlijker wordt verdeeld onder beleggers.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden. We beperken de mogelijkheden om deze heffing te ontwijken, zowel in binnen- als in buitenland.”
NSC wil belastingvoordelen voor private equity terugdringen en hun fiscale behandeling gelijk trekken met andere beleggers. Ze zijn kritisch op de maatschappelijke impact van private equity, vooral in sectoren met een publieke functie, en willen toezicht en fiscale prikkels aanscherpen.
“We zorgen ervoor dat er een gelijk speelveld ontstaat tussen deze twee groepen en zullen dus een aantal belastingvoordelen van private equity terugdringen.”
“We laten private-equity managers eerlijk bijdragen over de gelden die zij verdienen, en stellen een fiscale regeling in zodat hun belangen net zo belast worden als de belangen van andere burgers in box 3.”
“Op basis van dit onderzoek scherpen we eigendomstoetsen, toezichtregels en fiscale prikkels aan om publieke functies maatschappelijk verankerd te houden.”
NSC wil dat Nederlandse pensioenfondsen zelf kunnen bepalen waar ze beleggen, zonder Europese dwang om kapitaal in andere EU-landen te investeren. Dit beschermt het rendement en de zeggenschap van Nederlandse deelnemers.
“Pensioenfondsen moeten zelf de keuze houden waar ze het kapitaal van deelnemers beleggen, om rendement en een goed pensioen te waarborgen.”
BBB wil beleggen aantrekkelijk en transparant houden door geen extra lasten te leggen op beleggers, pensioenfondsen te laten focussen op rendement in plaats van politieke doelen, en de invloed van deelnemers op het beleggingsbeleid te vergroten. Ze zijn tegen een vermogensaanwasbelasting, willen de belasting op sparen en beleggen niet verhogen, en pleiten voor lagere kosten en meer zeggenschap voor beleggers in pensioenfondsen. BBB onderscheidt zich door een pragmatische, niet-ideologische benadering die beleggen en investeren stimuleert.
BBB wil dat beleggen en sparen aantrekkelijk blijven en verzet zich tegen hogere belastingen op vermogen en beleggingen. Ze kiezen voor belasting op daadwerkelijk gerealiseerde vermogenswinsten, niet op papieren winsten, en willen de huidige belastingdruk in box 2 en box 3 niet verhogen. Dit maakt BBB duidelijk minder belastend voor particuliere beleggers dan partijen die juist hogere vermogensbelastingen willen.
“Belastingheffing over vermogensinkomsten in box 3 vindt plaats over daadwerkelijk genoten inkomsten inclusief vermogenswinsten. Dus geen vermogensaanwasbelasting over niet gerealiseerd inkomen, maar vermogenswinstbelasting over daadwerkelijk genoten inkomen.”
“De belastingen op sparen in box 3 en op ondernemen in box 2 niet verhogen.”
BBB wil dat pensioenfondsen zich uitsluitend richten op het behalen van een goed beleggingsresultaat voor deelnemers, zonder politieke of maatschappelijke doelen na te streven. Ze willen uitvoerings- en beleggingskosten maximeren en normeren, en deelnemers meer invloed geven op het beleggingsbeleid. Dit is onderscheidend ten opzichte van partijen die pensioenfondsen juist willen inzetten voor maatschappelijke of duurzame doelen.
“Pensioenfondsen mogen geen politieke of maatschappelijke doelen nastreven die afleiden van het doel van de pensioeninleg: een goed beleggingsresultaat dat leidt tot een goed pensioen.”
“De administratie en beleggingskosten die pensioenuitvoerders maken willen we normeren en maximeren, zodat er meer geld overblijft voor pensioen.”
“Pensioendeelnemers krijgen meer invloed op het beleggingsbeleid. Wie betaalt, bepaalt.”
BBB is tegen een Europese belasting op financiële transacties, waarmee ze zich onderscheiden van partijen die Europese harmonisatie of extra belastingen op beleggingen steunen.
“BBB is tegen een Europese belasting op financiële transacties.”
De SGP kiest voor een beleggersvriendelijk beleid met nadruk op eerlijkheid, stabiliteit en het stimuleren van investeren in de reële economie. Zij willen belasting op vermogen baseren op daadwerkelijk rendement, pensioenfondsen richten op koopkrachtig pensioen in plaats van ideële doelen, en investeren fiscaal aantrekkelijk houden. De partij onderscheidt zich door af te zien van een 'jacht op grote vermogens' en door het stimuleren van private financiering en investeringen in het mkb.
De SGP wil af van de huidige forfaitaire box 3-heffing en pleit voor belasting op het daadwerkelijk behaalde rendement, met oog voor inflatie en liquiditeit. Dit moet beleggers eerlijker behandelen, vooral bij lage rente en beperkte opbrengsten.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed. We belasten het rendement als dat liquide is en houden zo veel mogelijk rekening met de inflatie.”
De SGP positioneert zich expliciet tegen het extra belasten van grote vermogens en wil een eerlijk debat over vermogensverdeling, zonder populistische maatregelen.
“Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting.”
De SGP wil dat pensioenfondsen zich richten op het realiseren van een koopkrachtig pensioen voor deelnemers, en niet op activistische of ideële beleggingsdoelen. Dit biedt beleggers in pensioenfondsen meer zekerheid en minder politieke risico’s.
“In het beleggingsbeleid van pensioenfondsen moet het realiseren van een koopkrachtig pensioen centraal staan. Het voeren van activistisch beleid of het nastreven van ideële doelen mag daarin niet leidend zijn.”
De SGP wil investeren aantrekkelijk houden, vooral voor het mkb en familiebedrijven. Zij stimuleren pensioenfondsen en andere grote financiers om meer in de reële economie te investeren en willen private financiering verbreden.
“Het blijft fiscaal aantrekkelijk te investeren.”
“De overheid gaat private financiering lostrekken en verbreedt het palet aan publieke en private financiering. Er komen verbeterde garantiestellingen voor kleine kredieten en grote financiers, zoals pensioenfondsen, worden gestimuleerd hun geld hierin te steken.”
De SGP wil de erfbelasting niet verhogen en pleit voor vereenvoudiging van de aangifte, wat relevant is voor beleggers met vermogensoverdracht.
“De erfbelasting verhogen we niet. De aangifte voor de erfbelasting is te complex en moet worden vereenvoudigd om emotionele druk op nabestaanden te beperken.”
50PLUS kiest voor een fiscaal vriendelijk beleid voor particuliere beleggers, met nadruk op belasting over werkelijk rendement in box 3 en het afschaffen van de schenk- en erfbelasting. De partij wil geen vermogensaanwasbelasting, behoud van hypotheekrenteaftrek, en bescherming van de overwaarde van de eigen woning. Hiermee onderscheidt 50PLUS zich van partijen die hogere vermogensbelastingen of strengere fiscale regels voor beleggers willen.
50PLUS wil dat beleggers alleen belasting betalen over daadwerkelijk gerealiseerd rendement, niet over papieren waardestijgingen. Dit is een duidelijke keuze tegen de vermogensaanwasbelasting die sommige andere partijen voorstellen. De partij wil zo beleggers beschermen tegen onrealistische belastingdruk en onzekerheid.
“Het nieuwe Box 3-stelsel wordt gebaseerd op werkelijk behaald rendement, met een algemene vermogenswinstbelasting en geen vermogensaanwasbelasting.”
50PLUS wil dat de overwaarde van de eigen woning niet als vermogen wordt belast in box 3. Dit beschermt vooral oudere beleggers en huizenbezitters tegen extra fiscale lasten, in tegenstelling tot partijen die de overwaarde wel willen belasten.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
De partij wil het schenken en erven van vermogen volledig vrijstellen van belasting. Dit is een onderscheidend standpunt ten opzichte van partijen die juist hogere erf- en schenkbelastingen willen.
“De schenk- en erfbelasting wordt afgeschaft.”
50PLUS wil de hypotheekrenteaftrek behouden en de Wet Hillen (beloning voor aflossen hypotheek) opnieuw invoeren. Dit maakt beleggen in eigen woning aantrekkelijker en beschermt huizenbezitters tegen fiscale nadelen.
D66 wil beleggen in woningen minder aantrekkelijk maken door het belastingvoordeel voor beleggers af te bouwen en hen zwaarder te belasten. Daarnaast pleit D66 voor een hogere belasting op grote vermogens en een progressievere erf- en schenkbelasting. Hun visie is dat de woningmarkt en vermogensverdeling eerlijker moeten worden, met meer bescherming voor huurders en minder fiscale voordelen voor beleggers.
D66 wil het belastingvoordeel van woningbezit afbouwen en beleggers zwaarder belasten om de woningmarkt toegankelijker te maken voor starters en huurders. Dit moet de stijging van huizenprijzen remmen en beleggers ontmoedigen om woningen op te kopen voor verhuur.
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten. Huurders krijgen meer bescherming en zeggenschap over verduurzaming.”
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
D66 wil grote vermogens zwaarder belasten, onder meer met een miljonairsbelasting en een progressievere erf- en schenkbelasting. Dit raakt beleggers met aanzienlijke vermogens en maakt financiële zekerheid minder afhankelijk van erfelijkheid.
D66 wil fiscale regelingen die niet effectief of oneerlijk zijn, zoals de landbouwvrijstelling en bedrijfsopvolgingsregeling, aanpassen of afschaffen. Dit kan gevolgen hebben voor beleggers die gebruikmaken van deze regelingen.
“D66 wil oneerlijke belastingvoordelen verminderen. Daarom evalueren we fiscale regelingen die niet doen wat of voor wie ze zijn bedoeld goed. We passen ze aan of schaffen ze eventueel af. De landbouwvrijstelling en de bedrijfsopvolgingsregeling zijn hier voorbeelden van.”
De VVD wil beleggen en sparen aantrekkelijker maken door de belastingdruk op vermogen te verlagen en over te stappen op belasting op werkelijk gerealiseerd rendement in box 3. Ze zijn tegen hogere belastingen op beleggingen, willen kosten aftrekbaar maken en streven naar een stabiel en voorspelbaar fiscaal klimaat voor beleggers. Hiermee onderscheidt de VVD zich van partijen die juist hogere vermogensbelastingen of strengere regulering voor beleggers willen.
De VVD vindt het onrechtvaardig dat beleggers belasting betalen over fictief rendement en wil zo snel mogelijk overstappen op belastingheffing over alleen gerealiseerd rendement. Dit moet beleggen eerlijker en aantrekkelijker maken, en voorkomt dat vermogen naar het buitenland verdwijnt.
“We willen de wet waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald versneld invoeren, zetten ons in om alle aandelen onder de vermogenswinstbelasting te laten vallen en vinden dat de Belastingdienst alles op alles moet zetten om dat te realiseren.”
“Zo snel als technisch mogelijk en juridisch verantwoord wordt overgestapt op een systeem waarbij belasting wordt geheven op enkel gerealiseerd rendement op vermogen, waarbij het streven is om de tussenstap met nog deels vermogensaanwasbelasting over te slaan.”
De VVD is expliciet tegen het verhogen van belastingen op vermogen, sparen en beleggen (box 3), en wil op termijn de tarieven verlagen. Ze willen ook dat kosten aftrekbaar worden en het forfaitair rendement omlaag gaat zolang het oude systeem geldt.
“De VVD geen verhogingen van de belastingen op sparen, beleggingen en overige bezittingen (box 3), ondernemen (box 2) en geen hogere erf- en schenkbelasting.”
“We willen dat het mogelijk wordt om kosten af te trekken in de Wet tegenbewijsregeling, zodat er niet over niet-behaald rendement belasting wordt betaald. Zolang geen kosten afgetrokken mogen worden en fictieve waardestijging wel wordt meegenomen, willen we een lager forfait om beleggers tegemoet te komen.”
De VVD wil particuliere beleggers stimuleren om te investeren in huurwoningen door belemmerende regelgeving aan te pakken en onderzoekt een verlaging van de overdrachtsbelasting voor woningen die na aankoop verhuurd worden.
“Ook voor particulieren moet het aantrekkelijk worden om te investeren in huurwoningen en verhuur moet weer lonen. Daartoe onderzoeken wij of we de overdrachtsbelasting voor woningen die na de overdracht verhuurd gaan worden kunnen verlagen.”