Het CDA wil huiseigenaren niet direct extra belasten, maar stelt wel voor om de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te bouwen, wat indirect kan leiden tot hogere lasten voor huiseigenaren. De opbrengst hiervan wordt volgens het CDA volledig gebruikt om de inkomstenbelasting te verlagen, zodat de totale belastingdruk niet stijgt. Verder pleit het CDA voor een eerlijker en eenvoudiger belastingstelsel, zonder expliciete voorstellen voor nieuwe of hogere belastingen specifiek voor huiseigenaren.
Het CDA erkent dat de huidige fiscale voordelen voor huiseigenaren, zoals de hypotheekrenteaftrek, de woningmarkt verstoren en starters benadelen. Daarom wil de partij deze aftrekpost langzaam afbouwen over een periode van dertig jaar, met als doel de woningmarkt toegankelijker te maken. De opbrengsten worden volledig ingezet om de inkomstenbelasting te verlagen, zodat huiseigenaren niet netto meer belasting gaan betalen.
“Daarom bouwen we de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af. De opbrengsten gebruiken we een op een om de inkomstenbelasting te verlagen.”
“De geleidelijke afbouw vindt plaats over een lange transitieperiode van dertig jaar, zodat huiseigenaren die met de aftrek rekening hebben gehouden in hun financiële planning, niet in de knel komen.”
“De hypotheekrenteaftrek bouwen we stap voor stap af, terwijl we tegelijk de inkomstenbelasting evenveel verlagen.”
“Ontspannen woningmarkt: huren en kopen wordt gelijkwaardiger en de hypotheekrenteaftrek bouwen we langzaam af met gelijktijdige verlaging van de inkomstenbelasting.”
Het CDA doet geen voorstellen voor een nieuwe, directe extra belasting op het bezit van een eigen woning. Er wordt expliciet rekening gehouden met de positie van huiseigenaren bij fiscale hervormingen, en het uitgangspunt is dat de totale belastingdruk niet stijgt.
Het CDA wil het belastingstelsel vereenvoudigen en uitzonderingsregelingen, zoals de hypotheekrenteaftrek, stapsgewijs aanpakken. Dit moet leiden tot een eerlijker systeem zonder specifieke fiscale voordelen voor huiseigenaren, maar ook zonder extra lasten specifiek voor deze groep.
“Ons belastingstelsel zit vol met allerlei fiscale uitzonderingsregelingen die het stelsel complexer en minder robuust maken. Deze moeten stapsgewijs worden aangepakt, met als uitgangspunt afschaffing of versobering.”
BIJ1 wil het fiscale voordeel voor huiseigenaren sterk verminderen door de hypotheekrenteaftrek en andere subsidies voor woningbezit in tien jaar volledig af te schaffen. Tegelijkertijd voeren ze hoge boetes in voor leegstand en stellen ze voor om speculatief grondbezit en grondspeculatie te verbieden, waarmee ze het bezit van meerdere woningen en speculatief vastgoedbezit financieel onaantrekkelijk maken. De kern van hun visie is dat wonen een recht is, geen verdienmodel, en dat fiscale voordelen voor huiseigenaren ongelijkheid vergroten.
BIJ1 wil de hypotheekrenteaftrek en andere fiscale voordelen voor huiseigenaren in fasen binnen tien jaar volledig afschaffen. Dit moet de ongelijkheid tussen huurders en huiseigenaren verkleinen en middelen vrijmaken voor sociale woningbouw. Om te voorkomen dat lagere inkomens direct hard worden geraakt, komt er tijdelijk compensatie voor huishoudens onder €50.000 die zelf in hun woning wonen.
“De hypotheekrenteaftrek (of: de bezitters-subsidie) schaffen we in fasen binnen 10 jaar af. Om te voorkomen dat woonkosten op korte termijn exploderen voor huishoudens met weinig reserves, komt er een tijdelijke woonlastencompensatie voor huishoudens onder een inkomen van € 50.000. Wanneer zij zelf in hun woning wonen (geen 2e woning, geen verhuur).”
“Onze staat geeft geen subsidies aan de rijken, maar geeft de mensen een thuis.”
Huiseigenaren die woningen onnodig leeg laten staan, krijgen te maken met zeer hoge, progressieve boetes die kunnen oplopen tot de volledige waarde van het pand in drie jaar. Dit ontmoedigt speculatief bezit en dwingt eigenaren om woningen daadwerkelijk te verhuren of te verkopen.
“Er komen hoge leegstandsboetes bij langdurige onnodige leegstand; als de eigenaar meerdere waarschuwingen negeert kan dit progressief oplopen tot 2,8% van de WOZ-waarde per maand, wat neerkomt op een boete van de volledige waarde van het pand in drie jaar.”
“Wie een woning onnodig leeg laat staan, betaalt een boete van 2,8% van de WOZ-waarde per maand (100% van de waarde in 3 jaar).”
BIJ1 wil speculatief grondbezit verbieden en grondspeculatie onmogelijk maken door hoge heffingen en onteigening tegen sociale gebruikswaarde. Dit raakt vooral huiseigenaren en beleggers die grond aanhouden voor waardestijging, en maakt bezit van meerdere woningen of grond zonder gebruik financieel onaantrekkelijk.
“Grondspeculatie wordt onmogelijk gemaakt: er komt een hoge planbatenheffing, speculatief grondbezit wordt verboden, en gemeenten of het Rijk onteigenen private grond in woningbouwgebieden tegen sociale gebruikswaarde.”
“Kostbare bouw- en landbouwgrond hoort niet in handen van speculanten zoals ASR, die 46.000 hectare oppotten en dat gebruiken om de overheid te chanteren. Deze grond pakken we terug en gebruiken we voor de bouw van sociale woningen.”
BVNL is fel tegen extra belastingen voor huiseigenaren en wil bestaande lasten juist verlagen of afschaffen. De partij pleit voor het afschaffen of verlagen van het Eigen Woningforfait, het terugdraaien van erfpachtverhogingen, en het verlagen van de overdrachtsbelasting. BVNL ziet het eigen huis als een financiële veilige haven en verzet zich tegen het gebruik van huiseigenaren als melkkoe door de overheid.
BVNL wil het Eigen Woningforfait afschaffen of in elk geval verlagen, omdat zij vinden dat het eigen huis geen melkkoe van de overheid mag zijn. Dit verlaagt de belastingdruk voor huiseigenaren en maakt het bezit van een eigen woning financieel aantrekkelijker.
“Bij voorkeur vervalt het Eigen Woningforfait geheel. Het eigen huis moet ook financieel een veilige haven zijn en geen melkkoe van de overheid.”
“De Wet Hillen weer invoeren zodat mensen die hun huis hebben afbetaald geen Eigen Woningforfait meer hoeven te betalen.”
“Het tarief voor het Eigen Woningforfait wordt voor iedereen gelijk. De 'villataks' vervalt in elk geval.”
BVNL wil de overdrachtsbelasting voor iedereen terugbrengen naar het oude, lagere tarief. Dit verlaagt de belastingdruk bij aankoop van een woning.
“De overdrachtsbelasting wordt verlaagd naar het oude tarief van 2% voor iedereen.”
BVNL is tegen het verplichten van extra verduurzamingsmaatregelen voor huiseigenaren bij aankoop, omdat dit indirect een extra financiële last betekent.
“Huiseigenaren mogen bij aankoop van een huis nooit worden verplicht om extra maatregelen voor verduurzaming te nemen.”
BVNL wil een einde maken aan het erfpachtsysteem, omdat dit leidt tot extra lasten voor huiseigenaren door gemeentelijke verhogingen.
“Er wordt een einde gemaakt aan het erfpachtsyteem dat door de overheid wordt gehanteerd. Dit is een onnodig verdienmodel waardoor eigenaren in de problemen komen doordat gemeentebesturen exorbitante verhogingen van de erfpachtcanon door kunnen voeren.”
De ChristenUnie wil de fiscale voordelen voor huiseigenaren verminderen door de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af te schaffen, maar tegelijkertijd het eigenwoningforfait over de eerste miljoen euro woningwaarde afschaffen. Daarnaast pleit de partij voor een hogere belasting op grote vermogens, inclusief woningen, maar verlaagt zij de belasting op verhuurd vastgoed in box 3. De kern van hun visie is een eerlijker en meer eigendomsneutrale belasting van wonen, waarbij grote vermogens meer bijdragen en starters en huurders worden ontzien.
De ChristenUnie vindt dat de hypotheekrenteaftrek zorgt voor ongelijkheid tussen huurders en kopers en huizenprijzen opdrijft. Daarom willen ze deze regeling in de komende decennia geleidelijk afbouwen om het belastingstelsel eigendomsneutraler te maken.
Om de lasten voor huiseigenaren met een woningwaarde tot 1 miljoen euro te verlichten, wil de ChristenUnie het eigenwoningforfait over dit deel afschaffen.
“Tegelijkertijd schaffen we het eigenwoningforfait af over de eerste miljoen euro, zodat over de eerste miljoen euro aan woningwaarde geen belasting meer hoeft te worden betaald.”
De ChristenUnie wil grote vermogens, waaronder woningen, zwaarder belasten met een extra vermogensbelasting van 1% boven de 1 miljoen euro, maar met uitzonderingen voor maatschappelijk waardevolle activa.
“In het licht van de grote investeringen die nodig zijn in defensie, vragen we van de grootste vermogens een extra bijdrage met een vermogensbelasting van 1% op vermogens boven de 1 miljoen euro.”
Om het verhuren van woningen aantrekkelijker te maken, verlaagt de ChristenUnie de belastingdruk op verhuurd vastgoed in box 3.
FVD is fel tegen extra belastingen voor huiseigenaren en beschouwt het eigen huis als "heilig bezit" dat niet extra belast mag worden. Ze willen de eigen woning volledig onbelast houden, het eigenwoningforfait afschaffen, de hypotheekrenteaftrek verhogen, en OZB-verhogingen stoppen. Hun kernvisie is dat bezit beschermd moet worden tegen fiscale lasten en dat wonen betaalbaar moet blijven voor huiseigenaren.
FVD wil dat huiseigenaren nooit extra belasting betalen over hun eigen huis. Ze willen de eigen woning in box 1 houden, het eigenwoningforfait afschaffen en OZB-verhogingen stoppen. Dit moet het bezit van een eigen huis beschermen en betaalbaar houden.
“De eigen woning vormt het fundament van vrijheid, veiligheid en gezinsleven. Wat ons betreft is bezit daarvan heilig. Daarom blijft de eigen woning in box 1: nooit belasting over je eigen huis, dus ook geen eigenwoningforfait.”
“We behouden de hypotheekrenteaftrek en brengen het maximale aftrektarief terug omhoog naar 52%, zodat huiseigenaren betaalbaar kunnen blijven wonen.”
“We schaffen het eigenwoningforfait af en houden de eigen woning in box 1, zodat nooit belasting wordt betaald over het eigen huis.”
“OZB-verhogingen stoppen we, erfpachtregelingen schaffen we af en resterende erfpacht schelden we kwijt.”
“De eigen woning blijft altijd in box 1 en blijft volledig onbelast.”
FVD wil de OZB (onroerendezaakbelasting) eerlijker maken door deze niet langer te koppelen aan de WOZ-waarde, maar aan het aantal bewoners. Zo willen ze voorkomen dat huiseigenaren extra worden belast bij waardestijgingen van hun woning.
“We maken de OZB gelijk voor iedereen en koppelen deze niet meer aan de WOZ-waarde maar aan het aantal bewoners, zodat het hebben van een woning nooit een last is.”
GroenLinks-PvdA wil de belastingdruk op huiseigenaren met veel vermogen verhogen, vooral door het beperken van fiscale voordelen zoals de hypotheekrenteaftrek en het aanpakken van speculatie- en vermogenswinsten. Het programma bevat geen algemene extra belasting voor alle huiseigenaren, maar richt zich op het afbouwen van voordelen voor de hoogste inkomens en het eerlijker belasten van vermogen en speculatie. De partij wil zo de huizenmarkt betaalbaarder maken en de lasten eerlijker verdelen.
GroenLinks-PvdA wil de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen omdat deze regeling vooral mensen met dure huizen bevoordeelt en de huizenprijzen opdrijft. Dit wordt gepresenteerd als een manier om de huizenmarkt eerlijker te maken en starters meer kansen te geven.
“De hypotheekrenteaftrek drijft de prijzen op en mensen met de duurste huizen profiteren het meest. Daarom gaan we de hypotheekrenteaftrek stapsgewijs afbouwen.”
De partij wil belastingkortingen voor grondbezitters versoberen om structurele uitgaven aan wonen te financieren. Dit raakt vooral huiseigenaren die profiteren van bestaande fiscale voordelen op grondbezit.
“Voor de financiering van jaarlijks terugkerende uitgaven kijken we naar het afromen van speculatiewinsten, het versoberen van belastingkortingen voor grondbezitters en het afbouwen van prijsopdrijvende subsidies.”
GroenLinks-PvdA pleit voor een hogere belasting op vermogen, waaronder ook het bezit van woningen kan vallen, en wil een miljonairsbelasting invoeren. Dit is onderdeel van een bredere visie op een eerlijker belastingstelsel waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
“We maken werken lonend, met hogere lonen voor werknemers en een eerlijke belasting op vermogen.”
“We voeren daarom een miljonairsbelasting in voor de allerrijksten.”
De partij wil dat speculatiewinsten op grond en woningen niet langer alleen naar particuliere eigenaren gaan, maar deels worden afgeroomd ten gunste van de samenleving. Dit raakt vooral grondeigenaren en beleggers die profiteren van waardestijgingen zonder zelf te investeren.
De SP wil huiseigenaren vooral extra belasten als zij woningen gebruiken voor belegging, speculatie of leegstand, en wil belastingvoordelen voor dure huizen (zoals hypotheekrenteaftrek) afbouwen. Het accent ligt op het zwaarder belasten van beleggers, speculanten en eigenaren van meerdere of leegstaande huizen, niet op de gewone eigenaar-bewoner. De opbrengsten hiervan worden ingezet voor betaalbare woningen en het verlagen van de inkomstenbelasting.
De SP vindt dat de hypotheekrenteaftrek vooral de huizenprijzen opdrijft en vooral ten goede komt aan bezitters van dure huizen. Daarom willen ze deze regeling versneld afbouwen voor woningen boven de 600 duizend euro, met als doel de markt te normaliseren en de opbrengsten te investeren in betaalbare huisvesting.
“Voor de komende vier jaar garanderen we deze regeling voor woningen tot 600 duizend euro, maar boven dit bedrag bouwen we de hypotheekrenteaftrek direct versneld af.”
“Op termijn moeten we de prijsopdrijvende hypotheekrenteaftrek helemaal afbouwen. Dit gaat stapsgewijs zodat mensen niet de knel komen. De opbrengsten híervan steken we bovendien in het verlagen van de inkomstenbelasting.”
De SP wil beleggers en speculanten die woningen niet zelf bewonen, maar gebruiken voor winstbejag of leegstand, extra belasten. Dit moet het aantrekkelijker maken om woningen daadwerkelijk te gebruiken voor bewoning en speculatie ontmoedigen.
De SP richt haar voorstellen expliciet op de rijkste vermogens, beleggers en speculanten, en niet op de gewone huiseigenaar. Gewone mensen worden volgens de SP juist ontzien.
“Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben.”
50PLUS is uitgesproken tegen extra belasting voor huiseigenaren en wil juist fiscale lasten op het eigen huis verlichten. Zij pleiten voor het behoud van hypotheekrenteaftrek, het terugbrengen van de Wet Hillen (waardoor afgeloste hypotheken niet extra belast worden), en het niet belasten van de overwaarde van de eigen woning in box 3. Het programma bevat geen voorstellen voor extra belasting op huiseigenaren, maar juist voor het afschaffen of terugdraaien van bestaande lasten.
50PLUS wil dat huiseigenaren niet extra worden belast voor het aflossen van hun hypotheek en dat de hypotheekrenteaftrek behouden blijft. Dit standpunt is een reactie op eerdere maatregelen die het bezit van een (afgeloste) eigen woning zwaarder belasten.
50PLUS verzet zich tegen het belasten van de overwaarde van de eigen woning als vermogen in box 3. Zij willen dat de eigen woning buiten deze vermogensbelasting blijft.
“De overwaarde van de eigen woning wordt in de toekomst niet belast als vermogen in box 3.”
50PLUS is tegen het invoeren van extra of specifieke belastingen voor ouderen, waaronder huiseigenaren, en wil bestaande lasten juist verminderen.
“Geen specifieke belastingen voor ouderen.”
Volt wil het belastingvoordeel voor huiseigenaren afbouwen door de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait snel af te schaffen en de eigen woning naar box 3 te verplaatsen. Daarnaast wil Volt het bezit van woningen en grond zwaarder belasten, onder andere via een belasting op waardestijging van grond, leegstand, en een algemene vermogensbelasting. Hiermee wil Volt vermogen zwaarder belasten dan arbeid en de huizenprijzen laten dalen.
Volt wil de fiscale voordelen voor huiseigenaren afbouwen door de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk te schrappen en de eigen woning in box 3 te belasten. Dit moet zorgen voor een eerlijkere belasting van vermogen en lagere huizenprijzen.
“We bouwen de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zo snel mogelijk af en verplaatsen de eigen woning stapsgewijs naar box 3. De gestegen maandlasten voor huiseigenaren worden gecompenseerd met een lagere inkomstenbelasting en een basisinkomen. Op deze manier belasten we vermogen meer dan arbeid én dalen de huizenprijzen.”
Volt wil speculatie en onbenut bezit van grond en woningen tegengaan door extra belastingen op waardestijging, leegstand en onbenutte ruimte. Dit moet grond en woningen sneller beschikbaar maken en maatschappelijke winsten eerlijker verdelen.
“de waardevermeerdering van bijvoorbeeld landbouwgrond die voor bouwgrond bestemd wordt fiscaal te belasten, waardoor grond naar verwachting eerder beschikbaar komt voor een lagere prijs.”
“De leegstand van woningen moet worden ontmoedigd. Volt pleit daarom voor de Vlaamse aanpak, een methode waarbij leegstand wordt aangepakt met een jaarlijks stijgende gemeentelijke belasting.”
“We gaan daarom een belasting op elke vorm van (onbenutte) fysieke ruimte of grond invoeren, waardoor het niet meer zal lonen om te speculeren met grondbezit. Daarnaast voeren we een gemeentelijke heffing op de stijging van grondwaarde in, zodat maatschappelijke investeringen ook maatschappelijke winsten opleveren.”
Volt wil het woonvermogen (en pensioenvermogen) rechtvaardiger belasten, omdat vermogensongelijkheid vooral daaruit voortkomt. Dit betekent een verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op bezit, inclusief woningen.
“We gaan vermogen afkomstig uit pensioenen en woningen rechtvaardiger belasten. Onderzoekers en deskundigen geven al jaren aan dat vermogensongelijkheid voornamelijk afkomstig is uit de scheve verdeling van woon- en pensioenvermogen. Met een betere belastingmix tussen vermogen en arbeid willen we ervoor zorgen dat welvaart weer iets wordt dat je zelf kan opbouwen.”
D66 wil het belastingvoordeel voor huiseigenaren afbouwen en de fiscale verschillen tussen huurders en kopers verkleinen. Dit doen ze door de hypotheekrenteaftrek verder af te bouwen en het eigenwoningforfait voor de duurste huizen aan te scherpen, waarbij de opbrengsten worden gebruikt om de inkomstenbelasting voor iedereen te verlagen. D66 richt zich vooral op het eerlijker maken van het belastingstelsel rondom woningbezit, zonder de lasten voor recente kopers onnodig te verhogen.
D66 vindt dat het huidige belastingvoordeel voor huiseigenaren oneerlijk is ten opzichte van huurders en wil daarom de hypotheekrenteaftrek verder afbouwen. Dit moet de fiscale verschillen verkleinen en de huizenmarkt eerlijker maken.
“We bouwen het belastingvoordeel van woningbezit af en gaan beleggers meer belasten.”
“We verkleinen de verschillen in fiscale voordelen tussen huurders en mensen met een koopwoning. Dit doen we onder andere via de afbouw van de hypotheekrenteaftrek, verlaging van het btw-tarief op nieuwbouw en aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste huizen.”
D66 wil voorkomen dat mensen die recent een huis hebben gekocht onevenredig geraakt worden door de fiscale veranderingen. Zij worden expliciet ontzien bij de afbouw van het belastingvoordeel.
“We ontzien mensen die net een hypotheek hebben afgesloten.”
De extra belastingopbrengsten uit het afbouwen van voordelen voor huiseigenaren worden niet gebruikt voor extra overheidsuitgaven, maar om de inkomstenbelasting voor iedereen te verlagen.
“We steken de opbrengsten helemaal in lagere inkomstenbelasting voor iedereen. Zo heeft iedereen belastingvoordeel en remmen we de stijging van de huizenprijzen af.”
De PVV is tegen extra belastingen voor huiseigenaren en wil bestaande fiscale voordelen, zoals de hypotheekrenteaftrek, behouden. Het enige voorstel dat indirect met extra belasting te maken heeft, is de invoering van een planbatenheffing bij bestemmingswijziging van grond naar woningbouw, maar dit raakt vooral grondspeculanten en projectontwikkelaars, niet reguliere huiseigenaren. Verder zijn er geen voorstellen voor nieuwe of hogere belastingen specifiek voor huiseigenaren.
De PVV benadrukt dat de hypotheekrenteaftrek niet wordt aangetast, waarmee zij expliciet afstand nemen van extra fiscale lasten voor huiseigenaren. Dit standpunt is bedoeld om de betaalbaarheid van het eigen huis te beschermen en onzekerheid bij huiseigenaren weg te nemen.
De PVV stelt een planbatenheffing voor bij het wijzigen van de bestemming van grond naar woningbouw. Dit is geen belasting voor reguliere huiseigenaren, maar een heffing op de waardestijging van grond bij projectontwikkeling, bedoeld om grondspeculatie tegen te gaan en meer betaalbare woningen te realiseren.
De SGP is geen voorstander van extra belasting voor huiseigenaren en wil het eigenwoningbezit juist bevorderen. Ze zijn tegen afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, staan alleen open voor een zorgvuldige herziening, en pleiten voor lastenverlichting als er aanpassingen komen. De SGP wil dat belasting op vermogen eerlijker wordt, maar zonder een jacht op grote vermogens of extra lasten voor huiseigenaren.
De SGP wil het eigenwoningbezit stimuleren en is tegen het verhogen van de belastingdruk voor huiseigenaren. Ze zijn geen voorstander van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, maar sluiten een herziening niet uit, mits dit niet leidt tot nadelige financiële gevolgen voor huiseigenaren. Eventuele aanpassingen moeten gepaard gaan met lastenverlichting.
“De SGP is geen voorstander van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar staat niet afwijzend tegenover een herziening ervan.”
“Het is van groot belang dat een eventuele herziening van de hypotheekrenteaftrek geen nadelige financiële gevolgen heeft. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden. Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd.”
De SGP wil dat de belasting op vermogen (waaronder onroerend goed) wordt gebaseerd op daadwerkelijk behaald rendement, zodat de belastingdruk eerlijker wordt en niet onnodig hoog uitvalt voor huiseigenaren. Ze zijn tegen een jacht op grote vermogens en willen geen extra lasten voor bezitters van onroerend goed.
“De belasting op vermogen (box 3) wordt gebaseerd op het daadwerkelijk behaalde rendement. Door de lage rente is de huidige belastingdruk namelijk veel te hoog in relatie tot de opbrengst van bijvoorbeeld spaargeld en onroerend goed.”
“Geen jacht op ‘grote vermogens’, maar een rechtvaardige belasting.”
De VVD is fel tegen het zwaarder belasten van huiseigenaren en wil juist de lasten voor eigenwoningbezit beperken. Ze pleiten voor het behouden van de hypotheekrenteaftrek, het begrenzen van de onroerendezaakbelasting en het voorkomen dat het eigen huis als ‘melkkoe’ wordt gebruikt door gemeenten. Concrete voorstellen zijn het maximeren van de OZB, het afwijzen van extra belastingen op het eigen huis, en het fiscaal stimuleren van verduurzaming.
De VVD verzet zich expliciet tegen het verhogen van belastingen voor huiseigenaren, omdat zij vinden dat het eigen huis geen melkkoe mag zijn voor de overheid. Ze willen de betaalbaarheid waarborgen en beschermen huiseigenaren tegen extra lasten vanuit gemeenten.
“om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af. Ook lokaal kiezen we voor betaalbaarheid. Jouw koophuis is geen melkkoe voor de gemeente. Daarom begrenzen we de onroerendezaakbelasting, maar houden we rekening met de verantwoordelijkheden van gemeenten.”
De VVD beschouwt de hypotheekrenteaftrek als een belangrijk instrument voor betaalbaarheid en stabiliteit op de woningmarkt, en wil deze regeling behouden.
“De hypotheekrenteaftrek is een belangrijk instrument om rust te brengen op de woningmarkt. Wij blijven hierachter staan. Pogingen van andere partijen om het eigen huis zwaarder te belasten, wijzen wij hard af.”
De VVD wil huiseigenaren fiscaal stimuleren om te verduurzamen, maar legt geen extra verplichtingen of lasten op. Groene investeringen worden deels aftrekbaar gemaakt.
“Wie groen investeert, profiteert: Woningeigenaren behouden de vrijheid om hun huis al dan niet te verduurzamen. We leggen geen nieuwe verplichtingen op. Voor wie vrijwillig groen investeert maken we het fiscaal aantrekkelijk om een nieuwe warmtepomp aan te schaffen. Daarom maken we groene investeringen deels aftrekbaar bij de belastingaangifte.”
De VVD wil erfpacht bij nieuwe woningen beperken en consumentenbescherming versterken, zodat gemeenten huiseigenaren niet extra kunnen belasten via erfpachtconstructies.
“Daarom kiezen wij bij nieuwe woningen in principe niet meer voor de erfpacht. Erfpacht bij nieuwe woningen mag alleen als dit de betaalbaarheid ten goede komt en mag niet gebruikt worden als melkkoe voor gemeenten.”
DENK is tegen het extra belasten van gewone huiseigenaren en wil juist de lasten voor deze groep beperken. Ze behouden de hypotheekrenteaftrek voor de meeste woningbezitters, beperken de OZB-belasting en richten eventuele extra lasten alleen op ultrarijken met zeer dure woningen. DENK kiest dus voor bescherming van de gemiddelde huiseigenaar en vraagt alleen een hogere bijdrage van mensen met een groot vermogen of zeer dure huizen.
DENK wil de hypotheekrenteaftrek behouden voor de meeste woningbezitters om hen tegemoet te komen, maar vindt het niet nodig dat ultrarijken met superdure woningen hiervan profiteren. Zo worden gewone huiseigenaren beschermd tegen extra lasten, terwijl de rijkste groep minder voordeel krijgt.
“De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, om woningbezitters tegemoet te komen. We maken het systeem wel doelmatiger, door de aftrek af te schaffen voor ultrarijken met superdure woningen. Zij hebben de tegemoetkoming immers niet nodig.”
DENK wil voorkomen dat gemeenten de OZB-belasting (onroerendezaakbelasting) gebruiken als melkkoe voor huiseigenaren. Door deze belasting te maximeren, beschermen ze huiseigenaren tegen extra lokale lasten.
“De OZB belasting mag niet meer gebruikt worden als een lokale melkkoe. De OZB-belasting wordt gemaximeerd.”
DENK kiest ervoor om extra belasting alleen te vragen van mensen met een heel hoog inkomen of groot vermogen, niet van gewone huiseigenaren. Dit betekent dat de gemiddelde woningbezitter niet extra wordt belast.
“We verlagen de belasting voor lage- en middeninkomens. Mensen met een heel hoog inkomen of vermogen kunnen een extra bijdrage leveren.”
JA21 is uitgesproken tegen extra belastingen voor huiseigenaren en wil juist de fiscale druk op woningbezit verlagen. Ze pleiten voor het volledig afschaffen van de overdrachtsbelasting op particuliere woningen en willen geen nieuwe lasten voor huiseigenaren invoeren. Hun beleid is gericht op het stimuleren van eigendom en het bevorderen van doorstroming op de woningmarkt.
JA21 wil de fiscale lasten voor huiseigenaren verlagen door de overdrachtsbelasting op particuliere woningen volledig af te schaffen. Dit moet de doorstroming op de woningmarkt bevorderen en het kopen van een huis aantrekkelijker maken, in plaats van huiseigenaren extra te belasten.
“De overdrachtsbelasting voor particuliere woningen geheel afschaffen, hetgeen ook de doorstroming zal bevorderen.”
JA21 is tegen het verhogen van belastingen voor huiseigenaren en wil juist de fiscale druk op de woningmarkt verlagen. Ze keren zich expliciet tegen maatregelen die huiseigenaren extra zouden belasten en pleiten voor voorspelbaar en gunstig fiscaal beleid.
NSC stelt geen extra belasting voor op het bezit van een eigen woning en benadrukt juist het behoud van bestaande fiscale voordelen voor huiseigenaren, zoals de hypotheekrenteaftrek. Wel willen ze speculatie met woningen tegengaan via een hogere overdrachtsbelasting bij snelle doorverkoop en streven ze naar een eerlijkere belasting op daadwerkelijk gerealiseerde inkomsten uit vermogen, waaronder vastgoed.
NSC kiest ervoor om de hypotheekrenteaftrek te behouden en noemt geen voorstellen voor extra belasting op het bezit van een eigen woning. Ze richten zich op het stimuleren van betaalbaar eigen woningbezit en het beperken van fiscale lasten voor huiseigenaren.
“We behouden de hypotheekrenteaftrek.”
Om speculatie met woningen tegen te gaan, stelt NSC voor om een extra heffing op de overdrachtsbelasting in te voeren als een koophuis binnen drie jaar wordt doorverkocht. Dit raakt vooral beleggers en speculanten, niet reguliere huiseigenaren.
“Wie een koophuis binnen drie jaar na aankoop doorverkoopt, moet een heffing op overdrachtsbelasting betalen.”
NSC wil af van het fictieve rendement in box 3 en pleit voor belasting op daadwerkelijke inkomsten en winsten uit vermogen, waaronder vastgoed. Ze erkennen de problematiek van papieren winsten op onroerend goed en willen daar rekening mee houden.
“In box 3 gaan we daadwerkelijke inkomsten en winsten (in plaats van fictief rendement) uit vermogen eerlijk belasten. We houden hierbij rekening met de problematiek rondom de nog niet verzilverde papieren winsten van zogeheten ‘incourante vermogensbestanddelen’, zoals grond en panden.”
De Partij voor de Dieren wil het belastingstelsel rondom woningbezit hervormen om vermogensongelijkheid en speculatie met huizen tegen te gaan. Ze stellen voor om de hypotheekrenteaftrek versneld af te bouwen boven het NHG-bedrag en onderzoeken extra belastingmaatregelen gericht op het minder aantrekkelijk maken van huizen als beleggingsobject. Het doel is wonen betaalbaar te maken en huisbezit minder te laten bijdragen aan ongelijkheid.
De PvdD wil de hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen voor hypotheken boven het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. Hiermee willen ze de ongelijkheid door woningbezit verminderen en het fiscale voordeel voor hogere hypotheken beperken.
“De hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot het Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-bedrag. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt in een hoger tempo afgeschaft dan nu (0,5% per jaar).”
“De hypotheekrenteaftrek zorgt voor groeiende ongelijkheid en wordt daarom versneld afgebouwd voor bedragen boven de nationale hypotheek garantie (NHG).”
De partij onderzoekt een herziening van het belastingstelsel specifiek gericht op het tegengaan van extreme vermogensongelijkheid door woningbezit. Dit kan leiden tot extra belasting voor huiseigenaren met veel vermogen in vastgoed, met als doel huizen minder aantrekkelijk te maken als beleggingsobject.
“We onderzoeken een herziening van het belastingstelsel om extreme vermogensongelijkheid door woningbezit tegen te gaan. Het wordt daarmee minder aantrekkelijk om huizen te gebruiken als belegging en daarmee worden huizen goedkoper.”
BBB is uitgesproken tegen het extra belasten van huiseigenaren. Zij willen geen belasting op de (over)waarde van de eigen woning en geen verdere beperking van de hypotheekrenteaftrek. Het betaalbaar houden van koopwoningen en het bieden van fiscale zekerheid aan huiseigenaren staan centraal in hun visie.
BBB verwerpt het idee om de (over)waarde van de eigen woning te belasten. Zij vinden dat dit de betaalbaarheid van koopwoningen onder druk zet en willen huiseigenaren beschermen tegen extra lasten. Dit standpunt is expliciet en herhaaldelijk in het programma opgenomen.
“Belastingheffing van de overwaarde (de waarde van de woning minus de schuld) en verder beperken van de hypotheekrenteaftrek is wat BBB betreft niet aan de orde.”
“De hypotheekrenteaftrek wordt niet verder beperkt en de (over)waarde van de eigen woning wordt niet belast.”