De SGP is kritisch over de groeiende invloed van het Hof van Justitie van de EU en wil de nationale soevereiniteit beschermen tegen ruimere interpretaties van verdragen door Europese rechters. De partij pleit voor het beperken van de bevoegdheden van het Hof en het waarborgen van het primaat van de nationale politiek, onder meer door strengere eisen te stellen aan verdragsgoedkeuring en het verminderen van het aantal verdragen.
De SGP ziet het risico dat het Hof van Justitie EU verdragen ruimer uitlegt dan oorspronkelijk bedoeld, waardoor de politieke zeggenschap van nationale parlementen wordt ondermijnd. De partij wil daarom de invloed van het Hof beperken en de nationale wetgever meer ruimte geven.
“Die situaties kunnen ook ontstaan wanneer rechters een ruimere uitleg geven van verdragen dan oorspronkelijk bedoeld is, waardoor het primaat van de politiek onder druk komt te staan.”
“Nederland streeft ernaar het aantal verdragen te verminderen en sluit zich in beginsel niet aan bij nieuwe verdragen die de vrije handelingsruimte van de wetgever beperken.”
“Er komen zwaardere vereisten bij goedkeuring van verdragen, zoals een tweederdemeerderheid in Tweede en Eerste Kamer.”
De SGP wil dat de EU, en daarmee ook het Hof van Justitie, zich strikt beperkt tot de bestaande verdragsbepalingen en geen verdere integratie nastreeft via rechterlijke interpretatie.
FVD wil dat Nederlandse wetgeving altijd boven internationale en EU-wetgeving staat, en dat uitspraken van het Hof van Justitie van de EU (HvJ-EU) geen directe werking meer hebben in Nederland. Ze stellen voor om de artikelen 93 en 94 van de Grondwet te schrappen, zodat internationale en EU-rechtspraak, inclusief die van het HvJ-EU, niet langer automatisch boven nationale wetten gaat en niet meer door Nederlandse rechters kan worden afgedwongen.
FVD vindt dat het Hof van Justitie EU te veel invloed heeft op Nederlandse wetgeving via het huidige monistische stelsel, waardoor EU-recht en uitspraken van het HvJ-EU direct doorwerken in de Nederlandse rechtsorde. Door het schrappen van de artikelen 93 en 94 van de Grondwet wil FVD voorkomen dat Nederlandse rechters nationale wetten moeten toetsen aan EU-recht of uitspraken van het HvJ-EU, waarmee de democratische controle wordt hersteld.
“We beëindigen de directe werking van internationaal recht in het Nederlandse stelsel, zodat verdragen niet langer automatisch boven onze nationale wetten staan en rechters onze nationale wetten daar ook niet langer aan kunnen ‘toetsen’.”
“In de Nederlandse Grondwet is via de artikelen 93 en 94 het zogeheten ‘monistische stelsel’ verankerd. Dit houdt in dat internationale verdragen en afspraken direct doorwerken in de Nederlandse rechtsorde, zonder dat het parlement daar nog een aparte omzettingswet voor hoeft aan te nemen.”
“Forum voor Democratie wil deze ondemocratische constructie beëindigen en de controle terugleggen waar die thuishoort: bij ons eigen parlement. Dat betekent dat we het monistische stelsel omzetten in een dualistisch stelsel, zoals ook geldt in landen als Duitsland en de Verenigde Staten.”
“We schrappen de artikelen 93 en 94 van onze Grondwet zodat de Nederlandse wet altijd boven internationale verdragen en afspraken komt te staan.”
De PVV is fel tegen de invloed van het Hof van Justitie van de EU op Nederlands beleid en wil de nationale soevereiniteit herstellen door Europese inmenging, inclusief rechterlijke uitspraken, te beperken. De partij stelt voor om via veto’s en opt-outs te voorkomen dat Nederland gebonden is aan EU-regels en uitspraken van het Hof, met name op het gebied van asiel, immigratie en natuurbeleid. Het doel is om het laatste woord weer bij Nederland te leggen en niet bij Europese rechters.
De PVV wil dat Nederland zich onttrekt aan de verplichtingen en uitspraken van het Hof van Justitie van de EU, vooral waar het gaat om asiel en immigratie. De partij ziet het volgen van deze uitspraken als een verlies van nationale controle en wil, net als sommige buurlanden, uitspraken van het Hof kunnen negeren of omzeilen. Dit wordt gezien als noodzakelijk om de nationale soevereiniteit te herstellen en ongewenste instroom van asielzoekers te voorkomen.
“Want Nederland moet ophouden om telkens het braafste jongetje van de EU-klas te zijn. Buurland België negeert rechterlijke uitspraken in asielzaken. België is al meer dan 10.000 keer veroordeeld voor het niet-opvangen van alleenstaande mannelijke asielzoekers, maar wordt beloond: de Nederlandse Raad van State verbiedt Nederland alleenstaande mannelijke asielzoekers naar België terug te sturen. Terwijl Nederland de regels wél braaf volgt, worden wij gestraft met méér asielzoekers. Dit is de omgekeerde wereld!”
“In Brussel zullen we door het inzetten van veto’s of het weigeren van de te hoge Nederlandse bijdrage aan de EU-begroting een opt-out op asiel en immigratie afdwingen.”
De PVV beschouwt de macht van het Hof van Justitie van de EU als een bedreiging voor de Nederlandse soevereiniteit. De partij wil bevoegdheden terughalen uit Brussel en het laatste woord over nationale wetgeving en beleid weer bij Nederland leggen, in plaats van bij Europese rechters.
“Niet nóg meer miljarden en bevoegdheden overhevelen naar Brussel, maar juist terughalen. Vetorechten behouden, in ere herstellen én inzetten voor een opt-out op asiel en immigratie!”
“De PVV kiest voor een soeverein Nederland. Dat betekent: baas in eigen land, baas over eigen geld, eigen grenzen en eigen regels. ... Of het nu gaat om asiel, immigratie of natuur – Brussel heeft het laatste woord.”
JA21 is kritisch op de invloed van het Hof van Justitie van de EU en wil de nationale soevereiniteit versterken door de reikwijdte van internationale verdragen en Europese rechtspraak te beperken. De partij pleit ervoor dat Nederland zich verzet tegen verdere toetreding van de EU tot het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en wil voorkomen dat Europese rechters nationale democratische besluiten overrulen.
JA21 wil voorkomen dat het Hof van Justitie van de EU via toetreding tot het EVRM meer invloed krijgt op het Nederlandse rechtssysteem. De partij ziet dit als een bedreiging voor de nationale zeggenschap over migratie en mensenrechten, en wil daarom deze toetreding blokkeren.
“Toetreding van de EU tot het EVRM blokkeren.”
JA21 vindt dat ruime interpretaties van internationale verdragen, vaak door Europese rechters, de nationale democratie ondermijnen. De partij wil deze invloed beperken om te voorkomen dat het Hof van Justitie van de EU en andere internationale hoven democratisch vastgesteld beleid overrulen.
“Internationale verdragen en met name het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens moderniseren, zodat we nationaal genomen democratische beslissingen en het draagvlak voor de rechtspraak versterken.”
“Rechters door ruime interpretaties van internationale verdragen genoodzaakt zijn zich uit te spreken over democratisch vastgesteld beleid.”
Volt wil het Hof van Justitie van de EU (HvJEU) een veel sterkere rol geven in het beschermen van fundamentele Europese waarden. Burgers moeten nationale wetten direct bij het HvJEU kunnen aanvechten, en het Hof krijgt de bevoegdheid om nationale wetten nietig te verklaren als deze in strijd zijn met Europese verdragen. Zo wil Volt de rechtsstaat en fundamentele vrijheden in de EU beter waarborgen, ook als nationale instanties falen.
Volt stelt voor dat burgers het recht krijgen om nationale wetten rechtstreeks aan te vechten bij het Hof van Justitie van de EU. Dit moet de bescherming van fundamentele Europese waarden versterken, vooral wanneer nationale instanties tekortschieten. Het HvJEU krijgt bovendien de bevoegdheid om nationale wetten nietig te verklaren als deze in strijd zijn met Europese verdragen.
“Daarom geven we burgers het recht om nationale wetten rechtstreeks aan te vechten bij het Hof van Justitie van de EU. We zorgen hierbij voor de beschikbaarheid van voldoende financiële middelen. Het Hof krijgt de bevoegdheid om nationale wetten nietig te verklaren als zij in strijd zijn met de Europese verdragen. Zo versterken we de bescherming van de rechtsstaat, de democratie en van fundamentele vrijheden, ook als nationale instanties daarin tekortschieten.”
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma
Niet expliciet genoemd in verkiezingsprogramma