FVD wil dat de eigen woning volledig wordt vrijgesteld van belasting: geen belasting over het huis, geen eigenwoningforfait, en behoud van de hypotheekrenteaftrek met een hoger aftrektarief. Ook pleit FVD voor het stoppen van OZB-verhogingen, het afschaffen van erfpacht, en het koppelen van de OZB aan het aantal bewoners in plaats van de WOZ-waarde. Hun visie is dat bezit heilig is en wonen betaalbaar moet blijven, zonder fiscale lasten op het eigen huis.
FVD beschouwt het bezit van een eigen huis als een fundamenteel recht en wil daarom elke vorm van belasting op de eigen woning afschaffen. Dit betekent: geen eigenwoningforfait, geen verplaatsing naar box 3, en behoud van de hypotheekrenteaftrek op het hoogste tarief. Het doel is om het eigen huis fiscaal volledig te ontzien en betaalbaarheid te waarborgen.
“De eigen woning vormt het fundament van vrijheid, veiligheid en gezinsleven. Wat ons betreft is bezit daarvan heilig. Daarom blijft de eigen woning in box 1: nooit belasting over je eigen huis, dus ook geen eigenwoningforfait.”
“We behouden de hypotheekrenteaftrek en brengen het maximale aftrektarief terug omhoog naar 52%, zodat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen.”
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
“De eigen woning blijft altijd in box 1 en blijft volledig onbelast.”
FVD wil de OZB (onroerendezaakbelasting) niet verhogen en het systeem hervormen door deze niet langer te koppelen aan de WOZ-waarde, maar aan het aantal bewoners. Hiermee willen ze voorkomen dat het bezit van een woning een financiële last wordt, ongeacht de waarde van het huis.
FVD wil alle gemeentelijke en rijks-erfpachtregelingen afschaffen en de grond schenken aan woningbezitters. Hiermee willen ze het eigendom van woningen versterken en fiscale lasten op grondbezit wegnemen.
Het CDA wil de fiscale verschillen tussen huren en kopen verkleinen door de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen en de inkomstenbelasting evenredig te verlagen. Daarnaast pleit het CDA voor een belasting op werkelijk rendement in box 3 in plaats van belasting op de waarde van stenen, en voor een tijdelijke maatregel om kleine particuliere verhuurders te ontzien. De partij streeft naar een eerlijker en eenvoudiger belastingstelsel rondom huisbezit, met oog voor betaalbaarheid en doorstroming op de woningmarkt.
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek in dertig jaar geleidelijk afbouwen om de fiscale ongelijkheid tussen huurders en kopers te verminderen en de woningmarkt toegankelijker te maken. De opbrengsten hiervan worden direct gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen, zodat de totale woonlasten niet stijgen.
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen. Zo maken we woningen meer betaalbaar op de langere termijn.”
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
“Ontspannen woningmarkt: huren en kopen wordt gelijkwaardiger en de hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
Het CDA wil af van belasting op de waarde van vastgoed ("stenen") en pleit voor een heffing op werkelijk rendement in box 3. Totdat deze vermogenswinstbelasting is ingevoerd, wil het CDA een tijdelijke maatregel om kleine particuliere verhuurders te ontzien.
“We houden particuliere verhuur aantrekkelijk door zo snel mogelijk een heffing in te voeren op werkelijk rendement in box 3. Zo wordt niet langer belasting geheven over waarde die vastzit in stenen. Totdat de vermogenswinstbelasting is ingevoerd, willen we een tijdelijke (financiële) maatregel om verhuur door kleine particuliere verhuurders mogelijk te houden.”
Het CDA wil dat de WOZ-waarde zwaarder meeweegt bij het bepalen van huren, om regionale verschillen beter te adresseren en de betaalbaarheid van huren te waarborgen.
“Er zijn grote regionale verschillen op de woningmarkt, daarom laten we de WOZ-waarde meer meetellen.”
De ChristenUnie wil de fiscale voordelen voor huiseigenaren, zoals de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait, geleidelijk afbouwen om de huizenmarkt eerlijker te maken en huurders en kopers gelijker te behandelen. Tegelijkertijd willen ze de belastingdruk op verhuurd vastgoed in box 3 verlagen en het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde afschaffen. Hun visie is gericht op een rechtvaardiger en eenvoudiger belastingstelsel waarin bezitters van grote vermogens meer bijdragen en wonen voor iedereen betaalbaar blijft.
De ChristenUnie vindt dat de hypotheekrenteaftrek zorgt voor ongelijkheid tussen huurders en kopers en huizenprijzen opdrijft. Door deze regeling geleidelijk af te bouwen, willen ze de fiscale behandeling van wonen eerlijker maken en de woningmarkt minder verstoren.
“De hypotheekrenteaftrek zorgen er bovendien voor dat huizen duurder worden, omdat kopers meer kunnen bieden dan zonder deze regeling mogelijk zou zijn. In het kader van haar algehele herziening van het belastingstelsel, wil de ChristenUnie deze regeling de komende decennia geleidelijk afbouwen.”
“De hypotheekrenteaftrek schaffen we geleidelijk af.”
Om de belastingdruk op het eigen huis te verlagen, stelt de ChristenUnie voor het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro aan woningwaarde af te schaffen. Dit betekent dat over het eerste miljoen geen belasting meer hoeft te worden betaald.
“Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
De ChristenUnie wil het verhuren van woningen aantrekkelijker maken door de belastingdruk op verhuurd vastgoed in box 3 te verlagen. Dit moet bijdragen aan meer aanbod van huurwoningen, vooral voor studenten en starters.
De ChristenUnie wil een extra vermogensbelasting voor de grootste vermogens, maar vastgoed met een laag financieel rendement en hoog maatschappelijk nut wordt ontzien. Tegelijkertijd wordt de algemene belasting op vastgoed in box 3 verlaagd.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro. Vermogenscomponenten waarbij een dergelijke heffing niet geëigend is, zoals financieel laagrenderende activa met een hoog maatschappelijk rendement, worden in de vormgeving ontzien. We verlagen de huidige belasting in box 3, met name voor vastgoed.”
NSC wil huizenbelasting eerlijker en voorspelbaarder maken, met aandacht voor het beperken van speculatie en het beschermen van bewoners tegen onverwachte lasten. Ze stellen concrete maatregelen voor zoals het belasten van snelle doorverkoop, het afromen van waardestijgingen door bestemmingswijzigingen, en het beschermen van erfpachters tegen plotselinge lastenverhogingen. De partij kiest voor gerichte ingrepen die speculatie tegengaan en woonlasten voor gewone huishoudens beheersbaar houden.
NSC wil speculatie op de woningmarkt tegengaan door een extra belasting te heffen bij snelle doorverkoop van koopwoningen. Dit moet prijsopdrijving ontmoedigen en de toegankelijkheid van de woningmarkt verbeteren.
“Wie een koophuis binnen drie jaar na aankoop doorverkoopt, moet een heffing op overdrachtsbelasting betalen. Zo maken we speculatie met woningen minder aantrekkelijk en worden prijzen minder opgedreven.”
Om grondspeculatie en onterechte winsten te beperken, wil NSC dat waardestijgingen van grond door bestemmingswijzigingen worden afgeroomd ten gunste van het publieke belang.
“Waardestijgingen die uitsluitend voortkomen uit bestemmingswijzigingen worden afgeroomd voor het publieke belang.”
“Er komt een gemeentelijke heffing om grondspeculatie tegen te gaan. Als grond in waarde stijgt, moet dat extra geld gaan naar de gebiedsontwikkeling of sociale woningbouw.”
NSC wil erfpachters beschermen tegen onvoorspelbare en hoge lasten door wettelijke bescherming en het maximeren van canonstijgingen op inflatie.
“Om plotselinge en buitensporige stijgingen van de erfpacht te voorkomen en mensen meer zekerheid te geven over hun woonlasten komt er wettelijke bescherming voor erfpachters.”
“Bij gebrek hieraan zijn aanpassingen van de canon gemaximeerd op de indexatie met inflatie van het oorspronkelijke canonbedrag.”
NSC wil dat inkomsten en winsten uit vastgoed in box 3 eerlijker worden belast, met oog voor het probleem van papieren winsten op onroerend goed.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden.”
De Partij voor de Dieren wil huizenbelasting inzetten om wonen betaalbaar te maken en speculatie met woningen tegen te gaan. Ze stellen voor om de overdrachtsbelasting voor beleggers te verhogen, de hypotheekrenteaftrek sneller af te bouwen boven het NHG-bedrag, en het belastingstelsel te herzien om vermogensongelijkheid door woningbezit te verminderen. Daarnaast willen ze de overdrachtsbelasting deels terugstorten bij verduurzaming en een heffing op leegstand invoeren.
De PvdD wil de overdrachtsbelasting zo aanpassen dat beleggers meer betalen dan bewoners, om speculatie te ontmoedigen. Daarnaast wordt de belasting deels teruggestort als een woning binnen een jaar energieneutraal wordt gemaakt, als stimulans voor verduurzaming.
Om vermogensongelijkheid door woningbezit te verminderen, wil de PvdD de hypotheekrenteaftrek sneller afbouwen voor hypotheken boven het NHG-bedrag.
“Hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar).”
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
De partij wil het belastingstelsel herzien om het minder aantrekkelijk te maken om huizen als beleggingsobject te gebruiken, zodat huizen goedkoper worden en vermogensongelijkheid wordt tegengegaan.
“We onderzoeken een herziening van het belastingstelsel om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan. Het wordt daarmee minder aantrekkelijk om huizen te gebruiken als belegging en daarmee worden huizen goedkoper.”
Om speculatie en leegstand tegen te gaan, stelt de PvdD een heffing voor op leegstaande panden en braakliggende grond bij woningbouwprojecten.
“Een heffing op leegstand en braakliggende grond bij (woning)bouwprojecten maakt het onaantrekkelijk om panden leeg te laten staan en te speculeren met bouwgrond.”
De PVV wil de lasten op wonen verlagen door de sociale huren met 10% te verlagen en de hypotheekrenteaftrek volledig te behouden. Tegelijkertijd stelt de partij een planbatenheffing voor bij bestemmingswijziging naar woningbouw, zodat de waardestijging van grond deels wordt ingezet voor meer betaalbare woningen. De kern van hun visie is dat wonen betaalbaar moet blijven voor Nederlanders, zonder extra lastenverzwaringen zoals het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek.
De PVV wil de woonlasten direct verlagen door sociale huren te verlagen en de hypotheekrenteaftrek ongemoeid te laten. Hiermee wil de partij betaalbaarheid voor huurders en kopers waarborgen en voorkomen dat huizenbezitters extra belasting gaan betalen.
De PVV stelt een planbatenheffing in wanneer grond een woonbestemming krijgt en daardoor meer waard wordt. Het doel is om speculatie tegen te gaan en de opbrengsten te gebruiken voor de bouw van meer betaalbare woningen, in plaats van deze waardestijging volledig bij grondeigenaren te laten.
De SGP wil huizenbelasting (belastingen op woningen en woningbezit) rechtvaardiger en minder verstorend maken, met oog voor betaalbaarheid en het stimuleren van eigen woningbezit. Ze pleiten voor aanpassing van de belasting op vermogen (box 3) zodat deze beter aansluit bij het werkelijke rendement, en zijn terughoudend met het wijzigen van de hypotheekrenteaftrek. Daarnaast willen ze een gerichte baatbelasting mogelijk maken voor verduurzaming van woningen.
De SGP vindt dat de huidige belasting op vermogen, waaronder onroerend goed, te hoog is in verhouding tot het werkelijke rendement. Ze willen dat deze belasting eerlijker wordt, zodat huizenbezitters niet onnodig zwaar worden belast en sparen voor een woning aantrekkelijk blijft.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed.”
De SGP is geen voorstander van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, maar staat open voor een herziening zolang dit geen nadelige financiële gevolgen heeft voor huizenbezitters. Het uitgangspunt blijft het bevorderen van eigen woningbezit.
“De SGP is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar staat niet afwijzend tegenover een herziening ervan.”
“Het is van groot belang dat een eventuele herziening van de hypotheekrenteaftrek geen nadelige financiële gevolgen heeft. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden. Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd.”
De SGP wil gemeenten de mogelijkheid geven om een gerichte baatbelasting in te zetten voor verduurzamingsmaatregelen aan woningen, zodat investeringen in bijvoorbeeld isolatie door armlastige huishoudens over langere termijn kunnen worden terugbetaald.
“De gemeente investeert bijvoorbeeld bij armlastige huishoudens, in isolatie en andere verduurzamingsmaatregelen. Die huishoudens profiteren van een lagere energierekening en betalen via een gerichte baatbelasting de investeringen over een lange termijn terug.”
“Om juridische onduidelijkheid te voorkomen is betere wettelijke verankering van deze baatbelasting nodig.”
Volt wil de belasting op woningen en grond rechtvaardiger maken door fiscale voordelen voor huiseigenaren af te bouwen en speculatie met grond en leegstand tegen te gaan. Ze pleiten voor het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait, het verplaatsen van de eigen woning naar box 3, het invoeren van belastingen op waardestijging van grond en leegstand, en het belasten van onbenutte fysieke ruimte. Hiermee wil Volt vermogensongelijkheid verminderen en de woningmarkt eerlijker en toegankelijker maken.
Volt wil de fiscale voordelen voor huiseigenaren afbouwen door de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af te schaffen en de eigen woning naar box 3 te verplaatsen. Dit moet de vermogensongelijkheid verkleinen en huizenprijzen laten dalen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt wil speculatie met grond en leegstand van woningen tegengaan door fiscale maatregelen. Ze pleiten voor een belasting op waardestijging van grond bij bestemmingswijziging, een gemeentelijke heffing op leegstand, en een belasting op onbenutte fysieke ruimte.
“De leegstand van woningen moet worden ontmoedigd. Volt pleit daarom voor de Vlaamse aanpak, een methode waarbij leegstand wordt aangepakt met een jaarlijks stijgende gemeentelijke belasting.”
“We gaan daarom een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond invoeren, waardoor het niet meer zal lonen om te speculeren met grondbezit. Daarnaast voeren we een gemeentelijke heffing op de stijging van grondwaarde in, zodat maatschappelijke investeringen ook maatschappelijke winsten opleveren.”
“De waardevermeerdering van bijvoorbeeld landbouwgrond die voor bouwgrond bestemd wordt fiscaal te belasten, waardoor grond naar verwachting eerder beschikbaar komt voor een lagere prijs.”
Volt erkent dat vermogensongelijkheid vooral voortkomt uit de scheve verdeling van woonvermogen en wil daarom het bezit van woningen zwaarder en eerlijker belasten.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen.”
50PLUS wil de belastingdruk op het eigen huis verlagen en het bezit van een eigen woning stimuleren. Zij pleiten voor het terugbrengen van de Wet Hillen (waardoor afgeloste hypotheken niet extra worden belast), het behoud van de hypotheekrenteaftrek, en het uitsluiten van de overwaarde van de eigen woning uit de vermogensbelasting in box 3. Hiermee wil 50PLUS vooral ouderen en toekomstige generaties beschermen tegen extra lasten op hun huis.
50PLUS wil dat mensen die hun hypotheek (grotendeels) hebben afgelost, niet extra worden belast via het eigenwoningforfait. Ook moet de hypotheekrenteaftrek blijven bestaan. Dit verlaagt de huizenbelasting voor huiseigenaren, met name ouderen die hun huis hebben afgelost.
50PLUS wil voorkomen dat de overwaarde van de eigen woning wordt belast als vermogen in box 3. Dit beschermt huiseigenaren tegen een extra vermogensbelasting op hun huis.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
50PLUS wil dat er geen boete meer wordt geheven op het extra aflossen van de hypotheek, zodat mensen worden gestimuleerd hun huis sneller af te lossen zonder fiscale nadelen.
“Afschaffen boete op het aflossen van uw hypotheek.”
BVNL wil de belastingdruk op huizenbezitters fors verlagen en ziet het eigen huis als een financiële veilige haven, niet als melkkoe van de overheid. Ze pleiten voor afschaffing of verlaging van het Eigen Woningforfait, het afschaffen van de villataks, het terugdraaien van erfpacht, en verlaging van de overdrachtsbelasting. BVNL wil zo het bezit van een eigen woning aantrekkelijker en betaalbaarder maken.
BVNL vindt dat het eigen huis geen bron van belastingheffing moet zijn en wil het Eigen Woningforfait (en de villataks) afschaffen of minimaal verlagen. Dit moet het bezit van een eigen woning financieel aantrekkelijker en eerlijker maken.
“De Wet Hillen weer invoeren zodat mensen die hun huis hebben afbetaald geen Eigen Woningforfait meer hoeven te betalen.”
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De “villataks” vervalt in elk geval. Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel. Het eigen huis moet ook financieel een veilige haven zijn en geen melkkoe van de overheid.”
BVNL wil de overdrachtsbelasting voor iedereen terugbrengen naar het oude, lagere tarief. Dit verlaagt de kosten bij aankoop van een huis en stimuleert de woningmarkt.
“De overdrachtsbelasting wordt verlaagd naar het oude tarief van 2% voor iedereen.”
BVNL wil het erfpachtsysteem afschaffen omdat het leidt tot onvoorspelbare lastenverhogingen voor huiseigenaren. Dit moet financiële zekerheid bieden aan mensen met een eigen huis.
“Er wordt een einde gemaakt aan het erfpachtsyteem dat door de overheid wordt gehanteerd. Dit is een onnodig verdienmodel waardoor eigenaren in de problemen komen doordat gemeentebesturen exorbitante verhogingen van de erfpachtcanon door kunnen voeren.”
GroenLinks-PvdA wil de lasten op huizenbezit eerlijker verdelen door belastingvoordelen voor vermogende huiseigenaren af te bouwen en speculatiewinsten op woningen en grond zwaarder te belasten. De partij stelt voor om de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs af te bouwen en speculatiewinsten op grond en woningen deels af te romen ten gunste van de samenleving. Zo willen ze de huizenmarkt betaalbaarder maken en investeringen in woningbouw financieren.
GroenLinks-PvdA ziet de hypotheekrenteaftrek als een prijsopdrijvende subsidie waar vooral mensen met dure huizen van profiteren. Door deze aftrek stapsgewijs af te bouwen, willen ze de huizenprijzen temperen en de opbrengsten inzetten voor woningbouw en lastenverlichting.
“De hypotheekrenteaftrek drijft de prijzen op en mensen met de duurste huizen profiteren het meest. Daarom gaan we de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen. De opbrengsten zetten we in voor woningbouw en lastenverlichting, waardoor mensen meer overhouden van hun loon.”
De partij wil dat speculatiewinsten bij de verkoop van grond of woningen niet langer grotendeels naar private partijen gaan, maar deels terugvloeien naar de samenleving. Dit moet prijsopdrijving tegengaan en publieke investeringen in woningbouw mogelijk maken.
“We vinden dat deze speculatiewinsten ten goede moeten komen aan de samenleving. Een eerlijk deel van deze speculatiewinst vloeit terug naar de samenleving, zodat we het kunnen gebruiken voor woningbouw.”
“Voor de financiering van jaarlijks terugkerende uitgaven kijken we naar het afromen van speculatiewinsten, het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters en het afbouwen van prijsopdrijvende subsidies.”
GroenLinks-PvdA wil belastingkortingen en subsidies die vooral grondbezitters en vermogenden bevoordelen, versoberen of afschaffen. Dit draagt bij aan een eerlijker belastingstelsel en maakt structurele investeringen in wonen mogelijk.
“We gaan deze belastingkortingen sterk vereenvoudigen, afbouwen of afschaffen. Met de opbrengsten kunnen we de belasting voor mensen verlagen en noodzakelijke investeringen doen.”
BBB is tegen het verhogen van belastingen op de eigen woning, zoals het belasten van de overwaarde of het verder beperken van de hypotheekrenteaftrek. Ze willen dat belastingen voor (kleine) verhuurders eerlijk en voorspelbaar zijn, zodat de huurmarkt stabiel en betaalbaar blijft. De partij kiest voor fiscale zekerheid en wil geen extra lasten op huizenbezit.
BBB vindt dat de eigen woning fiscaal beschermd moet worden: geen belasting op de overwaarde en geen verdere beperking van de hypotheekrenteaftrek. Dit moet het kopen en bezitten van een huis betaalbaar en voorspelbaar houden voor burgers.
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”
BBB wil dat belastingen voor verhuurders, met name kleine verhuurders, eerlijk en voorspelbaar blijven. Dit moet voorkomen dat verhuurders woningen verkopen en zo het aanbod op de huurmarkt afneemt.
“Belastingen voor (kleine) verhuurders moeten eerlijk en voorspelbaar zijn. Zo houden we de huurmarkt stabiel én betaalbaar.”
JA21 wil de belastingdruk op huizenbezit en woningtransacties verlagen om de woningmarkt toegankelijker en eerlijker te maken. Ze pleiten voor het volledig afschaffen van de overdrachtsbelasting voor particuliere woningen en het verlagen van de fiscale druk op de huurwoningmarkt. Daarnaast willen ze consumenten beschermen tegen plotselinge stijgingen van erfpachtlasten.
JA21 ziet de overdrachtsbelasting als een belemmering voor doorstroming op de woningmarkt en wil deze daarom volledig afschaffen. Dit moet het kopen van een huis toegankelijker maken, vooral voor starters en doorstromers.
“De overdrachtsbelasting voor particuliere woningen geheel afschaffen, hetgeen ook de doorstroming zal bevorderen.”
JA21 vindt dat de fiscale lasten op de huurwoningmarkt te hoog zijn en pleit voor verlaging hiervan. Dit moet het investeringsvertrouwen herstellen en het aanbod van huurwoningen vergroten.
“door de fiscale druk op de huurwoningmarkt te verlagen”
JA21 wil wettelijke bescherming voor huiseigenaren tegen onverwachte en buitensporige verhogingen van erfpacht, omdat deze lasten onvoorspelbaar en soms te hoog zijn.
“Consumentenbescherming wettelijk vastleggen om plotselinge en exorbitante stijgingen van de erfpachtcanon te beëindigen.”
De SP wil de prijsopdrijvende effecten van fiscale voordelen bij het kopen van huizen tegengaan door de hypotheekrenteaftrek voor dure woningen versneld af te bouwen en het vrijgekomen geld te investeren in betaalbare woningen. Daarnaast wil de partij grondspeculatie zwaarder belasten om betaalbare woningbouw te stimuleren. De kern van hun visie is dat wonen een recht is, geen beleggingsobject, en dat fiscale voordelen en speculatie niet mogen leiden tot hogere huizenprijzen.
De SP ziet de hypotheekrenteaftrek als een prijsopdrijvende huizenbelasting die vooral dure woningen bevoordeelt en de betaalbaarheid onder druk zet. Door deze aftrek boven 600 duizend euro versneld af te bouwen, wil de partij de huizenmarkt betaalbaarder maken en de opbrengsten investeren in betaalbare huurwoningen en starterswoningen.
“Wij garanderen deze regeling voor woningen tot 600 duizend euro, maar boven dit bedrag bouwen we de hypotheekrenteaftrek versneld af. Zo houden we de markt betaalbaarder en komt er jaarlijks 5 tot 6 miljard euro vrij. Dat geld investeren we in betaalbare huurwoningen, wooncoöperaties en huisvesting voor starters.”
“Op termijn moeten we de prijsopdrijvende hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen. Dit gaat stapsgewijs zodat mensen niet de knel komen. De opbrengsten hiervan steken we bovendien in het verlagen van de inkomstenbelasting.”
De SP wil grondspeculatie aanpakken door grondeigenaren die grond vasthouden om winst te maken zwaarder te belasten. Dit moet de prijsopdrijving van woningen tegengaan en gemeenten en woningbouwverenigingen weer toegang geven tot betaalbare grond voor woningbouw.
“Grondeigenaren die grond vasthouden om winst te maken belasten we zwaarder.”
De VVD is fel tegen het verhogen van belastingen op het eigen huis en wil woningeigenaren beschermen tegen hogere lasten vanuit de overheid. Ze pleiten voor het begrenzen van de onroerendezaakbelasting (OZB) en het afwijzen van erfpacht als melkkoe voor gemeenten, zodat het eigen huis betaalbaar blijft en niet als inkomstenbron voor de overheid wordt gebruikt.
De VVD wijst het zwaarder belasten van het eigen huis expliciet af en wil voorkomen dat gemeenten huiseigenaren als melkkoe gebruiken. Ze willen de OZB begrenzen en erfpacht beperken, om de betaalbaarheid voor huiseigenaren te waarborgen.
“om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af. Ook lokaal kiezen we voor betaalbaarheid. Jouw koophuis is geen melkkoe voor de gemeente. Daarom begrenzen we de onroerendezaakbelasting, maar houden we rekening met de verantwoordelijkheden van gemeenten.”
“Daarom kiezen wij bij nieuwe woningen in principe niet meer voor de erfpacht. Erfpacht bij nieuwe woningen mag alleen als dit de betaalbaarheid ten goede komt en mag niet gebruikt worden als melkkoe voor gemeenten.”
De VVD wil de jaarlijkse stijging van de OZB beperken om de woonlasten onder controle te houden, zodat huiseigenaren niet onverwacht geconfronteerd worden met hogere lasten.
“De hypotheekrenteaftrek blijft in stand, en om de woonlasten onder controle te houden maximeren we de jaarlijkse stijging van de onroerendezaakbelasting.”
BIJ1 wil de fiscale voordelen voor huiseigenaren afbouwen en de lasten eerlijker verdelen door de hypotheekrenteaftrek (huizenbelasting-subsidie) in tien jaar volledig af te schaffen. Tegelijkertijd willen ze tijdelijke compensatie bieden aan lagere inkomens en de vrijgekomen miljarden investeren in sociale woningbouw en verduurzaming. Hun visie is dat wonen een recht is, geen bron van fiscale bevoordeling voor bezitters.
BIJ1 ziet de hypotheekrenteaftrek als een oneerlijke subsidie voor huiseigenaren, vooral de rijken, en wil deze in tien jaar volledig afbouwen. Dit moet leiden tot een eerlijker belastingstelsel en meer middelen voor sociale woningbouw. Om te voorkomen dat lagere inkomens direct hard geraakt worden, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie.
“De hypotheekrenteaftrek (of: de bezitters-subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af. Om te voorkomen dat woonkosten op korte termijn exploderen voor huishoudens met weinig reserves, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie voor huishoudens onder een inkomen van € 50.000. Wanneer zij zelf in hun woning wonen (geen 2e woning, geen verhuur).”
“Op termijn komt daardoor elk jaar ruim € 10 miljard vrij. Die miljarden gaan naar sociale woningbouw op grote schaal, coöperatieve woonvormen, en bestaande huurwoningen circulair renoveren en verduurzamen. Onze staat geeft geen subsidies aan de rijken, maar geeft de mensen een thuis.”
D66 wil de fiscale voordelen van woningbezit verminderen en de huizenbelasting eerlijker maken door onder andere de hypotheekrenteaftrek af te bouwen en het eigenwoningforfait voor dure huizen te verhogen. De opbrengsten hiervan worden ingezet om de inkomstenbelasting voor iedereen te verlagen, waarmee D66 de fiscale verschillen tussen huurders en huiseigenaren wil verkleinen en de stijging van huizenprijzen wil afremmen.
D66 vindt dat de huidige huizenbelasting oneerlijk is, omdat huiseigenaren meer fiscale voordelen hebben dan huurders. Door de hypotheekrenteaftrek af te bouwen en het eigenwoningforfait voor de duurste huizen te verhogen, wil D66 deze ongelijkheid verkleinen en de huizenmarkt eerlijker maken. De opbrengsten worden gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen, zodat iedereen profiteert.
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen. We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten. We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen. Zo heeft iedereen belastingvoordeel en remmen we de stijging van de huizenprijzen af.”
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
DENK wil huizenbelasting eerlijker en betaalbaarder maken door het gebruik van de onroerendezaakbelasting (OZB) door gemeenten te beperken en te voorkomen dat deze als melkkoe wordt ingezet. Ze pleiten voor het maximeren van de OZB-belasting, zodat huiseigenaren beschermd worden tegen buitensporige lasten.
DENK vindt dat gemeenten de OZB-belasting niet mogen verhogen om hun begroting te spekken en wil daarom een wettelijke bovengrens instellen. Dit moet voorkomen dat huiseigenaren onevenredig worden belast en draagt bij aan betaalbaar wonen.
“De OZB belasting mag niet meer gebruikt worden als een lokale melkkoe. De OZB-belasting wordt gemaximeerd.”