NSC wil het tekort aan betaalbare huurwoningen aanpakken door meer sociale en middenhuurwoningen te bouwen, huurprijzen te reguleren en huurders beter te beschermen. Ze pleiten voor strengere handhaving op verhuurders, het tegengaan van misbruik, en het stimuleren van doorstroming en innovatieve woonvormen. Hun visie is gericht op het vergroten van het aanbod, het betaalbaar houden van huren en het versterken van de positie van huurders.
NSC ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een urgent probleem en wil fors inzetten op de bouw van sociale en middenhuurwoningen. Dit moet ervoor zorgen dat mensen met een smalle beurs en middeninkomens een passende woning kunnen vinden.
“Nieuw Sociaal Contract zet daarbij vol in op de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare huur- en koopwoningen zodat iedereen een passend huis kan vinden.”
“Bouwen van extra betaalbare huurwoningen en koopwoningen door corporaties en marktpartijen.”
“Het is nodig om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen (waarvan 30% sociaal en 2/3de betaalbaar, maatwerk per regio).”
“We zetten nadrukkelijk in op de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare midden-huur en -koopwoningen.”
Om huren betaalbaar te houden en huurders te beschermen tegen excessen, wil NSC maximale huurverhogingen instellen, misbruik van het puntensysteem aanpakken en een huurregister invoeren.
“Om huren betaalbaar te houden, worden huurverhogingen in de sociale sector gemaximeerd op inflatie. Voor midden-huur en de vrije sector geldt een maximum van inflatie plus 1%.”
“Misbruik van het puntensysteem bij kamerverhuur, met torenhoge huurprijzen tot gevolg, moet worden tegengegaan. Een huurder kan eenvoudiger een lagere huur afdwingen als de verhuurder zich niet aan het puntensysteem houdt.”
“We zorgen voor voldoende gemeentelijke handhavingscapaciteit zodat deze wetten effect hebben in de praktijk. Ook komt er een landelijk huurregister waarin gemeenten in elk geval kunnen zien wie actief zijn op de particuliere huurmarkt, welke huizen ze verhuren en wat de punten van deze huizen zijn.”
“Huurders beschermen: een maximum stellen aan huren in de sociale huursector en midden-huur en het invoeren van een huurregister.”
NSC wil de doorstroming op de huurmarkt bevorderen door woningruil, meer seniorenwoningen en flexibele woonvormen mogelijk te maken. Dit moet ervoor zorgen dat huurwoningen beter aansluiten bij de levensfase en behoeften van huurders.
“Op het moment dat iemand te groot woont, moet het mogelijk worden om van woning te ruilen met iemand die te klein woont. Dit zien we als gewenste woningruil.”
“Het is nodig om meer geschikte seniorenwoningen te bouwen met voorzieningen zoals ICT, domotica en nabije zorg, waarin senioren zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen.”
“Voor bepaalde doelgroepen kunnen flexwoningen uitkomst bieden. Op basis van de Omgevingswet kunnen tijdelijke woningen snel worden geplaatst.”
NSC wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen, om de wachttijd voor andere woningzoekenden niet verder op te laten lopen.
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
De SP wil het recht op betaalbare huurwoningen herstellen door grootschalig te investeren in volkshuisvesting, het bouwen van één miljoen betaalbare huurwoningen, en het bevriezen van huren. Ze pleiten voor meer zeggenschap voor huurders, het verbreden van de doelgroep voor sociale huur, en het aanpakken van marktwerking en speculatie om huren structureel betaalbaar te maken.
De SP wil het woningtekort aanpakken door fors te investeren in de bouw van betaalbare huurwoningen, met een maximale huur van 800 euro. Dit moet gerealiseerd worden via nieuwbouw, het ombouwen van leegstaande panden, splitsen, optoppen en het terugkopen van te dure huurwoningen. Het doel is om wonen weer bereikbaar te maken voor brede groepen, niet alleen de laagste inkomens.
“Wij bouwen één miljoen betaalbare huurwoningen, bevriezen de huren en geven bewoners weer zeggenschap over hun huis en hun buurt.”
“We zorgen voor één miljoen extra betaalbare huurwoningen, met een maximale huur van 800 euro. Dat doen we via nieuwbouw, het ombouwen van leegstaande panden, splitsen, optoppen, het terugkopen van te dure huurwoningen en door sloop te voorkomen.”
Om huurders te beschermen tegen stijgende woonlasten, wil de SP de huren bevriezen en het puntensysteem hervormen zodat de kwaliteit van de woning centraal staat, niet de WOZ-waarde. Dit moet voorkomen dat huren kunstmatig stijgen en meer geld bij huurders laten.
“Om het tij te keren bevriezen wij daarom de huren. Ook passen we het puntensysteem aan: het gaat weer over de kwaliteit van de woning, niet over schommelingen in de WOZwaarde die de huren kunstmatig opdrijven.”
De SP wil sociale huurwoningen weer beschikbaar maken voor een brede groep, inclusief middeninkomens, en niet alleen voor de allerlaagste inkomens. Dit moet ervoor zorgen dat bijvoorbeeld politieagenten, leraren en zorgverleners niet langer zijn aangewezen op dure huurwoningen in de vrije sector.
“Wij doorbreken het hardnekkige idee dat sociale huur alleen zou moeten bestaan voor de allerlaagste inkomens. Wonen is een recht, geen gunst. Daarom maken we sociale huur weer toegankelijk voor een brede groep mensen. Ook voor middeninkomens.”
De SP wil huurders meer macht geven over hun woning en buurt, onder andere door woningcorporaties weer om te vormen tot verenigingen met verantwoording aan huurders. Dit moet leiden tot meer invloed op renovatie, verduurzaming, verkoop en sloop.
Om het aanbod van sociale huurwoningen te beschermen, wil de SP stoppen met de verkoop van deze woningen en juist investeren in verbetering en verduurzaming van de bestaande voorraad.
“Sociale huurwoningen in de huidige woningvoorraad worden niet meer verkocht, maar juist verbeterd.”
De SP wil dat huurders van woningen met een slecht energielabel (E, F of G) automatisch minder huur gaan betalen zolang de woning niet is verduurzaamd, zonder dat de huurder zelf actie hoeft te ondernemen.
“Daarom zorgen wij ervoor dat huurders in woningen met een slecht energielabel (E, F of G) automatisch minder huur gaan betalen zolang de woning nog niet is verduurzaamd.”
Om misstanden op de huurmarkt tegen te gaan, stelt de SP een vergunningplicht voor verhuurders in, gekoppeld aan duidelijke kwaliteitseisen. Gemeenten moeten direct kunnen ingrijpen bij misstanden.
“We stellen een vergunningplicht in voor verhuurders, gekoppeld aan duidelijke kwaliteitseisen. Bij misstanden moeten gemeenten direct ingrijpen. Huisjesmelkers verliezen hun vergunning. Geen woekerwinst meer over de rug van huurders.”
De SP wil woonzekerheid herstellen door tijdelijke huurcontracten af te schaffen, zodat huren weer een duurzaam recht wordt en huurders niet langer in onzekerheid verkeren.
“Tijdelijke huurcontracten zorgen voor stress, onzeker heid en uitsluiting. Wij schaffen ze af en maken van wonen weer een duurzaam recht.”
Om dakloosheid uit te bannen, wil de SP wettelijk regelen dat alle dakloze mensen voorrang krijgen bij de toewijzing van sociale huurwoningen.
“We maken daarom wettelijk mogelijk dat alle dakloze mensen, ongeacht hun situatie, voorrang krijgen bij de toewijzing van sociale huurwoningen.”
De SP wil dat jongeren recht krijgen op een betaalbare huurwoning, onder andere door het bouwen van jongerenwoningen en het ombouwen van leegstaande kantoren.
“Jongeren krijgen recht op een betaalbare huurwoning. We gaan huurwoningen bouwen en leegstaande kantoren vullen met goede woningen.”
De PVV wil de sociale huren met 10% verlagen en de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen verhogen, zodat meer Nederlanders hiervoor in aanmerking komen. Daarnaast wil de partij woningcorporaties compenseren door de winstbelasting te schrappen en pleit ze voor het bouwen van meer sociale huur- en middenhuurwoningen, zonder voorrang voor statushouders. De kern van hun visie is dat betaalbare huurwoningen primair beschikbaar moeten zijn voor Nederlanders, met minder regels en meer bouw.
De PVV vindt dat de huren te hoog zijn en dat te veel Nederlanders geen toegang hebben tot betaalbare huurwoningen. Door sociale huren te verlagen en de inkomensgrenzen te verhogen, wil de partij meer mensen toegang geven tot deze woningen en de woonlasten verlichten.
“Sociale huren met 10% verlagen”
“Inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen verhogen”
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar. Ook verhogen we de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen, zodat meer woningzoekenden hiervoor in aanmerking komen.”
“We gaan ook de strijd aan tegen de hoge huren. Deze zijn in de afgelopen tien jaar met bijna 30% omhooggeschoten. De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt. Dat gaan we regelen voor alle sociale huurders. Een betaalbaar dak boven het hoofd voor iedereen.”
De PVV stelt dat het onacceptabel is dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen, terwijl Nederlanders jarenlang op een wachtlijst staan. De partij wil deze voorrang volledig afschaffen en fraude streng bestraffen.
“Nooit meer voorrang op sociale huurwoningen voor statushouders – ook niet met urgentie”
“Sinds 2010 zijn er al zo’n 190.000 sociale huurwoningen mét voorrang aan statushouders weggegeven – zonder dat zij iets aan dit land hebben bijgedragen.”
“In de Tweede Kamer is het PVV-voorstel aangenomen dat ervoor zorgt dat statushouders nooit meer voorrang krijgen – ook niet met urgentie.”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De PVV wil fors investeren in woningbouw, met nadruk op sociale huurwoningen en middenhuurwoningen, zodat het aanbod toeneemt en de druk op de huurmarkt afneemt. Woningcorporaties krijgen een grotere rol in het bouwen van deze woningen.
“Forse extra investering in snellere woningbouw: sociale huurwoningen, middenhuurwoningen en betaalbare koopwoningen mét voldoende ruimte voor de auto”
“Woningbouwcorporaties krijgen de taak om niet alleen sociale huurwoningen, maar ook middenhuurwoningen te bouwen.”
“Taakuitbreiding woningbouwcorporaties voor de bouw van extra middenhuurwoningen”
De VVD wil het aanbod van huurwoningen vergroten door meer private en sociale huurwoningen te bouwen, belemmerende regelgeving te schrappen en het aantrekkelijker te maken voor investeerders om te verhuren. Tegelijkertijd wil de partij de toegang tot sociale huur beperken tot mensen die deze het hardst nodig hebben, onder andere door het invoeren van een jaarlijkse inkomenstoets en het verbieden van voorrang voor statushouders. De kern van hun visie is dat een vrije, toegankelijke huurmarkt en meer nieuwbouw de betaalbaarheid en beschikbaarheid van huurwoningen moeten verbeteren.
De VVD ziet het tekort aan huurwoningen als een groot probleem en wil fors meer huurwoningen realiseren, zowel in de private als sociale sector. Dit moet gebeuren door het schrappen van remmende regelgeving, het aantrekkelijker maken van investeren in huurwoningen en het verplichten van corporaties om meer sociale huur te bouwen.
“We bouwen veel meer betaalbare huurwoningen en maken hier heldere afspraken over met investeerders en corporaties. Ook voor particulieren moet het aantrekkelijk worden om te investeren in huurwoningen en verhuur moet weer lonen.”
“Wij strijden voor veel meer huurhuizen. Het is tijd om de huurmarkt te bevrijden en het is tijd dat veel meer corporaties gaan bouwen.”
“We willen dat er veel meer private huurwoningen worden gebouwd, zodat de huurprijs omlaaggaat. We schrappen de Wet betaalbare huur, de lokale zelfbewoningsplicht en het verbod op tijdelijke contracten.”
De VVD stelt dat overregulering de huurmarkt verstikt en het aanbod doet afnemen. Door het schrappen van specifieke wetten en regels wil de partij het makkelijker maken om huurwoningen te bouwen, te verhuren en te delen.
“We schrappen de wetten die de huurmarkt afknijpen: We willen dat er veel meer private huurwoningen worden gebouwd, zodat de huurprijs omlaaggaat. We schrappen de Wet betaalbare huur, de lokale zelfbewoningsplicht en het verbod op tijdelijke contracten.”
“Belemmerende regelgeving wordt aangepakt om dit mogelijk te maken.”
De VVD wil sociale huurwoningen reserveren voor mensen met de laagste inkomens en vermogen, door het invoeren van een jaarlijkse inkomenstoets en een vermogenstoets. Dit moet scheefwonen tegengaan en de doorstroming bevorderen.
“Om sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor de mensen die deze woningen het hardst nodig hebben, komt er een jaarlijkse inkomenstoets voor sociale huurwoningen, om te bepalen of de huurprijs nog passend is.”
“Voor mensen die in een sociale huurwoning willen gaan wonen, komt er ook een vermogenstoets.”
De VVD vindt het onrechtvaardig dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen en wil deze voorrangspositie afschaffen. Statushouders krijgen in plaats daarvan tijdelijke flexwoningen.
“We verbieden de voorrang voor statushouders. Voor statushouders kan met flexwoningen tijdelijke woonruimte worden aangeboden om een eerste stap uit het azc te zetten.”
“Het is oneerlijk dat statushouders soms worden voorgetrokken bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Daarom schaffen wij de wettelijke taakstelling van gemeenten om statushouders te moeten huisvesten af, en stellen wij een verbod op voorrang voor statushouders in.”
De VVD wil doorstroming stimuleren, bijvoorbeeld door oudere huurders te helpen verhuizen naar een geschikter huis, zodat grotere woningen vrijkomen voor jongeren.
“Oudere huurders die in een geschikter huis willen wonen moeten waar nodig met behoud van hun huidige huur naar een kleiner huurhuis kunnen verhuizen, zodat het huis vrijkomt voor jongeren. Corporaties kunnen daarbij ondersteunen.”
De VVD wil de huurtoeslag moderniseren door deze rechtstreeks aan woningcorporaties uit te keren en uiteindelijk het toeslagenstelsel af te schaffen.
“We hervormen de huurtoeslag om te komen tot een toeslag die moderner is. In de sociale huursector wordt de huurtoeslag rechtstreeks aan woningcorporaties uitgekeerd en verrekend in een lagere huurprijs.”
BBB wil het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten zonder particuliere verhuurders te ontmoedigen, en pleit voor het afschaffen van de Wet betaalbare huur. Ze zetten in op meer sociale huurwoningen, versoepeling van verhuurregels, en gerichte toewijzing van huurwoningen aan specifieke doelgroepen zoals starters en mensen met een lokale binding. Hun visie is pragmatisch: minder regels, meer maatwerk, en behoud van een stabiele huurmarkt.
BBB wil het tekort aan sociale huurwoningen aanpakken door woningcorporaties te stimuleren jaarlijks meer sociale huurwoningen te bouwen. Dit moet bijdragen aan betaalbaarheid en beschikbaarheid voor lagere inkomens.
BBB is kritisch op regulering die particuliere verhuurders ontmoedigt en wil de Wet betaalbare huur afschaffen. Ze willen verhuur aantrekkelijk houden door eerlijkere puntentellingen, voorspelbare belastingen en meer ruimte voor tijdelijke huurcontracten.
“BBB wil betaalbare huur zonder verhuurders weg te jagen, wat we zien gebeuren door de barrière die de Wet betaalbare huur opwerpt. We willen de Wet betaalbare huur dan ook afschaffen omdat deze leidt tot het aanzienlijk verminderen van huurwoningen.”
“We willen regels aanpassen zodat verhuurders woningen blijven aanbieden in plaats van verkopen. Denk aan eerlijkere puntentellingen voor huurprijzen (woningwaardering), bijvoorbeeld geen strafpunten meer voor het ontbreken van buitenruimte.”
“Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
BBB wil bij de toewijzing van huurwoningen voorrang geven aan mensen met lokale binding, urgentie of een belangrijke maatschappelijke rol. Dit moet de doorstroming bevorderen en de leefbaarheid in dorpen en steden ondersteunen.
“Bij de toewijzing van koop en huurwoningen geven we voorrang aan mensen met een lokale binding, urgentie of mensen die een belangrijke bijdrage leveren aan de gemeenschap, denk aan onderwijzers, zorgpersoneel en politiemensen.”
Om starters meer kansen te geven op de huurmarkt, wil BBB starterscontracten invoeren en tijdelijke huurcontracten voor studenten verruimen. Dit moet de toegang tot huurwoningen voor jongeren verbeteren.
BBB wil het verhuren van kamers en onzelfstandige woningen eenvoudiger maken door huurbescherming terug te draaien en verhuurregels te versoepelen, vooral voor studentenhuisvesting.
“De huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen is voor veel mogelijke verhuurders een brug te ver. Die gaan we verder terugdraaien. We willen ook versoepeling van de verhuurregels voor studentenhuisvesting.”
BBB wil dat verhuurders hun verantwoordelijkheid nemen bij het aanpakken van schimmel in huurwoningen en dat de overheid hierover duidelijke afspraken maakt met woningcorporaties.
“Veel mensen wonen in huurhuizen met schimmel. Dat is slecht voor de gezondheid en het komt nog steeds te vaak voor. Verhuurders dienen hun verantwoordelijkheid te nemen om dit probleem goed aan te pakken. BBB wil dat de overheid hierover duidelijke afspraken maakt met woningcorporaties, zodat woningen veilig en gezond zijn voor iedereen.”
BIJ1 wil huurwoningen radicaal hervormen door huren fors te verlagen, de vrije huursector af te schaffen en alle huurprijzen te reguleren. Ze pleiten voor massale bouw van sociale huurwoningen, strengere aanpak van huisjesmelkers en meer zeggenschap voor huurders. Hun visie is dat wonen een basisrecht is en geen verdienmodel mag zijn.
BIJ1 wil huren structureel goedkoper maken door huurtoeslag te verhogen, huurprijzen te bevriezen en alle huurwoningen onder een bindend puntensysteem te brengen. Hiermee willen ze betaalbaarheid garanderen en excessen in de vrije sector beëindigen.
“We maken huren veel goedkoper. Dit doen we door huurtoeslag hoger te maken, huurtoeslag onafhankelijk van de manier van wonen te maken, en door alle huurprijzen onmiddellijk te bevriezen.”
“De ‘vrije’ huursector schaffen we af. Alle huurwoningen vallen onder een bindend en algemeen puntensysteem dat de maximale huur bepaalt op basis van de kwaliteit van een woning. Ook bestaande contracten.”
“Alle huren omlaag. We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
BIJ1 wil het woningaanbod vergroten door een nationaal bouwbedrijf op te richten dat grootschalig sociale huurwoningen bouwt, en door woningcorporaties te ondersteunen en te nationaliseren. Dit moet betaalbare huurwoningen voor iedereen garanderen.
BIJ1 wil huisjesmelkers hard aanpakken door strengere verhuurvergunningen, meer toezicht en strafbaarstelling van misstanden. Huurders krijgen gratis toegang tot rechtshulp en huurcommissie.
“We gaan huisjesmelkers stevig aanpakken en huurders tegen hen beschermen. We voeren een verhuurvergunning met strenge kwalificatie-eisen in, die kan worden afgenomen bij overtredingen.”
“Huurders krijgen gratis toegang tot recht en huurcommissie. De rechter krijgt ruimere bevoegdheden om overtredingen van huurwetten hard aan te pakken. Structurele overhuur, intimidatie of onterecht opzeggen maken we strafbaar als georganiseerd uitbuiten van huurders.”
BIJ1 wil huurders meer inspraak geven bij renovaties, nieuwbouw en gebiedsontwikkeling, en verplicht gemeenten om onafhankelijke huurdersverenigingen te subsidiëren.
“Bestaande bewoners krijgen altijd uitgebreide democratische inspraak bij nieuwbouw en gebiedsontwikkeling. Bewonersorganisaties en huurdersverenigingen nemen we vanaf het begin mee in nieuwe plannen.”
“Gemeenten worden verplicht om subsidie te geven aan een onafhankelijke huurdersvereniging die huurders uit alle wijken democratisch vertegenwoordigt.”
De ChristenUnie wil het aantal betaalbare huurwoningen fors vergroten, met bijzondere aandacht voor sociale huur en middenhuur. Ze pleiten voor meer investeringsruimte voor woningcorporaties, bescherming van huurders, het beperken van huurstijgingen en het omzetten van de huurtoeslag in een inkomensafhankelijke huursubsidie. Hun visie is gericht op zekerheid voor huurders, het tegengaan van woningnood en het creëren van gemengde, leefbare wijken.
De ChristenUnie ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een van de grootste oorzaken van de wooncrisis. Ze willen dat minstens 30% van de nieuwbouw uit sociale huur bestaat en dat corporaties meer ruimte krijgen om ook voor middeninkomens te bouwen. Dit moet zorgen voor meer doorstroming en kansen voor starters en gezinnen.
De partij vindt dat huurders meer zekerheid en bescherming verdienen. Ze willen het vaste huurcontract als norm behouden, huurstijgingen beperken en huurteams stimuleren. Daarnaast moet de Wet betaalbare huur blijven bestaan.
“Een vast huurcontract blijft de norm. Huurders moeten weten waar ze aan toe zijn.”
“De huren moeten minder hard stijgen dan in voorgaande jaren, door ze niet meer te koppelen aan loonstijgingen maar aan de gemiddelde prijsontwikkeling over meerdere jaren.”
“De Wet betaalbare huur blijft bestaan. Gemeenten worden gestimuleerd om huurteams op te zetten.”
Om financiële onzekerheid en schulden bij huurders te voorkomen, wil de ChristenUnie de huurtoeslag vervangen door een huursubsidie die gebaseerd is op het inkomen van twee jaar geleden. Dit moet het systeem eenvoudiger en eerlijker maken.
“De huurtoeslag wordt omgezet in een huursubsidie, gebaseerd op het inkomen van twee jaar geleden, zodat er geen risico meer is op naheffingen en schulden.”
“De huurtoeslag wordt omgezet in huursubsidie, waarbij op basis van het inkomen van twee jaar geleden (inclusief vangnetregeling) huurders met lage inkomens worden geholpen om de huur te kunnen betalen.”
De ChristenUnie wil de fiscale ongelijkheid tussen huurders en kopers verkleinen door de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen. Huurders betalen nu relatief meer belasting, wat volgens de partij onrechtvaardig is.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. Hierdoor betalen huurders bij een gelijk inkomen meer belasting dan kopers.”
De partij wil meer betaalbare huurwoningen voor studenten en op de BES-eilanden, met aangepaste regelgeving en toegang tot huursubsidie.
FVD wil de huurmarkt liberaliseren door de Wet Betaalbare Huur af te schaffen, verhuurders meer vrijheid te geven en het aandeel sociale huurwoningen te verkleinen. Ze pleiten voor minder overheidsbemoeienis, meer middenhuur, en voorrang voor Nederlanders bij sociale huur. Het doel is een vitalere, vrijere huurmarkt met meer aanbod en minder regulering.
FVD ziet de Wet Betaalbare Huur als een rem op investeringen en het woningaanbod. Door deze wet af te schaffen en verhuurders volledige vrijheid te geven in de keuze van huurders, wil FVD het aanbod vergroten, vooral in het middensegment. Ze stellen dat minder regulering leidt tot een vitalere huurmarkt.
“De Wet Betaalbare Huur is een aanval op het eigendomsrecht en leidt tot minder aanbod. Wij schaffen deze wet af, zodat verhuurders weer durven investeren en middenhuurwoningen terugkeren. Verhuurders bepalen zelf wie hun huurder is.”
“We geven verhuurders volledige vrijheid in de keuze van hun huurders, zodat het aanbod in de huurmarkt weer wordt vergroot, met name in het middensegment.”
“We schaffen de Wet Betaalbare Huur af om de huurmarkt te vitaliseren en geven verhuurders vrije keuze in huurders.”
FVD wil het aandeel sociale huurwoningen, vooral in grote steden, verkleinen en het verplicht percentage sociale woningbouw bij private projecten afschaffen. Statushouders krijgen geen voorrang meer; Nederlanders gaan voor. Dit moet de markt gezonder maken en de afhankelijkheid van de overheid verminderen.
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zeker in grote steden. Het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten verdwijnt. Statushouders krijgen geen voorrang meer in de sociale sector – Nederlanders gaan voor.”
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zodat de markt gezonder wordt en minder afhankelijk van de overheid.”
“We stoppen met het huisvesten van statushouders in de sociale sector en geven Nederlanders altijd voorrang.”
FVD wil af van de verplichting voor projectontwikkelaars om sociale huurwoningen te bouwen bij private projecten, om bouwen rendabeler te maken en het aanbod te vergroten.
FVD wil woningtransformaties (zoals splitsen en ombouwen van panden) vergemakkelijken om sneller meer huurwoningen beschikbaar te maken. Nieuwe huurwoningen moeten met oog voor schoonheid en menselijke maat worden gebouwd.
GroenLinks-PvdA wil huurwoningen betaalbaar, kwalitatief en duurzaam maken, met meer bescherming voor huurders en minder ruimte voor woekerhuren en speculatie. Ze pleiten voor wettelijke grenzen aan huurstijgingen, uitbreiding van het gereguleerde huursegment, en forse investeringen in de bouw van betaalbare huurwoningen. De partij legt de verantwoordelijkheid voor verduurzaming en kwaliteit bij verhuurders en wil de verkoop van betaalbare huurwoningen aan commerciële partijen aan banden leggen.
GroenLinks-PvdA wil huurders beschermen tegen te hoge huren en woekerhuren door wettelijke grenzen te stellen aan huurstijgingen en het reguleren van de maximale huurprijs voor alle huurwoningen. Dit moet huurders zekerheid geven en misbruik door verhuurders tegengaan.
“Om explosieve huurstijgingen te voorkomen, komt er een wettelijke bovengrens aan de toegestane huurstijging.”
“De wettelijke bescherming tegen woekerhuren gaat gelden voor alle huurwoningen. De markt krijgt een minder grote rol bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs, doordat de koopprijs van de woning (WOZ-waarde) minder zwaar gaat meetellen in de berekening.”
De partij wil fors investeren in de bouw van betaalbare huurwoningen, met een grote rol voor woningcorporaties en gunstige leningen voor nieuwbouw. Het gereguleerde huursegment wordt uitgebreid zodat ook middeninkomens toegang krijgen tot betaalbare huurwoningen.
“De Woningcorporaties Nieuwe Stijl gaan jaarlijks tienduizenden woningen extra bouwen. In elk nieuwbouwproject dat zij bouwen heeft 40% van de huurwoningen een huur van maximaal 900 euro per maand, en nog eens 30% van de woningen is ofwel een huurwoning tot 1200 euro, ofwel een koopwoning met een maximale koopprijs van 405.000 euro.”
“We zorgen voor extra investeringsruimte door gunstige leningen voor de bouw van tienduizenden woningen met een huur tot maximaal 1.200 euro per maand.”
“Net als in Oostenrijk gaat het Rijk gunstige leningen verstrekken voor de bouw van extra betaalbare huurwoningen.”
GroenLinks-PvdA legt de verantwoordelijkheid voor verduurzaming en kwaliteit van huurwoningen bij verhuurders. Slechte energielabels worden uitgefaseerd en huurders krijgen recht op huurverlaging of verbetering bij gebreken.
“Huurders betalen letterlijk de rekening als verhuurders weigeren een woning te isoleren. Wij leggen de verantwoordelijkheid waar die hoort: bij de verhuurder.”
“Slechte energielabels worden verplicht uitgefaseerd, ook in de private huursector, zodat de energierekening van huurders omlaag gaat, en woningen op tijd gereed zijn om over te stappen op een warmtepomp of warmtenet.”
“Enkel glas wordt erkend als gebrek, zodat huurders recht krijgen op verbetering of huurverlaging.”
De partij wil vaste huurcontracten als norm behouden en tijdelijke contracten beperken, om huurders meer zekerheid te bieden en stress en hoge huurstijgingen te voorkomen.
“De vaste huurovereenkomst blijft de norm, zoals we hebben afgesproken in de Wet vaste huurcontracten. We zijn tegen voorstellen die de onzekerheid voor huurders vergroten.”
GroenLinks-PvdA wil de verkoop van betaalbare huurwoningen aan commerciële partijen reguleren, om te voorkomen dat deze woningen uit het betaalbare segment verdwijnen en de huren stijgen.
“We willen de verkoop van betaalbare huurwoningen reguleren. Zo behouden we betaalbare woningen in verschillende buurten.”
BVNL wil de woningmarkt, inclusief de huurmarkt, sterk dereguleren en de rol van de overheid fors terugdringen. Zij pleiten voor het afschaffen van huurregulering, het vrijlaten van huurcontracten, en het stimuleren van marktwerking, waarbij woningcorporaties alleen sociale huurwoningen bouwen en de rest aan de markt wordt overgelaten. BVNL ziet minder regels en meer vrijheid voor verhuurders als de sleutel tot meer aanbod en betaalbaarheid van huurwoningen.
BVNL vindt dat overheidsbemoeienis de woningmarkt, en specifiek de huurmarkt, heeft verstoord. Zij willen alle huurregulering afschaffen en pleiten voor volledige contractvrijheid, zodat vraag en aanbod de huurprijzen bepalen en het aanbod kan groeien.
“De overheid trekt zich terug uit de woningmarkt.”
“De Wet betaalbare huur wordt afgeschaft.”
“De Wet goed verhuurderschap wordt afgeschaft omdat het geen positieve effecten heeft en alleen maar leidt tot meer bureaucratie.”
“Contracten worden weer vrij en tijdelijke huurovereenkomsten worden weer toegestaan.”
BVNL wil dat woningcorporaties zich uitsluitend richten op het bouwen van sociale huurwoningen, terwijl de vrije sector volledig aan de markt wordt overgelaten. Dit moet zorgen voor een duidelijker onderscheid en meer efficiëntie in het aanbod van huurwoningen.
BVNL wil misbruik van sociale huurwoningen tegengaan door scheefwoners en fraudeurs aan te pakken. Dit moet ervoor zorgen dat gesubsidieerde huurwoningen terechtkomen bij de mensen die ze echt nodig hebben.
“Pak scheefwoners aan. 7% van de huurders in sociale woningen woont scheef en houdt ten onrechte een gesubsidieerde woning bezet. Scheefwoners moeten in elk geval de maximaal redelijke WWS-huur betalen.”
“Pak woonfraude aan. Niet alleen van verhuurders, maar ook woonfraude van huurders die hun sociale woning voor veel geld onderverhuren. Zij die meerdere verblijfstitels hebben en die hun sociale huurwoning woning onderverhuren, verliezen hun Nederlandse verblijfstitel.”
BVNL wil de huurtoeslag (huursubsidie) uiteindelijk afschaffen, maar zolang deze bestaat, mag deze alleen nog beschikbaar zijn voor Nederlanders. Hiermee willen ze de druk op de sociale huurmarkt verminderen.
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
Volt wil het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten, huurprijzen reguleren (ook in het middensegment), en de positie van huurders versterken. Ze pleiten voor meer bouw van sociale en middenhuurwoningen, uitbreiding van huurregulering, strengere handhaving op eerlijke huurprijzen, en het stimuleren van innovatieve woonvormen zoals coöperaties. Hun visie is dat wonen een recht is en dat huren betaalbaar, veilig en toegankelijk moet zijn voor iedereen.
Volt ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een urgent probleem en wil dit oplossen door meer sociale en middenhuurwoningen te bouwen, huurregulering uit te breiden, en strengere handhaving op eerlijke huurprijzen. Ze willen dat minstens 30% van de nieuwbouw uit sociale huur bestaat en dat huurprijzen ook bij wisseling van huurder gecontroleerd worden.
“In principe geldt: minstens twee derde van de nieuwe woningen moet betaalbaar zijn en minimaal 30% sociale huur.”
“Volt is voorstander van de uitbreiding van de huurregulering naar het middensegment. Volt wil meer controles op eerlijke huurprijzen, ook als er wordt gewisseld van huurder. De gemeente moet proactief controles uitvoeren en boetes uitdelen als verhuurders de maximale huurprijzen niet respecteren.”
“We stellen de woningcorporaties in staat meer te bouwen. Dat doen we door de belastingdruk op de woningcorporaties te verlagen, zodat er meer geïnvesteerd kan worden in nieuwe huurwoningen.”
Volt wil nieuwe vormen van huurwoningen stimuleren, zoals wooncoöperaties en gedeelde woonvormen, om het aanbod te vergroten en de betaalbaarheid te verbeteren. Ze willen regelgeving en financiering voor coöperaties versterken en het delen van woningen aantrekkelijker maken.
“Woningcorporaties krijgen meer mogelijkheden om een deel van hun bestaande en nieuwbouwwoningen over te dragen aan wooncoöperaties waar leden zich hebben ingeschreven om te kopen of huren. We versterken de regelgeving voor wooncoöperaties met kwaliteitsbewaking, toezicht en kaders voor de huur.”
“We zorgen voor een flinke financiële injectie voor een nieuw revolverend ‘Fonds Coöperatieve en Innovatieve Woonvormen’ zoals shared housing.”
“We maken het woningdelen voor iedereen eenvoudiger, bijvoorbeeld door gemeenten te helpen om hospitaverhuur te stimuleren.”
Volt wil huurders beter beschermen tegen te hoge huren en onveilige situaties, en kwetsbare groepen ondersteunen met tijdelijke huisvesting en begeleiding. Ze willen dat gemeenten proactief optreden tegen misstanden en dat er meer aandacht is voor urgente woningzoekenden.
“Een gebrek aan betaalbare woningen mag nooit een reden zijn om in een onveilige situatie te blijven.”
“We helpen mensen die dak- of thuisloos worden door extra te investeren in tijdelijke huisvesting, waar mensen kunnen verblijven tot definitieve huisvesting mogelijk is.”
“Volt wil meer controles op eerlijke huurprijzen, ook als er wordt gewisseld van huurder. De gemeente moet proactief controles uitvoeren en boetes uitdelen als verhuurders de maximale huurprijzen niet respecteren.”
D66 wil het tekort aan betaalbare huurwoningen aanpakken door fors te investeren in de bouw van sociale huur en middenhuur, wettelijke quota voor sociale huur bij nieuwbouw in te voeren, en huurders meer bescherming en zeggenschap te geven. Daarnaast zet D66 in op verduurzaming van bestaande huurwoningen en het stimuleren van doorstroming, zodat meer mensen toegang krijgen tot een passende huurwoning. De partij kiest voor een eerlijke woningmarkt waarin huren betaalbaar en duurzaam is, en huurders profiteren van verbeteringen.
D66 wil het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten door fors te investeren in de bouw van sociale huur en middenhuur, en door bij nieuwbouw wettelijke quota voor sociale huur op te leggen. Dit moet zorgen voor meer doorstroming en gemengde wijken, zodat verschillende inkomensgroepen toegang houden tot huurwoningen.
“We willen dat meer mensen een goede, betaalbare woning kunnen vinden. Daarom investeren we grootschalig in de sociale huur, de middenhuur en betaalbare koop. Voor de bouw van sociale huur en middenhuur gaat de btw omlaag, zodat het aantrekkelijker wordt om betaalbare huizen te bouwen.”
“We leggen wettelijk vast dat bij nieuwbouw in elke gemeente minstens 30% sociale huur komt, zodat gemeenschappen in wijken gemengd blijven.”
“We bouwen deze nieuwe steden gemengd. Er komen goedkope koopwoningen, middenhuurwoningen, sociale huurwoningen, woningen voor ouderen en voor jongeren.”
D66 wil huurders beter beschermen en hun positie versterken, onder andere door meer zeggenschap over verduurzaming en door huurders te laten profiteren van energiebesparende maatregelen. Ook wordt ingezet op het verplicht verbeteren van slecht geïsoleerde huurwoningen.
“Huurders krijgen meer bescherming en zeggenschap over verduurzaming.”
“Ook huurders moeten profiteren van de verduurzaming van hun huis. Verhuurders worden verplicht om huizen met een slecht energielabel te verbeteren. Ze mogen die investering op termijn terugverdienen via een bescheiden huurverhoging, maar wel zodat huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.”
D66 wil bestaande huurwoningen versneld verduurzamen, met een concreet isolatieplan en verplichtingen voor verhuurders. Dit moet leiden tot lagere woonlasten en een beter milieu, waarbij huurders niet de dupe worden van investeringen.
D66 vindt het redelijk dat mensen met een hoger inkomen of meer vermogen die in een sociale huurwoning blijven wonen, een huurprijs gaan betalen die meer in lijn is met de markt. Dit moet de doorstroming bevorderen en sociale huur beschikbaar houden voor wie het echt nodig heeft.
“Het is dan ook redelijk dat wie meer verdient of meer vermogen heeft en in een sociale huurwoning woont, een huur gaat betalen die past bij de markt.”
De Partij voor de Dieren vindt dat huurwoningen geen handelswaar mogen zijn, maar betaalbaar en toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Ze willen het aantal sociale huurwoningen fors vergroten, huurprijzen reguleren en speculatie tegengaan. De partij pleit voor stevige overheidsregie, het dwingend maken van het woningwaarderingsstelsel (WWS) en het bevriezen van huren om wonen betaalbaar te houden.
De PvdD wil het aandeel sociale huurwoningen vergroten en voorkomen dat bestaande sociale huurwoningen verdwijnen. Dit moet de wachtlijsten verkorten en betaalbare huisvesting voor meer mensen mogelijk maken.
De partij wil huurprijzen actief reguleren, het woningwaarderingsstelsel (WWS) verplicht stellen voor alle huurwoningen (ook vrije sector), de WOZ-waarde schrappen uit het WWS en huren bevriezen. Zo willen ze excessieve huren tegengaan en huurwoningen betaalbaar houden.
“Huurwoningen in de vrije sector gaan ook onder het WWS vallen. Het WWS wordt voor alle woningen verplicht.”
“De WOZ-waarde van een woning wordt niet langer meegenomen in het woningwaarderingsstelsel: Zo voorkomen we dat woningen in populaire gebieden veel punten krijgen met hele hoge huren tot gevolg. Huren gaan zo omlaag.”
“De huren worden voor de komende vijf jaar bevroren. Ook in de vrije sector worden de maximale huurprijzen beperkt.”
De PvdD wil het onaantrekkelijk maken om te speculeren met huurwoningen en huisjesmelkerij tegengaan door het aantal panden per particuliere verhuurder te beperken en lokale sturing op woningverdeling mogelijk te maken.
“We beperken het aantal panden dat een particuliere verhuurder mag verhuren. Toegelaten instellingen zoals woningcorporaties krijgen meer investeringsmogelijkheden voor realisering van huurwoningen in het middensegment.”
“Huizen zijn geen handelswaar. Huizen zijn om in te wonen, niet om een slaatje uit te slaan. Steeds meer mensen komen in de knel door hun hoge huur, of kunnen geen aanspraak maken op een huurwoning.”
De partij wil sociale huurwoningen toegankelijk maken voor meer mensen door de inkomensgrens te verhogen.
“Door de maximale inkomensgrens te verhogen worden sociale huurwoningen toegankelijk voor meer mensen.”
De SGP vindt dat het aanbod van huurwoningen moet worden vergroot, met speciale aandacht voor betaalbaarheid en een gezonde balans tussen de belangen van huurders en verhuurders. Ze willen meer sociale huurwoningen bouwen, het scheefwonen aanpakken, en de middenhuursector stimuleren door belastingaanpassingen en minder belemmerende regelgeving. De partij pleit voor heldere huurstijgingssystematiek en wil sloop of verkoop van sociale huurwoningen alleen toestaan onder strenge voorwaarden.
De SGP ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een groot probleem en vindt dat volkshuisvesting weer een kerntaak van de overheid moet zijn. Ze willen dat er meer sociale huurwoningen worden gebouwd en dat sloop of verkoop alleen onder strenge voorwaarden mag plaatsvinden, bij voorkeur gecompenseerd door nieuwbouw.
“Ook de bouw van sociale huurwoningen verdient meer urgentie. De Rijksoverheid moet bijspringen met extra budget.”
“Sloop of verkoop van sociale huurwoningen door woningcorporaties mag alleen onder strenge voorwaarden, zo mogelijk gecompenseerd door nieuwbouw.”
“Zo is er een groot tekort aan betaalbare (huur)woningen. Volkshuisvesting wordt daarom weer echt een verantwoordelijkheid van de overheid...”
De SGP wil het aanbod van huurwoningen vergroten, met name voor middeninkomens, en pleit voor een gevarieerd aanbod in alle segmenten. Ze willen woningcorporaties meer ruimte geven om ook voor andere groepen dan alleen lage inkomens te bouwen.
“Een gezonde huursector is gebaat bij helderheid en vooral bij een ruimer aanbod.”
“Woningcorporaties hebben op dit moment de mogelijkheid om incidenteel en onder strenge voorwaarden óók te bouwen voor andere groepen dan mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld voor middeninkomens. Dat is belangrijk en daarom worden de mogelijkheden daarvoor verruimd.”
De SGP vindt het redelijk dat huren jaarlijks stijgen, maar wil dat verhuurders rekening houden met de portemonnee van huurders. Ze pleiten voor een heldere systematiek voor huurstijgingen, zonder grillig beleid, en willen scheefwonen tegengaan door extra huurverhogingen bij hogere inkomens in de sociale sector.
“Met het oog op bijvoorbeeld verduurzaming en andere stijgende lasten is het redelijk dat verhuurders de huur jaarlijks laten stijgen. Daarbij moeten de verhuurders wél rekening houden met de portemonnee van de huurders. Niemand zit echter te wachten op jojobeleid als het gaat om huurstijgingen. Daar moet gewoon een heldere systematiek voor zijn, die goed is voor huurder en verhuurder.”
“Om scheefwonen tegen te gaan kan in de sociale huursector stapsgewijs een extra huurverhoging worden opgelegd als het inkomen van de huurder aanmerkelijk hoger wordt dan voor de toegang tot de sociale huursector toegestaan is.”
De SGP wil het evenwicht op de huurmarkt herstellen door de middenhuursector te laten groeien. Ze stellen voor om de rendementen voor verhuurders te verhogen via belastingaanpassingen en verbeteringen in de verhuurregelgeving, omdat recente wetgeving volgens hen het aanbod heeft verkleind.
“Het is tijd om het evenwicht weer te herstellen, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien. Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen. Of door verbeteringen in de verhuurregelgeving.”
DENK vindt dat betaalbare huurwoningen een fundamenteel recht zijn en wil dat de overheid de regie neemt op de woningmarkt. De partij pleit voor meer sociale huurwoningen, strengere huurregulering, uitbreiding van huurprijsbescherming en investeringen in ondersteuning voor huurders.
DENK wil het tekort aan betaalbare huurwoningen snel inlopen door fors te investeren in sociale huur en het verruimen van de toegang tot sociale huurwoningen. De partij ziet het als een kerntaak van de overheid om voldoende betaalbare huurwoningen te realiseren en de wachtlijsten te verkorten.
“De wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn asociaal lang.”
“Een wettelijke norm in te voeren voor meer betaalbare woningen. Hierbij moet 50% bestaan uit sociale huur en koopwoningen, 40% betaalbare middenhuur en koop, en 10% hoger segment.”
“Wij willen meer investeren in sociale huur. Dat betekent dat woningcorporaties meer budget krijgen. Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft. Meer mensen komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. De inkomensgrenzen worden verruimd.”
DENK wil huurprijzen reguleren, huurstijgingen beperken en huurprijsbescherming uitbreiden. De partij vindt dat huren niet harder mogen stijgen dan inkomens en dat uitbuiting door te hoge huren moet worden tegengegaan.
“Wij staan voor regulering van de huren. De huren worden bevroren indien de huurstijgingen te veel op de koopkracht van mensen drukken. Op de langere termijn mogen de huren niet harder stijgen dan het inkomen van mensen, zodat huurstijgingen niet drukken op de portemonnee. De overheid krijgt de bevoegdheden om dit te bewaken.”
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen. Uitbuiting door te hoge huren wordt verleden tijd.”
“Bij woningen die niet voldoen aan kwaliteitseisen of slecht zijn geïsoleerd, worden huurstijgingen verboden.”
DENK wil huurders beter ondersteunen door te investeren in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen bij geschillen of problemen met hun huurwoning.
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
Het CDA wil het aanbod van huurwoningen vergroten, vooral in het middensegment en de sociale sector, en de betaalbaarheid waarborgen. Ze pleiten voor inflatievolgend huurbeleid, het stimuleren van doorstroming, en het aantrekkelijk houden van particuliere verhuur. Daarnaast mogen huurders onder voorwaarden hun corporatiewoning kopen, en wordt ingezet op het bouwen van meer huurwoningen voor specifieke doelgroepen zoals leraren en verpleegkundigen.
Het CDA ziet een tekort aan huurwoningen, met name in het middensegment, en wil fors inzetten op nieuwbouw om groepen als leraren, verpleegkundigen en politieagenten aan een passende woning te helpen. Woningcorporaties krijgen hierin een centrale rol met geborgde financiering.
“We zetten fors in op het bouwen van nieuwe huurwoningen in het middensegment. Dit is nodig zodat groepen als leraren, verpleegkundigen en politieagenten toegang krijgen tot een passende woning. Woningcorporaties spelen hierin een belangrijke rol. We zorgen dat zij hiervoor – net als bij sociale huur – geborgde financiering via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw krijgen.”
Om huurders en verhuurders zekerheid te bieden, kiest het CDA voor een huurbeleid waarbij de huren in de sociale sector maximaal met de inflatie meestijgen. Dit moet de betaalbaarheid op lange termijn waarborgen.
“Voor sociale huur kiezen we voor inflatievolgend huurbeleid. Huurders en verhuurders hebben zo voor een lange termijn zekerheid over hun woonlasten.”
Het CDA wil huurders de mogelijkheid geven hun corporatiewoning te kopen onder redelijke voorwaarden, waarbij de opbrengst wordt ingezet voor nieuwbouw en verduurzaming.
“Huurders mogen hun corporatiewoning kopen onder redelijke voorwaarden. De opbrengst gaat naar nieuwbouw, verduurzaming en herstructurering.”
Het CDA erkent regionale verschillen op de woningmarkt en wil de betaalbaarheid van huren, ook in het middensegment, beschermen. Daarbij wordt de WOZ-waarde meer meegewogen.
“We houden de huren betaalbaar, ook in het middensegment. Er zijn grote regionale verschillen op de woningmarkt, daarom laten we de WOZ-waarde meer meetellen.”
Om het aanbod van huurwoningen door particuliere verhuurders te behouden, wil het CDA een heffing op werkelijk rendement in box 3 invoeren en tijdelijke maatregelen nemen tot de vermogenswinstbelasting er is.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA wil waar kleine verhuurders onevenredig geraakt worden door het verbod op tijdelijke huurcontracten, met name voor studenten, gerichte verruimingen mogelijk maken.
“Waar kleine verhuurders onevenredig worden geraakt door het verbod op tijdelijke huurcontracten met name voor studenten, bezien we gerichte verruimingen waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven.”
JA21 wil de huurwoningmarkt hervormen door minder regulering, meer marktwerking en het stimuleren van een groter en flexibeler huuraanbod. Ze pleiten voor het intrekken van de Wet betaalbare huur, het verlagen van de fiscale druk op verhuurders, en het toestaan van tijdelijke huurcontracten voor bredere doelgroepen. Hun visie is dat minder overheidsbemoeienis en meer investeringsvertrouwen leiden tot meer huurwoningen en een beter functionerende huurmarkt.
JA21 ziet overregulering en fiscale druk als belangrijke oorzaken van het vastlopen van de huurmarkt. Ze willen de Wet betaalbare huur intrekken, de fiscale druk op verhuurders verlagen en op termijn huurregulering afbouwen, zodat huurprijzen meer door de markt bepaald worden. Dit moet het investeringsvertrouwen herstellen en het aanbod van huurwoningen vergroten.
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
JA21 wil op korte termijn de huurmarkt 'ontgrendelen' door tijdelijke huurcontracten voor meer doelgroepen toe te staan, het woningwaarderingsstelsel aan te passen en (tijdelijke) fiscale en regeldrukverlichting door te voeren. Dit moet snel zorgen voor een groter en flexibeler huuraanbod, zonder bestaande huurders te benadelen.
“Het op korte termijn ontgrendelen van de huurmarkt door bijvoorbeeld het toestaan van tijdelijke contracten voor bredere doelgroepen, directe aanpassingen van het woningwaarderingsstelsel, (tijdelijke) fiscale en regeldruk verlichting waardoor binnen enkele maanden een grotere, flexibeler huuraanbod ontstaat zonder bestaande huurders te benadelen.”
50PLUS benoemt het belang van doorstroming op de woningmarkt, vooral door te bouwen voor ouderen, zodat bestaande (huur)woningen vrijkomen voor andere doelgroepen zoals jongeren. Het programma bevat echter geen concrete of expliciete voorstellen specifiek gericht op het verbeteren van de positie van huurders of het bouwen van meer huurwoningen; de focus ligt primair op levensloopbestendige woningen en doorstroming.
50PLUS ziet het bouwen van levensloopbestendige woningen voor ouderen als dé oplossing om de woningnood, ook onder jongeren, te verlichten. Door ouderen te laten doorstromen naar geschikte woningen, komt de bestaande woningvoorraad – waaronder huurwoningen – vrij voor andere groepen. Er worden echter geen specifieke maatregelen genoemd die direct betrekking hebben op het uitbreiden, beschermen of reguleren van het huurwoningaanbod.
“Bouwen voor oud is de komende jaren de oplossing voor woningnood onder jongeren. Het afbreken van de sociale volkshuisvesting en het niet regelen van seniorenhuisvesting in de afgelopen decennia, is een voorbeeld van falend overheidsbeleid. 50PLUS denkt dat de oplossing gevonden wordt om te bouwen voor de oudere generatie die naar levensbestendige woningen gaan en die past bij de inwoner. Als ouderen kunnen doorstromen naar geschikte, levensbestendige en betaalbare huisvesting op de juiste locaties, dan kan de bestaande woningvoorraad efficiënter worden benut.”