FVD wil de hypotheekrenteaftrek niet alleen behouden, maar ook het maximale aftrektarief verhogen naar het oude niveau van 52%. Hiermee positioneert FVD zich duidelijk als de partij die de hypotheekrenteaftrek het meest ruimhartig wil beschermen en uitbreiden, in tegenstelling tot VVD, JA21 en PVV die doorgaans behoud of geleidelijke afbouw steunen. De kern van hun visie is dat eigenwoningbezit heilig is en betaalbaar moet blijven, zonder extra fiscale lasten.
FVD kiest expliciet voor het volledig behouden van de hypotheekrenteaftrek en wil het maximale aftrektarief verhogen naar het niveau van vóór 2014 (52%). Dit onderscheidt FVD van VVD, JA21 en PVV, die doorgaans alleen behoud of geleidelijke afbouw bepleiten. FVD ziet dit als essentieel om het eigenwoningbezit betaalbaar te houden en extra lasten voor huiseigenaren te voorkomen.
“We behouden de hypotheekrenteaftrek en brengen het maximale aftrektarief terug omhoog naar 52%, zodat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen.”
“De hypotheekrenteaftrek blijft behouden en het maximale aftrektarief wordt teruggebracht naar het niveau van voor 2014 (52%).”
“De hypotheekrenteaftrek behouden we en het maximale aftrektarief gaat terug omhoog naar 52%.”
FVD wil de eigen woning volledig in box 1 houden en het eigenwoningforfait afschaffen, zodat er nooit belasting wordt geheven over het eigen huis. Dit is een aanvullende fiscale bescherming van het eigenwoningbezit, waarmee FVD zich profileert als de partij die het meest ver gaat in het fiscaal ontzien van huiseigenaren.
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
“De eigen woning blijft in box 1: nooit belasting over je eigen huis, dus ook geen eigenwoningforfait.”
“De eigen woning blijft altijd in box 1 en blijft volledig onbelast.”
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk en over een lange periode afbouwen, met als doel de woningmarkt toegankelijker en betaalbaarder te maken, vooral voor starters. De opbrengsten van deze afbouw worden direct gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen, zodat huiseigenaren niet extra worden belast. Dit onderscheidt het CDA duidelijk van VVD, JA21 en PVV, die de hypotheekrenteaftrek willen behouden.
Het CDA kiest voor een stapsgewijze afbouw van de hypotheekrenteaftrek over dertig jaar, om de fiscale verschillen tussen huren en kopen te verkleinen en starters meer kansen te geven. De partij koppelt deze afbouw direct aan een gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting, zodat de lasten voor huiseigenaren niet toenemen. Dit beleid is expliciet gericht op het toegankelijker en eerlijker maken van de woningmarkt.
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen. Zo maken we woningen meer betaalbaar op de langere termijn.”
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
“Ontspannen woningmarkt: huren en kopen wordt gelijkwaardiger en de hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
Het CDA motiveert de afbouw van de hypotheekrenteaftrek vanuit het oogpunt van solidariteit met jongeren en het verkleinen van ongelijkheid tussen huurders en kopers. De partij ziet de huidige regeling als niet houdbaar en oneerlijk voor starters.
“De huizenprijzen worden opgedreven door grote (fiscale) verschillen tussen huren en kopen, die in het nadeel uitpakken voor huurders en starters op de woningmarkt. Dit systeem is niet solidair met onze jongeren en niet houdbaar op de lange termijn.”
50PLUS is uitgesproken vóór het behoud van de hypotheekrenteaftrek en wil deze regeling ongemoeid laten, in tegenstelling tot partijen die beperking of afbouw overwegen. Daarnaast pleit 50PLUS voor het terugbrengen van de Wet Hillen, waarmee het extra aantrekkelijk wordt om de hypotheek op de eigen woning volledig af te lossen. Hun visie is gericht op het stimuleren van woningbezit en het beschermen van financiële voordelen voor (toekomstige) huiseigenaren, vooral ouderen.
50PLUS kiest ervoor om de hypotheekrenteaftrek volledig in stand te houden, waarmee zij zich duidelijk onderscheiden van partijen als VVD, JA21 en PVV die soms ruimte laten voor aanpassing of afbouw. Dit standpunt is bedoeld om het eigenwoningbezit te stimuleren en de financiële positie van (oudere) huiseigenaren te beschermen.
Naast het behouden van de hypotheekrenteaftrek wil 50PLUS de Wet Hillen opnieuw invoeren, zodat mensen die hun hypotheek volledig hebben afgelost niet worden belast over het eigenwoningforfait. Dit stimuleert het aflossen van hypotheken en voorkomt financiële nadelen voor ouderen die hun woning hebben afbetaald.
BVNL noemt de hypotheekrenteaftrek niet expliciet in haar programma, maar pleit voor het afschaffen of verlagen van belastingen op het eigen huis, zoals het Eigen Woningforfait, en het herstellen van de Wet Hillen. In tegenstelling tot VVD, JA21 en PVV, die de hypotheekrenteaftrek expliciet willen behouden, richt BVNL zich vooral op het verminderen van de fiscale lasten voor huiseigenaren en het vereenvoudigen van het belastingstelsel. De partij wil het eigen huis financieel aantrekkelijker maken, maar doet geen directe uitspraken over de hypotheekrenteaftrek zelf.
BVNL wil het Eigen Woningforfait voor iedereen gelijk maken, de villataks afschaffen en bij voorkeur het Eigen Woningforfait geheel laten vervallen. Dit verlaagt de fiscale druk op huiseigenaren, wat indirect samenhangt met de discussie over hypotheekrenteaftrek, maar BVNL noemt de aftrek zelf niet. De partij wil daarnaast de Wet Hillen weer invoeren, zodat mensen met een afgelost huis geen Eigen Woningforfait meer betalen.
“De Wet Hillen weer invoeren zodat mensen die hun huis hebben afbetaald geen Eigen Woningforfait meer hoeven te betalen.”
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De 'villataks' vervalt in elk geval. Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel. Het eigen huis moet ook financieel een veilige haven zijn en geen melkkoe van de overheid.”
BVNL wil een vlaktaks invoeren en het toeslagenstelsel afschaffen, wat het belastingstelsel voor huiseigenaren en hypotheekbezitters eenvoudiger maakt. Dit raakt de fiscale behandeling van de eigen woning, maar de hypotheekrenteaftrek wordt niet expliciet genoemd.
“Invoeren van een vlaktaks met een vast percentage van circa 25% op arbeid en winst en een belastingvrije voet van € 20.000,-. De vlaktaks wordt geleidelijk ingevoerd en er wordt eerst fors gesneden in de overheidsuitgaven.”
“Het toeslagenstelsel afschaffen waardoor de Belastingdienst weer gewoon een organisatie wordt die belastingen int en geen uitkeringsorganisatie meer is.”
De ChristenUnie wil de hypotheekrenteaftrek in de komende decennia geleidelijk afbouwen, omdat deze regeling volgens hen zorgt voor ongelijkheid tussen huurders en kopers en huizen duurder maakt. Tegelijkertijd willen ze het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro afschaffen. Hun visie is gericht op een eigendomsneutrale fiscale behandeling van wonen, waarbij belastingvoordelen voor huiseigenaren worden verminderd ten gunste van meer rechtvaardigheid op de woningmarkt.
De ChristenUnie vindt dat de hypotheekrenteaftrek leidt tot een oneerlijke positie van huurders ten opzichte van kopers en tot hogere huizenprijzen. Daarom willen ze deze regeling in de komende decennia stapsgewijs afbouwen als onderdeel van een bredere herziening van het belastingstelsel.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. Hierdoor betalen huurders bij een gelijk inkomen meer belasting dan kopers. De hypotheekrenteaftrek zorgt er bovendien voor dat huizen duurder worden, omdat kopers meer kunnen bieden dan zonder deze regeling mogelijk zou zijn. In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
Als tegenhanger van het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek wil de ChristenUnie het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde afschaffen. Dit betekent dat over de eerste miljoen euro geen belasting meer hoeft te worden betaald, wat vooral voordelig is voor huiseigenaren met een woning tot deze waarde.
“Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
De SP wil de hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen voor woningen boven de 600 duizend euro en deze op termijn volledig afschaffen, omdat zij de regeling als prijsopdrijvend en sociaal oneerlijk beschouwen. De opbrengsten hiervan willen ze investeren in betaalbare huurwoningen en het verlagen van de inkomstenbelasting. Dit staat in scherp contrast met partijen als VVD, JA21 en PVV, die de hypotheekrenteaftrek doorgaans willen behouden of zelfs verruimen.
De SP vindt dat de hypotheekrenteaftrek huizenprijzen opdrijft en vooral de rijkeren bevoordeelt. Daarom willen ze de regeling versneld afbouwen voor woningen boven de 600 duizend euro en op termijn volledig afschaffen. De vrijgekomen middelen worden geïnvesteerd in betaalbare woningen en lastenverlichting voor lagere inkomens.
“Voor de komende vier jaar garanderen we deze regeling voor woningen tot 600 duizend euro, maar boven dit bedrag bouwen we de hypotheekrenteaftrek direct versneld af. Zo komt er jaarlijks 5 tot 6 miljard euro vrij. Dat geld investeren we in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters.”
“Op termijn moeten we de prijsopdrijvende hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen. Dit gaat stapsgewijs zodat mensen niet de knel komen. De opbrengsten hiervan steken we bovendien in het verlagen van de inkomstenbelasting.”
De SP bekritiseert de hypotheekrenteaftrek als een vorm van omgekeerde solidariteit, waarbij vooral miljonairs, aandeelhouders en villabezitters profiteren. Dit is volgens de SP sociaal onrechtvaardig en vergroot de ongelijkheid.
“Tegelijkertijd hebben aandeelhouders, vastgoedbezitters en villabewoners wél cadeautjes gekregen. Zoals belastingkortingen op aandelen en vermogen en de verruiming van de hypotheekrenteaftrek voor villabezitters. Er heeft dus een omgekeerde solidariteit plaatsgevonden. Van gewone mensen naar de miljonairs, aandeelhouders en vastgoedbezitters.”
De VVD wil de hypotheekrenteaftrek behouden en niet verder beperken. Zij zien de hypotheekrenteaftrek als een belangrijk instrument om de woonlasten van huiseigenaren beheersbaar te houden en het eigen woningbezit te stimuleren, in tegenstelling tot sommige andere partijen die deze aftrek willen beperken of afschaffen.
De VVD kiest ervoor om de hypotheekrenteaftrek te behouden, omdat zij dit zien als essentieel voor betaalbare woonlasten en het stimuleren van eigen woningbezit. Hiermee positioneert de VVD zich duidelijk tegenover partijen die de aftrek willen beperken of afschaffen.
De VVD wil de bestaande termijn van dertig jaar voor hypotheekrenteaftrek handhaven, waarmee zij duidelijkheid en zekerheid bieden aan huiseigenaren.
“Daarbij blijft de huidige dertig-jaarstermijn van de hypotheekrenteaftrek behouden.”
BIJ1 wil de hypotheekrenteaftrek in fasen binnen tien jaar volledig afschaffen, in tegenstelling tot VVD, JA21 en PVV die deze regeling willen behouden of slechts beperkt willen hervormen. BIJ1 ziet de hypotheekrenteaftrek als een subsidie voor vermogende huiseigenaren en wil de vrijgekomen miljarden investeren in sociale woningbouw en betaalbaar wonen. Hun visie is gericht op het beëindigen van overheidssteun aan de rijkeren en het creëren van een eerlijker woonbeleid.
BIJ1 beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een oneerlijke subsidie voor huiseigenaren, vooral de rijkeren, en wil deze regeling in fasen binnen tien jaar volledig afschaffen. De partij stelt dat de miljarden die hiermee vrijkomen, beter besteed kunnen worden aan sociale woningbouw en het verbeteren van de woonzekerheid voor mensen met lagere inkomens. Dit standpunt onderscheidt zich sterk van VVD, JA21 en PVV, die de hypotheekrenteaftrek willen behouden of slechts beperkt willen aanpassen.
“De hypotheekrenteaftrek (of: de bezitters-subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af. Om te voorkomen dat woonkosten op korte termijn exploderen voor huishoudens met weinig reserves, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie voor huishoudens onder een inkomen van € 50.000. Wanneer zij zelf in hun woning wonen (geen 2e woning, geen verhuur).”
“Op termijn komt daardoor elk jaar ruim € 10 miljard vrij. Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen. Onze staat geeft geen subsidies aan de rijken, maar geeft de mensen een thuis.”
D66 wil de hypotheekrenteaftrek verder afbouwen om de fiscale verschillen tussen huurders en kopers te verkleinen en de huizenmarkt eerlijker te maken. In tegenstelling tot VVD, JA21 en PVV, die de hypotheekrenteaftrek willen behouden, kiest D66 voor een stapsgewijze vermindering van dit belastingvoordeel, waarbij starters en recente huizenkopers worden ontzien. De opbrengsten van deze afbouw investeert D66 in lagere inkomstenbelasting voor iedereen.
D66 vindt de huidige hypotheekrenteaftrek een oneerlijk belastingvoordeel dat de huizenprijzen opdrijft en de verschillen tussen huurders en kopers vergroot. Door deze regeling stapsgewijs af te bouwen en de opbrengsten te gebruiken voor lagere inkomstenbelasting, wil D66 de woningmarkt eerlijker maken en de prijsstijging van huizen afremmen. Mensen die recent een hypotheek hebben afgesloten, worden hierbij ontzien.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen. Zo heeft iedereen belastingvoordeel en remmen we de stijging van de huizenprijzen af.”
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
De PVV is uitgesproken voor het volledig behouden van de hypotheekrenteaftrek en wil daar niet aan tornen, in tegenstelling tot partijen die beperking of afbouw overwegen. Hun standpunt is helder: de hypotheekrenteaftrek blijft ongewijzigd bestaan, als bescherming van de betaalbaarheid voor huiseigenaren. Dit onderscheidt de PVV duidelijk van VVD en JA21, die beide ruimte laten voor aanpassing of afbouw.
De PVV beschouwt de hypotheekrenteaftrek als essentieel voor de betaalbaarheid van koopwoningen en wil deze regeling onaangetast laten. Dit standpunt wordt gepresenteerd als een harde garantie aan huiseigenaren, in contrast met partijen die de aftrek willen beperken of afbouwen. De PVV ziet het behouden van de hypotheekrenteaftrek als een manier om gewone Nederlanders te beschermen tegen stijgende woonlasten.
De Partij voor de Dieren (PvdD) wil de hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen voor hypotheken boven het NHG-bedrag, omdat zij deze regeling als oorzaak van groeiende ongelijkheid ziet. In tegenstelling tot partijen als VVD, JA21 en PVV, die de hypotheekrenteaftrek willen behouden of slechts beperkt willen aanpassen, kiest de PvdD voor een duidelijke beperking en versnelde afbouw van deze fiscale regeling.
De PvdD vindt dat de hypotheekrenteaftrek bijdraagt aan vermogensongelijkheid en wil deze daarom versneld afbouwen voor hypotheken boven het bedrag van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Hiermee wil de partij het fiscale voordeel voor hogere hypotheken beperken en de woningmarkt eerlijker maken. Dit standpunt wijkt sterk af van VVD, JA21 en PVV, die de hypotheekrenteaftrek grotendeels willen behouden.
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
“Hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar).”
De SGP is geen voorstander van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, maar sluit een herziening niet uit, mits dit geen nadelige financiële gevolgen heeft voor huiseigenaren. Het uitgangspunt blijft het bevorderen van eigenwoningbezit, waarbij lastenverlichting bij eventuele aanpassing centraal staat. De partij is hiermee behoudender dan partijen die volledige afschaffing willen, maar staat meer open voor aanpassing dan partijen die de regeling onvoorwaardelijk willen behouden.
De SGP wil de hypotheekrenteaftrek niet afschaffen, maar staat open voor een herziening zolang dit geen financiële nadelen oplevert voor huiseigenaren. Het stimuleren van eigenwoningbezit blijft het uitgangspunt, en eventuele aanpassingen moeten gepaard gaan met lastenverlichting. Dit standpunt is genuanceerder dan een strikt behoud of volledige afschaffing.
“De SGP is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar staat niet afwijzend tegenover een herziening ervan.”
“Het is van groot belang dat een eventuele herziening van de hypotheekrenteaftrek geen nadelige financiële gevolgen heeft. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden. Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd.”
Volt wil de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk afbouwen en de eigen woning stapsgewijs naar box 3 verplaatsen, in tegenstelling tot VVD, JA21 en PVV die de hypotheekrenteaftrek willen behouden. Volt compenseert de hogere lasten voor huiseigenaren met lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen, met als doel vermogen zwaarder te belasten dan arbeid en de huizenprijzen te laten dalen. Dit standpunt is veel ingrijpender en progressiever dan dat van VVD, JA21 en PVV.
Volt wil de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk afschaffen en de eigen woning naar box 3 verplaatsen. Dit is een fundamenteel andere koers dan VVD, JA21 en PVV, die de hypotheekrenteaftrek willen behouden. Volt beoogt hiermee de vermogensongelijkheid te verkleinen, de huizenmarkt te hervormen en de belasting op arbeid te verlagen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt wil de fiscale stimulering van koopwoningen afbouwen om meer geld vrij te maken voor woningbouw en betaalbaarheid. Dit is een expliciete breuk met het beleid van VVD, JA21 en PVV, die juist vasthouden aan fiscale voordelen voor koopwoningen.
“Dit wordt gedekt door de afbouw van de fiscale stimulering van koopwoningen.”
BBB wil de hypotheekrenteaftrek behouden en is tegen verdere beperking of afschaffing ervan, in tegenstelling tot sommige andere partijen. Ze wijzen belastingheffing op de overwaarde van woningen en het verder beperken van de hypotheekrenteaftrek expliciet af. BBB’s kernvisie is dat het kopen van een huis betaalbaar moet blijven voor iedereen, zonder extra fiscale lasten.
BBB vindt dat de hypotheekrenteaftrek niet verder beperkt mag worden en verzet zich tegen belasting op de overwaarde van woningen. Dit standpunt is bedoeld om de betaalbaarheid van koopwoningen te beschermen en zekerheid te bieden aan huiseigenaren, in tegenstelling tot partijen die wel willen snijden in de hypotheekrenteaftrek.
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
DENK wil de hypotheekrenteaftrek behouden voor de meeste woningbezitters, maar afschaffen voor ultrarijken met zeer dure woningen. Hiermee onderscheidt DENK zich van partijen als VVD, JA21 en PVV, die doorgaans pleiten voor volledige of bredere instandhouding van de hypotheekrenteaftrek zonder inkomensgrens. DENK kiest dus voor een meer selectieve en sociale benadering van deze fiscale regeling.
DENK vindt dat de hypotheekrenteaftrek moet blijven bestaan om gewone woningbezitters te ondersteunen, maar wil deze niet langer laten gelden voor ultrarijken met superdure woningen. Hiermee wil DENK de regeling doelmatiger maken en ongelijkheid tegengaan, in tegenstelling tot VVD, JA21 en PVV die de aftrek in principe ongemoeid laten voor alle inkomensgroepen.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”
GroenLinks-PvdA wil de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen, omdat deze volgens hen huizenprijzen opdrijft en vooral mensen met dure huizen bevoordeelt. De opbrengsten hiervan willen ze inzetten voor woningbouw en lastenverlichting, zodat starters meer kans krijgen op de woningmarkt. Dit standpunt verschilt fundamenteel van VVD, JA21 en PVV, die de hypotheekrenteaftrek willen behouden.
GroenLinks-PvdA ziet de hypotheekrenteaftrek als een belangrijke oorzaak van stijgende huizenprijzen en ongelijkheid op de woningmarkt. Door deze aftrek stapsgewijs af te bouwen, willen ze starters meer kansen geven en de opbrengsten gebruiken voor woningbouw en lastenverlichting. Dit is een duidelijk onderscheidend standpunt ten opzichte van VVD, JA21 en PVV, die de aftrek willen behouden.
“De hypotheekrenteaftrek drijft de prijzen op en mensen met de duurste huizen profiteren het meest. Daarom gaan we de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen. De opbrengsten zetten we in voor woningbouw en lastenverlichting, waardoor mensen meer overhouden van hun loon.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma