De Partij voor de Dieren vindt dat wonen geen verdienmodel mag zijn en wil huren betaalbaar maken door strengere regulering van de huurmarkt, het tegengaan van speculatie en het vergroten van het aanbod sociale huurwoningen. Ze pleiten voor het bevriezen van huren, het dwingend maken van het woningwaarderingsstelsel (WWS) voor alle huurwoningen, en het beperken van het aantal woningen dat particuliere verhuurders mogen verhuren. De partij wil zo de macht van beleggers en huisjesmelkers terugdringen en het recht op betaalbaar wonen voor iedereen waarborgen.
De PvdD wil huurprijzen actief reguleren en verlagen door het woningwaarderingsstelsel (WWS) verplicht te stellen voor alle huurwoningen, inclusief de vrije sector, en door de huren voor vijf jaar te bevriezen. Hiermee willen ze excessieve huurprijzen tegengaan en huren betaalbaar houden, vooral in populaire gebieden.
“Er blijven mogelijkheden om de huurprijzen te maximeren. We maken het woningwaardenstelsel (WWS) dwingend, zodat we excessieve huurprijzen tegengaan en voorkomen dat huisbazen het puntensysteem voor kamers omzeilen.”
“Huurwoningen in de vrije sector gaan ook onder het WWS vallen. Het WWS wordt voor alle woningen verplicht.”
“De WOZ-waarde van een woning wordt niet langer meegenomen in het woningwaarderingsstelsel: Zo voorkomen we dat woningen in populaire gebieden veel punten krijgen met hele hoge huren tot gevolg. Huren gaan zo omlaag.”
“De huren worden voor de komende vijf jaar bevroren. Ook in de vrije sector worden de maximale huurprijzen beperkt.”
“Hierdoor kunnen woningcorporaties huren bevriezen om wonen betaalbaar te houden en nieuwe sociale huurwoningen te bouwen.”
De partij wil het speculeren met woningen en huisjesmelkerij onaantrekkelijk maken door het aantal panden dat particuliere verhuurders mogen verhuren te beperken en door een heffing op leegstand en braakliggende grond in te voeren. Zo willen ze woningen teruggeven aan mensen in plaats van aan investeerders.
“We beperken het aantal panden dat een particuliere verhuurder mag verhuren.”
“Een heffing op leegstand en braakliggende grond bij (woning)bouwprojecten maakt het onaantrekkelijk om panden leeg te laten staan en te speculeren met bouwgrond.”
“Huizen zijn om in te wonen, niet om een slaatje uit te slaan. Steeds meer mensen komen in de knel door hun hoge huur, of kunnen geen aanspraak maken op een huurwoning. Huisjesmelken en speculeren maken we onaantrekkelijk door maatregelen in te voeren waarmee (lokaal) gestuurd kan worden op de verdeling van woningen.”
De PvdD wil het aandeel sociale huurwoningen vergroten, de inkomensgrens voor sociale huur verhogen en doorstroming bevorderen. Zo willen ze wachttijden verkorten en sociale huur toegankelijk maken voor meer mensen.
“Door de maximale inkomensgrens te verhogen worden sociale huurwoningen toegankelijk voor meer mensen.”
“Dat mensen nu soms vijftien jaar moeten wachten op een sociale huurwoning is onacceptabel. Door meer woonruimte te creëren en doorstroming te bevorderen, verkorten we de wachtlijsten.”
“Er komen meer betaalbare woningen: minimaal 40% van de nieuwbouwwoningen is sociale huur.”
“Er worden geen sociale huurwoningen meer verkocht, tenzij deze minstens een-op-een vervangen worden in dezelfde gemeente.”
De partij wil huurders beschermen tegen uitbuiting, huisuitzetting en discriminatie. Ze willen huisuitzetting om financiële redenen verbieden en anoniem reageren op woningplatforms mogelijk maken.
De PvdD wil dat verhuurders pas de huur mogen verhogen na verplichte isolatie van hun woningen, en dat huurders nooit opdraaien voor de kosten van energiebesparende investeringen.
“Verhuurders mogen pas huur verhogen na verplichte isolatie van hun woningen, en huurders draaien nooit op voor verplichte energiebesparende investeringen van de verhuurder.”
NSC wil huren betaalbaar en toegankelijk houden door het bouwen van meer sociale en middenhuurwoningen, het beperken van huurstijgingen en het beschermen van huurders tegen misbruik. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals een maximum aan huren, een huurregister, en het stimuleren van woningbouw door corporaties en marktpartijen.
NSC ziet het tekort aan betaalbare huurwoningen als een urgent probleem en wil daarom fors inzetten op de bouw van sociale en middenhuurwoningen. Dit moet de woningnood verlichten en zorgen dat ook mensen met een lager of middeninkomen een huurwoning kunnen vinden.
“Bouwen van extra betaalbare huurwoningen en koopwoningen door corporaties en marktpartijen.”
“Het is nodig om jaarlijks 100.000 woningen te bouwen (waarvan 30% sociaal en 2/3de betaalbaar, maatwerk per regio).”
“We streven naar een aandeel van 30% sociale huur en van 2/3de betaalbare koop en midden-huur.”
Om huren betaalbaar te houden en huurders te beschermen tegen excessen, wil NSC wettelijke maxima stellen aan huurprijzen in zowel de sociale als middenhuursector. Ook komt er een huurregister en wordt handhaving op misstanden versterkt.
“Huurders beschermen: een maximum stellen aan huren in de sociale huursector en midden-huur en het invoeren van een huurregister.”
“Om huren betaalbaar te houden, worden huurverhogingen in de sociale sector gemaximeerd op inflatie. Voor midden-huur en de vrije sector geldt een maximum van inflatie plus 1%.”
“Een huurder kan eenvoudiger een lagere huur afdwingen als de verhuurder zich niet aan het puntensysteem houdt.”
“We zorgen voor voldoende gemeentelijke handhavingscapaciteit zodat deze wetten effect hebben in de praktijk. Ook komt er een landelijk huurregister waarin gemeenten in elk geval kunnen zien wie actief zijn op de particuliere huurmarkt, welke huizen ze verhuren en wat de punten van deze huizen zijn.”
NSC wil misbruik van het puntensysteem, torenhoge huurprijzen en speculatie met huurwoningen tegengaan. Ze stellen maatregelen voor om ongewenst verhuurgedrag te bestrijden en speculatie te ontmoedigen.
“Misbruik van het puntensysteem bij kamerverhuur, met torenhoge huurprijzen tot gevolg, moet worden tegengegaan.”
“De mogelijkheid om gezamenlijke huurcontracten te sluiten die alleen maar bedoeld zijn om regels te omzeilen wordt geschrapt.”
“Wie een koophuis binnen drie jaar na aankoop doorverkoopt, moet een heffing op overdrachtsbelasting betalen. Zo maken we speculatie met woningen minder aantrekkelijk en worden prijzen minder opgedreven.”
NSC wil de doorstroming op de huurmarkt bevorderen door woningruil mogelijk te maken en het makkelijker te maken om te verhuizen naar een woning die beter past bij de levensfase.
“Op het moment dat iemand te groot woont, moet het mogelijk worden om van woning te ruilen met iemand die te klein woont. Dit zien we als gewenste woningruil.”
“We stimuleren hiervoor de ontwikkeling van een landelijk dekkend platform om woningruil binnen en tussen partijen te stimuleren.”
NSC vindt het onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen en wil dit verbieden.
“Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning.”
BBB wil de huurmarkt betaalbaar en toegankelijk houden zonder verhuurders weg te jagen, door het schrappen van beperkende regelgeving en het aantrekkelijker maken van verhuren. Ze pleiten voor het afschaffen van de Wet betaalbare huur, versoepeling van verhuurregels, en het stimuleren van meer huurwoningen voor starters en middengroepen.
BBB vindt dat de huidige Wet betaalbare huur leidt tot minder huurwoningen omdat particuliere verhuurders hun woningen verkopen. Ze willen deze wet afschaffen, eerlijkere regels voor huurprijzen, en voorspelbare belastingen voor verhuurders om het aanbod te behouden en huren betaalbaar te houden.
“We willen de Wet betaalbare huur dan ook afschaffen omdat deze leidt tot het aanzienlijk verminderen van huurwoningen. Want veel particuliere verhuurders verkopen hun woningen, mede door strengere regels.”
“We willen regels aanpassen zodat verhuurders woningen blijven aanbieden in plaats van verkopen. Denk aan eerlijkere puntentellingen voor huurprijzen (woningwaardering), bijvoorbeeld geen strafpunten meer voor het ontbreken van buitenruimte.”
“Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
BBB wil het aanbod van huurwoningen vergroten, vooral voor starters en de middengroepen, door het invoeren van starterscontracten en het stimuleren van bouw.
BBB wil verhuur aantrekkelijker maken door het versoepelen van regels rond woningdelen, kamerverhuur en hospitaverhuur, en het terugdraaien van huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen.
“Woningdelen, het splitsen van woningen en kamerverhuur en hospitaverhuur worden eenvoudiger en aantrekkelijker gemaakt.”
“De huurbescherming voor onzelfstandige en tweede woningen is voor veel mogelijke verhuurders een brug te ver. Die gaan we verder terugdraaien.”
“We willen ook versoepeling van de verhuurregels voor studentenhuisvesting.”
“BBB wil verhuur aantrekkelijker maken, ook kamerverhuur. Regels die daarvoor belemmerend werken, horen te worden afgeschaft.”
BBB wil bij de toewijzing van huurwoningen voorrang geven aan mensen met lokale binding, urgentie of die een belangrijke bijdrage leveren aan de gemeenschap.
“Bij de toewijzing van koop en huurwoningen geven we voorrang aan mensen met een lokale binding, urgentie of mensen die een belangrijke bijdrage leveren aan de gemeenschap, denk aan onderwijzers, zorgpersoneel en politiemensen.”
De PVV wil de sociale huren met 10% verlagen en de inkomensgrenzen voor betaalbare huurwoningen verhogen, zodat meer mensen in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning. Daarnaast wil de partij meer sociale en middenhuurwoningen bouwen en statushouders geen voorrang meer geven op sociale huurwoningen. De kern van hun visie is dat huren betaalbaar moet zijn voor Nederlanders en dat de toegang tot sociale huurwoningen eerlijker verdeeld moet worden.
De PVV vindt de huidige huurprijzen te hoog en wil deze direct verlagen om huren betaalbaar te maken voor meer Nederlanders. Woningcorporaties worden hiervoor gecompenseerd door het schrappen van de winstbelasting, zodat de bouw van nieuwe woningen niet in gevaar komt.
“De PVV verlaagt volgend jaar de sociale huren met 10%. Woningcorporaties worden gecompenseerd: door voor hen de winstbelasting te schrappen, komt de bouwopgave niet in gevaar.”
“De PVV gaat de sociale huren volgend jaar met 10% verlagen. Woningcorporaties compenseren we door voor hen de winstbelasting te schrappen, zodat de bouwopgave niet in gevaar komt. Dat gaan we regelen voor alle sociale huurders.”
De partij wil dat meer mensen toegang krijgen tot betaalbare huurwoningen door de inkomensgrenzen te verhogen. Dit moet ervoor zorgen dat niet alleen de laagste inkomens, maar ook middeninkomens in aanmerking komen voor sociale huur.
De PVV wil dat statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen, omdat zij vinden dat dit leidt tot discriminatie van Nederlanders die langer op een woning wachten. Ook worden maatregelen voorgesteld tegen statushouders die frauderen met sociale huurwoningen.
“Nooit meer voorrang op sociale huurwoningen voor statushouders – ook niet met urgentie”
“Sinds 2010 zijn er al zo’n 190.000 sociale huurwoningen mét voorrang aan statushouders weggegeven – zonder dat zij iets aan dit land hebben bijgedragen.”
“Statushouders die frauderen (zoals illegale onderverhuur), op vakantie gaan naar het land van herkomst of werk of een woning weigeren, raken direct hun verblijfsvergunning kwijt”
De PVV wil het woningtekort aanpakken door fors te investeren in de bouw van sociale huurwoningen en middenhuurwoningen. Woningcorporaties krijgen een taakuitbreiding om ook middenhuurwoningen te bouwen.
“We bouwen sociale huurwoningen, middenhuurwoningen en betaalbare koopwoningen – voor starters, gezinnen, alleenstaanden en ouderen – mét voldoende ruimte voor de auto.”
“Taakuitbreiding woningbouwcorporaties voor de bouw van extra middenhuurwoningen”
“Woningbouwcorporaties krijgen de taak om niet alleen sociale huurwoningen, maar ook middenhuurwoningen te bouwen.”
BVNL wil de huurmarkt sterk liberaliseren door overheidsregulering en huursubsidies af te schaffen, contractvrijheid te herstellen en woningcorporaties meer ruimte te geven voor bouw en verkoop. De partij pleit voor het aanpakken van scheefwonen en woonfraude, het afschaffen van huurtoeslag, en het schrappen van wetten die huurprijzen en verhuurderschap reguleren. Hun visie is dat minder overheidsbemoeienis en meer marktwerking leiden tot meer betaalbare huurwoningen en een eerlijker systeem.
BVNL ziet overheidsregulering als oorzaak van schaarste en bureaucratie op de huurmarkt. Ze willen de Wet betaalbare huur en de Wet goed verhuurderschap afschaffen, contractvrijheid herstellen en tijdelijke huurovereenkomsten weer toestaan. Ook willen ze dat woningcorporaties meer sociale huurwoningen bouwen en woningen kunnen verkopen aan huurders.
“De overheid trekt zich terug uit de woningmarkt.”
“De Wet betaalbare huur wordt afgeschaft.”
“De Wet goed verhuurderschap wordt afgeschaft omdat het geen positieve effecten heeft en alleen maar leidt tot meer bureaucratie.”
“Contracten worden weer vrij en tijdelijke huurovereenkomsten worden weer toegestaan.”
“Sta woningcorporaties toe om meer sociale woningen te bouwen en geef corporaties de mogelijkheid om, onder gunstige condities, woningen te verkopen aan huurders.”
“Corporaties bouwen sociale huurwoningen. De markt de overige sectoren.”
BVNL wil de huurtoeslag (huursubsidie) volledig afschaffen. Zolang deze nog bestaat, mag deze alleen beschikbaar zijn voor Nederlanders, niet voor expats of buitenlandse studenten.
“Huurtoeslag (huursubsidie) schaffen we af, maar zolang deze regeling bestaat is hij alleen beschikbaar voor Nederlanders, niet voor expats en buitenlandse studenten.”
De partij wil scheefwoners in sociale huurwoningen aanpakken door hen de maximaal redelijke WWS-huur te laten betalen. Ook willen ze streng optreden tegen huurders die hun sociale woning onderverhuren, met als sanctie het verliezen van de Nederlandse verblijfstitel.
“Pak scheefwoners aan. 7% van de huurders in sociale woningen woont scheef en houdt ten onrechte een gesubsidieerde woning bezet. Scheefwoners moeten in elk geval de maximaal redelijke WWS-huur betalen.”
“Pak woonfraude aan. Niet alleen van verhuurders, maar ook woonfraude van huurders die hun sociale woning voor veel geld onderverhuren. Zij die meerdere verblijfstitels hebben en die hun sociale huurwoning woning onderverhuren, verliezen hun Nederlandse verblijfstitel.”
De VVD wil de huurmarkt liberaliseren door regels en beperkingen te schrappen, zodat er meer (private) huurwoningen komen en huren betaalbaarder wordt. Ze pleiten voor het afschaffen van huurregulering, het stimuleren van investeringen in huurwoningen, het aanpakken van scheefwonen en het hervormen van de huurtoeslag. De partij ziet een grotere rol voor marktwerking en minder overheidsbemoeienis als de sleutel tot een beter functionerende huurmarkt.
De VVD stelt dat overheidsregulering het aanbod van huurwoningen belemmert en wil daarom wetten en regels die de huurmarkt beperken afschaffen. Dit moet leiden tot meer private huurwoningen, lagere huurprijzen en meer flexibiliteit voor huurders en verhuurders.
“We schrappen de wetten die de huurmarkt afknijpen: We willen dat er veel meer private huurwoningen worden gebouwd, zodat de huurprijs omlaaggaat. We schrappen de Wet betaalbare huur, de lokale zelfbewoningsplicht en het verbod op tijdelijke contracten.”
“De regels voor kamerverhuur zijn nu per gemeente verschillend en vaak te streng: landelijke, ruimere regels maken het makkelijker om woonruimte te delen of samen te wonen.”
De VVD vindt dat verhuren weer aantrekkelijk moet worden voor investeerders en particulieren, onder andere door fiscale aanpassingen en het verlagen van de overdrachtsbelasting voor verhuurde woningen.
“Ook voor particulieren moet het aantrekkelijk worden om te investeren in huurwoningen en verhuur moet weer lonen. Daartoe onderzoeken wij of we de overdrachtsbelasting voor woningen die na de overdracht verhuurd gaan worden kunnen verlagen.”
“Het is niet uit te leggen dat verhuurders een negatief rendement hebben. Daardoor verliezen we cruciale huurwoningen. We zullen snel toe moeten naar een eerlijke hervorming van box 3.”
De VVD wil dat woningcorporaties meer sociale huurwoningen bouwen en dat deze woningen beschikbaar blijven voor mensen die ze echt nodig hebben. Scheefwonen wordt aangepakt via jaarlijkse inkomenstoetsen en marktconforme huren.
“Corporaties worden in staat gesteld en verplicht aanzienlijk meer sociale huurwoningen te bouwen.”
“Om sociale huurwoningen beschikbaar te houden voor de mensen die deze woningen het hardst nodig hebben, komt er een jaarlijkse inkomenstoets voor sociale huurwoningen, om te bepalen of de huurprijs nog passend is.”
“We blijven maken afspraken met corporaties over het toepassen van een marktconforme huur, waardoor doorstroming op gang kan komen.”
De VVD wil de huurtoeslag moderniseren door deze rechtstreeks aan woningcorporaties uit te keren en uiteindelijk het hele toeslagenstelsel af te schaffen.
BIJ1 wil huren radicaal goedkoper en eerlijker maken door maximale huurprijzen wettelijk vast te leggen, de vrije huursector af te schaffen en huurders veel sterker te beschermen. Ze pleiten voor directe huurverlagingen, bevriezing van huurprijzen, het aanpakken van huisjesmelkers en het nationaliseren van woningcorporaties. Hun visie is dat wonen een basisrecht is en niet mag worden overgelaten aan marktwerking of winstbejag.
BIJ1 vindt dat huren structureel te hoog zijn door marktwerking en speculatie. Ze willen huren direct verlagen, huurprijzen bevriezen en de huurtoeslag verhogen, zodat wonen voor iedereen betaalbaar wordt. Dit geldt ook voor de vrije sector, met terugwerkende kracht.
“Alle huren omlaag. We zorgen dat huisjesmelkers niet méér huur aan jou kunnen rekenen dan eerlijk is, met bindende maximumprijzen voor elke woning. Te hoge huren maken we lager. Ook in de vrije sector, met terugwerkende kracht.”
“We maken huren veel goedkoper. Dit doen we door huurtoeslag hoger te maken, huurtoeslag onafhankelijk van de manier van wonen te maken, en door alle huurprijzen onmiddellijk te bevriezen.”
BIJ1 wil de vrije huursector volledig afschaffen en alle huurwoningen onder een bindend puntensysteem brengen dat de maximale huur bepaalt. Dit moet huurders beschermen tegen excessieve huren en geldt ook voor bestaande contracten.
“De ‘vrije’ huursector schaffen we af. Alle huurwoningen vallen onder een bindend en algemeen puntensysteem dat de maximale huur bepaalt op basis van de kwaliteit van een woning. Ook bestaande contracten.”
De partij ziet huisjesmelkers als veroorzakers van misstanden op de huurmarkt en wil hen streng aanpakken. Huurders krijgen gratis toegang tot rechtshulp, en overtredingen worden strafbaar gesteld. Gemeenten krijgen meer middelen voor toezicht.
“We gaan huisjesmelkers stevig aanpakken en huurders tegen hen beschermen. We voeren een verhuurvergunning met strenge kwalificatie-eisen in, die kan worden afgenomen bij overtredingen. En we investeren in uitgebreide diensten voor controles van de gemeenten die hierop toezicht houden.”
“Huurders krijgen gratis toegang tot recht en huurcommissie. De rechter krijgt ruimere bevoegdheden om overtredingen van huurwetten hard aan te pakken. Structurele overhuur, intimidatie of onterecht opzeggen maken we strafbaar als georganiseerd uitbuiten van huurders.”
BIJ1 wil dat sociale huur toegankelijk wordt voor iedereen, ongeacht inkomen, om betaalbaar wonen universeel te maken.
“De inkomensgrens voor sociale huur schaffen we af. Iedereen in Nederland heeft recht om betaalbaar te wonen.”
De partij wil kwetsbare huurders beter beschermen, onder andere door een extra goedkope klasse binnen de sociale huursector en het afschaffen van regels die samenwonen financieel bestraffen.
“Voor de meest kwetsbare mensen komt er een extra klasse binnen de sociale huursector, met huren die niet hoger zijn dan € 350 per maand.”
“We maken wetten en regels om kwetsbare huurders beter te beschermen. Weg met de kostendelersnorm. Ook de partnertoets en inkomensafhankelijke bijdragen uit wetten zoals de Participatiewet schaffen we af.”
De ChristenUnie wil huren betaalbaarder en zekerder maken, met meer bescherming voor huurders en een grotere beschikbaarheid van sociale huurwoningen. Ze pleiten voor het behoud van vaste huurcontracten, het beperken van huurstijgingen, het omzetten van huurtoeslag naar een huursubsidie, en het stimuleren van gemeenten om huurteams op te zetten. Daarnaast willen ze investeren in de bouw van betaalbare (sociale) huurwoningen en het fiscaal aantrekkelijker maken voor particuliere verhuurders.
De ChristenUnie vindt dat huren betaalbaar en voorspelbaar moet zijn, met meer bescherming voor huurders. Ze willen vaste huurcontracten als norm, huurstijgingen beperken, en de huurtoeslag vervangen door een inkomensafhankelijke huursubsidie zonder risico op schulden. Ook willen ze huurteams bij gemeenten stimuleren en de Wet betaalbare huur behouden.
“Een vast huurcontract blijft de norm. Huurders moeten weten waar ze aan toe zijn. De huurtoeslag wordt omgezet in een huursubsidie, gebaseerd op het inkomen van twee jaar geleden, zodat er geen risico meer is op naheffingen en schulden (voorzien van een vangnet om mensen in schrijnende situaties goed te helpen).”
“De huren moeten minder hard stijgen dan in voorgaande jaren, door ze niet meer te koppelen aan loonstijgingen maar aan de gemiddelde prijsontwikkeling over meerdere jaren. De Wet betaalbare huur blijft bestaan. Gemeenten worden gestimuleerd om huurteams op te zetten. Daar kunnen huurders terecht met vragen of wanneer ze vermoeden te veel huur te betalen.”
Om de woningnood te bestrijden en huren bereikbaar te maken, wil de ChristenUnie fors investeren in de bouw van betaalbare woningen, waaronder een substantieel aandeel sociale huur. Ze geven woningcorporaties meer financiële ruimte en stimuleren gemengde wijken met zowel koop- als huurwoningen.
“We willen dat wonen weer betaalbaar wordt voor iedereen. Daarom zorgen we dat minstens twee derde van de nieuw te bouwen huizen betaalbaar is, waaronder 30 procent sociale huur. Om dat mogelijk te maken, geven we woningcorporaties meer financiële ruimte.”
“Om dat aan te moedigen bouwen we in alle dorpen en steden twee derde betaalbare koop- en huurwoningen, waaronder 30 procent sociale huur. We zorgen voor gemengde wijken, waar mensen met verschillende achtergronden en inkomens samenleven.”
De ChristenUnie wil het aantrekkelijker maken voor particuliere verhuurders om woningen te verhuren, onder meer door de belastingdruk op verhuurd vastgoed te verlagen. Dit moet bijdragen aan een groter aanbod van huurwoningen, vooral voor studenten en starters.
De ChristenUnie erkent dat het huidige fiscale stelsel huurders benadeelt ten opzichte van kopers. Ze willen de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen en het eigenwoningforfait afschaffen over de eerste miljoen euro, om zo een meer eigendomsneutrale behandeling van wonen te realiseren.
“Door de hypotheekrenteaftrek worden woningzoekenden en huurders op achterstand gezet ten opzichte van woningeigenaren. Hierdoor betalen huurders bij een gelijk inkomen meer belasting dan kopers.”
“In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
D66 wil de huurmarkt eerlijker, betaalbaarder en duurzamer maken door meer sociale en middenhuurwoningen te bouwen, huurders beter te beschermen en verduurzaming te stimuleren. Ze pleiten voor wettelijke quota voor sociale huur bij nieuwbouw, meer zeggenschap en bescherming voor huurders, en het stimuleren van doorstroming. Verhuurders worden verplicht tot verduurzaming, waarbij huurders financieel moeten profiteren.
D66 wil het woningtekort aanpakken door fors te investeren in sociale huur en middenhuur, met wettelijke quota voor nieuwbouw en lagere btw voor betaalbare woningen. Dit moet zorgen voor meer betaalbare huurwoningen en een betere doorstroming.
“We leggen wettelijk vast dat bij nieuwbouw in elke gemeente minstens 30% sociale huur komt, zodat gemeenschappen in wijken gemengd blijven.”
“We willen dat meer mensen een goede, betaalbare woning kunnen vinden. Daarom investeren we grootschalig in de sociale huur, de middenhuur en betaalbare koop. Voor de bouw van sociale huur en middenhuur gaat de btw omlaag, zodat het aantrekkelijker wordt om betaalbare huizen te bouwen.”
D66 vindt dat huurders meer rechten en zekerheid moeten krijgen, met betere bescherming tegen verhuurders en meer invloed op verduurzaming van hun woning.
D66 wil dat verhuurders verplicht worden om slecht geïsoleerde huurwoningen te verbeteren. Huurders moeten er financieel op vooruitgaan, ook als de huur iets stijgt door verduurzaming.
“Verhuurders worden verplicht om huizen met een slecht energielabel te verbeteren. Ze mogen die investering op termijn terugverdienen via een bescheiden huurverhoging, maar wel zodat huurders er per saldo altijd op vooruitgaan.”
“We starten een grootschalig isolatieplan: vóór 2030 verduurzamen we minimaal 1 miljoen huurwoningen.”
D66 wil dat mensen met een hoger inkomen of meer vermogen die in een sociale huurwoning wonen, een huur gaan betalen die meer in lijn is met de markt.
“Het is dan ook redelijk dat wie meer verdient of meer vermogen heeft en in een sociale huurwoning woont, een huur gaat betalen die past bij de markt.”
Om woningdelen te stimuleren, wil D66 tijdelijk toestaan dat mensen één kamer kunnen verhuren zonder negatieve gevolgen voor uitkering, belasting, huur of hypotheek.
“D66 stelt een tijdelijke crisisregel in. Iedereen mag één kamer verhuren zonder dat dat negatieve financiële gevolgen heeft voor een uitkering, de belasting, de huur of een hypotheek. Zo stimuleren we woningdelen.”
GroenLinks-PvdA wil huren betaalbaar en zeker maken door wettelijke bescherming tegen hoge huurprijzen, het reguleren van huurstijgingen en het versterken van huurdersrechten. Ze leggen de verantwoordelijkheid voor verduurzaming en woningkwaliteit bij verhuurders en willen tijdelijke huurcontracten beperken. De partij zet in op het behouden en uitbreiden van betaalbare huurwoningen, met extra investeringen en strengere regels voor verhuurders.
GroenLinks-PvdA wil huurders beschermen tegen te hoge huren en onzekere huurstijgingen. Ze pleiten voor een wettelijke bovengrens aan huurstijgingen en willen dat lonen harder stijgen dan de huren, zodat wonen betaalbaar blijft, vooral in tijden van inflatie.
“We willen ervoor zorgen dat de lonen harder stijgen dan de huren. In tijden van hoge inflatie mogen de huren dan niet te hard stijgen. Om explosieve huurstijgingen te voorkomen, komt er een wettelijke bovengrens aan de toegestane huurstijging.”
De partij wil huurders beschermen tegen woekerhuren door de marktwerking te beperken en de wettelijke bescherming uit te breiden naar alle huurwoningen. De WOZ-waarde gaat minder zwaar meetellen bij het bepalen van de maximale huurprijs.
“De wettelijke bescherming tegen woekerhuren gaat gelden voor alle huurwoningen. De markt krijgt een minder grote rol bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs, doordat de koopprijs van de woning (WOZ-waarde) minder zwaar gaat meetellen in de berekening.”
GroenLinks-PvdA legt de verantwoordelijkheid voor het isoleren en verduurzamen van huurwoningen bij de verhuurder. Huurders van slecht geïsoleerde woningen krijgen recht op huurkorting, en enkel glas wordt als gebrek erkend.
De partij wil zekerheid voor huurders door vaste huurcontracten als norm te behouden en tijdelijke contracten te beperken, omdat deze leiden tot hogere huren en onzekerheid.
“De vaste huurovereenkomst blijft de norm, zoals we hebben afgesproken in de Wet vaste huurcontracten. We zijn tegen voorstellen die de onzekerheid voor huurders vergroten. Tijdelijke contracten zorgden namelijk voor hoge huurstijgingen en stress, en zorgden niet voor meer woningen.”
Om het aanbod van betaalbare huurwoningen te behouden, wil GroenLinks-PvdA de verkoop van deze woningen aan commerciële partijen reguleren.
“We willen de verkoop van betaalbare huurwoningen reguleren. Zo behouden we betaalbare woningen in verschillende buurten.”
De partij wil woningcorporaties meer investeringsruimte geven door ze vrij te stellen van winstbelasting, zodat er meer betaalbare huurwoningen gebouwd kunnen worden en de huren betaalbaar blijven.
“De Woningcorporaties Nieuwe Stijl betaalt geen winstbelasting. De wet passen we daarvoor aan. Daarmee ontstaat extra investeringsruimte voor de bouw van nieuwe woningen, renovatie en verduurzaming. Ook blijft er genoeg geld over om de huren betaalbaar te houden.”
GroenLinks-PvdA stelt voor dat het Rijk gunstige leningen verstrekt voor de bouw van extra betaalbare huurwoningen, met een lage rente en een jaarlijks vastgesteld bouwprogramma.
“Net als in Oostenrijk gaat het Rijk gunstige leningen verstrekken voor de bouw van extra betaalbare huurwoningen. Dat zijn bijvoorbeeld leningen met een lage rente van 1% voor een deel van de bouwkosten.”
De SP wil huren structureel betaalbaar maken door de huren te bevriezen, het bouwen van een miljoen betaalbare huurwoningen en het vergroten van zeggenschap voor huurders. Ze pleiten voor automatische huurverlaging bij slecht geïsoleerde woningen en willen sociale huur toegankelijk maken voor een brede groep, niet alleen de laagste inkomens. De kern van hun visie is dat wonen een recht is en geen marktproduct, waarbij huurders centraal staan in beleid en besluitvorming.
De SP wil het woningtekort aanpakken door fors te investeren in de bouw van betaalbare huurwoningen, met een maximale huur van 800 euro. Dit moet de druk op de huurmarkt verlichten en huren betaalbaar houden voor brede groepen.
“We zorgen voor één miljoen extra betaalbare huurwoningen, met een maximale huur van 800 euro.”
Om huurders te beschermen tegen stijgende woonlasten, wil de SP de huren bevriezen en het puntensysteem hervormen zodat de kwaliteit van de woning leidend is, niet de WOZ-waarde.
“Om het tij te keren bevriezen wij daarom de huren. Ook passen we het puntensysteem aan: het gaat weer over de kwaliteit van de woning, niet over schommelingen in de WOZwaarde die de huren kunstmatig opdrijven.”
De SP wil dat huurders van woningen met een slecht energielabel automatisch minder huur betalen, zonder ingewikkelde procedures. Dit voorkomt dat huurders dubbel worden geraakt door hoge huur én hoge energiekosten.
“Daarom zorgen wij ervoor dat huurders in woningen met een slecht energielabel (E, F of G) automatisch minder huur gaan betalen zolang de woning nog niet is verduurzaamd.”
“De SP wil dat het energielabel automatisch wordt meegenomen in de huurprijs, zonder dat de huurder naar de Huurcommissie hoeft.”
De SP wil sociale huur niet beperken tot de allerlaagste inkomens, maar juist openstellen voor middeninkomens, zodat meer mensen toegang krijgen tot betaalbare huurwoningen.
“Wij doorbreken het hardnekkige idee dat sociale huur alleen zou moeten bestaan voor de allerlaagste inkomens. Wonen is een recht, geen gunst. Daarom maken we sociale huur weer toegankelijk voor een brede groep mensen. Ook voor middeninkomens.”
Huurders moeten meer invloed krijgen op beslissingen over hun woning en buurt, zoals renovatie, verduurzaming, verkoop of sloop. De SP wil woningcorporaties weer omvormen tot verenigingen met verantwoording aan huurders.
De SP wil woonzekerheid herstellen door tijdelijke huurcontracten af te schaffen, zodat huren weer een duurzaam recht wordt en huurders niet langer in onzekerheid verkeren.
“Tijdelijke huurcontracten zorgen voor stress, onzeker heid en uitsluiting. Wij schaffen ze af en maken van wonen weer een duurzaam recht.”
Volt wil huren betaalbaar, eerlijk en toegankelijk maken, met speciale aandacht voor het reguleren van huurprijzen, het uitbreiden van huurregulering naar het middensegment en het stimuleren van innovatieve woonvormen zoals wooncoöperaties. De partij zet in op strengere handhaving tegen te hoge huren, meer rechten voor huurders, en het bevorderen van doorstroming op de huurmarkt. Volt richt zich op het aanpakken van de wooncrisis door zowel op nationaal als Europees niveau structurele hervormingen door te voeren.
Volt wil huurprijzen eerlijker maken en reguleren, vooral in het middensegment, en pleit voor strengere handhaving tegen verhuurders die zich niet aan de regels houden. Dit moet huren betaalbaar houden en misbruik tegengaan.
“Volt is voorstander van de uitbreiding van de huurregulering naar het middensegment. Volt wil meer controles op eerlijke huurprijzen, ook als er wordt gewisseld van huurder. De gemeente moet proactief controles uitvoeren en boetes uitdelen als verhuurders de maximale huurprijzen niet respecteren.”
“We versterken de regelgeving voor wooncoöperaties met kwaliteitsbewaking, toezicht en kaders voor de huur.”
Volt wil het huren via wooncoöperaties en innovatieve woonvormen stimuleren, zodat meer mensen toegang krijgen tot betaalbare huurwoningen buiten de traditionele markt.
“We investeren in innovatieve en coöperatieve leef- en woonvormen. Niet alleen voor studenten en senioren, maar voor iedereen die in meer sociale samenhang wil leven.”
“Woningcorporaties krijgen meer mogelijkheden om een deel van hun bestaande en nieuwbouwwoningen over te dragen aan wooncoöperaties waar leden zich hebben ingeschreven om te kopen of huren.”
Volt wil dat ouderen die niet meer zelfstandig kunnen wonen, huur betalen naar draagkracht, zodat de woonlasten eerlijk verdeeld zijn en ouderen niet onnodig worden benadeeld.
“We willen dat ouderen die niet meer thuis kunnen wonen en geen zicht meer hebben op terugkeer naar hun eigen huis, huur gaan betalen naar draagkracht.”
Volt wil dat arbeidsmigranten niet afhankelijk zijn van hun werkgever voor hun huurcontract, om uitbuiting en dakloosheid bij ontslag te voorkomen.
“Om die reden pleit Volt ervoor dat arbeidscontracten altijd onafhankelijk moeten bestaan van een huurcontract. Hierdoor is een arbeidsmigrant niet direct dakloos, indien de arbeidsrelatie ophoudt.”
Volt wil dat zorgpersoneel, statushouders en andere aandachtsgroepen makkelijker betaalbare huurwoningen kunnen krijgen, met voorrang waar nodig.
“Volt pleit ervoor dat zorgpersoneel eenvoudiger betaalbare woonruimte kan huren of kopen, vooral in steden met een woningtekort. Zorgmedewerkers krijgen voorrang bij sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen. Gemeenten mogen hiervoor speciale regels opstellen.”
“Ook statushouders zonder woning moeten een urgentieverklaring krijgen, zodat zij na lang wachten eindelijk daadwerkelijk een start kunnen maken met het opbouwen van een nieuw leven in Nederland.”
DENK vindt dat huren betaalbaar moet zijn en wil de overheid meer regie geven om huurprijzen te reguleren en sociale huur uit te breiden. Ze pleiten voor het bevriezen van huren bij te hoge stijgingen, het verruimen van de toegang tot sociale huur, en het versterken van huurdersbescherming. Hun visie is dat wonen een fundamenteel recht is en dat huurders beter beschermd moeten worden tegen te hoge lasten en uitbuiting.
DENK wil dat de overheid actief ingrijpt om huurprijzen betaalbaar te houden, onder andere door huren te bevriezen als deze te hard stijgen en door wettelijke normen te stellen aan huurstijgingen. Dit moet voorkomen dat huurders financieel in de knel komen door stijgende woonlasten.
“Wij staan voor regulering van de huren. De huren worden bevroren indien de huurstijgingen te veel op de koopkracht van mensen drukken. Op de langere termijn mogen de huren niet harder stijgen dan het inkomen van mensen, zodat huurstijgingen niet drukken op de portemonnee. De overheid krijgt de bevoegdheden om dit te bewaken.”
DENK wil het aanbod van sociale huurwoningen vergroten en de toegang daartoe verruimen, zodat meer mensen in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning. Ze willen woningcorporaties financieel ontlasten en inkomensgrenzen voor sociale huur verhogen.
“Wij willen meer investeren in sociale huur. Dat betekent dat woningcorporaties meer budget krijgen. Heffingen voor woningcorporaties, zoals de ATAD, worden afgeschaft. Meer mensen komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. De inkomensgrenzen worden verruimd.”
DENK wil dat huurders beter beschermd worden tegen te hoge huren en uitbuiting. Ze pleiten voor het behouden en uitbreiden van huurprijsbescherming, het verbieden van huurstijgingen bij slechte woningen, en het versterken van de Huurcommissie en lokale huurteams.
“Wij willen dat de huurprijsbescherming wordt behouden en uitgebreid. Dit betekent dat wij willen dat alle huurders kunnen afdwingen dat zij een rechtvaardige huur betalen. Uitbuiting door te hoge huren wordt verleden tijd.”
“Bij woningen die niet voldoen aan kwaliteitseisen of slecht zijn geïsoleerd, worden huurstijgingen verboden.”
“Wij investeren meer in de Huurcommissie en lokale huurteams, zodat huurders laagdrempelige hulp kunnen krijgen.”
DENK wil misstanden zoals schijnhuurcontracten en uitbuiting van huurders tegengaan, onder andere door verhuurvergunningen, strengere handhaving en aanpak van discriminatie op de huurmarkt.
“Misstanden zoals overbewoning, schijnhuurcontracten en uitbuiting worden bestreden, onder andere via verhuurvergunningen, verplichtingen voor werkgevers en handhaving.”
Het betaalbaar houden van huren wordt expliciet genoemd als onderdeel van het vergroten van bestaanszekerheid en het betaalbaar maken van het leven voor mensen met lage en middeninkomens.
“Wij versterken de bestaanszekerheid door het invoeren van belastingverlagingen voor mensen met lage en middeninkomens en investeren in toereikende tegemoetkomingen. Wij maken geld vrij voor de bestrijding van armoede. Door het afschaffen van het eigen risico, het verlagen van de zorgpremie, het betaalbaar houden van huren en het verlagen van de BTW zorgen we ervoor dat het leven van mensen weer betaalbaar wordt.”
FVD wil de huurmarkt liberaliseren door regulering te verminderen, verhuurders meer vrijheid te geven en het aandeel sociale huurwoningen te verkleinen. Ze willen de Wet Betaalbare Huur afschaffen, sociale huur beperken en voorrang geven aan Nederlanders boven statushouders. Daarnaast pleiten ze voor het meewegen van huurgeschiedenis bij hypotheekaanvragen en het stimuleren van verkoop van corporatiewoningen aan huurders.
FVD ziet de Wet Betaalbare Huur als schadelijk voor het eigendomsrecht en het woningaanbod. Door deze wet af te schaffen en verhuurders volledige vrijheid te geven in de keuze van huurders, verwachten ze dat het aanbod in het (midden)huursegment toeneemt en investeren aantrekkelijker wordt voor verhuurders.
“De Wet Betaalbare Huur is een aanval op het eigendomsrecht en leidt tot minder aanbod. Wij schaffen deze wet af, zodat verhuurders weer durven investeren en middenhuurwoningen terugkeren. Verhuurders bepalen zelf wie hun huurder is.”
“We geven verhuurders volledige vrijheid in de keuze van hun huurders, zodat het aanbod in de huurmarkt weer wordt vergroot, met name in het middensegment.”
FVD wil het aandeel sociale huurwoningen, vooral in grote steden, verkleinen en de verplichte bouw van sociale huur bij private projecten stoppen. Statushouders krijgen geen voorrang meer; Nederlanders gaan voor. Dit moet de markt gezonder maken en de afhankelijkheid van de overheid verminderen.
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zeker in grote steden. Het verplicht opleggen van sociale woningbouwpercentages bij private projecten verdwijnt. Statushouders krijgen geen voorrang meer in de sociale sector – Nederlanders gaan voor.”
“We verkleinen het aandeel sociale huurwoningen, zodat de markt gezonder wordt en minder afhankelijk van de overheid.”
“We stoppen met het huisvesten van statushouders in de sociale sector en geven Nederlanders altijd voorrang.”
FVD wil dat een goede huurgeschiedenis wordt meegewogen bij hypotheekaanvragen, zodat huurders die hun lasten kunnen dragen ook makkelijker kunnen kopen. Dit moet de doorstroming van huur naar koop bevorderen.
“We wegen de huurgeschiedenis van de laatste drie jaar mee bij hypotheekaanvragen. Mensen die vergelijkbare huurlasten hebben kunnen dragen, kunnen dezelfde hypotheeklast dragen.”
FVD wil woningcorporaties aansporen om huurwoningen aan huurders te verkopen, zodat meer Nederlanders eigenaar kunnen worden van hun woning. Dit moet het eigen woningbezit vergroten en huurders perspectief bieden.
“We sporen woningcorporaties aan om woningen aan huurders te verkopen, zodat meer Nederlanders eigenaar worden van hun eigen woning.”
Het CDA wil de huurmarkt betaalbaar en toegankelijk houden, met speciale aandacht voor het middensegment en sociale huur. Ze stellen inflatievolgend huurbeleid voor, willen de koop van corporatiewoningen onder voorwaarden mogelijk maken, en zetten in op het bouwen van meer (midden)huurwoningen. Daarnaast bepleiten ze fiscale aanpassingen om particuliere verhuur aantrekkelijk te houden en regionale verschillen beter te adresseren.
Het CDA kiest voor een huurbeleid waarbij de huren in de sociale sector maximaal met de inflatie meestijgen, om huurders en verhuurders langdurige zekerheid te bieden over woonlasten. Dit moet betaalbaarheid waarborgen en voorspelbaarheid creëren voor beide partijen.
“Voor sociale huur kiezen we voor inflatievolgend huurbeleid. Huurders en verhuurders hebben zo voor een lange termijn zekerheid over hun woonlasten.”
Het CDA wil fors inzetten op de bouw van nieuwe huurwoningen in het middensegment, zodat essentiële beroepsgroepen toegang krijgen tot passende woningen. Woningcorporaties krijgen hierbij een centrale rol, met geborgde financiering.
“We zetten fors in op het bouwen van nieuwe huurwoningen in het middensegment. Dit is nodig zodat groepen als leraren, verpleegkundigen en politieagenten toegang krijgen tot een passende woning. Woningcorporaties spelen hierin een belangrijke rol. We zorgen dat zij hiervoor – net als bij sociale huur – geborgde financiering via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw krijgen.”
Het CDA wil huurders de mogelijkheid geven hun corporatiewoning te kopen onder redelijke voorwaarden, waarbij de opbrengst wordt ingezet voor nieuwbouw, verduurzaming en herstructurering.
“Huurders mogen hun corporatiewoning kopen onder redelijke voorwaarden. De opbrengst gaat naar nieuwbouw, verduurzaming en herstructurering.”
Om particuliere verhuur aantrekkelijk te houden, stelt het CDA voor om belasting te heffen op werkelijk rendement in box 3 en tijdelijke maatregelen te nemen tot invoering van een vermogenswinstbelasting. Dit moet vooral kleine verhuurders ondersteunen.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA wil de huren ook in het middensegment betaalbaar houden en stelt voor om de WOZ-waarde meer te laten meetellen, vanwege grote regionale verschillen op de woningmarkt.
“We houden de huren betaalbaar, ook in het middensegment. Er zijn grote regionale verschillen op de woningmarkt, daarom laten we de WOZ-waarde meer meetellen.”
Het CDA erkent dat het verbod op tijdelijke huurcontracten kleine verhuurders kan raken, vooral bij studentenhuisvesting, en wil gerichte verruimingen onderzoeken waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven.
“Waar kleine verhuurders onevenredig worden geraakt door het verbod op tijdelijke huurcontracten met name voor studenten, bezien we gerichte verruimingen waar zowel huurder als verhuurder mee kunnen leven.”
De SGP vindt dat de huursector gebaat is bij een ruimer aanbod en meer helderheid, zodat huren betaalbaar blijven en het aanbod toeneemt. Ze willen woningcorporaties meer ruimte geven om ook voor middeninkomens te bouwen, sloop/verkoop van sociale huurwoningen beperken, en een heldere systematiek voor huurstijgingen invoeren. Daarnaast pleit de SGP voor het tegengaan van scheefwonen en het herstellen van het evenwicht tussen huurders en verhuurders, met aandacht voor de middenhuursector.
De SGP ziet het tekort aan huurwoningen als een belangrijke oorzaak van hoge huren en wil het aanbod vergroten, onder meer door woningcorporaties meer ruimte te geven voor bouw voor middeninkomens en door sloop/verkoop van sociale huurwoningen te beperken. Dit moet zorgen voor een gezondere, meer toegankelijke huursector.
“Een gezonde huursector is gebaat bij helderheid en vooral bij een ruimer aanbod. Door enorme tekorten lopen de huren soms te veel op, terwijl het voor verhuurders steeds lastiger wordt gemaakt om huurwoningen betaalbaar aan te bieden.”
“Woningcorporaties hebben op dit moment de mogelijkheid om incidenteel en onder strenge voorwaarden óók te bouwen voor andere groepen dan mensen met een laag inkomen, bijvoorbeeld voor middeninkomens. Dat is belangrijk en daarom worden de mogelijkheden daarvoor verruimd.”
“Sloop of verkoop van sociale huurwoningen door woningcorporaties mag alleen onder strenge voorwaarden, zo mogelijk gecompenseerd door nieuwbouw.”
De SGP vindt jaarlijkse huurstijgingen redelijk, mits verhuurders rekening houden met de draagkracht van huurders. Ze willen af van grillig beleid en pleiten voor een duidelijke systematiek die zowel huurders als verhuurders beschermt.
“Met het oog op bijvoorbeeld verduurzaming en andere stijgende lasten is het redelijk dat verhuurders de huur jaarlijks laten stijgen. Daarbij moeten de verhuurders wél rekening houden met de portemonnee van de huurders. Niemand zit echter te wachten op jojobeleid als het gaat om huurstijgingen. Daar moet gewoon een heldere systematiek voor zijn, die goed is voor huurder en verhuurder.”
Om de doorstroming te bevorderen en de sociale huursector toegankelijk te houden voor lage inkomens, wil de SGP extra huurverhogingen mogelijk maken voor huurders met een aanmerkelijk hoger inkomen dan toegestaan.
“Om scheefwonen tegen te gaan kan in de sociale huursector stapsgewijs een extra huurverhoging worden opgelegd als het inkomen van de huurder aanmerkelijk hoger wordt dan voor de toegang tot de sociale huursector toegestaan is.”
De SGP signaleert dat recente wetgeving de positie van verhuurders heeft verslechterd, wat het aanbod drukt, vooral in de middenhuursector. Ze willen het evenwicht herstellen door belastingaanpassingen en verbeteringen in verhuurregelgeving.
“De laatste tijd zijn er diverse wetten aangenomen die de positie van verhuurders verslechteren, met een lager aanbod als gevolg. Het is tijd om het evenwicht weer te herstellen, zodat vooral de middenhuursector weer kan groeien. Dit kan door de rendementen te verhogen door aanpassingen in de belasting op vermogen. Of door verbeteringen in de verhuurregelgeving.”
JA21 wil de huurmarkt flexibeler en toegankelijker maken door minder regulering, tijdelijke contracten en fiscale verlichting. De partij streeft naar een afbouw van huurregulering en meer marktwerking, maar wil bestaande huurders beschermen tegen nadelige gevolgen. Tegelijkertijd pleit JA21 voor het aanpakken van misstanden op de huurmarkt, zoals overbewoning en malafide verhuurders.
JA21 ziet de huidige huurmarkt als vastgelopen door overregulering en wil deze op korte termijn ontgrendelen met meer flexibiliteit, minder regels en fiscale stimulansen. Het doel is een groter en flexibeler huuraanbod, zonder bestaande huurders te benadelen, en op termijn een huurmarkt die meer door marktwerking wordt bepaald.
“Het op korte termijn ontgrendelen van de huurmarkt door bijvoorbeeld het toestaan van tijdelijke contracten voor bredere doelgroepen, directe aanpassingen van het woningwaarderingsstelsel, (tijdelijke) fiscale en regeldruk verlichting waardoor binnen enkele maanden een grotere, flexibeler huuraanbod ontstaat zonder bestaande huurders te benadelen.”
“Dat het investeringsvertrouwen terugkeert, bijvoorbeeld door het de Wet betaalbare huur in te trekken, door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen, door op termijn te komen tot een afbouw van de huurregulering naar een huurvorming vanuit de markt, én door een duidelijk en voorspelbaar overheidsbeleid.”
JA21 erkent problemen zoals overbewoning en uitbuiting op de huurmarkt, vooral door arbeidsmigratie, en wil deze actief bestrijden. Dit moet gebeuren door strengere controles, vergunningen voor verhuurders en het aanpakken van malafide praktijken.
“Woonmisstanden en uitbuiting hard aanpakken: streng controleren en handhaven op overbewoning, aanpakken malafide verhuurders en uitzendbureaus, invoering verhuurdersvergunningen, huisvesting zoveel mogelijk op terrein van de werkgever in plaats van in woonwijken en recreatieparken.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma