FVD wil de hypotheekrenteaftrek volledig behouden en het maximale aftrektarief verhogen naar 52%, zodat het kopen van een huis betaalbaar blijft voor huiseigenaren. Ze keren zich tegen verdere fiscale lasten op de eigen woning en willen het fiscale voordeel van hypotheekrenteaftrek juist versterken in plaats van beperken. De partij positioneert zich hiermee als uitgesproken verdediger van het fiscale voordeel voor huiseigenaren.
FVD vindt dat de hypotheekrenteaftrek essentieel is om wonen betaalbaar te houden en wil het maximale aftrektarief terugbrengen naar het oude niveau van 52%. Hiermee verzet de partij zich tegen de afbouw van de aftrek en wil zij huiseigenaren financieel ontzien. Dit standpunt is bedoeld om het eigenwoningbezit te stimuleren en de lasten voor huiseigenaren te verlagen.
“Wij willen: » Hypotheekrenteaftrek behouden en hoger aftrektarief. We behouden de hypotheekrenteaftrek en brengen het maximale aftrektarief terug omhoog naar 52%, zodat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen.”
“De hypotheekrenteaftrek blijft behouden en het maximale aftrektarief wordt teruggebracht naar het niveau van voor 2014 (52%).”
“De hypotheekrenteaftrek blijft, met een hoger aftrektarief, zodat wonen betaalbaar wordt en blijft.”
“De hypotheekrenteaftrek behouden we en het maximale aftrektarief gaat terug omhoog naar 52%.”
Naast het behouden van de hypotheekrenteaftrek, wil FVD voorkomen dat de eigen woning zwaarder wordt belast. Ze willen het eigenwoningforfait afschaffen en de woning in box 1 houden, zodat er geen extra belastingdruk ontstaat op het bezit van een eigen huis.
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
“De eigen woning blijft altijd in box 1 en blijft volledig onbelast.”
“De eigen woning blijft in box 1: nooit belasting over je eigen huis, dus ook geen eigenwoningforfait.”
50PLUS wil de hypotheekrenteaftrek behouden en de beloning voor het aflossen van de hypotheek (Wet Hillen) opnieuw invoeren. Hiermee wil de partij het eigenwoningbezit stimuleren en de lasten voor huiseigenaren verlichten, vooral voor ouderen en toekomstige generaties.
50PLUS vindt dat de hypotheekrenteaftrek moet blijven bestaan om de betaalbaarheid van het eigen huis te waarborgen en het eigenwoningbezit te stimuleren. Dit standpunt is vooral gericht op het beschermen van de financiële positie van ouderen en het bevorderen van vermogensopbouw voor jongere generaties.
De partij wil de Wet Hillen, die een fiscale beloning gaf aan mensen die hun hypotheek grotendeels of volledig hadden afgelost, opnieuw invoeren. Hiermee wil 50PLUS het aflossen van de hypotheek stimuleren en mensen niet straffen voor het aflossen van hun schuld.
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen over een lange periode, met als doel de woningmarkt toegankelijker en betaalbaarder te maken, vooral voor starters. De opbrengsten van deze afbouw worden volledig gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen, zodat huiseigenaren financieel worden gecompenseerd. Het CDA benadrukt een zorgvuldige, stapsgewijze aanpak om bestaande huiseigenaren te beschermen en het fiscale stelsel te vereenvoudigen.
Het CDA stelt voor om de hypotheekrenteaftrek stap voor stap af te bouwen over een periode van dertig jaar, waarbij de opbrengsten direct worden ingezet voor verlaging van de inkomstenbelasting. Dit moet de woningmarkt eerlijker en eenvoudiger maken, zonder bestaande huiseigenaren in de problemen te brengen. De partij wil zo het verschil tussen huren en kopen verkleinen en de fiscale complexiteit verminderen.
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen. Zo maken we woningen meer betaalbaar op de langere termijn.”
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
“Ontspannen woningmarkt: huren en kopen wordt gelijkwaardiger en de hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
De SP wil de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs volledig afschaffen, omdat deze volgens de partij huizen juist duurder maakt en vooral hogere inkomens bevoordeelt. Op korte termijn blijft de aftrek behouden voor woningen tot 600 duizend euro, maar wordt deze versneld afgebouwd voor duurdere huizen. De opbrengsten worden geïnvesteerd in betaalbare woningen en het verlagen van de inkomstenbelasting.
De SP stelt dat de hypotheekrenteaftrek huizenprijzen opdrijft en vooral de rijkeren bevoordeelt. Daarom willen ze deze regeling versneld afbouwen voor woningen boven de 600 duizend euro. Het vrijgekomen geld wordt geïnvesteerd in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en starterswoningen, zodat meer mensen toegang krijgen tot een betaalbare woning.
“Voor de komende vier jaar garanderen we deze regeling voor woningen tot 600 duizend euro, maar boven dit bedrag bouwen we de hypotheekrenteaftrek direct versneld af. Zo komt er jaarlijks 5 tot 6 miljard euro vrij. Dat geld investeren we in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters.”
“De opbrengsten uit afbouw van de hypotheekrenteaftrek boven de 600 duizend euro en het belasten van grondspeculatie vloeien terug in het Nationaal Woonfonds.”
Op de langere termijn wil de SP de hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen, omdat deze volgens hen de huizenmarkt verstoort en ongelijkheid vergroot. De opbrengsten hiervan worden gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen.
“Op termijn moeten we de prijsopdrijvende hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen. Dit gaat stapsgewijs zodat mensen niet de knel komen. De opbrengsten híervan steken we bovendien in het verlagen van de inkomstenbelasting.”
De SP bekritiseert eerdere verruiming van de hypotheekrenteaftrek voor de hoogste inkomens, omdat dit volgens hen een vorm van omgekeerde solidariteit is.
“Tegelijkertijd hebben aandeelhouders, vastgoedbezitters en villabewoners wél cadeautjes gekregen. Zoals belastingkortingen op aandelen en vermogen en de verruiming van de hypotheekrenteaftrek voor villabezitters.”
De VVD wil de hypotheekrenteaftrek volledig behouden en ziet dit als een essentieel instrument om de woonlasten betaalbaar te houden en rust te brengen op de woningmarkt. Pogingen om de hypotheekrenteaftrek te beperken of het eigen huis zwaarder te belasten, wijst de partij expliciet af. Daarnaast stimuleert de VVD het gebruik van startershypotheken en hypotheken met een langere looptijd om de maandlasten voor starters te verlagen.
De VVD beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een belangrijk middel om de betaalbaarheid van koopwoningen te waarborgen en stabiliteit op de woningmarkt te bieden. De partij verzet zich tegen elke beperking of afschaffing van deze regeling, zowel landelijk als lokaal, en wil de huidige dertig-jaarstermijn handhaven.
“De hypotheekrenteaftrek is een belangrijk instrument om rust te brengen op de woningmarkt. Wij blijven hierachter staan. Pogingen van andere partijen om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af.”
“De hypotheekrenteaftrek blijft in stand, en om de woonlasten onder controle te houden maximeren we de jaarlijkse stijging van de onroerendezaakbelasting.”
“Daarbij blijft de huidige dertig-jaarstermijn van de hypotheekrenteaftrek behouden.”
Om starters te ondersteunen bij het kopen van hun eerste huis en hun maandlasten te verlagen, wil de VVD het gebruik van startershypotheken en hypotheken met een langere looptijd stimuleren. Dit moet de toegankelijkheid tot de koopmarkt vergroten zonder aan de hypotheekrenteaftrek te tornen.
“Om starters te helpen bij het kopen van hun eerste huis en hun maandlasten te verlagen, stimuleren we het gebruik van startershypotheken en hypotheken met een langere looptijd. Daarbij blijft de huidige dertig-jaarstermijn van de hypotheekrenteaftrek behouden.”
De ChristenUnie wil de hypotheekrenteaftrek in de komende decennia geleidelijk afbouwen, omdat deze regeling volgens hen zorgt voor ongelijkheid tussen huurders en kopers en huizenprijzen opdrijft. Tegelijkertijd willen ze het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde afschaffen. Hun visie is gericht op een eerlijker en eigendomsneutrale fiscale behandeling van wonen.
De ChristenUnie vindt dat de hypotheekrenteaftrek leidt tot ongelijkheid tussen huurders en kopers en huizenprijzen kunstmatig verhoogt. Daarom willen ze deze regeling in de komende decennia stapsgewijs afschaffen, als onderdeel van een bredere herziening van het belastingstelsel.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. Hierdoor betalen huurders bij een gelijk inkomen meer belasting dan kopers. De hypotheekrenteaftrek zorgt er bovendien voor dat huizen duurder worden, omdat kopers meer kunnen bieden dan zonder deze regeling mogelijk zou zijn. In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
Als compensatie voor het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek wil de ChristenUnie het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde afschaffen. Dit betekent dat over de eerste miljoen euro geen belasting meer hoeft te worden betaald.
“Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
D66 wil het belastingvoordeel van woningbezit, waaronder de hypotheekrenteaftrek, geleidelijk afbouwen om de woningmarkt eerlijker te maken en de stijging van huizenprijzen te remmen. Ze willen mensen die recent een hypotheek hebben afgesloten ontzien en de opbrengsten gebruiken voor verlaging van de inkomstenbelasting. Zo verkleinen ze het fiscale verschil tussen huurders en kopers en streven ze naar een meer evenwichtige woningmarkt.
D66 vindt dat het huidige belastingvoordeel voor woningbezit, met name de hypotheekrenteaftrek, zorgt voor oneerlijke verschillen tussen huurders en kopers en bijdraagt aan hogere huizenprijzen. Door de aftrek af te bouwen en de opbrengsten te gebruiken voor lagere inkomstenbelasting, willen ze de woningmarkt eerlijker maken zonder bestaande huiseigenaren plotseling te benadelen.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen. Zo heeft iedereen belastingvoordeel en remmen we de stijging van de huizenprijzen af.”
Hoewel niet direct over de renteaftrek, wil D66 het voor starters makkelijker maken een hypotheek te krijgen als hun lasten lager zijn dan hun huidige huur, en de studieschuld niet meer laten meetellen bij de aanvraag. Dit raakt indirect aan de betaalbaarheid van hypotheken, maar niet aan de renteaftrek zelf.
BBB wil de hypotheekrenteaftrek behouden en niet verder beperken, en is tegen belasting op de (over)waarde van de eigen woning. De partij vindt dat het kopen van een huis betaalbaar moet blijven en ziet het beperken van de hypotheekrenteaftrek of het belasten van de overwaarde als onwenselijk. BBB kiest hiermee voor stabiliteit en voorspelbaarheid voor huiseigenaren.
BBB is uitgesproken tegen het verder beperken van de hypotheekrenteaftrek, omdat zij het belangrijk vindt dat koopwoningen betaalbaar blijven en huiseigenaren niet extra worden belast. Dit standpunt is bedoeld om de drempel voor het kopen van een huis niet te verhogen en financiële zekerheid te bieden aan (toekomstige) huiseigenaren.
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
DENK wil de hypotheekrenteaftrek behouden voor de meeste woningbezitters, maar afschaffen voor ultrarijken met zeer dure woningen. Daarnaast pleit DENK voor de introductie van rentevrije (halal) hypotheken die voor iedereen beschikbaar worden, om de koopwoningmarkt toegankelijker te maken. Hiermee wil DENK zowel bestaande huiseigenaren ondersteunen als nieuwe kopers meer kansen bieden.
DENK vindt dat de hypotheekrenteaftrek moet blijven bestaan om woningbezitters te ondersteunen, maar wil deze aftrek schrappen voor mensen met superdure woningen. Hiermee wil de partij het systeem eerlijker en doelmatiger maken, zodat alleen wie het echt nodig heeft profiteert.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”
Om de toegang tot koopwoningen te vergroten, stelt DENK voor dat de overheid rentevrije hypotheken (halalhypotheken) breed beschikbaar maakt. Dit moet vooral mensen helpen voor wie reguliere hypotheken vanwege renteproblematiek of religieuze redenen niet toegankelijk zijn.
“Om ervoor te zorgen dat een koopwoning voor iedereen beschikbaar is, gaat de overheid er zorg voor dragen dat er ook rentevrije hypotheken beschikbaar komen. Deze rentevrije – of halalhypotheek wordt voor iedereen beschikbaar.”
GroenLinks-PvdA wil de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen omdat deze volgens hen huizenprijzen opdrijft en vooral mensen met dure huizen bevoordeelt. De opbrengsten hiervan willen ze inzetten voor woningbouw en lastenverlichting, zodat wonen betaalbaarder wordt en mensen meer overhouden van hun loon.
GroenLinks-PvdA ziet de hypotheekrenteaftrek als een prijsopdrijvende subsidie waar vooral huiseigenaren met dure woningen van profiteren. Door deze regeling stapsgewijs af te bouwen, willen ze de huizenmarkt eerlijker maken en starters meer kansen geven. De vrijgekomen middelen worden gebruikt voor woningbouw en het verlagen van lasten op arbeid.
De PVV wil de hypotheekrenteaftrek volledig behouden en hier niet aan tornen. Dit standpunt wordt gepresenteerd als een garantie voor betaalbaarheid en zekerheid voor huiseigenaren, zonder verdere aanpassingen of beperkingen.
De PVV ziet de hypotheekrenteaftrek als een essentieel onderdeel van de betaalbaarheid van koopwoningen voor Nederlanders. Door deze aftrek ongemoeid te laten, wil de partij zekerheid bieden aan huiseigenaren en voorkomen dat de lasten voor deze groep stijgen. Dit standpunt wordt expliciet en zonder voorbehoud gecommuniceerd.
De Partij voor de Dieren wil de hypotheekrenteaftrek beperken tot het NHG-bedrag en deze voor hogere hypotheken versneld afbouwen, omdat zij de hypotheekrenteaftrek zien als een bron van ongelijkheid en prijsopdrijving op de woningmarkt. Hiermee wil de partij het gebruik van woningen als beleggingsobjecten ontmoedigen en de woningmarkt eerlijker en betaalbaarder maken voor starters en mensen met een lager inkomen.
De PvdD vindt dat de hypotheekrenteaftrek ongelijkheid vergroot en huizenprijzen opdrijft. Daarom willen zij de aftrek beperken tot het bedrag van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en de aftrek voor hogere hypotheken versneld afbouwen. Dit moet het minder aantrekkelijk maken om dure huizen te kopen als investering en de woningmarkt toegankelijker maken.
“Hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar).”
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
De SGP is geen voorstander van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, maar staat wel open voor een herziening ervan, mits dit geen nadelige financiële gevolgen heeft voor huiseigenaren. Ze benadrukken dat eventuele aanpassingen gepaard moeten gaan met lastenverlichtende maatregelen en dat het stimuleren van eigenwoningbezit centraal blijft staan.
De SGP wil de hypotheekrenteaftrek niet afschaffen, maar sluit een herziening niet uit zolang dit geen negatieve financiële gevolgen heeft voor huiseigenaren. Het uitgangspunt is dat eigenwoningbezit wordt bevorderd en dat eventuele wijzigingen gepaard gaan met compenserende maatregelen. Dit standpunt adresseert de discussie over de betaalbaarheid van wonen en de rol van fiscale stimulansen.
“De SGP is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar staat niet afwijzend tegenover een herziening ervan.”
“Het is van groot belang dat een eventuele herziening van de hypotheekrenteaftrek geen nadelige financiële gevolgen heeft. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden. Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd.”
BIJ1 wil de hypotheekrenteaftrek volledig en gefaseerd afschaffen binnen tien jaar, omdat zij deze zien als een subsidie voor woningbezitters die ongelijkheid vergroot. Om te voorkomen dat woonlasten voor lagere inkomens te snel stijgen, komt er tijdelijk compensatie voor huishoudens met een inkomen tot €50.000. De opbrengst van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek wordt ingezet voor sociale woningbouw en verduurzaming.
BIJ1 beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een oneerlijke subsidie aan woningbezitters, vooral de rijken, en wil deze daarom in fasen binnen tien jaar afschaffen. Dit moet leiden tot meer gelijkheid op de woningmarkt en het vrijmaken van miljarden voor sociale woningbouw en verduurzaming. Om te voorkomen dat lagere inkomens direct hard geraakt worden, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie.
“De hypotheekrenteaftrek (of: de bezitters-subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af. Om te voorkomen dat woonkosten op korte termijn exploderen voor huishoudens met weinig reserves, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie voor huishoudens onder een inkomen van € 50.000. Wanneer zij zelf in hun woning wonen (geen 2e woning, geen verhuur). Op termijn komt daardoor elk jaar ruim € 10 miljard vrij. Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen. Onze staat geeft geen subsidies aan de rijken, maar geeft de mensen een thuis.”
NSC kiest ervoor de hypotheekrenteaftrek te behouden en doet geen voorstellen tot beperking of afschaffing. Dit standpunt wordt gepresenteerd als onderdeel van een breder pakket aan belastingmaatregelen om de investeringscapaciteit in de woningmarkt te vergroten en de betaalbaarheid van koopwoningen te waarborgen.
NSC wil de hypotheekrenteaftrek behouden om de betaalbaarheid van koopwoningen te ondersteunen en zekerheid te bieden aan huiseigenaren. Dit wordt gepresenteerd als een bewuste keuze binnen het woningmarktbeleid, zonder verdere aanscherping of beperking van de regeling.
“We behouden de hypotheekrenteaftrek.”
Volt wil de hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen en de eigen woning naar box 3 verplaatsen, met als doel de huizenmarkt eerlijker en betaalbaarder te maken. De partij stelt voor de gestegen maandlasten voor huiseigenaren te compenseren met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Volt richt zich op het verminderen van fiscale voordelen voor koopwoningen om vermogen eerlijker te belasten en de woningmarkt toegankelijker te maken.
Volt wil de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk afschaffen en de eigen woning stapsgewijs naar box 3 verplaatsen. Dit moet leiden tot een eerlijkere belasting van vermogen, een daling van de huizenprijzen en een eerlijker speelveld tussen huurders en kopers. De partij erkent dat dit de maandlasten voor huiseigenaren verhoogt, maar wil deze compenseren via lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma