De Partij voor de Dieren vindt dat ook zeer hoogbegaafde kinderen recht hebben op passend onderwijs en maatwerk, omdat zij nu vaak uitvallen doordat scholen niet kunnen bieden wat nodig is. De partij wil meer scholingsmogelijkheden en alternatieve oplossingen voor deze groep, met extra investeringen in expertise en ondersteuning op scholen. Hun visie is dat ieder kind zich optimaal moet kunnen ontwikkelen, ongeacht hun specifieke onderwijsbehoefte.
De PvdD erkent dat zeer hoogbegaafde kinderen vaak uitvallen omdat het onderwijs onvoldoende aansluit bij hun behoeften. Daarom pleit de partij voor meer scholingsmogelijkheden, maatwerk en alternatieve oplossingen, zodat deze kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit wordt gezien als onderdeel van het recht op onderwijs dat past bij de persoonlijke mogelijkheden en talenten van elk kind.
“Dat wil ook zeggen dat er (meer) scholingsmogelijkheden komen voor bijvoorbeeld zeer hoogbegaafde kinderen of kinderen met een lichamelijke, zintuiglijke of psychische beperking. Deze kinderen vallen nu vaak uit omdat scholen hen niet kunnen bieden wat ze nodig hebben. Waar een geschikte onderwijsvorm ontbreekt, biedt de overheid alternatieve oplossingen en ondersteuning.”
“Leren is een recht. Kinderen krijgen leerrecht om zich op een school te ontwikkelen, inclusief het recht op maatwerk.”
“We investeren in meer handen in de klas, kleinere klassen, meer expertise op scholen en meer aandacht voor de leerling als individu.”
“Zorgteams op scholen zijn groot genoeg en beschikken over de juiste expertise, middelen en netwerken van experts om de (veelheid aan) onderwerpen aan te kunnen die komen kijken bij onderwijs op maat. Denk aan zorg, basiskennis en tijdige signalering op het gebied van leerontwikkelingen, beperkingen en uitzonderlijke intelligentie.”
De ChristenUnie erkent dat (hoog)begaafde kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte risico lopen op schooluitval en wil daarom een landsdekkend passend onderwijsaanbod voor deze groep realiseren. De partij pleit voor maatwerk zonder bureaucratie, waarbij de behoeften van het kind centraal staan en niet het label. Het doel is om schooluitval te voorkomen en de terugkeer naar regulier onderwijs te vergemakkelijken.
De ChristenUnie wil dat er in het primair onderwijs een landelijk dekkend aanbod komt voor (hoog)begaafde leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte, om schooluitval te voorkomen. Dit beleid is gericht op het centraal stellen van de behoeften van het kind, samenwerking tussen onderwijs en zorg, en het faciliteren van soepele terugkeer naar regulier onderwijs.
“In het primair onderwijs komt een landsdekkend passend onderwijsaanbod voor (hoog)begaafden met een extra ondersteuningsbehoefte om schooluitval in deze groep terug te dringen.”
“Er wordt gekeken naar wat een kind nodig heeft om tot leren te komen en niet naar labels en indicaties.”
“Er wordt aandacht besteed aan soepele terugkeer en doorstroming naar regulier onderwijs, waarbij het leerrecht van kinderen even centraal staat als de leerplicht.”
FVD benoemt "hoogbegaafd" niet expliciet, maar pleit voor meer aandacht en ruimte voor excellerende en talentvolle leerlingen in het onderwijs. Hun belangrijkste voorstellen zijn het behouden van differentiatie naar niveau, het beschermen van categorale gymnasia, en het bieden van versnelde of intensievere leerroutes voor getalenteerde kinderen. De kern van hun visie is dat onderwijs ambitie en uitmuntendheid moet stimuleren, zodat ieder kind het beste uit zichzelf kan halen.
FVD wil dat scholen meer mogelijkheden krijgen om hoogbegaafde en excellerende leerlingen te ondersteunen, onder andere door differentiatie naar niveau te behouden en ruimte te bieden voor versnelde of intensievere leerroutes. Hiermee wil de partij voorkomen dat kwaliteit en ambitie worden uitgevlakt en ervoor zorgen dat talent zich optimaal kan ontwikkelen.
“We behouden differentiatie naar niveau, wijzen socialistische middenschool-experimenten af en beschermen categorale gymnasia, zodat kwaliteit en ambitie niet worden uitgevlakt.”
“We geven meer aandacht aan excellerende leerlingen, zodat talent en uitmuntende prestaties meer ruimte krijgen.”
“We willen dan ook meer aandacht en ruimte voor talent en excellerende kinderen om hun eigen (versnelde of intensievere) leerpad te volgen.”
NSC erkent dat hoogbegaafde leerlingen specifieke onderwijsbehoeften hebben en pleit voor meer regionale plekken in speciaal onderwijs voor deze groep. Ze willen voorkomen dat hoogbegaafde leerlingen te ver moeten reizen en benadrukken het belang van toegankelijkheid en passend aanbod.
NSC vindt dat het huidige streven naar inclusiviteit in het reguliere onderwijs niet altijd werkt voor leerlingen met specialistische behoeften, waaronder hoogbegaafden. Ze willen daarom het aanbod van speciaal onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen uitbreiden, zodat deze leerlingen niet te ver hoeven te reizen en beter ondersteund worden.
“Het speciaal onderwijs voor leerlingen die specialistische of intensieve begeleiding nodig hebben, moet in een aantal regio’s meer plekken krijgen. Dit geldt ook voor onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Te grote reisafstanden dragen niet bij aan het welzijn van leerlingen. Een school moet binnen 45 minuten reistijd te bereiken zijn.”
De VVD erkent dat hoogbegaafde leerlingen specifieke onderwijsbehoeften hebben en wil dat het onderwijs hen zowel uitdaagt als ondersteunt. De partij stelt voor om in elke regio voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs aan te bieden, plusklassen dichtbij te organiseren en een landelijke handreiking voor plusklassen en extra vakken te ontwikkelen. Hiermee wil de VVD maatwerk en betere kansen voor hoogbegaafde kinderen waarborgen.
De VVD vindt dat hoogbegaafde leerlingen vaak een andere aanpak nodig hebben, omdat zij graag zelfstandig werken en nieuwsgierig zijn. Om deze groep optimaal te ondersteunen, wil de partij dat er altijd een plusklas in de buurt is en dat elke regio voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs aanbiedt. Daarnaast komt er een landelijke handreiking voor de invulling van plusklassen en extra vakken, zodat scholen beter weten hoe ze deze leerlingen kunnen uitdagen.
“Hoogbegaafdheid vraagt namelijk vaak om een andere manier van onderwijs, omdat hoogbegaafde kinderen graag zelfstandig werken en nieuwsgierig zijn. Er moet altijd een plusklas dichtbij zijn en elke regio biedt voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs aan. Er komt een landelijke handreiking voor invulling van plusklassen en extra vakken.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma