De SP wil het recht op een betaalbare huurwoning voor iedereen herstellen door grootschalig te investeren in sociale en betaalbare huurwoningen, het bevriezen van huren en het vergroten van zeggenschap voor huurders. Ze keren zich tegen marktwerking en beleggers, en willen huurwoningen toegankelijk maken voor een brede groep, inclusief middeninkomens. De partij stelt concrete maatregelen voor zoals het bouwen van één miljoen betaalbare huurwoningen, automatische huurverlaging bij slechte isolatie, en het afschaffen van tijdelijke huurcontracten.
De SP wil het woningtekort aanpakken door fors te investeren in de bouw van betaalbare huurwoningen, met een maximale huur van 800 euro. Dit moet gebeuren via nieuwbouw, het ombouwen van leegstaande panden, splitsen, optoppen en het terugkopen van te dure huurwoningen. Het doel is om wonen weer bereikbaar te maken voor iedereen, niet alleen voor de laagste inkomens.
“Wij bouwen één miljoen betaalbare huurwoningen, bevriezen de huren en geven bewoners weer zeggenschap over hun huis en hun buurt.”
“We zorgen voor één miljoen extra betaalbare huurwoningen, met een maximale huur van 800 euro. Dat doen we via nieuwbouw, het ombouwen van leegstaande panden, splitsen, optoppen, het terugkopen van te dure huurwoningen en door sloop te voorkomen.”
“Door een Nationaal Woonfonds op te richten kunnen we één miljoen extra huurwoningen beschikbaar maken via nieuwbouw, het ombouwen van leegstaande panden en het terugkopen van te dure huurwoningen.”
Om huurwoningen betaalbaar te houden, wil de SP de huren bevriezen en het puntensysteem hervormen zodat de kwaliteit van de woning leidend is, niet de WOZ-waarde. Hiermee willen ze voorkomen dat huurprijzen kunstmatig stijgen en huurders worden uitgeknepen.
“Om het tij te keren bevriezen wij daarom de huren. Ook passen we het puntensysteem aan: het gaat weer over de kwaliteit van de woning, niet over schommelingen in de WOZwaarde die de huren kunstmatig opdrijven.”
De SP wil sociale huurwoningen niet langer beperken tot de allerlaagste inkomens, maar juist openstellen voor middeninkomens. Hiermee willen ze voorkomen dat mensen met een normaal inkomen vastzitten aan hoge huren op de vrije markt.
“Wij doorbreken het hardnekkige idee dat sociale huur alleen zou moeten bestaan voor de allerlaagste inkomens. Wonen is een recht, geen gunst. Daarom maken we sociale huur weer toegankelijk voor een brede groep mensen. Ook voor middeninkomens.”
De SP wil huurders meer macht geven over hun woning en buurt, onder andere door woningcorporaties weer om te vormen tot verenigingen die verantwoording afleggen aan huurders. Zo krijgen bewoners invloed op investeringen, onderhoud en plannen.
“Huurders krijgen meer macht over hun huis en buurt. Of het nu gaat om renovatie, verduurzaming, verkoop of sloop – huurders moeten kunnen meebeslissen.”
“We maken van woningcorporaties weer verenigingen, met een bestuur dat verantwoording aflegt aan de huurders.”
“Alle huurwoningen ondergebracht bij verenigingen. Bewoners en toekomstige bewoners moeten meer zeggenschap krijgen over hun huis en buurt.”
De SP wil dat huurders van woningen met een slecht energielabel (E, F of G) automatisch minder huur gaan betalen, zonder dat zij zelf actie hoeven te ondernemen. Dit moet verhuurders stimuleren om te verduurzamen en voorkomt dubbele lasten voor huurders.
“Daarom zorgen wij ervoor dat huurders in woningen met een slecht energielabel (E, F of G) automatisch minder huur gaan betalen zolang de woning nog niet is verduurzaamd.”
“De SP wil dat het energielabel automatisch wordt meegenomen in de huurprijs, zonder dat de huurder naar de Huurcommissie hoeft.”
De SP wil woonzekerheid herstellen door tijdelijke huurcontracten af te schaffen. Huurders moeten weer duurzaam kunnen wonen zonder angst voor plotseling verlies van hun woning.
“Tijdelijke huurcontracten zorgen voor stress, onzeker heid en uitsluiting. Wij schaffen ze af en maken van wonen weer een duurzaam recht.”
De SP wil huisjesmelkers aanpakken door een vergunningplicht voor verhuurders in te stellen, gekoppeld aan kwaliteitseisen. Gemeenten moeten direct kunnen ingrijpen bij misstanden.
“We stellen een vergunningplicht in voor verhuurders, gekoppeld aan duidelijke kwaliteitseisen. Bij misstanden moeten gemeenten direct ingrijpen. Huisjesmelkers verliezen hun vergunning. Geen woekerwinst meer over de rug van huurders.”
BIJ1 wil huren radicaal goedkoper maken en huurwoningen structureel beschermen tegen marktwerking en uitbuiting. Ze pleiten voor het afschaffen van de vrije huursector, het invoeren van bindende maximumprijzen voor alle huurwoningen, en het fors uitbreiden van het aantal sociale huurwoningen. Hun visie is dat wonen een recht is, geen verdienmodel, en dat huurders maximale bescherming en inspraak verdienen.
BIJ1 wil dat huren voor iedereen betaalbaar worden door huurprijzen te bevriezen, huurtoeslag te verhogen en te verbreden, en te zorgen dat niemand wordt uitgesloten van sociale huur. Ze willen de overheid inzetten om financiële gaten bij woningcorporaties te dichten.
“We maken huren veel goedkoper. Dit doen we door huurtoeslag hoger te maken, huurtoeslag onafhankelijk van de manier van wonen te maken, en door alle huurprijzen onmiddellijk te bevriezen. De gaten die daardoor ontstaan in corporatiebegrotingen vullen we aan met subsidies van de overheid.”
“De inkomensgrens voor sociale huur schaffen we af. Iedereen in Nederland heeft recht om betaalbaar te wonen.”
BIJ1 wil de vrije huursector volledig afschaffen en alle huurwoningen onder een bindend puntensysteem brengen, zodat maximale huren wettelijk worden vastgelegd en afdwingbaar zijn, ook met terugwerkende kracht.
“De ‘vrije’ huursector schaffen we af. Alle huurwoningen vallen onder een bindend en algemeen puntensysteem dat de maximale huur bepaalt op basis van de kwaliteit van een woning. Ook bestaande contracten.”
“We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
BIJ1 wil huisjesmelkers streng aanpakken door verhuurvergunningen met strenge eisen, meer gemeentelijk toezicht, en het strafbaar stellen van structurele overhuur en intimidatie. Huurders krijgen gratis toegang tot recht en huurcommissie.
“We gaan huisjesmelkers stevig aanpakken en huurders tegen hen beschermen. We voeren een verhuurvergunning met strenge kwalificatie-eisen in, die kan worden afgenomen bij overtredingen. En we investeren in uitgebreide diensten voor controles van de gemeenten die hierop toezicht houden.”
“Huurders krijgen gratis toegang tot recht en huurcommissie. De rechter krijgt ruimere bevoegdheden om overtredingen van huurwetten hard aan te pakken. Structurele overhuur, intimidatie of onterecht opzeggen maken we strafbaar als georganiseerd uitbuiten van huurders.”
BIJ1 wil een nationaal bouwbedrijf oprichten dat grootschalig kwalitatieve, duurzame sociale huurwoningen bouwt, zonder winstoogmerk. Alle bestaande woningcorporaties worden genationaliseerd en ondersteund om hun volkshuisvestelijke taak waar te maken.
“Een Nationaal Bouwbedrijf bouwt woningen voor mensen, niet voor winst.”
“De overheid richt een nationaal publiek bouwbedrijf op dat zich volledig toelegt op de grootschalige bouw van kwalitatieve, duurzame sociale huurwoningen.”
“Alle bestaande woningcorporaties worden genationaliseerd.”
BIJ1 wil dat huurders en bewonerscommissies een bindende stem krijgen in het beleid van woningcorporaties en bij renovaties, met recht op instemming over begrotingen en investeringen.
NSC wil het tekort aan betaalbare huurwoningen aanpakken door meer sociale en midden-huurwoningen te bouwen, huurprijzen te reguleren en huurders beter te beschermen. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals het maximeren van huurverhogingen, het invoeren van een huurregister, en het stimuleren van doorstroming en woningruil. Hun visie is gericht op het vergroten van het aanbod en het beschermen van huurders tegen hoge woonlasten en misbruik.
NSC ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een urgent probleem en wil fors inzetten op de bouw van sociale en midden-huurwoningen. Dit moet ervoor zorgen dat mensen met een smalle beurs of middeninkomen een passende huurwoning kunnen vinden.
“Nieuw Sociaal Contract neemt maatregelen zodat er meer betaalbare huurwoningen worden gebouwd, zodat ook mensen met een smalle beurs een woning kunnen vinden.”
“We streven naar een aandeel van 30% sociale huur en van 2/3de betaalbare koop en midden-huur.”
“We zetten nadrukkelijk in op de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare midden-huur en -koopwoningen.”
“Daarnaast willen we het voor corporaties weer mogelijk maken om lage- en midden- huurwoningen te bouwen.”
Om huurwoningen betaalbaar te houden en huurders te beschermen tegen excessen, wil NSC huurverhogingen maximeren, misbruik van het puntensysteem aanpakken en een huurregister invoeren. Dit moet buitensporige huurstijgingen en ongewenst verhuurgedrag tegengaan.
“Om huren betaalbaar te houden, worden huurverhogingen in de sociale sector gemaximeerd op inflatie. Voor midden-huur en de vrije sector geldt een maximum van inflatie plus 1%.”
“Een huurder kan eenvoudiger een lagere huur afdwingen als de verhuurder zich niet aan het puntensysteem houdt.”
“We zorgen voor voldoende gemeentelijke handhavingscapaciteit zodat deze wetten effect hebben in de praktijk. Ook komt er een landelijk huurregister waarin gemeenten in elk geval kunnen zien wie actief zijn op de particuliere huurmarkt, welke huizen ze verhuren en wat de punten van deze huizen zijn.”
“Huurders beschermen: een maximum stellen aan huren in de sociale huursector en midden-huur en het invoeren van een huurregister.”
NSC wil de doorstroming op de huurmarkt bevorderen door woningruil mogelijk te maken en meer passende woningen voor ouderen te bouwen. Dit moet ervoor zorgen dat huurwoningen beter aansluiten bij de behoeften van huurders en dat grotere woningen vrijkomen voor gezinnen.
“Op het moment dat iemand te groot woont, moet het mogelijk worden om van woning te ruilen met iemand die te klein woont. Dit zien we als gewenste woningruil.”
“Nieuw Sociaal Contract wil dat er meer seniorenwoningen komen, zodat Harry naar een geschikte woning kan verhuizen en zijn grotere woning weer vrijkomt voor een jong gezin.”
NSC wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij de toewijzing van sociale huurwoningen, om de wachttijden voor andere woningzoekenden niet verder te laten oplopen.
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
De PVV wil de sociale huur verlagen, de toegang tot betaalbare huurwoningen verruimen en de bouw van sociale en middenhuurwoningen fors versnellen. Ze willen geen voorrang meer voor statushouders op sociale huurwoningen en stellen harde maatregelen voor tegen fraude en onderverhuur. De partij zet in op meer nationale regie, snellere procedures en minder regels om het woningtekort aan te pakken.
De PVV wil sociale huren met 10% verlagen en de inkomensgrenzen verhogen, zodat meer mensen in aanmerking komen voor betaalbare huurwoningen. Dit moet de betaalbaarheid verbeteren en het aantal woningzoekenden dat geholpen kan worden vergroten.
“Sociale huren met 10% verlagen”
“Inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen verhogen”
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar. Ook verhogen we de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen, zodat meer woningzoekenden hiervoor in aanmerking komen.”
“We gaan ook de strijd aan tegen de hoge huren. Deze zijn in de afgelopen tien jaar met bijna 30% omhooggeschoten. De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt. Dat gaan we regelen voor alle sociale huurders. Een betaalbaar dak boven het hoofd voor iedereen.”
De PVV wil dat statushouders nooit meer voorrang krijgen op sociale huurwoningen, ook niet met urgentie. Daarnaast willen ze fraude en illegale onderverhuur door statushouders streng bestraffen, inclusief terugbetaling en intrekking van de verblijfsvergunning.
“Nooit meer voorrang op sociale huurwoningen voor statushouders – ook niet met urgentie”
“In de Tweede Kamer is het PVV-voorstel aangenomen dat ervoor zorgt dat statushouders nooit meer voorrang krijgen – ook niet met urgentie.”
“Frauderende statushouders die een sociale huurwoning illegaal onderverhuren, betalen alles wat zij daarmee verdiend hebben terug en verliezen hun verblijfsvergunning”
“Deze fraudeurs moeten alles wat ze met deze illegale praktijken hebben binnengeharkt terugbetalen; hun verblijfsstatus wordt meteen ingetrokken.”
De PVV wil fors investeren in de bouw van sociale huurwoningen en middenhuurwoningen, met kortere procedures en meer nationale regie. Woningcorporaties krijgen een taakuitbreiding om ook middenhuurwoningen te bouwen.
“Forse extra investering in snellere woningbouw: sociale huurwoningen, middenhuurwoningen en betaalbare koopwoningen mét voldoende ruimte voor de auto”
“Woningbouwcorporaties krijgen de taak om niet alleen sociale huurwoningen, maar ook middenhuurwoningen te bouwen.”
“Taakuitbreiding woningbouwcorporaties voor de bouw van extra middenhuurwoningen”
De Partij voor de Dieren vindt dat huurwoningen geen handelswaar mogen zijn, maar een basisrecht voor iedereen. Ze willen meer betaalbare (sociale) huurwoningen realiseren, huurprijzen reguleren en speculatie tegengaan. Hun beleid richt zich op het beschermen van huurders, het vergroten van het aanbod en het structureel betaalbaar houden van huren.
De PvdD stelt dat wonen een recht is en huurwoningen niet bedoeld zijn voor winstbejag. Ze willen speculatie en huisjesmelkerij tegengaan door regulering en het beperken van het aantal panden per particuliere verhuurder. Dit moet de beschikbaarheid en betaalbaarheid van huurwoningen verbeteren.
“Huizen zijn om in te wonen, niet om een slaatje uit te slaan. Steeds meer mensen komen in de knel door hun hoge huur, of kunnen geen aanspraak maken op een huurwoning.”
“We beperken het aantal panden dat een particuliere verhuurder mag verhuren. Toegelaten instellingen zoals woningcorporaties krijgen meer investeringsmogelijkheden voor realisering van huurwoningen in het middensegment.”
Om huurwoningen betaalbaar te houden, wil de PvdD het woningwaarderingsstelsel (WWS) verplicht stellen voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector. Ze willen huurprijzen maximeren, de WOZ-waarde uit het WWS halen en huren voor vijf jaar bevriezen.
“Er blijven mogelijkheden om de huurprijzen te maximeren. We maken het woningwaardenstelsel (WWS) dwingend, zodat we excessieve huurprijzen tegengaan en voorkomen dat huisbazen het puntensysteem voor kamers omzeilen.”
“Huurwoningen in de vrije sector gaan ook onder het WWS vallen. Het WWS wordt voor alle woningen verplicht.”
“De huren worden voor de komende vijf jaar bevroren. Ook in de vrije sector worden de maximale huurprijzen beperkt.”
De partij wil het aandeel sociale huurwoningen vergroten door minimaal 40% van de nieuwbouw als sociale huur te bestemmen en verkoop van sociale huurwoningen te stoppen tenzij ze één-op-één worden vervangen. Dit moet de wachtlijsten verkorten en de beschikbaarheid vergroten.
“Er komen meer betaalbare woningen: minimaal 40% van de nieuwbouwwoningen is sociale huur.”
“Er worden geen sociale huurwoningen meer verkocht, tenzij deze minstens een-op-een vervangen worden in dezelfde gemeente.”
“Dat mensen nu soms vijftien jaar moeten wachten op een sociale huurwoning is onacceptabel. Door meer woonruimte te creëren en doorstroming te bevorderen, verkorten we de wachtlijsten.”
De PvdD wil sociale huurwoningen toegankelijk maken voor meer mensen door de maximale inkomensgrens te verhogen.
“Door de maximale inkomensgrens te verhogen worden sociale huurwoningen toegankelijk voor meer mensen.”
De partij wil huurders beschermen door huisuitzetting om financiële redenen te verbieden en discriminatie op de woningmarkt tegen te gaan.
De ChristenUnie wil de positie van huurders versterken door meer betaalbare (sociale) huurwoningen te bouwen, huurprijzen te reguleren en de zekerheid voor huurders te vergroten. Ze pleiten voor het behoud van vaste huurcontracten, het omzetten van huurtoeslag naar een huursubsidie en het stimuleren van woningcorporaties om ook voor middeninkomens te bouwen. De partij wil daarnaast de fiscale ongelijkheid tussen huurders en kopers verkleinen en gemeenten meer instrumenten geven om huurders te beschermen.
De ChristenUnie ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een van de oorzaken van de wooncrisis en wil fors investeren in de bouw van sociale en betaalbare huurwoningen, ook voor middeninkomens. Woningcorporaties krijgen meer financiële ruimte en minder belemmeringen om hierin te investeren.
“We willen dat wonen weer betaalbaar wordt voor iedereen. Daarom zorgen we dat minstens twee derde van de nieuw te bouwen huizen betaalbaar is, waaronder 30 procent sociale huur.”
“Ook mogen corporaties makkelijker investeren in huurwoningen voor mensen met een modaal inkomen, zonder ingewikkelde regels of toetsen.”
De partij wil huurders meer zekerheid bieden door vaste huurcontracten als norm te behouden, huurprijsstijgingen te beperken en huurteams op te zetten. Ook wordt de huurtoeslag vervangen door een inkomensafhankelijke huursubsidie om financiële risico’s voor huurders te verkleinen.
“Een vast huurcontract blijft de norm. Huurders moeten weten waar ze aan toe zijn.”
“De huurtoeslag wordt omgezet in een huursubsidie, gebaseerd op het inkomen van twee jaar geleden, zodat er geen risico meer is op naheffingen en schulden...”
“De huren moeten minder hard stijgen dan in voorgaande jaren, door ze niet meer te koppelen aan loonstijgingen maar aan de gemiddelde prijsontwikkeling over meerdere jaren.”
“De Wet betaalbare huur blijft bestaan. Gemeenten worden gestimuleerd om huurteams op te zetten. Daar kunnen huurders terecht met vragen of wanneer ze vermoeden te veel huur te betalen.”
De ChristenUnie wil de fiscale bevoordeling van huiseigenaren ten opzichte van huurders verminderen door de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen en het eigenwoningforfait aan te passen.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. Hierdoor betalen huurders bij een gelijk inkomen meer belasting dan kopers.”
“In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
De partij wil bestaande woningen beter benutten door het delen van woningen te stimuleren en belemmeringen zoals de kostendelersnorm af te schaffen, zodat meer mensen toegang krijgen tot een huurwoning.
“Door bestaande woningen beter te benutten en mensen de vrijheid te geven om samen te wonen, creëren we snel extra woonruimte zonder dat daar nieuwbouw voor nodig is.”
“Daarom schaffen we de kostendelersnorm in de Participatiewet af voor mensen die onderdak bieden aan iemand in nood of bereid zijn om hun woning te delen met iemand anders.”
De VVD vindt het huidige tekort aan huurwoningen onacceptabel en wil de huurmarkt "bevrijden" door meer (private en sociale) huurwoningen te bouwen, regels te schrappen en het aantrekkelijker te maken om te verhuren. Ze willen wachtlijsten verkorten, voorrang voor statushouders afschaffen, en huurtoeslag hervormen zodat deze direct aan corporaties wordt uitgekeerd. De partij legt nadruk op doorstroming, marktwerking en het verminderen van overheidsregulering om het aanbod en de betaalbaarheid van huurwoningen te vergroten.
De VVD ziet het tekort aan huurwoningen als een urgent probleem en wil fors meer huurwoningen realiseren, zowel in de sociale als de vrije sector. Ze willen corporaties verplichten meer sociale huurwoningen te bouwen en het aantrekkelijker maken voor particuliere investeerders om te verhuren.
“Wij strijden voor veel meer huurhuizen. Het is tijd om de huurmarkt te bevrijden en het is tijd dat veel meer corporaties gaan bouwen.”
“We bouwen veel meer betaalbare huurwoningen en maken hier heldere afspraken over met investeerders en corporaties. Ook voor particulieren moet het aantrekkelijk worden om te investeren in huurwoningen en verhuur moet weer lonen.”
De VVD stelt dat overheidsregulering het aanbod aan huurwoningen belemmert en wil daarom diverse wetten en regels afschaffen die volgens hen de huurmarkt "afknijpen". Dit moet leiden tot meer private huurwoningen en lagere huurprijzen.
“We willen dat er veel meer private huurwoningen worden gebouwd, zodat de huurprijs omlaaggaat. We schrappen de Wet betaalbare huur, de lokale zelfbewoningsplicht en het verbod op tijdelijke contracten.”
De VVD vindt het onrechtvaardig dat statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen en wil deze wettelijke taakstelling afschaffen. Ook andere voorrangsposities worden beperkt om de kansen voor reguliere woningzoekenden te vergroten.
Om scheefwonen tegen te gaan en sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor de doelgroep, wil de VVD een jaarlijkse inkomenstoets en een vermogenstoets invoeren. Dit moet de doorstroming bevorderen en ervoor zorgen dat sociale huurwoningen terechtkomen bij wie ze het hardst nodig hebben.
“Om sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor de mensen die deze woningen het hardst nodig hebben, komt er een jaarlijkse inkomenstoets voor sociale huurwoningen, om te bepalen of de huurprijs nog passend is.”
“Voor mensen die in een sociale huurwoning willen gaan wonen, komt er ook een vermogenstoets.”
De VVD wil dat oudere huurders makkelijker kunnen verhuizen naar een geschikter (kleiner) huurhuis met behoud van hun huidige huur, zodat grotere woningen vrijkomen voor jongeren en gezinnen.
“Oudere huurders die in een geschikter huis willen wonen moeten waar nodig met behoud van hun huidige huur naar een kleiner huurhuis kunnen verhuizen, zodat het huis vrijkomt voor jongeren. Corporaties kunnen daarbij ondersteunen.”
De VVD wil de huurtoeslag moderniseren door deze rechtstreeks aan woningcorporaties uit te keren en te verrekenen in een lagere huurprijs, met als doel meer betaalbaarheid en minder administratieve lasten.
“In de sociale huursector wordt de huurtoeslag rechtstreeks aan woningcorporaties uitgekeerd en verrekend in een lagere huurprijs. Zo komt de toeslag altijd ten goede aan lagere woonlasten, blijft de uitvoering bij de overheid en behouden corporaties geen beslisbevoegdheid over inkomensverdeling.”
De VVD wil het fiscale klimaat voor verhuurders verbeteren, zodat het verhuren van woningen weer rendabel wordt en het aanbod aan huurwoningen niet verder afneemt.
“Het is niet uit te leggen dat verhuurders een negatief rendement hebben. Daardoor verliezen we cruciale huurwoningen. We zullen snel toe moeten naar een eerlijke hervorming van box 3.”
BBB wil het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten zonder particuliere verhuurders te ontmoedigen. Ze pleiten voor het afschaffen van de Wet betaalbare huur, meer sociale huurwoningen, versoepeling van verhuurregels en gerichte toewijzing van huurwoningen aan mensen met lokale binding of urgentie.
BBB ziet het tekort aan sociale huurwoningen als een urgent probleem en wil de bouw hiervan stimuleren, met extra aandacht voor de middengroepen. Ze willen dat maximaal 30% van de nieuwbouw sociale huur is, en dat woningcorporaties jaarlijks 30.000 sociale huurwoningen bouwen.
“Maximaal 30 procent daarvan is sociale huur. Woningcorporaties worden gestimuleerd om weer 30.000 sociale huurwoningen per jaar te bouwen.”
BBB stelt dat de Wet betaalbare huur het aanbod van huurwoningen juist verkleint doordat particuliere verhuurders hun woningen verkopen. Ze willen deze wet afschaffen en regels aanpassen om verhuur aantrekkelijk te houden.
“We willen de Wet betaalbare huur dan ook afschaffen omdat deze leidt tot het aanzienlijk verminderen van huurwoningen. Want veel particuliere verhuurders verkopen hun woningen, mede door strengere regels.”
“We willen regels aanpassen zodat verhuurders woningen blijven aanbieden in plaats van verkopen.”
BBB wil bij de toewijzing van huurwoningen voorrang geven aan mensen met lokale binding, urgentie of beroepen die belangrijk zijn voor de gemeenschap. Dit moet de leefbaarheid en doorstroming bevorderen.
“Bij de toewijzing van koop en huurwoningen geven we voorrang aan mensen met een lokale binding, urgentie of mensen die een belangrijke bijdrage leveren aan de gemeenschap, denk aan onderwijzers, zorgpersoneel en politiemensen.”
Om het aanbod van huurwoningen te vergroten, wil BBB verhuurregels versoepelen, vooral voor studentenhuisvesting en onzelfstandige woningen. Ze willen ook meer ruimte voor tijdelijke huurcontracten.
“De huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen is voor veel mogelijke verhuurders een brug te ver. Die gaan we verder terugdraaien. We willen ook versoepeling van de verhuurregels voor studentenhuisvesting.”
“Ook willen we meer ruimte voor tijdelijke huurcontracten voor studenten.”
BBB wil het voor verhuurders aantrekkelijker maken om aan starters te verhuren door het invoeren van starterscontracten.
“Er komen starterscontracten zodat verhuren aan starters op de woningmarkt aantrekkelijker wordt.”
Om verhuurders niet te ontmoedigen, wil BBB dat belastingen voor (kleine) verhuurders eerlijk en voorspelbaar zijn.
“Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
BBB wil dat verhuurders hun verantwoordelijkheid nemen bij schimmelproblemen in huurwoningen en dat de overheid hierover duidelijke afspraken maakt met woningcorporaties.
“Veel mensen wonen in huurhuizen met schimmel. Dat is slecht voor de gezondheid en het komt nog steeds te vaak voor. Verhuurders dienen hun verantwoordelijkheid te nemen om dit probleem goed aan te pakken. BBB wil dat de overheid hierover duidelijke afspraken maakt met woningcorporaties, zodat woningen veilig en gezond zijn voor iedereen.”
BVNL wil de huurwoningmarkt sterk liberaliseren door overheidsregulering en huurprijsbescherming grotendeels af te schaffen. Zij pleiten voor meer vrijheid voor verhuurders, het toestaan van tijdelijke contracten, het aanpakken van scheefwonen en woonfraude, en het stimuleren van woningcorporaties om sociale huurwoningen te bouwen en te verkopen aan huurders. De partij ziet deregulering en minder overheidsbemoeienis als dé oplossing voor het tekort aan huurwoningen.
BVNL stelt dat overheidsregulering de woningmarkt verstoort en het aanbod van huurwoningen belemmert. Zij willen vrijwel alle huurprijsbescherming en regulering afschaffen, zodat verhuurders en marktpartijen meer vrijheid krijgen en het aanbod sneller kan groeien.
“De overheid trekt zich terug uit de woningmarkt.”
“De Wet betaalbare huur wordt afgeschaft.”
“De Wet goed verhuurderschap wordt afgeschaft omdat het geen positieve effecten heeft en alleen maar leidt tot meer bureaucratie.”
“Contracten worden weer vrij en tijdelijke huurovereenkomsten worden weer toegestaan.”
BVNL wil woningcorporaties meer ruimte geven om sociale huurwoningen te bouwen en deze onder gunstige voorwaarden te verkopen aan huurders. Voor het niet-sociale segment moet de markt het aanbod bepalen, zonder extra overheidsregels.
De partij wil het oneigenlijk gebruik van sociale huurwoningen tegengaan door scheefwoners en fraudeurs aan te pakken. Dit moet ervoor zorgen dat sociale huurwoningen terechtkomen bij de doelgroep.
“Pak scheefwoners aan. 7% van de huurders in sociale woningen woont scheef en houdt ten onrechte een gesubsidieerde woning bezet. Scheefwoners moeten in elk geval de maximaal redelijke WWS-huur betalen.”
“Pak woonfraude aan. Niet alleen van verhuurders, maar ook woonfraude van huurders die hun sociale woning voor veel geld onderverhuren. Zij die meerdere verblijfstitels hebben en die hun sociale huurwoning woning onderverhuren, verliezen hun Nederlandse verblijfstitel.”
BVNL wil de huurtoeslag (huursubsidie) afschaffen, maar zolang deze bestaat, moet deze alleen beschikbaar zijn voor Nederlanders en niet voor expats of buitenlandse studenten.
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
GroenLinks-PvdA wil huurwoningen betaalbaar, kwalitatief en duurzaam maken, met meer bescherming voor huurders en een grotere rol voor woningcorporaties. Ze pleiten voor wettelijke grenzen aan huurstijgingen, bescherming tegen woekerhuren, en forse investeringen in de bouw van betaalbare huurwoningen. De partij wil de markt minder dominant maken en de publieke regie op volkshuisvesting herstellen.
GroenLinks-PvdA wil huurders beschermen tegen te hoge huurstijgingen door een wettelijke bovengrens in te voeren. Dit moet huurwoningen betaalbaar houden, vooral in tijden van hoge inflatie, en huurders meer zekerheid geven.
“Om explosieve huurstijgingen te voorkomen, komt er een wettelijke bovengrens aan de toegestane huurstijging.”
De partij wil huurders beschermen tegen excessieve huren door wettelijke bescherming uit te breiden naar alle huurwoningen, en de invloed van de markt op de huurprijs te beperken. Dit moet misbruik door verhuurders tegengaan, vooral bij woningnood.
“De wettelijke bescherming tegen woekerhuren gaat gelden voor alle huurwoningen. De markt krijgt een minder grote rol bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs, doordat de koopprijs van de woning (WOZ-waarde) minder zwaar gaat meetellen in de berekening.”
GroenLinks-PvdA legt de verantwoordelijkheid voor het verduurzamen en verbeteren van huurwoningen expliciet bij de verhuurder. Huurders moeten niet opdraaien voor slechte isolatie of achterstallig onderhoud.
“Huurders betalen letterlijk de rekening als verhuurders weigeren een woning te isoleren. Wij leggen de verantwoordelijkheid waar die hoort: bij de verhuurder.”
De partij wil woningcorporaties meer ruimte en middelen geven om betaalbare huurwoningen te bouwen, met duidelijke huurplafonds en een focus op kwaliteit. Dit moet het aanbod vergroten en de markt minder dominant maken.
“De Woningcorporaties Nieuwe Stijl gaan jaarlijks tienduizenden woningen extra bouwen. In elk nieuwbouwproject dat zij bouwen heeft 40% van de huurwoningen een huur van maximaal 900 euro per maand, en nog eens 30% van de woningen is ofwel een huurwoning tot 1200 euro, ofwel een koopwoning met een maximale koopprijs van 405.000 euro.”
Om de bouw van betaalbare huurwoningen te stimuleren, wil GroenLinks-PvdA dat het Rijk gunstige leningen verstrekt, naar Oostenrijks voorbeeld. Dit verlaagt de bouwkosten en vergroot het aanbod van huurwoningen tot 700 euro per maand.
“Net als in Oostenrijk gaat het Rijk gunstige leningen verstrekken voor de bouw van extra betaalbare huurwoningen. Dat zijn bijvoorbeeld leningen met een lage rente van 1% voor een deel van de bouwkosten.”
De partij wil de vaste huurovereenkomst als norm behouden en tijdelijke contracten tegengaan, omdat deze leiden tot onzekerheid en hogere huren. Landelijke invoering van de verhuurvergunning moet huurders beschermen tegen malafide verhuurders.
GroenLinks-PvdA wil de verkoop van betaalbare huurwoningen aan commerciële partijen reguleren, om te voorkomen dat deze woningen verdwijnen uit het betaalbare segment en de huren stijgen.
“We willen de verkoop van betaalbare huurwoningen reguleren. Zo behouden we betaalbare woningen in verschillende buurten.”
Het CDA wil het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten, met nadruk op het bouwen van meer sociale en middenhuurwoningen en het betaalbaar houden van huren. Ze pleiten voor inflatievolgend huurbeleid in de sociale sector, het aantrekkelijk houden van particuliere verhuur, en het mogelijk maken voor huurders om hun corporatiewoning te kopen. De partij richt zich op het verbeteren van de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de huurmarkt, vooral voor starters, middeninkomens en specifieke beroepsgroepen.
Het CDA erkent het tekort aan betaalbare huurwoningen en wil fors inzetten op de bouw van nieuwe sociale en middenhuurwoningen, met speciale aandacht voor starters, gezinnen en beroepen als leraren en verpleegkundigen. Woningcorporaties krijgen een centrale rol, met geborgde financiering om deze bouwopgave mogelijk te maken.
“We willen een stabiele productie van minimaal honderdduizend woningen per jaar. Het uitgangspunt is twee derde betaalbaar waarvan 30 procent sociale huur.”
“We zetten fors in op het bouwen van nieuwe huurwoningen in het middensegment. Dit is nodig zodat groepen als leraren, verpleegkundigen en politieagenten toegang krijgen tot een passende woning. Woningcorporaties spelen hierin een belangrijke rol. We zorgen dat zij hiervoor – net als bij sociale huur – geborgde financiering via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw krijgen.”
Het CDA wil de betaalbaarheid van huren waarborgen door een inflatievolgend huurbeleid in de sociale sector en aandacht voor regionale verschillen in het middensegment. Ze willen de WOZ-waarde meer laten meetellen en de huren in het middensegment betaalbaar houden.
“Voor sociale huur kiezen we voor inflatievolgend huurbeleid. Huurders en verhuurders hebben zo voor een lange termijn zekerheid over hun woonlasten.”
“We houden de huren betaalbaar, ook in het middensegment. Er zijn grote regionale verschillen op de woningmarkt, daarom laten we de WOZ-waarde meer meetellen.”
Het CDA wil particuliere verhuurders niet ontmoedigen en stelt voor om belasting te heffen op werkelijk rendement in box 3, met tijdelijke maatregelen om kleine verhuurders te ondersteunen tot de nieuwe belasting is ingevoerd.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA wil huurders de kans geven hun corporatiewoning te kopen onder redelijke voorwaarden, waarbij de opbrengst wordt ingezet voor nieuwbouw en verduurzaming.
“Huurders mogen hun corporatiewoning kopen onder redelijke voorwaarden. De opbrengst gaat naar nieuwbouw, verduurzaming en herstructurering.”
Het CDA erkent dat het verbod op tijdelijke huurcontracten kleine verhuurders en studenten kan raken en wil gerichte verruimingen onderzoeken waar beide partijen mee kunnen leven.
“Waar kleine verhuurders onevenredig worden geraakt door het verbod op tijdelijke huurcontracten met name voor studenten, bezien we gerichte verruimingen waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven.”
DENK vindt dat wonen betaalbaar moet zijn en wil dat de overheid stevig ingrijpt om het tekort aan betaalbare huurwoningen op te lossen. De partij pleit voor meer sociale huurwoningen, strengere huurprijsregulering, en betere bescherming van huurders. Hun visie is dat iedereen recht heeft op een betaalbare en kwalitatief goede huurwoning, met speciale aandacht voor het tegengaan van uitbuiting en het verruimen van toegang tot sociale huur.
DENK wil fors investeren in sociale huurwoningen en de toegang daartoe verruimen, omdat de wachtlijsten te lang zijn en te veel mensen geen betaalbare huurwoning kunnen vinden. Ze willen woningcorporaties meer budget geven en inkomensgrenzen voor sociale huur verhogen, zodat meer mensen in aanmerking komen.
“Wij willen meer investeren in sociale huur. Dat betekent dat woningcorporaties meer budget krijgen. Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft. Meer mensen komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. De inkomensgrenzen worden verruimd.”
“De wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn asociaal lang.”
Om huurwoningen betaalbaar te houden, wil DENK de huren reguleren, huurprijsbescherming uitbreiden en uitbuiting tegengaan. Ze willen huurverhogingen beperken tot inkomensstijgingen, huurprijsbescherming voor alle huurders, en investeren in de Huurcommissie en lokale huurteams voor laagdrempelige hulp.
“Wij staan voor regulering van de huren. De huren worden bevroren indien de huurstijgingen te veel op de koopkracht van mensen drukken. Op de langere termijn mogen de huren niet harder stijgen dan het inkomen van mensen, zodat huurstijgingen niet drukken op de portemonnee. De overheid krijgt de bevoegdheden om dit te bewaken.”
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen. Uitbuiting door te hoge huren wordt verleden tijd.”
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
DENK wil investeren in verduurzaming en kwaliteit van huurwoningen, zodat woonlasten dalen en huurders niet worden geconfronteerd met huurverhogingen bij slechte kwaliteit.
FVD wil de huurmarkt liberaliseren door regulering te verminderen, het aandeel sociale huurwoningen te verkleinen en verhuurders meer vrijheid te geven. Ze willen de Wet Betaalbare Huur afschaffen, sociale huur beperken en voorrang geven aan Nederlanders boven statushouders. Het doel is een vitale, vrije huurmarkt met meer aanbod, vooral in het middensegment.
FVD ziet regulering als oorzaak van een tekort aan huurwoningen, vooral in het middensegment. Door de Wet Betaalbare Huur af te schaffen en verhuurders volledige vrijheid te geven in de keuze van huurders, wil FVD het aanbod vergroten en investeringen in huurwoningen stimuleren.
“De Wet Betaalbare Huur is een aanval op het eigendomsrecht en leidt tot minder aanbod. Wij schaffen deze wet af, zodat verhuurders weer durven investeren en middenhuurwoningen terugkeren. Verhuurders bepalen zelf wie hun huurder is.”
“We geven verhuurders volledige vrijheid in de keuze van hun huurders, zodat het aanbod in de huurmarkt weer wordt vergroot, met name in het middensegment.”
FVD wil het aandeel sociale huurwoningen beperken, vooral in grote steden, en de voorrang voor statushouders afschaffen. Ze vinden dat Nederlanders altijd voorrang moeten krijgen op de sociale huurmarkt en dat private bouwprojecten niet langer verplicht sociale huurwoningen moeten realiseren.
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zeker in grote steden. Het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten verdwijnt. Statushouders krijgen geen voorrang meer in de sociale sector – Nederlanders gaan voor.”
“We stoppen met het huisvesten van statushouders in de sociale sector en geven Nederlanders altijd voorrang.”
“We stoppen met de verplichting voor private projecten om sociale woningen te bouwen, zodat bouwen weer rendabel wordt.”
FVD wil huurders de mogelijkheid geven hun huurwoning van corporaties te kopen, zodat meer mensen eigenaar kunnen worden. Ook moet een goede huurgeschiedenis meetellen bij hypotheekaanvragen.
“We sporen woningcorporaties aan om woningen aan huurders te verkopen, zodat meer Nederlanders eigenaar worden van hun eigen woning.”
“We wegen de huurgeschiedenis van de laatste drie jaar mee bij hypotheekaanvragen. Mensen die vergelijkbare huurlasten hebben kunnen dragen, kunnen dezelfde hypotheeklast dragen.”
Volt wil het tekort aan betaalbare huurwoningen aanpakken door meer sociale en middenhuur te bouwen, huurregulering uit te breiden en woningcorporaties te versterken. Ze pleiten voor strengere controle op huurprijzen, het stimuleren van wooncoöperaties en het verbeteren van de positie van huurders, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen. Hun visie is dat wonen een recht is en huurwoningen betaalbaar, veilig en toegankelijk moeten zijn voor iedereen.
Volt wil het aanbod van betaalbare huurwoningen vergroten, vooral in het sociale en middensegment, en de huurprijzen beter reguleren. Ze zien woningcorporaties als cruciale spelers en willen hun mogelijkheden uitbreiden, terwijl ze strengere handhaving op eerlijke huurprijzen eisen. Dit moet de wooncrisis verlichten en huurders beschermen tegen excessen.
“Volt is voorstander van de uitbreiding van de huurregulering naar het middensegment. Volt wil meer controles op eerlijke huurprijzen, ook als er wordt gewisseld van huurder. De gemeente moet proactief controles uitvoeren en boetes uitdelen als verhuurders de maximale huurprijzen niet respecteren.”
“Gemeenten moeten binnen hun nieuwbouwopgave zorgen voor een goede mix van woningen. In principe geldt: minstens twee derde van de nieuwe woningen moet betaalbaar zijn en minimaal 30% sociale huur.”
“We stellen de woningcorporaties in staat meer te bouwen. Dat doen we door de belastingdruk op de woningcorporaties te verlagen, zodat er meer geïnvesteerd kan worden in nieuwe huurwoningen. We schaffen de vennootschapsbelasting voor woningcorporaties af.”
Volt wil nieuwe woonvormen stimuleren, waaronder wooncoöperaties, om het aanbod van huurwoningen te diversifiëren en betaalbaarheid te vergroten. Ze zien coöperaties als een manier om huurders meer zeggenschap en zekerheid te geven.
“Woningcorporaties krijgen meer mogelijkheden om een deel van hun bestaande en nieuwbouwwoningen over te dragen aan wooncoöperaties waar leden zich hebben ingeschreven om te kopen of huren. We versterken de regelgeving voor wooncoöperaties met kwaliteitsbewaking, toezicht en kaders voor de huur.”
Volt richt zich op het beschermen van kwetsbare groepen op de huurmarkt, zoals dak- en thuislozen, arbeidsmigranten en mensen die afhankelijk zijn van tijdelijke huisvesting. Ze willen tijdelijke en begeleide huisvesting uitbreiden en huurcontracten loskoppelen van arbeidscontracten.
“Volt helpt mensen die dak- of thuisloos worden door extra te investeren in tijdelijke huisvesting, waar mensen kunnen verblijven tot definitieve huisvesting mogelijk is.”
“Om die reden pleit Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
Volt wil verhuurders verplichten om hun woningen te verduurzamen, zodat huurders profiteren van lagere energielasten en betere woonkwaliteit. Dit draagt bij aan het tegengaan van energiearmoede onder huurders.
“De energiebesparingsplicht die nu al geldt voor bedrijven wordt uitgebreid naar verhuurders van woningen. We brengen de grote verhuurders en woningcorporaties nu al onder de verplichting, op termijn worden ook kleinere verhuurders toegevoegd.”
D66 wil het tekort aan betaalbare huurwoningen aanpakken door fors te investeren in de bouw van sociale huur- en middenhuurwoningen, het verlagen van de btw op deze bouw, en het wettelijk vastleggen van een minimum aandeel sociale huur bij nieuwbouw. Daarnaast zet D66 in op verduurzaming van bestaande huurwoningen en meer bescherming en zeggenschap voor huurders. Hun visie is dat iedereen toegang moet hebben tot een betaalbare, duurzame huurwoning, met extra aandacht voor doorstroming en het tegengaan van scheefwonen.
D66 wil het woningtekort en de betaalbaarheidscrisis aanpakken door fors te investeren in de bouw van sociale huur- en middenhuurwoningen. Ze willen de btw op deze bouw verlagen en wettelijk vastleggen dat bij nieuwbouw minstens 30% sociale huur moet zijn. Dit moet zorgen voor meer betaalbare huurwoningen en gemengde wijken.
“We willen dat meer mensen een goede, betaalbare woning kunnen vinden. Daarom investeren we grootschalig in de sociale huur, de middenhuur en betaalbare koop. Voor de bouw van sociale huur en middenhuur gaat de btw omlaag, zodat het aantrekkelijker wordt om betaalbare huizen te bouwen.”
“We leggen wettelijk vast dat bij nieuwbouw in elke gemeente minstens 30% sociale huur komt, zodat gemeenschappen in wijken gemengd blijven.”
D66 vindt dat huurders meer rechten, bescherming en zeggenschap moeten krijgen, vooral bij verduurzaming en renovatie. Ze willen dat huurders profiteren van verduurzaming en dat verhuurders verplicht worden woningen te verbeteren.
“Huurders krijgen meer bescherming en zeggenschap over verduurzaming.”
“Ook huurders moeten profiteren van de verduurzaming van hun huis. Verhuurders worden verplicht om huizen met een slecht energielabel te verbeteren. Ze mogen die investering op termijn terugverdienen via een bescheiden huurverhoging, maar wel zodat huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.”
D66 wil minimaal 1 miljoen huurwoningen verduurzamen vóór 2030, met een focus op isolatie en lagere energielasten voor huurders. Dit draagt bij aan lagere woonlasten en een beter klimaat.
“We starten een grootschalig isolatieplan: vóór 2030 verduurzamen we minimaal 1 miljoen huurwoningen.”
D66 wil dat mensen die meer verdienen of meer vermogen hebben en in een sociale huurwoning wonen, een huur gaan betalen die past bij de markt. Dit moet doorstroming bevorderen en sociale huurwoningen beschikbaar houden voor wie ze echt nodig heeft.
“Het is dan ook redelijk dat wie meer verdient of meer vermogen heeft en in een sociale huurwoning woont, een huur gaat betalen die past bij de markt.”
De SGP vindt dat huurwoningen betaalbaar en beschikbaar moeten zijn, met meer aandacht voor het vergroten van het aanbod en het beschermen van huurders tegen te hoge huren. Ze willen dat woningcorporaties meer sociale huurwoningen bouwen, de middenhuursector versterken, en huurverhogingen koppelen aan draagkracht. Tegelijkertijd pleit de SGP voor heldere regels en het tegengaan van scheefwonen.
De SGP ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een groot probleem en wil dat woningcorporaties meer sociale huurwoningen bouwen, met extra urgentie en budget vanuit de Rijksoverheid. Ook moet sloop of verkoop van sociale huurwoningen alleen onder strenge voorwaarden plaatsvinden en gecompenseerd worden door nieuwbouw.
De SGP wil het aanbod in de middenhuursector vergroten door het aantrekkelijker te maken voor verhuurders, onder andere via belastingaanpassingen en betere verhuurregelgeving. Dit moet het evenwicht op de huurmarkt herstellen en zorgen voor meer betaalbare huurwoningen voor middeninkomens.
“Het is tijd om het evenwicht weer te herstellen, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien. Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen. Of door verbeteringen in de verhuurregelgeving.”
“Woningcorporaties hebben op dit moment de mogelijkheid om incidenteel en onder strenge voorwaarden óók te bouwen voor andere groepen dan mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld voor middeninkomens. Dat is belangrijk en daarom worden de mogelijkheden daarvoor verruimd.”
De SGP vindt jaarlijkse huurstijgingen redelijk, mits deze rekening houden met de draagkracht van huurders en volgens een heldere, voorspelbare systematiek verlopen. Ze willen jojobeleid voorkomen en pleiten voor een evenwichtige aanpak die goed is voor zowel huurder als verhuurder.
“Met het oog op bijvoorbeeld verduurzaming en andere stijgende lasten is het redelijk dat verhuurders de huur jaarlijks laten stijgen. Daarbij moeten de verhuurders wél rekening houden met de portemonnee van de huurders. Niemand zit echter te wachten op jojobeleid als het gaat om huurstijgingen. Daar moet gewoon een heldere systematiek voor zijn, die goed is voor huurder en verhuurder.”
Om scheefwonen te voorkomen, wil de SGP dat huurders met een aanmerkelijk hoger inkomen dan toegestaan stapsgewijs een extra huurverhoging krijgen opgelegd in de sociale huursector.
“Om scheefwonen tegen te gaan kan in de sociale huursector stapsgewijs een extra huurverhoging worden opgelegd als het inkomen van de huurder aanmerkelijk hoger wordt dan voor de toegang tot de sociale huursector toegestaan is.”
50PLUS noemt het begrip "huurwoning" niet expliciet in haar verkiezingsprogramma en doet geen concrete voorstellen specifiek gericht op huurwoningen of huurders. De partij legt de nadruk op het bouwen van levensloopbestendige woningen voor ouderen en het stimuleren van doorstroming, maar benoemt geen beleid voor het verbeteren van de positie van huurders of het vergroten van het aanbod van (sociale) huurwoningen.
50PLUS ziet het bouwen van levensloopbestendige woningen voor ouderen als dé oplossing voor woningnood, ook voor jongeren. Door ouderen te laten doorstromen naar geschikte woningen, komt bestaande woningvoorraad vrij, maar er wordt niet ingegaan op het verbeteren of uitbreiden van het huurwoningaanbod.
“Bouwen voor oud is de komende jaren de oplossing voor woningnood onder jongeren. Het afbreken van de sociale volkshuisvesting en het niet regelen van seniorenhuisvesting in de afgelopen decennia, is een voorbeeld van falend overheidsbeleid.”
“Als ouderen kunnen doorstromen naar geschikte, levensbestendige en betaalbare huisvesting op de juiste locaties, dan kan de bestaande woningvoorraad efficiënter worden benut.”
JA21 wil de huurwoningmarkt hervormen door minder regulering, meer marktwerking en het stimuleren van een groter en flexibeler huuraanbod. Ze pleiten voor het verlagen van de fiscale druk, het afbouwen van huurregulering en het toestaan van tijdelijke huurcontracten voor bredere doelgroepen. Het doel is om de huurmarkt te ontgrendelen en investeringsvertrouwen terug te brengen, zodat er snel meer huurwoningen beschikbaar komen.
JA21 ziet de huidige fiscale en regulerende druk als een belangrijke oorzaak van het vastlopen van de huurwoningmarkt. Ze willen deze druk verlagen en op termijn huurregulering afbouwen, zodat huurprijzen meer door de markt bepaald worden. Dit moet het investeringsklimaat verbeteren en het aanbod van huurwoningen vergroten.
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
JA21 wil de huurmarkt op korte termijn ontgrendelen door het toestaan van tijdelijke huurcontracten voor bredere doelgroepen en het aanpassen van het woningwaarderingsstelsel. Dit moet zorgen voor een groter en flexibeler huuraanbod zonder bestaande huurders te benadelen.
“Het op korte termijn ontgrendelen van de huurmarkt door bijvoorbeeld het toestaan van tijdelijke contracten voor bredere doelgroepen, directe aanpassingen van het woningwaarderingsstelsel, (tijdelijke) fiscale en regeldruk verlichting waardoor binnen enkele maanden een grotere, flexibeler huuraanbod ontstaat zonder bestaande huurders te benadelen.”