FVD wil het kopen van een huis makkelijker en betaalbaarder maken door studieschulden niet mee te laten tellen bij hypotheekaanvragen, de hypotheekrenteaftrek te behouden en te verhogen, en de eigen woning fiscaal te ontzien. Ze pleiten voor het meewegen van huurgeschiedenis bij hypotheekaanvragen en willen de overdrachtsbelasting en andere lasten voor huizenkopers verlagen. Hun visie is dat bezit, en met name het eigen huis, beschermd moet worden tegen fiscale en bureaucratische belemmeringen.
FVD vindt dat studieschulden geen rol mogen spelen bij het bepalen van de maximale hypotheek, omdat deze volgens hen risicoloos zijn voor banken. Dit moet starters sneller toegang geven tot de koopwoningmarkt.
FVD wil dat een goede huurgeschiedenis wordt meegenomen bij het beoordelen van hypotheekaanvragen. Hiermee willen ze aantonen dat mensen die hoge huur kunnen betalen, ook in staat zijn om vergelijkbare hypotheeklasten te dragen.
“We wegen de huurgeschiedenis van de laatste drie jaar mee bij hypotheekaanvragen. Mensen die vergelijkbare huurlasten hebben kunnen dragen, kunnen dezelfde hypotheeklast dragen.”
FVD wil de hypotheekrenteaftrek niet alleen behouden, maar ook het maximale aftrektarief verhogen naar het oude niveau. Dit moet het eigenwoningbezit betaalbaar houden.
FVD wil dat de eigen woning in box 1 blijft, het eigenwoningforfait wordt afgeschaft en er nooit belasting wordt geheven over het eigen huis. Dit moet het bezit van een eigen woning fiscaal aantrekkelijk houden.
FVD stelt een speciale garantieregeling voor militairen voor, waarbij ook variabele toeslagen meetellen voor de hypotheek, om hun leencapaciteit te vergroten.
“We introduceren een speciale garantieregeling vanuit het Ministerie van Defensie om behalve een basissalaris ook variabele toeslagen als basis te hanteren voor hypotheekfinanciering voor militairen, zodat de leencapaciteit sterk wordt vergroot.”
De VVD beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een essentieel instrument voor betaalbare woonlasten en stabiliteit op de woningmarkt, en wil deze behouden. Daarnaast wil de partij starters ondersteunen met specifieke hypotheken en het sparen voor een huis vergemakkelijken. De VVD verzet zich tegen het zwaarder belasten van het eigen huis en pleit voor het behoud van de huidige dertig-jaarstermijn voor hypotheekrenteaftrek.
De VVD ziet de hypotheekrenteaftrek als cruciaal voor rust en betaalbaarheid op de woningmarkt en wijst pogingen om het eigen huis zwaarder te belasten af. De partij wil de huidige dertig-jaarstermijn handhaven en benadrukt dat het eigen huis geen melkkoe mag zijn voor de overheid of gemeenten.
“De hypotheekrenteaftrek is een belangrijk instrument om rust te brengen op de woningmarkt. Wij blijven hierachter staan. Pogingen van andere partijen om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af.”
“Daarbij blijft de huidige dertig-jaarstermijn van de hypotheekrenteaftrek behouden.”
“De hypotheekrenteaftrek blijft in stand, en om de woonlasten onder controle te houden maximeren we de jaarlijkse stijging van de onroerendezaakbelasting.”
“Jouw koophuis is geen melkkoe voor de gemeente. Daarom begrenzen we de onroerendezaakbelasting, maar houden we rekening met de verantwoordelijkheden van gemeenten.”
De VVD wil het voor starters makkelijker maken om een huis te kopen door het gebruik van startershypotheken en hypotheken met een langere looptijd te stimuleren. Dit moet de maandlasten verlagen en de toegang tot de koopmarkt verbeteren.
“Om starters te helpen bij het kopen van hun eerste huis en hun maandlasten te verlagen, stimuleren we het gebruik van startershypotheken en hypotheken met een langere looptijd.”
De VVD wil dat starters eenvoudiger kunnen sparen voor een eigen huis door het mogelijk te maken geld specifiek te oormerken buiten de heffingsvrije voet, als onderdeel van de hervorming van box 3.
“We willen dat starters makkelijker kunnen sparen voor een huis. Daarom willen we dat starters geld specifiek kunnen oormerken buiten de heffingsvrije voet voor de koop van een eigen huis. Dit is voor ons een belangrijk onderdeel van de hervorming van box 3.”
50PLUS wil het eigenwoningbezit stimuleren door het fiscaal aantrekkelijk te houden om een hypotheek af te lossen en de hypotheekrenteaftrek te behouden. Ze pleiten voor het terugbrengen van de Wet Hillen (beloning voor aflossen), het afschaffen van de boete op aflossen, en het in stand houden van de hypotheekrenteaftrek, zodat vooral ouderen en starters financieel worden ondersteund bij het (af)betalen van hun woning.
50PLUS wil de Wet Hillen opnieuw invoeren, zodat mensen die hun hypotheek grotendeels of volledig hebben afgelost, niet langer worden gestraft met een extra belasting. Dit moet het aflossen van de hypotheek stimuleren en ouderen financieel ontzien.
De partij vindt het belangrijk dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft, zodat het kopen en financieren van een eigen woning betaalbaar blijft, met name voor ouderen en mensen met een lager inkomen.
50PLUS wil voorkomen dat de overwaarde van de eigen woning als vermogen wordt belast, zodat mensen niet dubbel worden belast op hun huis, ook niet als de hypotheek (grotendeels) is afgelost.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
De SGP wil de financieringsmogelijkheden voor hypotheken niet onnodig beperken, vooral voor starters en eenverdieners, maar pleit wel voor beheerst dalende leennormen om oververhitting van de huizenmarkt te voorkomen. De partij is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar staat open voor een herziening mits dit geen nadelige financiële gevolgen heeft voor huiseigenaren. Het stimuleren van eigen woningbezit en het beter afstemmen van hypotheeknormen op persoonlijke omstandigheden zijn centrale punten.
De SGP vindt dat de financieringsruimte voor hypotheken, met name voor starters en eenverdieners, niet onnodig moet worden ingeperkt. Tegelijkertijd moeten de leennormen beheerst dalen om prijsopdrijving te voorkomen. De berekening van de financieringsruimte moet rekening houden met persoonlijke omstandigheden en langetermijneffecten.
“De SGP wil de financiering voor bijvoorbeeld starters en eenverdieners niet onnodig inperken. In de berekening van de financieringsruimte voor hypotheken moet daarom rekening worden gehouden met een uitgavenpatroon dat recht doet aan de persoonlijke omstandigheden. De leennormen moeten niet nog verder stijgen, maar beheerst dalen.”
“Ook de berekeningswijze van die normen dient aangepast te worden. Er moet een breder perspectief meewegen, zoals de langetermijngevolgen, de effecten op de huizenprijzen en op de economie.”
De SGP is geen voorstander van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, maar sluit een herziening niet uit zolang dit geen negatieve financiële gevolgen heeft voor huiseigenaren. Het uitgangspunt blijft het bevorderen van eigenwoningbezit.
“De SGP is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar staat niet afwijzend tegenover een herziening ervan.”
“Het is van groot belang dat een eventuele herziening van de hypotheekrenteaftrek geen nadelige financiële gevolgen heeft. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden. Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd.”
De SGP wil dat de normen voor hypotheekverstrekking en de toegang tot de sociale huursector beter op elkaar worden afgestemd, om te voorkomen dat woningzoekenden tussen wal en schip vallen.
“De normen van hypotheekverstrekking en de normen voor toegang tot de sociale sector dienen beter op elkaar te worden afgestemd om te voorkomen dat woningzoekenden tussen wal en schip belanden.”
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen over een lange periode, met als doel de woningmarkt toegankelijker en betaalbaarder te maken, vooral voor starters. De opbrengsten van deze afbouw worden direct gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen. Het CDA benadrukt dat deze verandering zorgvuldig en met oog voor bestaande huiseigenaren moet worden doorgevoerd.
Het CDA stelt voor om de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs af te bouwen over dertig jaar, zodat de woningmarkt eerlijker wordt voor starters en de fiscale verschillen tussen huren en kopen worden verminderd. De opbrengsten van deze afbouw worden volledig ingezet om de inkomstenbelasting te verlagen, zodat de lasten voor burgers niet stijgen. Het CDA wil hiermee de betaalbaarheid en toegankelijkheid van koopwoningen vergroten, zonder bestaande huiseigenaren financieel te benadelen.
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen. Zo maken we woningen meer betaalbaar op de langere termijn.”
Het CDA erkent dat het huidige systeem met hypotheekrenteaftrek starters benadeelt ten opzichte van bestaande huiseigenaren en huurders. Door de fiscale verschillen tussen huren en kopen te verkleinen, wil het CDA de positie van starters op de woningmarkt verbeteren en het systeem eerlijker maken.
“De huizenprijzen worden opgedreven door grote (fiscale) verschillen tussen huren en kopen, die in het nadeel uitpakken voor huurders en starters op de woningmarkt. Dit systeem is niet solidair met onze jongeren en niet houdbaar op de lange termijn.”
D66 wil de hypotheekmarkt eerlijker en toegankelijker maken, vooral voor starters en mensen met een studieschuld. Ze stellen voor om de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen, de studieschuld niet meer mee te laten tellen bij hypotheekaanvragen, en het makkelijker te maken voor starters om een hypotheek te krijgen als hun lasten lager zijn dan hun huur. Zo wil D66 de woningmarkt toegankelijker en minder scheef maken.
D66 vindt het huidige belastingvoordeel voor huiseigenaren oneerlijk en wil de hypotheekrenteaftrek afbouwen om de verschillen tussen huurders en kopers te verkleinen en de huizenprijzen te remmen.
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten.”
D66 wil dat starters makkelijker een hypotheek kunnen krijgen als hun maandlasten lager zijn dan hun huidige huur, en wil de studieschuld niet meer laten meetellen bij hypotheekaanvragen. Dit moet de toegang tot de koopmarkt voor jonge mensen verbeteren.
BVNL erkent dat het huidige beleid rondom hypotheken en woningfinanciering nadelig uitpakt voor met name starters en mensen met een studieschuld. Ze willen dat het eigen huis weer een financieel veilige haven wordt, onder andere door het Eigen Woningforfait af te schaffen en de negatieve gevolgen van studieschuld voor hypotheken te adresseren. BVNL pleit voor minder fiscale lasten en meer transparantie, zodat burgers eerlijker en eenvoudiger toegang krijgen tot een hypotheek.
BVNL signaleert dat de overheid haar belofte niet is nagekomen dat een studieschuld geen negatieve gevolgen zou hebben voor het verkrijgen van een hypotheek. Ze willen deze situatie herstellen, zodat jongeren en starters niet langer worden benadeeld bij het aanvragen van een hypotheek.
“Terwijl de overheid hen beloofde dat de leningen tegen nul procent rente zouden zijn en de studieschuld geen negatieve gevolgen zou hebben voor hun hypotheek, bleek niks minder waar. Ze komen bedrogen uit.”
BVNL vindt dat het eigen huis geen melkkoe van de overheid mag zijn en wil het Eigen Woningforfait (en de 'villataks') afschaffen. Dit verlaagt de fiscale druk op huiseigenaren en maakt het bezit van een huis financieel aantrekkelijker en veiliger, wat indirect de hypotheeklasten verlaagt.
De ChristenUnie wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen omdat deze regeling volgens hen zorgt voor ongelijkheid tussen huurders en kopers en huizenprijzen opdrijft. Tegelijkertijd willen ze het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde afschaffen. Hun visie is gericht op een eerlijker en eigendomsneutrale fiscale behandeling van wonen.
De ChristenUnie vindt dat de hypotheekrenteaftrek leidt tot ongelijkheid tussen huurders en kopers en huizenprijzen kunstmatig verhoogt. Daarom pleiten ze voor een geleidelijke afbouw van deze regeling als onderdeel van een bredere herziening van het belastingstelsel, met als doel een eerlijker en eigendomsneutraal woonbeleid.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. Hierdoor betalen huurders bij een gelijk inkomen meer belasting dan kopers. De hypotheekrenteaftrek zorgt er bovendien voor dat huizen duurder worden, omdat kopers meer kunnen bieden dan zonder deze regeling mogelijk zou zijn. In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
Naast het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek wil de ChristenUnie het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde afschaffen. Dit betekent dat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald, wat vooral voordelig is voor huiseigenaren met een woningwaarde tot dat bedrag.
“Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
De Partij voor de Dieren wil de hypotheekmarkt eerlijker en toegankelijker maken door de hypotheekrenteaftrek voor hoge hypotheken versneld af te bouwen en het afsluiten van een hypotheek met meer dan twee personen mogelijk te maken. Hun beleid richt zich op het tegengaan van ongelijkheid door woningbezit en het faciliteren van diverse woonvormen, met als doel wonen betaalbaarder en minder speculatief te maken.
De PvdD wil de hypotheekrenteaftrek beperken tot het bedrag van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en de aftrek voor hogere hypotheken versneld afbouwen. Hiermee willen ze de ongelijkheid door woningbezit verminderen en het minder aantrekkelijk maken om huizen als beleggingsobject te gebruiken.
“Hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar).”
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
De partij wil het makkelijker maken om met meer dan twee mensen een hypotheek af te sluiten, zodat cohousing en verschillende gezinsconstructies beter gefaciliteerd worden. Dit vergroot de toegankelijkheid tot de koopmarkt voor diverse huishoudens.
“Het moet makkelijker worden een hypotheek af te sluiten met meer dan twee mensen, en dit moet bij alle hypotheekverstrekkers kunnen. Op die manier wordt ‘cohousing’ mogelijk gemaakt en kunnen verschillende gezinsconstructies gefaciliteerd worden.”
De SP wil de hypotheekrenteaftrek hervormen omdat deze volgens hen huizenprijzen opdrijft en vooral hogere inkomens bevoordeelt. Ze willen de aftrek behouden voor woningen tot 600 duizend euro, maar daarboven versneld afbouwen en op termijn volledig afschaffen, waarbij de opbrengsten worden geïnvesteerd in betaalbare woningen en het verlagen van de inkomstenbelasting. Zo wil de SP de woningmarkt betaalbaarder maken en starters meer kansen geven.
De SP stelt dat de hypotheekrenteaftrek huizenprijzen opdrijft en vooral de hogere inkomens bevoordeelt. Ze willen de regeling behouden voor woningen tot 600 duizend euro, maar daarboven versneld afbouwen en uiteindelijk helemaal afschaffen. De vrijgekomen miljarden investeren ze in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en starters, en op termijn in verlaging van de inkomstenbelasting.
“Wij garanderen deze regeling voor woningen tot 600 duizend euro, maar boven dit bedrag bouwen we de hypotheekrenteaftrek versneld af. Zo houden we de markt betaalbaarder en komt er jaarlijks 5 tot 6 miljard euro vrij. Dat geld investeren we in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters.”
“Op termijn moeten we de prijsopdrijvende hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen. Dit gaat stapsgewijs zodat mensen niet de knel komen. De opbrengsten hiervan steken we bovendien in het verlagen van de inkomstenbelasting.”
“De opbrengsten uit afbouw van de hypotheekrenteaftrek boven de 600 duizend euro en het belasten van grondspeculatie vloeien terug in het Nationaal Woonfonds.”
DENK wil de hypotheekrenteaftrek behouden voor de meeste woningbezitters, maar afschaffen voor ultrarijken met zeer dure woningen. Daarnaast pleit DENK voor de introductie van rentevrije (halal) hypotheken die voor iedereen beschikbaar moeten worden, om het kopen van een huis toegankelijker te maken.
DENK vindt het belangrijk om woningbezitters te ondersteunen via de hypotheekrenteaftrek, maar wil deze regeling doelmatiger maken door de aftrek te schrappen voor mensen met extreem dure huizen. Hiermee wil de partij de regeling eerlijker maken en onnodige voordelen voor de rijksten tegengaan.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”
Om het kopen van een huis voor meer mensen mogelijk te maken, wil DENK dat de overheid zorgt voor de beschikbaarheid van rentevrije hypotheken. Dit verlaagt de drempel voor mensen die vanwege religieuze of financiële redenen geen reguliere hypotheek willen of kunnen afsluiten.
“Om ervoor te zorgen dat een koopwoning voor iedereen beschikbaar is, gaat de overheid er zorg voor dragen dat er ook rentevrije hypotheken beschikbaar komen. Deze rentevrije – of halalhypotheek wordt voor iedereen beschikbaar.”
GroenLinks-PvdA wil de toegang tot hypotheken voor starters verbeteren en de prijsopdrijvende effecten van de hypotheekrenteaftrek tegengaan. Ze stellen voor om de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs af te bouwen en starters meer maatwerk te bieden bij het aanvragen van een hypotheek, vooral bij een studieschuld. Hun visie is gericht op eerlijkere kansen op de woningmarkt en het tegengaan van ongelijkheid.
GroenLinks-PvdA ziet de hypotheekrenteaftrek als prijsopdrijvend en oneerlijk, vooral omdat mensen met de duurste huizen het meest profiteren. Door deze aftrek stapsgewijs af te bouwen, willen ze de huizenprijzen drukken en de opbrengsten inzetten voor woningbouw en lastenverlichting.
“De hypotheekrenteaftrek drijft de prijzen op en mensen met de duurste huizen profiteren het meest. Daarom gaan we de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen. De opbrengsten zetten we in voor woningbouw en lastenverlichting, waardoor mensen meer overhouden van hun loon.”
De partij erkent dat starters met een studieschuld vaak moeilijker een hypotheek kunnen krijgen. Ze willen daarom meer maatwerk bieden bij hypotheekaanvragen voor deze groep, zodat een studieschuld minder een belemmering vormt.
“Er komt meer maatwerk voor starters bij het aanvragen van een hypotheek in geval van een studieschuld.”
NSC wil de hypotheekrenteaftrek behouden en stelt wettelijke bescherming voor erfpachters voor, waarbij erfpacht minimaal aan de NHG-criteria (Nationale Hypotheek Garantie) moet voldoen. Hiermee wil NSC betaalbaarheid en voorspelbaarheid van woonlasten voor huiseigenaren waarborgen en plotselinge lastenstijgingen voorkomen.
NSC kiest ervoor om de hypotheekrenteaftrek te behouden, waarmee zij de betaalbaarheid van koopwoningen voor huiseigenaren willen beschermen. Dit standpunt is bedoeld om de lasten voor bestaande en toekomstige huiseigenaren niet verder te verhogen.
“We behouden de hypotheekrenteaftrek.”
NSC wil erfpachters beschermen tegen onvoorspelbare en buitensporige stijgingen van de erfpacht door wettelijke eisen te stellen die minimaal gelijk zijn aan de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Dit moet zorgen voor meer zekerheid en voorspelbaarheid van woonlasten voor mensen met een erfpachtconstructie.
“Erfpacht dient tenminste te voldoen aan de NHG-criteria (Nationale Hypotheek Garantie).”
De PVV wil de hypotheekrenteaftrek volledig behouden en daar niet aan tornen. Dit standpunt is bedoeld om de betaalbaarheid van koopwoningen voor Nederlanders te beschermen, vooral in een tijd van hoge huizenprijzen en een woningtekort.
De PVV ziet de hypotheekrenteaftrek als essentieel voor de betaalbaarheid van koopwoningen en wil deze regeling ongemoeid laten. Hiermee wil de partij voorkomen dat de lasten voor huiseigenaren stijgen en de toegang tot de koopwoningmarkt verder verslechtert, zeker nu veel Nederlanders moeite hebben om een huis te kopen.
Volt wil de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait snel afbouwen en de eigen woning naar box 3 verplaatsen, met als doel vermogen zwaarder te belasten dan arbeid en de huizenprijzen te laten dalen. Daarnaast wil Volt dat de maandlastenstijging voor huiseigenaren wordt gecompenseerd via lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Voor starters met een studieschuld pleit Volt ervoor dat het aflossen van de studieschuld geen invloed meer heeft op het maximale hypotheekbedrag.
Volt wil de fiscale voordelen voor huiseigenaren afbouwen door de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait snel te schrappen en de eigen woning te verplaatsen naar box 3. Dit moet leiden tot een eerlijkere belasting van vermogen, lagere huizenprijzen en een verschuiving van belastingdruk van arbeid naar vermogen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt vindt dat het aflossen van een studieschuld geen negatieve invloed mag hebben op het maximale hypotheekbedrag voor starters. Hiermee wil Volt de toegang tot de woningmarkt voor jonge mensen met een studieschuld verbeteren.
“De staat moet garant staan voor de studieschuld bij de aanvraag van een hypotheek. Het maandelijks aflossen van een studieschuld mag geen impact hebben op het maximale leenbedrag van een starter op de woningmarkt.”
BBB wil de betaalbaarheid en toegankelijkheid van koopwoningen behouden door de hypotheekrenteaftrek ongemoeid te laten en geen belasting te heffen op overwaarde. Ze verzetten zich expliciet tegen verdere beperking van de hypotheekrenteaftrek en belasting op de overwaarde, om zo de drempel voor het kopen van een huis niet te verhogen.
BBB vindt het belangrijk dat koopwoningen betaalbaar blijven en wil daarom niet tornen aan de hypotheekrenteaftrek of een belasting op de overwaarde invoeren. Hiermee willen ze voorkomen dat de lasten voor huiseigenaren stijgen en de toegang tot de koopmarkt verder wordt beperkt.
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
BIJ1 wil de hypotheekrenteaftrek in fasen binnen tien jaar volledig afschaffen, omdat zij dit zien als een subsidie voor woningbezitters die ongelijkheid vergroot. Om te voorkomen dat woonlasten voor mensen met lagere inkomens plotseling stijgen, komt er tijdelijk compensatie voor huishoudens met een inkomen tot €50.000 die zelf in hun woning wonen.
BIJ1 beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een oneerlijke subsidie aan woningbezitters, vooral de rijkeren, en wil deze daarom gefaseerd afschaffen. De partij wil de vrijgekomen miljarden investeren in sociale woningbouw en verduurzaming, en biedt tijdelijke compensatie aan lagere inkomens om een plotselinge lastenstijging te voorkomen.
“De hypotheekrenteaftrek (of: de bezitters-subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af. Om te voorkomen dat woonkosten op korte termijn exploderen voor huishoudens met weinig reserves, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie voor huishoudens onder een inkomen van € 50.000. Wanneer zij zelf in hun woning wonen (geen 2e woning, geen verhuur). Op termijn komt daardoor elk jaar ruim € 10 miljard vrij. Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen. Onze staat geeft geen subsidies aan de rijken, maar geeft de mensen een thuis.”
JA21 wil het voor ondernemers makkelijker maken om een hypotheek te krijgen door meer maatwerk toe te staan bij hypotheekverstrekking. Hiermee wil de partij de toegang tot de woningmarkt voor ondernemers verbeteren, omdat zij nu vaak tegen starre regels aanlopen.
JA21 signaleert dat ondernemers vaak moeilijker een hypotheek kunnen krijgen vanwege strikte en inflexibele regels. De partij pleit daarom voor eenvoudigere rekenregels en meer mogelijkheden voor maatwerk, zodat ondernemers beter in staat zijn een hypotheek te verkrijgen en zo hun positie op de woningmarkt wordt versterkt.
“Inzetten op eenvoudige rekenregels en meer mogelijkheden maatwerk hypotheekverstrekking voor ondernemers.”