FVD wil de hypotheekrenteaftrek volledig behouden en het maximale aftrektarief verhogen naar het oude niveau van 52%, waarmee ze zich duidelijk onderscheiden van partijen die de aftrek beperken of afbouwen. Ze willen de eigen woning onbelast houden in box 1, het eigenwoningforfait afschaffen en de woningmarkt toegankelijker maken voor kopers. Hun visie is dat eigen woningbezit heilig is en betaalbaar moet blijven, zonder extra fiscale lasten.
FVD beschouwt de hypotheekrenteaftrek als essentieel voor betaalbaar eigen woningbezit en wil deze niet alleen behouden, maar ook het maximale aftrektarief verhogen naar 52%. Hiermee keren ze zich tegen de afbouw die andere partijen, zoals het CDA, steunen. Dit moet ervoor zorgen dat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen en het bezit van een eigen huis aantrekkelijk blijft.
“Wij willen: » Hypotheekrenteaftrek behouden en hoger aftrektarief. We behouden de hypotheekrenteaftrek en brengen het maximale aftrektarief terug omhoog naar 52%, zodat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen.”
“De hypotheekrenteaftrek behouden we en het maximale aftrektarief gaat terug omhoog naar 52%.”
“De hypotheekrenteaftrek blijft behouden en het maximale aftrektarief wordt teruggebracht naar het niveau van voor 2014 (52%).”
“Hypotheekrenteaftrek blijft, met een hoger aftrektarief, zodat wonen betaalbaar wordt en blijft.”
FVD wil dat de eigen woning volledig onbelast blijft door deze in box 1 te houden en het eigenwoningforfait af te schaffen. Dit voorkomt extra belastingdruk op huiseigenaren en sluit aan bij hun visie dat het bezit van een eigen huis niet fiscaal bestraft mag worden.
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
“De eigen woning blijft altijd in box 1 en blijft volledig onbelast.”
“De eigen woning vormt het fundament van vrijheid, veiligheid en gezinsleven. Wat ons betreft is bezit daarvan heilig. Daarom blijft de eigen woning in box 1: nooit belasting over je eigen huis, dus ook geen eigenwoningforfait.”
“De eigen woning blijft in box 1, onbelast, met een lage overdrachtsbelasting van 2% en een startersvrijstelling.”
50PLUS is uitgesproken vóór het behoud van de hypotheekrenteaftrek en wil daarnaast de beloning voor het aflossen van de hypotheek (Wet Hillen) herstellen. Zij verzetten zich tegen het belasten van de overwaarde van de eigen woning en willen het eigenwoningbezit stimuleren, vooral voor jongeren.
50PLUS vindt dat de hypotheekrenteaftrek moet blijven bestaan, omdat dit volgens hen eerlijk is voor huizenbezitters en bijdraagt aan financiële zekerheid, vooral voor ouderen. Zij keren zich tegen afbouw of afschaffing van deze regeling.
De partij wil de Wet Hillen opnieuw invoeren, zodat mensen die hun hypotheek grotendeels of volledig hebben afgelost, niet langer worden gestraft met een bijtelling in box 1. Dit moet het aflossen van hypotheken stimuleren en ouderen financieel ontzien.
50PLUS is tegen het belasten van de overwaarde van de eigen woning in box 3, om te voorkomen dat ouderen en andere huizenbezitters extra worden belast op hun vermogen.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
De partij wil het voor jongeren makkelijker maken om een eigen woning te kopen, onder andere door bezitsvorming te stimuleren en een spaarregeling in te voeren.
De ChristenUnie wil de hypotheekrenteaftrek in Nederland geleidelijk afbouwen, omdat deze regeling volgens hen zorgt voor ongelijkheid tussen huurders en kopers en bijdraagt aan hogere huizenprijzen. Tegelijkertijd willen ze het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro afschaffen en streven ze naar een eigendomsneutrale fiscale behandeling van wonen.
De ChristenUnie vindt dat de hypotheekrenteaftrek leidt tot ongelijkheid tussen huurders en kopers en huizenprijzen opdrijft. Daarom willen ze deze regeling in de komende decennia stapsgewijs afbouwen, als onderdeel van een bredere herziening van het belastingstelsel.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. Hierdoor betalen huurders bij een gelijk inkomen meer belasting dan kopers. De hypotheekrenteaftrek zorgt er bovendien voor dat huizen duurder worden, omdat kopers meer kunnen bieden dan zonder deze regeling mogelijk zou zijn. In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
Om de fiscale behandeling van wonen eerlijker te maken, wil de ChristenUnie het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde afschaffen. Dit betekent dat over het eerste miljoen geen belasting meer hoeft te worden betaald.
“Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
De ChristenUnie streeft naar een belastingstelsel waarin wonen fiscaal neutraal wordt behandeld, zodat huurders en kopers gelijk worden behandeld en de woningmarkt eerlijker wordt.
“Eigendomsneutrale fiscale behandeling van wonen”
De SP wil de hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen voor woningen boven de 600 duizend euro en deze op termijn volledig afschaffen, omdat zij deze regeling als prijsopdrijvend en oneerlijk beschouwen. De opbrengsten hiervan worden geïnvesteerd in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en het verlagen van de inkomstenbelasting. Hiermee zet de SP zich duidelijk af tegen partijen als het CDA die de hypotheekrenteaftrek willen behouden of slechts beperkt willen hervormen.
De SP vindt dat de hypotheekrenteaftrek huizen juist duurder maakt en vooral de rijkeren bevoordeelt. Daarom willen zij deze regeling versneld afbouwen voor woningen boven de 600 duizend euro, met als doel de woningmarkt eerlijker en betaalbaarder te maken. De vrijgekomen middelen worden geïnvesteerd in betaalbare woningen en lastenverlichting voor de meeste Nederlanders.
“Voor de komende vier jaar garanderen we deze regeling voor woningen tot 600 duizend euro, maar boven dit bedrag bouwen we de hypotheekrenteaftrek direct versneld af. Zo komt er jaarlijks 5 tot 6 miljard euro vrij. Dat geld investeren we in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters.”
“Op termijn moeten we de prijsopdrijvende hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen. Dit gaat stapsgewijs zodat mensen niet de knel komen. De opbrengsten híervan steken we bovendien in het verlagen van de inkomstenbelasting.”
“De opbrengsten uit afbouw van de hypotheekrenteaftrek boven de 600 duizend euro en het belasten van grondspeculatie vloeien terug in het Nationaal Woonfonds.”
De SP stelt dat de hypotheekrenteaftrek vooral de rijksten bevoordeelt en bijdraagt aan de wooncrisis. Zij bekritiseren eerdere verruimingen van deze regeling, zoals door het CDA gesteund, en willen deze trend keren.
“Tegelijkertijd hebben aandeelhouders, vastgoedbezitters en villabewoners wél cadeautjes gekregen. Zoals belastingkortingen op aandelen en vermogen en de verruiming van de hypotheekrenteaftrek voor villabezitters. Er heeft dus een omgekeerde solidariteit plaatsgevonden. Van gewone mensen naar de miljonairs, aandeelhouders en vastgoedbezitters.”
Volt wil de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk afschaffen en de eigen woning stapsgewijs naar box 3 verplaatsen. De partij wil de gestegen maandlasten voor huiseigenaren compenseren met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen, zodat vermogen meer dan arbeid wordt belast en huizenprijzen dalen. Volt kiest hiermee voor een fundamenteel andere koers dan het CDA, dat traditioneel de hypotheekrenteaftrek wil behouden.
Volt ziet de hypotheekrenteaftrek als een ondoelmatige fiscale regeling die vermogensongelijkheid vergroot en de huizenmarkt verstoort. Door deze regeling versneld af te bouwen en de eigen woning naar box 3 te verplaatsen, wil Volt vermogen zwaarder belasten dan arbeid en de huizenprijzen laten dalen. Dit is een duidelijke breuk met het CDA-standpunt, dat de hypotheekrenteaftrek juist wil behouden.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
“We schaffen op termijn alle ondoelmatige en ondoeltreffende fiscale regelingen af of fiscale regelingen die niet meer van deze tijd of zeer schadelijk zijn.”
Volt wil de afbouw van de fiscale stimulering van koopwoningen (waaronder de hypotheekrenteaftrek valt) gebruiken om investeringen in woningbouw te financieren. Dit betekent dat de opbrengsten van het afschaffen van deze regelingen direct worden ingezet voor het vergroten van het woningaanbod.
“Dit wordt gedekt door de afbouw van de fiscale stimulering van koopwoningen.”
BBB wil de hypotheekrenteaftrek behouden en niet verder beperken, en is tegen het belasten van de (over)waarde van de eigen woning. De partij ziet het betaalbaar houden van koopwoningen als essentieel en wijst expliciet verdere beperking van de hypotheekrenteaftrek en belasting op overwaarde af. BBB positioneert zich hiermee als beschermer van het huidige fiscale voordeel voor huiseigenaren.
BBB vindt het belangrijk dat koopwoningen betaalbaar blijven en wil daarom de hypotheekrenteaftrek niet verder beperken. Ook belastingheffing op de overwaarde van de eigen woning wijst de partij af, om zo de lasten voor huiseigenaren niet te verhogen en het eigenwoningbezit te beschermen.
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
“Dus geen verdere beperkingen van de renteaftrek...”
De SGP is geen voorstander van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, maar sluit een herziening niet uit, mits dit geen nadelige financiële gevolgen heeft voor huiseigenaren. Het uitgangspunt blijft het bevorderen van eigenwoningbezit, waarbij eventuele aanpassingen gepaard moeten gaan met lastenverlichtende maatregelen. De partij benadrukt dat financieringsruimte voor hypotheken rekening moet houden met persoonlijke omstandigheden, vooral voor starters en eenverdieners.
De SGP wil de hypotheekrenteaftrek behouden, maar staat open voor herziening zolang dit niet leidt tot financiële nadelen voor huiseigenaren. Het doel is om eigenwoningbezit te stimuleren en te voorkomen dat aanpassingen leiden tot hogere lasten of minder betaalbaarheid, vooral voor starters en eenverdieners.
“De SGP is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar staat niet afwijzend tegenover een herziening ervan.”
“Het is van groot belang dat een eventuele herziening van de hypotheekrenteaftrek geen nadelige financiële gevolgen heeft. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden. Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd.”
De SGP vindt dat de berekening van de financieringsruimte voor hypotheken rekening moet houden met het uitgavenpatroon en de persoonlijke situatie van kopers, met name starters en eenverdieners. Dit moet voorkomen dat goedbedoelde maatregelen juist leiden tot hogere huizenprijzen of het onnodig beperken van financieringsmogelijkheden.
“De SGP wil de financiering voor bijvoorbeeld starters en eenverdieners niet onnodig inperken. In de berekening van de financieringsruimte voor hypotheken moet daarom rekening worden gehouden met een uitgavenpatroon dat recht doet aan de persoonlijke omstandigheden.”
De VVD wil de hypotheekrenteaftrek volledig behouden en ziet dit als een belangrijk instrument voor betaalbare woonlasten en rust op de woningmarkt. Ze wijzen pogingen om de hypotheekrenteaftrek te beperken of af te schaffen nadrukkelijk af en willen de huidige dertig-jaarstermijn handhaven. De partij positioneert zich hiermee duidelijk tegenover partijen als het CDA die mogelijk aanpassingen overwegen.
De VVD beschouwt de hypotheekrenteaftrek als essentieel voor betaalbaarheid en stabiliteit op de woningmarkt. Ze verzetten zich expliciet tegen voorstellen van andere partijen om deze regeling te beperken of af te schaffen, en willen de bestaande dertig-jaarstermijn handhaven. Dit standpunt is bedoeld om de woonlasten voor huiseigenaren beheersbaar te houden en zekerheid te bieden aan (toekomstige) kopers.
“De hypotheekrenteaftrek blijft in stand, en om de woonlasten onder controle te houden maximeren we de jaarlijkse stijging van de onroerendezaakbelasting.”
“De hypotheekrenteaftrek is een belangrijk instrument om rust te brengen op de woningmarkt. Wij blijven hierachter staan. Pogingen van andere partijen om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af.”
“Daarbij blijft de huidige dertig-jaarstermijn van de hypotheekrenteaftrek behouden.”
BVNL wil het eigen huis financieel aantrekkelijk en veilig houden door het behoud en herstel van fiscale voordelen voor huiseigenaren, zoals het afschaffen van het Eigen Woningforfait en het opnieuw invoeren van de Wet Hillen. Over de hypotheekrenteaftrek zelf wordt in het programma niet expliciet gesproken, maar de voorstellen zijn duidelijk gericht op het verminderen van de fiscale lasten voor huizenbezitters.
BVNL vindt dat het eigen huis geen melkkoe van de overheid mag zijn en wil daarom het Eigen Woningforfait afschaffen en de Wet Hillen opnieuw invoeren, zodat mensen die hun huis hebben afbetaald niet langer worden belast. Dit sluit aan bij het CDA-standpunt om de fiscale voordelen voor huiseigenaren te behouden, maar BVNL gaat verder door het Eigen Woningforfait het liefst geheel te schrappen.
“De Wet Hillen weer invoeren zodat mensen die hun huis hebben afbetaald geen Eigen Woningforfait meer hoeven te betalen.”
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De 'villataks' vervalt in elk geval. Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel. Het eigen huis moet ook financieel een veilige haven zijn en geen melkkoe van de overheid.”
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen over een lange periode van dertig jaar, met als doel de woningmarkt toegankelijker en betaalbaarder te maken, vooral voor starters. De opbrengsten van deze afbouw worden volledig gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen. Het CDA benadrukt dat bestaande huiseigenaren worden beschermd door een lange overgangsperiode en dat de impact op de woningmarkt zorgvuldig wordt meegenomen.
Het CDA kiest voor een stapsgewijze afbouw van de hypotheekrenteaftrek over dertig jaar, zodat huidige huiseigenaren niet in de knel komen en starters meer kansen krijgen. De opbrengsten worden direct ingezet voor verlaging van de inkomstenbelasting, en de partij wil de effecten op de woningmarkt zorgvuldig monitoren en meenemen in de uitwerking.
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen. Het kabinet dient hiertoe voorstellen in. Daarbij stellen we een aantal belangrijke randvoorwaarden die in de uitwerking moeten worden geregeld: › De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
“Ontspannen woningmarkt: huren en kopen wordt gelijkwaardiger en de hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
D66 wil de hypotheekrenteaftrek verder afbouwen om de fiscale verschillen tussen huurders en huiseigenaren te verkleinen en de huizenmarkt eerlijker te maken. De opbrengsten hiervan worden gebruikt om de inkomstenbelasting voor iedereen te verlagen, zodat het belastingvoordeel breder wordt verdeeld. D66 ontziet mensen die recent een hypotheek hebben afgesloten en wil zo de stijging van huizenprijzen afremmen.
D66 vindt de huidige hypotheekrenteaftrek oneerlijk en wil deze verder afbouwen om het fiscale voordeel van woningbezit te verminderen. Dit moet leiden tot een eerlijker speelveld tussen huurders en kopers, en de opbrengst wordt volledig ingezet voor verlaging van de inkomstenbelasting. Hiermee wil D66 de huizenmarkt minder verstoren en de prijsstijging van woningen afremmen.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen. Zo heeft iedereen belastingvoordeel en remmen we de stijging van de huizenprijzen af.”
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
De PVV is uitgesproken voor het volledig behouden van de hypotheekrenteaftrek en wil hier niet aan tornen. Het programma benadrukt dat de hypotheekrenteaftrek ongewijzigd moet blijven bestaan, als onderdeel van het streven naar betaalbare koopwoningen voor Nederlanders.
De PVV beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een belangrijk instrument om het kopen van een huis bereikbaar te houden voor Nederlanders. Zij verzetten zich tegen elke beperking of afschaffing van deze regeling en presenteren het behoud ervan als een kernpunt van hun woonbeleid.
De Partij voor de Dieren wil de hypotheekrenteaftrek beperken tot het NHG-bedrag en de aftrek voor hogere hypotheken versneld afbouwen, omdat zij deze regeling zien als een bron van ongelijkheid en prijsopdrijving op de woningmarkt. Hun kernvisie is dat wonen betaalbaar moet zijn en huizen geen beleggingsobjecten mogen zijn; fiscale voordelen voor hogere hypotheken worden daarom versneld afgebouwd.
De PvdD vindt dat de hypotheekrenteaftrek ongelijkheid vergroot en huizenprijzen opdrijft. Daarom willen zij de aftrek beperken tot het bedrag van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en de aftrek voor hogere hypotheken sneller afbouwen dan nu het geval is. Dit moet het gebruik van huizen als beleggingsobject ontmoedigen en de woningmarkt eerlijker maken.
“Hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar).”
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
BIJ1 wil de hypotheekrenteaftrek volledig en gefaseerd binnen tien jaar afschaffen, omdat zij deze zien als een subsidie voor woningbezitters die ongelijkheid vergroot. Het vrijgekomen geld wordt ingezet voor grootschalige sociale woningbouw, coöperatieve woonvormen en verduurzaming van bestaande huurwoningen, met tijdelijke compensatie voor lagere inkomens.
BIJ1 beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een oneerlijke subsidie voor woningbezitters, vooral de rijken, die de woningmarkt verstoort en ongelijkheid vergroot. Door deze regeling in tien jaar af te bouwen, willen ze middelen vrijmaken voor sociale woningbouw en verduurzaming, terwijl huishoudens met een lager inkomen tijdelijk worden gecompenseerd om te voorkomen dat hun woonlasten plotseling stijgen.
“De hypotheekrenteaftrek (of: de bezitters-subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af. Om te voorkomen dat woonkosten op korte termijn exploderen voor huishoudens met weinig reserves, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie voor huishoudens onder een inkomen van € 50.000. Wanneer zij zelf in hun woning wonen (geen 2e woning, geen verhuur). Op termijn komt daardoor elk jaar ruim € 10 miljard vrij. Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen. Onze staat geeft geen subsidies aan de rijken, maar geeft de mensen een thuis.”
DENK wil de hypotheekrenteaftrek behouden voor de meeste woningbezitters, maar afschaffen voor ultrarijken met zeer dure woningen. Hiermee wil de partij het systeem doelmatiger maken en voorkomen dat mensen met een groot vermogen onnodig profiteren van deze regeling.
DENK erkent het belang van de hypotheekrenteaftrek voor woningbezitters, maar vindt dat deze fiscale tegemoetkoming niet nodig is voor mensen met superdure woningen. Door de aftrek te beperken tot niet-ultrarijken, wil DENK het systeem eerlijker en doelmatiger maken en de ongelijkheid verkleinen.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”
GroenLinks-PvdA wil de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen omdat deze regeling huizenprijzen opdrijft en vooral mensen met dure huizen bevoordeelt. De opbrengsten van deze afbouw worden ingezet voor woningbouw en lastenverlichting, zodat starters meer kans krijgen op een betaalbare koopwoning en mensen meer overhouden van hun loon.
GroenLinks-PvdA ziet de hypotheekrenteaftrek als een prijsopdrijvende subsidie die vooral de rijkeren bevoordeelt en starters benadeelt. Door deze regeling stapsgewijs af te bouwen, willen zij de huizenmarkt eerlijker maken en de opbrengsten gebruiken voor investeringen in woningbouw en lastenverlichting.
“De hypotheekrenteaftrek drijft de prijzen op en mensen met de duurste huizen profiteren het meest. Daarom gaan we de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen. De opbrengsten zetten we in voor woningbouw en lastenverlichting, waardoor mensen meer overhouden van hun loon.”
NSC kiest ervoor de hypotheekrenteaftrek te behouden en noemt dit expliciet als onderdeel van hun woonbeleid. Ze koppelen dit aan het verlagen van de overdrachtsbelasting, waarmee ze de betaalbaarheid van koopwoningen willen ondersteunen, vooral voor starters en middeninkomens. Verdere uitwerking of hervorming van de hypotheekrenteaftrek wordt niet genoemd; het standpunt is behoudend en gericht op stabiliteit voor huiseigenaren.
NSC wil de hypotheekrenteaftrek behouden als zekerheid voor huiseigenaren en om de betaalbaarheid van koopwoningen te waarborgen. Dit standpunt wordt gepresenteerd als onderdeel van een breder pakket aan maatregelen om de woningmarkt toegankelijk te houden, in lijn met het traditionele CDA-standpunt. Er wordt geen verdere beperking, afbouw of hervorming voorgesteld.
“We verlagen de overdrachtsbelasting. We behouden de hypotheekrenteaftrek.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma